🌐 مستدرکی بر بیان رهبر انقلاب
🔹رهبر انقلاب در دیدار کارگزاران حج (۹۷/۴/۲۵) از حق بالسویه همه مسلمین نسبت به مکه گفتند. و به مستند آن (آیه ۲۵حج) اشاره کردند.
🔹دو حکم اجماعی فقهاء در اینباره:
۱.عدم جواز خرید و فروش زمین های مکه(برای نمونه ر.ک:المبسوط ج۲ص۱۶۸)
حداکثر فقط مالک بناء میشوند نه زمین مکه.
۲.سزاور نبودن(کراهت یا حرمت به حسب اختلاف نظر فقهاء) منع حاجیان از ورود و سکنی در خانه های اهل مکه(برای نمونه ر.ک:المبسوط ج۱ص۳۸۵)
🔹مستند این احکام:
1⃣آیه ۲۵حج: سواء العاکف فیه و الباد: ساکنان و کسانی که از مناطق دیگر می آیند در بهره وری حق یکسان دارند.(در اینباره بحثهای دقیق فقهی ای مطرح است که مجال طرح نیست)
2⃣روایاتی در جوامع روایی (الکافی ج۴بابی با عنوان همان آیه/الفقیه ج۲/التهذیب ج۵/وسائل ج۱۳)که مفید این احکامند. ابن ادریس که عمل به خبر واحد را جایز نمی داند روایات را در اثبات مطلوب متواتر میخواند (السرائرج۱ص۶۴۴)
3⃣اجماع (السرائرج۱ص۶۴۴)
🔹به حسب روایات این احکام حتی اجراء هم میشده چنانچه امیرالمومنین به قثم بن عباس والی مکه مینویسد که به استناد همین آیه اهل مکه را فرمان دهد هیچ اجاره ای از حاجیان نگیرند(نامه۶۷نهج البلاغه). روایات اولین کسی که به اهالی مکه اجازه داد برای خانه هاشان در گذاشته حاجیان را در ایام حج از سکونت در خانه هایشان منع کنند معاویه بود که این روایات او را فرعون این امت و صاحب سلسله(اشاره به آیات ۳۲و۳۳تغابن درتوصیف عذاب)می نامند. صاحب جواهر همین را قرینه بر حرمت(نه کراهت) می گیرد(جواهر الکلام ج۲۰ص۴۸تا۵۰)
🔷ظرفیت این حکم الهی
صراحت این آیه و حکم شرعی متخذ ازآن این ظرفیت را داشته و دارد که مکه بعنوان "منطقه ای آزاد دینی" و حتی کشوری مستقل برای همه مسلمین باشد که اداره آن مختص به والیان حجاز نباشد. مسیحیان چنین کاری را با واتیکان درون خاک ایتالیا کردند و قوانین بین المللی هم منعی از آن نداشت.
🔹از ظرفیت فقه مقارن می شده در اینباره استفاده کرد بخصوص که فتاوای بزرگان اهل سنت هم از این احکام دور نیست.
🔹از دستگاههای تبلیغی (بعثه، سازمان حج، سازمان ارتباطات، تقریب و...) می شد استفاده و چنین چیزی را در دهه های گذشته گفتمان علمی و مقبول در بین نخبگان جهان اسلام کرد.
🔹سپس در لایه های سیاست مرتبه و مرحله ای از آن را طرح و به مطالبه عمومی تبدیل کرد. کشتار حجاج ایرانی در سال ۶۶ و ماجرای منا در سال ۹۴ فرصتهایی برای پیشرفت در این حکم الهی بود که حج اقلا تحت اشراف سازمان کنفرانس اسلامی اداره شود یا از آن جمع ناظری برحسن اجرای حج نظارت کند و مانند آن.
🔹متاسفانه هیچ یک از این قدمها که مبتنی بر فقه انقلابی اسلام و در راستای نهادینه کردن حج ابراهیمی به احیاء گری امام خمینی بود برداشته نشده است و به کلیشه ای کمرنگ از برائت از مشرکین در صحرای عرفات که هرسال با چانه زنی زیاد و محصور بین چادرها با دادن چند شعار برگزار میشود بسنده شده است.
#فقه_انقلابی
#مکه_شهر_همه_مسلمین
#منطقه_آزاد_دینی
#نهادینه_کردن_حج_ابراهیمی
📝محسن قنبریان ۹۷/۴/۲۵
☑️ @m_ghanbarian
همهی مسلمانان نسبت به مکه و مدینه حق دارند .mp3
369.5K
بیان رهبر معظم انقلاب درباره مال همه مسلمین بودن مکه
@m_ghanbarian
🔰 قصه ی زلیخا ، قصه ی ما هم هست.
ماهم "یوسفِ یوسفان" را برای شهوات و لذایذ دنیایمان میخواهیم. به او دخیل می بندیم ،برای حاجاتمان خرجش میکنیم، اگر اجابت نشد طردش میکنیم و به زندانش راضی میشویم و...
این "هنر یوسف" است که بدون آن که آلوده ی #شهوات پست ما شود، از ما "زلیخای اصیلی" میسازد و #عشق پاکی پدید می آورد.
هم اکنون یوسف قصه ی تو در مرحله #زندان است . زندانی بخاطر خودخواهی های ما. نوبت "الآن حصص الحق" و اعتراف صادقانه است .آیا زندان طولانی او ، حقیقت را برما روشن کرده است؟!
#محسن_قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
✅ برای اهواز کدامیک بهتر است؟!
🔶اول دو آمار:
1⃣ اهواز هفتمین کلانشهر اما ظاهرا دومین حاشیه نشین کشور است. ۳۵% جمعیت کل شهر حاشیه نشین اند و ۱۷منطقه محروم و حاشیه نشین دارد!
بحسب پیمایش های منتشره تا سال ۹۰ برای نمونه در مناطق آل صافی: ۸۹/۱%، در عین دو ۹۳% و در زوویه ۴۸/۶% خانوارها درآمدی کمتر از ۲۰۰هزار تومان دارند! برخی از همین مناطق ۷۶/۹% خانوارها بین ۱۰تا۱۰۰هزارتومان درماه داشته اند!!!
سرجمع ۹۳/۱% جامعه آماری این مناطق وضع بد اقتصادی و بیکاری مفرط دارند!(۱)
2⃣ به حسب یکی از پیمایش های منتشره جامعه شناسی: رتبه اقبال به دین در اهواز بین مراکز سایر استانها، ۲۳ است! یعنی دو مرکز استان (تهران و رشت) از آن پایین ترند!
برعکس میزان رشد سکولاریزم بیشتر و رتبه ۲بین مراکز استان را دارد و هم رتبه با تهران است.(۲)
البته خلوص دینی متدینانش بر هیچ کس پوشیده نیست بیشترین و بهترین شهیدان و مجاهدان در همین جاست. برخی ابتکارات فرهنگی و مذهبی اش الگوی کشوری شده و دهها مفاخره دیگر دارد.
حتی اگر به تورهای گردآوری علوم اجتماعی بدبین هم باشیم باز این آمار هشدار دهنده است. عجیب اینکه بین دو پیمایش نسبت مستقیم است ائمه مان فرموده بودند: لکاد الفقر أن یکون کفرا (فقر نزدیک است به کفر بیانجامد).
🔶دو راه پیش روی خواص و زعماء:
1⃣ راه اول این است که نخبگان آنجا بخصوص زعماء و علماء همه توان خویش را صرف این محرومیت زدائی مفرط کنند. بر عهد "أن لایقاروا علی کظه ظالم و سغب مظلوم" وفادار بمانند.(=ساخت و پاختی بر سر گرسنگی مظلوم و سیری ظالم نکنند) و بر هرچیز مقدمش دارند. وقتی مرکز استانش چنین است تکلیف روستاهای آبادان و شادگان و... معلوم است.
#سیاستهای_قناعتی در پیش گیرند و هر خرج و برج اضافی را -حتی حلال-بر خود ممنوع کنند تا اقلا فقرا را تسکین دهد چه که امام علی(ع) آنرا بر اینان واجب کرده است(الکافی/کتاب الحجه/سیره امیرالمومنین).
پس از سلوک زاهدانه خود و تنگ گرفتن بر نزدیکان خویش پی فقر و نداری مردم بیافتند تا به آنجا نیانجامد که (برای نمونه:) ۸۰۰هزار هکتار اراضی تخصیص یافته برای محرومان مصوب رهبر معظم انقلاب در سال ۷۵ تاکنون روز به روز از مقدار آن کاسته و دست آخر هم بعد ۲۷سال اجرایی نشده باشد!
2⃣ راه دوم هم این است که عالمان آنجا مشی متعارف علمائی را طی کنند. درس خارج فقهی برپا کنند و زمینه تلمذ حضوری و مجازی شاگردان را فراهم نمایند. با تکثیر مدارس علمیه در ایران و عراق مقدمات مرجعیت خود را فراهم کنند. سایت پاسخگویی به استفتائات و سایر لوازم را تدارک نمایند. یا مثل برخی بزرگان تهران که پس از انقلاب سراغ تاسیس دانشگاههای اسلامی رفتند، امتیاز دانشگاه بگیرند و از جهان اسلام دانشجو جذب کنند. یا مثل برخی مراجع و مجتهدین قم و... شبکه پرخرج ماهواره ای برای ترویج مذهب راه اندازی کنند و...
و معلوم است هریک از اینها چه هزینه و پیگیری ای لازم دارد.
نمی دانم شاید احیاء مرجعیت در این خطه پس از مرحوم بهبهانی و... هم افتخاری باشد. افزودن مرجع یا مراجعی طرفدار انقلاب در جنوب ایران و عراق با وجود چهره های علمی- انقلابی و مقبولی مثل آیات هاشمی شاهرودی و سید کاظم حائری(هردو از شاگردان شهید صدر) باز جا داشته باشد!
طبعا از مشکلات مردم هم حرف و گاه نهیب هم می زنند و دستشان برسد برای آب کارون یا ریزگردها از نمود یا نمادی دریغ ندارند.
🔶 شما فکر می کنید خدا و امام زمان(ع) به کدام راه و روش راضی ترند؟!
آیا آمارهای یاد شده مطالبه اولویت طریق اول و تعدیل طریق دوم ندارد؟
____________________
پاورقی:
۱)تفصیل را در مقاله ی ابعاد اقتصادی حاشیه نشینی در اهواز ارائه شده در چهارمین کنفرانس برنامه ریزی و مدیریت شهری ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت ۹۱در مشهد ببینید.
۲)تفصیل را در مجله جامعه شناسی کاربردی سال ۲۶شماره پیاپی۵۸ شماره دوم تابستان ۹۴ببینید.
📝محسن قنبریان ۹۷/۴/۳۰
☑️ @m_ghanbarian
‼️تصویر پروفایل کانال از عکس حجت الاسلام قنبریان به تصویر شهدا و پیشکسوتان جهاد و اخلاص و گمنامی تغییر یافت.
این کار به دلیل اصرار ایشان پس از مدتی انجام شد.
از همراهان گرامی کانال خصوصا طلاب و دانشجویان انقلابی خواستاریم جهت اثرگذاری بیشتر این کانال را به دوستان دیگر معرفی کنند.
الهی لا تخلنا من حمایتک
📝 مدیر کانال
☑ ️@m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀با هجوم موریانه ها چه میتوان کرد؟
@m_ghanbarian
محسن قنبریان
🌀با هجوم موریانه ها چه میتوان کرد؟ @m_ghanbarian
🌀با هجوم موریانه ها چه می توان کرد؟!
#محسن_قنبریان
🔹زود میگویی "واحد آمار و بررسی حوزه" ، "دادگاه ویژه"!
آن جزء اول از ۱۰۰ جزء اشرافیت، آنقدر معمول شده که به چشم نمی آید در همین مراکز هم به وفور پیدا می شود!۱۰۰جزء هم وقتی کامل شد، آدمش را هم باخود پرنفوذ می کند که دیگر...!
🔹بگو خیل عظیم طلاب و فضلای پاک و انقلابی می توانند چه کنند؟!
"یک زمانی برخی از آقایان علماء منبر نمی رفتند چون آنرا خلاف شأن خود می دانستند می گفتند منبر رفتن دلیل بی سوادی است!... امام گفتند یک وقت بود که این لباس شما[لباس نظامی برتن آیت الله خامنه ای در زمان دفاع مقدس]خلاف مروت بود!"(رهبری۷۰/۹/۱۱).
می خواهم بپرسم چگونه جو متحجر و اسلام غیرانقلابی گذشته می توانست منبر را خلاف شأن کند اما جو انقلابی حوزه های ما نتواند از فلان ماشین و فلان خانه به بالا را خلاف شأن کند؟!
چگونه با وجود درخشش هایی مثل سید مجاهد و علماء بسیاری که علیه استعمار لباس رزم برتن کردند، آن عده توانستند لباس رزم را خلاف مروت کنند که صاحبش صلاحیت امامت جماعت بر مردم هم نداشته باشد اما طلاب خوب و انقلابی نتوانند سفره ها و مهمانی های اشرافی و ساختمانهای تجملاتی را خلاف مروت کنند و صاحبانش را برای هیچ شأن روحانی ای تأیید نکنند؟!
🔹سید جمال اسد آبادی از نو اندیش ترین های روحانیت بود -که طلاب خوب است روزنامه عروة الوثقی او را کنار عروة الوثقی سید یزدی تورق کنند تا عالم به زمانه شدن را هم تمرین کنند- اما همو در رستوران های اروپا و دربار عثمانی بجای قاشق و چنگال و نزاکتهای ساختگی با دست غذا می خورد و برسادگی پا می فشرد. برعکس القاعده، داعش و طالبان با وجود داشتن متحجرانه ترین تفکر، از پیشرفته ترین ابزارتکنولوژی بهره می برند!
آیت الله بروجردی خلاف مروت را حرام می دانست و خود اوایلی که تاکسی آمده بود و کم بود و تجملی، درشکه سوار میشد چون تاکسی را در آن وضعیت خلاف مروت می دانست!(نقل به مضمون از درس خارج آیت الله مظاهری جلسه ۱۱شهادات)
طلاب و روحانیون ما باید بین خود فرهنگ کنند که عالم به زمانه بودن به موبایل چند میلیونی و کالاهای لوکس غربی نیست به اندیشیدن و بررسی آراء دیگران است...
☑️ @m_ghanbarian
💠درباره ایده های جذاب ساز سیر مطالعاتی #شهید_مطهری [با تلخیص]
ایده های جذاب سازی مطهری از بینشهای او می گذرد/ این مطهری را هنوز هم حوزه های ما دفع میکند/ اگر خون او پای حرفهایش نبود این قسمتها حتی سانسور هم می شد!
#محسن_قنبریان
__________________
درباره ایده های طرح مطالعاتی شهید مطهری اول باید نکاتی را رک و بدون سانسور درباره ایشان و اندیشه هایشان بگویم چون بسیار موثر در ایده هاست:
1⃣آثار شهید را علیرغم گوناگونی و تنوع میتوان به دو حیث کلی تقسیم کرد:
الف) آنچه محصول مطهری باعنوان یک #عالم_دینی و مدرس حوزه است
ب) آنچه محصول مطهری بعنوان یک روشنفکر و #مصلح_اجتماعی است.
🔺منظور از "عالم دینی" شناخت و معرفی تراث اسلامی از قرآن و سنت تا حکمت و کلام است.
🔺منظور از روشنفکر و مصلح، کسی است که درد بشر معاصر را دارد، جامعه و نیازهایش را می شناسد و می شناساند و از آنجا سراغ دین آمده نسخه درمان می برد.
🔺بین این دو عنوان و حیثیت هم تقابل و تهافت نیست و رابطه رفت و برگشت است. اولی "دانش" افزا و دومی "بینش" ساز است. بینش های جدید و عمیق، سؤالات و نیازهای جدید به سرای دانش اسلامی می برد و همچنین دانش اصیل اسلامی، بینش صائب تری به او می دهد از این حیث مطهری بخاطر دانش عمیق ترش از اسلام روشنفکر و دردمندی متفاوت از شریعتی است و از حیث روشنفکر و دردمندی اش عالمی متفاوت از هم شاگردان خود (نام نبرم بهتر است) می باشد!
2⃣آثار قسم اول همه دانش های مطهری در حوزه عقاید و اخلاق است. از شرح منظومه و کتابهای فلسفی اش تا بحثهای اعتقادی اش و بحثهای اخلاقی اش
[فهرست کامل همه قابل تدارک است]
🔺در این دانش ها هم اثر بینش های مطهری هست. شبهات جدید و مواجهه با متفکران معاصر و حک و اصلاح و نقد و ابرامها در مواجهه با اندیشه ها. اما اینجا ماحصلش دادن دانشی از اسلام است البته دانشی به روز و تازه.
3⃣محصولات دسته دوم مطهری حاصل بینش او تحلیل او از زمانه، تاریخ، تمدن، حکومت، جنبشها، سازمانها، حوزه و...است.
🔺اینجا هم بحثهای دانشی موج میزند اما آنچه او را متفاوت میکند تفاوت دید او(بینش) و روش طرح و حل و احیانا نسخه درمان او نسبت به سایر عالمان است.
هم شاگردی های خوب و حتی انقلابی او به حافظ و ایران و مثل اینها نپرداخته اند. با زن و حجاب یا اقتصاد مثل او مواجه نشده اند که کتمان برخی حرفها را حرام بداند. جسارت پرداختن به عیوب روحانیت یا آسیب تقلید(اصل اجتهاد در اسلام-ده گفتار) را به خود نداده اند و شاید توجیه گر وضع موجود بوده اند چنانچه هنوز هم نوعا نمیگویند!
4⃣مطهری اگر در قسمت دوم بدون سانسور و با چاشنی تاریخ و بیوگرافی او و مواجهه با او درقسمت بینشی و محصولات مصلحانه اش گفته شود فوق العاده برای جوانان آرمان خواه جذاب و پرکشش و همانقدر برای بزرگترها و صاحبان کرسی ها و تریبون ها چالش برانگیز است.
دروغ نگوییم این مطهری را هنوز هم حوزه های ما دفع میکند و او را بایکوت(بله بایکوت!) میکند و فراری می دهد. اگر خون او پای حرفهایش نبود این قسمتها حتی سانسور هم میشد و سرنوشتی مثل یادداشتهای اقتصادی او می یافت. حوزه بیشتر بعد اول و دانشی او را دوست دارد فیلسوف و متکلمی که مباحث را شیرین و عالی و به روز طرح میکند و پاسخگوی شبهات است.
کجا از گیر دادن او به تحریفات و روضه های دروغ، از نظارت بر مرجع تقلید در تقلید، برعیبهای سازمان روحانیت و مشکل عوام زدگی، از مفت خوری و مشکل آقازادگی در بیوتات(رجوع کن به جلد ۴یادداشتها) و... خوشش می آید؟!
5⃣ایده های جذاب سازی مطهری از بینشهای او میگذرد و در فرد انقلاب میسازد و الا کماکان اقلی، تکراری و ملال آور جلوه میکند. حداکثر اساتید عقاید در هرقسمت به کتابهای دانشی او در حوزه عقاید حواله می دهند و بحث را ظریفتر و دقیق تر میکنند و برخی اساتید اخلاق از بحثهای اخلاقی او بهره ببرند و در تاریخ اسلام به بحثهای او هم ارجاع شود!
این مطهری، مطهری سانسور شده و بی خطر و #کمک_آموزشی است.
اما مطهری + بینش ها، یقه گیر و چالشی و مطالبه گر و احیاگر و مصلح است.
طلبه ای که پای آن بنشیند با خیلی از رویه ها و وضع های موجود نمی سازد بسیاری از تحلیلها و توجیه ها را آبکی و ساختگی می بیند منتقد و نقاد میشود و...
راستش کاستی اصلی برخی اساتید و زعماء، غور نکردن لازم در همین بعد مطهری است. لذا بوی او را نمی دهند فکر میکنند مطهری آدمی + فلسفه و فقه و تفسیر و...است!!!
پس چرا بقیه ای که با او اینها را خواندند مطهری نشدند؟!
متاسفانه برخی فضلاء با گذراندن دروس متداول چون خود را بی نیاز از محصولات دانشی مطهری می بینند، اغراء به جهل شده و خود را بی نیاز از همه آثار(از جمله بینشی) می بینند لذا مدرس یا مبلغی معمولی می مانند و راه آن شهید کم راهرو میشود.
(پاسخ به یک پرسش و درخواست برخی مدارس علمیه)
☑️ @m_ghanbarian
🔴تعریف و تهاجم بجای دفاع منطقی!
🔺مدیر شبکه الاهواز در دفاع از جشن کذایی تالار کیانپارس در مصاحبه با سایت خبری-تحلیلی فردا جای دفاع منطقی، مقداری تعریف از آیت الله جزایری(زیدعزه) و مقداری هم تهاجم علیه آقای صدر الساداتی و آنان که اعوان و انصارش خیال میکرد، تحویل فرهیختگان داد. خدا کند تعریف هایش مثل تهاجماتش نباشد و الا خداوند عالمان خدوم ما را از داشتن مدافعانی که یکی شان از صد دشمن بی نیاز میکند، حفظ نماید.
در تهاجم به جناب صدرالساداتی بنده را هم جمع بسته که: "رفقایش را به شما بگویم، آقای دهقان و قنبریان همین الان هم همراهش هستند[!] این ها تیم هستند کار می کنند هدفشان هم نه اسلام است و نه انقلاب و نه مردم اصلا کاری به انقلاب ندارند. الان می خواهند آیت الله جزایری را بزنند[!]...این صدر الساداتی مأمور است یا بهش پول می دهند یا نمی دهند...اینها یک جریان هستند و یک تیم هستند و یک هدف دارند تخریب آیت الله جزایری[!] ".
اشهد بالله که بنده هنوز نه آقای صدر الساداتی را دیده ام و نه با او حرفی زده ام و نه ارتباطی دارم. آقای دهقان را هم الان اسمش می شنوم!
چون اهل اینستاگرام نیستم حتی پیچ اینان را هم تعقیب نمی کنم و از مطالبشان عمدتا بی خبرم. در مسأله جشن تالار کیانپارس هم تا قبل از این خطوط ورودی رسانه ای نداشتم. خبر جشن را هم در رسانه ای خوزستانی دیدم و البته پیچ آقای صدر الساداتی و هم خبر جشن در پیچ خود آیت الله هم به شکل عکس ارسال شده و دیده ام.
حقوق بگیر جایی نیستم و شهریه هم -جز از رهبر معظم- نمی گیرم چه رسد به موساد و mi6 یا آنجاهایی که مامورها مأمورش میشوند!
از اینها نازکتر را هم اگر کسی به جناب ایشان گفته بود فردا دادگاهی بود که بگذریم...
از قضا بنده نیز مثل ایشان -وشاید واقعی تر از ایشان- آیت الله جزایری را امام جمعه ای توانمند و سختکوش و فعال می شناسم و به او ارادتمندم. گناهم هم یک نقد علمی بر سخنان آن عزیز بوده که بی جواب ماند و جوابش به جاهای دیگر حواله شد!
کاش آیت الله عزیز -که عکس گریه بی تابانه اش برحسین(ع) قاب ذهن من مانده نه این عکسها- از کلیشه های متداول با فراستشان در آید و دوست و دشمن را بازشناسد. "من احبک نهاک" را دشمن و متملقین را دوست نگیرد.
🔺مدیر محترم شبکه الاهواز جز تهاجم و اتهام به این و آن -که همه قابل پیگرد قضایی است- و چند تعریف از آیت الله جزایری -که خودمان بهترش را سراغ داریم- نتوانست از آن مراسم دفاعی کند بلکه کار را بدتر کرد!
بنده بعنوان خواننده نقدها که قانع نشدم.
"هیچ هزینه ای نکرده ایم" و "مهمان بوده ایم" و "چرا ساده زیستی آیت الله را نمی بینند؟" که جواب اشکال آن آقایان نیست! آنها به نامه ۴۵نهج البلاغه و عتاب تند حضرت امیر(ع) به عثمان بن حنیف استناد کردند. از قضا عثمان بن حنیف مثل منذر بن ابی جارود نیست و فرد ساده زیست و متوسطی است. در آن "مهمانی" هم دعوت یک آدم ثروتمندی بوده و از خود یا بیت المال هیچ هزینه ای نکرده، اما چنان عتاب تندی شده است. اگر مثل منذر بود که خود اشرافی بود حضرت به او، آن میگفت که به منذر گفت: بند کفشت و شتر خانه ات از تو بهتر است!
نکند به نظر آقای "علینژاد" نهج البلاغه ی خانه های ما هم چاپ آمدنیوز است و این فقرات در نسخه اصلی که در شبکه ایشان موجود است وجود ندارد!
🔺"هتل نبوده و سالن غذاخوری بوده" هم که دعوای عنب و انگور است! تازه در نقدها هم می دیدم نوشته اند تالار .
"افتتاحیه سالن بوده و هنوز یک دانه عروسی آنجا برگزار نشده" هم که خبط بدتری است که مرتکب می شوند.
اشکال کنندگان نوشته بودند این جایگاه شیشه ای در عکسها در عرف تالارها مخصوص رقص است!
اگر دفاع بلد بودند باید می فرمودند اینجور نیست مثلا این جایگاه چند منظوره است و...! نه بگویند افتتاحش بوده!
چون کار را بدتر میکند. چرا که از شما می پرسند به چه حقی چهره شاخص مذهبی استان با آن سابقه مجاهدت برای اسلام و انقلاب را برای افتتاح چنین سالنی بردید؟! در فقه نخوانده اید هرکاری که جایگاه عزت شخصیت های مذهبی را در قلوب دیگران بکاهد چه حکمی دارد؟! حتی خود آن شخصیت هم حق چنین کاری ندارد (ر.ک:ایضاح/فخرالمحققین). از آن عکس قبلی که با شیطنتی چهره آیت الله سر سفره ای اعیانی در چشم مردم تضعیف شد چرا درس نگرفتید؟! فوروارد کنندگان و پاراف نویسان بی ادب و آمدنیوز بیشتر مقصرند یا همراهانی که زمینه آن مهمانی ها و آن عکسها را فراهم میکنند تا دشمن ماهی خود را بگیرد؟!
خوب است یکبار جلوی آیینه یا وجدان بایستند ببینند کیست که خوراک آمد نیوزها را فراهم میکند؟!
کاش آیت الله، آدمهای متین تر و قوی تر و صدالبته دقیق تر در رعایت شئون و موازین را انتخاب کند که بحمدلله در بین شاگردان فاضلشان کم نیستند.
#جشن_الاهواز
#تالار_کیانپارس
#جواب_به_مدیر_شبکه_الاهواز
📝محسن قنبریان ۹۷/۵/۲
☑️ @m_ghanbarian
🔶 سه قلوی ناهمجنس و نیاز دو برابر شدن درصد یک قل!
#محسن_قنبریان
🔸"به دست آوردن" ، "از دست دادن" و "از خود گذشتن" ، سه قلویی ناهمجنس اند!
"پرتلاشی" بعلاوه "خود را خواستن" ، موجب "به دست آوردن ها"، موقعیت یافتن ها و بهره ها می شود.
"تنبلی" و لشی، فرقی نمی کند بعلاوه ی یا منهای "خود را خواستن"، موجب از دست دادنها و درجا زدنها می شود.
اما "جد و جهد و تلاش" بعلاوه ی "خواستن آرمانها"(بیشتر از خود خواستن آنها) موجب "از خود گذشتگی" میشود که موقعیت و مزیت را با همه عرضه ای که دارد از سر رد کند و برای دیگری بگذارد.
🔸سوخت اصلی انقلاب اسلامی، همان سوخت و خرج اصلی عاشورا بوده و هست: از خود گذشتگی!
تلاش وافر کردن و از نام خود گذشتن، جد و جهد خارج از وقت و ساعت کاری کردن و امتیاز نگرفتن، گذشتن از احترامات متداول، از پرستیژ های ساختگی، از استراحت و راحتی و...همه از خود گذشتگی است.
پیدایش فقط درصدی از آن در جامعه فعالین و موثرین موجب جلو رفت جامعه به سمت اهداف و آرمان هایش می شود.
🔸در تجربه ی دفاع مقدس هم حداکثر ۲میلیون رزمنده در جنگ بود که کمتر از ۶% جامعه بود(به حسب شهدا کمتر از ۱%)! همین درصد از خود گذشتگی -که با جمع بستن خانواده های آنها هم باز زیاد نیست- سرنوشت ایران را عوض و پیروزی برای کل جامعه به ارمغان آورد.
🔸باور کنید در همان دفاع مقدس هم، همه حاضران اسمی، از خود گذشته نبودند!
در آنجا هم کسانی که با اتوبوسها بیایند و قبل عملیات برگردند کم نبودند! حتی فرماندهی که در عملیات های حساس تمارض کند و جیم شود بود! همان وقت که بچه های از خود گذشته در خرمشهر و هویزه به نوک دندان می خواستند مانع #سقوط شهر شوند، فرمانده کل قوا بی خیال یا بی تدبیر در ژست خودخواهی اش بود!برخی مقامات همان روزها آب شربشان از چشمه دماوند تهران عقب پاترولشان بود! و...
اما هیچیک از اینها بهانه ی ترک میدان و ترک از خود گذشتگی آن ۰/۵% نمی شد!
🔸در جهاد امروز انقلاب چه عوض شده؟! تعداد ژستها و مَن مَن های بنی صدری بیشتر شده؟! آب دماوند، استخر و جکوزی و خانه ی چند صد میلیاردی شده؟! جیم شدن ها و عکس بازی ها و آمار سازی های دروغ بیشتر شده؟!...
همه را که راست بگویی اگر ۱% "از خود گذشته" ۲% (یا ۶% حداکثر ۱۰%) شود اینها هیچ غلطی نمی کنند! جلوی غلطهایشان هم آسان گرفته می شود.
جا نمانیم...
#من_انقلابی_ام
#جد_و_جهد_و_از_خود_گذشتگی
#لشکر_مومن_مطالب_گر
#کار_جهادی
#آتش_به_اختیار
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠افشاگری کافی نیست!
نوشته حجت الاسلام قنبریان را بخوانید⏬
☑️ @m_ghanbarian
💠 افشاگری کافی نیست!
❓سئوال:
به ادبیات شیمی آلی، کربن در چه ترکیبی "الماس" و درچه ترکیبی
"زغال" میشود؟!
افشاگری، در چه صورتی به "مطالبه گری" و احیاء ارزشهای اصیل در جامعه می انجامد و درچه صورتی "موجی بنیان کن و تخریبی" می شود؟!
✅ افشاگری لازم است!
نمی شود به لحاظ فقهی-حقوقی فضای داخلی یک خودرو را "حریم عمومی" و مثلا "رعایت قانون حجاب" را لازم بدانیم اما جشن و مهمانی ای بزرگ که آدمهایش از شخصیت های عمومی جامعه اند را حریم خصوصی بگیریم! و نشر اخبار آن و "رعایت ارزشهای انقلاب" در آن را ورود به سپهر خصوصی افراد بدانیم!
✅ تطبیق عناوین مجرمانه، افشاگری نیست!
افشاگری، نشر اخبار درست و مطابق با واقع است که دانستنش برای صاحبان انقلاب لازم است تا جلوی حیاط خلوتهای مسئولان را بگیرند. اما تطبیق عناوین مجرمانه(مثل اختلاس، رانت، فساد و...) وظیفه گزارشگر نیست و الا فلسفه دادگاه و قضاوت اسلامی در جامعه منتفی میشود و هرکس خود حکم میکند و لابد اجرا هم میکند.
آری افشاگری ها اگر توسط ناظران قانونی پیگیری نشد، میشود به مراکز قانونی شکایت کرد، تجمع و مطالبه پاسخ و برخورد کرد و...
شاید منظور رهبری اینکه فرمودند: "گفتمان عدالتخواهی را فریاد کنید اما انتقاد شخصی و #مصداق سازی نکنید"(۱۴اردیبهشت۸۷) همین باشد.
✅ افشاگری کافی نیست!
افشاگری سالم از خلاف گویی و تطبیق عناوین مجرمانه، گرچه لازم اما باز کافی نیست.
-این دو نمونه را ببینید:
1⃣ پوشش خبری یکی از اشرافی ترین عروسی های دنیا(خاندان سلطنتی انگلیس) توسط ۸۰۰۰خبرنگار از ۶۰کشور و مشاهده ۲میلیاردی در دنیا، آیا اعتراض به ملکه و دولت انگلیس را درپی دارد؟! یا قریب به اتفاق وصف العیش را نصف العیش دیده اند؟ آنجا هم از جیب مردم و امکانات و الزامات دولتی زیادی استفاده می شود! راستش این است که ما بیچارگان هم به خوی اشرافی اسیریم و در خیال دوستش داریم و آرزویش میکنیم. لذا امام می فرمود: "باید کوشش کنیم اخلاق کاخ نشینی را از این #ملت بزداییم"(۶۲/۱/۱) اگر این نبود موجودی بنام سلبریتی پیدا نمیشد.
2⃣ برخی تفریحات و تجملات آقازاده های سرشناس یا مهمانی ها و جشن های آقایان، حتی وقتی توسط خودشان رسانه ای می شود، آیا مطالبه ارزشهای اصیل و بازگشت به آرمانهای انقلاب را نتیجه می دهد یا یأس و سرخوردگی و بد گفتن به انقلاب و رهبرانش؟! (کامنتهای ذیل موارد حتی کوچک نتیجه های دختری و پسری امام را ببینید).
امام از این باخبر شدن به مسئولان -نه مردم- هشدار می داد: "بترسید از روزی که مردم بفهمند باطن ذات شما چیست و یک انفجاری حاصل بشود...آنروز دیگر قضیه این نیست که برگردیم به ۲۲بهمن! قضیه این است که فاتحه همه مارا می خواند!"(صحیفه امام ج۱۴ص۳۸۰).
چه کنیم بخاطری که انفجار نشود بگذاریم آقایان و آقازاده ها در حیاط خلوت خود هرچه خواستند بکنند و کسی را مطلع نکنیم؟! فریادی نکشیم؟!
✅لزوم تقویت روحیه انقلابی برای نتیجه مطالبه گری
همانطور که "صرف بیان احکام"، افراد را عامل به احکام نمیکند و روحیه و خلق تشرع لازم است و الا تازه به احکام گیر هم می دهد، افشاگری هم چنین است.
اگر دو نتیجه ی ذکر شده را نخواهیم و مطالبه گری و احیای ارزشها را بخواهیم باید گروه هدف را در کنار افشاگری ها، انقلابی هم بکنیم.
🔺انقلابی از شنیدن جزییات یک جشن کذایی هوس نمیکند او هم داشته باشد و حالا اقلا از دیدن و خواندن جزییات آن لذت ببرد.
با صرفا تکرار موارد آنرا برای گوشها عادی نمیکند که دیگر بسیاری از موارد در مقایسه با نمونه های بزرگتر دیگر مورد به حساب نیاید.
🔺انقلابی یأس برش غلبه نکرده و هنوز احیاء ارزشهای انقلاب بخصوص برای مسند نشینان را ممکن میداند. از این رو به محض اطلاع دست به مطالبه درست و اصولی می زند.
🔺بین "افشاگری" و "مطالبه گری" و نتیجه گیری، تعادل می سازد. یک مورد را به مطالبه نسبی در عموم کشانده به عذر خواهی، جبران طرف یا ورود دستگاههای بالا دستی و...می رساند بعد مورد بعدی و بعدی. اینطور امید هم افزون و حضورهای تماشاگرانه یا نق زنانه به حضورهای انقلابی بدل میشود.
🔺هوشیارانه و با همفکری نخبگان در کنار نقطه یابی های اشرافیت و...(که در حوزه مصرف مال است)، به علل این ولخرجی ها، بادآوردگی ها (حوزه مال اندوزی آن از ما بهتران)هم توجه می یابد که معمولا مخفی تر و ناپیداترند. رهبری کردن مطالبه گران به این نقاط اصلی آسیب، اصلاح اساسی را محتمل تر میکند.
پس نباید مطالبه گری را به صرف افشاگری آن هم سریالی و مکرر بدون تبدیل آن به مطالبه و نتیجه تقلیل داد. اینجور کربن، زغال می شود!
📝 محسن قنبریان ۹۷/۵/۶
☑️ @m_ghanbarian
✅چرا رهبری در مسائل داخلی مثل خارجی، انقلابی برخورد نمیکند؟!
چرا برنامه نبود اسرائیل تا کمتر از ۲۵سال دیگر جدی است اما نبود فساد و تبعیض در کشور بعد از ۱۶سال از فرمان ایشان هنوز جدی نیست؟!...
در تحلیل هفته آتی بدین خواهیم پرداخت.
نظرات و پرسشها را از امروز از طریق ادمین ارسال کنید.
@admin_ghanbarian
دوستان خود و نخبگان را به کانال فرا بخوانید
☑️ @m_ghanbarian
‼️سلسله سخنرانی نسل مستشهد با محوریت اباه الضیم(اهل اباء از ننگ) سخنرانی دهه اول محرم سال گذشته است.
در شرایط کنونی کشور ضرورت طرح و پرداخت به آن احساس شد...
چون تعداد روحانیون و مبلغین عضو این کانال به نسبت بالاست این سخنرانی و چکیده متن آن باز پخش میشود تا اگر مبلغین گرامی صلاح دیدند از آن برای مباحث محرم استفاده و با تحقیق و پرورش خود بر غنای آن بیفزایند.
صوت و متن سخنرانی روزهای دوشنبه و پنجشنبه در کانال قرار داده خواهد شد.
مدیر کانال
☑️ @m_ghanbarian
⭕️چکیده جلسه اول سخنرانی نسل مستشهد
#محرم_۹۶
#محسن_قنبریان
1⃣ظلم و ضِیْم
🔺مفاهیم مرکزی سلسله مباحث محرم امسال: ضیم، اباة الضیم، نفوس أبیّه و ... است.
🔺ضیم وخیم تر از ظلم است. ظلمی که روح انسانها را جریحه دار و شرف آنها را تحقیر کند ضیم نام دارد. مثلا وقتی قرارداد ترکمنچای را "ننگین" می نامد چون بیش از ظلم است فقط واگذاری برخی اراضی و امتیازات نیست پذیرش کاپیتولاسیون هم هست که تحقیر ملت است.
2⃣ قاعده اول
🔺بروز ضیْم و ظلمهای خفت بار در جامعه یک اتفاق نادر نیست. دنیایی که طاغوت و ستمگر دارد لاجرم ظلم هست و تعدی و تجاوز ستمگران حد نمیشناسد و به ضیم می انجامد.
🔺آیه 34/نمل هم میفرماید سیره مستمره پادشاهان ، ذلیل و تحقیر کردنِ عزیزان جامعه است.
3⃣ أباة الضیم
🔺میرزا کوچک خان ، رئیس علی دلواری را هیچکس شورشی و طاغی نمیداند بلکه اینها کسانی هستند که زیر بار خفت و ننگ نرفتند، به این دسته أباة الضیم میگویند.
🔺ماجرای گریبایدوف (پس از ترکمنچای) و زندانی کردن زنان مسلمان در سفارت روسیه ،ضیم بود و کار میرزا مسیح مجتهد و مردم در اشغال سفارت و قتل گریبایدوف کار أباة الضیم بود.
4⃣ ضیم یزیدی!
🔺این ظلم خفت بار و ننگین 50 سال بعد رسول الله عارض اساس اسلام شد. اصلا حاکمیت نظام اسلامی دست یهود و نصاری افتاد!
🔺کفار اهل کتاب برای رسیدن به این حاکمیت سه مرحله را پشت سر گذاشتند:
🔸1-عهد رسول الله تا پایان خلافت کوتاه ابوبکر; که گفتمان قرآنی "لا تتخذوا الیهود و النصاری اولیاء"(51مائده) حاکم بود. این سخن غالب بود ولو برخی مثل عمر،طلحه و عثمان و ... روابط پنهانی داشتند.
🔸2-از خلافت عمر تا پایان خلافت عثمان (36هجری); که خط قرمز شکست و ارتباط و اختلاط زیاد شد.
پیامبر (ص) فرموده بود حتی از مسلمان شده های اینان هم دین خود را یاد نگیرید(چون خطر التقاط بود) اما رعایت نشد ابوهریره (که سه سال آخر عمر رسول الله مسلمان شد) و کعب الاحبار یهودی (که در زمان ابوبکر مسلمان شد)
و تیم الدار مسیحی اجازه فرهنگی گسترده پیدا کردند. محدث و سخنران پیش از خطبه ها شدند!
🔸3-مرحله سوم از این بدتر شد اصلا کفار اهل کتاب بدون تظاهر به مسلمانی در سمتهای مهم قرار گرفتند.
این دوران بنی امیه و خلافت معاویه و یزید است. سرجون مسیحی مشاور سیاسی و با حفظ سمت وزیر مالی شد و پسرش منصور در پست حسابداری ارتش (مرکز غنائم و ...)قرار گرفت!
اصلا خود یزید یک مسیحی مسلمان نما بود،مادرش میسون سابقه مسیحی داشت در بارداری با معاویه متارکه کرد و یزید را در زادگاهش(روستای مسیحی در شام)بدنیا آورد و پرورش داد لذا یزید عادات مسیحی اش بر مسلمانی غلبه داشت صراحتا شعر میخواند اگر شراب را بنابر دین احمد حرام کردند تو بر دین مسیح آنرا بگیر،مسجد را برای عبادت کنندگان رها کن و دکان شراب فروشی را بچسب و ما را باده بنوشان (مروج الذهب ج 22 ص 95)
🔺این ضیم و ننگ را مثل حسین(ع) چگونه بپذیرد؟!
5⃣ سید اهل الاباء
🔺ابن ابی الحدید در جلد 3 شرح نهج البلاغه اش آورده: سید و سرور اهل اباء و عدم پذیرش ضیم که به مردم غیرت و مرگ زیر سایه شمشیر در مقابل پذیرش پستی را آموخت اباعبدالله حسین بن علی (ع) است.
☑️ @m_ghanbarian