eitaa logo
کتابشناخت
189 دنبال‌کننده
257 عکس
3 ویدیو
16 فایل
در این کانال به معرفی آثار علمی پژوهشی پژوهشگاه خواهیم پرداخت،پژوهشگاه دارای آثار پژوهشی فراوان است ارتباط با مدیر کانال @sahebdelan42
مشاهده در ایتا
دانلود
✅به همت نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛کتاب «ارزشیابی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران» منتشر شد ⬅️کتاب «ارزشیابی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران» به کوشش امیرمحمد حاجی یوسفی از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به چاپ رسید. 💠به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، کتاب «ارزشیابی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران» به کوشش امیرمحمد حاجی یوسفی به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در 410 صفحه منتشر شد. کتاب حاضر به مبحث ارزشیابی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران ورود کرده و سعی می‌کند به صورت علمی با تعیین برخی شاخص‌ها و معیارها به حوزه ارزشیابی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به صورتی نظام‌مند، قابل آزمون و مبتنی بر پژوهش مساعدت نماید. ⬅️نویسنده در مقدمه آورده است: تلاش کردم با دعوت از برخی استادان شاخص در این زمینه، به نگارش کتاب بپردازیم که شاید گام نخست را در ارزشیابی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بردارد. مؤلف می گوید: در این کتاب می کوشیم رویکردی تلفیقی بحث ارزشیابی داشته باشیم؛ یعنی از یک سو مبتنی بر رویکرد اثباتی و خرد گرا در ادبیات روابط بین‌الملل و سیاست خارجی به اهداف و نتایج عملی و تجربی سیاست خارجی بپردازیم و موفقیت و عدم موفقیت آنها را ارزشیابی کنیم و از سوی دیگر در پیش گرفتن رویکرد سازه انگارانه ابعاد رضایت بیننده در سیاست خارجی را نیز مد نظر قرار دهیم. این اثر در ۶ فصل تهیه و تنظیم شده است؛ در این کتاب به دنبال ارزشیابی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در هر سه معنا، یعنی سیاست خارجی به مثابه یک استراتژی و برنامه، سیاست خارجی به معنای فرآیند سیاستگذاری و تصمیم گیری، و سیاست خارجی به معنای رفتار و اقدام عینی و عملی هستیم. ⬅️در فصل دوم سیدجلال دهقانی فیروزآبادی می‌کوشد با توجه به مبانی نظری، مفروضات و تصورات سیاست‌گذاران خارجی جمهوری اسلامی ایران در ارزشیابی آن بپردازد. هدف این فصل تعیین و تحلیل مهمترین چالش‌های نظریه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران شامل وجوه و ابعادِ ماهوی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است که اگر چه ماهیت فرهنگی و رفتاری ندارد، تعیین کننده جهت گیری، منافع، اهداف، فرآیند تصمیم‌گیری، ابزار، کنش‌ها و رفتار آن در عمل است. 🔷محمدرضا دهشیری در فصل سوم به سراغ آسیب شناسی در تصمیم گیری سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران می‌رود و طرح‌ مدل گرداگرد نیز تلاش می کند ارزشیابی سیاست خارجی را در این سطح محقق کند. نویسنده در این فصل ضمن اشاره به پنج مرحله سیاست خارجی یعنی ظهور مشکل و درک آن، تدوین راه‌حل‌ها، تصمیم‌گیری، اجرا و ارزیابی می کوشد مرحله سوم سیاست خارجی، یعنی تصمیم گیری آن نیز از زاویه فرایندی مورد امعان نظر قرار دهد. ⬅️مهدخت ذاکری، سید مسعود موسوی شفائی و روح الامین سعیدی نیز در فصل‌های چهار تا شش برخی رفتارها و اقدامات جمهوری اسلامی ایران در عرصه های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی را ارزشیابی می کنند. ذاکری در فصل چهارم با عنوان چالش های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در حوزه امنیتی با تاکید بر منطقه پیرامونی غرب آسیا به دنبال یافتن مهمترین چالش های امنیتی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در منطقه پیرامونی غرب آسیا است. ⬅️موسوی شفاهی در فصل پنجم به بررسی چالش‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران می‌پردازد. نویسنده در این فصل بر این باور است که با توجه به متوقف ماندن کشورهای منطقه از جمله جمهوری اسلامی ایران در فاز بقا، امکان به کارگیری دیپلماسی اقتصادی وجود ندارد. از دید وی دیپلماسی اقتصادی ابزاری جهت برقراری تعاملی هم‌افزایی بین سیاست خارجی و توسعه ملی در چارچوب اقتصاد جهانی است. 🔷در فصل ششم با عنوان آسیب شناسی دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران، روح الامین سعیدی به بررسی چالش های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در عرصه فرهنگی می پردازد. وی بر مبنای سه هدف غایی دیپلماسی عمومی، یعنی «درک و شناخت»، «اطلاع‌رسانی» و «اعمال نفوذ بر توده‌های مردم»، میزان موفقیت دیپلماسی عمومی ایران را در راستای تحقق اهداف خود ارزشیابی می‌کند و چالش‌های موجود را بر می شمارد. علاقه مندان جهت خرید اینترنتی این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی http://shop.isca.ac.ir/ مراجعه نمایند.
✨ انتشار چاپ دوم کتاب «ظرفیت‌های تمدنی علم کلام، در گفتگو با محمدتقی سبحانی» 💎 خوانش تمدنی از علوم اسلامی به معنای جستن از موضوع «تمدن» در علم کلام و فقه و فلسفه نیست، بلکه جستجویی تمدنی از آموزه‌های موجود در این علوم، و استنطاق هر یک از این آموزه‌ها بر اساس مسئله‌ها و دغدغه‌های تمدنی است. اساسا در علمی مانند علم کلام جستجو از موضوع «تمدن» نه چندان صواب است و نه سرانجامی دارد. اساسا تاریخ این علم در دنیای اسلام، پیش‌تر و بیش‌تر از تاریخ اصل تمدن در گذشتۀ مسلمانان است. آنچه علم کلام در بارۀ تمدن می‌تواند بگوید، از یک سو، بیان مبانی امت اسلام، سازه‌ها و عناصر مدینۀ اسلامی، ویژگی‌های مُلک در اسلام، قلمرو بَلَد مسلمانان، خاستگاه مُکنت و تمکّن در اسلام، و سرانجام فرایند صورتبندی تمدن اسلام و چگونگی ترکیب «دین الهی» با «تمدن انسانی» است. مسلما هر یک از این مقولات اجتماعی و تمدنی در قرآن مسلما ریشه‌های الهیاتی و بنیادهای کلامی در اسلام دارد که بدون توجه به مبانی هماهنگی و همسویی گزاره‌ها و آنگاه شکل‌بندی روح توحیدی در تمدن اسلامی ناممکن و نشدنی است؛ و ... 📌ادامه در: https://b2n.ir/807786
✅کتاب «ماهیت نفس» به همت نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد ⬅️کتاب «ماهیت نفس» تألیف و تدوین علی اکبر علیزاده از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دانشگاه باقرالعلوم(ع) به چاپ رسید. 💠به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دومین جلد از مجموعه «مطالعات نفس» تحت عنوان «ماهیت نفس» تألیف و تدوین علی اکبر علیزاده از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دانشگاه باقرالعلوم(ع) در ۳۴۵ صفحه منتشر شد. اعتقاد به تداوم زندگانی انسان در حیاتی دیگر جزو باورهای همه فرهنگ‌ها و ادیان پیشین بوده و اندیشه «جاودانگی انسان» قدمتی همپای زندگی بشر دارد؛ اما کیفیت آن به شیوه‌های مختلفی تصور شده است. مسئله جاودانگی را با رویکردهای گوناگون (تأکید آموزه‌ها و نصوص دینی بر جاودانه بودن انسان، نگاه تجربی، و نگرش عقلی و فلسفی) می توان بررسی کرد. در اثر پیشرو برخی از موضوعات و نظریات مهم درباره حرکت و تکامل نفس و مسئله مرگ نقد و بررسی شده است. کتاب حاضر مجلد دوم از مجموعه ۹ جلدی «مطالعات نفس» در پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است که در آستانه برگزاری همایش بین المللی «جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت» به عنوان یکی از آثار علمی همایش به زیور طبع آراسته شده است. ساختار اثر عناوین مقالات منتشر شده در این اثر عبارتند از: مروری انتقادی بر معناشناسی «تجرد» در مسئله تجرد نفس، دلایل عقلی و نقلی نفس از منظر علامه طباطبائی(ره)، بررسی ماهیت و مسائل نفس از دیدگاه عبدالرزاق فیاض لاهیجی(با مروری کلی بر دیدگاه های متکلمان)، دیدگاه مکتب تفکیک در تجرد یا مادیت نفس، نظریه جسمانیت نفس در تفکر اسلامی، معیار تعدد قوای نفس از منظر ابن سینا و شیخ اشراق و ملاصدرا، بازشناسی قوه خیال نزد صدرالمتألهین در پرتوی تبیین مبانی و تحلیل کارکردها، جایگاه قوه خیال در نظام فلسفی صدرالمتألهین، خیال به مثابه نفس حیوانی رویکرد وحدت گرایانه ملاصدرا به نظریه اتحاد عاقل و معقول بر مبنای بساطت نفس، اعتدال در قلمرو نفس، برشی از اثر * اثبات قوه خیال برای اثبات وجود قوه خیال بالوجدان می یابیم که برخی از صور محسوسات در ذهن انسان حضور می یابند و این توانایی و قوه باطنی در ذهن بالبداهه وجود دارد اما امکان دارد که این توانایی به حس مشترک نسبت داده شود. چنان که دلیل سوم اثبات وجود حس مشترک بیان شد و تمام صوری که مأخذ خارجی ندارد و انسان آنها را درک می کند، چه صور ادراکی در رؤیا، چه صور ادراکی توسط پیامبران و یا صور حیرت انگیزی که انسان های ضعیف النفس می بینند، جایگاه آنها حس مشترک است، پس کافی نیست. برای اثبات وجود قوه خیال، نخست باید تغایر آن با حس مشترک را اثبات کنیم. اگر تغایر حس مشترک و خیال را بپذیریم، این دلایل خود مثبت وجود قوه خیال است و اگر این دلایل تغایر را نپذیریم، دلایل اثبات حس مشترک به نحوی دلیل اثبات وجود قوه خیال نیز می باشد. صدرالمتألهین در اثبات تغایر حس مشترک و خیال سه دلیل ارائه می دهد. علاقه مندان جهت خرید اینترنتی این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی http://shop.isca.ac.ir/ مراجعه نمایند.
▫️عنوان کتاب: مسئله خلق قرآن از منظر ولفسن ▫️نویسنده: علیرضا اسعدی ▫️تهیه شده در: پژوهشکده فرهنگ   معارف قرآن و پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی ▫️ناشر: نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ▫️سال نشر: ۱۴۰۰ ▫️تعداد صفحه: ۱۷۲ ✳معرفی کتاب را در پست بعدی ببینید. 💐💐💐💐💐💐💐💐💐
🌷﷽🌷 💠 معرفی کتاب مسئله خلق قرآن از منظر ولفسن 🔸️از مسائلی که در مطالعات قرآن پژوهی شرق شناسان مورد توجه قرار گرفته مساله خلق قرآن و یا حدوث و قدم کلام الهی است، که از جنجالی ترین مسائل کلامی در برهه ای از تاریخ است و مناقشات و اختلاف نظرهای مهمی پیرامون آن شکل گرفته است. یکی از مباحث مهم در زمینه خلق قرآن، خاستگاه پیدایش این مسئله در میان مسلمانان است. برخی خاورشناسان بر این باورند که پیدایش مسئله خلق قرآن ناشی از نفوذ مسیحیان و متاثر از آموزه های مسیحی است. این نظریه ای است که هري اوسترين ولفسن (1887-1974)، از مهم‌ترين محققان تاريخ فلسفه قرون وسطي، فلسفه اسلامي، يهودي، مسيحي و اسلام‌پژوه معاصر، در کتاب فلسفه علم کلام کوشیده است آن را تبیین و اثبات کند. از این رو با تتبع زیاد و مبتنی بر روش خاص خود در تحلیل مسائل فلسفی کلامی، این تلاش را به انجام رسانده و اثر او پس از ترجمه به فارسی، از منابع مهم در حوزه تاریخ مسائل کلامی به شمار آمده و در حوزه و دانشگاه مرجع پاره ای از تحقیقات قرار گرفته است. 🔹️کتاب فلسفه علم کلام، که توسط احمد آرام به فارسی ترجمه شده، تبیین تاریخ برخی مباحث و مسائل علم کلام را به روش تطبیقی و مقارنه ای بر عهده دارد, که در نوع خود پژوهشی ابتکاری است و می تواند راهنمای خوبی برای پژوهشگران این علم باشد. نویسنده در این کتاب، سیر پیدایش و تکوین علم کلام و گزارش آراء متکلمان را به ترتیب تاریخی و بر اساس روش خاص خود در بازسازی تفکر فلسفی متفکران قرون وسطی تحت عنوان کلام مورد بررسی و تبیین قرار داده است. او در فصل دوم این کتاب به مسئله خلق قرآن پرداخته و سه مطلب را مورد بررسی قرارداده است: 1) قرآن غیر مخلوق 2) قرآن مخلوق 3) معتقدات رسمی در باره صورت کتاب پیدا کردن کلام خدا. ♦️ کتاب مسئله خلق قرآن از منظر ولفسن، می کوشد با تتبعی شایسته، این مسائل را مورد کاوش قرار دهد. برای این منظور مباحث در قالب چند فصل سامان یافته است: در فصل نخست با دیدگاه های مختلف در باره مساله حدوث و قدم کلام الهی و به ویژه با رویکرد شیعه در این زمینه آشنا می شویم. فصل دوم تبیین روش ولفسن در بررسی مسئله و نیم نگاهی به منابع اوست. فصل سوم بررسی اجمالی خاستگاه مسئله صفات الهی از دیدگاه ولفسن است که او دیدگاه خود را در این زمینه در مسئله خلق قرآن پیش فرض گرفته است. فصل چهارم نقد و بررسی پیشینه و انگیزه های طرح مسئله خلق قرآن است و فصل پنجم بررسی مساله صورت کتاب پیدا کردن قرآن کریم است. از آنجا که نقد دیدگاه ولفسن نیازمند آشنائی خواننده با دیدگاه او نیز هست در هر مساله، دیدگاه وی به اجمال گزارش خواهد شد. 🔹️در مجموع به نظر می رسد مطالعات اسلامی و قرآنی خاورشناسان که اغلب با ادعای روشمندی، دقت، بی طرفی و انصاف همراه است، در عمل چندان هم قرین به واقع نیست و آنها به دلایل مختلف این اصول را مراعات نکرده اند. ولفسن نیز در کتاب فلسفه علم کلام و در مساله خلق قرآن هم به لحاظ روشی و هم به لحاظ محتوائی دچار خطاهائی است که بالطبع حاصل پژوهش او را تحت تاثیر قرار می دهد. او هر چند تاکید می کند که صرفا به دنبال نشان دادن بازتاب آموزه های میسحی در کلام اسلامی است ولی در موارد متعدد سخن از تاثیر آن آموزه ها در کلام اسلامی دارد و در صدد است تا اثبات کند متکلمان اسلامی در مساله صفات الهی و به تبع مساله خلق قرآن، از یهود و مسیحیت تاثیر پذیرفته اند. 🔸️با صرف نظر از روشی که او در بررسی این مساله انتخاب کرده است، بررسی قرائن و شواهد او هم در مساله صفات و هم مساله خلق قرآن تام و تمام به نظر نمی رسد. علاوه بر اینکه در مسائلی که دیدگاه ها و تبیین های متفاوت دیگری نیز وجود دارد به نقد نظریه مخالفان نپرداخته است. او بیشتر بر تشابه آموزه های مسیحی با آموزه های اسلامی تاکید دارد و این تشابه را دلیل مدعای خویش می داند. در حالی که اولا صرف تشابه، مدعای او را اثبات نمی کند و ثانیا در مواردی ادعای تشابه مخدوش است و از اساس آنچه در کلام اسلامی و از سوی متکلمان مسلمان مطرح شده است بر دیدگاه یا تبیین مسیحیان و یهودیان کاملا منطبق نیست. و لذا چنین شباهتی نمی تواند لزوما به معنای الگوگیری یا تاثیر پذیری مسلمانان از مسیحیان و یهودیان باشد. و در نتیجه با شواهدی که ولفسن اقامه کرده است مدعای او اثبات قطعی نمی یابد ، ، ، 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
🌷﷽🌷 💠 معرفی کتاب مسئله خلق قرآن از منظر ولفسن 🔸️از مسائلی که در مطالعات قرآن پژوهی شرق شناسان مورد توجه قرار گرفته مساله خلق قرآن و یا حدوث و قدم کلام الهی است، که از جنجالی ترین مسائل کلامی در برهه ای از تاریخ است و مناقشات و اختلاف نظرهای مهمی پیرامون آن شکل گرفته است. یکی از مباحث مهم در زمینه خلق قرآن، خاستگاه پیدایش این مسئله در میان مسلمانان است. برخی خاورشناسان بر این باورند که پیدایش مسئله خلق قرآن ناشی از نفوذ مسیحیان و متاثر از آموزه های مسیحی است. این نظریه ای است که هري اوسترين ولفسن (1887-1974)، از مهم‌ترين محققان تاريخ فلسفه قرون وسطي، فلسفه اسلامي، يهودي، مسيحي و اسلام‌پژوه معاصر، در کتاب فلسفه علم کلام کوشیده است آن را تبیین و اثبات کند. از این رو با تتبع زیاد و مبتنی بر روش خاص خود در تحلیل مسائل فلسفی کلامی، این تلاش را به انجام رسانده و اثر او پس از ترجمه به فارسی، از منابع مهم در حوزه تاریخ مسائل کلامی به شمار آمده و در حوزه و دانشگاه مرجع پاره ای از تحقیقات قرار گرفته است. 🔹️کتاب فلسفه علم کلام، که توسط احمد آرام به فارسی ترجمه شده، تبیین تاریخ برخی مباحث و مسائل علم کلام را به روش تطبیقی و مقارنه ای بر عهده دارد, که در نوع خود پژوهشی ابتکاری است و می تواند راهنمای خوبی برای پژوهشگران این علم باشد. نویسنده در این کتاب، سیر پیدایش و تکوین علم کلام و گزارش آراء متکلمان را به ترتیب تاریخی و بر اساس روش خاص خود در بازسازی تفکر فلسفی متفکران قرون وسطی تحت عنوان کلام مورد بررسی و تبیین قرار داده است. او در فصل دوم این کتاب به مسئله خلق قرآن پرداخته و سه مطلب را مورد بررسی قرارداده است: 1) قرآن غیر مخلوق 2) قرآن مخلوق 3) معتقدات رسمی در باره صورت کتاب پیدا کردن کلام خدا. ♦️ کتاب مسئله خلق قرآن از منظر ولفسن، می کوشد با تتبعی شایسته، این مسائل را مورد کاوش قرار دهد. برای این منظور مباحث در قالب چند فصل سامان یافته است: در فصل نخست با دیدگاه های مختلف در باره مساله حدوث و قدم کلام الهی و به ویژه با رویکرد شیعه در این زمینه آشنا می شویم. فصل دوم تبیین روش ولفسن در بررسی مسئله و نیم نگاهی به منابع اوست. فصل سوم بررسی اجمالی خاستگاه مسئله صفات الهی از دیدگاه ولفسن است که او دیدگاه خود را در این زمینه در مسئله خلق قرآن پیش فرض گرفته است. فصل چهارم نقد و بررسی پیشینه و انگیزه های طرح مسئله خلق قرآن است و فصل پنجم بررسی مساله صورت کتاب پیدا کردن قرآن کریم است. از آنجا که نقد دیدگاه ولفسن نیازمند آشنائی خواننده با دیدگاه او نیز هست در هر مساله، دیدگاه وی به اجمال گزارش خواهد شد. 🔹️در مجموع به نظر می رسد مطالعات اسلامی و قرآنی خاورشناسان که اغلب با ادعای روشمندی، دقت، بی طرفی و انصاف همراه است، در عمل چندان هم قرین به واقع نیست و آنها به دلایل مختلف این اصول را مراعات نکرده اند. ولفسن نیز در کتاب فلسفه علم کلام و در مساله خلق قرآن هم به لحاظ روشی و هم به لحاظ محتوائی دچار خطاهائی است که بالطبع حاصل پژوهش او را تحت تاثیر قرار می دهد. او هر چند تاکید می کند که صرفا به دنبال نشان دادن بازتاب آموزه های میسحی در کلام اسلامی است ولی در موارد متعدد سخن از تاثیر آن آموزه ها در کلام اسلامی دارد و در صدد است تا اثبات کند متکلمان اسلامی در مساله صفات الهی و به تبع مساله خلق قرآن، از یهود و مسیحیت تاثیر پذیرفته اند. 🔸️با صرف نظر از روشی که او در بررسی این مساله انتخاب کرده است، بررسی قرائن و شواهد او هم در مساله صفات و هم مساله خلق قرآن تام و تمام به نظر نمی رسد. علاوه بر اینکه در مسائلی که دیدگاه ها و تبیین های متفاوت دیگری نیز وجود دارد به نقد نظریه مخالفان نپرداخته است. او بیشتر بر تشابه آموزه های مسیحی با آموزه های اسلامی تاکید دارد و این تشابه را دلیل مدعای خویش می داند. در حالی که اولا صرف تشابه، مدعای او را اثبات نمی کند و ثانیا در مواردی ادعای تشابه مخدوش است و از اساس آنچه در کلام اسلامی و از سوی متکلمان مسلمان مطرح شده است بر دیدگاه یا تبیین مسیحیان و یهودیان کاملا منطبق نیست. و لذا چنین شباهتی نمی تواند لزوما به معنای الگوگیری یا تاثیر پذیری مسلمانان از مسیحیان و یهودیان باشد. و در نتیجه با شواهدی که ولفسن اقامه کرده است مدعای او اثبات قطعی نمی یابد ، ، ، 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
⬅️کتاب «قاعده وزر» از چاپ خارج شد. 📒این کتاب توسط حجت الإسلام والمسلمین علیرضا فرحناک در گروه دانش‌های وابسته به فقه پژوهشکده فقه و حقوق تهیه گردیده است. ⬅️نویسنده در معرفی کتاب بیان نموده است: اهمیت قواعد فقهی در فرایند استنباط بر پژوهشگران عرصه فقه پوشیده نیست. قاعده وزر از قواعدی است که علی رغم حضور در ابواب متعدد فقه و استناد به آن در طول تاریخ اسلام، کمتر مورد بحث و گفت و گو قرار گرفته است. در منابع روایی امامیه و مصادر حدیثی اهل سنت بابی به نام مضمون آن گشوده شده است. ورود این قاعده در برخی علوم دیگر از جمله کلام و اخلاق قابل بررسی است. طبق این قاعده هر کس عهده‌دار مسئولیت‌های کیفری و مدنی خود است و نمی‌تواند آن را بر دوش بیگانه نهد. ⬅️شایان ذکر است: این کتاب توسط نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قطع رقعی و در 156 صفحه به زیور طبع آراسته شده است. https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/559
به همت گروه کلام پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی منتشر شد. کتاب شیخ حرّ عاملی به قلم محسن گلشاهی، از سری کتاب‌های متکلمان شیعه منتشر شد. نویسنده در معرفی کتاب آورده است: شیخ حرّ عاملی فقیه اخباری سده دوازده قمری است که اثر بزرگ او وسائل‌الشیعه از هنگام تألیف تاکنون، محور تلاش‌های فقهی عالمان شیعه بوده و در کنار فعالیت‌های دیگر در رجال و درایه و اصول، صحنه روشنی از شخصیت بارز وی در علم فقه در اذهان اهل علم به‌وجود آورده است. اما در پس این پرده، فعالیت علمی گسترده‌ای همراه با تألیف ده‌ها جلد کتاب و رساله در حوزه علم کلام از وی به‌جا مانده که کم از ابعاد فقهی آثار او نیست و اجازه چشم‌پوشی از مطالعه شخصیت کلامی او را نمی‌دهد. اثر حاضر دریچه‌ای است به میراث بزرگی از نگاشته‌ها و نظریات اعتقادی، که شیخ حرّ عاملی در حوزه کلام اسلامی از خود به یادگار گذاشته است. این کتاب در شمارگان 300 نسخه و در 279 صفحه وزیری و به قیمت 65000 تومان در اختیار علاقه‌مندان قرار دارد.
به همت گروه کلام پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی منتشر شد. کتاب جابر بن یزید جعفی به قلم مصطفی حقانی فضل، از سری کتاب‌های متکلمان شیعه منتشر شد. نویسنده در معرفی کتاب آورده است: ابومحمد جابر بن‌ یزید جعفی كوفی (حدود 50-128ق) از اصحاب بنام امام باقر و امام صادق علیهماالسلام و از راويان پرحديث بوده است. نقل روایات اعتقادی توسط جابر، مخصوصاً در حوزه¬های معرفت خداوند، ضرورت وجود نبی و امام و مسائل مرتبط به معاد نشان می¬دهد که او دغدغه مسائل کلامی را نیز داشته است. اثر حاضر روزنه¬ای است به میراث روایات اعتقادی و آرای کلامی او که در حوزه کلام امامیه از خود به یادگار گذاشته است. این کتاب در شمارگان 300 نسخه و در 187 صفحه وزیری و به قیمت 45000 تومان در اختیار علاقه‌مندان قرار دارد.
معرفی کتاب مسئله خلق قرآن از منظر ولفسن
⬅️کتاب «تشیع در غرب اسلامی» منتشر شد. ✅کتاب «تشیع در غرب اسلامی» اثر دکتر محمدرضا شهیدی پاک به همت پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع ) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به زیور طبع آراسته شد. 📒کتاب «تشیع در غرب اسلامی» سیر ورود و فراز و فرود اندیشه شیعی در مغرب اسلامی را مورد کاوش قرار می دهد . این اثر به طور کلی پراکندگی جغرافیایی تشیع در مغرب اسلامی و اندلس، مفاهیم مرتبط با آن، مهدویت در آن سرزمین، تاثیر دولت های مختلف در رشد و حذف تشیع در آن مناطق و بالاخره تشیع در آثار دانشمندان آن دیار را در بخش های مختلف بررسی کرده است. 📒 اثر حاضر در بردارنده پنج بخش است. بخش اول با عنوان پراکندگی جغرافیایی تشیع در مغرب اندلس و افریقیه به موضوعاتی چون محدوده جغرافیایی و تاریخی غرب اسلامی و آندلس می پردازد و ضمن بیان تاریخ آن مناطق تا ظهور اسلام به پراکندگی تشیع در آن مناطق و گزارش مورخان اسلامی در مورد آن روی آورده است. در این بخش مؤلف علاوه بر معرفی برخی شهرهای مغرب اسلامی و اندلس چگونگی حضور تشیع در آنها را بررسی می کند. 📒بخش دوم با عنوان مفاهیم و اصطلاحات تشيع در مغرب و اندلس می باشد. در این بخش کاربرد واژه های تشیع، اهل بیت، امامت، امیرالمومنین و همچنین تاثیر تصوف از اندیشه های شیعی در مغرب و اندلس بررسی شده اند. 🔷در بخش سوم با عنوان جريان مهدويت در غرب اسلامى؛ مؤلف علاوه بر پرداختن به پیشینه مهدویت در غرب اسلامی و بررسی ریشه های موعود گرایی یهودی و مسیحی در آن سرزمین، استفاده دولت های مختلف از اندیشه مهدویت را بررسی کرده است. همچنین در این بخش مهدویت در اثر ابن خلدون، احادیث مرتبط با مهدی در گزارش وی را مطرح می سازد. 📒بخش چهارم با عنوان تحولات تقسیم قدرت سیاسی در غرب اسلامی؛ مباحثی مانند حضور صحابه امام علی (ع) در فتوحات مغرب اسلامی، مهاجرت اباضیه به غرب اسلامی، اندیشه اعتزال و عناصر آن در آن منطقه، نسبت فاطمیان و اعتزال، قوای شیعه و سنی و مهمترین قوای فعال منطقه ای بررسی شده اند. علاوه بر این مؤلف در این بخش به فرایند حذف تشیع در اندلس توسط امویان و مرابطان، سنی سازی غرب اسلامی توسط عباسیان، شکست خلافت با برآمدن فاطمیان و مانند آن پرداخته است. 📒در بخش پنجم با عنوان تشیع در منابع و آثار دانشمندان غرب اسلامی؛ تشیع در آثار دانشمندان غرب اسلامی مانند تواریخ عمومی، کتب لغت، مناقب، نسب، انساب، تراجم، دواوین شعر و منابع جغرافیایی بررسی شده است. به دنبال آن به میراث مکتوب شیعی در دوره های مختلف ادریسی، رستمی، اغلبی و آثار اهل بیت (ع) در دواوین عصر فاطمی و بنی زیری، آثار شیعی عصر مرابطین، موحدین، حفصیان؛ اهل بیت (ع) در آثار محی الدین عربی، ابن بطوطه، ابن جبیر و مانند آنها توجه شده است. https://eitaa.com/isca24/11047
✅کتاب «راستگویی در سیره معصومان (علیهم السلام) و مواجهه آنان با پدیده دروغ» منتشر شد. ⬅️کتاب «راستگویی در سیره معصومان (علیهم السلام) و مواجهه آنان با پدیده دروغ» اثر حجت الاسلام و المسلمین دکتر مصطفی صادقی به همت پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (علیهم السلام) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به زیور طبع آراسته شد. 📒کتاب «راستگویی در سیره معصومان (علیهم السلام) و مواجهه آنان با پدیده دروغ» با هدف تبیین راستی و صداقت و دوری از دورغ و ناراستی نگاشته شده است. ⬅️راستی و صداقت از صفات پسندیده نزد همۀ انسان‌ها و دروغ و ناراستی نزد همگان ناپسند است. آیین‌های خدایی و دین اسلام نیز بر این مهم تأکید کرده‌اند و آیات و روایات بر دوری از دروغ و استقامت بر راستی حتی به بهای خسارت غیر جانی اهتمام ورزیده‌اند. با این همه، دروغ‌گویی پیوسته یکی از مشکلات جوامع انسانی به شمار می‌رود و انسان‌ها در پی فرار از حقیقت و راستی به منظور جلب منافع شخصی و گروهی‌اند. کتاب راستگویی در سیره معصومان و مواجهه آنان با پدیده دروغ در دو بخش مستقل به بیان اجمالی سیر روایات معصومان دربارۀ صدق و کذب می‌پردازد و آنگاه در بخش دوم دروغ‌های مجاز در بیان و عملکرد ایشان را بررسی می‌کند تا به دیدگاهی صحیح از سیره معصومان (ع) دربارۀ مستثنیات کذب دست یابد. آنچه روشن است تأکید همه معصومان (ع) بر دوری از هر گونه دروغ است و با وجود کم یا زیاد بودن روایات هر عصر به فراخور پراکندگی اخبار نقل شده از هر معصوم (ع)، دروغ بستن بر خدا و رسول (ص) و اهل‌بیت (ع) او برجستگی ویژه دارد. ⬅️در خصوص دروغ‌های مجاز، تنها چند مقوله در روایات قابل پی‌گیری است: حفظ جان انسان بی‌گناه، ایجاد صلح و آشتی، فریب دشمن در جنگ که نزد همگان پسندیده است و گفتگوی محبت‌آمیز دو همسر که ممکن است با واژه‌های غیرحقیقی همراه باشد. از این چند مورد که در روایات پیامبر و ائمه اجازه داده شده است، از سوی خود ایشان جز خُدعه در جنگ به عمل نپیوسته است و گزارش تاریخی قطعی از بهره‌مندی آنان از این مُجازها در دست نیست. 🌐https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/565
✅کتاب «شیوه مواجهه معصومان (علیهم السلام) با اختلافات همسران» منتشر شد. ⬅️کتاب «شیوه مواجهه معصومان (علیهم السلام) با اختلافات همسران» اثر دکتر حسین قاضی خانی به همت پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (علیهم السلام) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به زیور طبع آراسته شد. 📒کتاب «شیوه مواجهه معصومان (علیهم السلام) با اختلافات همسران» با هدف بررسی چگونگی مواجهه شدن پیامبر (صلی الله علیه و آله) و امامان معصوم (علیهم السلام) با اختلافات میان همسران در دو مقطع خواستگاری و زندگی مشترک نگاشته شده است. 📒اختلاف میان همسران جزیی از زندگی است که در صورت چاره نشدن می‌تواند روابط میان آنان را با تنش همراه سازد. سؤال این پژوهش آن است که پیامبر (صلی الله علیه و آله) و امامان (علیهم السلام) به عنوان پیشوایان جامعه اسلامی با اختلافات میان همسران چگونه مواجهه‌ای داشته‌اند؟ پرسشی که پاسخ آن با رجوع به داده‌های دیرین‌نگاشته‌های تاریخی، حدیثی و تفسیری در شناخت زمینه‌های اختلاف و آگاهی از راه‌کارهای معصومان (علیهم السلام) برای مصون ماندن از اختلاف یا برون‌رفت از تنش فراهم آمده است. یافته‌ها نشان از آن دارند که این پیشوایان در گام نخست بر آن بوده‌اند تا با ارائه رهنمودهایی ناظر به دو مقطع خواستگاری و زندگی مشترک، مرد و زن را از افتادن در بستر اختلاف‌ها به دور نگاه دارند. 📒توجه به بایستگی‌هایی جسمانی و اخلاقی، رعایت برخی هم‌شأنی‌ها و توجه به فرهنگ ازدواج نمونه‌ای از توصیه‌های قبل از ازدواج و ابراز علاقه، صبر، وفای به عهد، همدردی در ناگواری‌ها، پرهیز از غیرت‌ورزی نابجا، احترام به حق مالکیت زن و تعامل همسرانه مواردی از رهنمودهای ناظر به دوران زندگی مشترک هستند. زمانی هم که زندگی زناشویی همسران به تبع اختلاف‌ها به تنش دچار می‌شده است تلاش بر آن بوده است تا با ارائه راه‌کارهایی بسان بخشش، میانجی‌گری و الگودهی‌های عینی ضمن حل اختلاف آسیبی متوجه زندگی مشترک آن‌ها نشود. آن هنگام که تنها راه، جدایی بود ضمن آن‌که می‌بایست دلیل منطقی برای آن وجود می‌داشت، حفظ منافع فرزند و بازماندن مسیر برای بازگشت به زندگی مشترک را مدنظر داشته‌اند. 🌐https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/567
✅کتاب «مواجهه امامان معصومان (علیهم السلام) با اباحه گری» منتشر شد. ⬅️کتاب «مواجهه امامان معصومان (علیهم السلام) با اباحه گری» اثر حجت الاسلام و المسلمین دکتر یدالله حاجی زاده به همت پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (علیهم السلام) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به زیور طبع آراسته شد. ⬅️کتاب «مواجهه امامان معصومان (علیهم السلام) با اباحه گری» با هدف معرفی جریان‌های انحرافی و اباحه‌گر و دور شدن از آموزه¬های اصیل اسلامی و بیان نوع مواجهه ائمه (ع) با آنان به رشته تحریر در آمده است. 📒در طول تاریخ شاهد جریان‌های زیادی هستیم که منحرف شده و از آموزه‌های اصیل اسلامی دور افتاده‌اند. اهل اباحه یکی از این جریان‌های انحرافی است که با گمانه‌هایی خاص همانند «وقتی امام را شناختی، هر کاری که بخواهی می توانی انجام دهی!» و با کج‌فهمی و برداشت‌ها و تاویلات نادرست از برخی از مفاهیم اسلامی، به حدود و ضوابط شرعی بی‌اعتنا شده‌اند و تصور کرده‌اند، به طور کلی تکلیف از دوش آنان برداشته شده است. مهم‌ترین اباحیان عصر ائمه(ع)-که این نوشتار در صدد معرفی آنان و بیان نوع مواجهه ائمه(ع) با ایشان است- مرجئه و غالیان هستند. علاوه بر اینان بنی امیه، خرمیه، زنادقه، اسماعیلیه و برخی دیگر از کسانی که ظاهراً در جرگه مسلمانان بوده‌اند، در دام این انحراف افتاده‌اند. این افراد و گروهها با اباحه‌گری‌های خویش خسارات جبران ناپذیری به فرهنگ و در مرحله بعد به تمدن اصیل اسلامی وارد کرده‌اند. 📒امامان شیعه(ع) که یکی از بزرگ‌ترین وظایف خویش را مقابله با انحرافات و کج‌روی‌ها می‌دانستند، به مقابله با اهل‌اباحه پرداخته‌اند و با گمانه‌های آنان مبارزه کرده و تلاش کرده‌اند در سیره خویش، نادرستی راه و روش اهل‌اباحه را برای شیعیان و غیر شیعیان بیان کنند. ⬅️ رد گمانه‌ی «سقوط تکلیف با معرفت امام»، مخالفت با گمانه‌ی کافی‌بودن دوست‌داری اهل‌بیت(ع)، رد گمانه‌ی نجات ‌بخشی انتساب به اهل بیت(ع)، نهی از بی‌توجهی به فرامین الهی با برداشت نادرست از شفاعت، رد تأویل‌های بی‌پایه احکام و حدود الهی، نهی شیعیان از هم‌نشینی با اهل اباحه و لعن و برائت از ایشان، از مهم‌ترین شیوه‌های برخورد امامان(ع) با شیعیان یا منتسبان به شیعه بوده که به اباحه‌گری افتاده بودند. 📒 در مواجهه با مرجئه نیز- که ایمان حقیقی را صرفاً یک اعتقاد درونی و نهایتاً اقرار زبانی می‌دانستند و معتقد بودند گناهانی چون زنا، سرقت، قتل، شراب‌خواری، ترک نماز، زکات و روزه هیچ تأثیر زیان‌آوری بر ایمان ندارند- بر همراهی ایمان و عمل تاکید کرده‌اند و میان ایمان و اسلام تفاوت گذاشته‌اند. ⬅️ همچنین ائمه با گمانه‌های جبریه، زنادقه و دیگرانی که با اباحه‌گری افتاده بودند مقابله کرده و تنها پایبندی به وظایف شرعی تا پایان عمر را موجب نجات و سعادتمندی شمرده‌اند؛ همان سیره¬ای که خود نیز تا پایان عمرشان بر آن بوده‌اند.
⬅️چیستی فلسفه سیاسی مشاء 👤نویسنده: مرتضی یوسفی‌راد 📒تهیه: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی ⬅️نوبت چاپ: اول، 1399 ✅صفحات: 340 ⬅️قطع: رقعی، شومیز ⬅️قیمت: 620000 ریال
علاقه مندان جهت خرید اینترنتی این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی http://shop.isca.ac.ir/ مراجعه نمایند.
در آستانه ولادت حضرت مهدی(عج)؛ کتاب «مهدویت و سیاست‌های فرهنگی ترویج آن در جمهوری اسلامی ایران» منتشر شد کتاب «مهدویت و سیاست‌های فرهنگی ترویج آن در جمهوری اسلامی ایران» اثر رحیم کارگر به همت نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی روانه بازار نشر شد. به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، کتاب «مهدویت و سیاست‌های فرهنگی ترویج آن در جمهوری اسلامی ایران» اثر رحیم کارگر در پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۳۱۴ صفحه منتشر شد. مذاهب اسلامی با همه تفاوت‌ها، اندیشه اصلی اندیشه مهدویت را یک آموزه‌های اسلامی می شمارند و معتقدند؛ باور داشت مهدویت علاوه بر اینکه خاستگاهی در آیات قرآنی و روایات معصومین(ع) دارد، با مستندات عقلی نیز همراهی و تأیید می‌شود. پژوهش حاضر درباره ترویج و تبلیغ آموزه مهدویت و فرهنگ انتظار می باشد و هدف آن «ارائه سیاست‌های فرهنگی مطلوب برای ترویج مهدویت در جمهوری اسلامی ایران» است. در این راستا ضمن نقد و بررسی مسئله ترویج مهدویت و فرهنگ انتظار در رسانه‌ها و سیاست‌های فرهنگی دولت، چالش‌ها و خلأهای موجود نیز شناسایی شده و ابعاد مختلف طرح معارف مهدویت بررسی گردیده است. برای ارتقای جایگاه ترویج مهدویت در کشور، توصیه های سیاستی در محورهای سه گانه (رسانه های مکتوب، دیداری و شنیداری و دیجیتالی) بیان شده که امید است مورد توجه جدی سیاستگذاران و مراکز فرهنگی و نخبگانی دینی جامعه قرار گیرد. پژوهش حاضر به دنبال طرح سیاست های فرهنگی مطلوب برای ترویج مهدویت در جمهوری اسلامی ایران است؛ در این راستا متن اسناد بالادستی و عملکرد و سیاست‌های عملی دولت ها در جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با آموزه های مهدویت (وضعیت گذشته و حال) و نقد و بررسی جایگاه مهدویت و ترویج آن در رسانه های مکتوب، دیداری و شنیداری و دیجیتالی مورد توجه است. ساختار اثر این اثر در شش فصل تهیه و تألیف شده است؛ فصل اول این اثر به مفاهیم و کلیاتی با عناوین سیاست یا خط مشی، سیاست های کلی نظام، سیاستگذاری فرهنگی، دولت و دولت اسلامی، مهدویت، و ترویج و تبلیغ مهدویت اختصاص یافته است. نویسنده در دومین فصل از این اثر به «مبانی تبلیغ و ترویج مهدویت» پرداخته است، در این فصل، گفتمان های سیاستگذاری فرهنگی و گفتمان منتخب (گفتمان دولتی، گفتمان بازار و گفتمان ارتباطی) تبیین شده و سپس، مبانی ترویج مهدویت (مبانی معرفتی و دینی، سیاسی، و فرهنگی) تشریح شده است. «اسناد و مبانی سیاستی ترویج مهدویت» عنوان سومین فصل از این کتاب است که در ابتدا پس از بیان مقدمه ای، ابعاد و جایگاه مهدویت (جایگاه اعتقادی و مذهبی، جایگاه سیاسی و اجتماعی، جایگاه بین الادیانی، جایگاه آینده پژوهانه، و جایگاه در توسعه و پیشرفت جامعه) تبیین گردیده است. در ادامه این فصل، اسناد بالادستی ترویج مهدویت اعم از مهدویت و ترویج آن در دیدگاه امام و رهبری، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایرانف سند چشم انداز 1404، نقشه مهندسی فرهنگی و چشم انداز فرهنگی ایران در افق 1404، اصول و سیاست های فرهنگی در برنامه پنجم توسعه، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، و سند دانشگاه اسلامی تشریح شده است. فصل چهارم با عنوان «رویکرد دولت ها در جمهوری اسلامی ایران به مهدویت» تألیف شده که در ابتدا به بیان تحول فرهنگ مهدویت و انتظار در سه دهه گذشته پرداخته شده و در ادامه، برنامه ها و به اقدامات دولت در ترویج مهدویت می پردازد «نقد و بررسی سیاست های فرهنگی مهدویت در رسانه ها» عنوان پنجمین فصل از این کتاب است که رسانه های مهدویت در رسانه های مکتوب و نوشتاری، دیداری – شنیداری (صدا و سیما و سینما)، و دیجیتالی و اینترنتی (بازی و انیمیشن) مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. نویسنده در ششمین فصل از کتاب «مهدویت و سیاست‌های فرهنگی ترویج آن در جمهوری اسلامی ایران» به بیان توصیه های سیاستی پرداخته است؛ در این فصل پس از شناسایی مسائل ترویج مهدویت و نقش رسانه ها در ترویج مهدویت تبیین گردیده و توصیه های سیاستی ترویج مهدویت را تشریح و در ادامه، سیاست های خاص فرهنگی ترویج مهدویت را مورد بحث و بررسی قرار داده است. https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/578