🔴 «گزیده کلاس مواعظ العددیه ، حدیث ۳۸۲۸ » - بخش دوم
✅ زمان : ۲۸ تیر ماه ۹۷
6.و لا تسحروا
بحث سحر است. سحر از علوم غریبه است و در امت ها بوده است و در روایات آمده است که در آخر الزمان باز رواج پیدا می کنند. در روایت پیامبر (ص) آمده است که سرنوشت امت من مثل بنی اسراییل است و گام به گام همان اتفاق ها برایش می افتد؛ یکی از آن بلا ها همین ابتلا به سحر است و تعلم این علوم هم فقر می آورد.
7.و لا تاکلوا الربا
مراقب باشید که معاملات ربوی زندگیتان را نگیرد. شاید تندترین عبارت الهی در قرآن برای گناهان کبیره همین ربا است. می گوید وقتی که پا در میدان ربا گذاشتید، اعلان جنگ به خدا داده اید. در روایات آمده که آخر الزمان روی همه اموال مردم گرد ربا می نشیند. در بعضی دیگر از روایات گفته شده یک درهم ربا از 80 زنا با محارم بدتر است. تعابیر تند و تکان دهندهای است! امام علی (ع) به کمیل می فرماید: « قوت تو از غذایی است که می خوری و اگر غذایت حلال نباشد، حرکت تو برای عبادت بیهوده است. »
8.و لا تقذف المحصنه
منظور از قذف یا تهمت ناروا به زن پاک دامن است و یا فحش است. البته بعضی می گویند دومی شتم است و قذف، نسبت ناروا به زن است و از گناهان کبیره است و انسان را تا ابد گرفتار می کند.
9.و لاتولوا للفرار یوم الزحف
بحث فرار در جبهه جنگ است و ترک یاری حجت خداست. ذلت و خفت امت ها به همین دلیل بوده است، فرار جایز نیست باید مقاومت کنید. مقاومت واجب است.
10.و علیکم خاصه الیهود أن لا تعتدوا فی السّبت
این حکم مخصوص یهود است که در روز شنبه تعدی نکنید. در طول تاریخ یهود گرفتار روز شنبه است. از روز اول تاریخ خدا این ها را گرفتار روز شنبه کرد، چرا که روز عبادتشان است و باید حرمت آن را حفظ کنند. عجیب این است که یهود بزرگ ترین جنایت هایش را در روز شنبه کرد. فرمان الهی این بود که در روز شنبه ماهی نگیرد. خدا این ها را امتحان کرد، در روز های دیگر ماهی ها به عمق دریا می رفتند، در روز شنبه به سطح آب می آمدند، از علمای خود پرسیدند که راهی ندارد؟ گفت قلاب های خود را روز شنبه به آب بیاندازید، روز بعد از آب دربیاورید.
یهود نتوانست از آن فتنه ای که به آن گرفتار شد رهایی پیدا کند. ما هم دچار همان ابتلائات هستیم! اگر پیامبر (ص) فرمود که «طابق نعل بنعل» یعنی اگر آن ها هارون را تنها گذاشتند، ما هم تنها گذاشتیم، ادیان نسخه یک دیگرند. اگر ربا آن ها را بیچاره کرد، ما را هم بیچاره می کند. فحشا در میان آن ها خون به راه انداخت در میان ما هم ...
موسی (ع) در میان امت بود و احبارشان بر ضد او فتوا می دادند. یک عده عوام پاک به موسی (ع) ایمان آورده بودند که اگر به آن ها هم اخبار بد از موسی (ع) می رساندند، آن ها هم ایشان را گم می کردند.
بدبختی بشر در طول تاریخ همین دو کلمه بوده است، خواص آلوده و عوام بی بصیرت. خواصی که گلوگاه ثروت و قدرت و مدیریت افکار عمومی در دستشان بوده است. لذا حجت خدا تنها مانده است! چرا که نه با افراد آلوده می توان کار کرد، نه با بی بصیرت. یا باید خواص اصلاح شوند، یا باید عوام بصیرت پیدا کنند. همه امت های دینی با یک داستان ابتلا، مبتلا شدند. خدا کند که ما مبتلا نشویم.
در ادامه حدیث این دو یهودی دست و پای پیامبر (ص) را بوسیدند و به نبوت او شهادت دادند. پیامبر (ص) پرسید چه چیزی مانع است که مرا تبعیت کنید؟ این دو یهودی به سوال پیامبر دو جواب دادند. اول این که نبوت از امت ما خارج نمی شود. دوم این که می ترسیم یهود ما را بکشد. این ها دو اعتقاد خاص یهود است که در پایه حفظ دین شان موثر است.
🌐 Lesansedgh.ir
🆔 @Lesansedgh_ir
🔔 اطلاع رسانی :
کلاس مواعظ العددیه حجت الاسلام و المسلمین سید حسن علوی امشب ساعت ۲۱:۳۰ در مسجد جامع صفا برقرار می باشد .
🌐 Lesansedgh.ir
🆔 @Lesansedgh_ir
✅ گزیده منبر - شب جشن میلاد امام رضا (علیه السلام)
✅ ۳ مرداد ماه ۹۷
⭕️ یکی از اسماء مشهور امام هشتم (ع)، اسم رضا است که ما هم اکثرا ایشان را به همین اسم صدا میکنیم. اسم اگر از طرف خدا اطلاق شود یعنی یک صفت کمالیه خاص. در مورد همه اسماء این نکته گفته شده است که «تنزل من السماء». اما در مورد معصوم، وقتی ایشان به اسمی خطاب شوند صفت خاص آن امام است.
⭕️ امام رضا (ع)، رضا نامیده شد چون خدا از ایشان راضی بود. مقام رضا یک مقامی است در نفس و اگر کسی به مقام رضا رسید، دیگر بالاتر از آن مقامی نیست. راضی بودن خدا از بنده یعنی این که دیگر از بنده چیزی نمیخواهد.
⭕️ در روایات آمده است که خدا همه بنده هایش را دوست دارد. هیچ کسی نمی تواند پی ببرد که خدا چقدر بندگانش را دوست دارد. در یک روایت آمده «اگر بندگانی که به من پشت کردند، می دانستند که اشتیاق من به آنان چقدر است از شوق می مردند». هدف از فرصت دنیا این است که بنده یک کاری کند که خدا از او راضی شود. مقام رضا مقامی است که ما هم می توانیم به این مقام برسیم. مقام رضا مقام عمل به فرامین الهی است.
⭕️ خدا یک سلسله تکالیف دارد، از ساده شروع می شود به سخت، از جوارحی شروع می شود به جوانحی. رضایت خداوند در گرو انجام تکالیف الهی است و توفیقش را هم باید از خود خدا خواست. به نظر بعضی مستحبات هم در کسب رضایت الهی نقش دارند. باید توجه داشت که رضا مراتبی دارد و رضایت خدا از بندگان نسبی است. یقین ده مرحله دارد و بالاترین مرتبه یقین، اولین مرتبه رضاست. بالاترین درجه رضا برای اولیا خاص الهی است.
⭕️ جوان! به این مقام می شود رسید. باید از اول جوانی مراقبت کنید تا کاری که خدا گفته نکنید را نکنید.
⭕️ حضرت رضا (ع) حدیث سلسله ذهب را در آن مجلس خواند چرا که این کلمه «لا اله الا الله» ارتباط دارد با رضایت الهی. هر کسی به این کلمه رسید از عذاب الهی (حتی اگر حسرت هم باشد) آزاد می شود. کلمه توحید کلمه ای است که اگر کسی به آن رسید به مقام امین خواهد رسید. تقوای اول پرهیز از گناه است و تقوای دوم پرهیز از شرک. تقوا این است که خدا را باور کنید و بی تقوایی این است که خدا را به حقیقت اسمائش باور نکنید. هدف امام رضا (ع) از بیان این حدیث این است که بگوید مردم یک چیز را فراموش کرده اید و آن این که غیر از خدا، خدایی وجود ندارد.
⭕️ مراقب باشید اگر در گناه هم فرو رفتید، دست از محبت آل الله بر ندارید که آن بزرگواران نجاتتان می دهند. در روایتی داریم «کن محبا لآل محمد و ان کنت فاسقا و محبا لمحبیهم و ان کانوا فاسقین.» محب آل محمد (علیهم السلام) باش اگر چه گناهکار باشی، و دوستدار محبین آل محمد (علیهم السلام) باش اگر چه گناهکار باشند.
🌐 Lesansedgh.ir
🆔 @Lesansedgh_ir
✅ «گزیده کلاس مواعظ العددیه ، حدیث ۳۸۲۹ » بخش اول
✅ ۴ مرداد ماه ۹۷
⭕️ گناهی کبیره است که خدا به آن وعده عذاب و آتش داده است. در روایات مختلف تعداد گناهان کبیره متفاوت است: در یک روایت 7 گناه را به عنوان گناه کبیره شمرده است، در یک روایت 9 گناه، در یک روایت مثل روایت اعمش تعداد آن سی و چند عدد شمرده شده است.
⭕️ جایگاه گناهان کبیره در معرفت دینی مهم است. بعد از معرفت الله مطلبی مهم تر از ترک کبائر نیست. ورود در مناهی الهی عصیان خداست! تمرد نیست، تجاوز است! ترک کردن امر الهی بد است، اما بدتر از آن انجام دادن مناهی است. پایه اولیه سلوک مرحوم مروارید مشهد این بود که نمازتان را اول وقت بخوانید، به پدر و مادر نیکی کنید، از کبائر دوری کنید.
⭕️ آن چیزی که از ما خواسته شده است، عصمت نیست؛ بلکه از ما خواسته شده است که به اندازه خودتان در مقابل گناه استقامت کنید.
بعضی از اعمال هم باعث می شوند که گناه صغیره به کبیره تبدیل شود: این که بر گناه اصرار کنید، یا اینکه گناه خود را ناچیز بشمارید. یکی از رئوس دعوت انبیا این بوده است که مراقب باشید به این گناه ها آلوده نشوید.
⭕️ در این حدیث می فرماید گناهان کبیره 8 عدد است. چهار گناه در لسان است. بیشترین گناه مربوط به زبان است، هیچ اندامی به این اندازه نمی تواند گناه کند. خوش به حال افراد لال! اکثر اهل جهنم به خاطر زبان جهنمی می شوند. کمتر کسی از زبان نجات پیدا می کند. هر گناهی که با دست و پا نتوانستید بکنید، با زبان می توان مثل آن را انجام داد. بعضی ها می گفتند که کنترل زبان محال است؛ باید حجم سخن گفتن را کم کرد. محال است آدمی به کمال برسد مگر کسی که بتواند زبانش را کنترل کند. اگر حرف زدید، دل و نفس از آن چه که خواسته خالی شده است. تولد حکمت، ترقی و پیشرفت در کنترل زبان است. لذا می بینید زندگی اهل معرفت پر از سکوت است.
⭕️ البته منظور از بستن زبان، نگفتن کلمه حق نیست. آن جایی که پای نفس و منیت در میان بود، حرفی گفته نشود بهتر است. اما اگر حرف از افق زمان و مکان خارج شد و به یک حرف کلی مبدل گشت، آن را بگویید. حضرت علی (ع) وقتی حرف می زند، همه اش حرف حق است.
اما چهار گناه کبیره زبان:
1.شرک
زبان یک بار فعل است، یک بار وسیله شناخت دل و عقل است. لذا تعدادی از گناهان در بعضی روایات گناه زبان گفته شده است، در بعضی دیگر گناه دل. شعار غلط، شعور غلط تولید می کند و شعور غلط هم شعار غلط تولید می کنند.
بزرگترین ستمی که انسان می تواند در زندگی خودش نسبت به خودش انجام بدهد، شرک است. راس نصایح لقمان به پسرش این است که مراقب باشد که چیزی غیر از خدا در این عالم نبینید. انسان تا در قلعه توحید است از همه بلاها ایمن است. به مجرد این که پای کسی دیگری باز شد دچار شرک می شود. شرک خفی می شود ریا و شرک اخفی می شود عجب. چیزی غیر از خدا در فعل خدا دیده شد شرک است. در یک روایت آمده تشخیص آن از تشخیص مورچه سیاه بر سنگ سیاه در شب تاریک سخت تر است. یعنی محال است! روایت می خواهد بگوید به جایی این که دنبال مبارزه با شرک باشید، دنبال تقویت توحید باشید.
2.شهادة الزور
یعنی انسان دروغی بگوید که حق کسی با آن جا به جا شود. بسیاری از آن کسانی که در جریان انحرافات بعد از رحلت پیامبر (ص) از رئوس انحراف شدند، کسانی بودند که در زمان پیامبر (ص) از گفتن بعضی حقایق پرهیز کردند. حرف ها منشا تصمیم ها و اراده ها می شود.
🌐 Lesansedgh.ir
🆔 @Lesansedgh_ir
✅ «گزیده کلاس مواعظ العددیه ، حدیث ۳۸۲۹ » بخش دوم
✅ ۴ مرداد ماه ۹۷
3.قذف المحصنه
قذف یعنی تهمت زدن ناروا به زن پاکدامن. از گناهانی است که منتقم آن خود خداست. بعضی از این فحشهایی که افراد در عصبانیت می دهند، به مادر دیگران را توهین می کنند، در روایت آمده است که خود امام زمان (عج) این ها را حد می زند.
4.و السحر
اوراد شیطانی که بعضی می خوانند سحر است. از گناهانی است که در آخر الزمان شایع می شود. یکی از کارهایی که باعث شد بنی اسرائیل در آخر بدبختی زیادی برای خودشان خریدند، این بود که به سحر روی آوردند. امروزه خیلی از افراد با توهم این که سحر شده اند، به افرادی مراجعه می کنند و به عنوان بطلان سحر دست به سحر می زنند.
دو گناه کبیره که مربوط به شکم است؛
5.اکل الربا
مطلق مال حرام خوردن گناه کبیره است. اما در بین اموال حرام، بدترین مال، این دو مال است: ربا و مال یتیم. ربا اعلان جنگ با خدا است. در روایت دیگری آمده خوردن یک درهم ربا از 80 بار زنا با محارم بدتر است. گناه ربا گناه سنگینی است و تا مغز استخوان نفوذ می کند. در عصر اخیر هم معاملات مضاربه ای زیادی وجود دارد که شبه ربا است. در روایات آمده است که در آخر الزمان مردم یا ربا می خورند، یا گرد ربا بر اموالشان نشسته است.
6.اکل اموال الیتامی ظلما
در بسیاری از روایات ندادن خمس به خوردن مال یتیم تفسیر شده است. خمس از احکامی است که خیلی ها متوجه آن نیستند. فقیر و غنی ندارد، همه باید خمس بدهند. مالی که در زندگی تان هزینه نشد، بنابر فتاوا به آن خمس تعلق می گیرد.
یک گناه کبیره در دست است:
7.قتل النفس بِالیَد
بیدار کردن کینه در افراد و تحریک دیگران به این فعل قبیح، مشارکت در قتل است. در یک خانواده ممکن است یک نفر دیگری را به قتل برساند، اما برای خیلی ها قتل نوشته می شود؛ آن افرادی که با نمامی، غیبت و دروغ کینه یک فرد را در دل دیگری کاشتند.
یک گناه کبیره هم در پا است:
8. فرار من الزحف
استقامت از واجبات است و سستی و فرار در جهاد گناه است. سستی در جهاد فرهنگی هم دست کم از آن ندارد! کوتاهی در مقابل تعدی دشمن ممنوع است. چه کلامی باشد، چه یدی؛ «کلمةُ الحق عند امام الجائر» افضل جهاد است. خفت و ذلت خیلی از امت ها به این دلیل بوده است که پاهای مردانشان در مقابل دشمن سست بوده است.. فرار یعنی حفظ جان خود. انسان چه بخواهد چه نخواهد، دارد زندگی می کند. در زندگی باید هدف داشت، خود زندگی هدف نیست! خدایا خودت کمک کن که آن روزی که روز ایستادگی در کنار امام زمان (ع) و یاری ایشان است، قدم هایمان ثابت بماند.
اگر قبله قلب ما پول و زن و زندگی شد، در میدان جنگ یاد آن ها می افتیم و پای استقامت نداریم. از اثرات فرار از جنگ این است که عمر انسان کوتاه می شود. چون انسان خیال کرد با فرار عمرش بیشتر می شود، لذا خدا از اجل محتوم آن ها کم می کند. این قضیه را در جهاد فرهنگی می توان این گونه تعبیر کرد که کسانی که به خاطر لذت جویی، از جهاد فرهنگی فرار کردند خداوند بهره لذت از زندگی را از آن ها میگیرد.
و یک گناه کبیره هم در کل بدن است:
9.عقوق الوالدین
یعنی حرمت پدر و مادر را بشکنیم و کاری کنیم که دل آن ها از ما کنده بشود. در روایت آمده است که اگر بچه پدر و مادرش را با اسم کوچک صدا کند، از مصادیق عاق والدین است. هیچ کسی به اندازه پدر و مادر در این دنیا بر آدم حق ندارد. خودتان تنها بروید و به پدر و مادرتان سر بزنید. امروز چیزی که به عنوان رفت و آمد باب شده است، یک تکلف رفتاری است. در روایت دارد که خدا از نفرت خود بر یک بنده، به خاطر احترامی که به پدر و مادرش می گذارد، بر می گردد.
🌐 Lesansedgh.ir
🆔 @Lesansedgh_ir
3970504 MCMV shabe jome.mp3
12.97M
⭕️ صوت کلاس شب جمعه
✅ 4 مرداد ماه سال ۹۷
✅ مسجد جامع صفا
🌐 Lesansedgh.ir
🆔 @Lesansedgh_ir
سؤال ما.mp3
5.61M
💡چرا ما هیچ سؤالی نداریم؟!
🔍راهکار تقویت بنیه فرهنگی جوانان متدین
به #پاسخ_ضعیف اکتفا نکنیم!
#افزایش_ظرفیت_معرفتی
#خود_ترمیمی
🌐 Lesansedgh.ir
🆔 @Lesansedgh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 راه رسیدن به ولایت مستقر
💠ترک گناه امکان ندارد الا به عنایت علی علیه السلام
#ترک_گناه
#ادب_نوکری
#غدیر
🌐 Lesansedgh.ir
🆔 @Lesansedgh_ir
سؤال ما 1.mp3
4.97M
💡چه کار کنم تا در اجرای برنامه های روزانه و اخلاقی شکست نخورم؟!
#برنامه_ریزی
🌐 Lesansedgh.ir
🆔 @Lesansedgh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 به اندازه خودت برای غدیر کار کن!
🔵 برای غدیر خرج کنید ، حرکت کنید ، فریاد بزنید !
#فرصت_نوکری
#کار_غدیری
🌐 Lesansedgh.ir
🆔 @Lesansedgh_ir