🔅 شیوه ثبت نام دوره ترمیک زبان انگلیسی🔅
انتخاب دوره
1️⃣ دوره مبتدی — کتاب : مبانی —- مدت کل دوره :4 ماه شهریه ماهانه : 1.490.000ریال
___________________________
2️⃣توتالین 1 (سطح قبل از متوسط) —- کتاب : توتالین 1 —--مدت کل دوره :5 ماه شهریه ماهانه : 1.490.000ریال
___________________________
3️⃣ توتالین 2 ( سطح متوسط) — کتاب : توتالین -- مدت کل دوره : 6 ماه شهریه ماهانه : 1.490.000ریال
___________________________
4️⃣ توتالین 3 (سطح پیشرفته) کتاب : توتالین 3 —مدت کل دوره : 6 ماه شهریه ماهانه : 1.490.000ریال
___________________________
5️⃣ آیلتس (سطح آیلتس) کتاب : ندارد — مدت کل دوره : 6 ماه شهریه ماهانه : 1.490.000ریال
___________________________
شیوه ثبت نام :
ارسال موارد زیر به ایدی روابط عمومی @Asra_relation
1️⃣ نام و نام خانوادگی
2️⃣واریز هزینه ماه اول دوره انتخاب شده به شماره کارت
💲6037 6975 5133 5208
به نام راهب عارفی میناآباد
(رئیس مرکز پژوهشی اسراء و انتشارات راشدین)
3️⃣ ارسال فیش واریز به ایدی روابط عمومی
4️⃣ نام دقیق دوره
5️⃣ ارسال شماره واتس اپ هنر جو
___________________________
تبصره 1 : عزیزانی که قبلا پک کامل اموزش زبان توتالین را خریداری کرده اند نیازی به تهیه کتاب ندارند.
تبصره 2 : عزیزانی که کتاب تهیه نکرده اند میتوانند کتاب هر دوره را با قیمت 790.000ریال تهیه کنند و کتاب برای آن ها از طریق پست پیشتاز ارسال می شود .
تبصره 3 : تاریخ ثبت نام :28 مرداد لغایت 8 شهریور است.
تبصره 4 : شروع کلاس ها : 11 شهریور است
محل برگزاری کلاس ها در واتس اپ می باشد.
📞جهت ارتباط پیامکی و مشاوره رایگان عدد 5 را به شماره زیر پیامک نمایید مشاورین ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت: 09122714669
@Asra_YRC
💠بازتاب سیمای دختران در اساطیر باستانی
✒یادداشت: #محمدرضا_حقدوست (سیمرغ)
🔹️بخش اول🔹️
.
🌏بشر همواره با سبکهای مختلفی زندگی کرده و چارچوبهای متنوعی برای تشخیص هنجار ها و ناهنجار ها تعیین نموده است. از انسانهای بدوی که با برگی حجاب تن میکردند و امیدشان گرمای آتش بود و حصار غار تا انسانهای امروزی که زندگی وابسته به آهن و برق خود را با مشکلاتی فراتر از سرما و حمله حیوانات وحشی می گذرانند. یکی از مسائلی که همواره بشر در ادوار مختلف تاریخ نظریات مختلفی درباره آن ارائه داده است؛ حقوق دختران و زنان است.
🌐سبک زندگی هر جامعهای تحت تاثیر عناصر مختلفی هست. عناصری مثل فرهنگ، هنر، ادبیات، تاریخ و اسطوره. ما اسطورهها را نادیده گرفتهایم! اساطیر خواه یا ناخواه، در سبک زندگی ما تاثیر دارند و این باعث میشود واکاوی و تحلیل عنصر اسطوره در کنار تاریخ و تطبیق با فرهنگ و هنر از الزامات شناخت یک جامعه قرار بگیرد.
👥هر جامعهای از زنان و مردان تشکیل شده است و تقابل این دو جنس با یکدیگر موجب رشد و اعتلا میشود. ارتباط زنان و مردان یک جامعه مثل چرخدندههایی است که به یکدیگر متصل هستند و چرخش آنها نباید در جهتی باشد که چرخش معمول سایر چرخدندهها را مختل کند. گاهی از شمشیر تعصب که در غلاف غیرت ظاهر میشود کارهای جنونآمیزی سر میدهد. ⚠️تعصب کورکورانه، ناآگاهی اجتماعی و تفاوت فرهنگی از عواملی است که چرخش صحیح چرخدندهها را مختل میکند.
برای واکاوی جایگاه دختران در یک جامعه شاید تحلیل بازتاب آن در اساطیر آن جامعه کمک شایانی بکند. ابتدا به اسطوره آفرینش دختر در یونان باستان، ایران باستان و سپس ادیان سامی میپردازیم تا ببینیم شاخ و برگ تفکرات ما ریشه در چه دارند.
📚اسطوره آفرینش زن در یونان باستان حکایت عجیبی است. حکایتی، شکایتنامه از تفکرات ناعادلانه جنسی که ریشه تفکرات مردمان آن روزگار را نشان میدهد. در اساطیر یونان باستان آمده است که روی زمین فقط یک جنس وجود داشت و آن هم مردان بودند. مردان بدون پیری، درد، رنج و بیماری در کمال آسایش روی زمین زندگی کرده و پرومتئوس از تیتانهای نامدار که خدای آتش بود؛ تمام رنج و بیماری و آنچه از شر و بدی بود درون صندوقچهای نهفته بود و از دربار زئوس فرامانروای خدایان آتش را ربود و آن را درون یک نی نهاد و در اختیار انسانها _مردان_ گذاشت. زئوس به خاطر نافرمانی پرومتئوس او را به قله کوه قفقاز میبنند و عقابی می گمارد تا هر روز جگر او را بدرد و باز او زنده گردد و این مجازات هر روز تکرار شود.
[ادامه دارد...]
💠بازتاب سیمای دختران در اساطیر باستانی
✒یادداشت: #محمدرضا_حقدوست (سیمرغ)
🔹️بخش دوم🔹️
.
🔒زئوس برای مجازات انسانهای روی زمین که به واسطه لطفهای پرومتئوس در آسایش مطلق بودند آفرینش زن را آغاز می کند. زئوس، زن را با هدف تنبیه و مجازات مردان می آفریند. هپاستوس پیکر او را از آب و خاک ساخته، آتنا مهارتهای دستی و آپولو موسیقی را به او آموختند و هر یک از خدایان المپین او را زینتی دادند و نامش را پاندورا به معنای تمام نعمتها نهادند. پاندورا به عنوان نخستین دختر وارد زمین میشود و با جامههای زرین و رخساری حور مانند برادر پرومتئوس را فریب داده و ازدواج میکنند. اینجا بود که نخستین حس شهوت، حسادت، زورگویی و برهمکنش ظلم و صلح و عدالت به وجود آمد. خدایان به پاندورا گوشزد کرده بودند که در جعبه ممنوعه را نگشاید اما او از روی کنجکاوی در جعبه ممنوعه را باز کرد و آنچه که از ظلم، جنایت، قتل، درد، رنج، بیماری و پیری و هر چه شر و بدی که در جعبه نهفته بود در جهان پراکنده شد و خوبی انسانها با پدیده شرارت در هم آمیخت به گونهای که مرز میان خیر و شر به سختی قابل تشخیص بود. اما در آن جعبه تنها یک چیز وجود داشت که بشر بتواند به واسطه آن با درد و رنجها بسازد و زندگی کند و آن چیز؛ امید بود!
✴همانطور که دیدیم در اساطیر یونان باستان هدف اصلی خلقت دختر تنبیه و مجازات مردان بود و حتی جمله معروفی از سمونید آمورگُس خطاب به زئوس هست که میگوید:" این زئوس بود که بدترین چیز ممکن را آفرید؛ پاندورا (زن)" و میبینیم که این تفکر اساطیری چگونه روی باور ملتهای یونان باستان تاثیر گذاشته است تا حدی که در یونان باستان مورخان گزارش کردهاند؛ زنان و دختران موجوداتی نامفید و مضر خوانده میشدند و جز برای بردگی و ارضای جنسی به کار دیگری گماشته نمیشدند. یکی از این اسناد گفته ژان استوبه در سدهی پنجم هست که پیرامون نفرت عمومی از زنان آن دوره چنین بیان میکند:" اگر پسردار شدیم، همیشه آن را بزرگ میکنیم و نگه میداریم، حتی اگر ندار (فقیر) باشیم، ولی دختر، آن را بر سر راه میگذاریم، حتی اگر دارا (ثروتمند) باشیم." میبینیم که سبک زندگی یونانیان باستان چطور تحت تاثیر اساطیر آنها قرار گرفته است!
📚اما در سرزمین مقابل ایرانزمین روایت دگرگونه است. ما در اسطوره آفرینش زرتشت شاهد روایتی از نخستین انسان بنام کیومرث هستیم. کیومرث که در منابع اوستایی با عنوان گیومُرتن متشکل از دو جزء گیوَه به معنای زندگانی و مُرتَن به معنای میرا میباشد. گیومرتن یعنی زندگی میرا و حیات فانی. زندگیای که با مرگ پایان میپذیرد.
💠بازتاب سیمای دختران در اساطیر باستانی
✒یادداشت: #محمدرضا_حقدوست (سیمرغ)
🔹️بخش سوم🔹️
.
کیومرث نماد نخستین انسان و گاو نمایندهی چهارپایان از آفریدگان اهورامزدا روی زمین بودند که توسط اهریمن و نیروهای شر کشته میشوند. کیومرث هنگام مرگ نطفه خود را بیرون میریزد و نطفه در خاک میرود و با تابش خورشید از آن نطفه گیاه ریواس با دو شاخه نر و ماده میروید. دو شاخه با نامهای مشی و مشیانه که نماد نخستین زن و مرد بودند بدون هیچگونه برتری روییده و سرانجام به نماد نخستین آمیزش در هم گره میخورند و از رشد آن گیاه نژاد دهگانه بشر به وجود میآید! زنان و دختران در ایران باستان نماد رویش و پرورش و شادابی بودند. بسیاری از الهههای باستانی و ایزدان اساطیری تجسمی از دختر بودند. امشاسپندانی چون ناهید (آناهیتا) که نگاهبان آبهای پاک بود دختر بودو در روی زمین زنان و مردان به صورت یکسان و با هدف مبارزه با اهریمن آفریده شدند. ما در اساطیر ایران باستان با دخترانی مواجه میشویم که حماسههایشان در تاریخ اساطیری جهان تکرار نشدنی است. دخترانی مانند گردآفرید در شاهنامه فردوسی که پیشگام ناسیونالیسم و پاتریوتیسم بودند. زنانی مثل کتایون قیصر، سودابه و فرنگیس که نماد حضور پرشور زنان در جریانات سیاسی و اجتماعی عصر بودند. همین تفکر اساطیری باعث میشود که ایران طلایهدار لغو بردهداری و کنیزداری و نگاه ابزاری به زنان باشد. زنان در ایران حضور پرشوری در دربار داشتند. واژه زن در ادبیات فارسی، در زبان پهلوی به صورت ژن بوده و در اوستا و متون هندی باستانی به صورت جنی آمده است. واژه بانو نیز در متون کهن ریشه دارد. تا جایی که در سنگنوشته شماره ۱۷۰۸ که منسوب به داریوش در تخت جمشید واژه ba_nu_ka با تلفظ بانوکا به عنوان لقب آتوسا آمده است. آتوسا همسر داریوش، دختر کوروش دوم (کبیر) و مادر خشایارشاه بود و نمونه زنانی پرقدرت و پرنفوذ در دربار که همواره در جریانات سیاسی و اجتماعی آن دوره نقش موثر داشته است و تا حدی که در دوران ساسانیان شاهد فرامانروایی زنان در دو دوره هستیم. این در حالی است که در یونان زنان از حق تحصیل هم برخوردار نبودند. باز شاهد تاثیر تفکر اساطیری بر سبک زندگی یک ملت بودیم.
در ادیان سامی _مسیحیت، یهودیت و اسلام_ اسطوره آفرینش با اختلافاتی گزارش شده هست ولی هر دو متکی بر داستان آدم و حوا به عنوان نخستین پدر و مادر روی زمین هستند. در برخی روایتها گزارش شده است که نخستین زن خلق شده لیلیت بوده است.
💠بازتاب سیمای دختران در اساطیر باستانی
✒یادداشت: #محمدرضا_حقدوست (سیمرغ)
🔹️بخش چهارم🔹️
.
لیلیت در کنار آدم زندگی میکردند تا آنجا که میان آنها بر سر ناعدالتی در رابطه جنسی جنجال میشود و لیلیت نماد گناه و نافرمانی میشود. آنجا بود که خداوند حوا را میآفریند. نگاره لیلیت به صورت زنی عریان میباشد که دور تا دورش تا ماری پیچیده است. مار نماد شیطان و گناه میباشد و برخی روایات لیلیت را مقصر نافرمانی آدم و حوا در تناول میوه ممنوعه میدانند. اما در اسلام خبری از لیلیت نیست! آدم به عنوان نخستین انسان و آخرین گونه بشر خلق میشود و خداوند در آیه ۲۱ سوره روم میفرماید:
وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ
و یکی از آیات (لطف) او آن است که برای شما از جنس خودتان جفتی بیافرید که در کنار او آرامش یافته و با هم انس گیرید و میان شما رأفت و مهربانی برقرار فرمود. در این امر نیز برای مردم بافکرت ادلهای (از علم و حکمت حق) آشکار است.
در متن آیه از واژه انفسکم به معنای از خودتان برای توصیف آفرینش زن استفاده شده است. یعنی زن خلقتی برابر با مرد دارد و هیچکدام برتر نیستند کمااینکه خداوند در آیه ۳۱ سوره حجرات اشاره میکند که برتری به زنانگی یا مردانگی نیست بلکه به تقوای انسانهاست. چراکه روح جنسیت ندارد جسم است که جنسیت دارد.
در قرآن هدف آفرینش مهر و مهربانی در میان زن و مرد است. زن برای انس و الفت و برای ترویج مهربانی آفریده شده است چراکه بزرگترین مردمان تاریخ ابتدا از دامان یک مادر پاک زاییده و بالیده شده اند.
اسلام علنا با تفکرات تبعیض جنسی مبارزه میکند و زنان مردان را یکسان میداند و مبارزهای آشکار با تفکری غلط در عرب جاهلیت که دختران را نحس شمرده و زنده به گور میکردند در آیه ۱۴۰ سوره روم چنین بیان میکند:
قَدْ خَسِرَ الَّذِينَ قَتَلُوا أَوْلَادَهُمْ سَفَهًا بِغَيْرِ عِلْمٍ وَحَرَّمُوا مَا رَزَقَهُمُ اللَّهُ افْتِرَاءً عَلَى اللَّهِ ۚ قَدْ ضَلُّوا وَمَا كَانُوا مُهْتَدِينَ
البته آنان که فرزندان خود را به سفاهت و نادانی کشتند و آنچه را که خدا نصیبشان کرد با افترا به خدا حرام شمردند زیانکارند. اینان سخت گمراه شدند و هدایت نیافتند.
این تفکر چنان شیوا شکل گرفت که زنان پا به پای مردان در مبارزه اسلام خالص با کفر و ناعدالتی حاضر شدند.
💠بازتاب سیمای دختران در اساطیر باستانی
✒یادداشت: #محمدرضا_حقدوست (سیمرغ)
🔹️بخش پنجم🔹️
.
زنان منزوی و گوشهنشین نشدند و نمونه بارز آنها حضرت خدیجه که از ستونهای اصلی ترویج اسلام در صدر آن بود و حضوری پر رنگ در جریانات سیاسی و اجتماعی داشت. حضور عایشه امالمومنین همسر پیامبر در وقایع سیاسی حتی بعد از پیامبر حاکی از نقش موثر زنان در دنیای سیاست بود. این در حالی است که دختر پیامبر حضرت زهرا به طور مستقیم و غیرمستقیم در وقایع بر فراز و نشیب سالهای بعد از پیامبر و سکوت چندین ساله علی (ع) نقش موثری ایفا میکرد و او را نمونه کامل یک دختر میدانند. دختر جوانی که تقوا را مانع حضور در اجتماع نمیدانست.
این تفکر در سالهای بعد پر رنگ تر میشود و تا جایی که شاهد دلاوری بینظیر زنان در واقعه عاشورا هستیم. دلاوری شیرزنی چون زینب کبری(س) که با خطبه خود در دربار یزید بن معاویه مهر تاییدی بر نظریه اسلام زد که زنان پا به پای مردان در عرصههای سیاسی و اجتماعی حضور موثر دارند و تقوا و عفت مانع نقش ایشان نخواهد بود.
در سالهای بعد و قرنهای بعد ما شاهد درخشش دختران بسیاری در ایرانزمین و جهان اسلام بوده ایم. مانند رابعه عدویه که از بزرگان عرفان اسلامی در قرن هشتم بوده و تاثیری که بر عرفای بعد از خود گذاشته است انکار نشدنی است. عصاره تفکرات خالص رابعه در بطن بسیاری از اشعار عرفانی یافت میشود. تفکرات رابعه طلایهدار ورود اندیشههای عرفانی شرق به جهان غرب بود چراکه نخستین بار در قرن ۱۳ میلادی یعنی ۳۰۰ سال پیش از جنبش رفورماسیون و اصلاح مذهبی؛ داستان رابعه عدویه توسط ژوئن وایل صدراعظم لویی نهم به اروپا راه پیدا کرد. دختران ایرانی در طول تاریخ با وجود آنکه ناملایمات و فراز و فرودها و ناعدالتی ها دیدند و بسیار قربانی ناآگاهی و تعصبات کورکورانه شدند؛ ولی همواره جامعه را ترک نگفتند و حضور پرشور خود را ثابت نمودند چراکه آنها چون مردان چرخدندههای یک مملکت هستند. دختران هر مملکتی؛ آینده آن کشور هستند چراکه ایشان مادران آیندهاند و مادران هر کشور هستند که مردم آن کشور را میبالند. مردمان هر جامعهای در هر جای جهان از دامان مادرانی بالیده و پرورش مییابند که ایشان دختران امروز هستند!
💠بازتاب سیمای دختران
🔅در اساطیر باستانی و تاریخ جوامع مختلف
🖋نویسنده: محمدرضا حقدوست (سیمرغ)
⚠️حتما مطالعه شود⚠️
👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆
4_5879705667245180860.mp3
10.97M
#جلسه_پنجم
کارگاه مکتبهای ادبی و ادبیات تطبیقی
جلسه دوم ادبیات تطبیقی
🎙استاد: دکتر راهب عارفی
@Asra_YRC
4_5879705667245180861.mp3
11.05M
4_5897666700786010270.mp3
11.28M
#جلسه_هفتم
📚 آشنایی با ادبیات معاصر
🎙مدرس: دکتر سپیده سپهری
@ASRA_YRC
4_5897666700786010271.mp3
11.18M
#جلسه_هشتم
📚 آشنایی با ادبیات معاصر
🎙مدرس: دکتر سپیده سپهری
@ASRA_YRC