eitaa logo
محسن قنبریان
17.6هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
886 ویدیو
111 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
❓ جانشین آیت الله جزایری ❓ شاید یادداشت "برای اهواز کدامیک بهتر است؟" که مدتی پیش نگارش شد کفایت می کرد؛ و بدون خواندن آن هم این یادداشت خوب معنا نمی شود اما اهمیت مسأله و برخی شنیده ها موجب این یادداشت شد. 1⃣نماینده ولی فقیه در این استان محروم و مرکزی با قریب نیم میلیون حاشیه نشین با فقری فراگیر(۱) -که زمینه شیوع وهابیت و حتی به تعبیر نماینده اولی ولی فقیه موجب تروریست شدن عده زیادی از جوانان این شهر شده است(۲)- بیش از یک مجتهد مطلق و دایر کننده درس خارج فقهی دیگر و احداث مدارس علمیه زنجیره ای و احتمالا موازی با مدارس موجود؛ باید کسی باشد که بتواند کمر همت برای رفع فقر و تبعیضِ دشمن ساز ببندد. برخی گزینه های مطرح یا محتمل چون اهل فضل فقاهت و به نظر خود و نزدیکانشان دارای آینده ای در این زمینه اند، بر مشکلات موجود می افزایند! اهواز با ۳۵%حاشیه نشین فقیر و دارای احساس تبعیض و مورد فتنه وهابیت، مسابقه با قم و نجف در ازدیاد مدارس علمیه و شاگردپروری و حواشی ملحقه، اولویتش نیست. شاید با زحمات آیت الله جزایری من به الکفایه نسبی برای کارهای فرهنگی و تبلیغی تأمین باشد. بیشتر کردن غیرمتوازن و شبکه ای مدارس و شاگردان با تمرکزشان در اهواز و برخی شهرها، روستاهای محروم استان را بیش از این صاحب مبلّغ فعال و مردمی نمی کند و بسا رقابتهای مضر را افزون کند. اگر یکی از مجتهدین مطرح یا محتمل حاضر باشد برای خدا اقلا در دوره تصدی دست از کار برای آینده فقاهتی خود بکشد و به عهد الهی خداوند با عالمان راستین عمل کند و بر گرسنگی مظلومان و سیری ظالمان ساخت و پاخت(لایقاروا) نکند؛ البته او بهترین است. امام صادق(ع)به دهقان شیعه ای که والی اهواز شد -عبدالله نجاشی- همین نکته را سفارش کرد:"لاتستصغرن من حلو او فضل طعام تصرفه فی بطون خالیه تسکن بها غضب الله رب العالمین" و خدا می داند این شکم های خالی در مناطق حاشیه نشین عین دو وآل صافی و ...بسیارند! به او نوشت:"فإن استطعت ان لا تنال من الدنیا شیئا یسأل الله عنه غدا فافعل" و آنچه از دنیا به والی و کارگزاری می رسد الزاما زندگی تجملی نیست هر اندوخته ای جز وظایف اولویت دار تر است. آنچه امام(ع)را از نصب نجاشی مسرور کرد جز این نبود:"عسی ان یغیث الله بک ملهوفا خائفا من اولیاء آل محمد ویعزّبک ذلیلهم و یکسو بک عاریتهم و یقوی بک ضعیفهم و یطفئ بک نار المخالفین عنهم"اگر آمارهای فقر وفاقه یادداشتهای بنده را قبول ندارند خود پیمایش بگذارند تا از درصد غصه داران و زمین خوردگان وبرهنگان و ضعیفان مطلع شوند. خاموش کردن آتش فتنه مخالفین و تکفیری ها بیش از شبکه ماهواره ای و دانشگاه بین المللی این وظیفه فوری وضروری را طلب دارد. مخالفین با شبهه های کلامی به جنگ بی سواد وکم سواد این مناطق محروم نیامدند تا شبکه ولایت ومانند آن را تکثیر کنیم ؛ خوابیدنشان روی نفت ایران با وضع فلاکتشان را تصویر کردند تا ایمانشان را بدزدند!گواهم همایش نصره الشعب العربی الاحوازی در الازهر مصر و سخنان العریفی درآن است. سخنان مضحک غانم بوئینن و جاسم السعید نمایندگان سلفی پارلمان بحرین مبنی برتصمیم به ارسال کشتی غذا و درمان برای مردم فقیر اهواز است!و... تأیید همین مطلب را از زبان آیت الله جزایری سابقا در یادداشت "فقر وتروریسم" آورده ام. وقتی سخن معصوم با والی شیعه ولی دهقان چنین باشد با وکیل و عالم دینی این منطقه به طریق او٘لی همین است. ولی عصر(ع) علت دوری اش از علی بن مهزیاراهوازی را جز این نخواند که ضعفای شیعه را فراموش کردید وبه خود مشغول شدید. ⬅️ پس ظاهرا اولین ویژگی ضروری برای جانشین بایدتواناییِ تلاش، بیش از پیشینیان برای رفع این وضعیت باشد؛ چیزی بیش از گفتن در خطبه و جلسات . امساک از نیافتادن در رقابتهای حوزوی و شاگرد پروری و شبکه سازی شرط لازم برای این مطلوب است. ادامه متن را در بخش دوم بخوانید⏬ ☑️ @m_ghanbarian
❓جانشین آیت الله جزایری❓ 2⃣نماینده ولی فقیه در این استان انقلابی و خط مقدم گرچه نباید محافظه کار و باید حتما انقلابی باشد؛ اما صرف شعارزدگی و تکرار مکررات با طعم و صبغه جناحی یا فریادگزینشی برای بعضی آرمانهای انقلاب و ترک بعضی دیگر نمی تواند اورا مجمع علیه همه نیروهای انقلاب کند. در فتنه ۸۸مرجع تقلیدی از قم(آیت الله نوری همدانی)مرجعیت خویش را خرج روشنگری علیه این فتنه کرد و در استانهای بسیاری از جمله خوزستان حاضر شد؛ اما برخی بزرگان استانها جای شهر به شهر گشتن، در این مهم نیابت گرفتند. فضلای جوانی را نائب از این حیث و حتی امام جمعه موقت کردند. در خوزستان ظرف چند دهه برای هر طیفی امام جمعه موقتی اضافه شد از مایل به جریان اصلاحات تا رادیکال ضد اصلاحات! به نظر می آید این روش جمع گرچه ممکن است خود نماینده ولی فقیه را مافوق دعواها و نزاع ها قرار دهد اما محافظه کاری را جای تعادل انقلابی می نشاند و سرجمع جایگاه نماز جمعه را تضعیف می کند. می شود نماینده ولی فقیه -مثل خود رهبری- باشد. از آزادی همانقدر دفاع کند که از استقلال و امنیت؛ عدالت را بدون تبعیض جناحی مطالبه کند و قلوب بیشتری از رأی دهندگان جمهوری اسلامی ۵۸ را جذب کند. امام جمعه های موقت از این نژاد یا آن طایفه نمونه همان تعادل انقلابی باشند نه چیزی مثل سهامی عام! ⬅️شرط موفقیتِ دیگرِ نماینده ولی فقیه در این استان با تکثرهایش، توازن انقلابی او در مطالبه و حفاظت از آرمانهاست. نه تفکیک آنها و واگذاری نصاب هریک به یک امام موقت؛ ونه افتادن در حمایت یک جناح سیاسی یا تسامح با جناحی دیگر. 3⃣تنوع قومیتی استان اقتضائات خاص خود را دارد. هنر آیت الله جزایری در وفاق نسبی بین این اقوام الگویی قابل تأسی است. ارتباط با قبایل در کنار داشتن نمایندگان وارسته وبرآمده از خواست آن قبایل و چینش حلقه نزدیکان از مجموع طیف های طبیعی استان می تواند نماینده ولی فقیه را مقبول عموم کند؛حتی اگر از قومیتی خاص وحتی غیر بومی باشد. ⬅️کسانی که خود خالی از تعصبات قومیتی نیستند یا از مدارای لازم برخوردار نیستند و حلقه های خاص خود را دارند مخل به این فراگیری اند. .............................................. پی نوشت: ۱. https://www.sid.ir/fa/seminar/ViewPaper.aspx?id=47156 و یادداشت: برای اهواز کدامیک بهتر است؟! ۲.یادداشت:فقر و تروریسم مطالب مرتبط: -آیت الله جزایری بماند یا نماند؟! -دفاع قاطع آیت الله جزایری از کارگران گروه ملی فولاد 📝محسن قنبریان ۹۷/۱۲/۱۰ ☑️ @m_ghanbarian
🌐بیانیه گام دوم انقلاب ۳ 🔆عدالت در این بیانیه 🔹 هم مثل ۷ شعار و بایسته دیگر در این بیانیه یک مقام توصیف دارد و یک مقام توصیه. در مقام توصیف مثل سایر موارد خوانشی تاریخی و پسینی از آن در این ۴۰سال میشود از جمله اینکه انقلاب کفه عدالت را در تقسیم امکانات عمومی کشور سنگین کرد... جابجایی خدمت و ثروت از مرکز به همه ی کشور کرد و... بعد هم می نویسند: "البته عدالت مورد انتظار در جمهوری اسلامی که مایل است پیرو مکتب علوی شناخته شود بسی برتر از اینهاست و برای اجرای آن به شما جوانهاست". 🔹در قسمت توصیه و بایسته ها برای عدالت از با نگاهی تیز بین و رفتاری قاطع در قوای سه گانه حضور دائم داشته باشد سخن می گویند و باز در اجرا چشم به جوانان می دوزند! ❓چند سئوال مهم: ۱. باتوجه به اینکه مفهوم مرکزی این بیانیه‌ "نظام سازی انقلابی" است ؛جوانان انقلابی(بخصوص فضلای جوان حوزه و دانشگاه) چقدر در نظریه پردازی برای توسعه ی تقسیم امکانات عمومی کشور و جابجایی خدمت وثروت از مرکز به همه جای کشور سهم دارند؟! ضمانت اجرای این رصدها و طرح های عدالت بخش چه خواهد بود؟! ۲. آن یکی از دستگاه های موجود کشور(مثلا قوه قضاییه و دستگاه های نظارتی دیگر) است یا "یک" دستگاه جدید؟! باتوجه به ضرورت نظام سازی انقلابی تا همیشه، چگونه این دستگاه کارآمد، تدارک یا دستگاه های موجود بدین منظور کارآمد شوند؟! نقش جوانان انقلابی در اجرای آن چگونه است؟! 🔅ظاهرا وقتش رسیده که پس از کلی گویی ها از بیانیه و هم ایجاد شور انقلابی برای تحقیق و تحقق این بیانیه با همایش ها و تجمعات و...؛ به مرور دقتهای تخصصی روی بندهای چندگانه و حل پرسشهای اساسی از آن بندها شروع شود ٭شاید دراینباره بیشتر نوشتم! ☑️ @m_ghanbarian
عرفان تائب۱.mp3
13.16M
🔶سخنرانی: عرفان تائب جلسه اول ☑️ @m_ghanbarian
🔶 عرفان تائب جلسه اول 🔷 انسانی که توبه میکند و گناهکاری که به خدا برمیگردد، باید بداند که سقف برگشت به خدا تا کجاست، آیا خداوند فقط گناهش را می بخشد یا فرد مثل طفلی می‌شود که به تازگی متولد شده و یا اینکه فراتر از اینهاست و میتواند سطح بالایی از معرفت و عرفان را با این توبه ی خود پیدا کند؟ 🔶 اهل عرفان به دنبال یافتن یا وجدان و خداوند را احساس کردن هستند، یعنی بدون شک و با یقین کامل خدا را حس کردن؛ احساسی مثل اینکه واقعا میدانیم که وجود داریم، در مواقع غم انگیز، شک نداریم که غمگینیم و در شادی، یقین داریم که شادیم؛ آنها اینگونه یافتنِ خداوند را میخواهند. ✅ اوج برگشت به خدا، یافتن خداست و توبه ی خوب، توبه ای است که در آن خدا را بیابیم. استغفاری که به یافتن خداوند نیانجامیده، استغفار کاملی نیست. تنها اشک ریختن و دور کردن عذاب وجدان از خود، استغفار کاملی نیست. 〽 آیات ۶۴ و ۱۱۰ از سوره مبارکه نساء، بیانگر این مطلب است. در آیه ۶۴ خداوند به پیامبر می فرماید: اگر اینها به تو ستم کردند به پیش تو بیایند و استغفار کنند و تو هم برایشان استغفار کن، اینها خداوند را می یابند( لَوَجَدوا) 🗝 لَوَجَدوا یعنی هر آینه می یابند، نه علم پیدا کردن به وجود خداوند بلکه یافتن، شهود و یقین کردن به وجود خداوند 🔹 چقدر فاصله ی گناهکار تا خداوند نزدیک است، تا جاییکه امام سجاد علیه السلام در دعای ابوحمزه ثمالی میفرمایند: 🔅 اَنٍّ الرّاحِلَ الیک، قریب َالْمَسافة🔅 🔆 کسی که به سوی تو (ای خدا)، راه افتاد، راهش نزدیک است🔆 💠 گناهکاری که میخواهد توبه کند و خدا را بیابد، ابتدا باید توحید را بشناسد. آیه ی ۲۱ سوره مبارکه نور در مورد توحید گناهکار است 💖 لَوْ لا فضلُ الله علیکم و رحمتٌهُ ما زَکا منکُم مِنْ اَحَدٍ اَبَداً اگر فضل و رحمت خدا نبود، هیچ کدام از شما پاکیزه نمی شدید 〽 توحید علم کار سختی است تا به خود بیاییم و بدانیم که این علم ابزار است و اصل علم دست خداست، زمان میبرد، اما توحید گناهکار آسان است، چون مستقیما دست خداوند در کار است. ⚠ تائب باید در توبه به سه اصل توجه کند: اول اینکه توحید را بشناسد، دوم پهنای گناه را بشناسد و سوم اینکه استغفار را عوض کند. پهنای گناه را شناختن یعنی اینکه حتی با وجود اینکه میدانیم خداوند ما را بخشیده باز هم از یادآوری آن گناه در خاطرمان، شرمساریم. اگر این سه ویژگی را در خود تقویت کند، آنگاه طبق آیه ی ۶۴ سوره مبارکه نساء، خداوند را بخشنده ی مهربان خواهد یافت و حتما خدا را می یابد، یافتنی نه از روی علم بلکه از روی یقین به وجود خداوند. ☑️ @m_ghanbarain
⚠️هبوط نهضتها! (نکاتی از سخنرانی شب شهادت امام هادی هیأت صاحب العصر اراک ۹۷/۱۲/۱۸) 🔹هبوط تنزل از مقام و موقعیت برتر است. به حسب مجموع آیات و روایات، بهشت آدم در همین زمین و بهشتی برزخی و ملکوتی بود که با خوردن از آن درخت از آن حال در آمدند. یک ظهر جمعه بود تا ۶ساعت. 🔹هبوط همیشه ملازم با توجه به قوای فرودین و امیال پست و مادی است. فرآیندی برای خاکی شدن و طبیعی(طبیعتی)تر شدن است... 🔹نهضتها هم هبوط دارند. چه فرد قصد خدا کند چه جامعه و جمعی با لااله نفی طاغوت کنند و با الا الله پی خدا افتند آثار بهشتی برشان هویدا میشود. نهضت موسوی بنی اسرائیل چنین بود از نجات از دست فرعون و شکافتن نیل تا سایه انداختن ابر در بیابان بر سرشان تا افطار و سحر آسمانی همه آثار بهشتی بود و غلبه ملکوت بر ملک. اما وقتی امر الهی امتثال نشد جای قریه ای بهشتی که وعده شان بود ؛ "اهبطوا مصرا"شنیدند: به مصر هبوط کنید! یعنی در همان ساختار و نظم فرعونی فرود آیید و همان شکل را بگیرید! این هبوط یک نهضت است... 🔹نهضت الهی رسول الله هم دچار اهبطوا مصرا شد: -شکوه مسجدش به ذکر و نمازش بود ؛ درفرهنگ اموی و تمدن عباسی به "مسجدْ کاخ" هبوط کرد و جلوه اش ظاهری شد. -قرآنش از شکوه تبتیل و ترتیلِ مثل امام سجاد(ع) به قرآن مطلا هبوط کرد! -جهادش به فتوحات ناپلئونی تنزل کرد شاه عباسی هم مثل ملکه انگلیس گفت که ابرها هرجا ببارند کشور ماست! 🔹ولایت و امامت فقط هبوط نکرد! با ولایت عهدی میخواستند امامت قدسی را به "امامْ شاه" تنزل دهند اما نشد. لباس خشن در زیر پوشید بی قُرق حمام رفت و با محرومان نشست و نماز استسقایش غلبه ملکوت را نشان داد و.. -امام هادی در خان صعالیک بهشت برزخی را نشان داد. وقت سان دیدن متوکل از سپاه امپراطوری، جنود آسمان و زمین را در همه آفاق به او نشانش داد و سیطره ملکوت بر ملک را عیان کرد. مادر متوکل و نصرانی سرزمین ربیعه هم برای رفع حوائج نذرش میکردند! امام هبوط نکرد تا نهضت هبوط نکند. از کربلا نهضت جان میگرفت که دستور تخریبش را متوکل صادر کرد از علی(ع) روح نهضت سیراب می شد که مخنّث دربار را مأمور کرده بود ادای حضرت را درآورده و جُکش کند اما نتوانست ولایت را هبوط دهد... (مفصل این بحث را از فایل صوتی بشنوید) ☑️ @m_ghanbarian
هبوط نهضتها.mp3
48.12M
⚠️سخنرانی: هبوط نهضتها! ۹۷/۱۲/۱۸ ☑️ @m_ghanbarian
💠نظام سازی انقلابی #بیانیه_گام_دوم_انقلاب #محسن_قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
👑 جوانگرایی؛ امانِ از امارة الصبیان است! ❓"جوان گرایی" چه فرقی با "امارة الصبیان"(حکمرانی بچه ها)دارد؟! 🔹اولی در قرآن و سیره بسیار مدح شده است. طالوت جوان در قرآن، اسامه فرمانده ۱۸ساله، معاذ ۲۰ساله قاضی در یمن، جعفر طیار ۲۵ساله سرپرست مهاجران حبشه و...در سیره رسول الله و باز نمونه های اینچنین در سیره حکومتی امیر(علیه السلام)گویای جوان گرایی معصوم در حکمرانی است. فرمود: "رُبّ صغیر احزم من کبیر"(چه بسیار کودکی که دور اندیش تر از بزرگسال است)! 🔸دومی بسیار نکوهش شده است. اگر واژه های"امارة الصبیان"، "أُمّرالصبیان" ، "امور الصبیان" و مانند آن در روایات سرچ شود به احادیثی در مذمت حکمرانی بچه ها و نفوذ آنها در کارها و بدی زمانه و جامعه ای با این ویژگی برمیخوریم! ❓آیا تفاوت در سن است که مثلا تا ۱۸سالگی -بخاطر بچه بودن- ممنوع و پس از آن -بخاطر جوان بودن- نیکو باشد؟! واضح است چنین جمع کردنی بین روایات، مضحک و دور از فقاهت است. اگر غیر از "مفهوم" صبیان به "مصادیق" و ظرف صدور روایات نگاهی شود می بینیم روایات، متعرض حکومت اموی و عباسی و آخرالزمان است و از قضا در آن دوره ها هم بچه بمعنای سنی اش پر نمونه در حکمرانی نیست. وقتی ابوذر به عثمان اعتراض میکرد که "تستعمل الصبیان ...وتقرب اولاد الطلقاء"(:بچه ها را به کار گرفتی و فرزندان آزادشدگان فتح مکه را مقرب درگاه کردی)؛ بچه ای در دربار عثمان نبود! پس به حمل شایع (مصداقی)، صبیان به لحاظ سنی نیست؛ بخصوص که فرمودند:"ان العالم کبیر و ان کان حدثا و الجاهل صغیر و ان کان شیخ": عالم بزرگ است ولو تازه سن، و جاهل صغیر است ولو پیرمرد! درآخرالزمان نیز چنین چیزی رویه نیست تا نشانه بدی جامعه و زمانه شود(ر.ک:الکافی ج۸ص۶۹). ⬅️ظاهرا صبیان در این تعابیر همان مفهوم "آقازادگی" عصر ماست! نه در آن دوره ها و نه دوره مدرن بی سابقه است با وجود مردان رشید سراغ کودکی غریب و معمولی رفته باشند و او را امارت داده باشند. اما بسیار شایع است که کودکان شاهان با کوچکی سن ولیعهد شاه شده یا بر تخت جلوس کرده باشند. یا نوجوان و جوانان خانواده های حاکم(هزار فامیلهای امروز، بنی الفلان دیروز) بخاطر اعتبار پدران و پدر زنان و ...به امارت جایی و نفوذ در مناصبی رسیده باشند! دوره مدرن هم از آن استثناء نیست اینقدر میشود که نشانه آخرالزمان شود(لایظهر القائم حتی یکون امور الصبیان...)! 💠جوانگرایی امان از این بلیه: اگر حلقه های بسته مدیریتی قبل از اینکه توسط "آقا شدگان" به فرزندان و آقازادگان اعطاء شود، با جوانگرایی شکسته شود؛ راه بر امارت صبیان بسته می شود. جوانانی که با شایستگی هایشان توسط نظام و رهبر از اقصی نقاط مملکت وارد عرصه مدیریتی میشوند عادتا جای آقاهای کهن و بانفوذ می نشینند و مانع موروثی شدن مناصب میگردند از اینرو جوان گرایی نه فقط بخاطر انگیزه و تحرک جوان بلکه برای جلوگیری از امارت صبیان برای یک نظام انقلابی ضروری است. کم ندیده ایم "آقایانی" که توسط خود یا "آقایی دیگر" برای آتیه فرزندان خود در اقتصاد و سیاست کشور جایگاه ساخته اند. دلیل عمده اینکار زیاد شدن عمر نفوذ و حکمرانی آن آقایان بوده است. "قعود الصبیان علی المنابر"(به دست آقازادگان افتادن منابر و تریبونها) هشدار جدی پیامبر(ص) را جدی بگیریم. جوان گرایی بمعنی آوردن شایستگان مردم بجای آدمهای کهنه و خانواده های همیشه بوده، رمزی اساسی در نظام سازی انقلابی است. 📝محسن قنبریان ۹۷/۱۲/۲۱ ☑️ @m_ghanbarian
عرفان تائب۲.mp3
13.73M
🔶سخنرانی: عرفان تائب جلسه دوم ☑️ @m_ghanbarian
🔶عرفان تائب جلسه دوم قرآن می گوید می تواند در متن توبه اش، خدا را بیابد. و سقف توبه را باید بالا بگیرد: فقط پاک شدن نیست! یجدالله غفوراً رحیماً . خدا را می یابد و غفور و رحیم می یابد رسیدن به خدا در توبه شرایطی دارد: 1⃣ گناهکار توحید داشته باشد که جز خدا هیچ کسی نمی تواند ببخشد، پاک کنندگی فقط کار خداست: لا اَجدُ لِذنوبی غافِرا ... 2⃣ وسعتِ گناه خودش را بیابد. فقط سه چهارتا عمل درشت را گناه نگیرد. زندگی ما از گناه پر است. اگر محاسبه ای و مراقبه ای داشته باشیم صبح تا شب وحشتناک داریم بد میکنیم به خودمان و خدا 3⃣ تصحیحِ دید نسبت به استغفار.طلبکار نباشیم! تلقی درست این باشد که خدایا تو صاحب منی تو آقای منی، من وقتی گناه کردم آبرو از تو بردم... یک میلیون بار دیگر هم بگویم معذرت میخواهم بخشش تو من را شرمنده تر می کند. این آدم اشکش خشک نمی شود استغفارش تمام نمی شود. 4⃣ استمرار داشته باشد این ... آن وقت خدا را می یابد در متن گناه خودش. راه نزدیک است اگر آدم اهلش باشد ... ◀️ آیه ۱۱۰/نساء و آیه ۶۴/نساء یک معمایی دارد: آیه ۱۱۰ می گوید هر که ظلم کرد و آمد استغفار کرد خدا را غفور و رحیم می یابد. آیه ۶۴ می گوید اگر به خودشان ظلم کردند و پیش پیغمبر(ص) آمدند و استغفار کردند و رسول هم برایشان استغفار کرد... (که آمدن پیش رسول و استغفار او را در آیه قبل نداشت) خب وقتی دو حرف شبیه هم می زند و پایان آیه هم تغییر می کند لابد یک تفاوتی در ماجرا آمده. اینجا می گوید "لوجدوا" ، لام تاکید است. حتما حتما خدا را می یابد و "توّاباً رحیما" خدا را تواب و رحیم می یابد نه غفور و رحیم. 'غفور' یعنی خیلی بخشاینده، عین روز اول پاک می کند. 'تواب' چیه؟ تواب مبالغه در توبه کردن است. خدا تواب است یعنی خدا خیلی خیلی خیلی به بنده اش برمی گردد. اگر با رسول(ص) رفتی با امام زمان(عج) رفتی با فاطمه زهرا(س) رفتی، او را تواب می یابی اگر خودت رفتی غفور می یابی. 🔸 قرآن جایی می گوید تو یک گناه که کردی خدا دو بار می کند. یک توبه ای اول می کند، به سمت تو برمی گردد. علامت این نگاهی که به تو کرده این است که دلت نرم می شود عذاب وجدان می گیری بلند می شوی استغفار می کنی. شکستن دلت اولین علامت توبه است. عذرخواهی و طلب بخشش می کنی و خدا می بخشد و این دومین توبه است: توبه ی من بین دو توبه ی خداست. ↩️ اما توّاب یعنی دائماً توبه کننده. یعنی امشب توبه کردی رهایت نمی کند. آتشی در دلت می اندازد... تو رهایش کردی او حق دوستی را رها نمی کند. گاهی حتی صدا زدن های خدا را نمی شنویم! او دنبال ماست یک روزی یک جایی مشکلی پیش می آورد که بگویی خدا؛ برگردی. توی نعمت می آید. توی بلا می آید. توی کار خیر و حال خوش می آید ... ◀️ شرط اینکه خدا را تواب ملاقات کنی استغفار است وقتی با رسول الله بروی، وقتی حضرت زهرا(س) برایمان تسبیح دست بگیرد... ↔️ البته باید به این هم اعتقاد داشته باشی وقتی می گویی به علیاً به فاطمه با اعتقاد بگویی. گاهی توی دلت می آید که اصلا حالا امام زمان(عج) تا صبح برای تک تک ما دعا می کند!؟ اصلا فرصت می کند این همه را !!؟ کاش ریاضیات بلد نبودیم! بله. هزاران هزار را می تواند در زمان کمی از نظر بگذراند و با توجه هم دعا کند. اصلا چرا می گوید شب قدر بهتر از ۸۰ سال است؟ بخاطر اعتقاد به آن است. عمل عملِ سختی نیست. اعتقاد سختی است. اینکه در یک ساعت یا یک دقیقه از شب قدر خداوند گناهان ۸۰ ساله را ببخشد... امام زمان(عج) امشب برای تو دعا می کند و خدا را تواب می یابی... 🔶 یک وقتی برادران یوسف آمدند، بعد از این همه گفتند "کُنّا لَخاطئین" گفت "قال لا تثریب علیکم الیوم" ملامتی نیست اشکال نداره ... امشب نمی خواهید به امام زمان بگوئید انّا کنّا لخاطئین؟ ما درباره تو خطا کردیم، تو را حساب نیاوردیم توی کارهایمان. وقتش نرسیده؟ اقلاً من یکی باید خوب می شدم ... ☑️ @m_ghanbarian
🌐عدالت در بیانیه گام دوم ⭕️اشاره رهبری در بخش اول بیانیه(مقام توصیف)، انقلاب را "موجب سنگین کردن کفه ی عدالت در تقسیم امکانات عمومی کشور و جابجایی خدمات و ثروت از مرکز به همه جای کشور" می شمارد. در بخش دوم(بایسته های ۷گانه) در بخش عدالت: "تبعیض در توزیع منابع عمومی و میدان دادن به ویژه خواری و مدارا با فریبگران اقتصادی را بشدت ممنوع" اعلام می دارند. شاه بیت عدالت خواهی نزد پژوهشگران اقتصاد اسلامی و فقهاء عدالت خواهی مثل شهید صدر همین است که: "توزیع ثروت ملی" مقدم بر "توزیع درآمد ملی" باشد.(۱) به حسب واقعیت میدانی نیز جابجایی های ناروای حاصل از فساد و اختلاس و... در اقتصاد ملی بسیار ناچیزتر از تبعیض های ظاهرا قانونی است که موجب تملّک سرمایه ها و منابع عمومی در دست افراد و گروه های خاص می شود و بالتبع توزیع ناعادلانه درآمد و فاصله طبقاتی راهم موجب میشود. از اینرو تأکید بیانیه گام دوم بر این مهم و حتی مقدم کردنش بر مبارزه با فساد دقت عالمانه و استمرار خط فقاهت عدالتخواه اصیل را خبر می دهد. ❓اما برای پیش برد انقلاب در این عرصه و تقسیم عادلانه امکانات و منابع عمومی کشور بین همه مردم و جلوگیری از "تبعیض در توزیع ثروتهای ملی" -که مادر همه بی عدالتی هاست- چه می توان کرد؟! ⭕️خوانشی تاریخی و کوتاه از ۲دوره مهم: 1⃣دوره پیروزی انقلاب تا سال۶۸: غلبه فضای چپ گرایی و تمرکز دولتی در جوامع بلوک شرق و ایران معاصر انقلاب باعث شد که دولت بزرگ و گسترده هم در قانون نویسی ها و هم در سیاستها و برنامه ریزی ها تئوریزه و اجرا شود. با وجودی که فقه اسلامی صراحتا سه نحوه مالکیت: حاکمیتی(مثل انفال)/مردمی(مثل اراضی فتح شده با جهاد و مباحات عامه و برخی معادن)/خصوصی(املاک خصوصی) را به رسمیت می شمارد و بین این سه در منابع، مصرف و عوائد و امکان تبدیل شدن یا نشدن به هم فرق می گذارد(۲)؛ اما می بینیم سهم مالکیت حاکمیتی و دولتی در قانون اساسی ۵۸ بیشتر و غالبی است. نمونه واضحی را می توان در اموال مصادره شده اول انقلاب مشاهده کرد. روشن است تنها گزینه ی اسلامی، دولتی کردن آنها نبود و می شد در مقابل خصوصی سازی آنها(با فروش یا واگذاری به افراد یاگروه خاص)، آنها را مردمی و عمومی کرد. لکن چون نهاد مردمی در اقتصاد آن روز شناخته شده و مأنوس نیست به استناد اصل۴۵ قانون اساسی همه در اختیار دولت قرار می گیرد(البته در این اصل تصریح به مالکیت دولت در همه اقسام نشده اما عملا معامله مالکیت میشود)! به حسب آمار در سال۵۶ فقط ۱۲۸شرکت دولتی وجود داشت اما در سال ۶۸ به ۲۷۰ شرکت دولتی افزایش می یابد یعنی رشد ۱۱۱درصدی! عمده این رشد بعلت واگذاری شرکتهای مصادره شده به بخش دولتی است که حواشی و توالی خاص آن تا کنون باقی است! دراین دوره به مرور آثار منفی دولت بزرگ در ایران به تبع سایر دنیا مورد توجه قرار می گیرد؛ آثاری مثل کاهش کارآمدی، کسربودجه، رانتی شدن اقتصاد و فساد و... 2⃣دوره پس از رحلت امام و امواج خصوصی سازی: از سال ۱۹۹۱موج های سه گانه خصوصی سازی در دنیا برخاسته و عمده متفکرین و برنامه ریزان کشور مارا هم بدان سو می برد. روز به روز از چپ گرایان کاسته و بسیاری دچار دگردیسی می شوند به گونه ای که در اصل واگذاری های دولتی تقریبا اتفاق نظر شکل می گیرد و اختلافات در نحوه ها و روندها و...باقی می ماند. کار بجایی می کشد که مجمع تشخیص با زعامت آقای هاشمی (والبته در خود داشتن عناصر کلیدی چپ مثل میرحسین و خویینی ها و...) از اختیارات ولایت مطلقه فقیه مطالبه می کند که حتی منابع و بخشهای بزرگ اقتصادی مصرح در اصل ۴۴قانون اساسی را هم از ملکیت واختیار دولت خارج و خصوصی سازی کنند. رهبری انقلاب درابتدا ماحصل ۴سال کار مجمع(۷۷تا۸۱) را با رهنمودهایی عودت می دهد. مجمع در بازنگری ۲ساله سال۸۳ دوباره سیاستها را به رهبری ارائه وایشان ۴بند از ۵بند را پذیرفته و با طرح ۴پرسش اساسی درباره خصوصی سازی بند ج را عودت می دهد و دست آخرسال ۸۵بند ج ابلاغ میشود نکته حائز اهمیت این است که در همه مراحل و ابلاغها بر "گسترش مالکیت عموم مردم" تاکید شده است(۳) ⏬ادامه متن در بخش دوم ☑️ @m_ghanbarian
🌐عدالت در بیانیه گام دوم خصوصی سازی نیز در موج هایی را طی کرد در مراحل ابتدایی ایثارگران و کارگران و...در اولویت بودند(برای نمونه: قانون نحوه واگذاری سهام دولتی به ایثارگران و کارگران مصوب ۷۳/۵/۱۲در چارچوب تبصره ۴۱قانون برنامه دوم توسعه)[ http://rc.majlis.ir/fa/law/show/92440 قانون نحوه واگذاری سهام دولتی به ایثارگران وکارگران/ماده ۶ ملاحظه شود] اما به مرور سهم بخش مردمی و طبقات محروم کم و خصوصی سازی به صاحبان سرمایه وافراد وگروه های ویژه اختصاص یافت! به گونه ای که اینبار اتفاق نظری نسبی درباره ناموفق بودن خصوصی سازی در جامعه شکل گرفت. از بزرگان جناح راست و بازار و برخی طرفداران افراطی خصوصی سازی تا نهادهای پژوهشی قانونی مثل مرکز پژوهش های مجلس و حتی اکثریت مردم ایران در پیمایش های سنجش ارزشها و نگرشهای ایرانیان از ناکارآمدی آن سخن گفتند[ https://fa.shafaqna.com/news/718357/ فرشاد مومنی کارنامه خصوصی سازی ] فساد و رانت این نحوه واگذاری ها هم به مرور خود را نشان داد طوری که مسئول سازمان خصوصی سازی را ممنوع الخروج کرد[ http://www.daraian.com/fa/news/153-econews/20389 گزارش سازمان بازرسی از تخلفات سازمان خصوصی سازی] ⬅️سرجمع می توان ادعا کرد یک اجماع مرکب بین نخبگان کشور اتفاق افتاده است: -دولتی ماندن منابع نه! -خصوصی سازی با این رویه و روند هم نه! ⭕️لزوم برگشت به اصول انقلاب: گرچه ایده دولت بزرگ و متمرکز بر ذهنیت متفکران و مقننین دهه اول انقلاب سایه داشت؛ اما آنها دولت بزرگ و متمرکز را نه برای اقتدار و انحصار بلکه برای "عمل کردن بر مصالح عامه" می خواستند(ر.ک:اصول۳و۲۸و۲۹و۳۰ و۳۱و۴۵ قانون اساسی). اینکه کارخانجات بزرگ و ماشین آلات تولید -که در دوره صنعتی جای زمین و ابزار کشاورزی را گرفته بود- می تواند در ملکیت خصوصی باشد یا باید ملک عمومی باشد؟!؛ شهید مطهری در اینباره مناقشات قابل ملاحظه ای دارند(۴). هرچه بود خصوصی سازی راه دیگری را طی کرد. نقش عموم مردم و مشارکت آنها کاسته شد. پدیده خصولتی ها، ارزان فروشی ها، رانت خواری ها از یک سو موج بیکار کردن کارگران واحدها، ورشکستگی و تعطیلی برخی واحدها، افزایش چشمگیر اعتراضات کارگری در سالهای اخیر این ضرورت را دوچندان کرد که در واگذاری ها به مردم برگردیم. امام خمینی نیل به "عدالت اجتماعی اسلام" رابه چند شرط مشروط می کرد که از جمله آنها "دخیل کردن توده های میلیونی مردم محروم در تولید و تلاش و خلاقیت و ابتکار" بود(۵). آن امام عزیز، "ارائه طرح ها و اصول تبیین جهت گیری اقتصاد اسلام در راستای حفظ منافع محرومین و آنان و مبارزه اسلام با زراندوزان" را "بزرگ ترین هدیه و بشارت آزادی انسان از اسارت فقر و تهی دستی" به شمار می آورد(۶). این همان نکته محوری ای است که بیانیه گام دوم انقلاب هم برآن تأکید دارد. ⭕️تجارب دنیا: از دهه ۱۹۹۱که موج خصوصی سازی در اروپای شرقی، شوروی سابق، و سپس کشورهای آسیایی و چین شروع شد؛در کنار "عرضه سهام به صورت کلی یا جزیی به بخش خصوصی"(یعنی سرمایه داران)، انحاء دیگری از واگذاری هم تجربه شد مثل: "عرضه سهام واحدهای دولتی به عموم مردم"، "فروش واحدهای دولتی به مدیریت و کارکنان"، "توزیع مجانی یا ارزان قیمت سهام به عموم". کشورهایی مثل چک،لهستان،فدراسیون روسیه،رومانی،اکراین ،بلاروس، مغولستان،آذربایجان ،گرجستان و...همه "توزیع کوپن سهام به عموم" را تجربه کردند برخی تجارب، موفق و برخی ناموفق بود که بررسی آنها بسیار درس آموز است(در اینباره حتما کتاب:"خصوصی سازی مردمی؛کارایی همراه با عدالت "نشر مرکز پژوهشهای مجلس را مطالعه کنید) در ایران تجربه سهام عدالت یا قانون واگذاری به کارگران تجاربی ناقص وناموفق بودکه سهم زیادی از واگذاری ها را موجب نشد وکارآمدی و عدالت افزایی بالایی رانیز پدید نیاورد. ⬅️جنبش های عدالتخواه وپژوهشگران اقتصاد اسلامی جا دارد با بررسی آن تجارب(ایران و سایر کشورها)در راستای تعالیم بلند امام و رهبری، روشها و روندهای نو را برای چنین واگذاری هایی به عموم مردم بخصوص طبقات فرودست علمی و شدنی و مقبول کنندتا گام دوم انقلاب در حوزه عدالت تحقق یابد. .............................................. پی نوشت ها: ۱و۲.اقتصادنا.شهید صدر ۳.ر.ک:موج دوم انقلاب. محسن رضایی ۴.مجموعه آثار ج۲۰نظری به نظام اقتصادی اسلام ص۴۳۵و۴۹۴ ۵و۶.صحیفه نور ج۲۱ص۱۲۸و۱۲۹/ج۲۰ص۱۲۸ ❗️مطالعه این یادداشت و ارجاعاتش را به عدالتخواهان پیشنهاد کنید 📝محسن قنبریان ۹۷/۱۲/۲۵ ☑️ @m_ghanbarian
335454778.khososi.pdf
5.12M
⭕️پیوست یادداشت عدالت در بیانیه گام انقلاب کتاب خصوصی سازی مردمی؛کارایی همراه با عدالت /نشر مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی ٭مطالعه این کتاب و آشنایی با تجارب واگذاری سهام شرکتهای دولتی به عموم مردم در کشورهای متعدد را برای بازبینی سیاستهای خصوصی سازی متناسب با گام دوم انقلاب را به جوانانی که چشم امید رهبری برای تحقق این گام مهم اند پیشنهاد میکنیم ☑️ @m_ghanbarian
🔖 سبک خودمان را برویم(۱) #سبک_شهدا #سیم_خاردار_درون #راهیان_نور ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍽 ۷سین سفره کوچک عدالت! نوشته حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🍽 ۷سین سفره کوچک عدالت! نوشته حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید ☑️ @m_ghanbarian
🍽 ۷سین سفره ی کوچک عدالت! 1⃣آیادر هیاهوی شوهای تلویزیونی و لپ لپ های بی مزه اش،خبر نتیجه جلسات مکرر شورای عالی کار درباره دستمزد کارگران برای سال ۹۸به گوش ات خورد:۱/۵۲۲هزارتومان⁉️ ❓آیا می دانی جمعیت اینها چقدر است؟۱۳/۷میلیون کارگر که ۱۱میلیون آنها قرار داد موقت دارند❗️تقریبا حدود نیمی ازخانوارهای ایرانی! در این خبر چشمت کلمه ی"حداقل" دستمزد را نگیرد.۲۰٪کارگران قرارداد سفید امضاء دارند که ممکن است از این اقل هم محروم باشند ❗️به رشد زیاداعتراضات کارگری سال ۹۶و۹۷ نگاه کن که ۵تا ۱۰ماه همین حداقل را هم نگرفته اند❗️ 2⃣تفاوت دستمزد را با اصناف دیگر -مثلاپزشکان-می دانی❓ سقف حقوق پزشکان بیماستانی ۶۰میلیونی تصویب شد که تازه مورد شکایت پزشکان به دیوان عدالت واقع شد❗️ تازه این کارانه شان در بیمارستان دولتی است ودستمزدشان در مطب و بیمارستان خصوصی هم جای خود دارد! ❓به نظرت تفاوت اقلا ۶۰،۷۰برابری، عدالت است؟(البته در آن کارانه بین خود پزشکان هم تبعیض هست!) 3⃣می دانی روندتصویب دستمزد چنین اصناف غیر دولتی چگونه است⁉️ دستمزد کارگری با چانه زنی نمایندگان کارگری با نماینده کارفرمایان و نماینده دولت تصویب می شود؛که اینبار در آخرین جلسه ۸ساعته،رقم ۱/۵۲۲ هزار تصویب شد❗️اما تعیین تعرفه وحق ویزیت پزشکان را سازمان نظام پزشکی(از پزشکان)،نماینده وزارت بهداشت(پزشک)و نماینده سازمان بیمه گر تصویب می کنند. ❓آیا گرفتن حقوق خود از کارفرمایانی -که با کمترین اعتراض ماه بعد قرارداد را تمدید نمی کنند-قابل مقایسه با رایزنی پزشکان باهم برای تعیین دستمزد خود است⁉️کسی پرسیده چرا در جلسه تعرفه پزشکان صاحب کاران (نمایندگان بیماران یا انجمن های حمایت از بیماران)حضور ندارند و به بیمه گران بسنده شده است؟! 4⃣در سالهای گذشته خبر زندان و حتی شلاق خوردن کارگرانی برای تجمع و مطالبه همین اقل حقوق معوقه را شاید شنیده باشید (مثل کارگران معدن آق دره و...) ❓آیا تا حالاخبری از شلاق خوردن پزشکی که بخاطر حاضر نشدن بربستر مریض موجب مرگ یا وخامت حال او شده یاغیراز حقوق ،زیرمیزی های هنگفت گرفته راشنیده اید؟!آیا هرپزشک به موظفی ۱۵تا۲۰دقیقه معاینه بیمار عمل می کند؟! پزشک در این یادداشت یک مثال برای درک تبعیض اقتصادی و قضایی و سیاسی درباره کارگر است والا در اصناف دیگر هم مثال کم نیست! 5⃣تا وقتی جامعه عدالت خواه و جوانان انقلابی تفاوت حقوق و مزایای مادی(تأکید می کنم مادی)کارگر با پزشک و مهندس را تبعیض نمی داند و پشت نیمکت نشستن و سواد را مرجح مزایای مادیِ بیشتر نسبت به بیل زدن و عرق ریختن در شرایط سخت می داند؛برای این بی عدالتی درتوزیع درآمدکاری نمی کند و مهمترین مسأله شان برای عدالت درحد ویلا وساعت مچی یک وزیر وسفیر زاده می ماند❗️ ❓می دانید متفکر انقلاب اسلامی، استاد مطهری این تفاوت را "بی دلیل" و"ظالمانه"می خواند❗️ایشان هم قبول داشتند که کارهایی که نبوغ وابتکار داشته ومغزی و فکری اند،سطح عالی کارند؛اما امتیاز این کارها به همان افتخاری است که نصیب صاحب آنها می گردد و کار بدنی و سخت،مجازاتش همان سختی و بدنی بودنش است دیگر نباید مزد ومزایای مادیِ کارگر کمتر باشد؛ بخصوص که او رکن اساسی اجتماع است وهمه به کار او محتاجند و ارزش هر کار به مفید بودن آن است(ر.ک:مجموعه آثار ج۲۰ص۴۹۹)اصلا سر آن مشهورات نه حتما درست کسی فکر می کند❓ 6⃣بالاتراینکه: در فقه اسلامی تشخیص و درمان از سوی پزشک -به شرطی که بر او واجب عینی تعیینی باشد-بر او واجب است.مثلا در بیمارستانی که پزشک، مأمور به خدمت است و جز او برای طبابت در آن تایم نیست،درمان بیمار بر او واجب است.از سوی دیگر "اجرت"(مزد)گرفتن بر اینگونه واجبات حرام است❗️(ر.ک:مکاسب محرمه شیخ انصاری ج۲ص۱۴۱).پس پزشک اساسا نمی تواند"اجرت"بگیرد وبرای امرار معاش باید از بیت المال"ارتزاق" کند. ❓آیا می دانید فرق "اجرت"با "ارتزاق"چیست؟ارتزاق،تأمین کفاف زندگی او- متناسب با شأن-از سوی بیت المال(بودجه عمومی)است که عادتا کمتر از ۶۰میلیون است.اما اجرت، متعلق عقد اجاره است وبه تراضی طرفین است.نیازوبلکه اضطرار مریض و کمبود امکانات پزشکی و درمانی می تواند نرخ اجرت پزشک را به ویزیت ۴۰تا ۱۲۰هزار تومانی و بیشتر برساند و روزی چند میلیون عاید او کند❗️ 7⃣جالب اینکه کارگر،"اجیر"است وباید به او اجرت دهند. ❓آیا نرخ اجرت المثل کارگر را در کشورهای پیرامون خود می دانید؟ دستمزد مصوّب سال۹۸ کارگران با احتساب دلار ۱۳هزار تومان میشود ماهی ۱۱۵دلار❗️اما اجرت کارگران در عراق ۲۹۰ دلار،ترکیه۴۷۵، عربستان۸۰۰دلار و... است❗️ ظاهرا به حسب برخی محاسبات دستمزد کارگران در ایران از زمره پایین ترین ها در دنیا است❗️ درحالیکه دستمزدپزشکی حتی اگر با اجرت المثل حساب کنیم،در ایران اقلا از متوسط آسیا بالاتر است! 📝محسن قنبریان۹۷/۱۲/۲۸ ☑️ @m_ghanbarian
🔴 پ.ن: باور کنید زیاد تلاش میکنم در فصل سفره و سبزه و هم دعا و رجب، از اینها بنویسم اما آیا ۱/۵۰۰ هزار اجازه سفره هفت سین و خرید شب عید می دهد؟ آیا این ۱۳میلیون، توانی برای درک فضیلت روزه رجب یا حتی مجالی برای خواندن یک "یامن ارجوه" پیدا می کنند؟! قال امیرالمومنین(ع):العدل حیاه الاحکام.(غررالحکم) ! ٭مطلب مرتبط: شهید مطهری هم کمونیست بود؟! عدالت در بیانیه گام دوم
عرفان تائب۳.mp3
10.67M
🔶سخنرانی: عرفان تائب جلسه سوم ☑️ @m_ghanbarian
🔶عرفان تائب جلسه سوم عرض شد که گناهکار میتواند در توبه خودش خدا رابیابد .یعنی اصلا باید چنین باشد تا توبه کامل بشود . کسی که خدا را بشناسد که او کسی است که نعمت او را خورده ام پس نباید ناسپاسی کنم ،،، شهید دستغیب در این باره مثال سگی را آورده که در یک شب بارانی صاحب خود را نشناخت و پاچه اورا گرفت و بعد که فهمید دیگر داخل خانه صاحبش نرفت و بیرون خانه از سرما یخ زد و مرد. یعنی سگ هم فهمید (انا الذی علی سیده اجتری) ،⛔️ استغفار این است یعنی اگر او هم ببخشد ماباید شرم کنیم. دوم باید میزان لطف خدا را به خودمان در اندازه کاسه گدایی خود مان بسنجیم .در توبه هرچه انسان خودش را حقیرتر ببیند برنده تر است. 🔴در دوآیه ی قرآن هست که خداوند حال توبه کاران را برسی میکند. ☑️یک آیه که میفرماید:((ان الحسنات یذهبن السیئات)) یعنی خداوند گناهان را به واسطه نیکی هایی که میکنید می بخشد .ودر آیه بعد که آیه ی هفتاد سوره فرقان هست میفرمایند ((من امن و عمل عملا صالحا...... )) اگر عمل کند و آنهم عمل صالح خداوند گناهان او را به حسنه تبدیل میکند . 🔴حالا فرق این دوآیه چیست؟یعنی چه عمل صالحی است که علاوه براینکه گناهان را میبخشد آنها را به حسنه هم تبدیل می کند‼️‼️❓❓ امام صادق (ع)در ذیل آیه آخر سوره کهف می فرمایند این عمل صالح همان مودت ما اهل بیت است‼️‼️‼️ و در خیلی از تفاسیر هم در باره ایه گفته شده که منطور از عمل صاالح همان محبت ما اهل بیت است. مثالهایی در این باره اورده شده که شخصی میگفت با امام صادق (ع)همسفر بودم ودر کجاوه قرآن میخواندم تا به ایه ی هفتاد سوره فرقان رسیدم ایشان فرمودند بخوان سلیمان بخوان که این شرح حال شما و ماست . و در ذیل همان ایه سوره فرقان هم هست.و یا در جاهای دیگر اورده شده که این عمل صالح همان زیارت و محبت ابا عبدالله و اهل بیت است. ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💰قدیما دزدها بانک "می زدند" ؛ جدیدا "بانک" می زنند! نوشته حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💰قدیما دزدها بانک "می زدند" ؛ جدیدا "بانک" می زنند! نوشته حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید ☑️
💰قدیما دزدها بانک "می زدند" ؛ جدیدا "بانک" می زنند❗️ (این جمله یک مثَل بین پژوهشگران اقتصاد اسلامی شده است و قصد توهین و تطبیق بر کسی نیست!) 🔅جوانان انقلابی اگر خواستند یک مثال و شاهد برای این ویدئو از مقام معظم رهبری بیابند، پیرامون لینک زیر بیشتر تحقیق کنند: http://yon.ir/0gavw 🔸رابطه بین تصاحب زمین های بزرگ (۲۱۷هزارمتر) برای ساخت یکی از ۵مگامال بزرگ جهان در تهران با تأسیس بانک خصوصی و حواشی اش را ملاحظه کنید❗️⬅️ بانک برای "رونق تولید" زده نمی شود. برای مالی به بزرگی ترافوردسنتر انگلیس و بازار مصرفی اجناس خارجی و تجملی تأسیس می شود❗️ 🔸رابطه این دو با گسترش لاکچریسم و شهرک خصوصی باستی هیلز لواسان راهم ببینید❗️⬅️بانک برای خدمات عمومی و بالسویه به شهروندان هم تأسیس نمی شود. برای تأمین نقدینگی ملّاکی و دلّالی احداث می شود❗️ 🔸از اینها عمیق تر و جدی تر رابطه بانک های خصوصی با "خَلق پول" است. مقوله ای اقتصادی و پیچیده که تجریدی تر باید بدان توجه کرد: بانک مرکزی با اجازه خلق پول به بانک فرصت می دهد چند برابر پول واقعی سپرده ها برای خود خلق اعتبار کنند و سهام داران اصلی خود را بر هرکاری از جمله آنچه اشاره شد توانا کنند ⬅️ اصلاح بانک و بازنگری اساسی در نظام پولی یک ضرورت فوری است. 🔹برای فهم روشن تر از کار بانک و خلق پول ویدئوی زیر را ببینید👇 https://www.aparat.com/v/IH3dF ☑️ @m_ghanbarian
🌧ملکوت سیل! 🔹در فرهنگ عرفانی-توحیدی قرآن هر چیزی ملکوت و باطنی دارد(۸۳/یس) که مثل روح است برای کالبد. 🔹در "قوسِ نزولِ عالم" که "مدار تقدیر" و قالب گیری امور به اندازه ها و تعیّن هاست؛ سیل و هرآنچه روی زمین بلای طبیعی می شماریم، قالبِ "بما کسبت أیدی الناس" گرفته است. آنچه انسان از بدی کسب می کند، موجب ظهور فساد در زمین و آسمان می شود. و "ظلم مادر رذائل است"(غررالحکم). عامل سیلها و بلایا بیش از فلان جرم اخلاقی؛ محصول بی عدالتی، ویژه خواری و تعدی به طبیعت و حقوق عامه است. یعنی آنچه امروز بنام برداشت بی رویه از جنگل و اشغال انفال و کوه خواری و دره خواری می شناسیم. امیر(ع)فرمود: "البطر یسلب النعمه و یجلب النقمه: مستی از ناز و نعمت[ویژه خوران]نعمت ها را گرفته و بلاها را عاید می کند" 🔹در "قوسِ صعودِ عالم" که "مدار تکلیفِ" آدمی و تعالی او و رهائی از تقیّد ها و تعیّن هاست؛ سیل و هر ظاهرا بلای طبیعی، زمینه ای برای "شرح صدر در اسلام" و درآمدن از انانیت است. احسان و ایثار؛ "من" را "ما" می کند. همدردی، همدلی می آفریند و مردم را بیش از زبان و نژاد به هم نزدیک می کند("أقرب القرب موّدات القلوب"). پویش ها ی کمک، همه را فرزند نیکی و برادر هم می کند("الناس ابناء مایُحسنون). 🔹پس از سیل هم می شود به مقصّرین پرداخت و بی تدبیری ها را مواخذه کرد اما در حین ابتلاء، نِقاش و درگیری های سیاسی-اجتماعی ویرانگرتر از سیل و به بدی فرصت طلبی دزدها و جیب‌بر هاست! صعود را سقوط می کند. "وأصلح لنا خبیئه أسرارنا وأعطنا منک الأمان:نهفته های درون ما را اصلاح واز جانب خود امانمان ده"(زیارت رجبیه) 📝محسن قنبریان ۹۸/۱/۴ ☑️ @m_ghanbarian
📱جعبه سیاه ما ! #محسن_قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🌐بیانیه گام دوم ۴ 🌀تجاوب نه تملق! رهبری از تجاوب(جواب هم دادن) اقشار به بیانیه گام دوم اظهار خرسندی کردند. اما می دانیم تملّق، تجاوب نیست یا نازل ترین پاسخ دادن است. 🔸متاسفانه درصدی از اظهار نظرها و بعضا از آدمهای سرشناس در همین حد بود. مانیفست خواندن و برتر از فلان و بهمان نامیدن و باید متن درسی شود و... خودشیرینی هایی بود که گفته و منتشر هم شد اما وقتی فرازی را توضیح دادند یا اینقدر سطحی و پیش پا افتاده بود که درکشان از آن تعابیر را هم معلوم می کرد! یا اینقدر انتزاعی و کلیات ابوالبقاء بود که مبیّن ابهامی نبود و مرحمی بر دردی نمی شد!(البته این ریشه در روحیه اسطوره دوستی ما و مداحی روحانیون ما دارد. درباره امیرالمومنین هم کتابهای ما از مفاخره و اثبات افضلیت حضرت بر ابراهیم و موسی و عیسی پرشد تا سنی ها و معتزلی ها نهج البلاغه او را برایمان شرح دادند و مسیحی ها علی و صوت عدالت انسانی نوشتند و بجای قرائت فرقه ای، خوانشی جهانی از بهترین ولی خدا کردند!) 🔸تجاوب شامل پرسش و پاسخِ حتی انتقادی نسبت به این بیانیه می شود. چیزی که هنوز نمونه ای از آن اقلا در رسانه های رسمی نشر نظرات دراینباره مشاهده نشده است. اگر گوهری در این بیانیه باشد با چنین تجاوب هایی معلوم می شود نه با مفاخره و مقایسه اش با رسائل فقهاء و علماء دیگر! امروز مساله ما برگزیدن این بیانیه یا تنبیه الأمه نائینی(مثلا) که نیست! 🔸با این بیانیه همان کار شعار سال کردن هم بسیار خطاست. خوراک پلاکارت و بنر چندماه کردن و خلاص!. بلکه با شعار سال هم اگر کار شعاری و صرفا تبلیغاتی نمی شد بعد از بیش از یک دهه شعار اقتصادی این وضع اقتصاد نبود ! 🔸با نامه ایشان به جوانان اروپا هم همین کردند و لابد الان هم آن کارهای شعاری و مفاخره ای را موجب مسلمان شدن جوانان اروپا و کاهش اسلام هراسی و تروریسیم می دانند! بگذریم... 🔅پرسش و بررسی هایی از این بیانیه اشاره شد و کنکاش های بیشتری باقی است. -تعریف استقلال به آزادی و آزادی به استقلال! -معنویت و اخلاق و نسبت نهادهای اجتماعی با حکومتی؟ -نسبت ماموریتهای ۷گانه با مقدمه سازی برای ظهور؟ -و... شاید توفیق تجاوب شد! ☑️ @m_ghanbarian