✅نگاهی بر کتاب "درآمدی بر مسئله کارآمدی در جمهوری اسلامی ایران"
کتاب درآمدی بر مسئله کارآمدی در جمهوری اسلامی ایران
🔴 رویکرد آسیب شناسانه به دنبال ترویج نگاه بدبینانه به نظامهای سیاسی نیست بلکه در پی آن است تا فاصله وضع فعلی را با آرمانهای نظام سیاسی و انتظارات مردم تبیین کند. بدین ترتیب سوال اصلی، آن است که کارآمدی در ایران با چه چالشهایی روبروست؟ و راهکارهای حل چالش کدام است؟
❇️ کتاب «درآمدی بر مسئله کارآمدی در جمهوری اسلامی ایران» به قلم علیرضا زهیری و به سفارش پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی دفتر تبلیغات اسلامی در زمستان سال گذشته منتشر شده است.
☸️در مقدمه این کتاب آمده است:
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، امواج متفاوتی از مناسبات میان نیروهای اجتماعی و نظام سیاسی پدیدار گشت. در دوره اول (دهه نخست انقلاب اسلامی) دورهای از همنوایی میان این دو بخش از جامعه سیاسی پدید آمد و «دولت درون ملتِ» شکل گرفت. در این زمان آرزوهای نظام سیاسی با آرزوهای مردم هم نوا شد. این آرزوها برای ساختن جامعهای مطلوب و فضیلت مدار به چنان پیوند وثیقی میان مردم و دولت انجامید که حمایت از نظام سیاسی به گسترش رفتار سیاسی پیرومنشانه منجر شد و یک فضیلت تلقی گشت.
🔰با آغاز دهه دوم، موج دیگری از مناسبات میان نیروهای اجتماعی و نظام سیاسی حاصل شد که به پیدایی قدرت اجتماعی مستقل و مشارکت در دولت انجامید. بدین سان، بخش مهمی از پرسشهای این دوره، ناظر به نوع مناسبات جامعه اسلامی با حکومت اسلامی است. ورود گفتمان نوسازی و ارزشهای نوپدید از یک سو و تأثیر سازههای حقوقی و عقلانی از سوی دیگر، زمینههای گذار از دولت اخلاقی آرمانی به دولت عمل گرا (شکل گیری دولت رفاه) را فراهم ساخت.
☸️این وضعیت در دورههای بعدی موج سومی در پی داشت که به پدیداری نسل سوم و شکل گیری فزاینده مطالبات و انتظارات بیشماری از نظام سیاسی منجر شد و فشارهایی را بر پیکره نظام سیاسی وارد ساخت. در این شرایط، سوگیریها برای فهم تواناییهای نظام سیاسی، پرسش از کارآمدی را مطرح ساخت. این وضعیت زمانی تشدید شد که ارتباطات و فناوریهای جدید امکان مقایسه میان نظامهای سیاسی را برای نسلهای جدید فراهم ساخت.
▶️بی گمان نظام جمهوری اسلامی به رغم پویشهای عمیقی که در کشور ایجاد کرده و توفیقات بیشماری که در طول حیات خود داشته است، میبایست همگام با شرایط جهان معاصر و تحولات گسترده و پرشتاب جهانی، مسیر پیشرفت و توسعه بالنده خود را به پیش ببرد. بنابراین زمانی میتوان از کارآمدی نظام سیاسی در ایران سخن گفت که دولتمردان آن، تنها به داشتهها و دستاوردهای ارزشمندش اتکا نکنند و مسیر پویش آن را هرچه بیشتر فراهم سازند و این، همان دغدغه رهبران نظام سیاسی است.
🌐کارآمدی نظام سیاسی از مهمترین مسائلی است که رهبری نظام، بارها درباره آن با مسئولان نظام سخن گفته است. در طی سالهای اخیر، ایشان از طریق ابلاغ تصمیمات راهبردی و سیاستها و اقدامات برنامهای، برای افزایش سطح کارآمدی، مدیران و دست اندرکاران حوزههای مختلف را مورد خطاب قرار داده است. ابلاغ سندهای راهبردی همچون سند چشم انداز بیست ساله، برنامههای توسعه، سیاستهای اصل ۴۴ و نقشه علمی کشور؛ تأکید بر طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و تعیین گفتمان دهه چهارم انقلاب اسلامی به نام پیشرفت و عدالت؛ تأکید بر تحول در علوم انسانی و تقویت رویکردهای بوم گرایانه، از جمله مواردی است که جهت ارتقای کارآمدی نظام سیاسی از سوی ایشان اعلام شده است.
✳️درباره کارآمدی نظام جمهوری اسلامی بحثهای فراوانی وجود دارد. چه کارگزاران و سیاستمداران و چه سایر نخبگان، از منظرهای مختلفی به معضلات و چالشهای آن اقرار داشتهاند. مهمتر از آن پژوهشها و گفتگوهای علمی است که به صورت خرد و کلان در این باره به انجام رسیده و در اینجا مجال ذکر آنها نیست، اما هدف این تحقیق، نخست پرداختن به چالشهای اساسی و کلان نظام جمهوری اسلامی ایران در سطح ساختار و کارکردهای آن بوده اگر چه به روش جز به کل، به مصداقهای خرد نیز اشاره شده است. از سوی دیگر با توجه به کلان پروژه ارتقای کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران، این تحقیق به عنوان درآمدی برای آن پروژه به شمار میآید.
#علیرضا_زهیری
#پژوهشکده_علوم_واندیشه_سیاسی
#آثار_پژوهشی
#آثار_علمی
🌐https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/173
🔰کتاب مجموعه مقالات همایش سیره و زمانه امام کاظم(ع) جلد اول و دوم
🌐تبیین سیره معصومان برای پیروان آنها به ویژه شیعیان از اهمیت ویژهای برخوردار بوده و همواره بر شناخت و پیروی از آن اهتمام داشتهاند. ارائه و شناساندن روش و سبک زندگی اهلبیت(ع) به جامعه و پیروان آنها علاوه بر سیراب کردن روان تشنه مشتاقانِ سبک و سیره معصومان میتواند در دنیای امروز راهگشای بسیاری از مشکلات بوده و در دفع و رفع ناهنجاریهای اجتماعی و فرهنگی به کار آید. از طرفی شناخت ادوار زندگانی معصومان و شرایط حاکم بر آن برای درک رفتار آنان و فهم چگونگیِ رفتار آن بزرگواران با حاکمیت و شرایط عصرشان ضروری است. در واقع تبیین مناسب و فهم بهتر سیره آنان نیازمند بسترشناسی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی میباشد.
✳️از میان دوران پرفراز و نشیب تشیع به ویژه عصر حضور ائمه(ع) زمان امامت حضرت موسیبن جعفر(ع) از اهمیت ویژهای برخوردار است. از طرفی افکار و اندیشههای مختلفی در جهان اسلام پدید آمده و در این دوره از رونق برخوردار گشتهاند. از طرف دیگر فرقههای مختلف و متعددی در میان مسلمانان شکل گرفته و هر کدام داعیه رهبری و هدایت جامعه را داشتند و از سوی دیگر جامعه شیعه هم پس از شهادت امام صادق(ع) با بحران مواجه گشته بود و افرادی مدعی جانشینی آن حضرت بودند. این در حالی بود که خلافت عباسی هم در پی یافتن جانشین امام جعفر صادق(ع) بود. در چنین فضا و شرایطی امام کاظم(ع) به امامت رسیدند و در آغاز با رعایت اصل تقیه اقدامات ویژهای در پیشبرد جامعه به سوی هدایت انجام دادند و پس از مدتی آرامش را بر شیعیان حاکم کردند و با گسترش و نهادینه کردن سازمان وکالت شبکه ارتباطی وسیعی در جامعه شیعی آن زمان پدید آورده که نقش مهمی در انسجام سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شیعیان داشت. از طرفی اقدامات سیاسی امام کاظم(ع) به ظاهر متفاوت با امامان پیشین بود که آن هم برخاسته از جریانهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی زمانه بود تأکید امام کاظم بر حق اهل بیت(ع) ، و تبیین جایگاه علویان و عباسیان نسبت به پیامبر، رفع مشروعیت خلافت عباسیان و تعیین قلمرو آنان به عنوان حدود فدک از اقدامات سیاسی آن حضرت به شمار میروند. بنا براین مواجهه امام با خلفای همعصر خود نیز از اهمیت خاصی برخوردار است.
🔵اهمیت سیره و زمانه امام موسیبن جعفر(ع) و لزوم تبیین علمی و بررسی همه جانبه آن سبب گردید تا انجمن تاریخپژوهان حوزه علمیه قم این مهم را در دستور کار خود قرار داده و همایشی با این عنوان طراحی کند. از اینرو پس از تصویب اصل برگزاری همایش و رایزنی با شخصیتها و مراکز علمی، شورای علمی همایش تشکیل و پس از تصویب موضوعات و محورهای آن، فراخوان را منتشر و مقالات متعددی دریافت کرد که علیرغم حجم بالای مقالات دریافت شده تعدادی که شرایط علمی لازم برای نشر را داشتند در دو جلد در اختیار علاقهمندان آن امام بزرگوار قرار میگیرد. از همه خوانندگان ارجمند به ویژه اساتید، محققان، طلاب و دانشجویان به ویژه کسانی که در این زمینه صاحب نظر هستند درخواست میشود با ارائه نظرات خود انجمن تاریخ پژوهان را در انجام وظایف خود و رفع نقایص این اثر یاری کنند.
ا یشان، زینت بخش این مجموعه باشد. حضرت آیت الله حسینی بوشهری مدیر محترم حوزههای علمیه، حضرت آیت الله اعرافی ریاست محترم جامعه المصطفی العالمیه،حجت الاسلام و المسلمین شهرستانی نماینده محترم حضرت آیت الله العظمی سیستانی،حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن اختری دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) ،حجت الاسلام و المسلمین عماد معاون محترم پژوهش حوزههای علمیه، حجت الاسلام و المسلمین محمد هادی یوسفی غروی دبیر محترم علمی و اعضای محترم کمیته علمی همایش که هرکدام به سهم خود در برگزاری همایش مساعدت کردند.
حمیدرضا مطهری
مسئول انجمن تاریخ پژوهان حوزه علمیه قم
و مسئول برگزاری همایش سیره و زمانه امام کاظم(ع)
بهمن ماه یک هزار و سیصد و نود و دو
#پژوهشکده_تاریخ_وسیره_اهلبیت
#خمید_رضا_مطهری
🌐https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/178
♈️به قلم محمدحسین مهدوی نژاد؛
🔼کتاب "ایمان و تعقل" از سوی انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد
کتاب ایمان و تعقل
🌐ایسکا/ کتاب "ایمان و تعقل" به قلم محمدحسین مهدوی نژاد به سفارش پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی به چاپ رسیده است.
به گزارش خبرگزاری ایسکا ،کتاب "ایمان و تعقل" به قلم محمدحسین مهدوی نژاد به سفارش پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی به چاپ رسیده است.
این کتاب با موضوع «زبان دینی و ایمان گرایی فیلیپس در آینه ویتگنشتاین» و از سوی انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.
بر اساس این گزارش، اندیشة اصلی ویتگنشتاین در «رسالة منطقی- فلسفی» این است که زبان، تصویری منطقی از جهان ارائه میکند. زبان یک ماهیت مشترک دارد و وظیفة آن، تنها تصویر واقع است و نمیتواند به فراسوی واقعیّت برسد. بدین سان، متافیزیک، اخلاق، دین و زیباییشناسی را فراتر از حدّ زبان میدانست، به گونهای که بحث و یا حتّی اندیشه دربارة آنها بیمعناست. پس باید دربارة این امور خاموش ماند. نه به این دلیل که نامعقول و مُحالاند، بلکه به این دلیل که فراسویِ دسترس زبان قرار دارند. این امور تماماً به حوزة امور ناگفتنی، امّا نشاندادنی تعلق دارند و فرد خود باید این امور رازورزانه را احساس کند و به کار بندد. این نظرگاه در اندیشة ویتگنشتاین متأخّر نیز بسط مییابد.
⏹ویتگنشتاین در دورة دوّم حیات فلسفی خود، با توجّه به کاربرد کلمات برای شناخت معنای آنها و با تأکید بر تنوّع کاربردهای زبان و کثرت بازیهای زبانی، معتقد است که بازیهای زبانی از نحوههای زندگی گوناگون نشأت میگیرند و هر نحوهای از زندگی دارای زبان خاصّ خود است. گفتار دینی هم یک بازی مستقل با زبانی یکتاست که در نحوهای از زندگی حکّ شده است و قواعد و منطق خاصّ خود را دارد. بنابراین، مفاهیم و گزارههای دینی در درون بازی زبانی دین معنا مییابد و زبان دینی فقط برای کسانی که در نحوة زندگی دینی شرکت دارند، قابل فهم است. از نظر ویتگنشتاین، کاربرد زبان در بیان باورهای دینی، به هیچوجه، شباهتی با کاربرد آن در اظهار امر واقع ندارد. باور دینی، گونهای زیستن یا طریقهای برای ارزیابی زندگی است؛ تعهّدی شورمندانه و تزلزلناپذیر است که کلّ زندگی فرد را نظم و نَسَق میبخشد و مبتنی بر شواهد و دلایل نیست.
⬅️دین، فلسفه و علم مشغلههایی کاملاً متفاوت است و دربارة هیچ یک نباید با معیارهای دیگری حکم کرد، بلکه مدّعیات هر زبان را باید با معیارهای حاکم بر خود آن سنجید و معیارهای درونی هر زبان نسبت به انتقادات خارجی آسیبناپذیر است. به عبارت دیگر، هرگز نباید نحوة گفتار دینی را با نحوههای گفتار دیگر مقایسه کرد و از این حیث با باورهای غیردینی، قیاسناپذیر است. از این رو، نه از جانب علم و فلسفه مددی مییابد و نه هرگز گزندی میبیند، بلکه فقط از حیات دینی ارتزاق میکند.
⏹هر چند ممکن است اندیشة متأخّر ویتگنشتاین آشکارا ایمانگرایانه نباشد، با این وجود تأکید وی بر کُنش دینی و نقش باورهای دینی در زندگی، بیرغبتی او به براهین علمی و فلسفی در باب دین، و تأکید بیش از اندازه بر قیاسناپذیری باور دینی با باورهای علمی و فلسفی و مخالفت با نظرورزی در حوزة گفتار دینی، مناسبِ تفسیر ایمانگرایانه است. این دیدگاه که عموماً به «ایمانگرایی ویتگنشتاینی» شهرت یافته است، در واقع مربوط به تفاسیری است که شاگردان وی به ویژه دیویی زد. فیلیپس از سخنان او دارند. آنان بر تفاسیری از ایمانگرایی تأکید کردند که بر اساس آنها باور دینی، بیدلیل و جستوجوی دلایل عقلی برای آن گمراهکننده و بیمعناست.
https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/180
🔽فیلیپس با توجه به اندیشههای ویتگنشتاین متأخّر نگاهی به ماهیّت زبان دینی دارد که برداشتی ناواقعگرایانه از باورهای دینی را رقم میزند و او را به عنوان یکی از حامیان نظریۀ ناشناختگرایی در فلسفۀ دین معرفی میکند و رهیافتی از ایمانگرایی را از آنِ او میسازد. بر اساس تفسیر ایمانگرایانۀ فیلیپس از آرای ویتگنشتاین، دین نحوهای از زندگی است و گفتار دینی یک بازی زبانی مستقل محسوب میشود، لذا بیمعناست که هر نوع توجیه یا دفاع را خواستار شود. بر اساس این دیدگاه از بازی زبانی دین، هنگامی گفتار دینی معقول و قابل فهم است که در مفاهیم خاصّ خود ارزیابی و داوری شود؛ زیرا معنای یک مفهوم از یک بازی زبانی به بازی زبانی دیگر فرق میکند و فرد برای فهم زبان دینی باید مفاهیم دینی را از درون بازی زبانی دین درک کند. بنابراین، معنای الفاظ دینی وابسته به نقش آنها در بازی زبانی یا نحوة زندگی است. برداشت فیلیپس به ناواقعگرایی در فلسفۀ دین مشهور است که از لوازم آن، طرد دیدگاه دینی سنّتی در مورد مفاهیم دینی و تفسیری غیرشناختگرایانه از مفاهیم و باورهای دینی است. مؤلّف در کتاب حاضر در صدد است تا با روش توصیفی- تحلیلی، ایمانگرایی ویتگنشتاینی را در آینۀ زبان دینی فیلیپس، تبیین و بررسی کند.
#پژوهشکده_فلسفه_و_کلام
#آثار_علمی
#آثار_پژوهشی
https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/180
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
❇️به همت پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن؛
✳️انتشار کتاب «سفر» بر اساس آموزههای قرآن و اهلبیت
🔰نگارنده در کتاب «سفر» بر اساس آموزههای قرآن و اهلبیت (ع) به بررسی تعریف، اهمیت، اقسام، احکام سفر، اهداف، آثار، آداب سفر پرداخته است.
🔴به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایسکا، کتاب «سفر؛ بر اساس آموزههای قرآن و اهلبیت (ع)» به قلم عیسی عیسی زاده به همت پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن با همت پژوهشگران با بهرهگیری از آموزههای نورانی قرآن و اهلبیت تلاش کرده است با تدوین فرهنگنامه سبک زندگی، کاربردیترین اطلاعات را در موضوعات مرتبط با حوزههای گوناگون فردی، خانوادگی، اجتماعی و محیط زیست در اختیار علاقهمندان قرار دهد. از این رو حجتالاسلام محمدصادق یوسفی مقدم، رییس پژوهشکده فرهنگ و قران کریم در سخنی با خواننده چنین آورده است:
☸️در میان مدخلهای این فرهنگنامه، برخی از موضوعات کاربرد فرهنگی ویژهای دارند و عموم افراد جامعه به صورت گسترده با آن سر و کار دارند؛ از این رو به منظور ارتقا تقویت سبب زندگی اسلامی، شایسته است آموزههای دینی و مربوط به این گونه موضوعات علاوه بر ارائه در فرهنگنامه، بهصورت کتابچههایی مستقل در اندازههایی که حمل و مطالعه آن آسان باشد نیز در اختیار علاقهمندان قرار گیرد؛ بر همین اساس در اثر پیش رو شاخصههای سبک سفر از آموزههای قرآن و اهلبیت تهیه شده و در اختیار علاقهمندان قرارگرفته است.
نگارنده در این به بررسی موضوعاتی همچون: تعریف سفر؛ اهمیت سفر، اقسام سفر، احکام سفر، اهداف سفر، آثار سفر، آداب سفر، سفر گروهی، سفر زیارتی و حق سفر پرداخته است.
💠سبک زندگی هر جامعه، نمای ظاهر و آشکار هویت آن جامعه است و جامعهای میتواند دستاوردهای ایدئوژیک و جهانبینی خود را به نمایش بگذارد که سبک زندگی آن متناسب با باورها و آرزوهایش شکل گرفته باشد؛ از این رو نویسنده در مقدمه درباره این کتاب چنین نوشته است:
جامعه کنونی ما به علت تأثیرپذیری از فرهنگ غرب از یک سو و تحت تأثیر زندگی قبل از انقلاب اسلامی از سوی دیگر، متأسفانه نتوانسته است میان باورهای اصیل اسلامی و سبک زندگی خود در حوزههای گوناگون فردی، اجتماعی و ارتباطی عمیق و تنگاتنگ ایجاد کند و از داشتن سبک زندگی اسلامی به معنای واقعی محروم مانده و نتوانسته است از میوههای ارزشمند عقاید و باورهای دینی خویش در عرصه ارتقا و سبک زندگی بهرهمند گردد.
▶️یکی از موضوعات مهمی که با بهرهگیری از معارف نورانی قرآن و اهلبیت میتوان شاخصههای ارزشمندی برای سبک آن به جامعه ارائه نمود؛ سفر (مسافرت) است که متأسفانه به جهت رعایت نکردن شاخصهها آسیب فراوانی دران به وجود آمده است. در این پژوهش تلاش شد تا توصیههای مسافرتی که در آموزههای قرآن و اهلبیت واردشده است در اختیار علاقهمندان قرارگیرد.
انسانها از دوران گذشته برای برآوردن نیازهای مادی و معنوی خویش مسافرت را یکی از برنامههای زندگیشان قرار میدادند و دین اسلام نیز به تأمین این نیاز اساس توجه ویژه نموده و برای انجام آن آداب و احکامی خاص را توصیه کرده است؛ از این رو نویسنده درباره اهمیت سفر چنین نوشته است:
✅خداوند در آموزه های قرآن؛ برای اینکه انسانها بهتر به خداشناسی، معادشناسی و عبرتآموزی دست پیدا کنند بارها آنان را به سیر و سفر، همراه با تفکر و تدبیر در نشانههای خلقت و سرگذشت پیشینیان دعوت نموده است و از مؤمنان نیز خواسته است که عدهای از آنان برای کسب معارف دینی سفر کنند و پس از بازگشت، به هدایت قوم خویش بپردازند. خداوند در آیات دیگر برای رفاه و آسانی مسافران در هنگام سفر، در اجرای احکام عبادی مثل نماز و روزه تخفیفهای ویژهای را در نظر گرفته است و برای رفاه مسافر در راه مانده (ابن سبیل)، سهمی در خمس و صدقات واجب تعیین نموده است.
#عیسی_عیسی_زاده
#پژوهشکده_فرهنگ_ومعارف_قرآن
#آثار_علمی
https://eitaa.com/isca24/5077
♈️معرفی کتابی از پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت:
⬇️معنویت گرایی جدید
⬅️پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (ایسکا): کتاب معنویت گرايي جدید (مؤلفه های مفهومی، لوازم اعتقادی و نشانه های گفتمانی)، تالیف دکتر احمد شاکرنژاد، چاپ و روانۀ بازار نشر شد.
به گزارش خبرنگار ایسکا: کتاب معنویت گرايي جدید (مؤلفه های مفهومی، لوازم اعتقادی و نشانه های گفتمانی) تالیف دکتر احمد شاکرنژاد در دسترس علاقه مندان قرار گرفت.
⬅️این اثر بیست و یکمین عنوان از آثار مکتوب پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت و چهارمین کتاب از آثار گروه معنویتِ این پژوهشکده است که پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی آن را منتشر کرده است.
تحقیق حاضر بر محور پاسخ به این سوال است که «مفهوم معنویت در عصر حاضر چیست و لوازم اعتقادی و نشانههای گفتمانی آن کدام است».
🌐این کتاب که نتیجه چهار سال تحقیق و پژوهش بوده و با نظارت دکتر بهزاد حمیدیه و به قلم دکتر احمد شاکرنژاد در ۳۸۹ صفحه به نگارش درآمده است، شامل چهار فصل است که عبارتند از:
فصل نخست: مفهوم معنویت؛
فصل دوم: مبانی نظری و لوازم اعتقادی معنویتگرایی جدید؛
فصل سوم: نشانههای معنویتگرایی جدید؛
فصل چهارم: نتیجهگیری.
در بخش هایی از مقدمۀ این کتاب آمده است: «بعد از دوره ای مبارزه با دین و ماوراء طبیعت، واژۀ معنویت دوباره بر سر زبان ها افتاده است و در حیطه های مختلف از حرفه هایی چون مدیریت، پزشکی، روان درمانی تا حوزه های چون ورزش، اوقات فراغت و تعلیم و تربیت سخن از معنویت به میان میآید. اما با کمی دقت در کاربردهای متعدد این واژه، آشکار می شود که معنویت در محاورات جدید، چیزی در درون دین نهادینه نیست... معنویت در کاربرد جدید آن، فارغ از دین نهادینه است و بعضاً در تقابل با دین داری نهادينه و یا به عنوان بدیل آن به حساب میآید... .
هرچند واژۀ معنویت و «فراروی از ظاهر» بر سر زبان ها افتاده، اما به راحتی نمی توان این اتفاق را بازگشت دوبارۀ انسان به دین داری نهادينه تفسیر کرد.
#پژوهشکده_اخلاق_ومعنویت
#احمد_شاکر_نژاد
#آثار_علمی
#آثار_پژوهشی
https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/187