eitaa logo
لسان صدق
3.2هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
448 ویدیو
25 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حجت الاسلام و المسلمین سید حسن علوی سایت لسان صدق : lesansedgh.ir ارتباط با ادمین : @admin_lessan
مشاهده در ایتا
دانلود
کسـی که دنبـال اتصـال به امام حسیـن (علیه‌السـلام) باشد ، امر‌به‌معـروف و نهی‌از‌منـکر را وظیـفه ی خود می‌داند و به آن پایبـند است . مطابق روایات ، مردم آخر‌الزمـان فرهنـگی پیدا می‌کننـد که در آن امر‌به‌معـروف و نهی‌از‌منـکر را واجب نمی‌داننـد تا ضـرری متوجـه ایشان نشـود . در روایتی از امام باقر (علیه‌السـلام) آمده اسـت که : اِنَّ الاَمرَ بِاالمَعـروفِ و النَهـیِ عَنِ المُنـکَرِ فَریضَـه عَظیمـه بِهـا تُقامُ الفَرائِض . یعنی امر به معـروف و نهی از منکر باعـث می‌شود دیگر واجبات نیز اقامـه شوند . امر به معـروف و نهـی از منکر خیـمه دین است . 📔 📗 صفـحه ۲۵ تا ۲۷ 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
✅ گزیده سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سید حسن علوی در شب سوم ماه محرم سال ۹۷ - بخش اول 🔻عمده کسانی که به حقیقت رسیدند کسانی هستند که روی معرفت الله کار کرده‌اند. اصل دین آن حقیقتی است که در عمل بروز می کند و آن باوری است که در قلب وجود دارد. 🔻 همه دین به یک معنا به معرفت الله باز می گردد و خدا قبل از هر چیز خواسته که او را بشناسیم. اگر کسی خدا را باورنداشته باشد نمی تواند نماز بخواند. اگر کسی فهمید که همه کاره خدا است، اهدنا صراط المستقیم گفتنش در نمازش حقیقت پیدا می کند. همه مطالب قرآن خداشناسی است. واکنش انسان به شناخت خدا می شود انجام احکام عملی. 🔻 اگر کسی خدا و اسمائش را شناخت در مقابل حکم الهی گردن خم می کند الا این که دلش بیمار باشد. در زندگی یک انسان موحد هیچ عملی را پیدا نمی کنید الا این که مبدا و دستورش از خدا است، لذا التزامش به رساله عملیه بالا است چرا که آن انسان، خداشناس است. 🔻قرآن کتاب تشریع و تکوین است. ذات خداوند بر همه پوشیده است. احدی به ذات خدا دسترسی ندارد. یکی از راه های خداشناسی، شناخت سنت های الهی است. این که خدا چه کار می کند؟ چه کاری بر او روا است و چه کاری بر او روا نیست؟ یکی از سنت های الهی که در آیات به آن خیلی اشاره شده است، سنت ابتلاء است. خداوند همه افراد و همه اقوام را مبتلا می کند تا بفهمد چه کسی مومن است؟ باید فرق انبیاء با دیگران معلوم شود. یکی دیگر از سنت های الهی سنت تمحیص است. یکی دیگر از سنت ها هم، سنت هلاک است، یعنی بلای عمومی. 🔻«وَ إِنْ مِنْ قَرْيَةٍ إِلاَّ نَحْنُ مُهْلِکُوها قَبْلَ يَوْمِ الْقِيامَةِ أَوْ مُعَذِّبُوها عَذاباً شَديداً کانَ ذلِکَ فِي الْکِتابِ مَسْطُوراً » 🔻تاریخ بشری پر است از تمدن هایی که نابود شده است؛ انسان هایی که بر زمین حکمرانی می کردند و خدا آن ها را نابود کرده است. خود قرآن می فرماید که این ها تمدنشان از شما جلوتر بود، از شما قوی تر بودند، اما سنت خدا این است که تمدن ها را هلاک می کند. 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
✅ گزیده سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سید حسن علوی در شب سوم ماه محرم سال ۹۷ - بخش دوم 🔻بعد از سنت هلاک، یک سنت بعدی وجود دارد و آن سنت نجات است. بعد از هلاک قوم، یک تعدادی نجات پیدا می‌کنند. این سنت ها فقط برای پیامبران گذشته نیست! برای قوم پیامبر خاتم هم همین است. 🔻 امت پیامبر 73 فرقه می شوند که 72 فرقه آن ها هلاک می شوند و یک فرقه نجات پیدا می کند. سنت هلاک یک سنت عمومی است و سنت نجات یک سنت اختصاصی است. 🔻 ریشه سنت هلاک عدل الهی و سبب نجات رحمت الهی است. این طور نیست که خدا قریه ای را نابود کند در صورتی به آن ها خبر نرسیده باشد. حتما قبل از آن حجت بر آن ها تمام می شود. 🔻چند عمل باعث می شود تا خدا یک قریه ای را هلاک کند: اول این که فاسد شوند؛ یک عده پیدا شوند که اسراف کنند، عیاشی کنند. خداوند قوم لوط را از مسرفین نام می برد. 🔻قرآن هم از سنت الهی حرف می زند، هم از عوامل و نوامیس آن حرف می زند. خدا از یک سنت در یک آیه حرف می زند، بعد در چندین آیه از قوانین و عوامل آن حرف می زند. 🔻از دیگر اموری که خدا تصریح کرده است که از قوانین هلاک کننده امت ها است، مسئله ظلم است. خدا تمدن هایی را به خاطر ظلم نابود کرد. کاربرد عملی این حرف ها برای ما این است که ما هم یک امت هستیم، ادعا کرده ایم و حرفی زده ایم. در قبال این حرف ها چگونه عمل کنیم، دچار کدام سنت می شویم؟ چه کار دیگری کنیم تا به یک سنت دیگر دچار شویم؟ خداوند عادل است، سنت یک فرد عادل این است که گناهکار را بگیرد. گناه یکی دیگر از موارد هلاک است. 🔻یکی از قوانین حتمی خدا در سنت هلاک این است که اتمام حجت می کند؛ تا رسول نفرستد کسی را هلاک نمی کند. امام حسین (ع) برای کوفه مسلم را فرستاد. کوفه یک مکان جغرافیایی نیست. ملت امتحان می شوند. همه ما برای فرج دعا می کنیم، اما یکی از سنت های الهی بعد از فرج، سنت هلاک است، آیا آماده ایم؟ 🔻در تاریخ آمده است که کوفه خشک سالی شد. به خانه علی بن ابی طالب (ع) رفتند، ایشان گفتند بروید در خانه امام مجتبی (ع) تا ایشان نماز بخواند، امام مجتبی (ع) هم آدرس خانه اباعبدالله (ع) را دادند. وقتی به درب خانه امام حسین (ع) رفتند، ایشان همان درب خانه شان دعا کردند و باران گرفت. کوفیان هم در حالی که خوشحال بودند این جمله به زبانشان جاری شد که جبران خواهیم کرد. اما چطور جبران کردند؟! صلی الله علیک یا اباعبدالله... 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔ قول داده بود چاقویش را کنار بگذارد .... #محرم #کلیپ_تصویری 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
🗒 این دل بیمار است ... #عکس_نوشته #محرم 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
✔دسته عزاداری روز چهارم محرم 🗓 جمعه ۲۳ شهریور ۹۷ 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
✅ گزیده سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سید حسن علوی در شب چهارم ماه محرم سال ۹۷ - بخش اول 🔻یکی از برترین واجبات الهی، بلکه اوجب واجبات معرفت به پروردگار است. وزن و حقیقت اعمال دینی ما به معرفت و باطن اعمال ما است. مضمون بسیاری از احادیث این است که عمل بدون معرفت ارزشی ندارد: چه بسیار قاری قرآنی که قرآن او را لعنت می کند، چه بسیار شب زنده داری که نتیجه شب زنده داری اش جز بی خوابی نیست، چه بسیار روزه داری که محصول روزه اش چیزی جز عطش نیست. 🔻معرفت باید پشتوانه رفتارهای عبادی ما باشد. نماز اگر شد ارتباط با خدا ، حقیقت پیدا می کند. 🔻ارزش هر عملی به باطن آن است و هر عملی که باطنش معرفت الهی باشد، ارزشمند است. هیج عملی فردای قیامت وزنش به اندازه لا اله الا الله نمی باشد، چرا که این کلمه توحید است. تا می توانید کاری کنید که خدا را بشناسید و الا انسان با نُسُک به جایی نمی رسد! دل خوش کردن به بعضی از رفتارهای عبادی بدون پشتوانه معرفتی و از روی عادت انحراف است. یکی از اموری که به آن امر شده ایم این است که خدا را به عمل و رفتار بشناسیم. دعای امام زین العابدین (ع) را با دعای عالم اهل سنت مقایسه کنید، می بینید روح دعای امام عبودیت است، اما دعای آن عالم اهل سنت به گونه ای است که گویی خدا را نشناخته است. در نتیجه دعای امام مستجاب می شود. 🔻یکی از اموری که در معرفت پیدا کردن به خدا تاکید شده است، معرفت به سنت های الهی است. این که خدا چه سنت هایی دارد و چگونه عمل می کند؟ 🔻یکی از سنت های الهی ابتلا امت ها به امتحان هایی است که پشت آن هلاک است. چند مطلب پشت این سنت وجود دارد: اول این که این سنت حتمی است، همه امتحان می شوند. دوم این که اکثرا در این امتحان زمین می خورند. سومین مطلب این که در این زمین خوردن هم خدا ظالم نیست، خدا عادل است. خدا این گونه نیست که امت ها را هلاک کند الا این که فرستاده بفرستد و حجت را تمام کند. خدا امت ها را هلاک نمی کند الا این که اهل آن ها ظالم بوده اند. خدا نیکوکاران را زمین نخواهد زد. 🔻برنامه دنیا این است که خدا معلوم کند که چه کسی اهل هلاک است و چه کسی اهل نجات. خدا در طول تاریخ کوفه را شخم زد. خود سلاطین جور اعتراف کرده اند که دیگر ندیدند کوفیان خیر ببینند. 🔻اما با همه این ها بنای خدا به رحمت است. در نزد امام صادق (ع) جمله ای از حسن بصری نقل شد که «العجب کل العجب ممن نجا کیف نجا» امام صادق (ع) جمله را برگرداند که «العجب کل العجب ممن هلک کیف هلک» خدا راه نجات را باز گذاشته شده است. اصلا اساس سنت هلاک هم برای نجات است. 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
✅ گزیده سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سید حسن علوی در شب چهارم ماه محرم سال ۹۷ - بخش دوم 🔻اولین عامل هلاک امت ها، مسئله فریفته شدن به نفس است. امام سجاد (ع) در صحیفه سجادیه می فرمایند: «نفس ما هلاک شده است، مگر این که خدا آن را نگه دارد.» 🔻نقطه اول هلاک این جا است که انسان روی نفس خود پافشاری کند. دومین عامل هلاک امت ها گناه است. 🔻 سومین عامل فساد در زمین است. شاید بتوان گفت که اصلی ترین باب هلاک ظلم است. در روایات گفته شده است که ظلم به مردم گناهی است که بخشیده نمی شود. دامنه این گناه امتداد پیدا می کند تا می رسد به هم نشینی با مسرفین و سکوت در برابر اسراف مسرفین. خیلی از هلاک های عمومی به خاطر این است که دیگران در برابر گناه گناهکاران مخالفت نکردند. 🔻همسر حضرت لوط (ع) آلوده به فحشا نبود، اما در دل، نفرت از آن گناه و گناهکاران را نداشت! مومنی که گناه را ببیند اما نسبت به آن اعتراض نکند، در آن گناه شریک است. این اعتراض، عملی است که اگر کسی آن را ترک کرد، با هالکین هلاک می شود. پس یکی از عوامل هلاک، سکوت در برابر گناهکاران است. 🔻 از آن بدتر این است که گناه آن ها را ببیند و نسبت به آن ها حسرت بخورد! آخرین باب نجات و دستاویز رحمت الهی که اگر کسی به آن دست پیدا نکرد، هلاک او قطعی است، امام حسین (ع) است. اگر کسی به خاطر مصیبت امام حسین (ع) به اندازه بال مگسی در چشمش اشک جمع شود، اهل نجات است. 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
🗒 آخه نوکر حسین غیبت می کنه ؟! 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
29820419_-210344.mp3
11.86M
🔈 سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین علوی ▪️حقیقت سفینه النجاه بودن سیدالشهدا (ع) - جلسه دوم ▪️شب چهارم محرم ▪️مسجد جامع صفا ☑️ http://Lesansedgh.ir ☑️ @Lesansedgh_ir
🗒 میزان حسینی بودن ..... #عکس_نوشته #محرم 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
چند خط از کتاب #تنـها_ترین_واجـب 🔰 فصـل اول : اهمیـت امر به معـروف و نهـی از منـکر 👇👇👇👇
🔸 چند خط از کتاب 🔰 فصـل اول : اهمیـت امر به معـروف و نهـی از منـکر درآثار امر به معـروف و نهـی از منـکر داریم که می‌فرماینـد : بِهـا تُقامُ الفَرائِـض . یعنی واجبـی است که همـه ی واجب ها به واسطـه ی آن می‌شوند . تا این واجب اقامـه نشود ، واجب های دیگر اقامـه نخواهنـد شد ، لذا اگر کسـی امر به معروف و نهـی از منـکر را زمیـن زد ، همـه ی دین را زمیـن زده است و اگر امر به معـروف و نهـی از منـکر فرامـوش شد ، همـه ی دین فرامـوش می‌شود . امیر المؤمنیـن(علیه‌السلام) می‌فرماینـد : همـه ی کارهـای خوب و در راه خدا ، در مقایسـه با امر به معـروف و نهی از منـکر ، هماننـد آب دهانی هستنـد که در دریای ژرفی انداختـه شـده‌اند. یعنـی همـه‌ی اعمال نیـک که شامل جـهاد فی سبیـل الله هم می‌شوند ، معادل امر به معـروف و نهی از منکر نمی‌شـوند .علت قیام اباعبدالله الحسـین(علیه‌السلام) هم، بوده است. 📔 📗 صفـحه ۲۹ تا ۳۲ 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
🗒 اشک با سوز و معرفت ..... #عکس_نوشته #محرم 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
🔰کانال‌های رسمی " موسسه لسان صدق " دفتر حفظ و نشر آثار حجت الاسلام و المسلمین سید حسن علوی در پیام‌رسان‌های ایرانی 🔻بله ble.im/lesansedgh_ir 🔻سروش sapp.ir/lesansedgh_ir 🔻ایتا eitaa.com/lesansedgh_ir 🔸سایت Lesansedgh.ir
29885953_-210384.mp3
12.73M
🔈 سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین علوی ▪️حقیقت سفینه النجاه بودن سیدالشهدا (ع) - جلسه سوم ▪️شب پنجم محرم ▪️مسجد جامع صفا ☑️ http://Lesansedgh.ir ☑️ @Lesansedgh_ir
✅ گزیده سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سید حسن علوی در شب پنجم ماه محرم سال ۹۷ 🔻🔻 راه سعادت انسان معرفت الله است. معرفت الله یعنی بدانی در این عالم کسی جز خدا اثر گذار نیست و با قوانین و نوامیسش عالم را اداره می کند. «اول العلم معرفت الجبار» نقطه اصلی علم این است که خدا را بشناسی، معرفت الله یعنی شناختن قوانین حاکم بر هستی. به هر چیزی که بخواهیم برسیم باید از طریق خدا برسیم و رسیدن به طریق خدا جز با شناختن خدا مقدور نیست. 🔻یکی از سنت های الهی این است که عده ای بهشتی شوند و به سعادت برساند، و یک عده هم به جهنم بروند و به شقاوت برساند. 🔻 تشویق و تنبیه در تمامی نظام های عالم موجود است. هیچ نرمی و ملایمتی بدون وجود یک استحکام بنا نمی شود. خداوند ارحم الراحمین است، بنایش این است که همه را ببخشد، اما تا جایی که عدل الهی نادیده گرفته نشود و به کسی ظلم نشود. قرار است که مردم در این دنیا در دو جاده قرار بگیرند: مسیر هلاک و مسیر نجات. 🔻از آن جایی که درجات کمالی انسان نامحدود است، امتحان های زیادی را باید بگذراند. در بهشت دو نفر هم درجه را نمی توان پیدا کرد چون درجات سعادت و شقاوت بی نهایت است. یک نجات و هلاک فردی داریم، یک نجات و هلاک قومی و امتی. در مدینه مسجدی است به نام مسجد الاجابه. 🔻 پیامبر (ص) در این مسجد هزار دعا برای امت کرد که 999 تای آن اجابت شد و یکی از آن ها اجابت نشد! آن یک دعایی که اجابت نشد همان فتنه و هلاک است که یک عده نابود می شوند و یک عده نجات پیدا می کنند. «أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا يُفْتَنُونَ» فتنه یعنی آزمایش. به مجرد این که امت ها مدعی می شوند، دچار فتنه و آزمایش می شوند. حرف زدن ساده است! مردم کوفه تا نامه ننوشتند، به فتنه گرفتار نشدند. 🔻 هر زمانی که امت ها دست به دعا برداشتند و برای فرج دعا کردند، به فتنه دچار شدند. 🔻یکی از نقطه های هلاک امت ها شک بوده است. در فتنه ها شک پیدا می شود. اگر بخواهیم امام زمان (ع) بیاید، باید بدانیم که فتنه هایی در پیش است. جلوی شیطان و جلوی یک نظام استکباری ایستادن هزینه دارد. 🔻 باید خالص بود. باید هزینه کرد. در طول تاریخ این سنت الهی زمانی محقق شده که رسولان الهی ناامید شده اند و خیال کردند که به آن ها دروغ گفته شده است. خود قرآن می فرماید که «حَتَّى إِذَا اسْتَيْئَسَ الرُّسُلُ وَظَنُّواْ أَنَّهُمْ قَدْ كُذِبُواْ» این داستان ابتلا به گونه ای است که مرتب افراد ریزش می کنند. در امت ها که به فتنه گرفتار شده اند، بیشتر افراد هلاک می شوند و عده قلیلی نجات پیدا می کنند. اما از آن جایی که وزن نجات یافته ها بیشتر از هلاک شدگان است خداوند آن ها را بر هلاک شدگان غالب می کند. 🔻یکی از عوامل هلاک در قرآن و روایات، مسئله پیروی از نفس است. چندین عامل که به عنوان عامل هلاکت ذکر شده اند، همه شان به پیروی از هوا و هوس ها و نفسانیت ها برمی گردد. رذایل نفسانی از اول بزرگ نیستند! 🔻 ما به آن ها میدان می دهیم که غیر قابل کنترل می شوند. اگر کسی با نفسش تساهل کرد، به خودش خیانت کرده است. هیچ بلایی برای ما در دنیا بزرگتر از بلای نفس نیست. 🔻 تمرین کنید که نفستان را در اعمال و رفتارتان میدان ندهید. اگر بزرگ شود دیگر نمی توانید جلویش را بگیرید! حضور قلب برای جوان ها راحت تر است، چرا که نفسشان ضعیف تر است. 🔻کوفه به خاطر نفسانیت مردمش کوفه شد. طماع بودند. از آدم تا به حال هر کسی که بدبخت شد به خاطر پیروی از هوای نفسش بدبخت شد. با این نفس های قوی ما محال است که نصرت امام زمان (ع) شامل حال ما شود. تا انسان از هوای نفس خالی نشود، خالص نمی شود. از دیگر نفسانیت هایی که موجب هلاک می شود شهوت است، حب دنیا است. در جوانی می توان جلوی این نفسانیت ها را گرفت. بزرگ تر که شوید، سخت تر است. اگر هوای نفس پیروی شد، در درون انسان ریشه دار می شود. اول، کار درست را می فهمد، اما نمی خواهد آن را دنبال کند. در مرحله بعد در درستیِ درست هم شک می کند. ملت هایی که به هوس رانی عادت کردند، نابود شدند. 🔻 محال است که جامعه ای را هوس بگیرد و نابود نشود! به مجرد این که نفس در کسی افتاد، او دیگر نابود شده است. اگر شهواتتان بر دینتان غالب شد، هلاک خواهید شد. «ایاکم و غلبه الشهوات علی قلوبکم» اگر در کسی غلبه هوا پیدا شد، دیگر او برده هوای نفسش خواهد شد و آخر آن هلاکت است. نفس ها جمع می شود و فرهنگ می شود، حرام خواری باب می شود و در نهایت جامعه به رذالت و پستی می رسد. 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
🗒 ربط با حسین علیه السلام ..... #عکس_نوشته #محرم 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
اشک.mp3
1.34M
▪️فقط به گریه کن امام حسین علیه السلام غبطه بخور! ☑️تنها راه شباهت به امام زمان علیه السلام 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
30475778_-210394.mp3
14.79M
🔈 سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین علوی ▪️حقیقت سفینه النجاه بودن سیدالشهدا (ع) - جلسه چهارم ▪️شب ششم محرم ▪️مسجد جامع صفا ☑️ http://Lesansedgh.ir ☑️ @Lesansedgh_ir
🗒 آرزوی بودن در کربلا ..... #عکس_نوشته #محرم 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
✅ گزیده منبر - شب ششم ماه محرم ۹۷ 🔹خداوند سنت هایی دارد که بر اساس عدل و حکمت خود در بستر رحمتش انجام می دهد. بعضی از امور حیات مادی ما و بعضی امور دیگر حیات معنوی ما را در معرض آسیب قرار می دهند؛ شناخت این امور لازم است. 🔹در روایات زیادی از نفس به عنوان عامل نابودی انسانیت نام برده شده است. اگر کسی از نفس خود مراقبت نکرد، نفسش او را زمین می زند. نفسانیت مراتبی دارد: اول توقع دارد که دیگران کار خوبش را ببینند، بعد دوست دارد کار خوبش را بزرگ ببینند، بعد دوست دارد به فضیلتی مدح شود که در او نیست. اگر کسی به این جا رسید دیگر نابود شده است. فَلا تَحْسَبَنَّهُمْ بِمَفَازَةٍ مِنَ الْعَذَابِ. چنین فردی از عذاب الهی هم در امان نیست! 🔹هر کسی به دیگران مشغول شد و از خودش غافل شد پیوسته روی نقطه های هلاک خویش پا می گذارد. ظلم یعنی تعدی از حد خود، یعنی غفلت از نفس. نفس، انسان را در شرارت ها و ناپاکی ها می اندازد. اگر کسی نفسش را در این مسیرها رها کرد، خدا دیگر ابایی ندارد که او را در یک جا زمین بزند. 🔹در بعضی از روایات از نفس به عنوان هوا، هوس، شهوت و دنیا نامبرده شده است. دنیا جایگاه هوس‌ها است. صرف میل به دنیا ما را نابود نخواهد کرد! اگر بر اثر این میل به دروغ و غیبت و ... رو بیاوریم ما را نابود خواهد کرد. اگر دنیا و شهوت بر ما حاکم شود و بر آخرت ما غلبه کند، ما را نابود خواهد کرد. 🔹شهوت باید مغلوب عقل یا دین باشد. دین چیزی جز عقل نیست! یک بار مستقیما به حقیقتی می رسیم، یک بار نمی توانیم به حقیقت برسیم اما می دانیم شارع دین به آن رسیده است، این هم عقل است. لذا به پیامبر(ص) عقل محض نیز گفته شده است. 🔹دین عقل خالص و ناب است، یک مقداری اش را از طریق فطرت خود می شناسیم و ما بقی اش را از طریق عقل محض یعنی حضرت پیامبر(ص). چهارده نور از این عقل محض بهره گرفتند و اطاعت از آن ها شد راه اکمال عقل. «مَنْ أَتَاكُمْ نَجَا وَ مَنْ لَمْ يَأْتِكُمْ هَلَكَ»: هر کس از شما جا ماند هلاک شده است و هر کسی که به شما رسید نجات پیدا کرده است. 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
264449_-210438.mp3
4.82M
🔈 سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین علوی ▪️حقیقت سفینه النجاه بودن سیدالشهدا (ع) - جلسه پنجم ▪️شب هفتم محرم ▪️مسجد دانشگاه امیرکبیر ☑️ http://Lesansedgh.ir ☑️ @Lesansedgh_ir
گزیده منبر- شب هفتم محرم ۹۷ پایه اولیه فتح و پیروزی و موفقیت، شناخت و علم است و پایه اولیه زمین خوردن، جهل و نادانی است. اگر به علم عمل نشد؛ یعنی علم حقیقی نبوده است، با شک همراه بوده است. اگر کسی واقعا فهمید که دنیا ارزش دنبال کردن ندارد، دنبال آن نمی رود. تا نفهمیم خدا ارحم الراحمین است معنای باب توبه را نمی فهمیم. لذا یکی از وظایف دینی ما بالا بردن معرفت است. یکی از مباحث مهمی که در روایات ما به آن پرداخته شده است، بحث تعلیم اسماءالهی است یا به عبارت دیگر شناخت سنت های الهی. یکی از سنت های مهم که قرآن به آن خیلی اشاره کرده است، سنت هلاکت و زمین خوردن و در نقطه مقابل نجات و رستگار شدن است. خداوند هیچ امتی را هلاک نمی کند الا اینکه یک پیامبری را برای آنها بفرستد. تا مردم او را تکذیب نکنند، انکارش نکنند و از او جا نمانند، هلاک قطعی امضا نمی شود. عوامل هلاک در روایات چند دسته شده است: بعضی عوامل، عوامل اقتضای هلاک هستند، یعنی عامل اولیه تخصیص هلاک به افراد هستند: مثل غلبه نفس و شهوت بر عقل، طمعکاری و دنبال کردن آمال. بعضی عوامل، عوامل منع هلاک هستند، یعنی از هلاک فرد جلوگیری می کنند: مثل توبه در برابر گناه، غلبه عقل بر شهوت. اگر خدمت بدن کردی و لذت جویی را دنبال کردی، به هلاک نزدیک شده ای. تا نفهمیم سنت هلاک چگونه همه گیر می شود، نمی فهمیم که سفینه النجاة بودن امام حسین(ع) یعنی چه. راه نجات دیگری در برابر سنت هلاک نیست الا طریق حسین(ع). اگر کسی حسین(ع) را نفهمید، دیگر راه نجاتی برای او نیست و هیچ امیدی بر او نخواهد بود. نام حسین (ع) فراگیر خواهد شد و فردای قیامت مردم به خاطر تایید و یا رد حسین(ع) نجات و هلاک خودشان را رقم خواهند. حد آخر درجات انسان با سفینه امام حسین(ع) معلوم می شود.   ☑️ http://Lesansedgh.ir ☑️ @Lesansedgh_ir
خرج برای حسین(ع)_1.mp3
1.83M
🔻میخوای جات پیش خدا باشه؟ 🔻میخوای خدا برات خرج کنه؟ ☑️ http://Lesansedgh.ir ☑️ @Lesansedgh_ir