#بقیه_الله_خیر_لکم_ان_کنتم_مومنین
#اسامی_القاب_مبارک_حضرت_ولی_عصر_عجل_الله_تعالی_فرجه_الشریف
#المضطر
✨«أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونَ»
{یا کسى که [دعاى] مضطر را هنگامىکه او را بخواند اجابت مىکند و ناراحتى [او] را برطرف مىسازد و شما را خلفاى زمین قرار مىدهد؛ آیا معبودى با خداست؟! کمتر متذکّرمىشوید}
(سوره مبارکه نمل آیه ۶۲)
ا┅═✧❁ ⚜ ❁✧═┅ا
🔰از القاب مبارک حضرت مولانا بقیة الله الاعظم (ارواحنا فداه) «مُضطرّ» است.
➖مضطر به کسی اطلاق میشود که سختی و ابتلایی بر او عارض شده، اعم از اینکه بر خودش باشد و یا بر یکی از متعلقاتش (اهل و خاندان و...) (۱).
🖋شریفه ۶۲ سوره مبارکه نمل، از حضرت مولانا بقیة الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به «مضطر» نام می برد؛ آنکه به درگاه الهی تضرع می نماید تا خداوند سوء را برطرف و حضرتشان را خلیفة و جانشین بر روی زمین قرار دهد.
☑️چنانکه حضرت باقرالعلوم (علیه السلام) با اشاره به این آیه فرمودند: هُوَ وَ اللَّهِ الْمُضْطَرُّ فِي كِتَابِ اللَّهِ (۲) : به خدا قسم، مضطر حقیقی در کتاب خداوند عزوجل، اوست.
☑️و نیز حضرت صادق آل محمد (علیه السلام) فرمودند: نزلت فی القائم (علیهالسلام) هو و اللّه المضطرّ إذا صلّی فی المقام رکعتین و دعا اللّه فأجابه و یکشف السّوء و یجعله خلیفة فی الأرض» (۳) : این آیه در خصوص حضرت قائم (علیه السلام) نازل شده؛ آن هنگام که در مقام ابراهیم، نماز گذارده و خداوند دعای او را اجابت و او را خلیفه و جانشین بر زمین قرار میدهد.
🕋یا مُجیبَ المُضطَرّ...اَجِبِ المُضطَرّ بِحَقِّ المُضطَرّ وَ نَحنُ المُضطَرّونَ وَ صَلَّی اللهُ عَلی سَیِّدَنا مُحَمَّدٍ وَ الِه الطّاهِرینَ....
ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا
(۱). فهو قد يكون مضطرّا بصيغة المفعول، أى يعرض له نقصان و عذاب و شدّة و ابتلاء في بدنه أو متعلّقاته، بأىّ سبب و علّة مختارة من جانب اللّه العزيز، أو باذنه و تحت أمره، أو تحت حكمه العامّ و نظمه.
(۲).تفسیر نور الثقلین ج ۴ ص ۹۴
(۳).تفسیر القمی، ج۲، ص۱۲۹
@Lowhon_Mahfooz
#بقیه_الله_خیر_لکم_ان_کنتم_مومنین
#اسامی_القاب_مبارک_حضرت_ولی_عصر_عجل_الله_تعالی_فرجه_الشریف
#الفقیه
✨«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قِيلَ لَكُمْ تَفَسَّحُوا فِي الْمَجَالِسِ فَافْسَحُوا يَفْسَحِ اللَّهُ لَكُمْ وَإِذَا قِيلَ انْشُزُوا فَانْشُزُوا يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ»
{اى كسانى كه ايمان آوردهايد، چون شما را گويند در مجالس جاى باز كنيد، جاى باز كنيد تا خدا در كار شما گشايش دهد. و چون گويند كه برخيزيد، برخيزيد. خدا آنهايى را كه ايمان آوردهاند و كسانى را كه علم يافتهاند (۱) به درجاتى برافرازد ، و خدا به كارهايى كه مىكنيد آگاه است}
(سوره مبارکه مجادله آیه ۱۱)
ا┅═✧❁ ⚜ ❁✧═┅ا
🔰از القاب مبارک حضرت مولانا بقیة الله الاعظم (ارواحنا فداه) «فقیه» است.
▪️«فقه» در لغت به معنای فهم و إدراک دقیق، عمیق، ژرف نگرانه و موشکافانه در یک موضوع است و فقیه به کسی اطلاق می شود که متصف به صفت مزبور باشد.
☑️در اقوال مکررا ذکر شده که نواب حضرت حجة إبن الحسن المهدي (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از آن حضرت با لقب «فقیه» یاد می نمودند؛ علی الخصوص در نامه هایی که به آن حضرت جهت پرسش از مسائل دینی می نوشتند:
🖋كتبت الى الفقيه (عليه السلام) اسأله عن الرجل يزور قبور الائمة عليهمالسلام هل يجوز له... (۲)
🖋كتبت إلى الفقيه (عليهالسلام) اسأله هل يجوز ان يسبح الرجل بطين قبر الحسين عليهالسلام.. (۳)
ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا
(۱).عن الصادق (علیه السلام) : «الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ» الْأَئِمَّهًُْ (علیهم السلام)؛ مقصود از آنان که علم یافته اند [در مطلق معنا] ائمه (علیهم السلام) می باشند.
بحار الأنوار، ج۲۳، ص۲۰۳
(۲). تهذيب الاحکام،ج۲ ص۲۲۸
(۳).تهذيب الأحكام، ج۶ ص۷۵
@Lowhon_Mahfooz
#بقیه_الله_خیر_لکم_ان_کنتم_مومنین
#اسامی_القاب_مبارک_حضرت_ولی_عصر_عجل_الله_تعالی_فرجه_الشریف
#قیامت
✨«قُلْ لِمَنْ ما فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ قُلْ لِلهِ كَتَبَ عَلى نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ لَيَجْمَعَنَّكُمْ إِلى يَوْمِ الْقِيامَةِ لا رَيْبَ فيهِ الَّذينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ فَهُمْ لا يُؤْمِنُونَ»
{بگو: آنچه در آسمانها و زمين است، از آن كيست؟ بگو: از آن خداست. رحمت را بر خود، لازم دانسته؛ بهطور قطع همهی شما را در روز قيامت، كه در آن شك و ترديدى نيست، گرد خواهد آورد فقط كسانى كه سرمايههاى وجود خويش را از دست دادهاند، ايمان نمىآورند}
(سوره مبارکه انعام، آیه ۱۲)
ا┅═✧❁ 🕋 ❁✧═┅ا
🔰از القاب مبارک حضرت مولانا بقیة الله الاعظم (ارواحنا فداه) «قیامت» است.
☑️ «قیامت» در تنزيل آيات حضرت قرآن، به ظرف زمان برخاستن (قیام) خلق از قبور و اجتماعشان در پیشگاه حضرت ربّ العالمين اطلاق میشود (۱) که از مصادیق بارز آن در بطن ، يوم قيام القائم (علیه السلام) می باشد؛ یعنی ظرف زمان احیاء قلوب و قیام نمودن و اجتماعشان حول حضرت بقیة الله فی أرضه (أرواحنا فداه).
🖋چنانکه حضرت صادق آل محمد (علیه السلام) فرمودند : «.. إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَ هُوَ يَوْمُ قِيَامِ الْقَائِمِ (علیه السلام)»: تا روز قیامت و مقصود از آن، روز قيام حضرت قائم (علیه السلام) است (۲)
✔️و نیز حضرت امام موسی الکاظم (عليه السلام) در خصوص اجتماع شیعیان در آن روز، با اشاره به شریفه «.. أَيْنَ مَا تَكُونُوا يَأْتِ بِكُمُ اللَّهُ جَمِيعًا» (سوره مبارکه بقره، آیه ۱۴۸) فرمودند: ذَلِکَ وَ اللَّهِ أَنْ لَوْ قَدْ قَامَ قَائِمُنَا یَجْمَعُ اللَّهُ إِلَیْهِ شِيعَتِنَا مِنْ جَمِیعِ الْبُلْدَانِ (۳) : آن هنگام که قائم ما (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قیام نماید ، خداوند شیعیانمان را از تمام سرزمین ها به سوی ایشان جمع می کند.
✨اللّٰهُمَّ هٰذِهِ بَيْعَةٌ لَهُ فِي عُنُقِي إِلَىٰ يَوْمِ الْقِيَامَةِ (۴)
ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا
(۱).القيامة: فباعتبار قيام الخلق فيها لربّ العالمين
(۲).تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ج۱ ص۷۸۰
(۳).بحارالأنوار، ج۵۲، ص۲۹۱
(۴).فرازی از دعای امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بعد از نماز صبح
@Lowhon_Mahfooz
#ربیع_الاول
🏴نقدّم أحرّ التّعازی لساحة مولانا و صاحبنا بقیة الله الأعظم (أرواحنا فداه) بمناسبة إستشهاد مولانا أبا الإمام المنتظر ، ابومحمّد الحسن الخالص، ابن الرّضا، الإمام حسن بن علی الزکی العسکری (علیه السلام)
▪️ «اَللَّـهُمَّ صَلِّ عَلَي الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّد، الْبَرِّ التَّقِيِّ الصّادِقِ الْوَفِيِّ النُّورِ الْمُضيئِ، خازِنِ عِلْمِكَ، وَالْمُذَكِّرِ بِتَوْحيدِكَ وَوَلِيِّ اَمْرِكَ، وَخَلَفِ اَئِمَّةِ الدّينِ الْهُداةِ الرّاشِدينَ، وَالْحُجَّةِ عَلي اَهْلِ الدُّنْيا فَصَلِّ عَلَيْهِ يا رَبِّ اَفْضَلَ ما صَلَّيْتَ عَلي اَحَد مِنْ اَصْفِيآئِكَ، وَحُجَجِكَ وَاَوْلادِ رُسُلِكَ يا اِلـهَ الْعالَمينَ» ▪️
(صلوات خاصه حضرت امام ابامحمد حسن بن علی الزکی العسکری علیه السلام)
@Lowhon_Mahfooz
#بقیه_الله_خیر_لکم_ان_کنتم_مومنین
#اسامی_القاب_مبارک_حضرت_ولی_عصر_عجل_الله_تعالی_فرجه_الشریف
#الساعة
✨«يَسْأَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْسَاهَا قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِنْدَ رَبِّي لَا يُجَلِّيهَا لِوَقْتِهَا إِلَّا هُوَ ثَقُلَتْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ لَا تَأْتِيكُمْ إِلَّا بَغْتَةً يَسْأَلُونَكَ كَأَنَّكَ حَفِيٌّ عَنْهَا قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِنْدَ اللَّهِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ»
{درباره الساعة (قيامت) از تو مىپرسند كه چه وقت فرا مىرسد. بگو: علم آن نزد پروردگار من است. تنها اوست كه چون زمانش فرا رسد آشكارش مىسازد. فرارسيدن آن بر آسمانيان و زمينيان پوشيده است، جز به ناگهان بر شما نيايد. چنان از تو مىپرسند كه گويى تو از آن آگاهى. بگو: علم آن نزد خداست ولى بيشتر مردم نمىدانند}.
(سوره مبارکه اعراف،آيه ۱۸۷)
ا┅═✧❁ 🕋 ❁✧═┅ا
🔰از القاب مبارک حضرت مولانا بقیة الله الاعظم (ارواحنا فداه) «الساعة» است.
☑️الساعة یکی از اسامی روز قیامت در آیات حضرت قرآن است که بر شأنی از شئون آن اشاره می نماید ؛ یعنی زمانی موعود و معروف نزد همه خلق. مطابق فرمایش حضرات تراجمه وحی الله (علیهم السلام)، «الساعة» در یک بطن، به روز قیام حضرت مولانا بقیة الله الأعظم (أرواحنا فداه) دلالت دارد.
چنانکه حضرت صادق آل محمد (علیه السلام) فرمودند:
▫️حَاشَ لِلَّهِ أَنْ يُوَقِّتَ ظُهُورَهُ بِوَقْتٍ يَعْلَمُهُ شِيعَتُنَا .. لِأَنَّهُ هُوَ السَّاعَةُ الَّتِي قَالَ اللَّهُ تَعَالَى: «يَسْئَلُونَكَ عَنِ السَّاعَة أَيَّانَ مُرْساها.. (سوره اعراف، آیه ۱۸۷) « يَسْئَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْساها» (سوره نازعات،آيه ۴۲)؛ «عِنْدَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ» (سوره لقمان،آيه ۳۴)؛ «ما يُدْرِيكَ لَعَلَّ السَّاعَة قَرِيب» (سوره شوری، آيه ۱۷) (۱)
▪️حاشا که خداوند عزوجل برای امر ظهور حضرت بقیة الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) زمانی را مشخص نماید که نزد شیعیانمان معلوم باشد؛ زیرا آن همان « الساعة» است که خداوند عزوجل می فرماید... [سپس به آياتی از حضرت قرآن اشاره فرمودند که در آن از روز قیامت، به الساعة تعبیر شده که دلالت دارد بر وعده ای برای زمانی معروف نزد همه خلق].
☑️و نیز در روایتی دیگر فرمودند:.. فَهُوَ خُرُوجُ الْقَائِمِ وَ هُوَ السَّاعَةُ (۲): خروج حضرت قائم آل محمد (علیه السلام) همان الساعة است.
✨ «اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّك الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلي ابآئِهِ، في هذِهِ السَّاعَةِ، وَفي كُلِّ ساعَةٍ..»
ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا
(۱).بحار الأنوار ج٥٣ ، ص ٣؛ الهداية الكبرى ؛ ص٣٩٢
(۲). الكافي ؛ ج١ ؛ ص٤٣١؛ تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ؛ ؛ ص٣٠١؛ إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات ؛ ج٥ ؛ ص٦٠
@Lowhon_Mahfooz