✅عنوان: استنباط حکم اخلاقی از متون دینی و ادله لفظی؛ بررسی چند چالش مهم در اصول لفظی فقه الاخلاق (دفتر دوم)
🔷مؤلف: محمد عالمزاده نوری
🔶تاریخ انتشار 1397
◾️نوبت چاپ اول
🔶چکیده : این کتاب از نظر محتوا و ساختار، همتا وهمزاد اثر قبلی (استنباط حکم اخلاقی از سیره و عمل معصوم) است. دغدغة هر دو اثر، حکم یا توصیه اخلاقی است و محور کار آن، استنباط گزاره و نظام اخلاقی میباشد. با این تفاوت که در کتاب نخست، از میان منابع مختلف استنباط، سیره و عمل معصوم برگزیده شده بود و اینکه دایرة بحث به متون و ادلة لفظی یعنی قرآن و حدیث محدود شده است.
⏹این کتاب در دو جلد توسط محمد عالمزاده نوری بهرشته تحریر درآمده است. اهتمام اصلی این اثر «فهم روشمند گزارههای اخلاقی در متون دینی» است؛ البته این بحث به سطح گزارههای خاص و موارد جزئی کشیده نمیشود و فهم یک آیه یا حدیثِ مشخص، مد نظر نیست؛ بلکه امور عامی که در تفسیر گزارههای اخلاقی مصادیق پرشمار و کاربرد فراوان دارد بحث و بررسی شدهاند؛ بنابراین این نوشتار اصالتاً یک اثر اصولی است که درصدد بیان برخی از «مباحث الفاظ فقه اخلاق» است.
🔳در این کتاب ـ به روش اصولیان در تدوین مباحث الفاظ و بهصورت استقرایی ـ مسائل شایع و پرکاربردی که در فهم مفاد آیات و مدلول روایات اخلاقی مؤثر است کشف و بررسی شده تا از این رهگذر امکان استنباط روشمند آموزههای اخلاقی از منابع دین بیشتر فراهم آید.
🔷این کتاب در شش فصل به همراه یک مقدمه طراحی شده است:
مقدمه شامل مباحثی چون بایستههای علم دینی و علم اخلاق است.
🔷فصل اول که در بردارنده کلیات میباشد، به مفاهیم و چالشهای پیشروی میپردازد.
🔶ماهیت تشکیکی مفاهیم و گزارههای اخلاقی عنوان فصل دوم این اثر است که به مباحثی همچون منطق مفاهیم مشکک یا همان منطق فازی و علیت فازی در گزارههای اخلاقی اشاره میکند و در ادامه این فصل به مناسبات عرفی میان موضوعات و احکام اخلاقی هم پرداخته میشود.
◾️عنوان فصل سوم «تعریف مفاهیم اخلاقی» است که به انواع تعریف، شرایط آن، چالشها و راهحلهای مربوط به آن اشاره دارد و برای تبیین و کمک به فهم مطلب از شواهد مختلفی هم کمک گرفته شده است.
💠در فصل چهارم به بحث از ساختار تفضیل و مدلول ظاهری آن پرداخته میشود و انواع تفضیلهای روایی و قرآنی ذکر میگردد و هشت راهحل، برای حل تعارض میان مدلول ظاهری روایات و آیات اشاره میشود. راهحلهایی همچون؛ مناقشه سندی، نسخ دلیل متقدم، تجرید از معنای تفضیل، کشف جامع معنایی، حمل بر مبالغه نمونههایی از این راهحلها هستند.
✅فصل پنجم اختصاص به ثواب و عقابهای شگفتانگیز دارد. این موضوع از دو منظر قرآن و روایات مورد بحث قرار میگیرد، در ادامه با ذکر مثالهای متعدد راهحلی برای این اختلافها پیشنهاد میشود. همچنین ازلحاظ بلاغی نیز این ثوابها را مورد تحلیل و بررسی قرار میدهد.
🔷فصل ششم «اعداد و خصال» است که راهحلهایی مثل اختلاف نسخه، اختلاف شرایط و بیان مصادیق مهمتر ازجمله راه¬حلهای پیشنهادی در این قسمت است.
✅خرید الکترونیکی کتاب از سامانه پژوهان
🌐https://pajoohaan.ir/document/3893
◾️خرید نسحه چاپی کتاب از فروشگاه نشر کتاب
🔶https://b2n.ir/shop_isca
✅شناسنامه کتاب :
اندیشه سیاسی اخوان الصفا
نویسنده:علی فریدونی
موضوع :اندیشه سیاسی
زبان : فارسی
تیراژ : ۲۰۰۰
تعداد صفحات : ۳۱۹ص
تعداد جلد ۱ ج
نوبت چاپ: اول
سال نشر : ۱۳۸۰
ناشر : بوستان کتاب قم
◾️موضوع این کتاب بازشناسی اندیشه سیاسی اخوانالصفا است.
🔷این کتاب در صدد معرفی آراء و اندیشههای اخوانالصفا با توجه به مبانی فلسفی اندیشه آنان است. در این اثر نویسنده با مراجعه به آراء اخوانالصفا ضمن شناسایی بحران فکری جوامع اسلامی در قرن چهارم، در صدد یافتن پاسخ اخوانالصفا به بحران فکری زمانه است.اهمیّت این اثر و برجستگی آن نسبت به آثار دیگر در زمینه اخوانالصفا ، موشکافی آراء سیاسی آنان است، زیرا بیشتر آثار در مورد اخوانالصفا تکیه بر مشرب اخلاقی و عرفانی و دیدگاههای تربیتی آنان دارد.
✅فهرست مطالب کتاب
• بخش اوّل: شناسایی اخوانالصفا و اوضاع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دورۀ آنها
• بخش دوم: مبانی فکری اندیشه سیاسی اخوانالصفا
• بخش سوم: اجتماع مدنی
• بخش چهارم: ضرورتهای اجتماع انسان
• بخش پنجم: سیاست در نگاه اخوانالصفا
• بخش ششم: دولت در اندیشه اخوانالصفا
• بخش هفتم: نتیجهگیری
• فهرستها(اعلام، اماکن، کتابها و اصطلاحات)
• کتابنامه
◾️خلاصۀ کتاب
🔶موضوع اثر و اهمیت آن
موضوع این کتاب بازشناسی اندیشه سیاسی اخوانالصفا است. این کتاب در صدد معرفی آراء و اندیشههای اخوانالصفا با توجه به مبانی فلسفی اندیشه آنان است. در این اثر نویسنده با مراجعه به آراء اخوانالصفا ضمن شناسایی بحران فکری جوامع اسلامی در قرن چهارم، در صدد یافتن پاسخ اخوانالصفا به بحران فکری زمانه است.
💠برجستگیهای اثر نسبت به آثار مشابه
اهمیّت این اثر و برجستگی آن نسبت به آثار دیگر در زمینه اخوانالصفا ، موشکافی آراء سیاسی آنان است، زیرا بیشتر آثار در مورد اخوانالصفا تکیه بر مشرب اخلاقی و عرفانی و دیدگاههای تربیتی آنان دارد.
این اثر از معدود آثاری است که مبانی آراء سیاسی اخوانالصفا از میان رسائل مختلف آنان استخراج و تحلیل نموده است. در این اثر تمامی رسائل اخوانالصفا، مطالعه شده و مباحث مرتبط با اندیشه سیاسی، تحلیل و توصیف گردیده است.
⬅️روش تحقیق و شیوه ارائۀ مطالب
روش تحقیق حاضر، توصیفی - تحلیلی است که نویسنده با مراجعه به رسائل اخوانالصفا به توصیف برداشت اخوانالصفا از مفاهیم سیاسی پرداخته و آراء آنان را تحلیل مینماید. تکیه اصلی این اثر بر توصیف آراء اخوانالصفا از لابهلای رسائل آنان است.
🔰 نسحه خرید نسخه الکترونیکی کتاب
✅https://pajoohaan.ir/document/1191
🌐https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/330
✅ عنوان اثر: چکیده مقالات همایش بین المللی نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(دامت برکاته)
تهیه: پژوهشکده مهدویت و آیندهپژوهی
نوبت چاپ: اول، 1398
صفحات: 344
قطع: رقعی، شومیز
قیمت: 550000 ریال
کد: 560
◾️مهدویت از جمله آموزههای مهم اسلامی و همردیف با آموزههای خطیری چون توحید، نبوت، معاد و امامت است. مهدویت دارای آموزههای مهم و اثرگذاری است که انتظار پراهمیتترین و پرکاربردترین آنها محسوب میشود.
عالمان اسلامی و متخصصان مهدویت با نگرش کاربردی و کارکردی به مقوله انتظار پرداختهاند و با طرح مبانی و ابعاد و بیان چیستی آن زمینه تقویت و تأثیرگذاری آن را فراهم نمودهاند. طرح این موضوع در مکتوبات، بیانات و سخنرانیهای حضرت آیتاللّه العظمی خامنهای(دامت برکاته)، رهبر و نایب امام زمان(ع)، میطلبد نظرگاه ایشان بیشتر مورد اهتمام و بررسی قرار گیرد که بهحتم در کاربردی و کارکردی جلوهدادن آن پراهمیت و تأثیرگذار است.
💠https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/332
✅عنوان اثر: کتاب امنیت متعالیه
◾️نویسنده: نجف لکزایی
🔷تهیه: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
◾️نوبت چاپ: اول، ۱۳۹۸
⏹صفحات: ۴۸۴
🔳قطع: رقعی، سلفون
🔷قیمت: ۷۵۰۰۰۰ ریال
⬅️در نوشته حاضر با رویکرد نظریه پردازی و روش استنباطی استنادی، مبانی مفهومی و نظری نظریه اسلامی امنیت به بحث گذاشته میشود. ظرفیت سنجی منابع، متون و آثار علمای اسلامی برای ارائه نظریه اسلامی امنیت و پاسخ به پرسشهای اصلی نظریه امنیت با رویکرد اسلامی و طرح ویژگیهای نظریه امنیت متعالیه در محورهای مفهوم، ابعاد، سطوح، مرجع، دوست و دشمن، روش تحصیل و راهکارهای استراتژیک امنیت از دیگر مباحثی است که در این کتاب پی گرفته شده است.
✅بحث اصلی اثر حاضر تشریح ویژگیها و توضیح مبانی نظری دیدگاه اسلامی امنیت در قالب نظریه امنیت متعالیه است.
در نوشته حاضر با رویکرد نظریه پردازی و روش استنباطی استنادی، مبانی مفهومی و نظری نظریه اسلامی امنیت به بحث گذاشته میشود. ظرفیت سنجی منابع، متون و آثار علمای اسلامی برای ارائه نظریه اسلامی امنیت و پاسخ به پرسشهای اصلی نظریه امنیت با رویکرد اسلامی و طرح ویژگیهای نظریه امنیت متعالیه در محورهای مفهوم، ابعاد، سطوح، مرجع، دوست و دشمن، روش تحصیل و راهکارهای استراتژیک امنیت از دیگر مباحثی است که در این کتاب پی گرفته شده است.
⬅️اصطلاح متعالیه به مبنای فلسفی این نظریه و نگاه توحیدی در آیه «تعالوا الی کلمة سواء» اشاره دارد.
یادآور میشود، طرحنامه حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و استاد تمام دانشگاه باقرالعلوم (ع) با عنوان امنیت متعالیه به دنبال برگزاری اجلاسیه های متعدد و پس از نقادی و ارزیابیهای ثمربخش در آذرماه ۱۳۹۷ با نظر شورای داوری با درجه عالی و با نمره ۹۰ به عنوان نظریه پذیرفته و حائز مرتبه کرسی موفق از هیأت حمایت از کرسیهای نظریه پردازی، نقد و مناظره شد.
🔶کرسی امنیت متعالیه با حضور شورای داوران حجج اسلام و المسلمین منصور میراحمدی و حمید پارسانیا و علیرضا صدرا و علی عبدالله خانی و با حضور کمیته ناقدان محمد ستوده، علی شیرخانی، بهادر امینیان، نورالله قیصری و مدیریت مسعود معینی پور و رجبعلی اسفندیار برگزار شد.
◾️این کرسی نظریه پردازی، در قالب دو پیش اجلاسیه در دی ماه ۹۶ و بهمن ۹۶ و یک اجلاسیه نهایی در خرداد ۹۷ با حضور اساتید داور و ناقدان برگزار شد که در نهایت در آذر ۹۷ در جلسه امتیاز دهی هیئت داوران، طرح نامه امنیت متعالیه با امتیاز عالی و با نمره ۹۰ به عنوان نظریه پذیرفته شد.در واقع این اثر این نظریه را تبیین و شرح داده است.
💠خرید نسخه چاپی اثر از فروشگاه نشر پژوهشگاه
💠خرید نسخه دیجیتال از کتابخوان همراه پژوهان
#آثار_علمی
#آثار_پژوهشی
#پژوهشکده_علوم_واندیشه_سیاسی
#نجف_لک_زایی
🌐https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/335
◾️کتاب چیستی تمدن ترجمه و منتشر شد
🔶کتاب چیستی تمدن نوشته جمعی از نویسندگان با ترجمه سیدمحمدحسین صالحی به تازگی به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.
⬅️ مقالههایی که در این کتاب گرد آمده، دربردارندۀ ادبیات جدید و آوردههای تازه در درک «تمدن» و ماهیّت آن است. طرح مسئلههای جدید، به کارگیری روشهای نو و استفاده از رویکردهای متنوع در لابلای مقالهها، چارچوبهای قدیمی در تمدنپژوهی و پیشفرضهای نادرست در میان محققان تمدنی در ایران را در هم میریزد و افقهای نظری تازهای را در مطالعات اسلامی تمدنی پیش مینهد.
⏹طرح ادبیات ترجمهای (و گاه تطبیقی) در حوزههای تمدنی نه برای ایجاد تراکمی از مفاهیم غربی و گاه سکولار در تحقیقات اسلامی و انقلابی است، بلکه برای طرح مفاهیم تازه و خلقِ پرسشهای نو (معطوف به چالشها و نیازهای جدید) در موضوع «تمدن» است تا بلکه تمدنشناسان و تمدنپژوهان ایرانی با تکیه بر مصادر دینی و منابع بومی، تحقیقات بهروز و کارآمدی را ارائه نمایند و نظرات و نظریات تمدنیشان را به چالشهای امروزین در جهان کنونی معطوف سازند و البته تمدن را در «پاسخهای متراکم به نیازهای انباشتۀ انسان معاصر» پی بگیرند.
🔳کتاب چیستی تمدن نوشته جمعی از نویسندگان با ترجمه سیدمحمدحسین صالحی به تازگی به همت مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ۶۰۴ صفحه به بهای ۱۰۰ هزار تومان منتشر شد.
🔷حجت الاسلام حبیب الله بابایی رئیس مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در معرفی این اثر نوشته است: این کتاب مجموعه مقالاتی (۱۶ مقاله) است که از میان ۳۰۰ مقاله و کتاب در موضوع تمدن انتخاب شده و طی چند سال تلاش و پیگیری با ترجمه سید محمد حسین صالحی و با همکاری مصطفی جمالی (نمایههای حاشیه) به انجام رسیده است. بیشک این کتاب، ادبیات تمدنی را در ایران امروز یک گام پیش خواهد برد.
#آثار_علمی
#آثار_پژوهشی
#مرکز_مطالعات_اجتماعی_وتمدنی
🌐https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/336
#کتاب_سال_حوزه_1398
معرفی اثر شایسته تحسین پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه: 1398
سیره معیشتی معصومان (ع)/ تالیف یدالله مقدسی/ به اهتمام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع)/ 1397/ 668 صفحه.
هدف از این پژوهش، کشف جهت گیری کلی در سیره معیشت فردی معصومان (ع) در دو محور درآمد و مصرف در بخش عرصه معیشت اقتصادی فردی است و ابعاد اجتماعی، مدیریتی و سیاسی مالی ائمه اطهار (ع) بررسی نشده است. سیره معیشتی معصومان (ع) بخشی از زوایای زندگی ایشان است که در این اثر به لحاظ تأثیرگذاری این سیره در ابعاد مختلف معتقدان به اهل بیت (ع) به ویژه در بخش معیشت مالی بررسی شده است. شیوه این اثر، بین رشتهای تاریخی رجالی فقهی است و وجهش این است که سخن یا رفتاری که انسان میخواهد به معصوم (ع) نسبت دهد، نمیتواند هر سخنی باشد و باید مبنایی داشته باشد و از این جهت، سند این روایات و مستندات بررسی شده است. به طور کلی، کتاب حاضر در 5 فصل تدوین شده است:
1.کلیات
2. مبانی و اصول راهبردی اقتصادی در سیره معصومان (ع)
3.منابع درآمد معصومان (ع)
4. طبقه بندی هزینه های فردی معصومان (ع)
5. طبقه بندی هزینه های بخششی معصومان (ع)
#چهارده_معصوم (ع)
#سیره_معیشتی_معصومان (ع)
#رزق_و_روزی_در_اسلام
#امور_مالی_در_اسلام
#کسب_و_کار_در_اسلام
🆔 @libisca
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
✅ کتاب "عیار تمدنی جمهوری اسلامی" (در حجم ۷۶۰ صفحه) که کار نفسگیر گروهی از تمدنپژوهان است از سوی مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی منتشر شد.
💠این کتاب که طراحی و اجرای آن از سال ۱۳۹۴ شروع شد، در یک فرآیند نوآورانه و به شکل گروهی به ثمر نشسته و ایدهها و پرسشهای جدیدی را در تجربه تمدنیِ اسلام در نظام جمهوری اسلامی عرضه نموده است.
🔷در این کتاب، موضوعات برگزیده از تجربه تمدنی جمهوری اسلامی، از سه نقطه عزیمت نظریات پشتیبان، اسناد بالادستی، و تجربه عینی جمهوری اسلامی مورد بررسی قرار گرفته و نقطهها قوت و ضعف تمدنیِ ایران در گذشته چهلسالهاش مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.
✍شایان ذکر است که خلاصه ۲۶۰ صفحهای از همین کتاب نیز با عنوان "کارنامه تمدنی جمهوری اسلامی" تا چندروز آینده منتشر خواهد شد
#پژوهشکده_اسلام_تمدنی
#آثار_پژوهشی
#آثار_علمی
#غلامرضا_جلالی
🔶در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه 1398؛
🔷کتاب مکتبهای عرفانی حوزههای علمی شیعه در ایران و عراق تألیف غلامرضا جلالی حائز رتبه اثر شایسته تحسین پژوهشکده اسلام تمدنی وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی شد.
⬅️به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، کتاب مکتبهای عرفانی حوزههای علمی شیعه در ایران و عراق تألیف غلامرضا جلالی حائز رتبه اثر شایسته تحسین پژوهشکده اسلام تمدنی وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه 1398 شد.
✅معرفی کتاب:
نگارنده اثر در فصل اول ريشه های عرفان شيعى را مورد بحث قرار داده و روش های عرفانی را به سه دسته تقسیم نموده است.
🔳فصل دوم کتاب به كندوكاو ارتباط تاريخى تشيع و تصوف در ادوار مختلف از جمله قرون نخستين و دورۀ مغول و تيموريان و مناسبت های عرفا و علما دراين دوره ها و پيدايش سربداران و گسترش. شيعى مرعشيان، بكتاشيه، نوربخشيه، ذهبيه، مشعشعيان، حروفيه و نعم تاللهيه و نيز جدايى تصوف و تشيع در عصر صفويان پرداخته است.
💠فصل سوم به پيدايش و ظهور طريقت های عرفانى شيعه اختصاص یافته است.
◾️فصل چهارم به معرفى مكاتب عرفانى حوزه، اعم از مكتب حله، مكتب زنجان و آذربايجان، مكتب مشهد، مكتب شيراز و اصفهان، مكتب نجف و در پايان مكتب تهران پرداخته است.
⬅️درنهایت فصل پنجم به شاخصه ها و تواناییهای مكاتب عرفانى حوزه، ضرورت استاد سلوكى، بهره گيری از دستورالعملها و نيز كارآمدی اين مكاتب در شرايط كنونى توجه شده است و در پايان نتيجه گيری و نمودار سلسله های عرفانى حوزويان و منابع معرفى شده اند.
🔷همراه ما در فضای مجازی باشید.
کانال اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پیام رسان ایتا
https://eitaa.com/isca24
کانال اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پیام رسان تلگرام
https://t.me/isca24
کانال معرفی آثار علمی و پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
https://eitaa.com/isaca24
آرشیو صوت نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
https://eitaa.com/isaca24
صفحه اختصاصی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در آپارات
https://www.instagram.com/isca.ac.ir
صفحه اختصاصی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در اینستا گرام
https://www.instagram.com/isca.ac.ir
#معرفی_اثر
#پژوهشکده_اخلاق_ومعنویت
#اسماعیل_آقابابایی_بنی
#آثار_پژوهشی
#آثار_علمی
✅عنوان اثر: جرم ترک انفاق
🔷نویسنده: اسماعیل آقابابایی بنی
◾️تهیه: پژوهشکده اخلاق و معنویت
💠نوبت چاپ: اول، 1398
❎صفحات: 156
🔶قطع: رقعی، شومیز
♦️قیمت: 250000 ریال
🔷سخنی با خواننده
یکی از دستورهای دینی، تأمین مخارج افراد واجب النفقه است که با شرایطی بر عهده مرد است و کوتاهی مرد در این زمینه، موجب طرح دعاوی خانوادگی میگردد. این موضوع در گذشته با ضمانت اجراهایی چون الزام مرد به پرداخت نفقه یا طلاق همسر که از جنس مدنی بودند، همراه بود، تا اینکه با تصویب ماده 214 قانون مجازات عمومی ( مصوب 1304 ) ترک انفاق عنوان کیفری به خود گرفت؛ با این حال در مقرره مذکور با طلاقدادن زن، ناتوانی مالی شوهر یا پرداخت نفقه، کیفر منتفی میشد. پس از آن تحولات حقوق کیفری به سمت سختگیری در الزام به نفقه پیش رفت، تا اینکه در نهایت ماده 53 قانون حمایت خانواده در سال 1391 با افزایش کیفر به درجه شش و منوطساختن موقوفشدن حبس به گذشت شاکی، قدم مهمی را در این زمینه برداشت و این رویکرد تقنینی در کنار اختیارات وسیع قضایی در تعیین کیفر با وجود آرای مشورتی متعدد و گاه متضاد، مشکلاتی را در صدور و اجرای احکام کیفری پدید آورد. نقدهای حقوقی و فقهی وارد بر ماده یادشده، انگیزه نگارش تحقیق حاضر گردید.
🔶این پژوهش کوشیده است ضمن توجهدادن به سیاستهای کلی خانواده که مقام معظم رهبری ابلاغ کرده است، به این سؤال مهم پاسخ گوید که جرمانگاری ترک انفاق در قوانین کیفری و تشدید کیفر در مادۀ 53 قانون حمایت خانواده، تا چه اندازه پاسخگوی نیازهای جامعه است و خلأها و راهکارهای استفاده درست یا نادرست از قانون یادشده کدام است ؟
🔷به نظر میرسد کمتوجهی یا بیتوجهی قانونگذار به آرای فقهی از یک سو، واگذاری اختیارات وسیع به قضات از سوی دیگر و تشدید کیفر و درگیرکردن خانوادهها با مسائل کیفری از سوی سوم، در کنار نامشخصبودن رویهها در مراجعه به آرای مشورتی و امکان استفادۀ قضات از ضمانت اجراهای کیفری به جای مدنی، خانوادهها را در معرض فروپاشی و آسیب جدی قرار داده که برای اثبات این فرضیه، ابتدا از نظر فقهی، مشروعیت کیفر در ترک انفاق بررسی گردیده و سپس اختیارات قضایی در تشدید، تخفیف و اجرای کیفر در مسئلۀ ترک انفاق تحلیل شده است. بررسی جرم ترک انفاق از بعد کیفرشناختی و قواعد و اصول حاکم بر صدور احکام کیفری و در پایان، یک رأی درباره جرم ترک انفاق نقد و بررسی شده است.
💠این نوشتار در هشت فصل، ضمن ارائۀ نمونههای عینی، مبیّن این نکته است که افزایش بیرویۀ اختیارات قضات و اکتفا به مستندساختن احکام به مواد قانونی، بدون تلاش در موجه جلوهدادن کیفر، بر خلاف سیاستهای کلی خانواده است که مقام معظم رهبری ابلاغ کرده است و گاه این اختیارات نتیجه معکوس داشته و به جای تحکیم خانواده افراد بسیاری را در معرض آسیب قرار داده است.
♦️میز تخصصی خانواده در قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی، بهمنظور تحکیم نظام خانواده و روابط زناشویی، آسیبشناسی قوانین مدنی و کیفری
ایران را در دستور کار خود قرار داده است. در این نگاه بر آنیم تا خلأهای قانونی را که به روابط زوجین آسیب می زند یا قوانین موضوعۀ نادرست را که با کجکارکردی، زمینۀ ایجاد یا تشدید تعارضات زوجین را فراهم میسازد، تبیین کنیم و ضمن شناسایی اشکالات، راهکار اصلاح آنها را به مراجع تقنینی و قضایی پیشنهاد دهیم.
💠در پایان لازم است از نویسنده فرهیخته این اثر، جناب آقای دکتر اسماعیل آقابابایی بنی و دانشوران ارجمند حجتالاسلام دکتر محمدرضا سالاریفر که مدیریت میز خانواده را بر عهده دارند و با تلاشهای خود زمینه تدوین این تحقیق را فراهم کردند و نیز دکتر عادل ساریخانی که با اهتمام و دقت، نظارت و ارزیابی علمی این اثر را تقبل فرمودند و جناب آقای دکتر فرجالله هدایتنیا که با ارزیابی و یادآوری نکات علمی به اثر حاضر غنا بخشیدند، تشکر صمیمانه کنم؛ همچنین قدردان حمایتهای حجتالاسلام و المسلمین دکتر نجف لکزایی، رئیس محترم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و همکاران خدمتگزار پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت و نیز معاونت محترم پژوهش و نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی هستم. به امید آنکه این تلاشها در کنار تدابیر مسئولان فرهنگی کشور بتواند سطح آگاهی و استحکام خانوادهها در جامعه اسلامی ایران را ارتقا دهد.
مهدی علیزاده مدیر پژوهشکده اخلاق و معنویت
💠خرید نسخه دیجیتالی اثر
⬅️خرید نسخه چاپی اثر
🌐https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/344
#معرفی_اثر
#مرکز_مطالعات_اجتماعی_وتمدنی
#محمدرضا_بهمنی
#آثار_پژوهشی
#آثار_علمی
✅عنوان اثر: عیار تمدنی جمهوری اسلامی
🔶به کوشش: محمدرضا بهمنی
◾️تهیه کننده: مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی
🔷نوبت چاپ: اول، ۱۳۹۸
🔳صفحات: ۷۶۰
🔶قطع: وزیری، سلفون
◾️قیمت: ۱۵۰۰۰۰۰ ریال
💠سخنی با خواننده
💠در دورهبندیهای تمدنی تاریخ اسلام، برخی همچون دینوری ( م. ۲۸۲ق ) در الاخبار الطوال، یعقوبی ( م. ۲۸۴ق ) در تاریخ یعقوبی، مسکویه ( م. ۴۲۱ق ) در تجارب الامم و تعاقب الهمم، همین طور ژوزف بورلو ( Joseph. Burlot ) درکتاب تمدن اسلامی، تاریخ تمدن اسلامی را بر مبنای عنصر قدرت و عامل دولت تقسیم کردهاند.
♦️ در این میان برخی دیگر از محققان مانند آندره مایکل ( Andre Miquel ) به جای معیار سیاسی، بر معیار قومی و اجتماعی تأکید کرده و تاریخ اسلام را به دورههای عربی، ایرانی، ترکی - مغولی تقسیم کردهاند.
لیکن برخی محققان معاصر به جای معیار سیاسی یا قومی، به معیار فرهنگی و تمدنی پرداختهاند (۱) و در این میان انقلاب اسلامی ایران را دورهای جداگانه و متمایز در میان دورههای تمدنی در تاریخ اسلام ذکر کردهاند.
⏹برخی از این پژوهشگران، انقلاب اسلامی را مرحلۀ هفتم در تاریخ تمدن اسلامی و عصر بازگشت در نظر گرفتهاند و برخی نیز آن را دورۀ « تجدید و بازآفرینی تمدن اسلامی » دانستهاند که پس از دورۀ « زوال تمدن اسلامی و سلطۀ فرهنگ و تمدن غربی » ظهور یافت.
🔳 در این نگاه، دورۀ ششم تمدن اسلامی ( دورۀ سلطۀ تمدن غرب و زوال تمدن اسلامی ) که از میانه سدۀ چهاردهم تا اواخر این سده به درازا کشید، میرفت که به جذب کامل تمدن اسلامی در تمدن غرب بینجامد و فرهنگ اسلامی، باورها، ارزشها، قوانین، و همین طور علوم اسلامی و سرمایههای معنوی اسلام در برابر فرهنگ سکولار غربی بهکلی رنگ ببازد. به موازات واکنشهای انفعالی در برابر فرهنگ غرب، جریانهای نواندیش دینیِ روحانیت با موضعی فعال و انقلابی پدید آمد که نقطۀ آغاز آن با سیدجمالالدین اسدآبادی و نقطۀ کمال آن با امام خمینی و نظریۀ ولایت فقیه پدیدار شد.
در این مرحله، انقلاب اسلامی در ایران نهتنها به مثابه نقطۀ عطف تمدنی در تحولات منطقهای و در جهان اسلام ظاهر شد، بلکه سرآغاز مرحلۀ جدید تمدنی برای امت اسلام در دنیای امروز شد.
✳️کتاب حاضر ناظر به همین فرض و ارزیابی تمدنیِ انقلاب اسلامی و فرایند تکاملی آن در تجربۀ جمهوری اسلامی است تا بلکه معلوم شود آیا آنچه از انقلاب اسلامی به مثابه مرحلۀ هفتم در تاریخ تمدن اسلامی ذکر میشود، درست است یا نه؛ و آیا ما در ایرانِ پس از انقلاب در مسیر تمدنشدن قرار گرفتهایم یا نه؛ آنگاه کاستیها و آسیبهای تمدنی ما در این تجربه، همین طور ظرفیتها و فرصتهای بهدستآمده و شاید ازدسترفته برای حرکت تمدنیِ ایران در این چهل سال گذشته چه بوده و آنگاه برای گام دوم تمدنی چه اندیشهای باید کرد ؟ بیگمان، بررسی تحلیلی و گاه انتقادیِ گام اول تمدنی جمهوری اسلامی نهتنها گذشتۀ ما را روشن خواهد کرد، بلکه نگاه ما را به آینده و راه و رسم حرکت تمدنی ما را نسبت به زمانههای دور معلوم خواهد کرد.
💠خرید نسخه دیجیتالی اثر
🌐https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/347
#معرفی_اثر
#مرکز_مطالعات_اجتماعی_وتمدنی
#عباس_حیدری_پور
#آثار_پژوهشی
#آثار_علمی
✅عنوان اثر: کارنامه تمدنی جمهوری اسلامی-چکیده کتاب عیار تمدنی حمهوری اسلامی-
◾️تلخیص: عباس حیدریپور
🔶تهیه: مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی
♦️نوبت چاپ: اول، 1398
❎صفحات: 264
🔶قطع: رقعی، شومیز
◾️قیمت: 320000 ریال
کد: 564
🔷سخنی با خواننده
در دورهبندیهای تمدنی تاریخ اسلام، برخی همچون دینوری ( م. 282ق ) در الاخبار الطوال، یعقوبی ( م. 284ق ) در تاریخ یعقوبی، مسکویه ( م. 421ق ) در تجارب الامم وتعاقب الهمم، همین طور ژوزف بورلو ( Joseph. Burlot ) در کتاب تمدن اسلامی تاریخ تمدن اسلامی را بر مبنای عنصر قدرت و عامل دولت تقسیم کردهاند.
⏹در این بین، برخی دیگر از محققان مانند آندره مایکل ( Andre Miquel ) به جای معیار سیاسی، بر معیار قومی و اجتماعی تأکید کرده و تاریخ اسلام را به دورههای عربی، ایرانی و ترکی - مغولی تقسیم کردهاند. لیکن برخی از محققان معاصر به جای معیار سیاسی یا قومی، به معیار فرهنگی و تمدنی پرداختهاند (1) و در این بین، انقلاب اسلامی ایران را دورهای مجزا و متمایز درمیان دورههای تمدنی در تاریخ اسلام ذکر کردهاند. برخی از این پژوهشگران، انقلاب اسلامی را مرحلۀ هفتم در تاریخ تمدن اسلامی و به مثابه عصر بازگشت در نظر گرفتهاند و برخی نیز آن را دورۀ « تجدید و بازآفرینی تمدن اسلامی » تلقی کردهاند که پس از دورۀ « زوال تمدن اسلامی و سلطۀ فرهنگ و تمدن غربی » ظهور یافت.
✳️در این نگاه، دورۀ ششم تمدن اسلامی ( دورۀ سلطۀ تمدن غرب و زوال تمدن اسلامی ) که از میانۀ سدۀ چهاردهم تا اواخر این سده به درازا کشید، میرفت که به جذب کامل تمدن اسلامی در تمدن غرب بینجامد و فرهنگ اسلامی، باورها، ارزشها و قوانین، همین طور علوم اسلامی و سرمایههای معنوی اسلام در برابر فرهنگ سکولار غربی بهکل رنگ ببازد. به موازات واکنشهای انفعالی در برابر فرهنگ غرب، جریانهای نواندیش دینیِ روحانیت با موضعی فعال و انقلابی پدید آمد که نقطۀ آغاز آن با سیدجمالالدین اسدآبادی و نقطۀ کمال آن با امام خمینی و نظریۀ ولایت فقیه پدیدار شد. در این مرحله، انقلاب اسلامی در ایران نهتنها به مثابه نقطۀ عطف تمدنی در تحولات منطقهای و در جهان اسلام ظاهر شد، بلکه سرآغاز مرحلۀ جدید تمدنی برای امت اسلام در دنیای امروز شد.
🔷کتاب حاضر ناظر به همین فرض و ارزیابی تمدنیِ انقلاب اسلامی و فرایند تکاملی آن در تجربۀ جمهوری اسلامی است تا بلکه معلوم شود که آیا آنچه از انقلاب اسلامی به مثابه مرحلۀ هفتم در تاریخ تمدن اسلامی ذکر میشود، درست است یا نه؛ و آیا ما در ایرانِ پس از انقلاب در مسیر تمدنشدن قرار گرفتهایم یا نه؛ و آنگاه کاستیها و آسیبهای تمدنی ما در این تجربه، همین طور ظرفیتها و فرصتهای بهدستآمده و شاید ازدسترفته برای حرکت تمدنیِ ایران در این چهل سال گذشته چه بوده و آنگاه برای گام دوم تمدنی چه اندیشهای باید کرد ؟ بیگمان بررسی تحلیلی و گاه انتقادیِ گام اول تمدنی جمهوری اسلامی نهتنها گذشتۀ ما را روشن خواهد کرد، بلکه نگاه ما را به آینده و راه و رسم حرکت تمدنیمان را نسبت به زمانههای دور معلوم خواهد کرد.
💠طرح و نقشۀ این کتاب در سال 1394 شمسی در گروه مطالعات تمدنی و با ایدۀ اولیۀ دکتر محمدرضا بهمنی شکل گرفت و طراحی چارچوب اولیۀ آن در این شورا با همراهی استادانی همچون حجتالاسلام و المسلمین محمدتقی سبحانی تقریباً یک سال به طول انجامید. سرانجام پس از مباحثاتی طولانی، نقطههای اشتراک در گونههای انجام این پروژه به دست آمد. نکتۀ مهمی که در انجام این پروژه مورد تأکید قرار گرفت و به مثابه یک روش در همۀ مقالههای کتاب ملحوظ شد، سه ضلع « نظر، سند و عمل » در بررسی هر یک از عناصر تمدنی در جمهوری اسلامی بود. در تبیین کارنامۀ تمدنی جمهوری اسلامی، هر یک از این مقالهها، که هر کدام میبایست بر یک موضوع تمرکز میکرد، نظریات پشتیبان در جمهوری اسلامی، اسناد بالادستی در جمهوری اسلامی، و سپس تجربۀ عینی و عملی جمهوری اسلامی در گذشتۀ چهلسالۀ آن همزمان باید منظور میشد تا در مورد وزن تمدنی جمهوری اسلامی داوری میکردیم. این نگرش سهضلعی معلوم میکند که آیا نظریات شکلگرفته برای جمهوری اسلامی، اسناد نوشتهشده در جمهوری اسلامی و سپس تجربۀ پدیدآمده در جمهوری اسلامی، برخوردار از ظرفیت تمدنی در مقیاس امت اسلام هستند یا نه و آنگاه نقطههای قوّت و ضعف این تجربۀ دینی و تمدنی در این مدت چه بوده و آیندۀ تمدنی آن در هر یک از این اضلاع تمدنی چسان خواهد بود ؟
🔷خرید نسخه چاپی
💠خرید نسخه دیجیتالی اثر
🌐https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/350
نسبت مرجعیت دینی با نهاد ولایت فقیه
✅عنوان اثر: نسبت مرجعیت دینی با نهاد ولایت فقیه
🔶نویسنده: عبدالوهاب فراتی
🔶تهیه: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
✅نوبت چاپ: اول، ۱۳۹۸
⬅️صفحات: ۲۵۶
❎قطع: رقعی، شومیز
🔷قیمت: ۴۰۰۰۰۰ ریال
کد: ۵۵۸
✅سخنی با خواننده
پژوهش در حوزه اندیشه سیاسی از منظر دینی در راستای شناخت مبانی، سرشت و ساختار آن در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی ضرورتی انکارناپذیر یافته است. ژرفنگری در مبانی دینی مشتمل بر عقل و آموزههای وحیانی و عرف جامعۀ اسلامی ـ ایرانی شرطی اساسی در پویایی پژوهشها برای دستیابی به الگوی مطلوب حکومت اسلامی در دوره جدید است؛ ازاینرو شناخت، بازخوانی، بازنگری و بومیسازی مسائل علم و اندیشه سیاسی جایگاه ویژهای در این پژوهشها دارند.
🔷بیتردید قصد اولیه انقلاب اسلامی هدفمندی و ارتقای کیفیت زندگی مؤمنان بر اساس نص اسلامی بود. لازمۀ تحقق این هدف تربیت اندیشمندان فراوان و انجام تحقیقات بهروز، کارآمد و معتبر علمی بود که در این راستا با راهنمایی استادان و همکاری طلاب فارغالتحصیل علوم سیاسی، زمینه شکلگیری پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی در ۱۳۷۳ فراهم شد. تجربه نو و موفق این پژوهشگران در معرفی بخشی از میراث سیاسی عالمان شیعی و تألیف آثاری مستقل درباره مسائل نوپیدای سیاسی زمینه گسترش فعالیتهای این مرکز و ارتقای آن به پژوهشکدهای مستقل را مهیا کرد.
🔶این پژوهشکده به منظور ایفای رسالت خود، تولیدات پژوهشی فراوانی به جامعۀ علمی ارائه کرده است؛ از آن جمله میتوان به تألیف، تصنیف و ترجمه دهها کتاب در حوزه اندیشه سیاسی اسلام اشاره کرد. چشمانداز آینده این پژوهشکده تبدیلشدن به مرجعی علمی درباره اندیشه سیاسی ـ دینی است تا بتواند با گردآوری مهمترین تلاشها و اندیشهها به بسیاری از علاقهمندان این حوزه، خدمات علمی مؤثری ارائه کند.
🔳کتاب حاضر با هدف بررسی نسبت نهاد ولایت فقیه با مرجعیت دینی برای بهرهمندی دانشجویان عزیز و طلاب محترم علوم دینی تهیه شده است. امید است علاوه بر جامعه دانشگاهی و حوزوی، دیگر علاقهمندان نیز از آن بهرهمند شوند. امروزه بحث نسبت مرجعیت دینی با نهاد ولایت فقیه از جمله مباحث متأخری است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. بیتردید هر نظریهای که در باب ولایت فقیه وجود دارد، تأثیر بسزایی در نوع الگوی تعامل این دو نهاد مینهد و پیامدهای مختلفی دارد.
✳️این اثر تلاش میکند با بررسی مهمترین مشکلاتی که در نسبت دو نهاد وجود دارد، راهی به سوی کاهش تزاحمات احتمالی میان آن بگشاید و بدینگونه بر کارآمدی نظام اسلامی بیفزاید.
💠پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی لازم میداند از تلاشهای مؤلف محترم دکتر عبدالوهاب فراتی، ناظر ارجمند حجتالاسلام والمسلمین احمد واعظی، ارزیابان محترم حجتالاسلام والمسلمین دکتر سیدمحمدتقی آلغفور و دکتر شریف لکزایی، مدیر محترم گروه دکتر رضا عیسینیا و مدیر محترم اداره امور پژوهشی دکتر محمود فلاح و تمام دستاندرکاران تشکر و قدردانی کند؛ همچنین از ریاست محترم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی حجتالاسلام و المسلمین دکتر نجف لکزایی که مساعدتهای مؤثر ایشان نقشی اساسی در به سرانجامرسیدن پژوهش حاضر داشت، تشکر کند. در پایان از اداره نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی که عهدهدار چاپ و نشر اثر حاضر بوده و هست، تشکـر و قدردانی میشود.
♦️این پژوهشکده در جهت حیات و بالندگی خود از انتقادها و پیشنهادهای علمی استادان، صاحبنظران و پژوهشگران محترم استقبال میکند. امید است این فعالیتها موجبات رشد و پویایی اندیشه سیاسی اسلام را فراهم سازد.
دکتر منصور میراحمدی
مدیر پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
🔷خرید نسخه چاپی
🔶خرید نسخه دیجیتالی اثر
🌐https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/354
💠معرفی اجمالی کتاب امنیت متعالیه/ دکتر نجف لک زایی
مقدمه کتاب امنیت متعالیه ( ق اول)
مقدمه کتاب امنیت متعالیه ( ق دوم)
🔷در این فرسته ،مقدمه کتاب به قلم استاد نجف لک زایی می آوریم و علاقه مندان به مباحث دانش سیاسی می توانند نسخه چاپی یا دیجیتال ان را فراهم کنند و از مباحث ارزنده آن بهره برداری کنند.
✅مقدمه
◾️ضرورت توجه به مطالعات اسلامی امنیت
از مهمترین اهداف انقلاب اسلامی ارتقای امنیت مردم است، چه مردم ایران و چه مردم کشورهای دیگر. ارتقای امنیت از راههای مختلفی تأمین میشود: بخشی از راهها عملی است؛ از قبیل مبارزه با استبداد، استعمار و نظام سلطه و تأسیس نظامات عادلانه از جمله تأسیس جمهوری اسلامی ایران. بخشی نیز از طرق تأمین و ارتقای امنیت، نظری و علمی است. تأملات در حوزه علوم انسانی و ارائه نظریههای مورد نیاز نظیر نظریه امنیت مبتنی بر آموزههای اسلامی از این جمله است؛ زیرا در میان منابع متنوع امنیتآفرین، منبع الهی بهترین نوع آن محسوب میشود. پیروزی انقلاب اسلامی، مقاومت اعجابانگیز هشتساله رزمندگان ایرانی در برابر نظام سلطه، پیروزی حزبالله لبنان بر ارتش مشهور به شکستناپذیر رژیم اشغالگر قدس و حماسههای مسلمانان صدر اسلام به رهبری حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و اله مؤید برتری منبع الهی است.
⏹علت اصلی این مسئله هم بر میگردد به تأمین امنیت درونی و روانی که پایه دیگر انواع امنیت است؛ بنابراین منبع تأمین تعادل روحی و امنیت روانی افراد یک جامعه و تداوم حیات بانشاط یک ملت و امت ارزشمندترین سرمایه آن جامعه محسوب میشود که پیجویی آرمانهای مردم را امکانپذیر میسازد.
با این اوصاف هنوز گامی جدی در جهت تبیین دیدگاه اسلام در این زمینه برداشته نشده است. متون مورد استفاده در مباحث امنیتی در کشور ما نوعاً متون ترجمهای است. اولویت رشته مطالعات اسلامی امنیت ازآنرو توجیهپذیر است که در کشور ما اسلام مبنای نظم است.
🔰توجه مقام معظم رهبری به بحث جهاد، در اولویت درس خارج فقه، شایسته بود که به موجی از امنیتپژوهی با رویکرد اسلامی در جامعه ما منجر میشد؛ اما چنین نشد. برخی از مهمترین اهداف مطالعات اسلامی امنیت از این قرار است:
1️⃣ آشنایی با مباحث بنیادین امنیت در اسلام؛ بهگونهایکه در تمام نظریهپردازیها، سیاستگذاریها،تصمیمسازیها و برنامهریزیهای امنیتی در جمهوری اسلامی مورد توجه قرار گیرد.
2️⃣. ارائه و تبیین فهم قرآنی، روایی و تفسیری از امنیت؛
3️⃣. بررسی، تبیین و تفکیک ابعاد معرفتشناسانه امنیت در حوزه فلسفه سیاسی، فقه سیاسی، کلام سیاسی، عرفان سیاسی و ...؛
4️⃣. نیل به نظریه امنیتی اسلام در ساحتها و سطوح مختلف امنیت؛
⬅️بهطورکلی مهمترین شاخهها و گرایشهای مطالعات اسلامی امنیت - که نویسنده در اثر پیش رو به عنوان زیرساخت نظریه امنیت متعالیه از آنها متأثر است و بهره میبرد، بدین شرح است: 1. مطالعات امنیتی - فلسفی؛ 2. مطالعات امنیتی - کلامی؛ 3. مطالعات امنیتی - اخلاقی؛ 4. مطالعات امنیتی - قرآنی؛ 5. مطالعات امنیتی - حدیثی؛ 6. مطالعات امنیتی در تاریخ و سیره معصومان؛ 7. مطالعات امنیتی - سیاست نامهای؛ 8. مطالعات امنیتی - عرفانی؛ 9. مطالعات امنیتی - ادبی؛ 10. مطالعات امنیتی - فقهی.
❎در اثر حاضر، از برخی گرایشهای مذکور بهویژه گرایش فلسفی، فقهی و سیاستنامهای سخن گفته شده است، هرچند بحث از این رویکردها دغدغه و هدف اثر حاضر نبوده است. در این اثر، دغدغۀ اصلی اولاً ظرفیتسنجی متون و منابع اسلامی و متفکران متعلق به نحله فکری حکمت متعالیه در حوزه امنیت و ثانیاً تلاشها معطوف به ارائه مستنداتی از متون و منابع اسلامی و متفکران پیشگفته در زمینه امنیت متعالیه است. امید است به فضل الهی در آینده توفیق ارائه دیگر گرایشها و رویکردهای امنیتی مطرح در علوم اسلامی و نیز نقد و بررسی مکاتب امنیتی متدانی حاصل شود.
مقدمه کتاب امنیت متعالیه ( ق دوم)
مقدمه کتاب امنیت متعالیه ( ق اول)
🔶چنانکه پیداست، مطالعات امنیت با رویکرد اسلامی در سنت اسلامی ریشهها و بنیادهای عمیق و سترگی دارد؛ امید که در عصر و زمان ما نیز مطابق با نیازها و مقتضیات سر برآورد و با شکوفههای خود میوه امنیت را برای جهان امروز به ارمغان آورد.
🔷تا کنون آثار متعددی درباره امنیت در اسلام منتشر شده است؛ اما نوآوری اثر حاضر، اگر نزد ارباب معرفت نوآوری محسوب شود، تلاشی است که برای نخستین بار با هدف ارائه « مکتب امنیتی اسلام » صورت گرفته است؛ چیزی که نگارنده نام « امنیت متعالیه » را برای آن انتخاب کرده است. مفهوم « متعالیه » هم اشاره به مبنای فلسفی این مکتب دارد و هم به مبنای قرآنی « تعالوا الی کلمه سواء »؛ یعنی کلمه توحید که امنیت در آن است؛ زیرا خدا امنیتبخش و « مؤمن » است و هر کس به خدا متصل شود، امنیت دارد و برای دیگران نیز به درجاتی تولید امنیت میکند. بر این اساس تمام اسلام و تفکر توحیدی با رویکردهای مختلف فقهی، کلامی، اخلاقی، عرفانی، ادبی و سیاستنامهای - مشروط بر اینکه اسلامی و متعالیه و توحیدی باشد -مکتب امنیتبخش میشود.
❎پس از بحثهای نظری مقدماتی مستندات، ظرفیتها و زمینههای نظریه امنیت متعالیه در اندیشه برخی بزرگان فکر و اندیشه اسلامی نشان داده شده است و مسیر مباحث بهگونهای پیش رفته است که خواننده با گستره و ابعاد این نظریه از صدر اسلام تا کنون بهطورکلی آشنا شود تا وقتی به نظریه میرسد، در تصور و تصدیقش دچار مشکل نشود. روشن است که این اثر گام آغازین در ارائه این نظریه است و از خدای متعال توفیق ادامه کار را میطلبم. گفتنی است نگارنده طراح تمام جدولها و نمودارها در این نوشتار است.
🔳متن پیش رو حاصل بیش از دوازده سال تحقیق، تدریس و سمینارهای نگارنده در حوزه مطالعات اسلامی امنیت در ایران و برخی کشورهاست. بهطورخاص لازم است از دانشگاه عالی دفاع ملی و پیشگامیِ آن در زمینه مباحث « فلسفه امنیت در اسلام » و نیز دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام و پیشگامی آن در مباحث « فقه امنیت » یاد کنم. بیشتر مباحث این اثر نیز در این دو دانشگاه و برخی مراکز تخصصی حوزه علمیه قم بحث و بررسی شده است.
🔳همچنین دو جلسه کرسی نظریهپردازی فقه امنیت در مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام و یک کرسی تخصصی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه در قم برگزار شد. در کرسی نظریهپردازی مذکور که زیر نظر هیئت حمایت از کرسیهای شورایعالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، امنیت متعالیه به عنوان نظریه مورد تأیید قرار گرفت.
🔵در اینجا لازم میدانم از تمامی کسانی که در پیشرفت مباحث نقش داشتهاند، بهویژه دانشجویان و همکارانم تشکر و قدردانی کنم. بهطورخاص از آقایان حجتالاسلام و المسلمین استاد حمید پارسانیا، دکتر علیرضا صدرا، حجتالاسلام و المسلمین دکتر منصور میراحمدی و دکتر علی عبداللهخانی که شورای داوری کرسی نظریهپردازی را بر عهده داشتند و آقایان دکتر محمد ستوده، دکتر نورالله قیصری و دکتر علی شیرخانی که اعضای کمیته ناقدان بودند و آقایان دکتر مسعود معینیپور و دکتر رجبعلی اسفندیار که دبیری جلسات کرسی را بر عهده داشتند و دکتر میثم چگین که ناظر جلسه بودند و نیز دکتر شریف لکزایی تشکر ویژه کنم. در مباحث حکمت و سیاست متعالیه مرهون دیدگاه استاد عزیزم علامه جوادی آملی هستم که امیدوارم از این پس نیز این توفیق رفیقم باشد.
♦️همچنین بخشهایی از مباحث پژوهش حاضر پیش از این در مجلات علمی - پژوهشی منتشر شده است که از دستاندرکاران این نشریات که مشخصات کامل آنها در فهرست منابع در پایان اثر آمده است نیز تشکر میکنم. پذیرای همه نظرها و دیدگاهها هستم و مایه خرسندی است، اگر مرا از نظرهای خود مطلع کنید.
💠از همسر فرهیخته و فرزندان عزیزم که بدون همراهی آنان این اثر پدید نمیآمد، قدردانی و تشکر میکنم و این اثر را تقدیم میکنم به همه شهدای راه خدا بهویژه برادر عزیزم سردار شهید حاج حبیب لکزایی و فرزند شهیدش طلبه فرهیخته مسلم لکزایی و خواهر دانشمندم دکتر صدیقه لکزایی که در واپسین لحظات تکمیل این اثر در خردادماه سال 1397 به لقای الهی شتافت و همسر شهیدش جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر نعمتالله پیغان و پدرم که پس از تدوین این مقدمه در تیرماه 1398 به فرزند شهیدش پیوست.
قم، نجف لکزایی
استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
#معرفی_اثر
#پژوهشکده_علوم_واندیشه_سیاسی
#نجف_لک_زایی
#آثار_پژوهشی
🌐https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/356