eitaa logo
محسن قنبریان
17.6هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
886 ویدیو
111 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
محسن قنبریان
🛒 مشکل اربعین: کالائی شدن نه کرونا! • بنظر می رسد مشکل پذیرش زائر اربعین، نه واکسن و نه کرونا، بلکه کالایی شدن اربعین توسط دولت الکاظمی، علیرغم مردم کریم عراق است. • میدل ایست نیوز سندی از ژنرال محمد البیاتی (منشی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق) منتشر کرد. البیاتی در این نامه به وزیر کشور عراق تاکید کرده که نخست وزیر عراق با حصر صدور روادید به سازمان گردشگری موافقت کرده و این کار از طریق شرکتهای مجاز، پس از رزرو هتل و برنامه مشخص گردشگری باید انجام شود تا بخش اقتصاد گردشگری در عراق رونق گیرد. https://b2n.ir/s22037 • در گام بعد شورای عالی بهداشت و سلامت عراق هم همین سیاست را اعلام کرد: زائران باید در گروه های حداقل ۵نفره با حمایت یک شرکت گردشگری مورد تایید سازمان گردشگری عراق درخواست روادید دهند و شرکت مذکور موظف به تنظیم برنامه کامل از جمله رزرو محل اقامت و تامین غذا و... است. https://b2n.ir/s22037 از همینروست که ظرفیتی ۶۰هزاری صرفا از طریق پرواز سهمیه داده شد. • امام جمعه نجف هم از تئوری اقتصادی پشت سر این تصمیمات پرده برداشت. در واکنش به این مساله که:《مشکلاتی که مانع باز شدن مرزها می شود، مشکل هدر دادن پول است》(!) گفت: "دین نظریه ای متفاوت از نظریات اقتصادی موجود مطرح می کند که این آیه ای است که می فرماید: "وما انفقتم من شیئ فهو یخلفه: هرچه را انفاق کردید، عوضش را به او می دهد" ؛ انفاق در تعظیم شعائر دینی موجب افزایش مال و دفع بلا و مایه خیر و برکت است". https://www.hawzahnews.com/news/976326 از همین جا از دولت عراق خواست برای زیارت اربعین، مرزها را به روی زائران امام حسین(ع) از سرتاسر جهان بگشاید و اگر توان پذیرایی ندارد، مردم عراق از آنها پذیرایی می کنند. • درباره اقتصاد تبرعی اربعین که موجب رونق اقتصادی عراق هم میشود قبلا نوشته ام https://eitaa.com/m_ghanbarian/531 اما از خصوصیات اقتصاد سرمایه داری نباید غفلت کرد. کالایی و اقتصادی کردن همه چیز، جزء لاینفک اقتصاد سرمایه داری است. از پیدایش بازارچه تا شهربازی بزرگ آبی و... در کنار موکبهای ساده و بی آلایش مردم سخاوتمند عراق، خبر از طمع بازار در این ضیافت الهی می داد. دولت الکاظمی نیز با دید مادی و اقتصادی به این مساله ورود کرد. پیاده روی اربعین را نه به چشم یک شعیره میلیونی و منحصر به فرد، بلکه به چشم گردشگری مذهبی نگاه کرد و در گام اول، امسال به بهانه کرونا برای طبقات پردرآمد بشکل هوایی و در قالب گردشگری صورت بندی کرد! • در سالهای قبل این دید تجاری-بازاری در برخی نهادهای بازاری ایران هم بروز کرد. پول گرفتن برای پارکینگی که بیابان بود و سود چند هزار میلیاردی اپراتورها و ۶۰۰میلیارد گرانفروشی آنها و... هم نمونه های ایرانی کاسبی از اربعین بود! 📝محسن قنبریان ۱۴۰۰/۶/۲۶ ☑️ @m_ghanbarian
⭕️جزوه ی منتشر شد ❇️ ارائه حجت الاسلام و المسلمین در دوره ی کشف الاسرار 🔻سرفصل ها ۱.اقتصاد مردمی در نگاه امام خمینی ۲.اقتصاد تعاونی در نگاه مقام معظم رهبری ۳.ظرفیت قانون اساسی در اقتصاد مردمی ۴.سخنرانی شهید بهشتی با موضوع تعاونی ها ۵.سیاست های اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی بخش تعاونی ها ۶.مقاله حجت الاسلام قنبریان پیرامون تعاونی ها 📄۸۰ صفحه A4 ↙️لینک دانلود https://b2n.ir/j99359 🔸حجم : ۱۳ مگ با تشکر از تشکل طلبگی ربیون ☑️ @m_ghanbarian
📝مردم سالاری دینی، از حقیقت تا تناقض! 🔻مروری بر نظریات برخی کارشناسان مسائل دینی و علوم اجتماعی در رویداد 🔹: وقتی در نهضت ، جمله‌یِ « همه افراد در » به عبارتِ «برابری همه افراد در برابر قانون دولتی» تبدیل شد، همان جا مشروطه شکست خورد. با ترکیب مخالفم! چون اگر قرار است حاکم باشد، چرا حرف از مردم سالاری بزنیم؟ در این صورت ، اختیار، و اساساً بی معناست. 🔸: مسائلی از قبیلِ «»، «» و... مربوط به دوران حاضر است و در ۱۴۰۰ سال پیش نبوده، اما روح این مطالب و بها دادن به مردم در طول تاریخ، قابل اثبات است. برخی روایات بیانگر این است که علی رغم تاکید بر شایستگی‌های ، حکومت را حق مردم دانسته و امام علی را به تبعیت از خواست مردم امر کرده. 🔹: اسلام نه مانند است که در آن خواست ، حکومت را ایجاد یا سلب کند، و نه مانند نظام‌های است که هیچ نقشی برای مردم قائل نباشد. ، مشروعیت را به نصب الهی می‌داند، اما تا زمانی که مردم همراهی نکنند، تکویناً چنین امکانی نخواهد بود و روایاتی که در زمینه سازی مردم وجود دارند، چیزی فراتر از این نیست. 🔸: حق تعیین سرنوشت به عنوان یک اصل اساسی در سنت دینی ما پیشینه دارد. روایت «الناس مسلطون علی اموالهم و انفسهم» (مردم بر جان و مال خویش سلطنت دارند) را نباید صرفاً مربوط به امور اقتصادی دانست و به همین جهت آیت الله در مباحث ولایت و حکمرانی مکرر از این قاعده استفاده می‌کند. البته اگر را صرفاً به نصب الهی دانستیم، با حق تعیین سرنوشت در تعارض خواهد بود، اما اگر آن را منوط به مردم (نظریه نخب) بدانیم، تعارضی وجود نخواهد داشت. 🔹: دو رویکرد در وجود دارد. یک رویکرد این است که وقتی می‌خواهد حکمرانی مطلوب را تعریف کند، میگوید بستگی دارد چه شخصی عهده دار امر حکمرانی است. تئوریِ افلاطون و تمامی افرادی که درباره مساله ولایت فقیه صحبت کردند، با این رویکرد بوده. اما رویکرد فلسفه سیاسی جدید، «چگونه حکومت کردن» است نه اینکه فقط چه کسی عهده دار است. به همین دلیل ما نیازمند تقریر تازه ای از مساله ولایت فقیه هستیم. مردم سالاری دینی هم مربوط به چگونگیِ حکمرانی است. 🔸: حق تعیین سرنوشت از است و آن را برای قائل می‌شود، اما با ولایت فقیه به عنوان حقی از سوی خدا، تعارضی ندارد. اگر مردم آزادانه، فقیه را انتخاب و با او کردند، ایده‌ی محقق شده ولی اگر مردم افراد فاقد صلاحیت را انتخاب کنند، یا بدون اراده و انتخاب مردم، حاکم شود، مخالف ایده مردم سالاری دینی خواهد بود. 📣با اشتراک در سایت مدرسه آزادفکری، به تمام درس‌گفتگوها (بیش از ۳۰۰ ساعت) دسترسی کامل پیدا کنید. 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
محسن قنبریان
🗽دشمن داریم...! • چرا جامعه تشنه کلیپ های دو سه دقیقه ای بهشتی و مطهری است؟! • آزادی را کم می کنیم
اسماعیل فخریان: چند جمله با برادرم، آقای قنبریان عزیز با توجه به تشنگی جامعه به کلیپ‌های تقطیع‌شده‌ی دو سه دقیقه‌ای از بهشتی و مطهری - که احتمالا مرادتان کلیپ‌های تقطیع شده با موضوع عدالت و عدالت‌خواهی است - مطالبی را فرمودید. خدمت‌تان عرض می‌کنم: ۱. اقبال جمعی از مردم به کلیپ‌های تقطیع شده، هشدار سطحی شدن این جمع را می‌دهد. این سطحی شدن خطرش از هر آسیب دیگری بیشتر است. ۲. با یک توجه اجمالی به سیر حرکت انقلاب، خواهید دید که عدالتخواهی رشد کمّی و کیفی قابل قبولی داشته است. این را با حرکت‌های عدالت‌خواهانه‌ای که در جای‌جای مختلف کشور مشاهده می‌شود را می‌توان تایید کرد. اینکه فرمودید مردم حرف‌های عدالت‌‌خواهانه را بعد از بهشتی و مطهری دیگر نشنیدند را نمی‌دانم با چه معیاری مطرح کردید. ۳. امروز جامعه تشنه‌ی کلیپ‌های دو سه دقیقه‌ای از مطهری و بهشتی با موضوع عدالت هستند یا عده‌ای این تشنگی را عمدا به این شکل بوجود آوردند؟ با یک فحص اجمالی خواهید دید که عده‌ای با همین کلیپ‌ها - مضافا کلیپ‌های آقای طالقانی و غیره - چه ناجوانمردانه به انقلاب و امام و رهبری حمله می‌کنند. این را با یک سوال ساده می‌توان دریافت: چرا این کلیپ‌های کوتاه در موضوع عدالت کمتر از امام و خیلی کمتر از رهبر انقلاب تهیه و منتشر می‌شود؟ می‌دانید چرا؟ چون می‌خواهند انقلاب را متهم به فاصله گرفتن از آرمان‌هایش کنند. می‌خواهند بگویند انقلابی که در آن بهشتی و مطهری بود، خیلی متفاوت از انقلاب بعد از این دو عزیز شده است. رهبری هم در حیات بهشتی و مطهری و هم بعد از شهادت این دو شهید عزیز، اگر عدالت‌خواه‌تر نبوده، قطعا عقب‌تر هم نبوده. بی‌انصافی است اگر تصور شود کسی بیشتر از رهبری به دنبال ایجاد و گسترش گفتمان عدالت بوده است. ۴. شکسته باد دهان و قلمی که بخواهد با شعار دشمن‌شناسی، انقلاب و نظام را محدود کند و آزادی و عدالت‌خواهی را به حاشیه ببرد. برعکس، توجه به دشمن مهم‌ترین اثرش این است که دائما آرمان‌های انقلاب را به ما یادآوری می‌کند. اگر گفته می‌شود حواستان به دشمن باشد، نه اینکه از آرمان‌هایتان کوتاه بیایید، بلکه مراقب باشید دشمن اهدافش را - که در راس آن دمیدن روح ناامیدی است - پیاده نکند. ۵. عدالت‌خواهی که موجب خوشحالی ضدانقلاب شود، عدالت‌خواهی نیست، عدالت‌بازی است. عدالت‌بازی سهم زیادی در طالبانیسم کردن ایران دارد. @fakhrian_ir
محسن قنبریان
اسماعیل فخریان: چند جمله با برادرم، آقای قنبریان عزیز با توجه به تشنگی جامعه به کلیپ‌های تقطیع‌شده
❗️برادر عزیزم جناب آقای فخریان: 1⃣ اگر توجه به کلیپ های تقطیع شده، نشانه ی سطحی شدن بود، شما دوست فکور و متعمق ام برای یک کلیپ تقطیع شده ی یک دقیقه ای، ۵فراز نقد نمی نوشتید! آن جمع از مردم هم شاید سطحی نشده باشند! 2⃣ مقام بحث در آن لایو یکساعته مقایسه خطبه های جمعه با گفته های آن مفاخر انقلاب است اگر میفرمایید از تریبونهای جمعه عموما همان سطح خطبه ها و سخنان حضرات خامنه ای، بهشتی و مطهری ایراد میشود، قضاوت را به وجدان عمومی وامیگذارم. چه معیاری از وجدان عمومی بهتر؟!(در برنامه جهان آرا تحلیل آماری خطبه ها را بر اساس مقالات علمی پژوهشی هم عرض کردم) 3⃣ ذکر نام مطهری و بهشتی در آن یک دقیقه از باب مثال و کوتاه گفتن بوده و الا دقیقا کلیپ های امام و رهبری هم در مطالبه ی آرمانهای انقلاب همان چرخش را دارد. نه فقط مستمعان که گوینده هم بدان می نازد: از این روشن تر که خود رهبر انقلاب درباره بیانات سال۵۳ شان(طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن) فرمودند: "منبع خوبی برای مچ گیری ماست" (۸۱/۴/۴)! "منبع خوبی"، "مچ گیری" چیزی بیشتر از چرخش آن کلیپهای چند دقیقه ای را افاده می کند، اما ایشان برخلاف شما، نامش را کاری عمدی برای حمله به انقلاب و رهبری نمی گذارد! آقای فخریان! آن تشنگی عمومی، ذائقه سازی توطئه گران نیست اقلا این فرمایش رهبر انقلاب برایتان حجت باشد که فرمود:"مردم ما امروز از اوایل انقلاب نسبت به این نابسامانی ها حساس ترند. امروز مردم نسبت به فساد حساسند، نسبت به فاصله طبقاتی حساس تر از اول انقلابند. این چیز بدی نیست این چیز خوبی است؛ این نشان دهنده آن است که مردم با آرمانهای انقلاب آشنایند و دنبال آن آرمانهایند لذا اعتراض می کنند، به فساد اعتراض می کنند و هرجایی که مبارزه با فساد باشد مردم در آنجاها علاقه نشان می دهند ..." (۲۹/بهمن۹۹) 4⃣ شکسته باد دهان و قلمی که بخواهد روح ناامیدی بدمد؛ اما آن نحوه کامل کردن پازل دشمن با نفرینِ "شکست باد دهان و قلم" پاسخ نمی گیرد! سخن سر این است که دید سطحی می گوید چون دشمن هست، (مثلا) اجازه اعتراض و تجمع (اصل۲۷قانون اساسی) حتی علیه یک سیاست یا دستگاه جزیی هم نه! و این چند دهه تمدید میشود. چرا اینطرف گفته نمیشود تعطیل برخی اصول مردمسالارِ قانون اساسی به بهانه دشمن هم جزء پازل دشمن است و در راستای گرفتن آرمانهای انقلاب از ج.ا است؟!! نمی دانم طرح این سؤال یا هرنحوه پاسخ به آن چگونه دمیدن روح ناامیدی است؟!! 5⃣ برای عدالت هر روز یک قید من درآوردی ساختن (عدالت خواری و عدالت بازی و...) و تطبیق خوارج یا طالبان بر این و آن، مشکلی را حل نمی کند! رهبرمان از تاریخ بهمن۸۹ تا بهمن۹۹ بیش از ده بار تصریح و اعتراف به عقب ماندگی در عدالت دارند. https://eitaa.com/m_ghanbarian/1846 جستجویی بفرمایید کلیپ برخی از این اعترافات در بی بی سی و ایران اینترنشنال و... موجب سوء استفاده و خوشحالی دشمن هم واقع شده است! این سوء استفاده های موضعی دشمن -که از کلیپ خود رهبر انقلاب هم اتفاق افتاده- وقتی همراه تسلیم نشدن بر وضع موجود باشد، ضربه ای نمی زد؛ و الا باید سیاستها و راهبردهای انقلاب را بر اساس عمل به ضدِ مسیح علینژاد(مثلا) قرار دهیم نه کتاب و سنت و بیانات عمیق رهبران و اندیشمندان انقلاب! ضربه وقتی است که محافظه کاری بر وضع موجود به بهانه سوء استفاده دشمن، جمهوریت و آزادی و ارزشهای اینچنین را از انقلاب بکاهد؛ آنوقت العیاذ بالله به واقع و اِخبار طالبان مان کرده اند نه به فحش و به انشاء! سپاس از عنایتتان. ☑️ @m_ghanbarian
گذر از سیم خاردار درون.mp3
11.64M
💠سخنرانی: سبک ویژه شهدا برای جمع خودسازی و فعالیت های سیاسی-اجتماعی : گذر از سیم خاردار درون حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠سخنرانی: سبک ویژه شهدا برای جمع خودسازی و فعالیت های سیاسی-اجتماعی : گذر از سیم خاردار درون #بازنشر
💠سبک ویژه شهدا برای جمع خودسازی و فعالیتهای سیاسی-اجتماعی : گذر از سیم خاردار درون! (چکیده ای از سخنرانی حجت الاسلام قنبریان در گلزار شهداء ۹۶/۱/۱۷) 💠نیاز به این سبک 🔹جوان انقلابی امروز در مختصات نجف 50 سال پیش نیست که دهها سال عزلت و درک استاد و... داشته بعد دستفیب و مدنی و... شود وارد کار اجتماعی سیاسی شود. ضرورتهای انقلاب اسلامی و اقتضائات خون شهدا هرروز ما را در سنگری میفرستد. 🔹حساب کاملین و واصلین مثل امام از ما جداست. ما در کارهای واجب سیاسی- اجتماعی مان ممکن است دچار افتهای معنوی شویم به حسب خودسازی عقب بیافتیم. میبینیم برخی انقلابی های دیروز امروز همان جورند که بنی صدر و بازرگان بودند که روزی در ستیزشان بودند. این سبک شهدا جمع بین تهذیب نفس و درونگرائی با فعالیت اجتماعی است و بهترین سبک برای سالکین انقلابی است. 💠شرح روائی این سبک 🔹این سبک در این جمله خلاصه است: "برای گذر از سیم خاردار بیرون از سیم خاردار درون باید گذشت"! اما این یک جمله از شهید چیت سازان یا یک تایید از رهبر انقلاب نیست، سبک پیشنهادی اهلبیت است که در دفاع مقدس مجسم شده است و از قضا انس با سیره آن شهدا و مجاهدان این سبک را باور پذیر و جذاب میکند. 💠چند مثال از این سبک 1⃣یکی از سیم خاردارها و موانع بیرونی چه در عرصه خانواده چه کارهای فرهنگی وسیاسی "پراکندگی امور و تشتّت و جمع نشدن کارها" است 🔹راه حل اهل دنیا: تسلط و غلبه ای از خود نشان بده . سمتی یا مدرکی بگیر .با بچه های بالا ارتباط بگیر تا حساب ببرند! 🔹راه حل شهدا از امیرالمومنین است: لابد تواضعم کم است! یعنی سراغ مانع درون میرود، میگوید شاید سیم خاردار درون مانع آفرین شده. "بخفض الجناح تنتظم الامور: با بال گستراندن امور تنظیم میشود"(غررالحکم) 2⃣"گوشمان نمیدهند، حساب نمیبرند"!... 🔹راه حل فرعونها: مکرها و حیله ها! آدمهای موثر و نافذ را شکار کن، با غیبت و نمامی و هرچه ممکن است خودت را چارمیخه کن. 🔹راه حل شهدا: تحقیر نفس نزد خدا ! عجیب است . وقتی از مجموع حرکات ما "من" ترشح شود "من" دیگران را تحریک میکند و هر منی پی آقائی خود می افتد و کسی گوش شما نمی دهد اما وقتی از شما خود شیفتگی استشمام نشد و علیرغم علم و فن خود را ناچیز دیدی و از باد "من" خالی شدی بقیه هم منقادت میشوند. "من حقر نفسه عظم: هرکس نفس خویش را تحقیر کند تعظیم میشود". 3⃣"کارها به سرانجام نمیرسد .آرزوها و آرمانها محقق نمیشود. حتی دیگران هم آمده اند اما به مانع میخوریم به نتیجه نمیرسیم"! 🔹راه حل اهل دنیا: درمقابل این سیم خاردار اهل دنیا یا "میبرند" یا "میپرند" یا ناامید میشوند و مایوس و یا ناخالصی و زهرماری با کار قاطی میکنند تا جلو بروند! 🔹راه حل شهدا: "لابد اخلاصم کم است"! خیلی عجیب است ناخالصی درون ما(سیم خاردار درون) مانع میشود در بیرون که نتوانیم ادعای دین خالص را به نتیجه برسانیم. "من اخلص بلغ الامال: هرکه خالص شد به آرزوها رسید". خالص کردن خود، خلوت میخواهد. روز نمیتوانی شائبه ها وناخالصی ها را پیدا کنی. ناخالصی های درون در شب تاریک پیدا میشود. سحر و خلوت میخواهد. 4⃣برتری طلبی ها و رقابتهای غیر سالم و حسادتها و... مانع بیرونی دیگری است که تازه وقتی جمعی راه انداختید و به موفقیت هایی رسیدید شروع میشود. 🔹راه حل فرعونها: خاک کردن حریفاست. با انسان بی عرضه حسادت نمیکنند، باعرضه هم بلد است حریف را ضربه فنی کند و برخی هم میکنند که می بینیم. 🔹اما سبک شهدا: "شب برات میگم"! خیلی بچه باشی شب پا میشی از رقیب نزد خدا شکایت میکنی. کمی بزرگتر باشی ازش میگذری و ایمان داری عزت و ذلت از جای دیگر است. مالک باشی شب پا میشی برایش دعا میکنی. میگوئی سرخم می سلامت شکند اگر سبوئی. "بالاخلاص یتفاضل العمال: با اخلاص(خدا دیدن و خود ندیدن)کارگزاران ازهم برتری میگیرند" از فردا تو برتری و مولا بالایت میبرد 5⃣..... 💠ما لازم است حتما روش و سبک خودمان را پیاده کنیم. با سبک فرعونها و قارونها نمیتوان کار اجتماعی سیاسی دینی کرد. این سبک را باید با انس با سیره شهدا یافت و رفت. 📌(به همه عزیزانی که دغدغه کار فرهنگی و سیاسی برای انقلاب دارند توصیه میشود حتما فایل صوتی این سخنرانی را گوش دهند و با مثالها و تحلیلهای بحث آشنا شوند). ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔅الهیات جنگ دائمی فقر و غنا 🎙حجت الاسلام محسن قنبریان ۲۸تیر۱۴۰۰ #سالگرد_پیام_قطعنامه ❓الهیات جنگ فق
الهیات فقر و غنا.pdf
275K
🔅الهیات جنگ دائمی فقر و غنا 🎙حجت الاسلام محسن قنبریان ۲۸تیر۱۴۰۰ ❓الهیات جنگ فقر و غنا، داخلی هم بشود؟! ▫️دلایل مخالفان: • شعار مارکس و ایده سوسیالیست های افراطی است! • "شکاف طبقاتی" را "شکاف عاطفی" هم می کند! ◾️نقد: • تفاوت حرف امام و مارکس؟! • جنگ فقر و غنا از طرف مرفهین بی درد علیه محرومان شروع شده نه بالعکس! • قرائت قرآن و سنت و آمارهای عینی از این جنگ! • جنگ فقر و غنا از سوی پابرهنگان علیه فساد و تبعیض و بی عدالتی است نه آدمها! ❓این الهیات در سطح بین المللی، جنگ بماند یا به رقابت (چین-آمریکا/ سرمایه داری-سرمایه داری) تنزل کند؟! ▫️دو مساله زیر بنایی و اختلافی بین مردان جمهوری اسلامی: 1⃣ تقدم "قدرت ملی" یا "ثروت ملی"؟! مقابل آمریکا، کره شمالی شویم یا چین؟!! • سانسور راهبرد اصلی انقلاب! • گروهی هم قائل به ژاپن اسلامی یا حتی امارات شیعی! 2⃣ تقدم "جمهوری اسلامی ایران" یا "انقلاب اسلامی"؟!! • اردوگاه اول در مردان جمهوری اسلامی فراگیرتر! • اصلاح طلبان واقعی از "ثروتِ" طبقه مرفه دنبال "قدرت" برای "مشروطه سازی ولایت" و دموکراسی لیبرال اروپایی • راست ها دنبال لیبرالیسم اقتصادی و نظام تک حزبیِ سیاسی و "ماشین امضاء کردن ولایت" با پدیده "ولایت اداری"! • راه اصلی انقلاب باز سانسور بین این دوگانه ها! ☑️ @m_ghanbarian
⚠️ اینستاگرام پیج حجت الاسلام قنبریان را به علت انتشار تصاویر سردار دلها غیر فعال کرده است. 📌 مخاطبین گرامی می‌توانند مطالب را از پیج جدید به نشانی instagram.com/ghanbarian.ir دنبال کنند. لطفا ما را در تبلیغ این صفحه یاری کنید ☑️ @m_ghanbarian
🔻فردوسی تورا می سرود: سیامک بیامد برهنه تنا برآویخت با پور آهرمنا بزد چنگ وارونه دیو سیاه دوتا اندر آورد بالای شاه فکند آن تن شاهزاده به خاک به چنگال کردش کمرگاه چاک سیامک به دست خروزان دیو تبه گشت و ماند انجمن بی خدیو 🔺ثابت کردی در عصر هری پاتر های دروغ و ارزشهای وارونه، فطرت زنده است، وقت فداکاری "دل شاه بچه برآمد به جوش"! "فهمیده" جریانی است در جانتان! روحت با شهدا مانوس باد! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💎 ملتی که اندازه ۸۰٪ فاصله زمین تا ماه ازش رشته قنات در طبیعت سخت و کم آب مانده است، نمیشود و نمیتوانیم برایش بی معناست. این شاهکارش با وجود دشمنان و مهاجمان دائمی و حکومت های غالبا خودکامه بوده است. در یک حکومت مردمسالار دینی، دوچندان از آن هم می تواند، اما و اگر اقتصاد و سیاست و فرهنگ مردمی شود. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🛒 مشکل اربعین: کالائی شدن نه کرونا! • بنظر می رسد مشکل پذیرش زائر اربعین، نه واکسن و نه کرونا، بلکه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 نه فقط مبلغین اربعین که رهبر انقلاب هم را: - "رسانه پر قدرت شیعه" - "از مصادیق قوت اسلام در آیه وَاَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوه"(۹۸/۷/۲۱) دانسته و از "سعی ای در دنیا برای دیده نشدن آن" گفتند!(۹۵/۹/۳) ❓حال سؤال این است: • چنین مهمی وقتی با مساله ای مثل کرونا تلاقی می کند، تصمیم گیری درباره چگونگی آن نباید در عالی ترین سطح دینی و هم بهداشتی انجام گیرد و به ستاد کرونا تنها سپرده نشود؟! ❗️مهمتر اینکه وقتی شواهد قانع کننده ای هست که علت منع پذیرش دولت عراق، مسائل اقتصادی و کالائی کردن این پدیده منحصر بفرد است؛ بالاتر از دولتها، نباید مرجعیت قم و نجف در اینباره ورودی داشته باشد؟! ❓آیا سپردن تصمیم به نظام بروکراتیک دولتهای دو طرف در این امور منحصر بفرد، نمی تواند خسارت های جبران ناپذیر داشته باشد؟! • تسلیم شدن مرزداران در روز آخر بخاطر فشار مردمی، همان نظام بروکراتیک و حمایتها از آن را بی حیثیت نمی کند؟! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💠 فهرست بخشی از مطالب حجت الاسلام قنبریان در حوزه اقتصاد مردمی و تعاونی 🔹یادداشت: 🔺جزوه اقتصاد مردمی https://eitaa.com/m_ghanbarian/2423 🔺بازگشت انقلابی به مردم۱ https://eitaa.com/m_ghanbarian/1850 🔺بازگشت انقلابی به مردم۲ https://eitaa.com/m_ghanbarian/1863 🔺میشود، توانسته بودیم https://eitaa.com/m_ghanbarian/1868 🔺برای سه دهک پایین و بیکاران چه می توان کرد؟! https://eitaa.com/m_ghanbarian/2606 🔺بانک تعاونی، تجربه ای بدیل بانک های سرمایه داری https://eitaa.com/m_ghanbarian/2608 🔺تعهد دانشمندان علوم انسانی... https://eitaa.com/m_ghanbarian/2610 🔺ملتی که اندازه... https://eitaa.com/m_ghanbarian/2433 🔹مصاحبه: 🔺ایده انقلاب برای اقتصاد مردمی چه بود؟(روزنامه قدس) http://qudsonline.ir/news/738940/ 🔺مصاحبه روزنامه فرهیختگان http://fdn.ir/page/200552 http://fdn.ir/55542 🔹صوت و کلیپ 🔺عدالت اجتماعی و اقتصاد مردمی(برشی از برنامه ثریا) https://eitaa.com/m_ghanbarian/1885 🔺چرا اقتصاد مردمی نمیشود؟(برشی از برنامه ثریا) https://eitaa.com/m_ghanbarian/1886 🔺سه جمهوری در یک جمهوری صوت https://eitaa.com/m_ghanbarian/1925 فیلم https://aparat.com/v/XKqDP 🔺کلیپ: حزب‌اللهی ترین کاندید هم این شعارش نبوده(بخشی از برنامه۱۴۰۰) https://eitaa.com/m_ghanbarian/1992 🔺عدالت به زبان ساده. قسمت۴: حکمرانی مردمی https://eitaa.com/m_ghanbarian/2019 🔺عدالت به زبان ساده. قسمت۵: اقتصاد مردمی https://eitaa.com/m_ghanbarian/2023 🔺عدالت به زبان ساده. قسمت۶: بازگشت به تعاون https://eitaa.com/m_ghanbarian/2029 🔺جلسه چهارم درس‌گفتار نظری-کاربردی درباره عدالت اجتماعی https://eitaa.com/m_ghanbarian/2569
۱۳-درسهای نهج البلاغه.mp3
40.72M
📖سلسله بحث جلسه سیزدهم ۲مهر۱۴۰۰ هیات راه فاطمه(س) قم 🔸مبانی نظری حضور در تاریخ در نهج البلاغه • از هیوم تا کانت و فلاسفه و عرفان در نسبت مجرد با مادی، انسان و تاریخ! • خطبه۱۲ چه می گوید؟ - حضرت امیر(ع) نفس مجرد تاریخ ساز! - معلم تاویل است و با حادثه رشد می دهد مثل خضر! - او "مَثَل اعلی" و مقابلش "مَثَل سُوء" است. همه حق بودنش، همه باطلِ ممکن در مقابل دین خاتم را آشکار کرد. -خطبه۶۰ و۹۳ و... حاکی از نگاهش به مَثَل اعلی و سوء تا قیامت است! - حالا روشن میشود: لقد شَهِدنا فی عسکرنا هذا... سیرعَفُ بهم الزمان! • راه این حضور در دیروز ها؟ -رضا و سخط (خطبه ۲۰۱) -جابر روز از همین حقیقت گفت! حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
1⃣ محسن کدیور ارادت آیت الله حسن زاده آملی به رهبر انقلاب را غیر قابل انکار دانسته و در رد نظر علامه مبنی براینکه آیت الله خامنه ای را مصداق بارز رساله انسان در عرف عرفان خود دانسته، نوشته است: یا من سیاست و عرفان نمی فهمم/ یا آن مرحوم صغرای مساله(مصداق رساله) را از بنیاد نمی شناخته است! و از این قضیه منفصله عنادیه خودساخته، نتیجه گرفته: در هرحال این یقیناً ابتذال عرفان است! منطقاً نتیجه ایشان (ابتذال عرفان) وقتی درست است که مخاطب بر صدق تالی(نشناختن رهبر انقلاب توسط علامه) حکم کند؛ در حالیکه حکم به صدق مقدم (که کدیور چیزی از عرفان نفهمد) موجه تر است! لذا نتیجه ایشان، تحکم و مصادره به مطلوب است. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
1⃣ محسن کدیور ارادت آیت الله حسن زاده آملی به رهبر انقلاب را غیر قابل انکار دانسته و در رد نظر علامه
2⃣ محسن کدیور در جای دیگر مقاله خود علیه علامه حسن زاده آملی به کنار مردم نایستادن ایشان اعتراض می کند و از پیش خود حکم می کند: از این حیث نام نیکی از خود باقی نگذاشت! آقای کدیور توضیح نمی دهد چگونه اقامت در کارولینای شمالی آمریکا و قبول پروژه های پژوهشی درباره دگراندیشی شیعی برای دانشگاه دوک و بنیاد کارنگی از طرف خودش، ایستادن کنار مردم ایران است؟!؛ اما اظهار نظر یک فیلسوف عارف درباره رهبر مردم با وجود زهدش از همه دستگاههای حکومتی، نایستادن کنار مردم است؟! علامه حتی جایزه چهره های ماندگار جمهوری اسلامی را هم قبول نکرد و از آن تمجیدهایش برای رهبری، چیزی از دنیا کسب نکرد؛ درحالیکه آقای کدیور با پروژه هایش علیه ولایت فقیه و مبانی جمهوری اسلامی و حتی نفی عصمت و شهادت از ائمه اطهار(ع) بهره مندی دنیوی بسیار خوبی از موسسات آمریکایی یافته است! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
38.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بازتولید نجاسات جاهلیت! - در جاهلیت اولی، "تاکلون التُراث اکلاً لمّا" بود. لمّا، یعنی حق دیگران را هم خوردن، تراث یعنی میراث از یک یتیم تا یک قبیله؛ در جاهلیت اموی این باز تولید شد حالا میراث یک ملت خورده میشد!... - در جاهلیت اولی، "تُحبّون المال حُبّاً جَمّا" بود. جمّا، یعنی بزرگ، گنده و بادآورده؛ یک قبیله در جاهلیت چهار شتر از قبیله دیگر غارت میکرد، در بازتولید امویِ جاهلیت، شمش های طلایی که با تبر شکسته میشد، ۳میلیون درخت در عراق و اقطاع های بزرگ، مال بادآورده شد! ⬅️ وقتی به اباعبدالله(ع) خطاب می کنی: لم تُنَجِسکَ الجاهلیه بِاَنجاسِها؛ یعنی این نجاستهای جاهلیتِ بازتولید شده، تو را نجس نکرد؛ اهل انفاق و ایثار ماندی و بی رغبت به دنیا! ۱۴۰۰ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
۱-بازتولید نجاسات جاهلیت.mp3
17.31M
بازتولید نجاسات جاهلیت! جلسه اول: شب اربعین ۴مهرماه ۱۴۰۰/ هیات صاحب العصر اراک حجت الاسلام قنبریان ❓باوجودی که سیدالشهداء بعد از جاهلیت متولد شده چرا می خوانیم: لَم تُنَجِسکَ الجاهِلیه بِاّنجاسها؟! -از اُمّ زِمل تا زن پیامبر(ص)؛ تبرّج جاهلی تجدید میشود! • جان سختی و بازتولید شوندگی جاهلیت! -جاهلیت دوم: جاهلیت اموی • دو شعبه جاهلیت و نجس نشدن سید الشهداء و اصحابش: ۱. بازتولید روابط نامشروع و خِدن بازی!(غیر مسافحین و لا متخذی اخدان) ۲. میراث خواری و بادآورده دوستی!(تاکلون التُراث اکلاً لمّا و تُحبّون المال حبّاً جمّا) ☑️ @m_ghanbarian
۲-بازتولید نجاسات جاهلیت.mp3
21.19M
بازتولید نجاسات جاهلیت! جلسه دوم: شام اربعین ۵مهرماه۱۴۰۰/ هیات صاحب العصر اراک حجت الاسلام قنبریان • جاهلیت، جهالت شایع شده ای که ساختار ذهنی و عینی شده/ در عصر مدرن هم هست! - یزید تر از یزید داریم ولو حسین تر از حسین نه! • تبرّج، سلول بنیادینی برای شعبه ای از جاهلیت - خود نمایی، دعوت به خود، کار خلاف عرف و عادت برای جالب شدن ، تبرج است؛ مردانه و مجازی هم دارد - فرق سوده و عایشه، زینب(س) و دختر طلحه؛ فرق سعی و عمل با تبرج است! - ، مطالبه گری نیست؛ قاطی کردن زهرماری(دروغ، تهمت و...) و شلوغ کردن، تبرج مجازی است! • زنده به گور کردن و همزمان فرصت تبرج دادن، ظرفیت جاهلیت است! - در هردو زن یک شیئ و کالاست! - حجاب برای حاضر کردن زن بدون تأنیثش در فعالیتهای سیاسی-اقتصادی است. - تبرج، نقش زن در جامعه را تغییر می دهد (اثبات آماری) • اهلبیت حسین(ع) به نجاست تبرج، آلوده نشدند! - بالاتر طیّب شدند و زمانه را طاهر کردند! - بکُم یُباعد اللهُ الزمان الکلب!(خداوند با شما زمانه سگی را دور کرد) ☑️ @m_ghanbarian
۳-بازتولید نجاست جاهلیت.mp3
18.14M
بازتولید نجاسات جاهلیت! جلسه سوم: ۶مهرماه۱۴۰۰ هیات صاحب العصر اراک حجت الاسلام قنبریان 🔸نجاسات باوریِ جاهلیت(ظَنَ الجَاهلیه)! • بدترین شعبه جاهلیت، اعتقادات جاهلی است چون مانع اصلاح جاهلیت های دیگر میشود. • ۴نمونه باور جاهلی: ۱. اگر بر حقیم چرا پیروز نمیشم؟!(یقولون هل لنا من الامرِ من شیئ؟!) - نمیشود و نمیتوانیم بازتولید همین است! ۲. جدایی از جماعت و مشروعیت هر بیعت! -رسالت و امامت، نقطه کانونی مقابله با جاهلیت است لذا هرکه بمیرد و امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهلیت مرده است - اما قاتق نان را قاتل جان کردند! جای امامت (از طرف خدا _ از جنس مردم و من انفسهم) هر خلیفه و سلطان نهادند! حالا گفتند: هرکه بمیرد و بیعتی(=هربیعتی!) در گردنش نباشد به مرگ جاهلیت مرده! هرکه از جماعت جداشود...!!! ۳.جبرگرایی و قدری گری! - از "هست"، "باید" را نتیجه گرفتن و "اراده تکوینی" را جای "اراده تشریعی" خداوند نهادن و به یزید هم مشروعیت دادن! ۴.تئوری تقدیم مفضول بر افضل • سیدالشهدا به این نجاسات آلوده نشد بلکه خونش را داد تا بندگان را ازجهالت و حیرت گمراهی نجات دهد() - قیام خونین او این باورهای جاهلی را که راسخ می شد به شک و تردید انداخت و قیامها و اعتراض ها شروع شد؛ لذا فرمود برای اصلاح امت(نه صرفا دولت) قیام می کنم! ☑️ @m_ghanbarian
⚠️حجت الاسلام قنبریان حساب توئیتری ندارند! باتوجه به اینکه هر نرم افزار مجازی اقتضاء خاص خود را دارد و صرفا کپی مطالب کانال در آنها رعایت آن اقتضاء نیست؛ حجت الاسلام قنبریان تا کنون راضی به حساب توئیتری نشده اند. برخی دوستان ایشان هم که از طرف خود حسابی بنام ایشان باز کردند ، نهی شدند و آنها بسته شد. اخیراً هم حسابی بنام ایشان باز شده که امکان پیام گیری را بسته است؛ بدین طریق به همه دنبال کنندگان مطالب ایشان اعلام میشود : ایشان تاکنون هیچ صفحه مجازی جز همین صفحات ایتا، تلگرام و اینستاگرام ندارند . از بزرگواری که حساب توئیتری بنام ایشان زده اند نیز خواهش می کنیم نام ایشان را تغییر دهند و اگر آن مطالب را خیلی لازم می دانند با حساب رسمی خود از کانال ایشان کپی و نقل قول کنند. دوستان عزیز لطفا اطلاع رسانی نمایید! ☑️ @m_ghanbarian
📝 بانگ نی؛ از آتش تا باد! (۱) ○ نقدی ابتدائی همراه با تجلیل بر تنظیم کتاب معاد در طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن آیت الله خامنه ای / ۱ از ۵ کتاب را دوستی عزیز از مرکز رشد هدیه فرستاد، زود شروع به خواندنش کردم صمیمانه از زحمات گردآورندگان تجلیل می کنم. با اذعان به مضامین عالی و مواعظ دلکش کتاب، این سطور را می نگارم. نقص اصلی تقلیل یافتن کتاب انقلابیِ طرح کلی در امتدادی محافظه کارانه در بخش معاد است. کتاب به چارچوبه نظری کتابهای عقاید-مواعظ مَدرَسی و کلاسیک، تنزل یافته؛ آن "طرح نو" کتاب طرح کلی درش نیست. ساختار شکنی ها و تعرض های جسورانه میل به صفر می کند. بخلاف طرح کلیِ اصلی در این ملحقه، هیچ خبری از ضرب آهنگ قسط و عدالت اجتماعی -که با اصول اعتقادی قبلی بود- وجود ندارد! تو گویی بانگ نی که در طرح کلی، آتش بود اینجا باد شده و نغمه ای مثل نغمه های دیگر بازار کتاب معاد را نواخته است و البته باز شنیدنی و خواندنی! تفصیل مطلب در بخش های بعد👇 ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
📝 بانگ نی؛ از آتش تا باد! (۱) ○ نقدی ابتدائی همراه با تجلیل بر تنظیم کتاب معاد در طرح کلی اندیشه اس
📝 بانگ نی؛ از آتش تا باد! ۲ از ۵ 🔸 ارکان طرح کلی • کتاب طرح اندیشه اسلامی به تصریح استاد خامنه ای سه ویژگی دارد که آنرا از سایر کتب عقایدی و معارفی مَدرسی متفاوت می کند: ۱. طرح اسلام بصورت مسلکی دارای اصول منسجم و یک آهنگ ۲.به صورت مسلکی اجتماعی و ناظر به زندگی جمعی انسانها ۳.مبتنی بر قرآن بودن (۲) • نگاه منظومه ای ایشان به دین هم در و هم در تمایزاتی دارد. مثلا بالعیان خواننده طرح کلیِ انشائیِ خود ایشان می یابد همه اجزاء با روح توحید تبیین می شود.(۳) به لحاظ شکل هم هر سه مفهوم مورد بحث(توحید، نبوت، ولایت) با قسط و عدالت اجتماعی نسبت می یابند و چالش های جسورانه و نظرات بدیعی را موجب میشود که یکی از جذابیت های کتاب است. • توحید و شرک با عدالت اجتماعی و نظام طبقاتی هم آغوش و تبیین می یابد.(۴) "اگر چنانچه قائل به توحید باشی در جامعه، اختلاف طبقانی و تبعیض معنا ندارد"(ص۲۱۳) صریحاً می خروشد:"اگر دینی دیدی که در جهت عکس فلسفه ادیان[قسط] حرکت می کند، بدان یا الهی نیست یا خرابش کردند"(ص۲۰۷) از معارف کلاسیک گله داشت که: "ببینید چقدر درباره توحید بحث کردند متکلمین، و چقدر این بحثها در تشکیل و ایجاد جامعه توحیدی بی اثر بود"!(ص۲۳۲) توحید را به شکل قطعنامه های توحیدی قرائت کرده و ماده دوم را نفی طبقات اجتماعی قرار می داد: "یک جامعه بی طبقه جامعه ای است که گروه های انسانی در آن جامعه از یکدیگر برحسب حقوق و مزایا جدا نشدند؛ همه انسانها زیر یک سقف حقوقی زندگی می کنند"(ص۲۷۰) زیربنای نظام طبقاتی را اعتقاد به خدایگان مختلف و طبقاتی می دانست(ص۲۷۷) • نبوت هم با قسط، ربط مستقیم و مستحکم داشت. نبوت محصول دو رستاخیز(یکی درونی و یکی اجتماعی) بیان می شد؛ که رستاخیز دوم، مساوی با جنبش برای قسط بود(ص۳۵۷تا۳۶۰) فقط این تصویر از نبوت را (مقابل تصویر حکیمی شاگرد پرور و خانه نشین) درست می شمرد(ص۳۶۲) پیامبران اولوالعزم را قطبهای انقلابات الهی می خواند که دیگر پیامبران برای به ثمر نشاندن و احیاء انقلاب آنها می آمدند(ص۳۶۵) طاغوتها، ثروت اندوزان، ملاء و مترفین و احبار و رهبان، قطب مخالف پیامبران شمارش می شد(ص۴۲۷تا۴۳۴) • ولایت را استمرار نبوت در همان کارخانه انسان سازی می خواند(ص۵۲۰). "یؤتون الزکاة" در آیه ولایت را به تقسیم عادلانه ثروت معنا می کرد(ص۵۸۱) و در وجه "و هم راکعون" می گفت:"یعنی یک انسان[ولیّ جامعه] آنقدر دل بسته به مساوات باشد...به قدری فقر و فقیر درد آور باشد، که صبر نکند نمازش تمام شود"(ص۵۸۲) 🔸نقصان این رکن در کتاب معاد! ادامه در بخش بعد ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
📝 بانگ نی؛ از آتش تا باد! ۲ از ۵ 🔸 ارکان طرح کلی • کتاب طرح اندیشه اسلامی به تصریح استاد خامنه ای
📝 بانگ نی؛ از آتش تا باد! ۳ از ۵ 🔸نقصان این رکن در کتاب معاد! نقصان عمده کتاب معاد بعنوان بخش پنجم کتاب طرح کلی، جای خالی قسط و عدالت و نسبت آن با معاد است. دو سه جا کلمه عدالت به چشم می خورد اما هیچ جا عدالت اجتماعی با معاد نسبت یابی نمی شود. • در تعالیم مرسوم، اگر توحید و نبوت و ولایت را با عدالت پیوندی نیست، اقلاً معاد را هست! فلسفه معاد را عدالتِ خداوندی برای جزای ظالمین و قاسطین و گرامیداشت مستضعفین می شمارند. اما کتاب معاد از این حیث از کتب مرسوم هم عقب است! • در گفتارهای آیت الله خامنه ای از آنسوی رابطه عدالت و معاد هم سخن است؛ که جایش در کتاب خالی است. "هرجا اعتقاد به مبدا و معاد نبود، عدالت یک چیز سربار، تحمیلی و اجباری بیش نخواهد بود"(۹۰/۲/۲۷) عدالت کمونیستی را اینچنین می داند(۸۴/۶/۸) ▫️اسلام مسلک اجتماعی و ناظر به زندگی جمعی انسانها این رکن دیگر کتاب طرح کلیِ اصلی موجب شده، ولو مخاطبش عامه مردم اند اما به صنوف و تشخّص ها و تعیّن های خاص، جسورانه بپردازد. • مثلا در بحث ایمان، گلایه ی ایمان مقلدانه و متعصبانه را از و مجلسی زمان خود بکند و آنها را علت غارت ایمان نسل جوانِ در معرض شبهات بشمارد(ص۹۰تا۹۲) بدون محافظه کاری کردن، صرفاً مدح خواندن، بدون تعهد اجتماعی را با مدایح عمروعاص برای امیر المومنین به چالش بکشد و بگوید: "پس عمروعاص به نظرم عمیق تر و علمی تر از شیعه قرن ۱۴هجری به ولایت بلافصل امیرالمومنین پی برده و تصدیق کرده، اما آیا شیعه است؟!!"(ص۱۰۶) • آنجا که توحید با کار غلط عالمان سوء درگیر است؛ اباء ندارد که بگوید: "دینی که به فقیر بگوید اگر غنا نداری، اگر پول نداری، نمی خواهد در راه پول تلاش کنی و به غنی می گوید در مقابل آنچه داری یک مقدار به کلیسا یا فلان موسسه مذهبی دیگر بده، کفاره همه ظلم هایی که در راه تحصیل این پول مرتکب شده ای خواهد بود! اگر این دین را می گویی، ماهم باتو هم صداییم...آن دینی که آنجوری باشد، دین نیست، هر بی دینی از آن بهتر است"(ص۲۰۹) و می دانید چقدر این حرفها کهنه نشدنی است! • آنجا که از معارضان نبوتها بحث می کند، اباء نمی کند از موسسات رباخوران بگوید(ص۴۲۷) و علیه اشراف، داد سخن دهد(ص۴۳۳و۴۳۴) این تطبیق های انقلابی، آن کتاب را به خلاف کتب علمی تر عقاید کلاسیک، خواندنی و جذاب برای جوانان می کرد. اما تنظیم گران بخش پنجم(معاد) تقریبا این رکن طرح کلی را فروگذار کرده اند؛ فقط یک جا آنهم از شاه و صدام و بوش سخنی هست.(۵)(ص۳۳معاد) گرچه مخاطب عموم مردم اند اما آنچه که حصه های معاد برای صنفی خاص مثل حاکمان و کارگزاران یا مترفان دارد، چرا خوانده نشود و با حیثیت انتزاعی برای کلیِ انسان خوانده شود؟! ❓خامنه ای محافظه کار شده یا محافظه کاری جبهه ولایت او را هم سانسور می کند؟! ادامه در بخش بعد ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
📝 بانگ نی؛ از آتش تا باد! ۳ از ۵ 🔸نقصان این رکن در کتاب معاد! نقصان عمده کتاب معاد بعنوان بخش پنجم
📝 بانگ نی؛ از آتش تا باد! ۴ از ۵ ❓خامنه ای محافظه کار شده یا محافظه کاری جبهه ولایت اورا هم سانسور می کند؟! نمی خواهم ادعا کنم بیانات رهبر انقلاب به همان تیزی و بی باکی سال۵۳ هست یا باید باشد! بلکه می گویم همانقدر که ایشان در رهبری خود صلاح دیده و طرح کرده و تعیّن ها و تشخّص هایی را با قرائتی از معاد درگیر کرده است هم در کتاب معاد منعکس نشده است! از قضا یکی از منابع پُر مطلب ایشان در معاد، معمولا گفتارهای با مسئولین نظام است! • برای نمونه گفتار۸۳/۸/۶ایشان با کارگزاران نظام در خصوص معاد بسیار مستوفی است و اصلا بعد بحث معاد می فرماید: "حرف اصلی[این دیدار] ما همین بود که عرض شد"! در کتاب معاد نیز گردآوردندگان ۶بار به آن استناد می کنند؛(۶) اما در وجوه کلی و ناظر به انسان لیسیده نه انسان متعین به کارگزاری حکومت اسلامی؛ و این واقعا عجیب است! در این گفتار به استناد آیه "قوا انفسکم و اهلیکم ناراً" به پرداخته میشود که در کتاب معاد نمی آید! "قوا انفسکم و اهلیکم ناراً وقودها الناس و الحجاره حق نداریم فرزندان را رها کنیم...بعضی با سختگیری های بیجا...بعضی هم از آنطرف با بی مبالاتی ها و لاابالیگری ها و امکانات بی حساب در اختیار بچه ها گذاشتن و از هرغلط آنها به اغماض، چشم پوشی کردن؛ بچه ها را با دست خود طرد می کنند و در نتیجه بچه فاسد و خراب می شود!" • در گفتار۸۷/۳/۲۱ با مجلس هشتم -که باز یکبار به وجه انسان لیسیده و کلی مورد استناد کتاب معاد است(۷)- با استناد به آیه "لتسئلن یومئذ عن النعیم" به مسئولیت[مورد سؤال واقع شدن] قانونگذاران در قیامت می پردازند. "یک وقت انسان توی مدرسه ای دارد تدریس می کند...یا امامت یک مسجدی دارد، یک جور مسئولیت بر دوش انسان هست؛ یک وقت هم این است که انسان در موضع بسیار حساس قانونگذاری برای یک کشور و برای یک ملت قرار می گیرد...که در واقع نرم افزار حرکت عظیم یک کشور است!... انسانی که وارد این عرصه می شود، مسئولیتی را قبول می کند که این مسئولیت خدایی و یک مسئولیت عمیق است. به معنای حقیقی کلمه، مسئولیت است یعنی "لتسلئن یومئذ عن النعیم" از شما سؤال می شود...خیلی بایستی مراقبت کرد که قانون تحت نفوذ افراد متنفذ قرار نگیرد!" تحذیر مجلسیان از مال الفتون(پول فتنه انداز) که در دعای امام سجاد(ع) برای مرزداران هست، در این گفتار بسیار لطیف و شنیدنی است. ❓آیا اینها مثالهای واقعی و امروز طرح کلی و ناظر به زندگی جمعی ما نیست؟! پس چرا جایش در کتاب معاد خالی است؟! ادامه در بخش بعد ☑️ @m_ghanbarian