eitaa logo
سبک زندگی اسلامی
201 دنبال‌کننده
1 عکس
0 ویدیو
0 فایل
❖بسمه تعالی❖ 📌 "سبک زندگی اسلامی مطابق بافطرت پاک انسانی" 🔹️ در کانال «سبک زندگی دینی» ◾آداب معاشرت وزندگی جمعی ◾ سبک زندگی پر از موفّقیت ◾ شیوه های رفتاری و تربیتی ◾️ و تقرب عملی به خداوند.. برای ارتباط با مدیرکانال 👇👇👇 @rozkhanarbab128
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پوشاندن عیب مردم رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرماید: «اُسْتُرُوا عَلی اِخْوانِکمْ؛ عیوب برادران خود را بپوشانید». (وسائل الشیعه،، باب امر به معروف و نهی از منکر، باب ۳۲، ح ۷.) 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 قال الصادق عليه السلام : من اطلع من مومن على ذنب أو سيئة فأفشى ذلك عليه ولم يكتمها ، ولم يستغفر الله له ، كان عندالله كعاملها وعليه وزر ذلك الذي أفشاه ، عليه وكان مغفورا لعاملها ، وكان عقابه ما أفشى عليه في الدنيا مستور عليه في الاخرة . امام صادق علیه السلام می فرماید: هرکس از گناه و عیب برادر مؤمن خود آگاه شود و آن را آشکار کند و کتمان نکند و برای او طلب مغفرت نکند، نزد خدا مانند انجام دهنده همان گناه است و به پیامد آن مبتلاست و خدا گناه آن مؤمن را می بخشد و کیفرش همان آشکار شدن گناه او در دنیاست و گناه او در آخرت پنهان می ماند. «الاختصاص، ص32؛ مستدرک الوسائل، ج9، ص134-135»  🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 در یکی از دعاء های شریف که به دعاء یا من اظهار الجمیل معروف است نسبت به خداوند میگوئیم: «یا مَنْ اظْهَرَ الْجَمیلَ وَ سَتَرَ الْقَبِیحَ  ». «ای کسی که زیبایی ها را آشکار و زشتی ها و بدی ها را می پوشانی». کانال زندگی اسلامی https://eitaa.com/lslam14
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱-الإمامُ الكاظمُ عليه السلام :مَن قَصدَ إلَيهِ رجُلٌ من إخوانِهِ مُسْتَجيرا بِه في بَعْضِ أحْوالِهِ فلَم يُجِرْهُ بَعدَ أن يَقْدِرَ علَيهِ ، فَقد قَطَعَ وَلايةَ اللّهِ عزّ و جلّ . الكافي : ۲/۳۶۶/۴ . امام كاظم عليه السلام :كسى كه برادرش نزد او برود و در موردى از وى كمك (پناه) بخواهد و او بتواند و كمكش نكند رشته پيوند با خداوند عزّ و جلّ را بريده است (ايمانش سلب شده است) . 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 ۲. الامامُ الکاظمُ عليه السلام :مَن أتاهُ أخوهُ المؤمنُ في حَاجةٍ فإنّما هِي رَحْمَةٌ مِن اللّهِ تباركَ و تعالى ساقَها إلَيه ، فإنْ قَبِلَ ذلكَ فَقد وَصَلَهُ بوَلايَتِنا ، و هُو مَوصولٌ بوَلايةِ اللّهِ . و إن رَدّهُ عن حاجَتِه و هُو يِقْدِرُ على قَضائها سَلّطَ اللّهُ علَيهِ شُجاعا مِن نارٍ يَنْهَشُهُ في قَبْرِهِ إلى يَومِ القِيامَةِ .  .الكافي : ۲/۱۹۶/۱۳ . امام كاظم عليه السلام :هر كس برادر مؤمنش براى كارى و حاجتى نزد او آيد، اين، در حقيقت، رحمتى است از سوى خداوند تبارك و تعالى كه به جانب او سوق داده است . پس، اگر حاجت او را روا سازد خود را به ولايت ما پيوند زده و ولايت ما هم به ولايت خدا پيوسته است . اما اگر مى تواند حاجت او را برآورَد و برنياورَد، خداوند در قبرش مارى آتشين بر او مسلط گرداند كه تا روز قيامت وى را نيش زند. کانال زندگی اسلامی https://eitaa.com/lslam14
كسى كه خود را از دسترس مؤمن نيازمند دور نگه دارد الإمامُ الباقرُ عليه السلام :أيُّما مسلمٍ أتى مسلما ـ زائرا أو طالِبَ حاجَةٍ و هُو في مَنزِلِهِ ـ فاسْتَأذَنَ لَه و لَم يَخْرُجْ إلَيهِ ، لَم يَزَلْ في لَعْنَةِ اللّهِ عزّ و جلّ حتّى يَلْتَقِيا  .الكافي : ۲/۳۶۵/۴ . . امام باقر عليه السلام :هرگاه مسلمانى براى ديدار مسلمانى ديگر يا حاجت خواهى از او به منزل وى رود و اجازه ورود بخواهد و او بيرون نيايد ، تا زمانى كه همديگر را ديدار كنند ، پيوسته در لعنت خدا باشد . 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :مَن صارَ إلى أخيهِ المؤمنِ في حاجَتِهِ أو مُسَلِّما فحَجَبَهُ ، لَم يَزَلْ في لَعْنةِ اللّهِ إلى أنْ حَضَرَتْهُ الوَفاةُ .الاختصاص : ۳۱ . .امام صادق عليه السلام :كسى كه براى طلب حاجت خود، يا براى سلام و احوالپرسى نزد برادر مؤمن خود رود و او خود را از وى مخفى كند ، تا زنده است، پيوسته در لعنت خدا باشد . . کانال زندگی اسلامی https://eitaa.com/lslam14
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرهيز از لغزشگاه هاى زبان الإمامُ زينُ العابدينَ عليه السلام : إنّ لِسانَ ابنِ آدمَ يُشرِفُ كُلَّ يَومٍ على جَوارِحِهِ فيقولُ : كيفَ أصبَحتُم ؟ فيقولونَ : بخَيرٍ إن تَرَكتَنا ! و يقولونَ : اللّه َ اللّه َ فينا ! و يُناشِدونَهُ و يَقولونَ : إنّما نُثابُ بكَ و نُعاقَبُ بكَ .[بحار الأنوار : 71/278/14.] امام زين العابدين عليه السلام : زبان آدميزاد، هر روز به اعضاى او نزديك مى شود و مى گويد: چگونه ايد؟ آنها مى گويند: اگر تو ما را به خود وا گذارى، خوب هستيم . و مى گويند: از خدا بترس و كارى به ما نداشته باش! و او را سوگند مى دهند و مى گويند: ما فقط به واسطه تو پاداش مى يابيم و به واسطه تو كيفر مى بينيم. کانال زندگی اسلامی https://eitaa.com/lslam14
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(منشور زندگی در اجتماع ) یا عَبْدَ الْعَظِیمِ، أَبْلِغْ عَنِّی أَوْلِیائِی السَّلَامَ وَ قُلْ لَهُمْ أَنْ لَا تَجْعَلُوا لِلشَّیطَانِ عَلَی أَنْفُسِهِمْ سَبِیلًا وَ مُرْهُمْ بِالصِّدْقِ فِی الْحَدِیثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَة وَ مُرْهُمْ بِالسُّکوتِ وَ تَرْک الْجِدَالِ فِیمَا لَا یعْنِیهِمْ وَ إِقْبَالِ بَعْضِهِمْ عَلَی بَعْضٍ وَ الْمُزَاوَرَة فَإِنَّ ذَلِک قُرْبَة إِلَی وَ لَا یشْغَلُوا أَنْفُسَهُمْ بِتَمْزِیقِ بَعْضِهِمْ بَعْضاً فَإِنِّی الَیتُ عَلَی نَفْسِی أَنَّهُ مَنْ فَعَلَ ذَلِک وَ أَسْخَطَ وَلِیاً مِنْ أَوْلِیائِی دَعَوْتُ الله لِیعَذِّبَهُ فِی الدُّنْیا أَشَدَّ الْعَذَابِ وَ کانَ فِی الاخِرَة مِنَ الْخَاسِرِینَ وَ عَرِّفْهُمْ أَنَّ الله قَدْ غَفَرَ لِمُحْسِنِهِمْ وَ تَجَاوَزَ عَنْ مُسِیئِهِمْ إِلَّا مَنْ أَشْرَک بِی أَوْ آذَی وَلِیاً مِنْ أَوْلِیائِی أَوْ أَضْمَرَ لَهُ سُوءاً فَإِنَّ الله لَا یغْفِرُ لَهُ حَتَّی یرْجِعَ عَنْهُ فَإِنْ رَجَعَ عَنْهُ وَ إِلَّا نُزِعَ رُوحُ الایمَانِ عَنْ قَلْبِهِ وَ خَرَجَ عَنْ وَلَایتِی وَ لَمْ یکنْ لَهُ نُصِیبٌ فِی وَلَایتِنَا وَ أَعُوذُ بِالله مِنْ ذَلِک. الاختصاص، ص 247؛ بحار الأنوار، ج 71، ص 230.. عبدالعظیم، سلام مرا به دوستانم برسان و به آن ها بگو: شیطان را به دل های خویش راه ندهند. در گفتار خویش راست گو باشند و امانت را ادا کنند. خاموشی را پیشه خود سازند. از جدال و نزاع بیهوده ای که سودی برایشان ندارد، دوری کنند. به همدیگر روی آورند و به دیدار و ملاقات هم بروند؛ زیرا این کار موجب نزدیکی به من است. خود را به دشمنی و بدگویی با یکدیگر مشغول نسازند؛ زیرا با خود عهد کرده ام که اگر کسی چنین کاری انجام دهد و دوستی از دوستانم را ناراحت کند و به خشم آورَد، خداوند را بخوانم تا او را در دنیا با شدیدترین عذاب ها مجازات کند و در آن سرا نیز از زیانکاران خواهد بود. به ایشان بگو: همانا پروردگار نیکوکارانشان را آمرزیده و از خطای گنهکارانشان درگذشته است؛ مگر کسی که به خدا شرک بورزد یا دوستی از دوستانش را بیازارد یا کینه آن ها را به دل بگیرد. به درستی که خداوند او را نخواهد بخشید تا آنکه از کردار ناشایست خویش دست بکشد. هرگاه از این اعمال نادرست دوری گزیند، آمرزش خدا را شامل خود گردانده است؛ وگرنه روح ایمان از قلبش بیرون رفته و از «ولایت» ما خارج شده است و بهره ای از ولایت ما نخواهد برد. پناه بر خدا از این. نکته؛ شرح جدال ومراء مراء عبارت است از ایراد و اعتراض به سخن دیگری و اظهار نقص و خلل در آن به قصد تحقیر و اهانت وی، و اظهار برتری و هوشمندی خود. جدال همان مراء است که مورد و متعلق آن مسائل اعتقادی و بیان و تقریر آنها باشد. و خصومت نوعی مجادله و لجاج در گفتار است برای به دست آوردن مالی یا مقصودی دیگر؛ و این گاهی با ابتدا و شروع به سخن است و گاهی به نحو اعتراض. مراء نوعی ایذاء است  تفاوت مراء وجدال این که جدال به معنى هر گونه مشاجره لفظى و ستیزه جویى در کلام است در حالى که مراء به معنى گفتگو کردن در چیزى است که در آن شک و تردید وجود دارد. گاه این گفتگو براى طلب حق جویى و گاه به خاطر تعصب و لجاجت و اظهار فضل و برترى جویى است که بسیار نکوهیده است و در روایات اسلامى روى این عنوان، نکوهش بیشترى دیده مى شود! (هر چند تفاوت زیادى با جدال ندارد) (جدال ممدوح) جدال اگر بحق باشد - یعنی به اثبات یکی از عقاید حقه متعلق باشد - و قصد و غرض از آن ارشاد و هدایت باشد، و طرف مجادله دشمنی و عناد نداشته باشد، این «جدال احسن» است و مذموم نیست، بلکه ستوده و پسندیده است و از ثبات در ایمان که از نتایج نیرومندی معرفت و بزرگی نفس است شمرده می‌شود. (جدال مذموم) اگر جدال بحق نباشد، مذموم و همراه با عصبیت یا غلبه‌جوئی یا طمع مالی است، و از رذائل قوه غضب یا شهوت است، و چه بسا که موجب شک و شبهه‌هائی شود که اعتقادات حقه را ضعیف سازد. کانال زندگی اسلامی https://eitaa.com/lslam14
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ارزش گذشت عن النبی صلى الله عليه و آله : إذا عَنَّت لَكُم غَضبَةٌ فَادرَؤوها بِالعَفوِ ؛ إنَّهُ يُنادي مُنادٍ يَومَ القِيامَةِ : مَن كانَ لَهُ عَلَى اللّه ِ أجرٌ فَلْيَقُمْ ، فَلا يَقومُ إلاّ العافُونَ ، أ لَم تَسمَعوا قَولَهُ تَعالى : «فَمَن عَفا و أصلَحَ فَأجرُهُ عَلَى اللّه ِ» ؟ ! .[أعلام الدين : 337.] پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر گاه خشمى براى شما پيش آمد، با عفو و گذشت آن را از خود دور كنيد؛ زيرا در روز رستاخيز آواز دهنده اى جار مى زند: هر كه به گردن خدا مزدى دارد، برخيزد. و كسى جز بخشايندگان برنخيزند. آيا نشنيده ايد كه خداوند متعال مى فرمايد: «پس، هر كه ببخشد و آشتى ورزد، مزدش با خداست»؟ کانال زندگی اسلامی https://eitaa.com/lslam14
پرسش از مقام و مسئولیت نسبت به خدمت به خلق عن النبی صلى الله عليه و آله :إنَّ اللّه َ تعالى لَيَسْألُ العَبدَ في جاهِهِ كَما يَسألُ في مالِهِ ، فيقولُ : يا عَبدي ، رَزَقتُكَ جاها فهلْ أعَنْتَ بهِ مَظلوما ، أوْ أغَثْتَ بهِ مَلْهوفا ؟[مستدرك الوسائل : 12/429/14525 .] پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :همان گونه كه خداوند درباره دارايى بنده از او سؤال مى كند، درباره مقام و موقعيت او نيز مى پرسد و مى فرمايد: بنده من! من، مقام و موقعيت، روزى تو كردم. آيا به وسيله آن ستمديده اى را يارى رساندى؟ يا به فرياد غمزده اى رسيدى؟ کانال زندگی اسلامی https://eitaa.com/lslam14
اَلْقُطْبُ اَلرَّاوَنْدِيُّ فِي لُبِّ اَللُّبَابِ ، عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ: خَيْرُ اَلنَّاسِ أَنْفَعُهُمْ لِلنَّاسِ . رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم :بهترينِ مردم ، كسانى اند كه بيشتر به مردم سود برسانند 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 عن الامام علی عليه السلام : خَيرُ النّاسِ مَن نَفعَ النّاسَ .[غرر الحكم .] امام على عليه السلام : بهترين فرد كسى است كه به مردم سود برساند  🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 عن الامام علي السلام :خيرُ النّاسِ مَن تَحمَّلَ مَؤونةَ النّاسِ .[. غرر الحكم] امام على عليه السلام :بهترين افراد كسانى هستند كه سختی و مشقت زندگی مردم را تحمّل كنند. 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 الإمام الصادق عليه السلام : سُئِلَ رَسولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله : مَن أحَبُّ النّاسِ إلَى اللّه ِ ؟ قالَ : أنفَعُ النّاسِ لِلنّاسِ . [ الكافي : 2 / 164 / 7 عن سيف بن عميرة عمّن سمعه ، جامع الأحاديث للقمّي : 198 ، بحار الأنوار : 74 / 339 / 122 . ] امام صادق عليه السلام : از پيامبر خدا صلي الله عليه و آلهپرسيدند : محبوب ترين مردم ، نزد خدا كيست ؟ فرمود : «سودمندترينِ مردم ، براى مردم است» . کانال زندگی اسلامی https://eitaa.com/lslam14
امیرالمومنین (علیه السلام) می فرمایند : .«ثمره التّواضع المحبَّه.»(تصنیف غررالحکم، صفحه ۲۴۹، حدیث ۵۱۷۹) امیرالمومنین (علیه السلام) می فرمایند : نتیجه تواضع و فروتنی، محبت و دوستی است 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 وقتی سوال ازامام جعفرصادق (علیه السلام)در مورد تواضع شد : .«لمّا سئل عن التَّواضُعِ: هُوَ أن تَرضی من المجلِسِ بدونِ شَرَفِکَ و أن تُسَلِّمْ عَلی مَن لَقیتَ و أن تترک المراءَ و اِنْ کنتَ محقّاً.» (بحارالانوار، جلد ۷۸، صفحه ۲۷۷) جعفر صادق (علیه السلام) می فرمایند : در جواب سؤال از تواضع فرمود: تواضع و فروتنی این است که در مجلسی که وارد می‌شوی در جایی بنشینی که پائین‌تر از شأن و مقام توست و بر هرکسی که او را ملاقات می‌کنی سلام کنی و جدل را ترک نمائی اگر چه حق با تو باشد 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 امام حسن عسکري عليه السلام می فرمایند. وَ مَنْ تواضَعَ في الدُّنيا لاِخوانِهِ فهُوَ عند اللهِ من الصّدّيقين. امام حسن عسکري عليه السلام می فرمایند : كسي كه در دنيا در مقابل برادران ديني خويش متواضع و فروتن باشد، در نزد خداوند از صديقين خواهد بود. بحارالانوار، جلد 75، صفحه 117 کانال زندگی اسلامی https://eitaa.com/lslam14
عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: كَانَ فِي وَصِيَّةِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لِعَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَنْ قَالَ يَا عَلِيُّ أُوصِيكَ فِي نَفْسِكَ بِخِصَالٍ فَاحْفَظْهَا عَنِّي ثُمَّ قَالَ اَللَّهُمَّ أَعِنْهُ أَمَّا اَلْأُولَى فَالصِّدْقُ وَ لاَ تَخْرُجَنَّ مِنْ فِيكَ كَذِبَةٌ أَبَداً  الکافي  ,  جلد۸  ,  صفحه۷۹ از معاویة بن‌ عمار نقل‌ است‌ كه‌ گفت‌ از امام‌ صادق علیه السلام شنیدم‌ در وصیت‌ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به‌ علی علیه السلام بود كه‌ یا علی‌ تو را در مورد خودت‌ به‌ صفاتی‌ سفارش‌ می‌كنم‌ پس‌ آنها را از من‌ به‌ یاد داشته‌ باش‌ (خدایا كمكش‌ كن‌) اول‌، راستگویی‌، مبادا و هرگز از دهانت‌ دروغی‌ خارج‌ شود. کانال زندگی اسلامی https://eitaa.com/lslam14
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهی از شوخی با زن نامحرم از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده است که فرمودند : مَن فاكَهَ امرأةً لا يَملِكُها حُبِسَ بكلِّ كَلِمَةٍ كلَّمَها في الدُّنيا ألفَ عامٍ (في النّارِ)  [شیخ صدوق-ثواب الأعمال: 334/1.] (ترجمه روایت گهربار) کسی که با زن نامحرمی مزاح کند، به ازای هر کلمه ای که با او سخن گفته، هزار سال در دوزخ حبس می شود. 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 ابابصیر، از شاگردان امام صادق علیه السلام می گوید در کوفه به زنی قرآن می آموختم و روزی اتفاق افتاد که با او مزاح کردم. هنگامی که در مدینه به محضر امام باقر علیه السلام وارد شدم، مرا سرزنش کرد و فرمود: «مَنِ ارْتَکبَ الذَّنْبَ فِی الْخَلَاءِ لَمْ یعْبَأِ اللَّهُ بِهِ -أَی شَی ءٍ قُلْتَ لِلْمَرْأَهِ- فَغَطَّیتُ وَجْهِی حَیاءً وَ تُبْتُ- فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع لَا تَعُد؛[ بحار الانوار، ج 46، ص 247] (ترجمه روایت گهربار) کسی که در خلوت مرتکب گناه شود، خدا به او اعتنا نمی کند. چه چیزی به آن زن گفتی؟- از خجالت چهره خود را پوشاندم و توبه کردم- حضرت فرمود: دیگر تکرار مکن.» نکته ؛ شوخی با نامحرم نهی شده است چه همکار باشد چه فامیل چه شاگرد چه استاد و....چه به قصد لذت باشد چه قصد لذت نباشد چه بصورت پیامک واز طریق موبایل باشد چه نباشد بطور کلی این نوع شوخی نهی شده است کانال زندگی اسلامی https://eitaa.com/lslam14
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏷هشت توصیه امام رئوف صلوات الله علیه برای آخرین روزهای ماه شعبان 🔰حَدَّثَنَا تَمِيمُ بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ تَمِيمٍ اَلْقُرَشِيُّ قَالَ حَدَّثَنِي أَبِي قَالَ حَدَّثَنِي أَحْمَدُ بْنُ عَلِيٍّ اَلْأَنْصَارِيُّ عَنْ عَبْدِ اَلسَّلاَمِ بْنِ صَالِحٍ اَلْهَرَوِيِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي اَلْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ فِي آخِرِ جُمُعَةٍ مِنْ شَعْبَانَ فَقَالَ لِي يَا أَبَا اَلصَّلْتِ إِنَّ شَعْبَانَ قَدْ مَضَى أَكْثَرُهُ وَ هَذَا آخِرُ جُمُعَةٍ مِنْهُ فَتَدَارَكْ فِيمَا بَقِيَ مِنْهُ تَقْصِيرَكَ فِيمَا مَضَى مِنْهُ وَ عَلَيْكَ بِالْإِقْبَالِ عَلَى مَا يَعْنِيكَ وَ تَرْكِ مَا لاَ يَعْنِيكَ وَ أَكْثِرْ مِنَ اَلدُّعَاءِ وَ اَلاِسْتِغْفَارِ وَ تِلاَوَةِ اَلْقُرْآنِ وَ تُبْ إِلَى اَللَّهِ مِنْ ذُنُوبِكَ لِيُقْبِلَ شَهْرُ اَللَّهِ إِلَيْكَ وَ أَنْتَ مُخْلِصٌ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لاَ تَدَعَنَّ أَمَانَةً فِي عُنُقِكَ إِلاَّ أَدَّيْتَهَا وَ لاَ فِي قَلْبِكَ حِقْداً عَلَى مُؤْمِنٍ إِلاَّ نَزَعْتَهُ وَ لاَ ذَنْباً أَنْتَ مُرْتَكِبُهُ إِلاَّ قَلَعْتَ عَنْهُ وَ اِتَّقِ اَللَّهَ وَ تَوَكَّلْ عَلَيْهِ فِي سِرِّ أَمْرِكَ وَ عَلاَنِيَتِكَ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اَللّٰهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اَللّٰهَ بٰالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اَللّٰهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْراً وَ أَكْثِرْ مِنْ أَنْ تَقُولَ فِيمَا بَقِيَ مِنْ هَذَا اَلشَّهْرِ اَللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ قَدْ غَفَرْتَ لَنَا فِي مَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِيمَا بَقِيَ مِنْهُ فَإِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يُعْتِقُ فِي هَذَا اَلشَّهْرِ رِقَاباً مِنَ اَلنَّارِ لِحُرْمَةِ شَهْرِ رَمَضَانَ . 📚عيون أخبار الرضا عليه السلام , جلد۲ , صفحه۵۱ 📚 تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة , جلد۱۰ , صفحه۳۰۱ 🔰ابَوُالصّلت هَروى روایت کرده است که در جمعه آخر ماه شعبان به خدمت حضرت امام رضا (علیه السّلام) رفتم. 🔰حضرت فرمود: که اى ابوالصَّلْت اکثَر ماه شعبان رفت و این جمعه آخر آن است پس: 🔰تدارک و تلافى کن در آن چه از این ماه مانده است کوتاهی هایی را که در روزهای گذشته این ماه کرده اى 🔰و بر تو باد که به آنچه برایت سودمند است رو آورى و از آنچه نفعی برایت ندارد دوری کنی و دعا و استغفار بسیار کن 🔰و تلاوت قرآن مجید بسیار کن و توبه کن به سوى خدا از گناهان خود تا آنکه چون ماه مبارک درآید خالص گردانیده باشى خود را براى خدا 🔰و مگذار در گردن خود امانت و حق کسى را مگر آنکه ادا کنى و مگذار در دل خود کینه کسى را مگر آنکه بیرون کنى 🔰و مگذار گناهى را که مى کرده اى مگر آنکه ترک کنى و از خدا بترس و توکّل کن بر خدا در پنهان و آشکار امور خود که هر که بر خدا توکّل کند خدا او را بس است . 🔰و بسیار بخوان در بقیّه این ماه این دعا را: اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ خدایا! اگر در روزهای ماه شعبان که گذشته ما را نیامرزیده اى پس در باقی مانده از این ماه، ما را بیامرز. 🔰به درستى که حقّ تعالى در این ماه، بنده هاى بسیاری را از آتش جهنّم به حرمت ماه مبارک رمضان آزاد مى گرداند کانال زندگی اسلامی https://eitaa.com/lslam14
روابط اجتماعی در نظام تربیتی شیعه (خصوصا بین صاحبان عنوان،قدرت و ثروت وبالاخص مسئولین و مردم) حقوق مؤمن امام صادق (علیه السلام) عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سُلَيْمَانَ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ : لَمَّا كَثُرَ مَالِي أَجْلَسْتُ عَلَى بَابِي بَوَّابا يَرُدُّ عَنِّي فُقَرَاءَ اَلشِّيعَةِ فَخَرَجْتُ إِلَى مَكَّةَ فِي تِلْكَ اَلسَّنَةِ فَدَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَسَلَّمْتُ عَلَيْهِ فَرَدَّ عَلَيَّ بِوَجْهٍ قَاطِبٍ مُزَوِّرا فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ مَا اَلَّذِي غَيَّرَ لِي حَالِي عِنْدَكَ قَالَ اَلَّذِي غَيَّرَكَ لِلْمُؤْمِنِينَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ وَ اَللَّهِ إِنِّي لَأَعْلَمُ أَنَّهُمْ عَلَى دِينِ اَللَّهِ وَ لَكِنِّي خَشِيْتُ اَلشُّهْرَةَ عَلَى نَفْسِي قَالَ يَا إِسْحَاقُ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ اَلْمُؤْمِنَيْنَ إِذَا اِلْتَقَيَا فَتَصَافَحَا أَنْزَلَ اَللَّهُ بَيْنَهُمَا مِائَةَ رَحْمَةٍ تِسْعٌ وَ تِسْعُونَ مِنْهَا لِأَشَدِّهِمَا حُبّا لِصَاحِبِهِ فَإِذَا اِعْتَنَقَا غَمَرَتْهُمَا اَلرَّحْمَةُ . بحار الأنوار (ط – بيروت)، ج‏5، ص: 324 اسحاق بن عمار گويد:چون مال و ثروتم زياد شد كسى را جلوى در خانه ام گذاشتم تا فقيران شيعه را از خانۀ من دور كند،سپس در همان سال به مكه رفتم و به حضور امام صادق عليه السّلام رسيدم و عرض سلام داشتم،حضرت با صورت بر افروخته در حالى كه روى از من برگردانده بود جواب سلام را دادند،عرض كردم:فدايت شوم چه چيزى موجب دگرگونى حالم نزد شما شد؟فرمود:آنچه كه حال تو را براى مؤمنين دگرگون ساخته، عرض كردم:فدايت شوم بخدا قسم من مى دانم آنها متدين هستند و لكن ترسيدم از اينكه مشهور شوم. فرمود:اى اسحاق آيا مى دانى هر گاه مؤمنين يك ديگر را ملاقات كنند و با همديگر مصافحه نمايند خداوند بين آن دو صد رحمت فرو مى فرستد،نود و نه آن براى كسى كه دوستيش شديدتر نسبت به ديگرى است،و هر گاه معانقه كنند رحمت الهى آن دو را فرا مى گيرد. کانال زندگی اسلامی https://eitaa.com/lslam14
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پذیرایی از مهمان الإمام الكاظم(علیه السلام ) : إنَّ رَسولَ اللّهِ(صلی الله علیه و آله و سلم ) كانَ إذا أتاهُ الضَّیفُ أكَلَ مَعَهُ، ولَم یرفَع یدَهُ مِنَ الخوانِ حَتّى یرفَعَ الضَّیفُ یدَهُ. الكافی: ج ۶ ص ۲۸۶ ح ۴ امام كاظم(علیه السلام ): پیامبر خدا( صلی الله علیه و آله و سلم ) هر گاه برایش مهمان مى آمد، غذایش را با او مى خورد و دست از سفره نمى كشید تا آن كه مهمان، دست مى كشید. کانال زندگی اسلامی https://eitaa.com/lslam14
خوب خرج کردن برای خانواده الإمام الكاظم(علیه السلام) : ینْبَغی لِلرَّجُلِ أنْ یوَسِّعَ عَلی عَیالِهِ لِئَلاّ یتَمَنَّوْا مَوْتَهَ. وسائل الشّیعة: ج ۲۱، ص ۴۷۹، ح ۲۷۸۰۵ امام كاظم(علیه السلام ):سزاوار است مرد نسبت به اهل منزل خود دست و دل باز باشد و در حدّ توان رفع نیاز كند تا آرزوی مرگش را ننمایند. کانال زندگی اسلامی https://eitaa.com/lslam14
حرام‌بودن استراق سمع قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فِي حَدِيثٍ لَهُ: وَ مَنِ اِسْتَمَعَ إِلَى حَدِيثِ قَوْمٍ وَ هُمْ لَهُ كَارِهُونَ يُصَبُّ(صُبَّ) فِي أُذُنَيْهِ اَلْآنُكُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ ، تفسير نور الثقلين ج ۵، ص ۹۳ هرکس سخن گروهی را بدون رضایت آنان گوش دهد سرب در گوش هایش ریخته خواهدشد.. کانال زندگی اسلامی https://eitaa.com/lslam14
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا