May 11
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صلی علی محمد و آل محمد و العن من عاداهم
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :المُسلمُ مَن سَلِمَ الناسُ مِن يَدِهِ و لِسانِهِ ، و المُؤمِنُ مَنِ ائتَمَنَهُ الناسُ على أموالِهِم و أنفُسِهِم .
ترجمة:
امام صادق عليه السلام :مسلمان ، كسى است كه مردم از دست و زبان او آسوده باشند و مؤمن ، كسى است كه مردم او را امين مال و جان خود بدانند
.معاني الأخبار : ۲۳۹/۱
کانال #سبک زندگی اسلامی
https://eitaa.com/lslam14
مِنْ كِتَابِ اَلْمَحَاسِنِ عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ وَهْبٍ قَالَ : قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ كَيْفَ يَنْبَغِي لَنَا أَنْ نَضَعَ فِيمَا بَيْنَنَا وَ بَيْنَ قَوْمِنَا وَ فِيمَا بَيْنَنَا وَ بَيْنَ خُلَطَائِنَا مِنَ اَلنَّاسِ فَقَالَ تُؤَدُّونَ اَلْأَمَانَةَ إِلَيْهِمْ وَ تُقِيمُونَ اَلشَّهَادَةَ لَهُمْ وَ عَلَيْهِمْ وَ تَعُودُونَ مَرْضَاهُمْ وَ تَشْهَدُونَ جَنَائِزَهُمْ .
معاوية بن وهب گويد:به امام صادق عليه السّلام عرض كردم:رفتار ما با كسانى كه با ما معاشرت دارند يا با ما هم فكرند چگونه سزاوار است باشد؟فرمود:امانت را به آنان برگردانيد، اگر از شما شهادت خواستند،در شهادت و گواهى آنها شركت نماييد،بيمارانشان را عيادت كنيد،و از جنازۀ آنان مشايعت كنيد.
کانال #سبک زندگی اسلامی
https://eitaa.com/lslam14
عَنْ اَبى عَبْدِاللّه ِ عليه السلام قالَ: اِذا اَحْبَبْتَ رَجُلاً فَاَخْبِرْهُ بِذلِكَ فَاِنَّهُ اَثْبَتُ لِلْمَوَدَّةِ بَيْنَكُما. [ اصول كافى، ج 4، ص 459.]
امام صادق عليه السلام فرمود: هرگاه كسى را دوست داشتى او را بدان آگاه ساز، زيرا اعلام محبّت، محبّت را ميان شما استوارتر مى سازد.
مَرَّ رَجُلٌ فِی المَسجِدِ وأبو جَعفَرٍ(علیه السلام) جالِسٌ وأبو عَبدِ اللّهِ(علیه السلام)، فَقالَ لَهُ بَعضُ جُلَسائِهِ: وَاللّهِ إنّی لَاُحِبُّ هذَا الرَّجُلَ.
قالَ لَهُ أبو جَعفَرٍ(علیه السلام): ألا فَأَعلِمهُ؛ فَإِنَّهُ أبقی لِلمَوَدَّةِ وخَیرٌ فِی الاُلفَةِ.
مردی در مسجد می گذشت و امام باقر(علیه السلام ) و امام صادق(علیه السلام) نشسته بودند. یکی از مجلسیان به امام(علیه السلام) گفت: به خدا، من این مرد را دوست می دارم!
امام باقر(علیه السلام) به او فرمود: «پس، این را به او اعلام کن؛ زیرا این کار، دوستی را پایدارتر می سازد و برای الفت، بهتر است».
المحاسن: ج ۱ ص ۴۱۵ ح ۹۵۱
کانال #سبک زندگی اسلامی
https://eitaa.com/lslam14
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله و سلم ) الْمُؤْمِنُ يَأْكُلُ بِشَهْوَةِ أَهْلِهِ وَ الْمُنَافِقُ يَأْكُلُ أَهْلُهُ بِشَهْوَتِهِ.
رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود: انسان با ايمان به ميل و رغبت خانواده اش غذا مى خورد، ولى منافق، ميل و رغبت خود را به خانواده اش تحميل مى كند.
الكافي (ط - الإسلامية)، ج4، ص: 12.
کانال #سبک زندگی اسلامی
https://eitaa.com/lslam14
برکت مهمان
پيامبر اكرم(صلی الله علیه و آله و سلم ) ورود مهمان به خانه را هديهاي الهي ميدانست و ميفرمود:
إِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِعَبْدٍ خَيْراً أَهْدَى لَهُمْ هَدِيَّةً قَالُوا وَ مَا تِلْكَ الْهَدِيَّةُ قَالَ الضَّيْفُ يَنْزِلُ بِرِزْقِهِ وَ يَرْتَحِلُ بِذُنُوبِ أَهْلِ الْبَيْتِ؛
هرگاه خداوند بخواهد خير و خوبي به جمعيتي برساند، هديهاي به سوي آنان ميفرستد. سؤال شد منظور از هديه چيست؟ فرمودند آن هديه، مهمان است كه با روزي خود وارد ميشود و هنگام رفتن، گناهان آن خانواده را به همراه ميبرد!
(مستدرک الوسائل نوري، 1407ق، ج 16، ص 258).
کانال #سبک زندگی اسلامی
https://eitaa.com/lslam14
پوشاندن عیب مردم
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرماید: «اُسْتُرُوا عَلی اِخْوانِکمْ؛
عیوب برادران خود را بپوشانید».
(وسائل الشیعه،، باب امر به معروف و نهی از منکر، باب ۳۲، ح ۷.)
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
قال الصادق عليه السلام : من اطلع من مومن على ذنب أو سيئة فأفشى ذلك عليه ولم يكتمها ، ولم يستغفر الله له ، كان عندالله كعاملها وعليه وزر ذلك الذي أفشاه ، عليه وكان مغفورا لعاملها ، وكان عقابه ما أفشى عليه في الدنيا مستور عليه في الاخرة .
امام صادق علیه السلام می فرماید: هرکس از گناه و عیب برادر مؤمن خود آگاه شود و آن را آشکار کند و کتمان نکند و برای او طلب مغفرت نکند، نزد خدا مانند انجام دهنده همان گناه است و به پیامد آن مبتلاست و خدا گناه آن مؤمن را می بخشد و کیفرش همان آشکار شدن گناه او در دنیاست و گناه او در آخرت پنهان می ماند.
«الاختصاص، ص32؛ مستدرک الوسائل، ج9، ص134-135»
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
در یکی از دعاء های شریف که به دعاء یا من اظهار الجمیل معروف است نسبت به خداوند میگوئیم:
«یا مَنْ اظْهَرَ الْجَمیلَ وَ سَتَرَ الْقَبِیحَ ».
«ای کسی که زیبایی ها را آشکار و زشتی ها و بدی ها را می پوشانی».
کانال #سبک زندگی اسلامی
https://eitaa.com/lslam14
۱-الإمامُ الكاظمُ عليه السلام :مَن قَصدَ إلَيهِ رجُلٌ من إخوانِهِ مُسْتَجيرا بِه في بَعْضِ أحْوالِهِ فلَم يُجِرْهُ بَعدَ أن يَقْدِرَ علَيهِ ، فَقد قَطَعَ وَلايةَ اللّهِ عزّ و جلّ . الكافي : ۲/۳۶۶/۴ .
امام كاظم عليه السلام :كسى كه برادرش نزد او برود و در موردى از وى كمك (پناه) بخواهد و او بتواند و كمكش نكند رشته پيوند با خداوند عزّ و جلّ را بريده است (ايمانش سلب شده است) .
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
۲. الامامُ الکاظمُ عليه السلام :مَن أتاهُ أخوهُ المؤمنُ في حَاجةٍ فإنّما هِي رَحْمَةٌ مِن اللّهِ تباركَ و تعالى ساقَها إلَيه ، فإنْ قَبِلَ ذلكَ فَقد وَصَلَهُ بوَلايَتِنا ، و هُو مَوصولٌ بوَلايةِ اللّهِ . و إن رَدّهُ عن حاجَتِه و هُو يِقْدِرُ على قَضائها سَلّطَ اللّهُ علَيهِ شُجاعا مِن نارٍ يَنْهَشُهُ في قَبْرِهِ إلى يَومِ القِيامَةِ .
.الكافي : ۲/۱۹۶/۱۳ .
امام كاظم عليه السلام :هر كس برادر مؤمنش براى كارى و حاجتى نزد او آيد، اين، در حقيقت، رحمتى است از سوى خداوند تبارك و تعالى كه به جانب او سوق داده است . پس، اگر حاجت او را روا سازد خود را به ولايت ما پيوند زده و ولايت ما هم به ولايت خدا پيوسته است . اما اگر مى تواند حاجت او را برآورَد و برنياورَد، خداوند در قبرش مارى آتشين بر او مسلط گرداند كه تا روز قيامت وى را نيش زند.
کانال #سبک زندگی اسلامی
https://eitaa.com/lslam14
كسى كه خود را از دسترس مؤمن نيازمند دور نگه دارد
الإمامُ الباقرُ عليه السلام :أيُّما مسلمٍ أتى مسلما ـ زائرا أو طالِبَ حاجَةٍ و هُو في مَنزِلِهِ ـ فاسْتَأذَنَ لَه و لَم يَخْرُجْ إلَيهِ ، لَم يَزَلْ في لَعْنَةِ اللّهِ عزّ و جلّ حتّى يَلْتَقِيا
.الكافي : ۲/۳۶۵/۴ .
.
امام باقر عليه السلام :هرگاه مسلمانى براى ديدار مسلمانى ديگر يا حاجت خواهى از او به منزل وى رود و اجازه ورود بخواهد و او بيرون نيايد ، تا زمانى كه همديگر را ديدار كنند ، پيوسته در لعنت خدا باشد .
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :مَن صارَ إلى أخيهِ المؤمنِ في حاجَتِهِ أو مُسَلِّما فحَجَبَهُ ، لَم يَزَلْ في لَعْنةِ اللّهِ إلى أنْ حَضَرَتْهُ الوَفاةُ
.الاختصاص : ۳۱ .
.امام صادق عليه السلام :كسى كه براى طلب حاجت خود، يا براى سلام و احوالپرسى نزد برادر مؤمن خود رود و او خود را از وى مخفى كند ، تا زنده است، پيوسته در لعنت خدا باشد .
.
کانال #سبک زندگی اسلامی
https://eitaa.com/lslam14
پرهيز از لغزشگاه هاى زبان
الإمامُ زينُ العابدينَ عليه السلام : إنّ لِسانَ ابنِ آدمَ يُشرِفُ كُلَّ يَومٍ على جَوارِحِهِ فيقولُ : كيفَ أصبَحتُم ؟ فيقولونَ : بخَيرٍ إن تَرَكتَنا ! و يقولونَ : اللّه َ اللّه َ فينا ! و يُناشِدونَهُ و يَقولونَ : إنّما نُثابُ بكَ و نُعاقَبُ بكَ .[بحار الأنوار : 71/278/14.]
امام زين العابدين عليه السلام : زبان آدميزاد، هر روز به اعضاى او نزديك مى شود و مى گويد: چگونه ايد؟ آنها مى گويند: اگر تو ما را به خود وا گذارى، خوب هستيم . و مى گويند: از خدا بترس و كارى به ما نداشته باش! و او را سوگند مى دهند و مى گويند: ما فقط به واسطه تو پاداش مى يابيم و به واسطه تو كيفر مى بينيم.
کانال #سبک زندگی اسلامی
https://eitaa.com/lslam14
(منشور زندگی در اجتماع )
یا عَبْدَ الْعَظِیمِ، أَبْلِغْ عَنِّی أَوْلِیائِی السَّلَامَ وَ قُلْ لَهُمْ أَنْ لَا تَجْعَلُوا لِلشَّیطَانِ عَلَی أَنْفُسِهِمْ سَبِیلًا وَ مُرْهُمْ بِالصِّدْقِ فِی الْحَدِیثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَة وَ مُرْهُمْ بِالسُّکوتِ وَ تَرْک الْجِدَالِ فِیمَا لَا یعْنِیهِمْ وَ إِقْبَالِ بَعْضِهِمْ عَلَی بَعْضٍ وَ الْمُزَاوَرَة فَإِنَّ ذَلِک قُرْبَة إِلَی وَ لَا یشْغَلُوا أَنْفُسَهُمْ بِتَمْزِیقِ بَعْضِهِمْ بَعْضاً فَإِنِّی الَیتُ عَلَی نَفْسِی أَنَّهُ مَنْ فَعَلَ ذَلِک وَ أَسْخَطَ وَلِیاً مِنْ أَوْلِیائِی دَعَوْتُ الله لِیعَذِّبَهُ فِی الدُّنْیا أَشَدَّ الْعَذَابِ وَ کانَ فِی الاخِرَة مِنَ الْخَاسِرِینَ وَ عَرِّفْهُمْ أَنَّ الله قَدْ غَفَرَ لِمُحْسِنِهِمْ وَ تَجَاوَزَ عَنْ مُسِیئِهِمْ إِلَّا مَنْ أَشْرَک بِی أَوْ آذَی وَلِیاً مِنْ أَوْلِیائِی أَوْ أَضْمَرَ لَهُ سُوءاً فَإِنَّ الله لَا یغْفِرُ لَهُ حَتَّی یرْجِعَ عَنْهُ فَإِنْ رَجَعَ عَنْهُ وَ إِلَّا نُزِعَ رُوحُ الایمَانِ عَنْ قَلْبِهِ وَ خَرَجَ عَنْ وَلَایتِی وَ لَمْ یکنْ لَهُ نُصِیبٌ فِی وَلَایتِنَا وَ أَعُوذُ بِالله مِنْ ذَلِک.
الاختصاص، ص 247؛ بحار الأنوار، ج 71، ص 230..
عبدالعظیم، سلام مرا به دوستانم برسان و به آن ها بگو: شیطان را به دل های خویش راه ندهند. در گفتار خویش راست گو باشند و امانت را ادا کنند. خاموشی را پیشه خود سازند. از جدال و نزاع بیهوده ای که سودی برایشان ندارد، دوری کنند. به همدیگر روی آورند و به دیدار و ملاقات هم بروند؛ زیرا این کار موجب نزدیکی به من است.
خود را به دشمنی و بدگویی با یکدیگر مشغول نسازند؛ زیرا با خود عهد کرده ام که اگر کسی چنین کاری انجام دهد و دوستی از دوستانم را ناراحت کند و به خشم آورَد، خداوند را بخوانم تا او را در دنیا با شدیدترین عذاب ها مجازات کند و در آن سرا نیز از زیانکاران خواهد بود.
به ایشان بگو: همانا پروردگار نیکوکارانشان را آمرزیده و از خطای گنهکارانشان درگذشته است؛ مگر کسی که به خدا شرک بورزد یا دوستی از دوستانش را بیازارد یا کینه آن ها را به دل بگیرد. به درستی که خداوند او را نخواهد بخشید تا آنکه از کردار ناشایست خویش دست بکشد. هرگاه از این اعمال نادرست دوری گزیند، آمرزش خدا را شامل خود گردانده است؛ وگرنه روح ایمان از قلبش بیرون رفته و از «ولایت» ما خارج شده است و بهره ای از ولایت ما نخواهد برد. پناه بر خدا از این.
نکته؛
شرح جدال ومراء
مراء عبارت است از ایراد و اعتراض به سخن دیگری و اظهار نقص و خلل در آن به قصد تحقیر و اهانت وی، و اظهار برتری و هوشمندی خود.
جدال همان مراء است که مورد و متعلق آن مسائل اعتقادی و بیان و تقریر آنها باشد. و خصومت نوعی مجادله و لجاج در گفتار است برای به دست آوردن مالی یا مقصودی دیگر؛ و این گاهی با ابتدا و شروع به سخن است و گاهی به نحو اعتراض.
مراء نوعی ایذاء است
تفاوت مراء وجدال این که جدال به معنى هر گونه مشاجره لفظى و ستیزه جویى در کلام است در حالى که مراء به معنى گفتگو کردن در چیزى است که در آن شک و تردید وجود دارد. گاه این گفتگو براى طلب حق جویى و گاه به خاطر تعصب و لجاجت و اظهار فضل و برترى جویى است که بسیار نکوهیده است و در روایات اسلامى روى این عنوان، نکوهش بیشترى دیده مى شود! (هر چند تفاوت زیادى با جدال ندارد)
(جدال ممدوح)
جدال اگر بحق باشد - یعنی به اثبات یکی از عقاید حقه متعلق باشد - و قصد و غرض از آن ارشاد و هدایت باشد، و طرف مجادله دشمنی و عناد نداشته باشد، این «جدال احسن» است و مذموم نیست، بلکه ستوده و پسندیده است و از ثبات در ایمان که از نتایج نیرومندی معرفت و بزرگی نفس است شمرده میشود.
(جدال مذموم)
اگر جدال بحق نباشد، مذموم و همراه با عصبیت یا غلبهجوئی یا طمع مالی است، و از رذائل قوه غضب یا شهوت است، و چه بسا که موجب شک و شبهههائی شود که اعتقادات حقه را ضعیف سازد.
کانال #سبک زندگی اسلامی
https://eitaa.com/lslam14
ارزش گذشت
عن النبی صلى الله عليه و آله : إذا عَنَّت لَكُم غَضبَةٌ فَادرَؤوها بِالعَفوِ ؛ إنَّهُ يُنادي مُنادٍ يَومَ القِيامَةِ : مَن كانَ لَهُ عَلَى اللّه ِ أجرٌ فَلْيَقُمْ ، فَلا يَقومُ إلاّ العافُونَ ، أ لَم تَسمَعوا قَولَهُ تَعالى : «فَمَن عَفا و أصلَحَ فَأجرُهُ عَلَى اللّه ِ» ؟ ! .[أعلام الدين : 337.]
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر گاه خشمى براى شما پيش آمد، با عفو و گذشت آن را از خود دور كنيد؛ زيرا در روز رستاخيز آواز دهنده اى جار مى زند: هر كه به گردن خدا مزدى دارد، برخيزد. و كسى جز بخشايندگان برنخيزند. آيا نشنيده ايد كه خداوند متعال مى فرمايد: «پس، هر كه ببخشد و آشتى ورزد، مزدش با خداست»؟
کانال #سبک زندگی اسلامی
https://eitaa.com/lslam14
پرسش از مقام و مسئولیت نسبت به خدمت به خلق
عن النبی صلى الله عليه و آله :إنَّ اللّه َ تعالى لَيَسْألُ العَبدَ في جاهِهِ كَما يَسألُ في مالِهِ ، فيقولُ : يا عَبدي ، رَزَقتُكَ جاها فهلْ أعَنْتَ بهِ مَظلوما ، أوْ أغَثْتَ بهِ مَلْهوفا ؟[مستدرك الوسائل : 12/429/14525 .]
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :همان گونه كه خداوند درباره دارايى بنده از او سؤال مى كند، درباره مقام و موقعيت او نيز مى پرسد و مى فرمايد: بنده من! من، مقام و موقعيت، روزى تو كردم. آيا به وسيله آن ستمديده اى را يارى رساندى؟ يا به فرياد غمزده اى رسيدى؟
کانال #سبک زندگی اسلامی
https://eitaa.com/lslam14
اَلْقُطْبُ اَلرَّاوَنْدِيُّ فِي لُبِّ اَللُّبَابِ ، عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ: خَيْرُ اَلنَّاسِ أَنْفَعُهُمْ لِلنَّاسِ .
رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم :بهترينِ مردم ، كسانى اند كه بيشتر به مردم سود برسانند
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
عن الامام علی عليه السلام : خَيرُ النّاسِ مَن نَفعَ النّاسَ .[غرر الحكم .]
امام على عليه السلام : بهترين فرد كسى است كه به مردم سود برساند
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
عن الامام علي السلام :خيرُ النّاسِ مَن تَحمَّلَ مَؤونةَ النّاسِ .[. غرر الحكم]
امام على عليه السلام :بهترين افراد كسانى هستند كه سختی و مشقت زندگی مردم را تحمّل كنند.
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
الإمام الصادق عليه السلام : سُئِلَ رَسولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله : مَن أحَبُّ النّاسِ إلَى اللّه ِ ؟ قالَ : أنفَعُ النّاسِ لِلنّاسِ . [ الكافي : 2 / 164 / 7 عن سيف بن عميرة عمّن سمعه ، جامع الأحاديث للقمّي : 198 ، بحار الأنوار : 74 / 339 / 122 . ]
امام صادق عليه السلام : از پيامبر خدا صلي الله عليه و آلهپرسيدند : محبوب ترين مردم ، نزد خدا كيست ؟
فرمود : «سودمندترينِ مردم ، براى مردم است» .
کانال #سبک زندگی اسلامی
https://eitaa.com/lslam14
امیرالمومنین (علیه السلام) می فرمایند :
.«ثمره التّواضع المحبَّه.»(تصنیف غررالحکم، صفحه ۲۴۹، حدیث ۵۱۷۹)
امیرالمومنین (علیه السلام) می فرمایند :
نتیجه تواضع و فروتنی، محبت و دوستی است
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
وقتی سوال ازامام جعفرصادق (علیه السلام)در مورد تواضع شد :
.«لمّا سئل عن التَّواضُعِ: هُوَ أن تَرضی من المجلِسِ بدونِ شَرَفِکَ و أن تُسَلِّمْ عَلی مَن لَقیتَ و أن تترک المراءَ و اِنْ کنتَ محقّاً.» (بحارالانوار، جلد ۷۸، صفحه ۲۷۷)
جعفر صادق (علیه السلام) می فرمایند :
در جواب سؤال از تواضع فرمود: تواضع و فروتنی این است که در مجلسی که وارد میشوی در جایی بنشینی که پائینتر از شأن و مقام توست و بر هرکسی که او را ملاقات میکنی سلام کنی و جدل را ترک نمائی اگر چه حق با تو باشد
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
امام حسن عسکري عليه السلام می فرمایند.
وَ مَنْ تواضَعَ في الدُّنيا لاِخوانِهِ فهُوَ عند اللهِ من الصّدّيقين.
امام حسن عسکري عليه السلام می فرمایند :
كسي كه در دنيا در مقابل برادران ديني خويش متواضع و فروتن باشد، در نزد خداوند از صديقين خواهد بود.
بحارالانوار، جلد 75، صفحه 117
کانال #سبک زندگی اسلامی
https://eitaa.com/lslam14
عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: كَانَ فِي وَصِيَّةِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لِعَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَنْ قَالَ يَا عَلِيُّ أُوصِيكَ فِي نَفْسِكَ بِخِصَالٍ فَاحْفَظْهَا عَنِّي ثُمَّ قَالَ اَللَّهُمَّ أَعِنْهُ أَمَّا اَلْأُولَى فَالصِّدْقُ وَ لاَ تَخْرُجَنَّ مِنْ فِيكَ كَذِبَةٌ أَبَداً
الکافي , جلد۸ , صفحه۷۹
از معاویة بن عمار نقل است كه گفت از امام صادق علیه السلام شنیدم در وصیت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به علی علیه السلام بود كه یا علی تو را در مورد خودت به صفاتی سفارش میكنم پس آنها را از من به یاد داشته باش (خدایا كمكش كن)
اول، راستگویی، مبادا و هرگز از دهانت دروغی خارج شود.
کانال #سبک زندگی اسلامی
https://eitaa.com/lslam14
نهی از شوخی با زن نامحرم
از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده است که فرمودند : مَن فاكَهَ امرأةً لا يَملِكُها حُبِسَ بكلِّ كَلِمَةٍ كلَّمَها في الدُّنيا ألفَ عامٍ (في النّارِ)
[شیخ صدوق-ثواب الأعمال: 334/1.]
(ترجمه روایت گهربار)
کسی که با زن نامحرمی مزاح کند، به ازای هر کلمه ای که با او سخن گفته، هزار سال در دوزخ حبس می شود.
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
ابابصیر، از شاگردان امام صادق علیه السلام می گوید در کوفه به زنی قرآن می آموختم و روزی اتفاق افتاد که با او مزاح کردم. هنگامی که در مدینه به محضر امام باقر علیه السلام وارد شدم، مرا سرزنش کرد و فرمود: «مَنِ ارْتَکبَ الذَّنْبَ فِی الْخَلَاءِ لَمْ یعْبَأِ اللَّهُ بِهِ -أَی شَی ءٍ قُلْتَ لِلْمَرْأَهِ- فَغَطَّیتُ وَجْهِی حَیاءً وَ تُبْتُ- فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع لَا تَعُد؛[ بحار الانوار، ج 46، ص 247]
(ترجمه روایت گهربار)
کسی که در خلوت مرتکب گناه شود، خدا به او اعتنا نمی کند. چه چیزی به آن زن گفتی؟- از خجالت چهره خود را پوشاندم و توبه کردم- حضرت فرمود: دیگر تکرار مکن.»
نکته ؛
شوخی با نامحرم نهی شده است چه همکار باشد چه فامیل چه شاگرد چه استاد و....چه به قصد لذت باشد چه قصد لذت نباشد چه بصورت پیامک واز طریق موبایل باشد چه نباشد بطور کلی این نوع شوخی نهی شده است
کانال #سبک زندگی اسلامی
https://eitaa.com/lslam14