eitaa logo
محسن قنبریان
14.5هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
740 ویدیو
101 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🚔 پلیس طبقاتی و بی عدالتی امنیتی! 🔹یک اصل در اقتصاد اسلامی و عدالت گرا مورد تٲکید است:"حق" نمیتواند "کالا" شود! شیخ انصاری در اثر فاخر خود تکسّب با حق مخلوقین را حرام می شمارد(۱). حق مثل: بهداشت و درمان، سطحی از آموزش و فرهنگ، امنیت و... از اینرو تٲمین امنیت عمومی، نمی تواند "کالا" شود و در "بازار عرضه و تقاضا" قرار گیرد. مٲموران امنیت به نسبت خدمات از کارفرمایان خود "مزد و اجرت" بگیرند. بلکه تٲمین امنیت عمومی برعهده دولت و تٲمین معاش مٲموران با "ارتزاق از بیت المال" است. 🔹خصوصیت بارز اقتصاد سرمایه داری، "کالایی سازی"، "بازاری سازی" حداکثری است. در این نظام همه آنچه "حق عمومی مردم" تلقی می شود هم "کالا" می شود. از آن جمله امنیت عمومی(نه نگهبانی یک موسسه و کارخانه خاص)است. آمریکا -بعنوان مهد سرمایه داری- نه فقط نیروهای اشغالگر نظامی اش در استخدام پیمانکاران خصوصی(مثل بلک واتر) است؛ بلکه پلیس های متعددی از آن در اختیار است. همانطور که آموزش دیده ای در یک کار فنی می تواند به استخدام کارفرما و پیمانکار خصوصی در آید؛ مدارسی خصوصی، آموزش پلیسی داده و کارآموزانِ جویای کار، در شهرها و ایالتها به استخدام پلیس در می آیند. پلیسی که مثل در قرارداد شهردار یا فرماندار است(۲). کارمند دولت فدرال نیستند. محله های مرفه نشین چون پول بیشتر می دهند، پلیس بیشتر و بهتری دارند! 🔹وقتی امنیت، کالا شد و پیمانکار پیدا کرد و در بازار عرضه و تقاضا درآمد؛ خود جداگانه می تواند بسازد. مایکل سندل به خوبی در کتاب "آنچه با پول نمی توان خرید" از راه یابی تبلیغات تجاری به ماشین و خدمات پلیس پرده برداری می کند. مثلا شرکتی به پیمانکاران پلیس ایالتی پیشنهاد می دهد ماشین مجهز را در قبال سالی ۱دلار در اختیارشان دهد به این شرط که: به بدنه ماشین ها، آگهی های تجاری نصب شود! پلیس ۱۶۰شهر در ۲٨ایالت قبول می کنند! شرکت واگذار کننده ی ماشین هم امتیاز تبلیغات بر ماشین پلیس را به شرکتهای تبلیغاتی می دهد! مخالفان، خطر نسبت به حامیان مالی اش را برجسته و موافقان، فقط به صرفه و اقتصادی بودن را به رخ می کشند(اقساط سالانه ۱دلاری بجای ۲٨۰۰۰دلار هزینه نقد، پیشنهاد وسوسه کننده ای است). از دهه ۹۰ به بعد سروکله ماشین های تجاری شده پلیس قبلا تجاری شده در اروپا و آمریکا پیدا شد(۳). 🔹سیاستهای اقتصادی ترامپ بیش از اوباما به نفع سرمایه داران سفید و به ضرر سیاهان فقیر شد. سیاستهای تشویقی برای سرمایه گذاری در آمریکا و کاهش مالیات سرمایه داران(از ۳۵٪ به ۱۵٪)از آن جمله است. از آنسو، کاهش مالیات موجب کاهش در آمد دولت می شود! ترامپ برای جبران آن، از بیمه درمانی، آموزش و امنیت(حقوق عمومی) کاست! بالتبع را بیشتر و ایده های نژاد پرستانه را محقق می کند. در چنین وضعیتی هم بزه و خشونت فقرا و سیاهان افزایش می یابد و هم پلیس به شهروندان فقیر و غنی، سیاه و سفید ندارد! بیشتر به نفع مرفهانی -که با مالیات، بودجه شهرداری و فرماندار ایالت(کارفرمای پلیس) را تٲمین میکنند- وارد میشوند. ونسبت به فقرا و سیاهان خشونت بیشتری اعمال می کنند. 🔅خوب است به عنصر سرمایه داری و کالایی شدن امنیت هم(در کنار نژادپرستی) در افزایش خشونت پلیس نسبت به سیاهان فقیر توجه شود. ......................................... ۱.مکاسب محرمه شیخ انصاری. فضلای حوزوی خوب است صرفا به ادله موافقین و مخالفین توجه نکنند و لازمه سیاسی-اجتماعی هریک از مبانی را هم -که بی تٲثیر در ادله هم نیست- توجه کنند. ۲.آمریکا پلیس فدرال و گارد ملی هم دارد که برای جرمهای سازمان یافته و آنچه امنیت ملی را تهدید می کند(مثل ۱۱سپتامبر و اعتراضات فراگیر اخیر)وارد میشوند و در اختیار دولت اند. ۳.ر.ک:کتاب آنچه نمی توان با پول خرید؟ ص۱۷۱و۱۷۲ ٭مطالب مرتبط: -پارادکس پول و آموزش -سلامت حق یا کالا 📝محسن قنبریان ۹۹/۳/۲۲ ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔖ارزش برهان تف! 🔻حتی اگر سخت گیری ها بر کارگزاران آنها را به اردوگاه دشمن ببرد! 🔻جایش مردم از اردوگاه انقلاب خارج نمیشوند! 🔻مَثَل غلط تُف سر بالا! ☑️ @m_ghanbarian
🏳 تابلوی قداست! 🔅به این بسیار باید توجه کرد که : 🔻صحنه های از موی تقصیر[تراشیده در حج و عمره] و آب وضوی پیامبر -که یک قطره اش بین مسلمانان، زمین نمی افتاد- را نشانه ی تقدّس جامعه نخواند! 🔺 را به این نشانه گذاری کرد که: "ضعیف در جامعه بتواند بدون لکنت حقش را از قوی بگیرد"! (عهدنامه مالک اشتر/امیر المومنین از مکرر گفتن این سخن توسط پیامبر(ص) می گوید) ⚠️اگر خواستید ببینید چقدر با در فرهنگ اهلبیت فاصله داریم نگاه کنید ببینید: 🔺چقدر از مقدسات را جای جامعه جا زده ایم؟! 🔺و در مقابل، طرح چند حق خواهی و عدالت طلبی برای ضعفاء را به صلاح جامعه ندانسته و تازه موجب میشماریم؟! 📝محسن قنبریان ۹۸/۳/۲۴ ☑️ @m_ghanbarian
⚖عدالتی که باید! 🔅در فرهنگ غنی شیعه، عدالت ورزی چند آسیب دارد: ۱-جور: وقتی اصلا عدالت نورزی. ۲-تبعیض: وقتی در موارد مشابه، به موردی بپردازی و موردی را رها کنی. مثلا اتهام کسی بررسی، اما اتهام دیگری شود! یا مثل اولی پیگیری نشود! حق کسی، اعطاء شود اما همان حق از دیگری دریغ شود. ۳-نا فراگیری: وقتی همه مواردِ مشمول را احصاء نکنی. اگر فلان، جرم است؛ همه مجرمهایش را نیابی. اگر حق است، همه مستحقانش را نیابی. امیر المومنین(ع)، این فراگیری و "جستجوی همه موارد" را، "استقصاء فی عدل" و از ارکان "سیاسة العدل" شمرده است(غرر الحکم). بدون آن، "راهبری به عدالت باثبات" محقق نمیشود. -فرق "نافراگیری" با "تبعیض" این است که مورد بالفعل و معینی برای اهمال نیست؛ فقط همه موارد مشابه با دقت جستجو و احصاء نشده است. ⬅️پس اگر "عدالتی"(اقتصادی یا قضائی و...) ، کنارش "تبعیض" یا "نافراگیری" باشد؛ ازنظر امیر المومنین(ع)، عدالت نیست و جور است! میفرماید:"بسا عادلی که جائر باشد"(رُبَّ عادل جائر)!(غررالحکم) 🔅پ.ن: 🔺قوه قضائیه ج.ا.ا چندین بار با دانه درشتها و نزدیکان رجال اصلی قدرت برخورد کرده؛ ذوق کردن مان تازه نیست: -سال۷۷ پخش سریالی دادگاه شهردار تهران و دبیر یکی از احزاب موثر در پیروزی آقای خاتمی. -احضار آقای احمدی نژاد و دادگاه و حکم برای نزدیکان سیاسی او. -دادگاه و حکم برای فرزندان آقای رفسنجانی و هم برادر آقای روحانی و... -دادگاه دستیار ویژه و معاون آقای آملی لاریجانی. 🔺اما افکار عمومی : -پخش دادگاه کرباسچی را با پرونده فاضل خداداد و برادر رفیق دوست مقایسه میکرد! -احضار احمدی نژاد و دادگاه منتج مشایی و بقایی و برادر روحانی و فرزندان هاشمی(همه در دوره آقای آملی) را با پرونده هنوز باز برادر رئیس قوه(فاضل لاریجانی) مقایسه میکرد! که در پاسخ به دانشجوئی از روند و نتیجه آن اظهار بی اطلاعی کردند! -با اتهامات همین آقای طبری و حکم شخص رئیس به تبرئه اش مقایسه شان می کند! -دادگاه اخیرمعاون آقای آملی(طبری) را با دادگاه معاون آقای قالیباف(شریفی) مقایسه می کند! 🔻و همه را هم با استقصاء و فراگیری عدالت می سنجد... ❓آقای قوه قضائیه نمره خود را نزد در تمام این سالیان، چند می داند؟! ❓آیا مبرای از بوده است؟! ❓ نمره و فراگیری اش چند است؟! چقدر زمان لازم دارد تا جامعه را مطمئن کند دیگر هیچ کارچاق کنی(مثل مورد اخیر) کنار گوش مقامات نیست؟! "سیاسة العدل: ...استقصاء فی عدل.." 📝محسن قنبریان ۹۹/۳/۲۵ ☑️ @m_ghanbarian
🕯بیلان کار یا فهرست مسئولیت؟! ❗️برایش سالها پس از او چنین بیلان کار اعلام شد: -تربیت بالغ بر ۴۰۰۰شاگرد(ارشاد/مفید) -پس از ایشان ۹۰۰استاد حدیث در مسجد کوفه، همگی از او حدیث میکردند (روایت حسن بن علی بن زیاد وشاء) -و... 🔅گرچه هرچه علم نافع در شرق و غرب عالم است، از آنهاست؛ لکن خودش به فرهنگ نداشت: -مثل همان ۴۰۰۰هم مورد خطابش بود وقتی می فرمود: "دیرگاهی است جهالت بنیانش استوار شده است. واین بدان خاطر است که دین خدا رابازیچه گرفتند؛ تا آنجا که عالمانی هم که علمشان وسیله تقرّب نزد خدا بود، غیر از خدا را اراده کردند. اینان ستمکارند"!(تحف العقول) -شبی در کوچه به حارث بن مغیرة فرمود: گناه سفهاء شما گردن علمائتان است(اگربا قول بلیغ متبنه شان نکنند)! (بحارج۱۰۰ص٨۵) -و... 🔅شهید مطهری در گفتار ارجمند "رهبری نسل جوان" درست می فرمود که:"این امر[رهبری نسل جوان وهدایت دینی آن] مانند نماز و روزه، تعبدی محض نیست؛ که مکلف به انجام آنها باشیم واگر نتیجه نداد، از ما رفع مسئولیت شده باشد. بلکه مسئولیت آن، از است؛ یعنی از ما نتیجه خواسته شده؛ با هر شکل و مقدمه ای که باشد"(ده گفتار). 🔺سخن سر دوگانه ی فرم خاص-نتیجه است نه دوگانه تکلیف-نتیجه (مٲمور به تکلیفیم نه نتیجه). یا وسیله-هدف(هدف وسیله را توجیه نمی کند)! پس مکلفیم از هر وسیله درستی، هدایت نسل جوان را حتما نتیجه بگیریم. شمارش تعداد مسجد و حوزه و مبلّغ و نهاد فلان و ساختمان بهمان؛ شمارش آفتابه و لگن است، شام و نهار چیز دیگری است! چیزی است از جنس آنچه مبلغین زاهد و دلسوز در برخی نقاط می آفرینند. آسیب اجتماعی به صفر میل کند و از بودن پاسگاه پلیس بی نیاز شوند! (طوبی لهم) ؟ 📝محسن قنبریان ۹۹/۳/۲۷ ☑️ @m_ghanbarian
🗒چرا قانع نمی شویم⁉️ ♨️معاون اول سابق و کنونی قوه قضائیه(محسنی اژه ای)گفته اند:"اگر کسی از من در مورد اکبر طبری بپرسد و من به او بگویم واقعا از تخلفات وی مطلع نشدم ؛ من حق را به او می دهم که قانع نشود"❗️ "اقناع" افکار عمومی، "تکلیف بر ایشان" و "حق مردم" است. ایشان فکر کرده اند چرا مخاطبین و افکار عمومی قانع نمی شوند؟!: 1⃣ گفته اند تا سال۹۷ که اطلاعات سپاه ورود کرد تخلفات طبری کشف نشد (چون پیچیده عمل می کرد)! 🗓مخاطب با یک نگاه تقویمی دلیل بر قانع نشدن می یابد: -سال۹۷ ورود اطلاعات سپاه به ماجرا. -اژه ای تا ۱۶اسفند۹۷(=پایان سال) معاون اول و آقای آملی هم، رئیس بوده است. -طبری فقط، ۷روز پس از ریاست رئیسی، عزل و تیرماه ۹٨هم دستگیر میشود. ⬅️آیا نتیجه این نمیشود که احراز تخلف طبری به رئیس قبل مربوط تر است تا ورود اطلاعات سپاه که در تمام سال آخر بوده است؟! 🔺مؤید این گمانه اینکه آقای آملی تا ۴تیر۹٨(حدود۴ماه بعد از رفتن از قوه) و بیش از یکسال بعد از ورود اطلاعات سپاه به پرونده، هنوز از دفتر مجمع تشخیص از طبری دفاع می کند! 2⃣ گفته اند: تا قبل از ورود اطلاعات سپاه(سال۹۷) "فقط شایعاتی" بود! این هم در تهافت با بیانیه دفتر آقای آملی در مجمع است؛ که یکسال بعد از ورود اطلاعات سپاه هم می نویسد: "برخی از مطرح در مورد معاون اجرائی حوزه ریاست قبلا در دادسرا بررسی شده و کذب بودن آن محرز شده بود. رئیس قوه قضائیه پیشین[آقای آملی]هم خود مستقلا آنها را بررسی و خلاف بودن آنها برای وی محرز شده بود"! ❓واقعا "صرفا شایعات" را یکبار در دادسرا و یکبار خود رئیس بررسی کرد؟ یا اتهامات و اسنادی بوده است؟! ❓اطلاعات سپاه در تمام این سال هیچ کد و سندی به ایشان و رئیس نداده بود که شایعه را اتهام کند؟! ❓بلافاصله پس از رفتن آقای آملی چه اطلاعاتی ارائه شد که شایعه، اتهام و تبدیل به کیفر خواست شد؟! ❓آقای اژه ای خود می گوید: "در پرونده دانیال زاده، ردپایی از طبری پیدا شد"! در حالیکه دستگیری، بازپرسی و تشکیل پرونده دانیال زاده، در دی ۹۵ است! چگونه این ردپا سه سال شایعه مانده است؟!! 3⃣ جناب آقای اژه ای هنوز هم معاون اول اند. باید صریح پاسخ دهند: پخش ویدئو از ویلای لاکچری طبری در دادگاه و انتشار اسناد املاک بنام طبری یا همسرش؛ نمایش است یا جناب ایشان افکار عمومی را سفیه انگاشته است؟! 🔺الف)اگر اینها واقعی است: کجا کشف این موارد(بنام او و همسرش) پیچیده است که ایشان و رئیس سابق نتوانستند کشف کنند؟! بلکه خلافش را هم دادسرا و هم رئیس کشف کرد؟! امیرالمومنین(ع) شاخصه خیانت را چنین معرفی کرد: "اگر من از شهر شما با چیزی بیش از مرکب سواری و باروبُنه و غلام خود بیرون روم، نسبت به شما خیانت کارم". واقعا کشف اینهمه ملک و ویلا(اغلب هم بنام) کار پیچیده ای است؟! با وجود اینها، احتمال خیانت و وارد بودن اتهامات دور از ذهن بود؟! 🔺ب) اگر نمایشی و تسویه حساب است، چرا کما فی السابق از عدم احراز تخلف طبری نمی گویید؟! و بعنوان معاون قوه جلوی آنرا نمی گیرید؟! ⬅️در هردو وجه شما مسئول اید! دادن حق عدم اقناع به مخاطب، رافع مسئولیتتان نیست. ادامه نوشته را در بخش دوم بخوانید ☑️ @m_ghanbarian
🗒چرا قانع نمی شویم⁉️ 4⃣آقای اژه ای با جمله ی: "برای بسیاری از معاونین عالی قوه، رئیس پیشین و حتی من احراز نشد که ایشان متخلف است وگرنه حتما اقدامی می کردیم"؛ دارند برای منع تسریِ سؤال و بازپرسی از مقامات عالی، خاکریز می ریزند؟! ❓آیا بهتر نیست معاونین عالی گذشته (از جمله خود ایشان که از اول شهریور۹۳ تا نیمه اسفند۹۷ معاون اول بوده) اقلاً موقتا دهند و مثل آقای آملی در منصب قضائی نباشند تا پیگیری و بازپرسی از آنها آسانتر انجام شود؟! ❓یک قاضی دون پایه حکم احضار امام خمینی، برای جبران ویرانی خانه ای در جنگ را (که عنصر مادی جرم هم نداشت) دست یک خرمشهری داد و مٲمور درب جماران آورد! https://www.yjc.ir/fa/news/6343042 قاضی بلند پایه و متبحری اینبار پیدا میشود آقای آملی را اقلا بعنوان مطلع یا ، احضار کند؟! یا باید همه مردم به همین قانع شوند که آقای اژه ای از ایشان پرسیده اند و ایشان هم فرموده اند: برای بنده تخلف، محرز نشد!!! 5⃣پافشاری دوباره ایشان در این روزها بر" امکان توبه"، همزمان با اولین برخورد با دانه درشتی درون قوه قضائیه، چه حکمتی دارد؟! ❓چرا وقتی ۱۷کارگر بدبخت معدن طلای آق دره پس از خودکشی ۳کارگر بیکار شده در محوطه معدن(دی ۹۳) و اخراج ۳۵۰کارگر دیگر به جرم تجمع، ۱۰۰ضربه و ۵۰ضربه شلاق خوردند(سال ۹۵)؛ از امکان توبه نگفتید؟! آنروز هم معاون اول بودید! ❓چرا روزی که جوان همدانی(بهمن ورمزیار)، از دزدی مسلحانه پشیمان و خود را تسلیم پلیس و طلاها را به طلافروشی پس داد و رضایت گرفت؛ از امکان توبه و تخفیف مجازات نگفتید؟! او اعدام شد(۲۹فروردین۹۷) باوجودی که خبرگزاری ها از مخالفت مراجع تقلید برای اعدام، در فرض توبه و جبران نوشتند! https://www.isna.ir/news/97012911338 ❗️ایشان می دانند مستند به فرمایش امیرالمومنین(ع) اجرای حد بر طبقه ای و ترکش بر طبقه دیگر، مشروعیت سیاسی حکومت اسلامی را متزلزل می کند؟!(یادداشت "تبعیض قضائی موجب عدم مشروعیت میشود!" را حتما اینجا[https://eitaa.com/m_ghanbarian/996]بخوانید) مطالب مرتبط: -از یک مسأله گوی ساده به مجتهدی عالی مقام -عدالتی که باید! 📝محسن قنبریان ۹۹/۳/۲۸ ☑️ @m_ghanbarian
✅ مصاحبه خبرگزاری مهر با حجت الاسلام قنبریان با عنوان "آسیب های تبلیغ دینی در ج.ا.ا" را اینجا بخوانید. https://www.mehrnews.com/news/4952775
🎙مصاحبه خبرگزاری مهر با حجت الاسلام قنبریان با عنوان "آسیب های تبلیغ دینی در ج.ا.ا" حجت الاسلام محسن قنبریان پیرامون تبلیغ صحیح دین در دوران کنونی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: ابتدا یک تعریف و حدگذاری برای بحث تبلیغ انجام می دهم تا منظور خودم را از تبلیغ روشن کنم و بعد نسبت آن با سیاست را خواهم گفت. سپس به آسیب شناسی تبلیغ دین خواهم پرداخت که آسیب های تبلیغ را بنده در 4 زمینه می دانم. رساندن چیزی به ذهن و جان مخاطب و منشأ عمل شدن آن را تبلیغ می گویند. این پژوهشگر و استاد حوزه علمیه افزود: تبلیغ دین اعم از اشکال متداول منبر و کلام و همچنین اعم از اصناف است. یعنی مساوی با روحانیت یا یک طیف خاص نیست. طبق تعبیر صدیقه طاهره در خطبه فدکیه وقتی جامعه مدینه و اصحاب و انصار را مورد خطاب قرار می دهند می فرمایند شما کسانی هستید که این دین را به امت های بعدی می رسانید. پس جامعه مذهبی و جامعه دین داران به طور کلی خودش سهمی از تبلیغ را دارد. آن چه که به آن تبلیغ آخوندی یا تبلیغ روحانیون می گویند مقداری از این است و تمام آن نیست. وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی» ایمان مقلدانه و ایمان متعصبانه را مطرح می کنند و می فرمایند :"ناگهان وقتی نگاه می کنیم که یک نسل بی ایمان که ایمان هایشان همه غارت زده و از بین رفته و در مقابل شعله مادیت مانند برف در چله تابستان آب شده و به زمین فرو رفته. چه کسی را دارم می گویم؟ خیلی عادی و معمولی است که بگوییم نسل جوان. خیر، بنده نسل قبل از جوان را می خواهم بگویم. این نسل قبل از جوان های ما این هایی که به صورت ایمان های کوری عقیده دارند، البته به مجلس روضه خوانی و نماز جماعت می رود اما چون از روی منطق و آگاهی و شعور و درک نیست، خیلی آسان حاضر است مسجد را هم به آتش بکشد." محسن قنبریان اضافه کرد: این بیانات ایشان نشان می دهد که نسل قبل می تواند در ایمان نسل بعدی اثر بگذارد. مثلاً جامعه باحجاب ها به نسبتی در بی حجابی جامعه تأثیر دارند. اگر حجاب آن ها در بقیه هندسه و اجزای دین داری تناسب لازم را پیدا نکرده باشد و نسبت آن با زیبایی و فعالیت اجتماعی و مسایل خانواده را درک نکرده باشد. این ها را عرض کردم که بگویم تبلیغ فقط مربوط به یک صنف نیست. تنیدگی تبلیغ با سیاست بحث دیگری است که از دو حیث باید به آن بنگریم. یکی از حیث نظری که ما چه بخواهیم چه نخواهیم دین ما یک دین سیاسی است. امام می فرمود آن قدر که قرآن آیات سیاسی و اجتماعی دارد آیات اخلاقی و مربوط به مسایل فردی ندارد. گاهی قرآن را با مجموعه روایات مقایسه می کردند و آن ها را دوباره با رساله ها مقایسه می کردند و می گفتند هر چه پایین تر می آییم از احکام سیاسی اسلام کم می شود. وی سپس گفت: مرحوم شاه آبادی استاد امام در کتاب «شذرات المعارف» در شذره ثانی خیلی زیبا این را بحث می کنند که چطور اسلام یک دین سیاسی است. ازحیث عمل هم با انقلاب اسلامی دین با سیاست و حکومت پیوند خورد. وقتی هم نظراً و هم عملاً دین و سیاست به هم پیوند می خورد، ناگزیر تبلیغ دین و به خصوص تبلیغ رسمی آن هم با سیاست پیوند می خورد. در این جا افراط ها و تفریط هایی ممکن است شکل بگیرد. یکی از نمونه های افراط آن به تعبیر شهید مطهری دلالی شخصیت هاست. این که انسان کل دین را خرج یک کس یا یک جریانی و یا انتخاب یا عزل یک نفر بکند. محسن قنبریان اظهار داشت: غلبه روحیه اشعری گری یا به تعبیری ماله کشی یکی دیگر از مصادیق افراط است. این که هر عیب و ایرادی را یک مثال از اسلام برای رفوکاری آن بیاوریم. این افراط در تبلیغ است. تفریط هم نقطه مقابل است که این ها را از هم جدا کنیم که عده ای هم در حال حاضر منبر می روند و اصلاً دین را از ساحت های اجتماعی و سیاسی آن خالی می کنند برای این که از آن ها از حکومت و اتفاقاتی که در نظام اسلامی می افتد سوال نشود. یک دین صرفاً کلامی و اعتقادی و تبلیغی که صرفاً رویکرد کلامی یا تاریخی دارد یا رویکرد شمارش فضایل اهل بیت و مجالس اهل بیت و ... دارد. این ها اگر هم در مسایل سیاسی و اجتماعی وارد شوند بیشتر یک حالت نق زنی دارند. وی در ادامه خاطرنشان کرد: خلاصه عرض من این است که تحدید تبلیغ این است که اولاً میدان تبلیغ خیلی وسیع است. گروه های مختلف مذهبی، مداحان، معلمان دینی و جامعه مذهبی در آن نقش دارند. نکته دیگر هم تنیدگی آن با سیاست هست که لوازمی را به دنبال خودش می آورد که از همین جا ممکن است خط وسط گم شود و دچار افراط و تفریط شویم. ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان افزود: آسیب شناسی تبلیغ را در 4 حوزه:" ساختارها"، "مضمون"، "فرم "و "مبلغ "می دانم. در این 4 قسم می توان آن ها را جای داد. ساختار تبلیغ منظور همین سازمان هایی است که برای تبلیغ دین ایجاد کردیم. منظورم همان تبلیغ آخوندی است. شهید مطهری در کتاب «ده گفتار» تعبیری تحت عنوان "سازمان صالح "دارند که می فرماید فقط زعمای صالح کافی نیستند. تنها مبلغان دلسوز و روحانیون خوب کافی نیستند. سازمان صالح هم لازم است. سازمان صالح یعنی چه؟ مثالی که ایشان می زند این است که مثلاً نگاه کنید به خیابان های شهر که برای مقصودی کشیده شده اند. برای این که شما را به بازار و نقاط مختلف شهر برسانند. اگر این نقطه هایی که مقصود شما هست را تغییر دهید خیابان ها هم متناسب با این نقطه ها تغییر می کنند. وی سپس عنوان کرد: سازمان صالح همان خیابان کشی ها و ریل گذاری هایی است که ما را به نقاط مطلوب می رساند. اگر کوتاه ترین و سهل ترین راه ها را انتخاب کرد آن سازمان صالح است. اگر پیچ و خم زیاد داشت و دچار بروکراسی های زیاد بود این سازمان ناصالح است. در این قسمت فقط نهادهای موازی مشکل ما نیستند که البته این هم مشکل است. ما الان یک دسته نهاد موازی تبلیغی داریم که در کنار هم هستند. اما مهم تر از این مسئله این است که نسبت این نهادها – که همه سیاسی و حکومتی هستند - با خود تبلیغ معلوم نیست. محسن قنبریان همچنین گفت: اگر بخواهم جزئی تر بگویم باید بگویم که چه اتفاقی افتاده که ما می بینیم در دو یا سه دهه اخیر روحانیون جوانی را می بینیم که به صورت آتش به اختیار گروه های تبلیغی و جهادی راه انداخته اند؟ چه نارسایی هایی در دفتر تبلیغات و سازمان تبلیغات و ... بوده که منجر به آتش به اختیاری شده است؟ نهادهای تبلیغ روحانیت ما در شهرها که ائمه جمعه هستند، در دانشگاه ها که نمایندگان ولی فقیه و اساتید روحانی هستند، در پادگان ها، در رسانه ملی که کارشناسان روحانی هستند را با حضور اقلی روحانیت در بعضی از این نهادها در دوره پهلوی یعنی در "دوره نهضت" مقایسه کنیم. چه اتفاقی می افتد که تجربه مفتح، خامنه ای و مطهری در دانشگاه ها امروز تکرار نمی شود؟ با این که آن روز حکومت دست دیگران بوده و این رفت و آمدها به سختی انجام می شده است. وی سپس اظهار داشت: الان مثلاً جنبش عدالت خواهی متهم می شود به تندروی و یا به افکار کمونیستی در حالی که روحانی دانشگاه هم هست. چرا بین جنبش عدالت خواهی و روحانی دانشگاه پیوند وثیقی نیست؟ اما دیروز بود. روحانی در فعل و خلق دانشجو منشأ اثر بود. در دوره پهلوی در یک شهری یک روحانی داشتیم آدم های بسیاری را می آورد و تبلیغ می کردند و مردم را به مذهب حقه و اسلام انقلابی و نابی که امام مدنظرش بود دعوت می کردند و همین کارها به پیروزی انقلاب انجامید. اما امروز در "دوره نظام اسلامی " نهادهای اجتماعی ما ضعیف شده اند. یعنی پایگاه اجتماعی روحانیت کوچک تر شده است در حالی که باید بزرگ تر می شد تا به اسلام سیاسی کمک کند. محسن قنبریان عنوان کرد: ما نتوانستیم "نظام انقلابی" را ایجاد کنیم. ممکن است کسی رزومه علمی خوبی داشته باشد اما آدم "تحول آفرینی" نیست که بتواند نسل ها را به دنبال خود بکشد. حدیثی از علی بن مهزیار نقل شده که:" امام جواد(ع) به من نوشت که از فلان کس بخواه که نظر خودش را درباره شهر خودش به من بگوید. چون او داناتر است که چه چیز در شهرش رایج است." این مثالی است که نشان می دهد که حتی امام معصوم وقتی می خواهد در یک شهری سیاستی را اعمال کند از همان علمایی استفاده می کند که آن جا ریشه دارند و مردم آن جا را می شناسند. ما ساختارهای مان را اداری کردیم . محافظه کار شدند و از آن حالت نهضتی اول انقلاب درآمدند.محتاط تر ها برگزیده شدند که بی خطرترند. اینها لاجرم باعرضه تر نیستند وموقرتر نیستند. مطهری و خامنه ای در دوره نهضت مبلغ محافظه کار نبودند دنبال تحول ودگرگونی بودند. وی در ادامه گفت: در بحث "مضمون" باید گفت که هر تبلیغی یک محتوایی را می خواهد ارائه دهد. یکی از آسیب های جدی این حوزه این است که دچار یک دوگانه "سستی رفتار" همراه با "سختی گفتار" می شویم. قرآن کریم می گوید: «کبُرَ مَقتاً عِندَاللهِ اَن تَقُولوا مَا لَا تَفْعَلُون». خیلی پروردگار را غضب ناک می کند این که چیزی بگویید که عمل نمی کنید. در این حالت مضمون خاصیت خود را از دست می دهد. امام صادق (ع) می فرمایند: هستند کسانی که وقتی مورد موعظه قرار می گیرند زیر بار نمی روند ولی وقتی خودشان وعظ می کنند درشتی می کنند. سپس می فرماید این ها در درک دوم جهنم هستند. ☑️ @m_ghanbarian