eitaa logo
گروه جهادی مهدوی
13 دنبال‌کننده
589 عکس
1.4هزار ویدیو
11 فایل
یا اللّه یا محمد یا علی یا فاطمه یا صاحب الزمان ادرکنی و لا تُهلِکنی
مشاهده در ایتا
دانلود
47.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ان شاءالله تک تک این کلمات رو درک کنیم و و این یک بار فرصت زندگی رو با بهترین شکل و در رکاب مولا امام‌ زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باشیم الهی آمین 🌺
سلام و عرض ادب خدمت اعضای محترم گروه. نظرتون در مورد کار روی این جور پست ها چیه؟ 1. همه چیز به وجود نیاز دارد: هر چیزی که دور و بر ما هست، باید یک جوری به وجود آمده باشد. مثل ساختمان‌ها که باید کسی آنها را ساخته باشد. 2. بعضی چیزها خودشون نمی‌تونن وجود داشته باشن: مثل همون ساختمان‌ها؛ اونا از خودشون نمی‌تونن وجود داشته باشن و نیاز به کسی دارن که اونا رو ساخته باشه. 3. تسلسل علل (علت پشت علت) ناممکن است: نمی‌تونیم تا بی‌نهایت بریم و بگیم هر چیزی علت داره، چون اینطوری هیچ‌وقت به جایی نمی‌رسیم. باید یه جایی برسه که این سلسله علت‌ها تموم بشه. 4. موجودی که از خودش وجود داره: باید یک موجودی وجود داشته باشه که نیاز به هیچ‌چیزی برای وجود نداشته باشه. این موجود رو واجب‌الوجود می‌نامیم. 5. خداوند: این موجود که وجودش وابسته به هیچ‌چیزی نیست و خودش از خودش وجود داره، همون خداست. ### حالا با منطق قوی‌تر این رو بررسی کنیم: #### ۱. همه چیز به وجود نیاز دارد: استدلال: همه چیزهایی که می‌بینیم و می‌شناسیم، به یک دلیل یا علتی به وجود آمده‌اند. مثل یک ساختمان که باید یه سازنده داشته باشه. #### ۲. بعضی چیزها خودشون نمی‌تونن وجود داشته باشن: استدلال: بسیاری از چیزها به خودی خود نمی‌تونن وجود داشته باشن و نیاز به چیزی دارن که اونا رو به وجود بیاره. مثل اینکه یه کوه نمی‌تونه خودش از خودش به وجود بیاد. #### ۳. تسلسل علل (علت پشت علت) ناممکن است: استدلال: نمی‌تونیم تا بی‌نهایت بریم و بگیم هر چیزی علت داره، چون اینطوری هیچ‌وقت به جایی نمی‌رسیم. مثلاً اگه بگیم یه سری ساختمان‌ها تا بی‌نهایت پشت سر هم ساخته شده‌اند، باید یه جایی باشه که اولین ساختمون وجود داشته باشه. #### ۴. موجودی که از خودش وجود داره: استدلال: باید یه موجودی باشه که نیاز به هیچ‌چیزی برای وجود نداشته باشه و از خودش وجود داشته باشه. این موجود، واجب‌الوجود نامیده می‌شه. #### ۵. خداوند: استدلال: این موجود که از خودش وجود داره و نیاز به هیچ‌چیزی نداره، همون خداست. ### نتیجه‌گیری: با این منطق، می‌رسیم به اینکه باید یک موجودی باشه که از خودش وجود داشته باشه و نیاز به هیچ‌چیزی برای وجود نداشته باشه. این موجود رو واجب‌الوجود می‌نامیم و همون خداست.
بسم الله النور سلام و درود خدا برادر سید این مطلب از کیه؟
خوندمش اما هنوز اون دقت کافی رو روش ندارم برمیگردم با دقت میخونم یه جاییش رو ذهنم در پذیرشش مشکل داره یا متنش درست نیست یا من درست متوجه بیانش نشدم
گروه جهادی مهدوی
بسم الله النور سلام و درود خدا برادر سید این مطلب از کیه؟
سلام، این بیان ساده ی قویترین برهان اثبات خدا به نام برهان صدیقین هست که توسط ابو علی سینا ایجاد شده و ملا صدرا گسترشش داده
همون رو به زبان علمی بخوایم بگیم این میشه: ### برهان صدیقین: اثبات وجود واجب‌الوجود (خداوند) این برهان توسط فیلسوفان بزرگ اسلامی مانند ابن سینا و ملاصدرا توسعه داده شده و بر اصالت وجود و امکان وجود استوار است. ### مقدمات: 1. اصل اصالت وجود: وجود به عنوان یک حقیقت اساسی و بدیهی پذیرفته می‌شود. 2. اصل امتناع تسلسل علل: تسلسل بی‌پایان علل ناممکن است و باید به یک علت نخستین برسیم. 3. اصل امکان فقری: موجودات ممکن نمی‌توانند به خودی خود وجود داشته باشند و نیاز به علتی دارند که وجودشان را تأمین کند. 4. وجود واجب‌الوجود: موجودی که وجودش عین ذاتش است و نیاز به هیچ علتی ندارد. ### تقریر دقیق برهان: #### 1. اصل اصالت وجود: - ادعا: وجود حقیقتی بدیهی و اساسی است که نمی‌توان آن را انکار کرد. - استدلال: وجود به عنوان اولین و اساسی‌ترین ویژگی هر چیزی شناخته می‌شود. اگر چیزی وجود نداشت، هیچ چیزی نمی‌توانست معنی داشته باشد. حتی تصور عدم وجود نیز مستلزم وجود است. #### 2. اصل امتناع تسلسل علل: - ادعا: تسلسل بی‌پایان علل ناممکن است و باید به یک علت نخستین برسیم. - استدلال: اگر فرض کنیم که هر موجودی نیاز به علتی دارد و این سلسله به بی‌نهایت ادامه یابد، هیچ‌گاه به وجود یک موجود نمی‌رسیم، زیرا هر موجود نیاز به علت پیشین دارد. بنابراین، باید یک علت نخستین وجود داشته باشد که خود نیاز به علتی ندارد. #### 3. اصل امکان فقری: - ادعا: موجودات ممکن نمی‌توانند به خودی خود وجود داشته باشند و نیاز به علتی دارند که وجودشان را تأمین کند. - استدلال: موجودات ممکن دارای وجود و ماهیت جداگانه‌ای هستند و وجودشان به علت خارجی وابسته است. اگر این علت خارجی نباشد، موجود ممکن نمی‌تواند وجود داشته باشد. #### 4. وجود واجب‌الوجود: - ادعا: موجودی که وجودش عین ذاتش است و نیاز به هیچ علتی ندارد. - استدلال: باید یک موجودی وجود داشته باشد که وجودش به خودی خود باشد و نیاز به هیچ علتی نداشته باشد. این موجود را واجب‌الوجود می‌نامیم. واجب‌الوجود همان موجودی است که وجودش از ذاتش ناشی می‌شود و هیچ نقصی ندارد. ### نتیجه‌گیری: با توجه به مقدمات فوق، نتیجه می‌گیریم که باید یک موجود واجب‌الوجود (خداوند) وجود داشته باشد که وجودش به هیچ علتی نیاز ندارد و از خودش وجود دارد. این برهان بر اساس اصول منطقی و استدلال‌های عقلی به گونه‌ای تقریر شده است که غیر قابل خدشه و نقض است.
### نتیجه‌گیری کلی برهان صدیقین با تکیه بر اصولی مانند اصالت وجود، امتناع تسلسل علل، و وجود واجب‌الوجود، استدلالی منسجم و منطقی برای اثبات وجود خدا ارائه می‌دهد. نقدهای مطرح شده نیز با استفاده از منطق قوی پاسخ داده می‌شوند و نشان می‌دهند که این برهان در چارچوب منطقی قابل دفاع است.
### بررسی منطقی برهان صدیقین و پاسخ به نقدها برهان صدیقین به عنوان یکی از استدلال‌های مهم فلسفه اسلامی برای اثبات وجود خدا، بر پایه اصولی مانند اصالت وجود، امتناع تسلسل علل، و وجود واجب‌الوجود استوار است. در اینجا، این اصول و نقدهای مرتبط با آنها را با منطق قوی بررسی می‌کنیم تا مشخص شود آیا این برهان در چارچوب منطقی قابل اثبات است یا خیر. --- ### ۱. اصل اصالت وجود #### ادعا: وجود حقیقتی بدیهی و اساسی است که نمی‌توان آن را انکار کرد. #### بررسی منطقی: 1. بدیهی بودن وجود: - دلیل: وجود به عنوان شرط اولیه هرگونه تفکر یا تعریف پذیرفته می‌شود. بدون وجود، هیچ مفهومی قابل تصور نیست. - استدلال: حتی اگر همه چیز از بین برود، مفهوم وجود همچنان باقی می‌ماند. این نشان می‌دهد که وجود، حقیقتی مستقل و عینی است. 2. نیاز به وجود برای تعریف سایر مفاهیم: - دلیل: برای درک هر چیزی، ابتدا باید وجود آن را پذیرفت. - استدلال: اگر وجود نداشت، هیچ مفهومی (از جمله ماهیت) قابل تعریف نبود. #### پاسخ به نقدها: - نقد مفهوم وجود بدون مصداق: برخی استدلال می‌کنند که مفهوم وجود بدون اشیا ممکن است ذهنی باشد. - پاسخ: وجود به عنوان یک مفهوم انتزاعی، پیش‌شرط هرگونه تفکر است. حتی اگر مصداق خارجی نداشته باشد، همچنان به عنوان یک حقیقت بدیهی پذیرفته می‌شود. - نقد وجود ذهنی vs وجود خارجی: مثال اسب تک‌شاخ نشان می‌دهد که ماهیت می‌تواند بدون وجود خارجی درک شود. - پاسخ: این نقد به تمایز بین «وجود ذهنی» و «وجود خارجی» اشاره دارد، اما اصل اصالت وجود بر وجود به عنوان یک حقیقت کلی تأکید می‌کند، نه بر مصداق‌های خاص. --- ### ۲. اصل امتناع تسلسل علل #### ادعا: تسلسل بی‌پایان علل ناممکن است و باید به یک علت نخستین برسیم. #### بررسی منطقی: 1. جلوگیری از تسلسل نامتناهی: - دلیل: اگر هر علت نیاز به علتی دیگر داشته باشد، این سلسله به بی‌نهایت ادامه می‌یابد و هیچ‌گاه به وجود یک موجود نمی‌رسیم. - استدلال: تسلسل نامتناهی علل منطقاً ناممکن است، زیرا مستلزم وجود بی‌نهایت علل است که هر یک نیازمند علت دیگری هستند. 2. نیاز به علت نخستین: - دلیل: برای پایان دادن به تسلسل، باید به موجودی برسیم که وجودش عین ذاتش است و نیاز به علتی ندارد. - استدلال: این موجود، واجب‌الوجود نامیده می‌شود و وجودش ضروری است. #### پاسخ به نقدها: - نقد فرض بدون پشتوانه: چرا اگر وجود و ماهیت یکی باشند، نیاز به علت از بین می‌رود؟ - پاسخ: اگر وجود و ماهیت یکی باشند، موجود خودبسنده است و نیاز به علت خارجی ندارد. این ادعا بر پایه اصل امتناع تسلسل استوار است و منطقاً قابل دفاع است. --- ### ۳. اصل امکان فقری #### ادعا: موجودات ممکن نمی‌توانند به خودی خود وجود داشته باشند و نیاز به علتی دارند که وجودشان را تأمین کند. #### بررسی منطقی: 1. وابستگی موجودات ممکن به علت خارجی: - دلیل: موجودات ممکن دارای وجود و ماهیت جداگانه‌ای هستند و وجودشان به علت خارجی وابسته است. - استدلال: اگر این علت خارجی نباشد، موجود ممکن نمی‌تواند وجود داشته باشد. 2. نیاز به واجب‌الوجود: - دلیل: برای تأمین وجود موجودات ممکن، باید موجودی وجود داشته باشد که وجودش عین ذاتش است و نیاز به علتی ندارد. - استدلال: این موجود، واجب‌الوجود است و وجودش ضروری است. #### پاسخ به نقدها: - نقد تعریف کمال: آیا همه کمالات به‌صورت نامتناهی قابل جمع هستند؟ - پاسخ: کمالات به عنوان صفات مثبت و غیرمتناقض تعریف می‌شوند. واجب‌الوجود باید همه کمالات را دارا باشد، زیرا فقدان هر کمالی به معنای نقص است. --- ### ۴. وجود واجب‌الوجود #### ادعا: واجب‌الوجود موجودی است که وجودش عین ذاتش است و نیاز به هیچ علتی ندارد. #### بررسی منطقی: 1. بساطت و عدم ترکیب: - دلیل: واجب‌الوجود باید بسیط باشد، زیرا هرگونه ترکیب مستلزم محدودیت است. - استدلال: اگر واجب‌الوجود مرکب باشد، نیاز به اجزاء دارد که با بساطت ناسازگار است. 2. وحدت واجب‌الوجود: - دلیل: تکثر واجب‌الوجود ناممکن است، زیرا مستلزم محدودیت است. - استدلال: اگر دو واجب‌الوجود وجود داشته باشند، باید یکی دیگری را محدود کند، که با مفهوم واجب‌الوجود ناسازگار است. #### پاسخ به نقدها: - نقد فرض نامتناهی بودن: آیا می‌توان دو وجود نامتناهی مستقل از هم فرض کرد؟ - پاسخ: نامتناهی بودن مستلزم وحدت است، زیرا دو وجود نامتناهی مستقل از هم منطقاً ناممکن است. ---
گروه جهادی مهدوی
خوندمش اما هنوز اون دقت کافی رو روش ندارم برمیگردم با دقت میخونم یه جاییش رو ذهنم در پذیرشش مشکل
ابهام برام برطرف شد یه قسمتش رو چون باعجله خوندم متوجهش نشدم قبولش دارم این مطلب رو
این مورد بود الان که خوندم فهمیدمش