🔰خون خواهی و خیرخواهی! (۱)
✫نمائی کلی از مبحث فاطمیه دوم (بهمن ۹٨)
✔️خلط "خون خواهی" با "قصاص"!
🔺شٲن نزول آیه قصاص(۱۷۸بقره) ، تعدی وتجاوز در قتل و خون خواهی کردن در زمان جاهلی بود(مجمع البیان ج۱ص۴۷۹)⬅️ پس چرا دوباره در اسلام خون خواهی افزون بر قصاص داریم؟!مثل خون خواهی سیدالشهدا توسط امام عصر(ع) علیرغم قصاص قاتلین توسط مختار!
امیرالمومنین خود وصیت به قصاص ابن ملجم کرد و به "النفس بالنفس"(یک جان مقابل یک جان) سفارش کرد(ارشاد مفید ترجمه محلاتی ج۱ص۱۹)؛ اما در زیارات مٲثوره درباره همان حضرت می خوانیم: اشهد ان الله تعالی الطالب بثٲرک(مصباح المتهجد ج۱ص۴۰۲) خداوند دنبال انتقام اوست پس از قصاص قاتل یعنی چه؟!
❓اینگونه روایات و زیارات، ساختگی و از اسرائیلیات و برای ارتجاع احکام نورانی اسلام به جاهلیتند(!) یا بین قصاص و خون خواهی -در معنای اسلامی اش- فرق است؟! و بعضی ندانسته دچار خلط شده اند؟!
🔅روایات انتقام و خون خواهی سیدالشهدا، آنهم از ذریه های قاتلین!
🔺صدوق در ثواب الاعمال(ص۲۱۷) از امام صادق(ع) روایت می کند.
این حکم چنان پذیرشش سنگین است که ۶۰-۷۰سال بعد اباصلت علتش را از امام رضا(ع) جویا میشود که چرا نوادگان باید وزر و وبال عمل پدران در قتل سیدالشهدا را بپردازند؟! حضرت رضایت اینان وافتخار به عمل پدران را علت میشمارد(روایت صحیح السند صدوق در عیون اخبار الرضا ج۱ص۲۷۳)
⬅️پس معلوم است:
🔻 این انتقام و خون خواهی، قصاص نیست چون از نوادگان است. در قصاص خود قاتل، قصاص میشود(که توسط مختار شدند).
✔️خلط بین شخص حقیقی و شخصیت حقوقی:
🔺قصاص از شخص حقیقی است. خود جانی به مثل همان جنایت، مجازات میشود. اما خون خواهی (طلب دم و ثار) از شخصیت حقوقی و سازمانی است. نوادگان مسببین کربلا در روایات یاد شده، احیاگر "مکتب سفیانی" شده اند. خون خواهی امیرالمومنین و امام مجتبی و سیدالشهدا از مکتب سفیانی و پیروانش، قصاص قاتل آنها نیست؛ گرفتن حق آنهاست.
🔅دو آیه قرینه در قرآن برای ایندو:
🔺آیه۱۲۶ نحل که جواز مقابله به مثل می دهد اما صبر را بهتر می شمارد. شٲن نزولش کشتن حمزه(ع) بیان شده است. از قضا رسول الله به قسمت صبرش عمل کرد. وحشی قاتل حمزه(ع) را ترور نکرد. حتی پس از فتح مکه او را بخشید. آنهم با چه ناز و کششی که او مخفی شده بود و ناامید از بخشش هربار پیامی میفرستاد وبه آیه ای تمسک میکرد که لایق بخشش نیست و باز رسول الله آیات بشارت میفرستاد تا دست آخر با آیه ۵۳زمر صید شد! آمد و توسط پیامبر رحمت بخشیده شد.
🔺آیه ۶۰حج با همان مضمون جواز مقابله به مثل است اما ذیلش بجای سفارش به صبر، وعده نصرت خداوند داده شده است! شٲن نزول آنرا نقشه قتل پیامبر واخراج حضرت از مکه شمرده اند؛که خداوند عقوبت آن کار را جنگ بدر وکشتن سرانی از قریش قرار داد(تفسیر قمی ج۲ص٨۶) ! پیامبر که کشته نشده بود؛ پس این قصاص نیست، انتقام و طلب حق است.
⬅️معلوم است:
🔻پیامبر فتح مکه وشکستن سازمان قریش و سفیانی ها را خون خواهی حمزه(ع) قرار داده نه کشتن یک برده قاتل!
ما هم قول می دهیم با فتح مکه مان و شکستن سازمان استکبار، سربازان ماشه چکان قاتل مغنیه و حاج قاسم و ابومهدی را -بشرط ایمان- ببخشیم!
🔻وقتی فرمانده نصرانیان عرب (شرحبیل بن عمرو غسانی)، سفیر پیامبر(حارث بن عمیر) اعزامی برای امیر بُصری را در راه کشت؛ پیامبر(ص) فقط مجازات و قصاص شرحبیل را نخواست بلکه با او اعلان جنگ کرد وجنگ موته رقم خورد.⬅️چون سفیر شخصیت حقوقی هم داشت و نماینده همه مسلمانان بود ؛ در مقابل خون خواهی او کشتن قاتلش نیست، انتقام از سازمان مقابل است.
☑️ @m_ghanbarian
🔰خون خواهی و خیرخواهی(۲)
✫نمائی کلی از مبحث فاطمیه دوم (بهمن ۹٨)
✔️خون خواهی از کی؟
🔺در روایات همین مضمون دعای ندبه به تعدد وجود دارد که حضرت خون خواه دو کسان است: انبیاء و فرزندانشان (الطالب بذحول الانبیاء وابناء الانبیاء) / شهدای کربلا(الطالب بدم المقتول بکربلا).
🔅قرآن یهود معاصر را قاتل انبیاء می خواند!
🔺آیه ۱٨۳آل عمران یهود معاصر رسول الله را مخاطب قرار داده می پرسد چرا انبیاء را کشتید؟!(فلم قتلتموهم ان کنتم صادقین)
❗️در حالیکه بین عیسی(ع) وپیامبر فاصله زیادی است وپیامبری نبوده که اینها کشته باشند! عمر اینها هم به کشتن یحیی و اسماعیل صادق الوعد و... نمیرسد!
اما قرآن صراحتا اینها را قاتل می خواند!
🔺روایاتی همان وجه سابق را برای قاتل خواندن اینان میشمارد: رضایت وعدم برائت(ر.ک:وسائل الشیعه ج۱۶ص۱۴۱و۱۴۲)در این روایات باز به خوانخواهی از تابعان مسببین کربلا با این آیه استناد شده است.
⬅️معلوم می شود:
🔻سازمان و شخصیت حقوقی ای که انتقامها و خون خواهی های اصیل اسلامی از آنها انجام میشود دو شعبه دارد:
-سفیانی ها(درون جهان اسلام و تابعان مکتب بنی امیه)
-صهیونیست ها(بیرون جهان اسلام وتابعان بنی اسرائیل قاتلان انبیاء)
این مستند قرآنی-روائی راهبرد انتقام از صهیونیزم (یهودیت صهیونیزم ومسیحیت صهیونیزم) و سفیانی ها(داعش وسعودی و...)است.
✔️خون خواهی و خیرخواهی
🔺این خون خواهی، کشتن های کور جاهلی و خون به خون شستن های پی درپی و افزایش جنگ افروزی نیست. بلکه برعکس موجب تمام شدن جنگها وخونریزی هاست!
لذا ظهور امامی که خون خواه انبیاء واولیاء است با "بقیة الله خیرلکم" توصیف شده است. "خیر" هم در همان است. مسیح هم از "صلح زیر شمشیر" می گفت.
وجه اصلی اش در "قاتلوا ائمه الکفر" است. زعمای پیمان شکن کفر و استکبار عددشان بسیار نیست؛ کشتن آنان پایان خونریزی در عالم است.
⬅️یعنی همانطور که قصاص شخص قاتل، موجب کاهش قتل وخونریزی است(لذا قرآن آنرا حیات و حضرت زهرا فرمود:جعل الله... القصاص حقناً للدماء :خداوند قصاص را برای نگهداشت خونریزی تشریع کرد)؛ همینجور خوانخواهی از سازمان جنگ افروز واستکباری، موجب کاهش جنگ در عالم است.(دقت کنید)
✔️خون خواهی و انتقام فاطمه(س):
🔺در زیارت حضرت می خوانیم:"اللهم کن الطالب لها ممّن ظلمها واستخف بحقها کن الثائر اللهم بدم اولادها"(مصباح المتهجد ج۱ص۴۰۱)
خون خواهی حضرت وطلب حقش از ظالمین را از خدا می خواهیم.
🔅روایاتی که از قصاص قاتلین می گوید:
بخلاف قاتلین سیدالشهدا، قاتلین صدیقه شهیده(س) قصاص هم نشدند! یعنی شخص حقیقی هم مجازات نشده از دنیا رفت. لذا روایاتی از زنده و حاضر کردن قاتلین توسط حضرت مهدی(ع) پس از ظهور سخن می گوید:
-شیخ صدوق در کمال الدین(ج۱ص۲۵۳) وعیون (ج۱ص۵٨) از امام صادق(ع) از آبائش از پیامبر روایت می کند.
-دلائل الامامه(ص۴۵۵) روایتی قریب به آن مضمون از امام باقر(ع)
-سرور اهل ایمان(ص۶۵و۶۶و۶۷) دو روایت دیگر از امام صادق(ع)
-مختصرالبصائر (ص۴۴٨تا۴۵۰)در روایت بلندی از مفضل از امام صادق(ع)با تفاصیل وجزییات بیشتر.
⬅️معلوم میشود:
🔻درباره صدیقه طاهره ، قصاص هم چون انجام نشده انجام میشود.
❓اما خون خواهی آن حضرت به چیست؟!
خون خواهی سیدالشهداء، ظهور را رقم میزند که خیر بزرگ بر مستضعفان عالم است؛خون خواهی صدیقه طاهره(س)، نشئه رجعت را رقم میزند .
✔️خون خواهی و یوم الله
🔺روایات رئوس ایام الله را سه روز می شمارند: روز ظهور، روز رجعت، روز قیامت(الخصال ج۱ص۱۰٨)
-ایام الله منحصر در این سه نیست چنانچه عاشورا هم یوم الله شمرده شده(عوائداللئالی ج۱ص۱۳٨)یا هر روز نعمت وابتلاء یوم الله خطاب شده(امالی طوسی ص۴۹۱)پس معلوم است آن سه رئوس ایام الله اند وبقیه در خدمت آن سه اند که ایام الله شده اند. هر واقعه ای که ظهور را تقریب کند یا مقدمه نشئه رجعت شود یوم الله است.
⬅️قصاص قاتلین صدیقه شهیده ، از اولین اقدامات "رجعت استحضاری" حضرت قائم(ع) پس از ظهور است که عالم را وارد نشئه رجعت می کند . رجعت استحضاری آن است که حضرت عده ای از بدان گذشته را احضار می کند تا مواجهشان با حق تکمیل ومهیای خلود در جهنم شوند.(برای تفصیل به مطالب گرانقدر آیت الله شاه آبادی در کتاب رشحات البحار قسمت ایمان ورجعت رجوع کنید).
⬅️معلوم میشود:
خون خواهی در مکتب متعالی اسلام ، نه خون به خون شستن وافزایش قتال بلکه پلی برای رساندن عالم به ظهور دین حق واز آن به نشئه رجعت و هویدا شدن آثار قیامت در این عالم، برای تهیٲ وآمادگی عالم برای درک قیامت کبراست.
خون خواهی صدیقه شهیده، کلید رجعت است وشفاعت کبرای آن حضرت ، رقم زننده قیامت.
☑️ @m_ghanbarian
♻️مثلث یُم٘ن؛ مثلث شوم!
🎙چکیده ای از سخنرانی روز شهادت حضرت زهرا(س)در جمع دوستان موسسه دیدبان (برنامه ثریا)/۹بهمن ۹٨
...................................
♻️مثلث یُم٘ن: عدالت- موالات-ولایت
♻️مثلث شوم: نظام طبقاتی- تحزّب- سلطنت والیگارشی
✔️نسبتها:
1⃣تا "عدالت" برقرار نشود، "موالات" و دوستی بین مردم تثبیت نمی شود.
حضرت فاطمه (س)فرمود: "جعل الله... العدل تنسیقاً للقلوب" خداوند عدالت را برای هم نسق شدن ویکپارچگی دلها (همبستگی اجتماعی) قرار داد.
2⃣ تا"موالات" نباشد، "ولایت" مستقر نمیشود.
آیت الله شاه آبادی در کتاب شذرات المعارف به خوبی اینرا تبیین می کنند که "اخوت جامعه"، شرط "تحقق نظام ولایت" است. موالات و همبستگی باهم، "حلقه ی انگشتر" برای "نگین" ولایت وامامت است(بیشتر ر.ک:طرح اندیشه اسلامی در قرآن . مقام معظم رهبری. قسمت ولایت)
3⃣ "ولایت" در مرتبه نازلترش(محبت و ارادت) خود موجب "موالات" ودوستی متولیان میشود. فٲصبحتم بنعمته اخواناً یعنی با نعمت ولایت باهم برادر شدید.
حضرت زهرا(س)فرمود: اطاعتنا اماناً من الفرقه. در زیارت جامعه:بموالاتکم ائتلفت الفرقه.
4⃣تا "ولایت" در حد سرپرستی اجتماعی-سیاسی محقق نشود، "عدالت" در جامعه مستقر نمیشود. انا انزلنا رسلنا ... لیقوم الناس بالقسط.
✔️خوانش تاریخ اسلام:
🔸پیامبر در بدو ورود به مدینه، اخوت و موالات جامعه مومنین را موجب شد(اصبحتم بنعمته اخوانا)
🔸این اخوت موجب نفوذ کلمه پیامبر وتحقق سرپرستی سیاسی اجتماعی او شد. جنگ وصلح رقم زد، حد و دیه اجرا کرد وزکات وخمس گرفت و... (النبی اولی بالمومنین من انفسهم)
🔸در آن سرپرستی و ولایت ، سریع سراغ عدالت رفت تا تنسیق قلوب شده، موالات وهمبستگی جامعه تثبیت شود. این دوستی ها حال گذرا و جو اول انقلاب نباشد.
-اول مهاجر فقیر را زمین دار کرد تا مساوات برقرار شود
-از برخی ثروتمندان تراشید وگاهی سپاه خود را با پول آنها تجهیز میکرد
🔸آن عدالت گستری ، موالات مردم با هم و با ولیّ را افزود:
-در اُحد زخمی عطشان آب نمی خورد تا اول همرزمش را آب دهند وآن یکی هم نخورد تا حدود ۱۵نفر! طوری که نفر اول تشنه شهید شد
-پیامبرهم چنان دوست داشتنی شد که آب وضو و مو وناخن تقصیرش تبرک میرفت.
♻️ جابجایی با مثلث شوم!
🔹سقیفه ، هنوز جنازه پیامبر بر زمین بود چرا پی قدرت رفتند؟
امیر(ع) فرمود:"صرتم بعد الموالاه احزاباً: بعد از موالات ، دچار تحزب شدید".
سقیفه، اعتراض به وضع موجود نبود ، شورشی برآمده از نظم طبقاتی(مثل شورش علیه عثمان)نبود. یک روز بعد از نبی در جامعه عادلانه اوست.
سقیفه با نگرانی گروهی(انصار) از آینده خود، شروع و به نفع گروهی دیگر (مهاجر)تمام شد. از اوضاع واحوال چنین دستگیرشان شد که کار دست علی(ع) نمی افتد، لذا پیش دستی کردند چون نگران بودند مهاجر، آینده شان را خراب کنند! مهاجر هم آمدند و مذاکرات به نفع آنها شد. تحزّب و خدشه به موالات، موجب "سقوط ولایت" شد.
🔹با سقوط ولایت(ولو موقت)، خلافت باید کاری میکرد که دیگر برگشت ولایت ممتنع شود: از بین بردن عدالت با نظام طبقاتی!
عدالت، تنسیق قلوب و موالات می ساخت و موالات، حلقه برای نگین ولایت می شد؛ عدالت که مخدوش شود، دیگر جای موالات، تحزب دائمی و "نزاع بر سر منافع" خواهد بود. این دیگر حلقه برای نگین ولایت نمیشود؛ بلکه زمینه "سلطنت واستبداد" می شود.
-دیوان های خلیفه دوم و تبعیض در بیت المال شروع برهم زدن عدالت و مساوات بود. در دوره عثمان اوج گرفت وکامل نظام اجتماعی را طبقاتی کرد.
🔹شورش علیه عثمان، برآمده از فشار طبقاتی است. ائتلاف نیروهائی مختلف از جمله تضاد منافع برخی صحابه غیر اموی با حزب عثمان، شورش آفرید.
🔹تضاد منافعِ احزاب است که جنگ وصلح می سازد. کوفی-شامی هم جنگش و هم حکمیتش وابسته به این منافع گروهی است که ولایت در آن دوام نمی یابد و سلطنت بنی امیه در آن زایش میشود!
🔹دوره کوتاه علی(ع)، امام سراغ زیر بنا رفت: عدالت!
تا از آنجا، تنسیق قلوب و موالات بیافریند و ولایت استقرارش تٲمین شود نه اینکه کوفه به فرمانش نباشد وگرمی وسردی هوا را بهانه کند و در منافع همراه ودر مضار، علیه باشد!
⬅️اضلاع این مثلث ها هریک، ضلع دیگر خودش را می خواند(تٲمل کنید)
☑️ @m_ghanbarian
۱-خون خواهی و خیرخواهی.mp3
45.19M
🔰 خون خواهی و خیرخواهی
جلسه اول
۹۸/۱۱/۷
☑️ @m_ghanbarian
۲-خون خواهی و خیرخواهی.mp3
45.7M
🔰 خون خواهی و خیرخواهی
جلسه دوم
۹۸/۱۱/۸
☑️ @m_ghanbarian
۳- خون خواهی و خیرخواهی.mp3
51.43M
🔰 خون خواهی و خیرخواهی
جلسه سوم
۹۸/۱۱/۹
☑️ @m_ghanbarian
⚜ دیو چو بیرون رود فرشته درآید، شعر است؛ سخن قرآن دقیق تر است: فرشته درآمد، دیو نابود می شود(جاء الحق و زهق الباطل).
چرا که دیو اموی رفت، اما دیو عباسی آمد! دیو عباسی رفت، دیو مغول آمد!و ...
آن که جا برای هیچ دیوی نمی گذارد فرشته وشی چون خمینی است.
هنر بزرگ ملت ایران در ۱۵سال مبارزه، اعتماد به "فلا تیأسوا من روح الله" بود
بعد از ۴۰سال از پیروزی هم هنوز از "رو٘ح" و رحمت الهی مأیوس نیست و تازه تر از تازه تری می بیند.
#محسن_قنبریان
#دهه_فجر_مبارک
☑️ @m_ghanbarian
🔰محمد رضا حکیمی و انقلاب اسلامی
(چکیده ای از کتابْ بحثی با جمعی از فضلاء بر پایه مقاله ی "انقلابی که متوقف شد" از کتاب راه خورشیدی محمد اسفندیاری)
۱از۴
..............................................
🔅شاگرد آقای حکیمی(جناب اسفندیاری) در این مقاله نظرات ایشان درباره انقلاب اسلامی را جمع بندی کرده که ما برای فهم بهتر، مطالب ایشان را در دو بخش: "مبنای دانشی" و "تحلیل بینشی" تقسیم می کنیم:
1⃣مبنای دانشی جناب حکیمی:
ایشان اسلام را در اجرای معصوم و در اجرای غیر معصوم از هم جدا کرده؛ اسلام در اجرای غیر معصوم را عمل به عهدنامه مالک اشتر و نظام عامل بالعدل میداند. غیر آن اسلام نیست، "حکومت مسلمانان" است.
🔹"مصداق صحیح حکومت مذهبی در عصر غیبت، همان حکومت مسانخ است نه جز آن. تنزل کردن از معیارهای عهدنامه مزبور تنزل از اسلام است در اجرای غیر معصوم"(راه خورشیدی ص۲۶۲).
🔹"هرحاکمیت اسلامی به هر اندازه از اصول مختلف تبیین شده در عهدنامه تنزل کند، به همان اندازه و به همان نسبت از اسلام جدا شده است و دیگر اسلامی نیست"(ص۲۶۳).
🔹بنظر حکیمی: معیار اسلامی بودن حکومت⬅️ برقراری عدالت. و معیار عدالت⬅️ نبودن فقر است(ص۲۶۵)
2⃣ تحلیل بینشی حکیمی از انقلاب ۵۷:
🔸"حکیمی برآن است که انقلاب اسلامی به سوی اهداف و آرمانهایش بویژه عدالت اقتصادی طی طریق نکرد، بلکه متوقف شد"(ص۲۶۱)
🔸"نظر حکیمی به این دولت وآن دولت نیست در سه دهه این گلایه را داشته: "انقلاب اسلامی ملت ما طاغوت سیاسی(فرعون) را ساقط کرد اما طاغوت اقتصادی(قارون) را نه. اکنون آقایان باید تا فرصت از دست نرفته است برای تکمیل انقلاب به ساقط کردن این طاغوت نیز بپردازند ولو بلغ ما بلغ" "(ص۲۶۶).
🔸"گاندی با اسوه جوئی از قهرمانان اسلام، ملت هند را نجات می دهد وما با ترک روش بزرگان اسلام ملت نجات یافته را دوباره به وادی پر خطر و هولناک مشکلات گوناگون سوق دادیم"(ص۲۶۷).
🔸"در انقلاب، عدالت ذره ای اجرا نشد(!) وبرعکس چپاولهای اموال عمومی سربه فلک کشید"."در مبارزه با ظلم اقتصادی...مهلت و تراخی جایز نیست"."سست گیری در کار انقلاب از ترک انقلاب بدتر است"(ص۲۶۹)
🔸به جوانان: "فکر نکنید اسلام در قضاوت، در عدالت معیشتی و اقتصاد، در تربیت ومساوات... این است که اکنون در کشور ما -اغلب- عمل می شود ومعامله اسلام با انسان از این دست است که می بینیم وبی خبری حاکم اسلامی ودیگر عواملش از خون دل خوردن مردم همین گونه هاست"(ص۲۷۰)
🔸"باوجود شکافهای طبقاتی عمیق در جامعه وپیدایش قله های ثروت در کنار دره های عمیق فقر...جالب توجه (بلکه باعث تعجب وتٲسف) اینکه در عین حال حکومت هم اسلامی نامیده میشود (یعنی مبتنی بر احکام قرآن) و هم مردمی (یعنی مورد درخواست ورضایت قلبی تمام قشرها)"(ص۲۷۷)
*⃣ بررسی مبنای دانشی آقای حکیمی:
در بخش دوم بخوانید:
☑️ @m_ghanbarian
🔰محمدرضا حکیمی وانقلاب اسلامی
(چکیده ای از کتاب بحثی با جمعی از فضلاء بر پایه مقاله ی"انقلابی که متوقف شد"از کتاب راه خورشیدی محمد اسفندیاری)
۲از۴
....................
*⃣بررسی مبنای دانشی آقای حکیمی:
جناب حکیمی براساس گزارش مقاله انقلابی که متوقف شد؛ حکومت مسانخ با معصوم در عصر غیبت را نظام عامل بالعدل(اجرای عهدنامه مالک)می شمارد ولاغیر.
🔸درجلد دو از مجموعه ارزشمند الحیاة (اقلا تا طبع سوم.۱۳۶۰)چند جا از ولایت فقیه وفلسفه سیاسی اسلام که مبتنی برآن است سخن گفته است.
آنرا استمرار زعامت وحکومت ائمه اطهار خوانده وتصریح می کند: ریاست نظامات اسلامی فقط در صلاحیت نبی یا نائب نبی یعنی وصی یا نائب وصی است که عالم ربانی یگانه ای در هر زمان است.(الحیاة ج۲ص۴۱۵)تٲسیس این نظام اسلامی را "روح دین" وجوهر رسالت الهی می شمارد که اهمال وانحراف در آن در کشورهای اسلامی موجب منهدم شدن اسلام و"ازبین رفتن حق وعدل" میشود(ص۴۱۶).تدریس کتاب ولایت فقیه امام خمینی را در حوزه ها، بلکه مجالس عمومی ومساجد وتکایا واجب می شمارد(ص۳۶٨و۳۶۹).
اما در این گزارشِ شاگرد، چیزی از "ولایت فقیه" در حکومت مسانخ با معصوم نیست. بلکه به گزارش شاگرد، دیگر کتابشان درباره امام را هم تجدید چاپ نکردند! آنچه در تحلیل بینشی هم از ایشان نقل شد، موید همین معناست که حکومت ولایت فقیه(اقلا موجود از زمان امام تا کنون)را اسلامی نمی داند!
🔸به تعبیر دیگر حکیمی در حکومت مسانخ، به "غایت"و"علت غائی" (برقراری عدالت با ریشه کنی فقر) توجه کرده ولی "علت فاعلی"(ولایت)را اهمال یا از فقیه برای آن منصب، اعراض کرده است.
لذا اگر حکومت مسانخ با معصوم را حکومت ولائی قائم به قسط بداند با او اختلافی نداریم؛ اما اگر صرفا نظام عامل به عدل بداند، حرف قابل دفاعی نیست. چون"نه مُجاز" است "نه قابل تحقق".
حکیمی خود در جلد دوم الحیات روایاتی آورده که این عدم جواز و هم عدم تحقق را ثابت می کند. روایاتی که غیر ولایت را طاغوت می خواند وهرگز هم به عدل وقسط نمی انجامد. از مجموع آن روایات خودش نتیجه گرفته:"پس امام حاکم عادل وبرحق یا نائب لایق حقیقی او، اصل همه خیر برای مردم است..."(ص۴۰۱).
🔸معیار گذاری حکیمی درباره اسلامیت حکومت(برقراری عدالت با ازبین بردن فقر)هم لازم، اما ناکافی و ناقص است. اگر فقط این باشد، تعریفش "نه جامع" است "نه مانع"!
🔸جامع نیست، چون حتی فرد اکمل(حکومت امیرالمومنین) را شامل نمی شود!
-آیا علی(ع) موفق به برقراری عدل جامع شد؟!
-خود در خطبه۱۶٨ از تٲخیر خواستن برای اجرای عدالتی قضائی بخاطر حفظ مصلحت امنیت و یکپارچگی جامعه می گوید!(پیگردقضائی ای که تا پایان عمر هم انجام نشد!)
-در جلد ٨کافی ص۶۱تا۶۳، کلینی خطبه ای بلند از حضرت در سالهای آخر حکومت می آورد که حضرت حدود ۲۵مورد را می شمارد که نتوانسته انجام دهد!بسیاری از این موارد در حوزه عدالت اقتصادی واسترداد اموال وحقوق پایمال شده است!(البته حضرت شجاعانه اعلام میکند تا محقق نشدن آن آرمانها، اسلام تلقی نشود).
⬅️اگر برای اجرای معصوم، عذری موجّه قابل تصور است؛ برای اجرای غیر معصوم هم مثل آن عذر موجّه است. اگر نگوییم بطور طبیعی بیشتر خواهد بود.(البته درباره توجیهات بیجا برای برخی اقدامات ضروری که بین ما شایع است باید در بخش تحلیل بینشی سخن گفت)
🔸تعریف حکیمی مانع اغیار هم نیست. حکومتهای جبّاران وطاغوتهائی را میتوان از دیروز وامروز دنیا مثال آورد که با این معیار، مسانخ با معصوم میشوند!!!
۱.ولیدبن عبدالملک(از مروانیان)دستور داد برای هر زمینگیر وجذامی وکور یک خدمتگزار تخصیص دهند(تاریخ طبری ج۶ص۳۲۷)او برای معلولان ونابینایان هم مستمری قرار داد.
۲.در عباسیان، مهدی عباسی برای جذامیان وزندانیان مستمری قرار داد(طبری ج٨ص۱۴۲)برای یتیمان هم مربی رایگان قرار داد.
۳.عمربن عبدالعزیز در دوران قحطی وگرانی، از بیت المال، مردم را تٲمین میکرد.یا برخی ثروتمندان را مٲمور آن میکرد وبعدا از بیت المال با آنها تسویه میکرد(انساب الاشراف ج۵ص۱۱۲)
⬅️آیا این خدمات عامه در مسیر فقر زدائی، حکومت اینان را مسانخ با معصوم می کند؟!!
۴.الان فاصله طبقاتی در کشورهای اسکاندیناوی از کشورهای اسلامی کمتر وفقر نایاب تر است؛ آیا این حکومتها هم سنخ حکومت معصومند؟!!
آیات واحادیث ابواب متعدد جلد دوم الحیات بر بطلان این، کفایت می کند.
۵.کشور خودمختار ۳٨هزار و۳۰۰نفری "موناکو" در جنوب فرانسه وشمال اروپا اصلا فقیر ندارد. اگر به تعریف مرکز آمار فرانسه، نرخ فقر را درآمد کمتر از۱۰۰۰دلار درماه بگیریم؛این کشور اصلا فقیر ندارد. اما آیا نظامی عادلانه است؟!
این بندر مدیترانه ای، حیات خلوت قارون های اروپا وآمریکاست که بخاطر دریافت نشدن مالیات بردرآمد، آنجا آمده اند!
⬅️آیا هرجا فقر نبود، عدالت هست؟! وآن نظام مسانخ با حکومت ولائی عدل گستر معصوم است؟!
*⃣بررسی تحلیل بینشی حکیمی:
در بخش سوم بخوانید:
☑️ @m_ghanbarian
🔰محمدرضا حکیمی و انقلاب اسلامی
(چکیده ای از کتاب بحثی با جمعی از فضلاء بر پایه مقاله ی"انقلابی که متوقف شد"از کتاب راه خورشیدی محمد اسفندیاری)
۳از۴
.......................
*⃣بررسی تحلیل بینشی حکیمی:
🔸غیر از آمارها، رهبر انقلاب اسلامی هم تصریح دارد:"درمورد عدالت ما عقب مانده هستیم؛در این تردیدی نیست؛ خودمان اعتراف می کنیم، اقرار می کنیم...باید از خدای متعال واز مردم عزیز عذرخواهی کنیم"(۹۶/۱۱/۲۹)
اما این بدان معنا نیست که "در انقلاب عدالت، ذره ای اجراء نشد"! این سخن که "انقلاب کفه عدالت را در تقسیم امکانات عمومی کشور سنگین کرد"؛ مورد تٲیید مشاهدات عینی وآمارهای جهانی است.
البته در کنار رساندن امکانات(آب وبرق وگاز و...)به روستاهای بالای ۲۰خانوار، سیل سیستان وخوزستان وسقوط جوان کولبر کردستان، این موقعیت را پیش می آورد تا محرومیت از امکانات اولیه این مناطق را همه ببینند، مشکلات فلاکت بار حاشیه نشینی اهواز، کولبری کردستان و صف گاز در سیستان دیده شود.
🔸نیاز به مقابله با طاغوت اقتصادی را یک مرجع تقلید هم اخیرا با تعبیر "لزوم انقلاب اقتصادی" طرح کرد. اگر وفادار به مفهوم "انقلاب" در "اقتصاد" باشیم، خواهیم دید در این ۳۰سال پس از جنگ، طرح ها ولوایحی جزئی در مسیر عدالت (مثل مالیات بر اشرافیت یا یارانه به محرومان)آمده، اما همین مقدار هم در راه مانده یا کم اثر شده است. در حالیکه انقلاب اساسی در مسیر عدالت اقتصادی، نه اینگونه کارها، بلکه "توزیع عادلانه منابع ثروت" وبه تعبیر امام، "دخیل کردن توده های میلیونی مردم محروم در تولید"(صحیفه نور ج۱ص۱۲٨)است. تا "منابع" ثروت عادلانه تقسیم نشود، توزیع عادلانه "درآمد" صورت نمی گیرد ویارانه ومانند آن هرگز به عدالت اجتماعی نمی انجامد(ر.ک:پیوست).
هشت سال مباحثه کارشناسان مجمع تشخیص با ولی فقیه به ابلاغ سیاستهای واگذاری اصل۴۴ انجامید. ٨۰درصد بنگاههای بزرگ اقتصادی دولت قرار شد واگذار شود که ۲۵درصد از آن باید تا آخر برنامه پنجم "برای ایجاد تعاونی های بیکاران"،"تعاونی های فراگیر ملی برای تحت پوشش قرار دادن سه دهک اول جامعه به منظور فقر زدائی" قرار می گرفت(ر.ک:بند ب سیاستهای ابلاغی رهبری)؛ اما واگذاری ها به بخش خصوصی عملا قارونهای جدید پدید آورد! برنامه ششم هم در حال اتمام است، اما خبری از تحقق بند ب این سیاستها بشکل بایسته برای محرومان نیست!(ر.ک:پیوست)
🔸در "چپاول اموال عمومی" اگر قضاوت حکیمی مبالغه آمیز باشد که "سربه فلک کشید"؛ اما رقم آن هم کوچک نیست! برخی اموال مصادره ای یا عمومی برای کارهای عام المنفعه (دانشگاه وخیریه و...) رایگان یا ارزان به برخی آقایان معتمد سپرده شد؛ اما پس از خودشان به "لژهای خانوادگی" بدل شد! رقم اعجاب انگیز دارائی های دانشگاه آزاد -که رهبری مانع وقف آن شد- فقط یک نمونه حساس شده وسیاسی بود والا بقیه بدون وقف هم آقازادگان و وابستگان منتفع اند! فقاهت ما یکبار در صفویه اینرا تجربه کرده بود!(ر.ک:پیوست).
🔸قریب چهارهزار آقازاده خارج نشین با حواشی متعددش جای تکلیف امام به "همه مدیران ورهبران حکومت عدل" نشست که فرمود:"موظفند بافقرا و مستمندان وپابرهنه ها بیشتر حشر ونشر وجلسه ومراوده ومعارفه ورفاقت داشته باشند تا متمکنین ومرفهین" (صحیفه امام ج۲۰ص۳۴۱).آنها که اروپا نرفته یا برگشته اند هم در مناطق مرفه تهران سکونت دارند، افشای دارائی هایشان هم بنا به مصوبه مجمع تشخیص جرم اعلام شده است!(ر.ک:پیوست)
🔸حرفها وآرمانهای متفکران انقلاب اسلامی(مطهری وبهشتی و...)در حوزه عدالت صراحتا وتلویحا گرایش های کمونیستی وسوسیالیستی تعبیر میشود (ر.ک:پیوست).
شکوه از شورای نگهبان و حتی تضعیف این نهاد لازم وضروری فقط از سوی صدا کلفتهای سیاسی برای رد صلاحیت ها انجام میشود. کسی نمی پرسد این فاصله فقر وغنا، حاصل از ۶برنامه توسعه که غیراز دولتها ومجلسها، شورای نگهبان هم برآن مُهر تٲیید اسلامیت وانطباق با قانون اساسی زده است؛ آیا انعکاس آرمانهای عدالتخواهانه قانون اساسی است؟! کدام فقاهت وتطبیق با اسلام بوده که چنین دره های عمیق فقر وغنا را موجب شده است؟! آیا مشکل فقط خروج دولتها از اجرای برنامه های توسعه است یا برعکس، تازه خروج ها بخاطر فشارهای اجتماعی وبه سمت کمک به طبقه محروم بوده واگر برنامه کامل اجرا میشد، وضع از این هم بدتر بود؟!
✔️عذر ما و عذر علی(ع):
در بخش چهارم بخوانید:
☑️ @m_ghanbarian
🔰محمدرضا حکیمی و انقلاب اسلامی
(چکیده ای از کتاب بحثی با جمعی از فضلاء بر پایه مقاله ی"انقلابی که متوقف شد"از کتاب راه خورشیدی محمد اسفندیاری)
۴از۴
.......................
✔️عذر ما و عذر علی(ع):
🔺در بخش دانشی به احتمال عذر در تحقق نیافتن عدالت در اجرای معصوم وغیر معصوم اشاره شد. قارونهای جامعه عثمانی، حزب اموی شدند وبا امیر(ع)به جنگ طولانی نظامی(صفین) برخاستند. قارونهای غیر اموی هم(اصحاب جمل) از سوی دیگر بخاطر زیاده خواهی جنگ افروختند. لذا وعده های صبح بیعت در دوره کوتاه امام، منعقد نشد و او شهید عدالت شد.
🔺برای انقلاب مانیز در سطح کلان بیش ازوابستگان پهلوی، قطع شدن دست آمریکا و انگلیس از غارت منابع ایران، جنگی چهل ساله(باصنوف جنگ) پدید آورد. انسان منصف نمیتواند اثر این دشمنی ها را لحاظ نکند.
لکن قارونهای داخلی امروزما از منتفعان رژیم سابق نیستند؛ به تعبیر رهبری: معلم وطلبه های معمولی ای بودند که با امام آمدند وحالا دچار زی اشرافی شدند!
به بهانه دشمن خارجی بعضا با آنها مماشات هم شده است تا کار دشمن را تمام وباز به تعبیر رهبری مثل موریانه تنه درخت انقلاب را پوسیده کنند(ر.ک:پیوست)
باید انقلاب، عدالت را جدی بگیرد!
📝محسن قنبریان ۹۸/۱۱/۱۴
☑️ @m_ghanbarian
💠 پیوست یادداشت محمد رضا حکیمی وانقلاب اسلامی
(فهرستی از برخی یادداشتهای عدالتخواهانه مرتبط)
-انقلاب اقتصادی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/685
-عدالت در بیانیه گام دوم
https://eitaa.com/m_ghanbarian/781
-کاش دانشجوی شریف بودم!
https://t.me/m_ghanbarian/1629
-روی دیگر ولایت ۱و۲
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1245
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1247
-دوگانه غلط عدالت-ولایت!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1233
-آیا یارانه حاصل از آزاد شدن قیمت ها، به عدالت اجتماعی می انجامد؟
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1211
-سکوت غیر قابل جبران!
https://t.me/m_ghanbarian/1768
-درسی فقهی از تجربه صفویه!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/746
-جای خالی دکة القضاء!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/597
-مواجهه امام خمینی با مصلحت یابی، مصلحت بافی و مصلحت سازی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/150
-امام خمینی و نظام انقلابی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/973
-با هجوم موریانه ها چه میتوان کرد؟!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/269
-غفلت از برجام داخلی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/976
-شهید مطهری هم کمونیست بود؟!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/706
-چالش حق التولیه آستان قدس
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1235
-۷سین سفره کوچک عدالت
https://eitaa.com/m_ghanbarian/788
-آقای روحانی کالائی کردن آموزش خلاف شرع است!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/678
-مدارس پولی و تداوم بین نسلی تبعیض!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1189
-پارادوکس پول و آموزش!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1190
-عدالت خواهان سر کار نروند
https://eitaa.com/m_ghanbarian/984
-ضرورت احیای ادبیات عدالت خواهی نهجالبلاغه!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/811
-درس ناتمام!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/610
-جوان گرائی امان از امارة الصبیان
https://eitaa.com/m_ghanbarian/777
-قدیما دزدها بانک "می زدند" ؛ جدیدا "بانک" می زنند!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/799
-دزدی محتاج!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1241
-اِشراف مذهبی یا اَشراف مذهبی؟!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1050
-حاج آقا پناهیان چه میگوید؟
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1051
-چگونه دستگاه واژگانی عترت هک میشود؟!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1056
-مسیحیت چگونه سرمایه داری را پذیرفت؟!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1055
-آقای هاشمی رفسنجانی چه میگفت؟
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1059
-برسد به دست پیشنماز ایران مال!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1002
-مثلث یُمن، مثلث شوم
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1295