eitaa logo
لب المیزان
6هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
34 ویدیو
176 فایل
🔸 گروه فرهنگی المیزان 🔸استاد اصغر طاهرزاده 💎ارتباط با مدیر کانال @modir_lobolmizan 🔹سروش: Sapp.ir/lobolmizan 🔹ایتا:Eitaa.com/lobolmizan 🌐www.lobolmizan.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸 🌸استاداصغرطاهرزاده 💠سوال شماره۳۴۳۶۶ ⁉️بسم ربّ الشٌّهدا رحمت و درود خداوند بر شما استاد اگر انسان در طریق عشق حضرت معشوق برای وصال پروردگار قدم بگذارد. خود به خود اخلاقش زندگی اش تغییر میکند و روشن می شود اما ما از امام علی(ع) مولایمان داریم که: انسان باید حجاب های نورانی را هم کنار بزند من به عشق معشوق و وصالش پا به این طریق گذاشتم حال چه کنم که به جز کویش به دگر تپه ها فقط نگاه از بهر او داشته باشم؟ سردرگمم چه کنم؟ بیم دارم از اندک لحظه ای که به یاد او برای او دم ندهم و میبینم لحظه ای که شک دارم به یاد او بوده ام یا نه و از این محزون ترینم ✅باسمه تعالی: سلام علیکم: حجاب‌های نورانی همان راه‌هایی است که ما را به سوی حق جلو می‌برد، مثل استدلال‌های اثبات وجود خدا و یا اثبات وجود معاد. پس از آن است که باید دیگر به جای مشغول‌شدن به استدلال‌ها به خود خداوند مشغول شد و مأنوس گردید. و هنر ما باید آن باشد تا در همه امور متوجه حضور و نقش خداوند باشیم و همان خدایی که همواره نظر مبارکش به سوی ما است، آن‌قدر رحمان می‌باشد که از غفلت‌های ما درگذرد. و این‌جا است که نباید از رحمت او غفلت کرد و به خود سخت‌گیری نمود. موفق باشید 🌐http://lobolmizan.ir/quest/34366 🔻کانال لب المیزان ‌ 📱 @lobolmizan 🔻کانال صدای لب المیزان 📱 @sound_lobolmizan
🌸 🌸استاداصغرطاهرزاده 💠سوال شماره۳۴۳۶۷ ⁉️سلام مشورتی از شما میخواستم: باتوجه به اینکه حضرت آقا در دیدار با مردم سرافراز قم فرمودند که :«دروه ما دوره ای حساس و مهم است؛ از سنن الهی بهره ببرید». و قبل از آن نیز فرمودند:(«تدبر در قرآن» مارا به حقایق می رساند). لذا خط فکری ای در بنده تشکیل شده که پیگیر سنن الهی در عالم آفرینش باشم و در حد خودم این موارد را برای خودم تحلیل کنم و در آینده تبیین کنم.ان شاءالله خواستم بدانم روشمندی بنده برای پیگیری این مسئله نوین چیست؟ اگر تفسیر قیّم المیزان را پیشنهاد می‌فرمایید، این خط فکری را چگونه در آن دنبال کنم؟ پیش نیاز تحقیق درباره این مسئله چیست و روشمندی درست تحقیق به نظر شما باید چگونه باشد؟ باتشکر 🌹 ✅باسمه تعالی: سلام علیکم: شاید بتوان گفت یکی از خصوصیات بارز تفسیر قیّم «المیزان» تأکید علامه طباطبایی بر نمایاندن سنت‌های الهی در قرآن است. در این رابطه عرایضی در جواب سؤال شماره 19706 تحت عنوان «سنّت سقوط تمدنها از نظر قرآن در المیزان» شده است که خوب است به آن‌ رجوع فرمایید. این حساسیت موجب می‌شود که در دیگر سوره‌های قرآن نیز ما متوجه سنن الهی باشیم که واقعی‌ترین واقعیات عالم است به این معنا که اگر صدام حسین به عنوان یک واقعیتِ به ظاهر قدرتمند به انقلاب اسلامی حمله می‌کند، سنت خدا به عنوان واقعی‌ترین واقعیات به حکم «إِنَّ اللَّهَ يُدَافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ خَوَّانٍ كَفُورٍ»خدا مؤمنان را از هر مکر و شر دشمن نگاه می‌دارد، که خدا هرگز خیانتکار کافر ناسپاس را دوست نمی‌دارد؛ سرنگون می‌کند. موفق باشید 🌐http://lobolmizan.ir/quest/34367 🔻کانال لب المیزان ‌ 📱 @lobolmizan 🔻کانال صدای لب المیزان 📱 @sound_lobolmizan
🌸میلاد با سعادت حضرت فاطمه سلام الله علیها مبارک باد 🍁معرفی استادطاهرزاده 🍁باموضوع سلام الله علیها 🔸 : ✅مقام لیله القدری حضرت فاطمه سلام الله علیه (ویرایش جدید) https://lobolmizan.ir/book/66 ✅بصیرت حضرت فاطمه سلام الله علیه https://lobolmizan.ir/book/67 🔸 : ✅انگیزه‌های حذف حاکمیت معصوم از زبان حضرت فاطمه سلام الله علیها https://lobolmizan.ir/leaflet/170 ✅حضرت فاطمه، مظهرعبودیت https://lobolmizan.ir/leaflet/178 ✅ریشه اصلی غم فاطمه سلام الله علیها https://lobolmizan.ir/leaflet/192 ✅حضرت فاطمه (س)، بنیان‌گذار نهضتی که هنوز ادامه دارد https://lobolmizan.ir/leaflet/277 🔸 : ✅روح لطیف حضرت زهرا.س.،امید یا یأس؟ https://lobolmizan.ir/special-post/465 ✅تاکید حضرت فاطمه(س) برحکومت خدا در همه حال https://lobolmizan.ir/special-post/17 ✅معنی مقصد خلقت بودن حضرت فاطمه«سلام‌الله‌علیها» https://lobolmizan.ir/special-post/113 ✅نقش حضرت زهراء«علیها‌السلام»در شناخت جایگاه تاریخی امروز خود https://lobolmizan.ir/special-post/120 ✅زهرای مرضیه «سلام الله علیها» و هوشیاری نسبت به ظرفیت تاریخی که با اسلام شروع شد https://lobolmizan.ir/special-post/304 ✅زهراء علیهاسلام از وفات پیامبر تا شهادت https://lobolmizan.ir/special-post/357 ✅زهرای مرضیه(سلام الله علیها)؛ مرز بین آزادی و تکلیف https://lobolmizan.ir/special-post/909 🔸 : ✅حضرت فاطمه(س) https://lobolmizan.ir/sound/665 ✅حضرت فاطمه زهرا (س) - تصویری https://lobolmizan.ir/sound/667 🔸 : https://lobolmizan.ir/category/13?tab=quests&inner_tab=all-quest 🌐www.lobolmizan.ir 📱 @lobolmizan 📱 @sound_lobolmizan
🌺شرح 🌺 🔺راه نجات از روزمرّگی 💠https://lobolmizan.ir/leaflet/1092 🔮استاد اصغر طاهرزاده کانال لب المیزان 📱 @lobolmizan کانال صدای لب المیزان 📱 @sound_lobolmizan آدرس اینستاگرام 📱https://www.instagram.com/asghar_taherzadeh آدرس آپارات 🌐https://www.aparat.com/asghar_taherzadeh
🌺شرح 🌺 🔺راه نجات از روزمرّگی 🔮استاد اصغر طاهرزاده ✅بسم الله الرحمن الرحیم   🌸اگر نه باده، غم دل ز یاد ما ببرد    🌸نهیب حادثه بنیاد ما ز جا ببرد 🌸اگر نه عقل به مستی فروکشد لنگر  🌸چگونه کشتی از این ورطه بلا ببرد؟ 🌸فغان که با همه کس غایبانه باخت فلک      🌸که کس نبود که دستی از این دغا[1] ببرد 🌸گذار بر ظلمات است، خضر راهی کو؟   🌸مباد کآتش محرومی آب ما ببرد 🌸دل ضعیفم از آن می‌کشد به طِرف چمن    🌸که جان ز مرگ به بیماری صبا ببرد 🌸طبیب عشق منم، باده ده که این معجون   🌸فراغت آرد و اندیشه خطا ببرد 🌸بسوخت حافظ و کس حال او به یار نگفت 🌸مگر نسیم، پیامی خدای را ببرد  🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 🌸اگر نه باده، غم دل ز یاد ما ببرد    🌸نهیب حادثه بنیاد ما ز جا ببرد جناب حافظ با حضور در همه تاریخی که بشر با خود به‌سر می‌برد، به‌خصوص با نظر به آخرین بشر که با ظرفیتی گسترده در نزد خود حاضر است، متذکر آن نوع شیدایی می‌شود که انسان چنانچه در آن قرار گیرد، احساس پوچی و نیست‌انگاری که به تعبیر جناب حافظ «غم دل» می‌باشد را از او می‌زداید و اگر انسان‌هانتوانند در آن شیداییِ اصیل قرار گیرند، هرکس باشند، نهیب و طوفان حوادثِ روزگار بنیاد او را از جا برمی‌کَنَد و او را در اوج بی‌بنیادی رها می‌کند. این‌جا است که باید نظر به باده‌ای کرد که جناب حافظ متذکر ضرورت آن و نقش حساس آن می‌شود. راستی را! آن باده کدام است، اگر باده در این زمانه، شیدایی شهیدان نباشد ؟ آیا درک حقیقتی که جناب حافظ را به چنین گفتنی‌هایی کشانده، همان باده‌ای نیست که می‌تواند آزاد از تحجّر زمانه و به گفته او آزاد از «زهدِ ریایی»، معاشقه‌ای را با حضرت دوست‌ به پا کند؟ باده ما در این دوران کدام است، دورانی که بنیاد بشریت را به خطر انداخته؟ خوشا به حال شهدا[2] که با باده‌ای همساز و همراز شدند که غم دل آن‌ها را زدود، باده‌ای که مانع شد تا نهیب حادثه بنیادشان را از جا برکَند. 🌸اگر نه عقل به مستی فروکشد لنگر  🌸چگونه کشتی از این ورطه بلا ببرد؟ نه، عقل به تنهایی کافی نیست، باید در درون کشتی زندگی، مستی و شیداییِ ایمان را نیز در جان خود حاضر کرد وگرنه چگونه عقل می‌تواند این کشتی را به ساحل آرامش برساند و از طوفان بلا برهاند؟ راستی! چرا حضرت روح الله«رضوان‌الله‌تعالی‌علیه» توانست در مقابل تهاجم دشمنِ بعثی به آن زیبایی مقاومت کند؟ آیا جز آن بود که در عین عقلانیت، از شور ایمان و مستیِ توکل بهره‌مند بود؟ امری که در این دوران، یعنی دوران هزار فتنه داخلی و خارجی موجب آرامش و مستی رهبر معظم انقلاب گشته است و آن چیزی نیست جز این‌که او عقل خود را تا مرز مستی و شیدایی که اطمینان قلبی به وعده الهی بود، جلو برده و کشتیِ این انقلاب را از این طریق به لنگرگاه آرامش و آینده‌داری رسانده. 🌸فغان که با همه کس غایبانه باخت فلک      🌸که کس نبود که دستی از این دغا[3] ببرد در راستای حضورِ مستی و شیداییِ ایمان و تأثیر آن، صد حیف و صد فغان که روزگار چگونه قمارهای خویش را غائبانه برگزار می‌کند و عموماً افراد را شکست می‌دهد و کسی هنوز نتوانسته بر این حریف غالب شود، زیرا عموم مردم یا باعقل حساب‌گرانه دنیایی و یا با عقل روشنفکرانه جدا از ایمان و شیدایی به میان می‌آیند و خود را از حضور خضرِ راه که می‌تواند آن‌ها را از ظلمات برهاند، محروم کرده‌اند، امری که جناب حافظ در بیت بعدی متذکر آن می‌شود و می‌فرماید: 🌸گذار بر ظلمات است، خضر راهی کو؟   🌸مباد کآتش محرومی آب ما ببرد راهی که در زندگی در پیش است، راهی است که چندان روشن نیست و گذارها بر آن هست، آن هم راهی که در نهایت به ظلمات و سرگردانی ختم می‌شود، مگر آن‌که متوجه باشیم کتاب و مدرسه و درس و استاد دانشگاه‌بودن کافی نیست. به خضرِ راهی باید فکر کرد که خداوند در هر زمان و زمانه‌ای در کنار ما قرار داده تا معنای زیستن و فکرکردن و عمل‌کردن را در سیره و سبک شخصیتی او بیابیم. این خضرِ راه است که انسان را به سرچشمه حیات و هدایت می‌رساند و لذا چنین مباد که آتش حرمان، آب حیات را به جهت بی‌صبری و عدم ایستادگی ما، از چنگ‌مان خارج کند و با آبروریزی، ما گرفتار ظلماتِ دروغ‌های فضای رسانه‌ای جهان استکباری شویم، اگر خضرِ راهِ خود را در این جهان دائماً مدّ نظر نداشته باشیم غول‌های بیابان‌های توهّم در فضای مجازی ما را می‌ربایند. در این دوران، سواد رسانه‌ای و توجه به سنت‌های الهی و سیره وَلیّ الهی، همان خضرِ راه است برای عبور از ظلمات دوران. 🌸دل ضعیفم از آن می‌کشد به طِرف چمن    🌸که جان ز مرگ به بیماری صبا ببرد آری! وقتی فضا طوفانی است و همچنان تیره و تار است و دل من نیز دارای قوّت کافی نمی‌باشد، امیدم آن است که این دل ضعیف با هوشیاری لازم، مرا بدون هرگونه یأس به سوی چمن که حضور در تاریخ انقلاب اسلامی است، بکشاند تا از مرگِ گرفتاری در ظل
مات به کمک وزش ملایم باد صبا نجات یابد و اجازه ندهد ناامیدی و پوچی بر من مسلط شود، بالاخره در وزیدن باد صبا که چون بیمار به آهستگی حرکت می‌کند، امید گشایشی که ما را به شیداییِ ایمان بکشاند، هست. زیرا خداوند راهی را در این زمانه مقابل ما گشاده که رهروان آن راه در ابتدا نیز به همین امید که باد صبا در پیش است در آن راه قدم گذاردند و به نتیجه رسیدند و ره صدساله را یک‌شبه طی کردند، وگرنه از مرگِ روزمرّگی‌ها نجات نمی‌یافتند. 🌸طبیب عشق منم، باده ده که این معجون   🌸فراغت آرد و اندیشه خطا ببرد جناب حافظ خطاب به حضرت محبوب درخواست می‌کنند، حال که حافظ با راهی که گشوده است، طبیب عشق گشته و مسیر نجات انسان‌ها از سرگردانی‌ها و تحجّر‌ها شده، پس او را سرشار از باده و سرمستی و شیدایی کن، زیرا در چنین فضا و روحیه‌ای معجون عشق و شیدایی است که از یک طرف آرامش جان و وارستگی را به ارمغان می‌آورد، و از طرف دیگر افکار خطا و مزاحم را می‌زداید تا انسان در نزد خود به عالی‌ترین شکل حاضر باشد. 🌸بسوخت حافظ و کس حال او به یار نگفت 🌸مگر نسیم، پیامی خدای را ببرد قصه عشق و طلبی که جهانی بس گشوده را مقابل انسان بگشاید، امر ساده‌ای نیست. در راستای طلب آن گشودگی، قصه، قصه سوختن است و حال جناب حافظ در همین رابطه قصه سوختن خود را که بسی امیدواری و انتظار در آن هست به بیان می‌آورد، که جان حافظ در راستای آن سوخت و کسی خبر حال او را به یارش نرسانده، زیرا این احوالات، احوالاتی نیست که بتوان از آن سخن گفت مگر آن‌که نسیمی از راه برسد و آن را به محبوب برساند تا سالک با گشودگی بیشتر خود را در انتظاری برتر احساس کند و فراغی در عین وصل و وصلی را در عین فراغ در خود بیابد. پس قصه بیت آخر، قصه همیشگی سالکِ واصلی است که وصلش عین فرق و فرقش عین وصل است، زیرا در راه است. در راهی که در این زمانه مردمِ ما ذیل انقلاب اسلامی در آن حاضر شدند و می‌توانند احساس خاص حضور در این زمانه را تجربه ‌کنند                                        والسلام  [1] - دغا، یعنی نادرست و دغل‌باز [2]  - حضرت امام خمینی«رضوان‌الله‌تعالی‌علیه» می فرمایند: «خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنان که در این قافله نور جان و سر باختند!» [3] - دغا، یعنی نادرست و دغل‌باز 💠https://lobolmizan.ir/leaflet/1092 کانال لب المیزان 📱 @lobolmizan کانال صدای لب المیزان 📱 @sound_lobolmizan
🌸 🌸استاداصغرطاهرزاده 💠سوال شماره۳۴۳۶۸ ⁉️ ازدواج هایی که تا به این سن و سال دیدم جز چیزایی که نمیشناسم نبوده ! دختری بیچاره با دروغی که بهش گفتند منتظر میمونه هر کسی بیاد خونه شون و حالا هم چمیدونه کدوم اون افراد به دردش میخوره و چه بسا اصلا کسی هم نیاد ، مگر یه احساسی بهش بگه همینه ! کدوم احساس؟! . پسر ها هم ننه شون میگفت فلانی و اینا خیلی دیگه غلدر میشدن میگفتن همینو میخوام! حالا چی دیده که اینقدر احساسی شده ؟! معلوم نیست . پیامبر خدا با اون شرایط ازدواج کردند که شما توضیح بفرمایید برامون ؛ بنده نیز نمیدانم ازدواج اصلا چیست ، جنس مقابل چیست ، من هیچ چیز از زندگی مشترک را ، حتی دوست داشتن یا حتی صحبت کردن با فردی که او مرا دوست بدارد نمیدانم و نمیخواهم مثل هیچ کسی که تا به امروز دیدم ازدواج کنم من چیزی دیگر میخواهم که نمی دانم چیست ... نه ! در نسبت با غرب نه در نسبت با مذهبیانی که تا کنون بوده اند در نسبت با خودم. ✅باسمه تعالی: سلام علیکم: به هر حال باید در همین دنیا با همه این حرف‌ها خود را بیابیم و به حضوری بیندیشیم که در این تاریخ همچون حاج قاسم سلیمانی ما را در بر بگیرد، آن‌هم در نسبتی که او در دل تاریخ جمهوری اسلامی با رهبر انقلاب پیدا کردند و جناب استاد آقای محسن عباسی ولدی، متذکر آن هستند. https://eitaa.com/matalebevijeh/12615 موفق باشید 🌐http://lobolmizan.ir/quest/34368 🔻کانال لب المیزان ‌ 📱 @lobolmizan 🔻کانال صدای لب المیزان 📱 @sound_lobolmizan
🌸 🌸استاداصغرطاهرزاده 💠سوال شماره۳۴۳۶۹ ⁉️هیچ وقت دوستی که مرا دوست بدارد چنان که من هم اورا دوستی بدارم که یک اطمینان درست و دوستانه حاصل بشه نداشتم ، همیشه تنها بودم چه در خانواده چه در اجتماع . در سن جوانی موهای سپیدی دارم که ۱۰ سال پیر تر از من ندارند ، ظاهری بیمار که دلیلی برای آرایش نداشته چون نه دوستش داشتند و نه دوست داشته چنان که ادراک بشه . تا آسمان ها پر میکشم در بهشت ها قدم میزنم ، جهنم هارا هم دیده ام همه و همه تا کنون به من "دوست داشته شدن ملموس نداد" و نه دوست داشتن کسی که احساس یگانگی باو کنم‌گویا من است در کالبدی دیگر و من او در شکلی دیگر . به یاد دارم از همان طفولیت چنین بودم نه اینکه فکر کنی قصه امروز و دیروز است ؛ من دندان زمین را کنده بودم اما اگر قرار به زمین است کم تر از پیامبر خدا ، کم تر از اهل البیت از زمین و زمان زیستن نمیخواهم و این یعنی اوج احساس ، مال ، دوست داشتن و دوست داشته شدن و پذیرش و بزرگی و تواضع ، نه چون پادشاهان دنیا و نه چون مراجع و علما ! بلکه همچون پیامبران و نه شکل انها ! خود آنها . جلسات دوشنه شمارا هم گوش میدهم اگر حرفی تازه و دلیر و از پیش رو میزنید بفرمایید و گرنه که خود راهمان گوینده است فقط آمدیم به رشته تحریر شما و دیگران سخنانی تحریر شودوگرنه پیر تر از آنم که به کسی رجوع کنم . ✅باسمه تعالی: سلام علیکم: همین‌طور است که می‌فرمایید. ما انسانیت خود را اگر در کامل‌ترین انسان که آخرین پیامبر نیز هست، نتوانیم درک کنیم، به گفته جناب نیچه همچنان پوچی و سرگردانی نصیب ما می‌شود. این‌جا است که قرآن را می‌توان در راستای این حضور خواند. البته «آن‌قدر ای دل که توانی بکوش)، آیا رجوعی که اخیراً به سوره مبارکه شمس شده، راهی می‌گشاید که خود را در مواجهه با روح بزرگ رسول خدا«صلوات‌الله‌علیه‌وآله» احساس کنیم. موفق باشید 🌐http://lobolmizan.ir/quest/34369 🔻کانال لب المیزان ‌ 📱 @lobolmizan 🔻کانال صدای لب المیزان 📱 @sound_lobolmizan
🌸 🌸استاداصغرطاهرزاده 💠سوال شماره۳۴۳۷۰ ⁉️با سلام استاد عزیز در رواياتى در منابع شيعه و اهل سنت كه از لحاظ سندى صحيح است از اتخاذ قبور به عنوان مسجد نهى شده است. مثلا در كتاب صحيح بخارى ، حديث 1301 چنين آمده است : عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا قَالَتْ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي مَرَضِهِ الَّذِي لَمْ يَقُمْ مِنْهُ لَعَنَ اللَّهُ الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى اتَّخَذُوا قُبُورَ أَنْبِيَائِهِمْ مَسَاجِدَ لَوْلَا ذَلِكَ أُبْرِزَ قَبْرُهُ غَيْرَ أَنَّهُ خَشِيَ أَوْ خُشِيَ أَنَّ يُتَّخَذَ مَسْجِدًا ترجمه : عايشه روايت مى‌كند كه پيامبر(ص) در مريضى‌اش كه در آن از دنيا رفت گفت : خدا يهود و نصارى را لعنت كرد چون قبور انبياء خود را به عنوان مسجد اتخاذ كردند. سپس عايشه گفت اگر چنين نبود قبر پيامبر آشكار بود ولى از آنكه قبر او به عنوان مسجد اتخاذ شود ترسيده شد. و اما در كتب شيعه در كتاب الكافي ج : 3 ص : 228 آمده است : عَنْ سَمَاعَةَ قَالَ سَأَلْتُهُ عَنْ زِيَارَةِ الْقُبُورِ وَ بِنَاءِ الْمَسَاجِدِ فِيهَا فَقَالَ أَمَّا زِيَارَةُ الْقُبُورِ فَلَا بَأْسَ بِهَا وَ لَا تُبْنَى عِنْدَهَا الْمَسَاجِدُ ترجمه : سماعه مى‌گويد از امام صادق(ع) راجع به زيارت قبور و ساختن مسجد در قبرستان پرسيدم. ايشان فرمودند : اما زيارت قبور اشكالى ندارد ولى نزد قبرها مسجد نسازيد. اين حديث از لحاظ سندى موثق است. در نرم افزار درايه النور اين حديث موثق ذكر شده و آقاى مجلسى در مرآه العقول نیز سند اين حديث را موثق دانسته است. همچنين در كتاب وسائل‏الشيعة ج : 5 ص : 162 از امام باقر(ع) نقل شده است كه : فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص نَهَى عَنْ ذَلِكَ وَ قَالَ لَا تَتَّخِذُوا قَبْرِي قِبْلَةً وَ لَا مَسْجِداً فَإِنَّ اللَّهَ لَعَنَ الَّذِينَ اتَّخَذُوا قُبُورَ أَنْبِيَائِهِمْ مَسَاجِدَ ترجمه : پيامبر(ص) فرمود قبر مرا قبله و مسجد نگيريد چرا كه خدا کسانی را كه قبور انبياء خود را مسجد گرفتند لعنت كرد. سند اين حديث در نرم افزار درايه النور صحيح دانسته شده است. حديث در اين باب زياد است و به هر حال اين احاديث نيز مويدى است بر اينكه نظر گروه دوم در زمان اصحاب كهف صحيح نبوده است. قرينه پنجم : اتخاذ قبور به عنوان مساجد با توجه به اينكه در ظاهر شبهۀ شرك دارد كار پسندیده‌ای نيست. قرينه ششم : علماى شيعه در رساله‌هاى خود آورده‌اند كه نماز خواندن در قبرستان و جايى كه قبر باشد مكروه است. در رسالۀ مراجع تقليد آمده است : نماز خواندن در چند جا مكروه است و از آن جمله است: ... مقابل قبر، روى قبر، بين دو قبر ، در قبرستان. (توضيح المسائل (محشى - امام خمينى)؛ ج‏1، ص: 501) با توجه به اين حكم مى‌فهميم نظر آن گروه دوم در زمان اصحاب كهف چندان صحيح نبوده است و کسانی كه از آيه 21 سوره كهف مى‌خواهند برخى كارهاى امروزه را توجيه كنند به نظر، دقت لازم را در تحقيقات خود نكرده‌اند. علاوه بر این در هیچ کجای قرآن توصیۀ صریحی برای ساختن قبور يا چيزي بر روي قبور نداریم. آیا خدا نمی‌توانست به پیامبرش توصیه کند که بر سر قبر ابراهیم برو و آن را بساز؟ با این تفاصیل ساختن گنبد و بارگاه برای مرحوم خمینی چه ضرورتی داشته است. ممنونم ✅ باسمه تعالی: سلام علیکم: همین‌طور که متوجه هستید واقعاً در قبرستان‌ها به آن معنا که مسجد شوند، نباید نماز خواند ولی آیا جریان اصحاب کهف به عنوان نمادی از یک معجزه بزرگ را می‌توان به عنوان قبر و قبرستان قلمداد کرد؟ در مورد حضرت امام خمینی«رضوان‌الله‌تعالی‌علیه» و مزار شریف ایشان، بحث بر سر نمادی است که امکان رجوع و زیارت اولیای الهی را فراهم باید کرد، ولی این نوع برخوردی که فعلاً ما با آن روبه‌رو هستیم، به نظر می‌آید تشریفاتش آن را از نمادبودن خارج کرده است. موفق باشید 🌐http://lobolmizan.ir/quest/34370 🔻کانال لب المیزان ‌ 📱 @lobolmizan 🔻کانال صدای لب المیزان 📱 @sound_lobolmizan