eitaa logo
کتابشناخت
191 دنبال‌کننده
257 عکس
3 ویدیو
16 فایل
در این کانال به معرفی آثار علمی پژوهشی پژوهشگاه خواهیم پرداخت،پژوهشگاه دارای آثار پژوهشی فراوان است ارتباط با مدیر کانال @sahebdelan42
مشاهده در ایتا
دانلود
✅کتاب «امام علی (علیه السلام) و حکمرانی عادلانه» به همت پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (علیهم السلام) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد. ❎کتـاب «امام علی (علیه السلام) و حکمرانی عادلانه» که به کوشش حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمیدرضا مطهری منتشر شده در بردارنده مقالاتی درباره عدالت در حوزه حکمرانی است. ⬅️عدالت به عنوان یکی از عناصر حیاتی زندگی اجتماعی همواره مورد توجه معصومان (علیهم السلام) بوده و در زندگی امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار بود. ♈️ دوران حکومت علوی به عنوان نماد عدالت در تاریخ اسلام می‌تواند سر لوحه حاکمان و حکومت‌ها قرار گیرد. ⏹کتاب حاضر مجموعه مقالاتی است که عدالت علوی در حوزه حکمرانی را کاویده و به مناسبت هزار و چهار صدمین سال شهادت حضرت علی(علیه السلام) در همایش «امام علی(علیه السلام) الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز» ارائه گردیده است و تلاش می‌کند این موضوع را در حاکمیت علوی به تصویر بکشد.
✅«تحول سیره نگاری پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) نزد مورخان مسلمان» 📒کتاب «تحول سیره نگاری پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) نزد مورخان مسلمان» به همت پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (علیهم‌السلام) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد. ◀️این کتاب، ترجمه کتاب تطور کتابه السیره النبویه عند المورخین المسلمین حتی نهایه العصر العباسی آقای دکتر عمار عبودی محمدحسین نصار است که سیر تحول سیره‌نگاری مسلمانان را از آغاز تا پایان خلافت عباسی بررسی کرده و سرکار خانم دکتر آمنه موسوی شجری و آقای دکتر سیفعلی زاهدی‌فر آن را به فارسی برگردانده و در اختیار سیره پژوهان قرار داده‌اند. 🔹این کتاب به بررسی منابعی می‌پردازد که سیره پیامبر(ص) را از صدر اسلام مورد توجه قرار داده‌اند. برخی از این منابع، جامع و کامل به سیره نبوی از ولادت تا وفات آن حضرت پرداخته‌اند و برخی دیگر به تک‌نگاری‌هایی در مورد ولادت، اهل بیت(ع)، همسران، ... و نشانه‌های نبوت آن حضرت دست زده‌اند. این کتاب به ابعادی از مباحث سیره پرداخته است که پژوهشگران معاصر کمتر به آن توجه کرده‌اند و حاوی اطلاعات و نقدهایی است که در مباحث پیشینیان کمتر دیده می‌شود. این پژوهش تلاشی برای پرکردن خلأهای موجود در تحقیقات مربوط به سیره نبوی(ص) است و در سطح پژوهش‌هایی قرار می‌گیرد که ضمن نقد و بررسی کتاب‌های پیشین، مزایا، معایب و تأثیر آنها را در تحول سیره‌نگاری گزارش کرده است. 🌐https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/522
کتاب جدید "تمدن و جهانی شدن" به همت پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی و ترجمه دکتر رسول نوروزی و سرکار خانم فضه خاتمی به زودی منتشر می‌شود. این کتاب دومین اثر از مجموعه مقالات ترجمه شده در موضوع "تمدن" در پژوهشکده است که چشم‌انداز جدیدی در مطالعات تمدنی در ایران می‌گشاید.کتاب جدید "تمدن و جهانی شدن" به همت پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی منتشر می گردد. این کتاب با ترجمه دکتر رسول نوروزی و سرکار خانم فضه خاتمی به زودی منتشر می شود. به گزارش پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی این کتاب جدید "تمدن و جهانی شدن" به همت پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی و ترجمه دکتر رسول نوروزی و سرکار خانم فضه خاتمی به زودی منتشر می‌شود. این کتاب دومین اثر از مجموعه مقالات ترجمه شده در موضوع "تمدن" در پژوهشکده است که چشم‌انداز جدیدی در مطالعات تمدنی در ایران می‌گشاید.
✅سخنی با خواننده کتاب تمدن و جهانی‎شدن تولید ادبیات در گستره‎های علمی نوظهور و مخصوصا چندرشته‎ای، غالبا با دگرخوانی و یا ترجمه آثار از زبان‎های مختلف انجام می‎پذیرد. این امر ورود مفاهیم، نظریه‎ها، موضوعات و مسائل جدیدی را در فضای علمی فراهم آورده و ظرفیت‎های دانشی و پژوهشی جدید را فعال می‎سازد. مرکز مطالعات اجتماعی تمدنی، با توجه به نوظهور و چند رشته‎ای بودن مطالعات تمدنی و با هدف تولید ادبیات دانشی لازم برای محققین و گسترش قلمرو پژوهشی، بخشی از توان خود را به امر ترجمه اختصاص داده است. این ترجمه‎ها سه قلمرو موضوعی «چیستی تمدن»، «اسلام و تمدن»، و «تمدن و جهانی‎شدن» را شامل می‎شود. متن این ترجمه‎ها از میان هزاران مقاله و فصول کتب مرتبط با مطالعات تمدنی توسط شورای علمی گروه مطالعات تمدنی با وسواس و دقت نظر بسیار بالایی انتخاب شده‎اند و ازاین رو می‎توان به مخاطب این اطمینان خاطر داده شود که این اثر یک گامِ رو به جلو در عرصه پژوهش‎های تمدنی است. ارتباط میان «تمدن و جهانی شدن» موضوعی است که در ادبیات فارسی با خلائی جدی در آن مواجه می‎باشیم و تک‎نگاری‎های بسیار محدود در این زمینه وجود دارد. مرکز مطالعات تمدنی امیدوار است که پس از عرضه این اثر به علاقمندان به مطالعات تمدنی و ارائه مسائل موجود در این عرصه، شاهد رونق گرفتن موضوعات جدید در کاوش‌های علمی دانشوران ایرانی باشد.
حضور نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سامانه نمایشگاه مجازی کتاب تهران https://tehranbookfair.ir/#/pavilion/2872/search
💠در سی ‌و هشتمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران،:کتاب « سیر تدوین و تطور صحابه‌نگاری » کتاب سال جمهوری اسلامی ایران معرفی شد ✅در سی ‌و هشتمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، کتاب «سیر تدوین و تطور صحابه‌نگاری» به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران معرفی شد. ⬅️کتاب «سیر تدوین و تطور صحابه‌نگاری» از آثار پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (علیهم‌السلام) اثر حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا هدایت‌پناه، از محققان و اساتید مرتبط با پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (علیهم‌السلام) در سی ‌و هشتمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شناخته شد. این کتاب، به سیر تدوین و تطور این دانش و مجموعه صحابه نگاری‌ها و صحابه نگاران و نقش شیعه و اهل سنت در تحولات ساختاری و محتوایی و بیان مزایا و نواقص صحابه نگاری‌ها پرداخته است. ⬅️به همین مناسبت مقدمه کتاب جهت علاقه مندان به مباحث تاریخی برای اولین بار نشر داده می شود. 💠جزئیات خبر در لینک زیر 🌐http://dte.bz/ERQiu
کتاب جدید "تمدن و جهانی شدن" به همت پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی منتشر گردید. این کتاب با ترجمه دکتر رسول نوروزی و سرکار خانم فضه خاتمی منتشر شد. به گزارش پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی این کتاب جدید "تمدن و جهانی شدن" به همت پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی و ترجمه دکتر رسول نوروزی و سرکار خانم فضه خاتمی منتشر ‌شد. این کتاب دومین اثر از مجموعه مقالات ترجمه شده در موضوع "تمدن" در پژوهشکده است که چشم‌انداز جدیدی در مطالعات تمدنی در ایران می‌گشاید. این ترجمه‎ها سه قلمرو موضوعی «چیستی تمدن»، «اسلام و تمدن»، و «تمدن و جهانی‎شدن» را شامل می‎شود. متن این ترجمه‎ها از میان هزاران مقاله و فصول کتب مرتبط با مطالعات تمدنی توسط شورای علمی گروه مطالعات تمدنی با وسواس و دقت نظر بسیار بالایی انتخاب شده‎اند و ازاین رو می‎توان به مخاطب این اطمینان خاطر داده شود که این اثر یک گامِ رو به جلو در عرصه پژوهش‎های تمدنی است.
✅اثر تازه انتشار یافته: علامه میرزا ابوالحسن شعرانی، یکی از بزرگان علمای شیعی، مفسر قرآن، متکلمی توانا، فیلسوفی متأله، فقیهی و اصولی از مکتب فلسفی تهران برخاسته است. ❎مکتبی از پیروان حکمت متعالیه با برداشت های نوین از آن، به مدت بیش از دویست سال از شریعت و حاملان آن دفاع کرده و در برابر تهاجم فکر فلسفی غربی و منورالفکران داخلی، مقاومت پرداخته است. ⬅️علامه شعرانی، یکی از شخصیتی¬های برجسته، از سرآمدان پیروان این مکتب می باشد. که از اندیشه سیاسی سترگی برخوردارست و می طلبد تا از ابعاد آن تحلیل به عمل آید. ⬅️ این نوشتار بٌعد سیاسی آن را با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی مورد کاوش قرار -داده است. ❎هدف نوشته حاضر، بررسی شرایط شکل گیری اندیشه سیاسی علامه شعرانی است که شامل: مؤلفه ها و زمینه های پیدایش آن، که بنا شده بر اندیشه ی دینی بر پایه زعامت سیاسی پیغمبر(صل الله علیه و اله) پس از ورد به مدینه و پس از ارتحال آن حضرت، با تبعیت از ائمه معصومین (علیهم السلام)، به عنوان الگوی عملی ادامه از خط رسالت نبوی، از آن کنکاش می شود. ✅ برای این دوره، از زعامت عالمِ عاقل، همراه با رعایت حقوق بشر و دموکراسی برنامه ریزی شده هم چنین از اجتماع، سیاست و نحوه حکم رانی با رعایت اخلاق و وظایف زمامداری پژوهش می گردد و از شکل گیری شاکله سیاسی علامه شعرانی، که استوار بر شواهدی از آثاری ایشان همانند: مقدمه ایشان بر سه تفسیر مشهور شیعی، بویژه حاشیه بر روح الجنان و روض الجنان است. که بعدها از آن با نام نثر طوبی (دائره المعارف قرآنی) یاد شده و تعلیقه ی ایشان بر شرح ملاصالح مازندرانی بر اصول کافی در12 مجلد و همراه با حواشی بر ترجمه فارسی صوت العداله الانسانیه ...است.
✅تازه ترین اثر گروه فلسفه سیاسی منتشر شد ❎زبان مشروطه‌خواهی با نیروی یكسان‌كننده و هیجان‌ساز خود، ائتلافی از گروه‌های متفاوت پدید آورد و گروه‌هایی با دنیای زندگی و افق فکری متفاوت را به كنش معطوف به اصلاح در قواعد نظم سلطانی وادار کرد؛ اما به‌تدریج نیروهای آن تقلیل یافت. تقلیل نیروها ناشی از ابهام و سیالیت واژه‌ها بود که اتاق بصری در سخن مشروطه را با اختلال روبرو ساخت. ⬅️ در پرتو اشكال زندگی و منطق‌های متفاوت، فهم‌ها و سازماندهی‌های مفهومی و بیان‌های ناهمگون در مورد سیاست پدیدار شد؛ نیز اندیشه سیاسی آشفته آشکار و تعارضات در حوزه عمل جلوه‌گر شد و به‌تدریج استبداد رضاخانی میدان‌دار گردید. ⬅️در مقدمه کتاب می خوانیم: عصر مشروطيت ايران و انديشه‌هاي آن هرگز فراموش نخواهد شد، چون لحظه‌ها و انديشه‌هاي بزرگ يك ملت زنده و بالنده از حافظه تاريخي و پايدار آن زدوده شدني نيست. هويت يك ملت آنگاه تداوم مي‌يابد كه به خاطرات خطير خود بازگشتي مستمر داشته باشد. بازگشت بدون پژوهش انتقادي امّا خطرناك است. «رهيافت سخن مشروطه» به نهضت مشروطه و انديشه‌هاي سياسي و دولت برآمده از آن، نگاهي انتقادي دارد و براي نشان دادن اين كه چرا مشروطه متني پر ابهام و سخني ناتمام است اين گزاره را پيش مي‌كشد؛ سرشت و سرنوشت سياست و دولت در عصر مشروطه در پرتو نيروهاي مضمون در زبان مشروطه خواهي رقم خورده است. 💠 اين گمانه در پرتو التفات چشم ذهن به نيروهاي مندرج در زبان است. بر اين اساس رهيافت سخن مشروطه، به عنوان ابزاري جهت بازنمايي توزيع نيروهاي زبان در يك فضا به استخدام درآمده است. اين رهيافت برخوردار از آنچنان ظرافت‌ها و ظرفيت‌هايي است كه باواردکردن پارهای ازملاحظات مي‌تواند رهيافت «مشروطه به مثابه سخن» را از جهات گوناگوني از جمله «نظريه مبنا» و «سلسله واژگان» و «تورمفهومی» و «شبكه معنایی» و«سیستم دال ومدلول» و «روش شناسي» و «ماشین استدلال » مدد‌رساند. ⬅️ در پرتو اين رهيافت است كه امكان نشان دادن نيروي يكسان ساز و شور آفرين در زبان مشروطه فراهم آمده و همين رهيافت چنان ذره‌بين ديد وسونگري چشم ذهن را تقويت كرده تا بتوان نيروي تخريب‌گر مندرج در ابهام زبان مشروطه خواهي را مشاهده كرد. تغيير جهت بررسي‌ها و حركت از سمت زبان به سوي انديشه و عمل، اين امكان را فراهم كرده تا چالش‌هاي در حوزه انديشه سياسي مشروطه و تعارضات در فضاي عملياتي آن، در پرتو ابهام زبان مشروطه خواهي توصيف شود. ⏹زبان مشروطه خواهي در پرتو تلاقي دو بازي زباني مدرنيته غربي و سنت اسلامي ايراني، از طريق حاشيه تمدني، دچار ابهام شده است. اين ابهام در عصر مشروطه به نقطه اوج رسيده است. در نتيجه زبان مشروطه خواهي در پرتو نيروي يكسان كنندة خود، ائتلافي از گروههاي با جهان زندگی وفرهنگ و شكل زندگي ودلبسنگی های متفاوت را برقرار نموده، و از طريق نيروي هيجان‌ساز، آنان را به كنش معطوف به اصلاح در قواعد نظم سلطاني، وادار نموده است. اما به تدريج نيروهاي آن تقليل يافته است. از آنجائيكه اين زبان با شكل زندگي و حشر و نشر گروههاي انساني عصر مشروطه ضرب آهنگ واحدي نداشته به زودي نيروي يكسان كنندة خود را از دست داده است. ♈️مكانيسم تقليل نيروها از آنجا شروع شده كه واژه‌هاي مربوط به سخن مشروطه سيال گرديده و بدون توجه به بستر شكل‌گيري آنها تفسير شده‌اند. سياليت واژه‌ها، اتاق بصري در سخن مشروطه را با اختلال روبرو نموده است. در پرتو اشكال زندگي متفاوت و به تبع آن منطق‌هاي متفاوت، فهم و سازمان‌ دهی مفهومی وبیان ها درمورد سیاست و قدرت رادر راستاهای گوناگونی قرارداده و در نتيجه انديشه سياسي آشفته گرديده است. آشفته‌گي در انديشه سياسي،به نوبه خود در قالب تعارضات حوز عمل متبلورونمودار شده است. در پرتو این ناسازها و اختلالات،نوعی تعارض در دل نهادهاي مربوط به سخن مشروطه پديد آمده است. ابهام زبان مشروطه خواه آشفتگي‌هاي در حوزه اتاق بصري و تعارضات و خشونت‌هاي در فضاي عيني و واقعيت سياست، در نهايت سخن مشروطه را كه از فشارهاي ناشي از «بازي بزرگ» بي‌بهره نبوده است، از درون دچار فروپاشي نموده است. اين فروپاشي در همه ابعاد و اضلاع سخن مشروطه پديدآمده است. و در نهايت به ضد خودمبدل شده واز درون ان استبداد رضاخان سر بر آورده است. ⬅️اين پژوهش طي ده فصل سامان مي‌يابد. پس از ورود به فضای مفاهیم ومقولات پژوهش که در فصل اول تعبیه شده وارد فضای گزاره پردازی درفصول پس از ان می شویم . ⬅️فصل دوم آغاز مي‌شود تا الگويي در مورد تحليل رابطه زبان و انديشه سياسي و دولت ارائه ‌دهد،وهمچنین نحوه كاربست چارچوب را در مورد نظام انديشه سياسي و دولت در عصر مشروطه نشان دهد. قهراً تمام ملزومات براي اين كاربست از قبيل، نظريه مبنا، روش شناسي و مفاهيم، فراهم مي‌شود و قالب كلي این فصل با عنوان، چارچوب نظري: «بازي زباني» و «نظام مشروطه» شكل مي‌گيرد.
⬅️در فصل سوم همراه با بررسي ادبيات در مورد «نظام مشروطه» زمينه‌اي فراهم مي‌شود، نحوه كاربست رهيافت بازي‌هاي زباني در مورد «نظام مشروطه» را نشان دهيم. ♈️در مورد چينش فصل دوم و سوم به اين صورت در واقع دست به يك انتخاب مي‌زنيم زيرا اگر چارچوب كلي و نظريه مبنا را در فصل دوم قرار دهيم خواننده مي‌تواند بپرسد كه چگونه تا زماني كه موضوعي يعني «سياست و دولت در عصر مشروطه» هنوز تقرير نشده است، احكامي بر آن بارشده است؟ زيرا از جهت منطقي هميشه رتبه موضوع بر حكم مقدم است. و تا موضوع به طور كامل مشخص نشود نمي‌توان حكمي را بر آن بار كرد و در نتيجه چارچوب نظري و نظريه مبنا نيز در جانب احكام قرار مي‌گيرد و منطقاً متأخر از بيان موضوع است. براساس اين استدلال مي‌بايست فصل دوم را به بيان اصل موضوع يعني «سياست و دولت در عصر مشروطه» قرار دهيم و عناصر آن را باز كنيم و ديدگاههاي پيرامون آن را بيان كنيم. و در فصل سوم «نظريه مبنا» و «چارچوب نظري» و «روشن‌شناسي» را بيان كنيم، اشكال مشابهي پيش مي‌آيد اگر فصل دوم را اختصاص به بيان موضوع پژوهش قرار دهيم و چارچوب نظري را به فصل بعد احاله كنيم، زيرا پرسيده مي‌شود در وضعيتي كه هنوز ادبيات لازم در حوزه «رهيافت بازي زباني» مطرح نشده است. چگونه در فصل دوم چيزي به نام، مشروطه به مثابه سخن طرح شده است. براي گذر از اين ورطه براساس تسهيل در پيشبرد پژوهش راهي جز ترجيح يكي از دو گزينه نداريم و لذا چارچوب نظري را پيش از بررسي ادبيات موضوع قرار مي‌دهيم. ⬅️در فصل چهارم در واقع «روش پژوهش دستور زبان» به صورت آشكارتري به كار گرفته مي‌شود. در اين فصل لازم است ضمن تلقي، سنت و مدرنيته به مثابه دو بازي زباني ووجوه تفاوت آن دو را برجسته سازيم تا ببينيم در وضعيت تلاقي در اين دو بازي زباني، چه تحول مهمي در زبان تجدد‌خواهي و مشروطه‌خواهي در ايران پديد مي‌آيد. ⬅️در واقع با «پژوهش دستور زباني» در فصل چهارم است كه مي‌توان در فصل پنجم، سؤالات معناداري در مورد «زبان مشروطه‌خواهي» به عنوان متغير مستقل طرح كرد. ⏹در فصل ششم با بررسي رابطه زبان ابهام آلود مشروطه و انديشه سياسي، اين مطلب نشان داده مي‌شود كه چگونه در فضاي ابهام زباني، بر پايه اشكال زندگي متفاوت منطق‌هاي متفاوتي در سازمان‌دهي قدرت سياسي به كار گرفته مي‌شود. ⬅️در فصل هفتم، بر پايه اين مطلب كه تضاد منزلتي اجتماعي دارد، اين مطلب مورد توجه قرار مي‌گيرد كه در واقع ابهامات زباني و آشفتگي‌هاي در تأملات سياسي در مرحله عمل و رفتار اجتماعي به نحو آشكارتري بازنمايي مي‌شوند، ⬅️ در فصل هشتم، به اين نكته اشاره مي‌شود كه نهادهاي مشروطه از جمله نهاد دولت چگونه تحت تأثير اشكال زندگي، ومنطق‌هاي سازمان‌دهي و تعارضات عملي، دچار نوعي انفكاك در ساختار و تعارض در كار ويژه مي‌شوند. ♈️در فصل نهم، در واقع‌ پي‌آمدهاي ابهام در زبان مشروطه‌خواهي، از آن جهت كه نقش تخريب‌گري در مورد سخن مشروطه داشته‌اند مورد توجه قرار مي‌گيرد، در اين فصل نشان داده مي‌شود كه چگونه نيروي مندرج در زبان مشروطه خواهي همراه با نيروي بر انگيزانندة در آن، در نهايت بازي زباني مشروطه‌خواهي را دچار فروپاشي مي‌نمايند. 💠در فصل دهم، علاوه بر نتيجه‌گيري و بيان چكيده‌اي از دستاوردهاي پژوهش، به اين نكته توجه مي‌شود كه چگونه همراه با فروپاشي سخن مشروطه، حيث التفاتي گروههاي ساختارمند انساني متحول مي‌شود. ✅مي‌توان گفت: «خواسته‌ام كتاب خوبي فراهم آورم، چنين نشده است» يا «قصد داشته‌ام كه كار جدي و اساسي ارائه دهم و داده‌ام». اما مي‌شود تنها اين را گفت «خواسته‌ام پژوهش خوبي انجام دهم». و سپس ساكت و منتظر ماند. از اين سه ، گزاره سومي را بر مي‌گزينم زيرا اگر بگويم «انجام داده‌ام» يا بگويم «انجام نداده‌ام» حكايتم مانند آن كسي است كه با گذاشتن دستش بر روي سرش قد و قدر خود را مشخص می كند. پس اينجا سكوت مي‌كنم، اما يك نكته را نه تنها مي‌گويم بلكه با صداي بلند مي‌گويم: «اساتيد خوبي داشته‌ام» آنان به كمك نيروي زبان و فكر تسهيلات و تسليحات گذر از سنگلاخ‌ها را برايم فراهم نمودند. از اين روي هر نابساماني كه در اين سفر علمي پديد آمده مربوط به رهرو است نه رهنمايان. ❎قبل از همه برخود لازم مي‌دانم از راهنمائي‌ها و زحمات بي‌شائبه استاد ارجمند جناب دكتر معيني تشكر كنم، حوصله و دقت نظر او پيوسته مشعل فروزاني را در پيش رويم قرار مي‌داد. از اساتيد مشاور، دكتر فيرحي و دكتر احمدي سپاسگذارم كه از طريق درس گفته‌ها، توصيه‌ها و راهنمايي‌هاي خودشان مسير پژوهش را هموار نمودند. از اساتيد ارجمند دكتر رضوي، دكتر سيف‌زاده، دكتر متقي، و دكتر صدرا قدرداني مي‌كنم از آن جهت كه افتخار شاگردي در محضر خود را نصيبم نمودند. از استاد گرامي دكتر ابوالحسني رئيس گروه علوم سياسي از آن جهت كه مساعدت لازم را در جهت انجام شدن مراحل اداري پژوهش نمودند قدرداني مي‌كنم.
نظریه معنویت در قرآن/ تالیف محمدمسعود سعیدی/ انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (قم)/ چاپ اول: 1399/ 336 صفحه. مسئلۀ اصلی این پژوهش این است که نظریه معنویت در دیدگاه قرآن چیست؟ در واقع، انگیزه اولیه پژوهش حاضر، فهمیدن این نکته بوده است که آیا می‌توان دیدگاه قرآن درباره معنویت را به گونه‌ای تحصیل کرد که با دیدگاه گروه‌های دینی و معنویِ جدید دربارۀ آن، تا جایی که ممکن است بی‌طرفانه و جامع‌گرایانه قابل مقایسه باشد؟ مقایسه‌ای که بتواند برای کسانی که در این گروه‌ها هستند نیز حتی‌المقدور الزام‌آور باشد؛ بنابراین، هدف این پژوهش، به‌دست آوردن نظر قرآن درباره معنویت با اتخاذ رویکردی تطبیقی بوده است. این تحقیق، تبیین تکوین و رشد معنویت در جامعه بر مبنای دیدگاه‌های قرآن است، ولی نه به شکل استفاده پیشینی از چارچوبی نظری و آزمون فرضیه‌ای که از دل آن چارچوب استخراج می‌کنیم، بلکه به شکل نظریه‌پردازی داده‌محور با استفاده از آیات قرآنی؛ در این روش، فرضیه‌ای در ابتدای پژوهش وجود ندارد، زیرا هدفِ پژوهش آزمون فرضیه نیست، بلکه هدف، کشف فرضیه‌ها و پردازش آن‌ها برای رسیدن به یک نظریه به روش نظریۀ زمینه‌ای می‌باشد؛ در واقع، این تحقیق از نوع تحلیل کیفی متن است و متن مورد تحلیل، کل قرآن کریم است.
✅به همت پژوهشکده فقه و جقوق منتشر شد:کتاب «انحصاری کردن نقل و انتقال اموال غیرمنقول در سند رسمی» ❇️کتاب نشست های فقهی-حقوقی «انحصاری کردن نقل و انتقال اموال غیرمنقول در سند رسمی» از چاپ خارج شد. به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ،این کتاب به کوشش دکتر اسماعیل آقابابایی در گروه مسائل فقهی و حقوقی پژوهشکده فقه و حقوق تهیه گردیده است. حمایت از حق مالکیت از دیرباز دغدغه بشر بوده است. مدت ها شهادت، قسم، اقرار و نوشته های غیررسمی از دلایل اثبات مالکیت تلقی می شد؛ اما با مطرح شدن اسناد رسمی، برخی کشورها ادله دیگر را برای اثبات مالکیت به طور کلی فاقد اعتبار دانستند. در قانون ثبت مصوب سال ۱۳۱۰ ایران تا حدی این نگرش انعکاس یافته بود. ولیکن بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، با اعتبار یافتن دیگر ادله اثبات در کنار سند رسمی، جایگاه سند رسمی متزلزل شد و دعاوی مالکیت پرونده های زیادی را روانه دادگستری کرد. این نوشته در سه نشست علمی با نظرخواهی از صاحب نظران، امکان«انحصاری کردن نقل وانتقال اموال غیرمنقول در سند رسمی» را از زاویه فقهی و حقوقی مورد بررسی قرار داده و ضمن آسیب شناسی، راهکارهای برون رفت از مشکلات موجود را ارائه داده است. عناوین نشست ها بدین قرار است: نشست اول«آسیب شناسی اعتبار اسناد غیررسمی در تعارض با اسناد رسمی» نشست دوم«ظرفیت شناسی فقه در انحصاری کردن انتقال مالکیت اموال غیرمنقول با سند رسمی» نشست سوم«ظرفیت شناسی حکم حکومتی درباره احکام وضعی با محوریت اسناد غیررسمی» شایان ذکر است: این کتاب توسط نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قطع رقعی و در ۱۸۰ صفحه به زیور طبع آراسته شده است. در پشت جلد این اثر آمده است: حمایت از حق مالکیت از دیر باز دغدغه بشر بوده است. مدت ها شهادت،قسم،اقرار و نوشته های غیر رسمی از دلایل اثبات مالکیت تلقی می شد؛امام با مطرح شدن اسناد رسمی،برخی کشورها ادله دیگر را برای مالکیت به طور کلی فاقد اعتبار دانستند .در قانون ثبت مصوب سال ۱۳۱۰ ایران تا حدی این نگرش انعکاس یافته بود، ولیکن بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، با اعتبار یافتن دیگر ادله اثبات در کنار سند رسمی،جایگاه سند رسمی متزلزل شد و دعاوی مالکیت پرونده های زیادی را روانه دادگستری کرد. این نوشته در صدد است با نظرخواهی از صاحب نظران،امکان«انحصاری کردن نقل و انتقال اموال غیر منقول در سند رسمی» را از زاویه فقهی و حقوقی مطرح سازد و ضمن آسیب شناسی،راهکارهایی برای برون رفت از مشکلات موجود ارائه دهد.
✅عنوان اثر:سیاست الهیه در حکمت متعالیه ،شرح مشهد پنجم الشواهد الربوبیة 👤نویسنده: مرتضی جوادی آملی ⬅️تهیه کننده : پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی ⬅️ نوبت چاپ: اول 💠صفحات: ۷۳۶ ⬅️قطع : وزیری، سلفون ⬅️ قیمت: ۱۴۰۰۰۰۰ ريال 🌐https://eitaa.com/isca24/9576
✅عنوان اثر: نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای ( سلسله نشست ها) ⬅️به کوشش: سیدحامد شاهرخی و سیدابراهیم عباسی 💠تهیه: کننده: پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی ⬅️نوبت چاپ: اول ✅ صفحات: ۶۰۴ ⏹قطع : رقعی، شومیز ⬅️ قیمت: ۱۱۲۰۰۰۰ ریال 💠کد: ۶۳۹ 💠حوزه مهدویت پژوهی و آموزه های آن بر اساس خاستگاه چهارگانه عقلی، نقلی، شهودی و علمی توجیه پذیر می باشد. مهدویت پژوهی با فراهم آوری بسترهای عقلی و داده های نقلی همراه با متد علمی مصونیت می یابد و از آسیب های ذوق زدگی و شور محوری به دور می ماند. نقش مهدویت و آموزه های آن نظیر انتظار در جهت دهی جامعه و مردم به سوی تعالی و بالندگی نقش تأثیرگذار و سرنوشت سازی است. تحفظ نقش و جایگاه می طلبد مباحث مهدویت و انتظار بیشتر با شیوه های علمی، تحلیلی و استدلالی همراه با مستندات قرآنی و روایی تبیین و نظریه پردازی شود. 🌐https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/542
✅کتاب «امامیه در عصر سلجوقیان(حیات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی)» اثر دکتر سید محمدحسین منظورالاجداد و به همت پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (علیهم السلام) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به زیور طبع آراسته شد. ⬅️کتاب «امامیه در عصر سلجوقیان(حیات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی)» با هدف بررسی وضع سیاسی، فکری – اعتقادی، فرهنگی – اجتماعی شیعیان دوازده امامی در دوران حاکمیت سلجوقیان در ایران و عراق یعنی دو سده پنجم و ششم هجری قمری و فهم چگونگی و چرایی آن است. 💠مشاهده متن کامل خبر↙️↙️↙️ 🌐http://dte.bz/ZHjH2
✅عنوان اثر: اصطلاح نامه مسائل جدید کلامی ⬅️تدوین: جمعی از محققان 💠 تهیه: پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی ⬅️ نوبت چاپ: اول صفحات: ۳۸۰ 🗒 قطع: رحلی، سلفون ⬅️ قیمت: ۱۰۰۰۰۰۰ ریال 📒کد: ۶۳۲ ⬅️در زبان های تخصصی و رشته های علمی، معانی به وسیله مفاهیم صورت بندی می شوند و از طریق واژه ها یا اصطلاحاتی خاص به دیگران منتقل می گردند.این اصطلاحات علمی، در اصطلاحنامه ها، با فرمی استاندارد و ایجاد روابط منطقی نظام مند می شوند. 💠ارتباط میان متون و مدارک علمی و نظام اصطلاح نامه، به خصوص در بستر الکترونیکی، منجر به مدیریت اطلاعات علمی می شود و زمینه ارتقای دانشها و تولید علم را فراهم می کند. برترین شیوه برای مدیریت اطلاعات و توسعه علوم اسلامی، سازماندهی بر اساس اصطلاح نامه است. ⬅️پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، اصطلاح نامه علوم اسلامی را با توجه به اصول و قواعد جهانی طراحی نموده و تا کنون بیش از ۴۰۰ هزار اصطلاح در رشته های علوم اسلامی را به صورت مکتوب و الکترونیکی در پایگاه های پیوسته و ناپیوسته و در محیط وب سامان داده و مطرح کرده است. این طرح ملی، محصول کار گروهی است. ✅ اصطلاحنامه مسائل جدید کلامی بخشی از همان کلان پروژه است که پیش روی شماست و مشتمل بر۴۸۱۳ اصطلاح که بر پایه ۱۰ رده اصلی سازماندهی و تدوین شده است. 🌐https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/545
همت پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن؛کتاب«رابطه قرآن و کتاب مقدس» منتشر شد ⬅️این کتاب در ۴ فصل تالیف شده که فصل اول آن به مبانی دیدگاه آنجلیکا نویورت درباره قرآن و کتاب مقدس، فصل دوم به تبیین دیدگاه آنجلیکا نویورت درباره رابطه قرآن و کتاب مقدس، در فصل سوم به موضوع بازخوانی دیدگاه نویورت به صورت مطالعات موردی و در فصل چهارم به ارزیابی دیدگاه آنجلیکا نویورت درباره رابطه قرآن و کتاب مقدس پرداخته شده است. 💠کتاب«رابطه قرآن و کتاب مقدس؛ بررسی دیدگاه آنجلیکا نویورت» محصول مشترک پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن و پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و به قلم سیدحامد علیزاده موسوی منتشر شد. 💠مشاهده متن کامل خبر⬇️⬇️⬇️ 🌐http://dte.bz/QNfif
✅به همت پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن؛کتاب «برهان و جدل در قرآن» منتشر شد ⬅️کتاب «برهان و جدل در قرآن» نوشته حسن رمضانی عضو هیأت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد. 💠قرآن کتابی است که فهمیدن و پندآموزی از مقاصد آن برای هر کس به فراخور درک و لیاقتش آسان است؛ کتابی است که مخاطبان خود را به تدبر در آیاتش فراخوانده؛ اما این نکته را گوشزد کرده که تنها خردمندان اند که از مواعظ آن پند پذیرند.(سوره ص، آیه ۲۹) و آنان که اهل دانش اند، از آیات روشن آن بهره مند می شوند. (سوره فصلت، آیه ۳) ⬅️کتاب «برهان و جدل در قرآن» در ۱۶۴ صفحه از سوی انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وارد بازار نشر شده است. ⬅️مشاهده متن کامل خبر 🌐http://dte.bz/kiILq