💠معرفی اجمالی کتاب امنیت متعالیه/ دکتر نجف لک زایی
مقدمه کتاب امنیت متعالیه ( ق اول)
مقدمه کتاب امنیت متعالیه ( ق دوم)
🔷در این فرسته ،مقدمه کتاب به قلم استاد نجف لک زایی می آوریم و علاقه مندان به مباحث دانش سیاسی می توانند نسخه چاپی یا دیجیتال ان را فراهم کنند و از مباحث ارزنده آن بهره برداری کنند.
✅مقدمه
◾️ضرورت توجه به مطالعات اسلامی امنیت
از مهمترین اهداف انقلاب اسلامی ارتقای امنیت مردم است، چه مردم ایران و چه مردم کشورهای دیگر. ارتقای امنیت از راههای مختلفی تأمین میشود: بخشی از راهها عملی است؛ از قبیل مبارزه با استبداد، استعمار و نظام سلطه و تأسیس نظامات عادلانه از جمله تأسیس جمهوری اسلامی ایران. بخشی نیز از طرق تأمین و ارتقای امنیت، نظری و علمی است. تأملات در حوزه علوم انسانی و ارائه نظریههای مورد نیاز نظیر نظریه امنیت مبتنی بر آموزههای اسلامی از این جمله است؛ زیرا در میان منابع متنوع امنیتآفرین، منبع الهی بهترین نوع آن محسوب میشود. پیروزی انقلاب اسلامی، مقاومت اعجابانگیز هشتساله رزمندگان ایرانی در برابر نظام سلطه، پیروزی حزبالله لبنان بر ارتش مشهور به شکستناپذیر رژیم اشغالگر قدس و حماسههای مسلمانان صدر اسلام به رهبری حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و اله مؤید برتری منبع الهی است.
⏹علت اصلی این مسئله هم بر میگردد به تأمین امنیت درونی و روانی که پایه دیگر انواع امنیت است؛ بنابراین منبع تأمین تعادل روحی و امنیت روانی افراد یک جامعه و تداوم حیات بانشاط یک ملت و امت ارزشمندترین سرمایه آن جامعه محسوب میشود که پیجویی آرمانهای مردم را امکانپذیر میسازد.
با این اوصاف هنوز گامی جدی در جهت تبیین دیدگاه اسلام در این زمینه برداشته نشده است. متون مورد استفاده در مباحث امنیتی در کشور ما نوعاً متون ترجمهای است. اولویت رشته مطالعات اسلامی امنیت ازآنرو توجیهپذیر است که در کشور ما اسلام مبنای نظم است.
🔰توجه مقام معظم رهبری به بحث جهاد، در اولویت درس خارج فقه، شایسته بود که به موجی از امنیتپژوهی با رویکرد اسلامی در جامعه ما منجر میشد؛ اما چنین نشد. برخی از مهمترین اهداف مطالعات اسلامی امنیت از این قرار است:
1️⃣ آشنایی با مباحث بنیادین امنیت در اسلام؛ بهگونهایکه در تمام نظریهپردازیها، سیاستگذاریها،تصمیمسازیها و برنامهریزیهای امنیتی در جمهوری اسلامی مورد توجه قرار گیرد.
2️⃣. ارائه و تبیین فهم قرآنی، روایی و تفسیری از امنیت؛
3️⃣. بررسی، تبیین و تفکیک ابعاد معرفتشناسانه امنیت در حوزه فلسفه سیاسی، فقه سیاسی، کلام سیاسی، عرفان سیاسی و ...؛
4️⃣. نیل به نظریه امنیتی اسلام در ساحتها و سطوح مختلف امنیت؛
⬅️بهطورکلی مهمترین شاخهها و گرایشهای مطالعات اسلامی امنیت - که نویسنده در اثر پیش رو به عنوان زیرساخت نظریه امنیت متعالیه از آنها متأثر است و بهره میبرد، بدین شرح است: 1. مطالعات امنیتی - فلسفی؛ 2. مطالعات امنیتی - کلامی؛ 3. مطالعات امنیتی - اخلاقی؛ 4. مطالعات امنیتی - قرآنی؛ 5. مطالعات امنیتی - حدیثی؛ 6. مطالعات امنیتی در تاریخ و سیره معصومان؛ 7. مطالعات امنیتی - سیاست نامهای؛ 8. مطالعات امنیتی - عرفانی؛ 9. مطالعات امنیتی - ادبی؛ 10. مطالعات امنیتی - فقهی.
❎در اثر حاضر، از برخی گرایشهای مذکور بهویژه گرایش فلسفی، فقهی و سیاستنامهای سخن گفته شده است، هرچند بحث از این رویکردها دغدغه و هدف اثر حاضر نبوده است. در این اثر، دغدغۀ اصلی اولاً ظرفیتسنجی متون و منابع اسلامی و متفکران متعلق به نحله فکری حکمت متعالیه در حوزه امنیت و ثانیاً تلاشها معطوف به ارائه مستنداتی از متون و منابع اسلامی و متفکران پیشگفته در زمینه امنیت متعالیه است. امید است به فضل الهی در آینده توفیق ارائه دیگر گرایشها و رویکردهای امنیتی مطرح در علوم اسلامی و نیز نقد و بررسی مکاتب امنیتی متدانی حاصل شود.
مقدمه کتاب امنیت متعالیه ( ق دوم)
مقدمه کتاب امنیت متعالیه ( ق اول)
🔶چنانکه پیداست، مطالعات امنیت با رویکرد اسلامی در سنت اسلامی ریشهها و بنیادهای عمیق و سترگی دارد؛ امید که در عصر و زمان ما نیز مطابق با نیازها و مقتضیات سر برآورد و با شکوفههای خود میوه امنیت را برای جهان امروز به ارمغان آورد.
🔷تا کنون آثار متعددی درباره امنیت در اسلام منتشر شده است؛ اما نوآوری اثر حاضر، اگر نزد ارباب معرفت نوآوری محسوب شود، تلاشی است که برای نخستین بار با هدف ارائه « مکتب امنیتی اسلام » صورت گرفته است؛ چیزی که نگارنده نام « امنیت متعالیه » را برای آن انتخاب کرده است. مفهوم « متعالیه » هم اشاره به مبنای فلسفی این مکتب دارد و هم به مبنای قرآنی « تعالوا الی کلمه سواء »؛ یعنی کلمه توحید که امنیت در آن است؛ زیرا خدا امنیتبخش و « مؤمن » است و هر کس به خدا متصل شود، امنیت دارد و برای دیگران نیز به درجاتی تولید امنیت میکند. بر این اساس تمام اسلام و تفکر توحیدی با رویکردهای مختلف فقهی، کلامی، اخلاقی، عرفانی، ادبی و سیاستنامهای - مشروط بر اینکه اسلامی و متعالیه و توحیدی باشد -مکتب امنیتبخش میشود.
❎پس از بحثهای نظری مقدماتی مستندات، ظرفیتها و زمینههای نظریه امنیت متعالیه در اندیشه برخی بزرگان فکر و اندیشه اسلامی نشان داده شده است و مسیر مباحث بهگونهای پیش رفته است که خواننده با گستره و ابعاد این نظریه از صدر اسلام تا کنون بهطورکلی آشنا شود تا وقتی به نظریه میرسد، در تصور و تصدیقش دچار مشکل نشود. روشن است که این اثر گام آغازین در ارائه این نظریه است و از خدای متعال توفیق ادامه کار را میطلبم. گفتنی است نگارنده طراح تمام جدولها و نمودارها در این نوشتار است.
🔳متن پیش رو حاصل بیش از دوازده سال تحقیق، تدریس و سمینارهای نگارنده در حوزه مطالعات اسلامی امنیت در ایران و برخی کشورهاست. بهطورخاص لازم است از دانشگاه عالی دفاع ملی و پیشگامیِ آن در زمینه مباحث « فلسفه امنیت در اسلام » و نیز دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام و پیشگامی آن در مباحث « فقه امنیت » یاد کنم. بیشتر مباحث این اثر نیز در این دو دانشگاه و برخی مراکز تخصصی حوزه علمیه قم بحث و بررسی شده است.
🔳همچنین دو جلسه کرسی نظریهپردازی فقه امنیت در مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام و یک کرسی تخصصی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه در قم برگزار شد. در کرسی نظریهپردازی مذکور که زیر نظر هیئت حمایت از کرسیهای شورایعالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، امنیت متعالیه به عنوان نظریه مورد تأیید قرار گرفت.
🔵در اینجا لازم میدانم از تمامی کسانی که در پیشرفت مباحث نقش داشتهاند، بهویژه دانشجویان و همکارانم تشکر و قدردانی کنم. بهطورخاص از آقایان حجتالاسلام و المسلمین استاد حمید پارسانیا، دکتر علیرضا صدرا، حجتالاسلام و المسلمین دکتر منصور میراحمدی و دکتر علی عبداللهخانی که شورای داوری کرسی نظریهپردازی را بر عهده داشتند و آقایان دکتر محمد ستوده، دکتر نورالله قیصری و دکتر علی شیرخانی که اعضای کمیته ناقدان بودند و آقایان دکتر مسعود معینیپور و دکتر رجبعلی اسفندیار که دبیری جلسات کرسی را بر عهده داشتند و دکتر میثم چگین که ناظر جلسه بودند و نیز دکتر شریف لکزایی تشکر ویژه کنم. در مباحث حکمت و سیاست متعالیه مرهون دیدگاه استاد عزیزم علامه جوادی آملی هستم که امیدوارم از این پس نیز این توفیق رفیقم باشد.
♦️همچنین بخشهایی از مباحث پژوهش حاضر پیش از این در مجلات علمی - پژوهشی منتشر شده است که از دستاندرکاران این نشریات که مشخصات کامل آنها در فهرست منابع در پایان اثر آمده است نیز تشکر میکنم. پذیرای همه نظرها و دیدگاهها هستم و مایه خرسندی است، اگر مرا از نظرهای خود مطلع کنید.
💠از همسر فرهیخته و فرزندان عزیزم که بدون همراهی آنان این اثر پدید نمیآمد، قدردانی و تشکر میکنم و این اثر را تقدیم میکنم به همه شهدای راه خدا بهویژه برادر عزیزم سردار شهید حاج حبیب لکزایی و فرزند شهیدش طلبه فرهیخته مسلم لکزایی و خواهر دانشمندم دکتر صدیقه لکزایی که در واپسین لحظات تکمیل این اثر در خردادماه سال 1397 به لقای الهی شتافت و همسر شهیدش جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر نعمتالله پیغان و پدرم که پس از تدوین این مقدمه در تیرماه 1398 به فرزند شهیدش پیوست.
قم، نجف لکزایی
استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
#معرفی_اثر
#پژوهشکده_علوم_واندیشه_سیاسی
#نجف_لک_زایی
#آثار_پژوهشی
🌐https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/356
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
✅برگی از کتاب امنیت متعالیه استاد دکتر نجف لک زایی ص ۳۵
💠 به نظر امام خمینی، مجموعه قانون برای اصلاح جامعه کافی نیست. قانون برای اینکه مایه اصلاح و سعادت بشر شود، به قوه اجراییه و مجری احتیاج دارد.
❇️به همین جهت خداوند متعال در کنار فرستادن یک مجموعه قانون یعنی احکام شرع، یک حکومت و دستگاه اجرا و اداره مستقر کرده است.
🔷 رسول اکرم صلی الله علیه و اله در رأس تشکیلات اجرایی و اداری جامعه مسلمانان قرار داشت. ایشان علاوه بر ابلاغ وحی و بیان و تفسیر عقاید و احکام و نظامات اسلام، به اجرای احکام و برقراری نظامات اسلام همت گماشته بود تا دولت اسلام را به وجود آورد؛ در آن زمان مثلًا به بیان قانون جزا اکتفا نمی کرد، بلکه درضمن به اجرای آن می پرداخت.
⏺پس از رسول اکرم صلی الله علیه و اله جانشین ایشان همین وظیفه و مقام را دارد. رسول اکرم صلی الله علیه و اله که جانشین تعیین کرد، فقط برای بیان عقاید و احکام نبود، بلکه برای اجرای احکام و تنفیذ قوانین نیز بود. وظیفه اجرای احکام و برقراری نظامات اسلام بود که تعیین جانشین را تا حدی مهم گردانیده بود که بدون آن پیغمبر اکرم صلی الله علیه و اله رسالت خویش را به اتمام نمی رسانید ؛(۱) زیرا مسلمانان پس از رسول اکرم صلی الله علیه و اله نیز به کسی احتیاج داشتند که قوانین را اجرا کند، نظامات اسلام را در جامعه برقرار گرداند تا سعادت دنیا و آخرتشان تأمین شود. اصولاً قانون و نظامات اجتماعی مجری لازم دارد. در همه کشورهای عالم و همیشه اینطور است که قانونگذاری بهتنهایی فایده ندارد .(۲)
🔷خرید نسخه دیجیتالی اثر
💠http://pajoohaan.ir/document/4880
______________________
۱. . مائده: ۶۷.
۲. . سیدروحالله خمینی؛ ولایت فقیه؛ ص۲۵-۲۶.
_____
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
✅برگی از کتاب نسبت مرجعیت دینی با نهاد ولابت فقیه نگارش دکتر عبدالوهاب فراتی ص۱۳۰
💠یکی از مسائلی که در هر الگویی باید مورد توجه قرار گیرد، بحث استقلال حوزه از قدرت سیاسی است. درواقع استقلال حوزه متغیر مستقلی است که هم مرجعیت دینی بدان حساس است و هم باید مورد توجه حاکمیت سیاسی قرار گیرد.
❇️در بسیاری از مصاحبهها نیز بر این عنصر تأکید میشد که حفظ استقلال حوزه شرط اول هرگونه تعاملی دراینباره است. با این همه در اینجا سؤالات متعددی وجود دارد که باید به آنها توجه کرد؛ برای مثال حجتالاسلام احمد واعظی میپرسد: آیا استقلال حوزه از قدرت سیاسی تحت هر شرایط تاریخی و سیاسیای امری ممدوح و پسندیده است یا اینکه سوانح و احوال تاریخی و سیاسی به آن قبض و بسط میدهد ؟ امروزه برخی فقهای حوزه معتقدند حوزه باید تحت هر شرایطی مستقل بماند و در عین حال هیچ مشکلی با حکومت فقیه ندارند و حتی مانع حضور دیگران در ارکان حکومت دینی نمیشوند ؛(۱)
🔷 ازاینرو باید به مفهوم استقلال حوزه دقت کرد و مدلهایی برای آن تعریف کرد و
بر حسب هریک از این مدلها روشن ساخت که کدامیک مثل مدل آیتالله سیستانی در عراق یا مدل مراجع کنونی ما در قم، به دغدغههای حوزه و حکومت دینی پاسخ مناسبتری میدهند ؟ پاسخ به این پرسشها نیازمند بررسیهای بیشتری است که هر الگوی پیشنهادیای باید آن را تبیین کند. البته مراد همه کسانی که از استقلال حوزه سخن به میان آرند، استقلال مالی نیست، بلکه استقلال حوزه از آمریت سیاسی در تنظیمات آن است.
🔷نجفعلی میرزایی دراینباره توضیح میدهد:
در جمهوری اسلامی به جای استقلال حوزه در بحث مادی، باید از استقلال فکری و مدیریتی حوزه صحبت کنیم. شما وقتی پولی به کسی میدهید، لزوماً از او سلب اراده نمیکنید؛ مثلاً به مستحقی پولی میدهید؛ اما نمیگویید در عوض این پول مثلاً فلان کار را بکن. شما از باب وظیفه به او پول میدهید؛ یعنی اگر بخواهیم این اصل را قبول کنیم که گرفتن پول وابستگی میآورد، این قاعده تنها مربوط به حکومت نیست؛ شامل مقلدین هم میشود. مراجع از افراد مختلفی وجوهات میگیرند؛ مثلاً اگر از یک بازاری وجوهات بگیرند، آیا وابسته به آن فرد بازاری میشوند ؟ بنابراین ما نباید روی استقلال مالی حوزه تأکید کنیم. استقلال آنطوری که آقایان میگویند اصلاً معنا ندارد. اصلاً اگر حکومت ندهد، چه کسی بدهد ؟ مثلاً حوزه خودش باید دستبهکار بشود و کارخانه بزند و … که این پروژهای است از پیش شکستخورده؛ چراکه حوزه عقل اقتصادی به معنای تولید اقتصادی را ندارد؛ بنابراین مهم استقلال مدیریتی است؛ یعنی حکومت به حوزه نگوید که مثلاً این رشته را تأسیس کن، بلکه
حکومت باید بگوید من نیاز به این رشته دارم و حوزه رسالت و وظیفهاش این است که برای جامعه و حکومت دینی تولید معرفت کند؛ رشته و درس جدید تأسیس کند.
🔷خرید نسخه دیجیتالی اثر
💠pajoohaan.ir/document/4786
1. . احمد واعظی؛ «رابطه مرجعیت دینی و نهاد ولایت فقیه: پیچیدگیها و راهحلها»؛ مصاحبه اختصاصی اینجانب با ایشان، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم: 1396.
#معرفی_اثر
#مرکز_مطالعات_اجتماعی_وتمدنی
#حبیب_الله_بابائی
✅بابایی، حبیبالله؛ کاوشهای نظری در الهیات و تمدن؛ تهیهکننده: گروه مطالعات تمدن؛ چاپ اول؛ قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، بهار ۱۳۹۳، ۶۰۴ص رقعی.
***
🔶موضوع فرهنگ و تمدن به دلیل دنیویبودنشان، کمتر مورد تحقیق و تأمل اندیشمندان اسلامی بوده و در صورتبندی تفکر فقهی، اخلاقی، کلامی، فلسفی و عرفانی اثر گذاشته است، ازاینرو در منابع اسلامی خلأهای فراوان اجتماعی پدید آمده و ابعاد پنهان و پیچیده تمدن و فرهنگ انسانی از منظر وحیانی روشن نگشته است، اما اندیشه مسیحی، با وجود کاستیهای ذاتیاش، به دلیل آمیختگی با دنیای سکولار و دنیاگرایی ناگزیر از مواجهه الهیاتی و دینی با مقولات اجتماعی و دنیوی بوده و داشتههای محدود خود را در جهت حل اینگونه معضلات به کار بسته است.
🔹هدف نویسنده ارائه کاوشهای نظری و تأملات فکری درباره امکان مطالعات تمدنی در موضوعات اسلامی و انجام مطالعات اسلامی در موضوعات تمدنی بوده است. وی کوشیده است به تلاشهای مشابه در فرهنگهای دینی دیگر مانند مسیحیت و یهودیت نیز توجه کند و تجربیات آکادمیک آنان را در ایجاد نسبت میان این فرهنگ و تمدن به نخبگان تمدناندیش ایرانی گزارش کند تا پرسش مشابه و پاسخهای آن به مثابه تجربیات فکری دغدغهمندان دین و الهیات، همواره نصبالعین اندیشمندان مسلمان باشد و از خطاهای پیشآمده برحذر باشند و از ظرفیتهای بهدستآمده بهره ببرند.
🔳نویسنده به منظور دستیابی به این هدف تلاش کرده است که مجموعه مقالاتی را که در این زمینه نگاشته در حاضر یکجا عرضه کند. دو مقاله نخست خلاصه مباحث کتاب جستاری در باب تمدن از همین نویسنده است که البته افزودههایی هم دارد. مقاله هفتم پیشتر در کتاب تمدن و تجدد در اندیشه عرب به قلم وی است که با اضافاتی در کتاب حاضر تجدید چاپ شده است. بقیه مقالات نیز قبلاً در مجلات مختلف عرضه شدهاند. واژه تمدن نقطه محوری کتاب حاضر است؛ ازاینرو نویسنده ابتدا از چیستی و ماهیت مطالعات تمدنی سخن گفته است.
🔷به اعتقاد نویسنده، با تطبیق عقل عملی بر عقلانیت تمدنی، راه بر رویکردهای عملی در ساحات متعالی هموار و تحقق عملی آموزههای دینی امکانپذیر میگردد. به نظر وی، از رهگذر چنین عقل فعالی در اندیشه دینی نه فقط مقابله با سکولاریزاسیون سهل میشود، کارآمدی دنیوی و تمدنی علومی دینی مانند الهیات و اخلاق در عرصه کلان اجتماعی امکان مییابد. البته الهیات اسلامی مشحون از ابعاد علمی و معطوف به زندگی فردی و اجتماعی است، لیکن به دلایل مختلفی این ظرفیت، فعلیت نیافته و روشهای ارتباط میان حوزه نظر و عمل در اندیشه اسلامی نضج پیدا نکرده است.
💠توجه به چالشها و زمینههای تازه در این باب میتواند پرسشها، انگیزهها و روشهایی را به علمای مسلمان ارائه دهد تا با روش عملگرایانه به سنت و اندیشه اسلامی، با سکولاریسم و سکولاریزاسیون به مواجهه بپردازد و راه دینداری و زندگی فطری ـ دینی را برای انسان معاصر ممکن و هموار سازند.
🔶خرید نسحه چاپی اثر از فروشگاه نشر
🔷خرید نسخه دییجیتال اثر
🌐https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/364
✅ حیات، حکمت و حکومت پیامبر اعظم
💠جمعی از پژوهشگران؛ حیات، حکمت و حکومت پیامبر اعظم؛ به کوشش حمیدرضا مطهری؛ تهیهکننده: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت؛ چاپ اول، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تابستان 1393، 684ص وزیری.
***
🔶قرآن کریم که آخرین کتاب آسمانی به شمار میآید، حضرت محمد صلی الله علیه و آل و سلم را الگوی بشر معرفی فرموده است و به پیروی از آن حضرت فرمان داده است. روشن است که برای بهرهمندی از این الگو و میزان الهی، باید با اخلاق و شخصیت و سیره او در ابعاد مختلف آشنا گردیم.
❎در باب سیره آن حضرت آثار بسیاری نگاشته شده است که مع الاسف سهم شیعه کمتر از اهل سنت بوده است، لکن فراوانی این قبیل آثار ما را از بررسی و تبیین مجدد سیره آن حضرت باز نمیدارد؛ چه اینکه با وجود پیدایش نگرشها و اندیشههای جدید بشری، نگاه دوباره به شخصیت و سیره پیامبر خاتم ضرورتی دیگر مییابد تا پاسخدادن به سؤالات، روزآمدتر و کاربردیتر و در جهت رفع شبهات باشد.
💠کتاب حاضر تلاش کرده است تا در قالب مقالات متعدد از نویسندگان مختلف، نگاهی دوباره به زندگی، سیره، شخصیت و حکومت پیامبر اسلام کند و حکمت برخی اقدامات او را نشان دهد. بدین ترتیب، هر یک از مقالات یادشده، از زاویهای به این موضوع پرداخته است. حکمت ازدواجهای آن حضرت، سیاست خارجی، نقشآفرینی زنان در حکومت آن حضرت، بهداشت فردی، چگونگی ارتباط او با اهل کتاب، اخلاق خانوادگی، سیره نظامی و جنگی او... از موضوعات مورد بررسی نویسندگان این کتاب است.
💠نویسندگان در پژوهشهای خود از منابع سنی و شیعه بهره بردهاند و خود را محدود به آثار خاصی نکردهاند و به منظور کارآمدی، ایجاد جذابیت و نگاه دقیق، موضوعات مختلف پیرامون شخصیت، زندگی و سیره آن گرامیپیامبر را در قالب ریزتر و جزئیتر در نظر گرفتهاند و حاصل تلاش خود را به صورت مجموعه مقالات ارائه کردهاند. همه مقالات با «چکیده» آغاز شدهاند و تحت عنوان «نتیجه» ـ بهجز دو مقاله که بدون عنوان «نتیجه»اند ـ پایان پذیرفتهاند.
💠 دریافت نویسندگان کتاب حاضر از مطالعه سیره اخلاقی و رفتاری پیامبر اعظم این است که آن حضرت آنچه ابلاغ فرموده، براساس خواست و اراده الهی بوده است. او در صدد انجام وظیفه الهی بوده و رنج ابلاغ فرمان خدا را بر دوش کشیده است. همه گفتارها و کردارهای پیامبر اسلامی براساس حکمت بوده و او در این راه بهگونهای خستگی ناپذیر تلاش کرده است.
🔷سراسر زندگی آن حضرت آموزنده و حاوی درسهای اخلاقی است. او هم در ابعاد فردی و هم در ابعاد اجتماعی، بر حقوق افراد احترام میگذاشت و حتی آنگاه که در آثار هجرت به مدینه یا یهودیان پیمان بست، نه برای برونرفت از شرایط سخت آغاز اسلام، که بر مبنای اندیشه سیاسی رسول خدا و نگاه اسلام به همه ادیان بود، اما گروههای یهودی که پیامبری از غیرنژاد خود را بر نمیتافتند، نقض پیمان کردند و ازاینرو بود که مسلمانان در صدد دفاع از خود برآمدند.
🔳آن حضرت هرگز در هیچ اقدامی، حتی در ازدواجهای خود، به دنبال انگیزههای شهوانی نبود و اگر به بهداشت فردی خود اهمیت میداد، نه به قصد خودنمایی و توجه به فردیت خود، بلکه به منظور نمایاندن خواست فطری انسان بوده که گرایش به پاکیزگی دارد و نیز او میخواست پیرایههایی را که احتمال داشت بعد از وی، دینش را به تحریف و خرافه بکشاند، بزداید. به این ترتیب، حکمت الهی در تمام امور فردی و اجتماعی و حتی در شخصیترین حالات پیامبر جریان داشته است.
💠خرید نسخه چاپی اثر
🔷خرید نسخه دیجیتالی اثر
🌐https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/366
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معرفی کتاب حیات، حکمت و حکومت پیامبر اعظم توئسط دکتر حمیدرضا مطهری
#معرفی_آثار
#آثار_علمی_پژوهشکده_اخلاق_ومعنویت
#عالم_زاده_نوری
#حسین_مرادی
#حسن_بوسلیکی
🔷نقش مربی در تربیت اخلاقی ـ معنوی
✅عالمزاده نوری، محمد، حسن بوسلیکی و حسین مرادی؛ نقش مربی در تربیت اخلاقی ـ معنوی؛ تهیهکننده: مرکز اخلاق و تربیت، چاپ اول، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، بهار 1392، 324ص رقعی.
***
💠در ضرورت تربیت اخلاقی ـ معنوی و لزوم تلاش انسانها در این عرصه تردیدی نیست، بهویژه آنکه امروزه با چیزی با عنوان «عرفانهای کاذب و غربی» مواجه شدهایم که منشائی غربی، غیراسلامی و غیرآسمانی دارد و موجی از گرایشهای معنوی و عرفانی را در میان جوانان پدید آورده است.
🔳 مبحث تربیت اخلاقی و معنوی، مبحثی مهم و کاربردی است که از ابعاد مختلف باید مورد بررسی قرار گیرد و حتی لازم است میراث کهن اخلاقی عالمان اسلامی بازخوانی و بررسی گردد.
یکی از ابعاد این بحث، مطالعه درباره نقش مربی در تربیت اخلاقی ـ معنوی و پاسخ به سؤالاتی است که امروزه بهویژه در میان نسل جوان و مخصوصاً در میان جوانان مذهبی که در مسیر اخلاق و معنویت گام برداشتهاند، مطرح است.
❎اثر حاضر به سؤالاتی که درباره مربی و ضرورت آن، ویژگیها و وظایف اوست، پرداخته است. ضرورت این بحث ازاینروست که اگر از استادان خبره و چیرهدست وادی اخلاق و عرفان که در کوی گمنامی، از نام و نان و عنوان گریزاناند، بگذریم، بسیاری از مدعیان را میبینیم که از فطرت پاک و ساده و معنویتجوی مردم بهویژه نسل پاکسرشت جوان سوء استفاده میکنند و حتی بهنام معنویت آنان را به وادی انحرافات و شهوات سوق میدهند.
🔷بر این اساس، این اثر با هدف پاسخگویی به مهمترین پرسشهای مرتبط با رکن هدایتگر فرایند تربیت یعنی «مربی» پدید آمده است. نویسنده در این زمینه تلاش کرده است که: 1. ویژگیهای مربی شایسته را ترسیم کند؛ 2. نحوه تعامل صحیح و ثمربخش با وی را تبیین کند؛ 3. حد تبعیت از وی را مشخص سازد؛ 4. موارد آسیبزا و نادرست را گوشزد کند؛ 5. در مواجهه با توصیههای اخلاقی متعارض و متفاوت، راه برونرفت از حیرت را نشان دهد؛ 6. و سرانجام وظیفة جوانِ جویایِ اخلاق و معنویت را در نبود مربی شایسته معلوم سازد.
✍️در این نوشتار، علاوه بر مراجعه به قرآن و روایات که منابع اولیه دینیاند، و ضمن مراجعه به آثار عرفانی، تلاش شده است به آموزههای عقلی و تجربی نیز توجه و از دستاوردهای بشر در روان شناسی و علوم تربیتی نیز بهره گرفته شود؛ ازاینرو روش این پژوهش تلفیقی است و برای مدعیات و توجیه گزارهها از روش عقلی، نقلی، عرفانی و تجربی بهره گرفته است؛ به عبارت دیگر، سرفصلهای این اثر بر محور موضوع مرتب گردیده و دغدغه کشف حقیقت بر دغدغه استفاده از منبع یا روش خاص غلبه کرده است.
💠نویسنده در خاتمه بحث خود بر آن است که هیچ عاملی به اندازه مربی در فرایند تربیت نقش ندارد، لکن مرید و مرادگرایی آفاتی دارد. مربی دستکم باید دارای سه ویژگی باشد: 1. شایستگی علمی؛ 2. تخلق به اخلاق حسنه و توانمندی در امر تربیت. در باور نویسنده، مربی و متربی وظایف متقابلی دارند که مورد بررسی وی قرار گرفته است. با وجود نقش تعیینکننده مربی، نویسنده معتقد است که بدون همت و تلاش خود متربی هیچ رشدی حاصل نمیشود.
💠 خربد نسخه دیجیتال به قیمت 2000 تومان
🔳حرید نسخه چاپی اثر به قیمت 8500 تومان
🌐https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/370