✅کتاب «مواجهه امامان معصومان (علیهم السلام) با اباحه گری» منتشر شد.
⬅️کتاب «مواجهه امامان معصومان (علیهم السلام) با اباحه گری» اثر حجت الاسلام و المسلمین دکتر یدالله حاجی زاده به همت پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (علیهم السلام) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به زیور طبع آراسته شد.
⬅️کتاب «مواجهه امامان معصومان (علیهم السلام) با اباحه گری» با هدف معرفی جریانهای انحرافی و اباحهگر و دور شدن از آموزه¬های اصیل اسلامی و بیان نوع مواجهه ائمه (ع) با آنان به رشته تحریر در آمده است.
📒در طول تاریخ شاهد جریانهای زیادی هستیم که منحرف شده و از آموزههای اصیل اسلامی دور افتادهاند. اهل اباحه یکی از این جریانهای انحرافی است که با گمانههایی خاص همانند «وقتی امام را شناختی، هر کاری که بخواهی می توانی انجام دهی!» و با کجفهمی و برداشتها و تاویلات نادرست از برخی از مفاهیم اسلامی، به حدود و ضوابط شرعی بیاعتنا شدهاند و تصور کردهاند، به طور کلی تکلیف از دوش آنان برداشته شده است. مهمترین اباحیان عصر ائمه(ع)-که این نوشتار در صدد معرفی آنان و بیان نوع مواجهه ائمه(ع) با ایشان است- مرجئه و غالیان هستند. علاوه بر اینان بنی امیه، خرمیه، زنادقه، اسماعیلیه و برخی دیگر از کسانی که ظاهراً در جرگه مسلمانان بودهاند، در دام این انحراف افتادهاند. این افراد و گروهها با اباحهگریهای خویش خسارات جبران ناپذیری به فرهنگ و در مرحله بعد به تمدن اصیل اسلامی وارد کردهاند.
📒امامان شیعه(ع) که یکی از بزرگترین وظایف خویش را مقابله با انحرافات و کجرویها میدانستند، به مقابله با اهلاباحه پرداختهاند و با گمانههای آنان مبارزه کرده و تلاش کردهاند در سیره خویش، نادرستی راه و روش اهلاباحه را برای شیعیان و غیر شیعیان بیان کنند.
⬅️ رد گمانهی «سقوط تکلیف با معرفت امام»، مخالفت با گمانهی کافیبودن دوستداری اهلبیت(ع)، رد گمانهی نجات بخشی انتساب به اهل بیت(ع)، نهی از بیتوجهی به فرامین الهی با برداشت نادرست از شفاعت، رد تأویلهای بیپایه احکام و حدود الهی، نهی شیعیان از همنشینی با اهل اباحه و لعن و برائت از ایشان، از مهمترین شیوههای برخورد امامان(ع) با شیعیان یا منتسبان به شیعه بوده که به اباحهگری افتاده بودند.
📒 در مواجهه با مرجئه نیز- که ایمان حقیقی را صرفاً یک اعتقاد درونی و نهایتاً اقرار زبانی میدانستند و معتقد بودند گناهانی چون زنا، سرقت، قتل، شرابخواری، ترک نماز، زکات و روزه هیچ تأثیر زیانآوری بر ایمان ندارند- بر همراهی ایمان و عمل تاکید کردهاند و میان ایمان و اسلام تفاوت گذاشتهاند.
⬅️ همچنین ائمه با گمانههای جبریه، زنادقه و دیگرانی که با اباحهگری افتاده بودند مقابله کرده و تنها پایبندی به وظایف شرعی تا پایان عمر را موجب نجات و سعادتمندی شمردهاند؛ همان سیره¬ای که خود نیز تا پایان عمرشان بر آن بودهاند.
علاقه مندان جهت خرید اینترنتی این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی http://shop.isca.ac.ir/ مراجعه نمایند.
در آستانه ولادت حضرت مهدی(عج)؛
کتاب «مهدویت و سیاستهای فرهنگی ترویج آن در جمهوری اسلامی ایران» منتشر شد
کتاب «مهدویت و سیاستهای فرهنگی ترویج آن در جمهوری اسلامی ایران» اثر رحیم کارگر به همت نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی روانه بازار نشر شد.
به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، کتاب «مهدویت و سیاستهای فرهنگی ترویج آن در جمهوری اسلامی ایران» اثر رحیم کارگر در پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۳۱۴ صفحه منتشر شد.
مذاهب اسلامی با همه تفاوتها، اندیشه اصلی اندیشه مهدویت را یک آموزههای اسلامی می شمارند و معتقدند؛ باور داشت مهدویت علاوه بر اینکه خاستگاهی در آیات قرآنی و روایات معصومین(ع) دارد، با مستندات عقلی نیز همراهی و تأیید میشود.
پژوهش حاضر درباره ترویج و تبلیغ آموزه مهدویت و فرهنگ انتظار می باشد و هدف آن «ارائه سیاستهای فرهنگی مطلوب برای ترویج مهدویت در جمهوری اسلامی ایران» است. در این راستا ضمن نقد و بررسی مسئله ترویج مهدویت و فرهنگ انتظار در رسانهها و سیاستهای فرهنگی دولت، چالشها و خلأهای موجود نیز شناسایی شده و ابعاد مختلف طرح معارف مهدویت بررسی گردیده است.
برای ارتقای جایگاه ترویج مهدویت در کشور، توصیه های سیاستی در محورهای سه گانه (رسانه های مکتوب، دیداری و شنیداری و دیجیتالی) بیان شده که امید است مورد توجه جدی سیاستگذاران و مراکز فرهنگی و نخبگانی دینی جامعه قرار گیرد.
پژوهش حاضر به دنبال طرح سیاست های فرهنگی مطلوب برای ترویج مهدویت در جمهوری اسلامی ایران است؛ در این راستا متن اسناد بالادستی و عملکرد و سیاستهای عملی دولت ها در جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با آموزه های مهدویت (وضعیت گذشته و حال) و نقد و بررسی جایگاه مهدویت و ترویج آن در رسانه های مکتوب، دیداری و شنیداری و دیجیتالی مورد توجه است.
ساختار اثر
این اثر در شش فصل تهیه و تألیف شده است؛ فصل اول این اثر به مفاهیم و کلیاتی با عناوین سیاست یا خط مشی، سیاست های کلی نظام، سیاستگذاری فرهنگی، دولت و دولت اسلامی، مهدویت، و ترویج و تبلیغ مهدویت اختصاص یافته است.
نویسنده در دومین فصل از این اثر به «مبانی تبلیغ و ترویج مهدویت» پرداخته است، در این فصل، گفتمان های سیاستگذاری فرهنگی و گفتمان منتخب (گفتمان دولتی، گفتمان بازار و گفتمان ارتباطی) تبیین شده و سپس، مبانی ترویج مهدویت (مبانی معرفتی و دینی، سیاسی، و فرهنگی) تشریح شده است.
«اسناد و مبانی سیاستی ترویج مهدویت» عنوان سومین فصل از این کتاب است که در ابتدا پس از بیان مقدمه ای، ابعاد و جایگاه مهدویت (جایگاه اعتقادی و مذهبی، جایگاه سیاسی و اجتماعی، جایگاه بین الادیانی، جایگاه آینده پژوهانه، و جایگاه در توسعه و پیشرفت جامعه) تبیین گردیده است.
در ادامه این فصل، اسناد بالادستی ترویج مهدویت اعم از مهدویت و ترویج آن در دیدگاه امام و رهبری، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایرانف سند چشم انداز 1404، نقشه مهندسی فرهنگی و چشم انداز فرهنگی ایران در افق 1404، اصول و سیاست های فرهنگی در برنامه پنجم توسعه، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، و سند دانشگاه اسلامی تشریح شده است.
فصل چهارم با عنوان «رویکرد دولت ها در جمهوری اسلامی ایران به مهدویت» تألیف شده که در ابتدا به بیان تحول فرهنگ مهدویت و انتظار در سه دهه گذشته پرداخته شده و در ادامه، برنامه ها و به اقدامات دولت در ترویج مهدویت می پردازد
«نقد و بررسی سیاست های فرهنگی مهدویت در رسانه ها» عنوان پنجمین فصل از این کتاب است که رسانه های مهدویت در رسانه های مکتوب و نوشتاری، دیداری – شنیداری (صدا و سیما و سینما)، و دیجیتالی و اینترنتی (بازی و انیمیشن) مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.
نویسنده در ششمین فصل از کتاب «مهدویت و سیاستهای فرهنگی ترویج آن در جمهوری اسلامی ایران» به بیان توصیه های سیاستی پرداخته است؛ در این فصل پس از شناسایی مسائل ترویج مهدویت و نقش رسانه ها در ترویج مهدویت تبیین گردیده و توصیه های سیاستی ترویج مهدویت را تشریح و در ادامه، سیاست های خاص فرهنگی ترویج مهدویت را مورد بحث و بررسی قرار داده است.
https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/578
📒توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛کتاب فلسفه تمدن اسلامی چیستی، مبانی و مراحل نوشته دکتر سیدعلیرضا واسعی منتشر گردید.
💠کتاب فلسفه تمدن اسلامی چیستی، مبانی و مراحل نوشته دکتر سیدعلیرضا واسعی عضو هیأت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر گردید.
🔷در این کتاب می خوانیم:
📒تمدن اسلامی به باور بسیاری از تمدن پژوهان، یکی از تمدن های بزرگ جهان است که بر پایه رویکردی متفاوت به خدا، هستی، انسان و طبیعت زندگی متفاوتی را برای دسته بزرگی از آدمیان رقم زد. این تمدن که در تضارب فرهنگ مسلمانان، تلاش های هموندان جامعه اسلامی و با بهره گیری از تمدن های همجوار شکل گرفت. در دوره ای از تاریخ به شکوفایی و عظمتی دست یافت که چشم جهانیان را خیره ساخته بود؛ اما در دوره هایی از تاریخ، تابع علل و عواملی، دچار ضعف ها و رکودهایی گردید. این پژوهش کوشید با تعریفی از تمدن اسلامی، مبانی آن را شناسایی کند و به دنبال آن دوره هایی را که بر آن گذشت، به تصویر بکشد تا از آن طریق، راهی برای تمدن بهتر شناسایی کند.
📒اخلاق تبلیغ دین
📒نویسنده: مهدی احمدپور
💠تهیه کننده: پژوهشکده اخلاق و معنویت
❎تهیه نسخه الکترونیکی اثر
https://pajoohaan.ir/document/5996
📒تهیه نسخه چاپی اثر
http://shop.isca.ac.ir/
⬅️به همت نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛کتاب «تعامل با اهل کتاب بر اساس آموزه های قرآن و اهل بیت(ع)» منتشر شد
کتاب «تعامل با اهل کتاب بر اساس آموزه های قرآن و اهل بیت(ع)» اثر محمد سحرخوان در 78 صفحه روانه بازار نشر شد.
به گزارش اداره نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، کتاب «تعامل با اهل کتاب بر اساس آموزه های قرآن و اهل بیت(ع)» اثر محمد سحرخوان است که در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در 78 صفحه به چاپ رسید.
پژوهشکده مذکور تلاش کرده است با پژوهشگران فرهیخته و بهره گیری از آموزه های نورانی قرآن و اهل بیت(ع) و تدوین فرهنگنامه سبک زندگی، کاربردی ترین اطلاعات موضوعات مرتبط با حوزههای گوناگون فردی، خانوادگی، اجتماعی و محیط زیست را در اختیار علاقهمندان قرار دهد.
در میان مدخل های این فرهنگنامه، بعضی از موضوعات از ویژگی های خاص فرهنگی برخوردار است و عموم افراد جامعه به صورت گسترده با آن سروکار دارند. از این رو، به منظور ارتقا و تقویت سبک زندگی اسلامی، شایسته است آموزههای دینی مربوط به این گونه موضوعات علاوه بر ارائه در فرهنگنامه، به صورت کتابچه های مستقل نیز در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.
بر همین اساس، در اثر پیشرو شاخصه های مربوط به تعامل با اهل کتاب در آموزه های قرآن و اهل بیت(ع) تهیه می شود و در اختیار علاقه مندان قرار میگیرد.
ساختار اثر
در این اثر، پس از مفهوم شناسی سبک زندگی اسلامی و مبانی و گستره سبک زندگی اسلامی، مطرح و اهمیت تعامل با اهل کتاب تبیین شده است.
نویسنده، در ادامه این اثر، به بیان مبحثی با عنوان «قرآن و اهل کتاب» پرداخته و سپس انواع تعامل با اهل کتاب (امور فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، نظامی، اجتماعی، احکام شرعی، روابط با اهل کتاب) را مورد بحث و بررسی قرار داده است.
برشی از اثر
* امور اجتماعی در تعامل با اهل کتاب بر اساس آموزه های کتاب و اهل بیت(ع)
حضور اهل کتاب در کشور اسلامی مستلزم به رسمیت شناختن حقوق و آزادی های اجتاعی آنان است. بر اساس حق اشتغال، مسکن، روابط اقتصادی و اجتماعی و امنیت جانی و مالی اهل کتاب از حقوقی است که در جامعه اسلامی به رسمیت شناخته می شود.
پیامبر اکرم(ص) با تسامح و گذشت فراوانی حقوقی اجتماعی اهل کتاب همچون حق آزادی رفت و آمد و اختیار مسکن، حق اشتغال، حق آزادی عقیده و فکر، حق استقلال در احوال شخصیه، حق تعلیم و تعلم، حق روابط اجتماعی با دیگران، حق احترام به شخصیت اجتماعی آنان، حق فرد به عنوان شهروند و حق احساس و نیکی به آنان به رسمیت می شناختند.
مهم ترین حقوق اجتماعی اهل کتاب عبارتند از: احترام گذاشتن، احسان و نیکی، استقلال در احوال شخصیه، همزیستی مسالمت آمیز، عدالت قضایی، رعایت عدالت، حفظ کرامت، حفظ امنیت، پذیرش هدیه، صلح و مدارا، عفو و گذشت، ظلم نکردن، بهره گیری از متخصصان.
علاقه مندان برای خرید اینترنتی این کتاب می توانند به نشانی اینترنتیhttp://shop.isca.ac.ir/ مراجعه کنند.
هدایت شده از پژوهشکده اسلام تمدنی|پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔰به همت نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛
📕کتاب «اصول و قواعد استنباط ائمه(ع) از قرآن» منتشر شد
🗒به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده اسلام تمدنی به نقل از نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، کتاب «اصول و قواعد استنباط ائمه(ع) از قرآن» اثر سید موسی صدر است که در پژوهشکده اسلام تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در 629 صفحه به چاپ رسید.
🗒متن کامل خبر در سایت پژوهشکده اسلام تمدنی
🌐http://dte.bz/ns00r
🔰کانال ایتا پژوهشکده اسلام تمدنی:
🌐https://eitaa.com/iciisca
⤴ درباره کتاب
سخن گفتن از نسبت صداقت و سیاست در جهان امروز، با توجه به زنجیرهای از انگارههای عمومی پیرامون سیاست، دشوار به نظر میرسد؛ اما پژوهش در چارچوبی اکتشافی تحلیلی و انتقادی در این موضوع خصوصاً بررسی ویژگیهای دانش سیاست در جهان و میراث کهن ضروری است. نکته آنجاست که بازخوانی این میراث پربسامد میتواند در گرهگشایی برخی از دشوارههای جهان-زیست سیاست امروز به کارآید.
کتاب پیش روی، این کوشش را در حوزههای گستردهای از اندیشه سیاسی هدف خود قرار داده و به نسبت صداقت و سیاست در میراث فلسفه سیاسی، کلام سیاسی، سیاستنامهها و عرفان سیاسی مسلمانان و ایرانیان پرداخته است.
پژوهش نشان میدهد که تلاش پیشینیان در بنیانگذاری شیوههایی از سیاستورزی که زمامداری نیکآیین را در پیوند با صداقت مطرح میکند، ادبیات نظری سودمندی را به بار نشانده است.
هدف کتاب کشف این مهم است که چگونه اندیشهوران پیشین، به فراخور حوزههای دلمشغولی دانشی خویش، راهکارهایی را برای جریانیابی راستی در سیاستورزی پیش کشیده و از این رهگذر اخلاقی-سیاسی شهریاران و شهروندان را به سرمنزل سعادت و نیکبختی و رستگاری دو جهان رهنمون گردیدهاند.
#صداقت #طیبه_محمدی_کیا #معرفی_کتاب
معرفی کتاب خدای داوکینز
به قلم آلیستر مک گراث
ترجمة میثم توکلی بینا
چهرة نامدار خداناباوری در دنیای امروز فردی به نام ریچارد داوکینز است. وی شهرت خود را مدیون سه چیز است: یکم، بیان و قلم روان که آن را برای عمومیسازی علم به کار میگیرد؛ دوم، افراطیگری و تلقی علمزدة وی از جهان است و سوم، تندزبانی و ادبیات بیپروای اوست که باعث میشود به راحتی دیگران را با کلماتی سرکوبگرانه و سلطهجویانه تحقیر کند و خود را با نگاهی توأم با تکبر علمی بر کشد.
چند سؤال اساسی مطرح است: اول آنکه تا چه حد گزارش داوکینز از دانش تجربی و علم زیستشناسی با واقعیت مطابقت دارد و تا چه حد با تفسیرهای افراطی او آمیخته است؟ استدلالهای او تا چه حد منطقی و معقول هستند؛ بهخصوص که میدانیم نویسندگان و خطیبان حوزۀ عمومی پیش فرضهایشان را در پس گفتههایشان زیرکانه پنهان میکنند تا کمتر مورد نقد و بررسی قرار گیرد. نیز این دغدغه وجود دارد که چه انتقاداتی به تفسیرها و برداشتهای وی وارد است؟
آلیستر مکگراث که نویسندهای توانا و حداقلنویس است، در این کتاب بدون آنکه درگیر بینزاکتی و رفتارهای ناپسند داوکینز قرار گیرد، به نقد و بررسی ایدههای وی پرداخته است.
مکگراث در فصل اول تصویر واضح و عاری از تفسیر از نظریه تکامل داروینی و نیز ژنتیک ارائه میدهد تا ارکان و قلمرو آن شناخته شود. اهمیت این فصل از این جهت است که بتوان فهمید گزارش داوکینز از نظریه تکامل تا چه حد منطبق با دانش آکادمیک و تا چه حد محصول انتزاعی و نظری اندیشة داوکینز است که به نام همان علم ترویج میشود.
در فصل دوم به «ژن خودخواه» که اصطلاح مشهور داوکینز و نام کتاب وی است میپردازد. نگاه داوکینز نوعی انحصارطلبی و خلاصهکردن تمام سطوح انتخاب طبیعی در ژن است. همه چیز به ژن و جهشهای تصادفی آن باز میگردد. مک گراث در این قسمت، نقدهای خود را متوجه عدم انطباق این نظر با سطوح دیگر انتخاب طبیعی و نیز ناکافیبودن آن در توضیح همۀ جوانب موضوع متمرکز میکند. علاوه بر این، او میکوشد نشان دهد که این نظر داوکینز تقریر خاص خود اوست و لزوما در زیستشناسی تکوینی این چنین انحصارطلبی وجود ندارد؛ ضمن آنکه با شواهد علمی نیز حمایت نمیشود.
در فصل سوم شاهد نقد فلسفی و منطقی مکگراث بر نگاه ضد دینی داوکینز هستیم. او ابتدا معیار و ملاک عقلانیت و مقبولیت ایمان دینی را معرفی میکند و سد علمزدگی را از پیش رو بر میدارد. در ادامه، با معرفی سنت دینی و ایمانی به عنوان موضوعی که تمامی معیارهای عقلانیت را ارضا میکند، سخنان ضد دینی داوکینز را که دین را پدیدهای کورکورانه و فاقد اعتبار تلقی میکند رد میکند. یکی از مهمترین نکات این بخش نقد بسندگی به علم در روزگار معاصر است که ما آن را با طبیعتگرایی یا علمزدگی میشناسیم.
در فصل چهارم، کتاب ساعتساز نابینای داوکینز نقد میشود. مکگراث در این فصل بهخوبی نشان میدهد آنچه داوکینز بدان تاخته، اولاً گزارشی غیردقیق از دین است و با شواهد روشن نشان میدهد که داوکینز گزارش خطا از مضامین دینی ارائه داده است. سپس ظرف زمانی و مکانی کلیسای ویکتوریایی دوران کهن را توضیح میدهد تا نشان دهد آنچه داوکینز مورد انتقاد و گاه هتاکی قرار میدهد، عقیدهای در یک دورۀ تاریخی خاص مسیحیت است که لزوماً نه مسیحیت بدان معتقد است و نه عموم مسیحیان را شامل میشود. بهخصوص وی به تقریر ویلیام پیلی میپردازد و میکوشد تقریری ارائه دهد که مشکلات تقریر پیلی را برای علم مدرن نداشته باشد. سپس به این نکته میپردازد که اگر کسی مدعی است اعتقاد به خدا تبیین تام و تمامی برای همه چیز نیست، حتی بر این فرض، حق ندارد مدعی شود که داروینیسم تبیینی تام است و تمام ساحتهای انسانی و جهانی را تبیین میکند؛ آن گونه که خود داوکینز بدان معتقد است!
در فصل پنجم شاهد نقد یکی از نوآوریهای فرهنگی داوکینز هستیم. او اصطلاح میمتیک و میم را در تناظر با ژنتیک و ژن به ادبیات علمی اضافه کرد تا بتواند نقیصهای را بر طرف کند. ژنتیک خودخواهانۀ داوکینز از تبیین ساحتهای فرهنگی و معنوی و اجتماعی و اخلاقی ... انسان عاجز است. وی با طرح موضوع میمتیک میکوشد این نقیصه را هم برطرف کند. مکگراث نشان میدهد هر چقدر ژن با شواهد علمی پشتیبانی میشود، میم فاقد شواهد علمی است و صرفاً تناظر و تمثیلی ذهنی برای حل مشکل است. این روش نمیتواند علمی به حساب آید. ضمن اینکه اگر کسی بخواهد از طریق میمتیک به مفاهیم خداباورانه بتازد، به طریق مشابه میتوان از این ابزار برای تاختن به خود فرهنگ علمی و نیز اخلاق و موضوعاتی مشابه سود جست؛ به تعبیر دیگر استنباط نتایج همراه با قضاوت در مورد صحت و سقم، اشتباهی معرفتشناسانه است که نباید حتی در فرض پذیرش میمتیک بدان تن داد. این اشتباه دوم داوکینز است که از نظریۀ خود نتایج قضاوتآلوده بر میگیرد.
اصول و قواعد #استنباط_ائمه (ع) از #قرآن
اثری منتشر شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
کتاب «اصول و قواعد استنباط ائمه(ع) از قرآن» اثر حجتالاسلام والمسلمین سید موسی صدر که در پژوهشکده اسلام تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۶۲۹ صفحه به چاپ رسیده، به منظور ترسیم نقش کلیدی مرجعیت اهل بیت(ع) در ساحت اندیشه و عمل در فضای گفتمانی و جریان سازی جامعه اسلامی، با هدف استخراج اصول و قواعد استنباط ائمه(ع) از قرآن کریم به رشته تحریر درآمده است.
این اثر کوشیده است در مرحله نخست ثابت کند اهل بیت(ع) دستکم برای تفهیم دیگران یا اقناع منکران، احکام شرعی را از قرآن استنباط و استکشاف میکردند. سپس به روشهای استنباط ائمه(ع) (تطبیق، تعلیل و تفسیر) و قواعد به کار رفته در هر روش، با توجه به نمونههای متعدد پرداخته است.
فایده و اثری که از این کار یعنی کشف قواعد حاکم بر استنباط ائمه(ع) حاصل میشود، عبارت است از: غنا بخشی به قواعد فقه و استنباط از قرآن، دستیابی به روشی که میتواند برای دیگران درک و استنباط احکام شرعی از قرآن الگو باشد، بیرون آوردن قرآن از مهجوریت در عرصه تفقه، اصلاح به سازی نگاه و برداشت اهل سنت و نیز برخی شیعیان از میراث فکری و فرهنگی شیعه.
ساختار اثر
این اثر در دو بخش و شش فصل تألیف شده است؛ در بخش اول این کتاب که با عنوان «روشها، اصول و قواعد استنباط ائمه(ع)» به رشته تحریر درآمده، ابتدا در فصل اول به «روشهای استنباط ائمه(ع)» پرداخته شده و ضمن بیان سه روش تطبیق و تعلیل و تفسیر، گونههای استنباط ائمه(ع) (متعارف و نامتعارف) تبیین شده است.
نویسنده در فصل دوم که به «اصول استنباط ائمه(ع)» اختصاص یافته، پس از بیان اصول مربوط به قرآن (جامعیت تشریعی قرآن، چند بعدی بودن آیات، دلالت استقلالی آیات، نظارت متقابل آیات، تفسیری پذیری گوناگون آیات، تعبیر حکیمانه آیات، و حجیت ظهور آیات) به اصول مربوط به امور دیگر (اعم از اعتبار حکم عقل، حجیت فهم عرف، اعتبار فی الجمله تاریخ) اشاره شده است.
نویسنده در سومین فصل از بخش اول که با عنوان «قواعد استنباط ائمه(ع)» نوشته شده، به سه قاعده کلی «اصولی»، «ادبی» و «ویژه» تأکید کرده و در مجموع ۳۱ قاعده را مورد بحث و بررسی قرار داده است.
در بخش دوم این کتاب، به نمونههای استقراشده از سه روش استنباط ائمه(ع) از آیات یعنی روشهای تطبیق، تعلیل و تفسیر پرداخته شده است.
در فصل اول این بخش، نمونههایی از روش تطبیق در سه قالب قواعد اصولی، ثانوی و ویژه ذکر شده است که از جمله این قواعد میتوان به قاعده حجیت سیاق، قاعده تکیه بر قرینه، قاعده مقابله به مثل، قاعده اضطرار، قاعده لاحرج، قاعده گستره مفهومی، قاعده واقعیت نگری، قاعده تکیه بر فرهنگ دینی اشاره کرد.
دومین فصل از بخش دوم، نمونههایی در روش تعلیل در سه قالب قواعد اصولی، ادبی و ویژه را بیان کرده که برخی از آنها عبارتند از: قاعده قاعده تکیه بر اطلاق (اصاله الاطلاق)، قاعده حجیت ظهور، قاعده ظهور نهی در حرمت، قاعده تکیه بر درک عقلی، قاعده ثانوی اکراه، «من» تبعیضی، «باء» سببیت، قاعده تفکیک از متن، اصالت تعبیر و سیره پیامبر، قاعده تاریخ نگری، قاعده جامع نگری قرآنی.
سومین و آخرین فصل از کتاب حاضر، به «نمونههایی از روش تفسیر» میپردازد که در سه قالب روش تفسیر، ادبی و ویژه، قواعدی مانند قاعده امر عقیب حذر، قاعده تنقیح مناط و ظهور نهی در حرمت، قاعده، نسخ، قاعده حجیت دلایت التزامی، قاعده اضافه لامیه، قاعده تناسب، قاعده اصالت تعبیر، قاعده واقعیت نگری تشریح شده است.
علاقهمندان برای خرید اینترنتی این کتاب میتوانند به نشانی اینترنتیhttp://shop.isca.ac.ir/ مراجعه کنند.
اهداف این پژوهش عبارت است از:
۱. شناسایی و شرح و توضیح تقریرهای گوناگون ارائهشده از هر یک از برهانهای اصلی خداشناسی در کلام اسلامی و امامی در قرون میانی.
۲. بررسی ریشه و پیشینه طرح هر یک از برهانهای خداشناسی.
۳. همسنجی و مقایسه تقریرها و صورتهای مختلف ارائهشده از هر یک از برهانهای خداشناسی و تبیین نسبت و رابطه میان آنها.
۴. تبیین سیر تاریخی تغییرات و تحولات اتفاقافتاده در تقریرهای براهین خداشناسی.
۵. بررسی علل و عوامل اثرگذار بر تطورات و تحولات براهین اثبات وجود خداوند.
به تصویر کشیدن سیر تجربه عقلی متکلمان امامیه در موضوع اثبات وجود خداوند در یک پیوستار بلند تاریخی، انگشتنهادن بر زوایای دقیق براهین اثبات وجود خداوند، کشف مفاهیم و مصطلحات کهن و کمیاب و فرورفتن در تفاوتها و تحولات معنایی آنها، از ویژگیهای این اثر ارزشمند است. خواننده در این کتاب با دستهبندی براهین اثبات وجود خدا و انواع تقریرهای آنها و نکاتی چون تفکیک برهان حدوث ذات از برهان حدوث صفات، جداسازی تقریرهای مختلف از برهان نظم، بازشناخت برهان امکان صفات از برهان امکان ذات و نیز تقریرهای ابتکاری متکلمان امامی از برهان صدیقین آشنا میشود و آنچه در نگاشتههای دیگر به اجمال و عجله میبیند، در اینجا به تفصیل و با جزئیات مشاهده میکند.
همچنین مؤلف در این اثر پرحجم، افزون بر فراهمآوردن پرونده علمی پر برگ و بار برای هر یک از برهانهای خداشناسی، اطلاعات گرانباری در خصوص شخصیتهای کلامی و آثار آنان در اختیار خواننده میگذارد و فضای مباحثات علمی در خصوص مبحث اثبات وجود خدا را آفتابی میکند. این کتاب هر چند بر تحقیق در متون کلامی امامیه تمرکز یافته، اما از دادوستد و تعامل متکلمان امامی با دیگر گروههای فکری همچون معتزله، اشاعره و فلاسفه نیز غافل نمانده است و در حقیقت، سیر تاریخی موضوع براهین اثبات وجود خدا در ادوار گوناگون کلام اسلامی را به تصویر میکشد. اهمیت این اثر بهطور خاص، مربوط به تحقیق در دوران کلام اسلامی در عصر تأسیس است که مباحث متکلمان این دوره بهدلیل آنکه فهم مفاهیم و درونمایه قواعد و اصطلاحات آنان بسی دشوار و دیریاب است، در دیگر آثار و تحقیقات چندان بازتاب نیافته است».
کتاب «تاریخ برهانهای اثبات وجود خدا در کلام امامیه» در ۱۵۴۴ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه به بهای ۸۰۰هزار تومان از سوی انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان راهی بازار نشر شده است.
منبع:خبرگزاری ایکنا
کتاب «تاریخ برهانهای اثبات وجود خدا در کلام امامیه؛ از مکتب بغداد تا مکتب اصفهان» از سوی انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان منتشر شد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیبه نقل از خبرنگار ایکنا از اصفهان، کتاب «تاریخ برهانهای اثبات وجود خدا در کلام امامیه؛ از مکتب بغداد تا مکتب اصفهان)» به قلم حمید عطایی نظری، از سوی انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شده است.
نویسنده کتاب در معرفی آن نوشته است:
«کتاب (تاریخ برهانهای اثبات وجود خدا در کلام امامیه؛ از مکتب بغداد تا مکتب اصفهان)، نوشتاری است مبسوط که به گزارش و تبیین استدلالهای مطرح در آثار کلامی امامیه، معتزله و اشاعره برای اثبات وجود خداوند میپردازد و تاریخ و سیر تحولات این براهین را در قرون میانی اسلامی بازمینماید. در این کتاب با تحقیق و تتبع گسترده در میراث سترگ کلام اسلامی، سرگذشت، تطورات و تقریرهای گوناگون شش برهان اصلی خداشناسی در دانش کلام بررسی و تشریح شده است. این براهین عبارتند از: برهان حدوث و قدم، برهان حدوث صفات، برهان نظم، برهان امکان صفات (برهان تخصیص)، برهان امکان و وجوب و برهان صدیقین. از اینرو، جستار حاضر پژوهشی است فراگیر در خصوص تحولات تاریخی برهانهای اثبات وجود خدا در کلام اسلامی و امامی از حدود قرن چهارم تا قرن ۱۱ هجری.»
در مقدمه این کتاب که به قلم حجتالاسلام و المسلمین محمدتقی سبحانی، رئیس قطب تعمیق ایمان دینی دفتر تبلیغات اسلامی نگاشته شده، آمده است: «یکی از پروژههای مهم در راستای مطالعات تاریخی و موضوعی در کلام امامیه، کتاب تاریخ برهانهای اثبات وجود خدا در کلام امامیه است که در دو مجلد کلان و با حجمی حدود هزار و ۵۰۰ صفحه انتشار یافته است. این اثر به همت والای محقق گرانمایه، جناب آقای دکتر حمید عطایی نظری در طول چند سال تلاش خستگیناپذیر به انجام رسیده و دستاوردی نیکو و ارجمند را به جامعه علوم عقلی تقدیم داشته است. کتاب نامبرده، درواقع، حاصل بخش نخست از کلانپروژه «خداشناسی در کلام امامیه» است که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به ثمر نشسته و حلقههای تکمیلی خود را در قالب سایر موضوعات خداشناسی دنبال خواهد کرد. تاکنون اثری با این گستردگی و دقت در باب تاریخ و تحولات برهانهای اثبات وجود خداوند در کلام امامیه نگاشته نشده است و از اینرو، میتوان این کتاب را منبع و مرجعی اصلی برای فهم مباحث و مطالب مربوط به موضوع اثبات وجود خدا در دانش کلام بهشمار آورد.»
#تازه_های_نشر
✅وجوه تمایز مکاتب فلسفه سیاسی اسلامی/ تالیف مرتضی یوسفی راد/ انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (قم)/ چاپ اول: 1402/ 363 صفحه.
👈در این اثر نشان داده شده است که در حوزه عمل و زندگی سیاسی میتوان از مکاتب چهارگانه فلسفه سیاسی اسلامی (فلسفه سیاسی مشاء، فلسفه سیاسی اشراق، فلسفه سیاسی تقریبی، و فلسفه سیاسی متعالیه) سخن گفت. البته در حوزه نظر مکاتبه شکل گرفته شامل مکاتب سهگانه فلسفه مشاء، فلسفه اشراق و فلسفه متعالیه هستند.
👈این کتاب در چهار فصل تألیف شده است:
1.مشترکات مکاتب فلسفه سیاسی اسلامی؛
2. تمایزات محیطی مکاتب فلسفه سیاسی اسلامی؛
3. تمایزات مبنایی مکاتب سه گانه؛
4. تمایزات مکاتب فلسفه سیاسی اسلامی.
#فلسفه_سیاسی_اسلامی
#فلسفه_اسلامی
#علوم_سیاسی
#اسلام_و_سیاست
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
کتاب «چیستی رویکرد تمدنی از عرصهٔ نظر تا صحنهٔ عمل» طی چند روز آینده منتشر می شود. این کتاب نه در باره «تمدن»، بلکه در باره «نگاه تمدنی» و مولفههای این نگاه و این رویکرد بحث می کند. اهمیت این کتاب که مجموعه فصول آن توسط اساتید مختلف در تمدنشناسی نوشته شده است، در بسط نگرش تمدنی به حوزههای مختلف نظری و عملی است. رویکرد تمدنی، دانش تمدن را از یک ایدۀ نظری به امر تطبیق یافته در متن زندگی اجتماعی تبدیل می کند. کسانی که می خواهند ایدۀ «تمدن» را از آسمان به زمین و از نظریه به عمل و از حوزه های انتزاعی به عرصه های انضمامی بیاورند سخت به این کتاب نیازمندند.
فهرست فصول و نوشته این کتاب در فایل ذیل آمده است. 👇👇👇
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
1_6329714739.pdf
680.4K
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/