eitaa logo
محسن قنبریان
15.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
763 ویدیو
106 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴سلسله سخنرانی ( بررسی نقش تقوی در کیفیت و کمیت سیر آخرت) 1393 - 1435 ✅جلسه بیست و پنجم - میزان محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴سلسله سخنرانی ( بررسی نقش تقوی در کیفیت و کمیت سیر آخرت) 1393 - 1435 ✅جلسه بیست و ششم - جلوه گری مقربان محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆"سه سوغات رمضان" -این سه یادگاری را از ماه مبارک اقلا تا عرفه ببرید: ۱.سحر خیزی ولو کوتاه. ۲.روزه اخلاقی بدون امساک از صبح تا شب. ۳.ضیافت اولیاء الله در هر روز هفته. تفصیل را در فایل صوتی بشنوید محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️سخنرانی: امام خمینی و نظام انقلابی ۹۸/۳/۱۴ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
📝گزارشی از سخنرانی رحلت امام۹۸ "امام خمینی و نظام انقلابی". ✅ سخنرانی در پیوند بیانیه گام دوم و نظرات انقلابی امام بود. ✅ سخن مرکزی بیانیه: "نظریه نظام انقلابی" است که از ترکیب و تناسب "جوشش انقلابی" با "نظم سیاسی-اجتماعی" شکل میگیرد. از هفت محور بیانیه "عدالت اجتماعی" در راستای درک بایسته های نظام انقلابی در اینباره تعقیب شد. ✅ رقبای نظریه نظام انقلابی مفهوما و مصداقا(در جریان اصلاح طلبی و اصولگرایی)معلوم شد. ✅ ریل گذاری بحث در سه فصل: ۱.تخصیص عادلانه منابع اقتصادی ۲.توزیع عادلانه درآمدها ۳.شخصیت ها و چهره ها دوتای اول پیام اصلی انقلاب در حوزه عدالت است که در جملات امام، شهیدان صدر، مطهری و بهشتی و بعد قانون اساسی بازتاب دارد. ✅ نمونه هایی از جوشش های انقلابی در این محورها هم در افکار انقلابی بزرگان انقلاب و هم عمل انقلابیون بیان شد. و وضع موجود و فاصله با آن آرمانها با مثال معلوم شد. فاصله ای که رهبری در بیانیه موجب عذاب وجدانهای آرمانخواه می خواند و البته آنرا طی شدنی میخواند. ✅ پس از بیان جوشش ها سخن به سر نظم موجود آمد جاهایی که نظم های مجود سیاسی اجتماعی باید چابک و انقلابی شود و مواردی بیان شد و وظیفه نیروهای انقلابی در کنار راه حل جناحهای موجود بیان شد. ✅ در فصل آخر سخن سراغ شخصیت ها و موضوع عدالت رفتند که محور سخن رهبری در بیانیه بود که "طهارت اقتصادی را شرط مشروعیت همه مقامات" می شمارد. با ذکر نمونه هایی لوازم این فتوای فقهی تعقیب شد. ✅ همه جوانان عدالت خواه و انقلابی را به گوش دادن دقیق فایل صوتی توصیه می کنیم. ☑️ @m_ghanbarian
🌀پیوست سخنرانی رحلت امام(امام خمینی و نظام انقلابی) 🔹چون جملاتی از حضرت آقا درباره نقش رضایت و حتی عواطف مردم در مشروعیت نظام سیاسی اشاره شد که مجال قرائت سخنان ایشان نشد چند سخن صریح ایشان را در زیر ببینید: 1⃣رأی مردم یک رکن مشروعیت: "در اسلام مردم یک رکن مشروعیتند نه همه پایه مشروعیت. نظام سیاسی در اسلام علاوه بر رأی و خواست مردم بر پایه اساسی دیگری هم که تقوا و عدالت نامیده میشود، استوار است"(۸۲/۹/۲۶) http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=5703 2⃣رضایت و حتی عواطف مردم پایه مشروعیت: "مردم تعیین کننده و تصمیم گیرنده هستند واگر مردمی حکومتی را نخواهند این حکومت در واقع پایه ی مشروعیت خودش را از دست داده است نظر ما درباره مردم این است" بالاتر از این خطوط دارند:"بنابراین خواست و اراده وایمان مردم حتی بالاتر از این عواطف آنها پایه اصلی حکومت است این نظر اسلام است وما هم به همین معتقدیم "۷۷/۱۲/۴ http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=7571 3⃣کارآمدی هم رکن مشروعیت است: "مشروعیت همه ما بسته به انجام وظیفه و کارآیی در انجام وظیفه است بنده روی این اصرار وتکیه دارم که بر روی کارآییها و کارآمدی مسئولان طبق همان ضوابطی که قوانین ما متخذ از شرع و قانون اساسی است بایست تکیه شود هرجا کارآمدی نباشد،مشروعیت از بین خواهد رفت"(۸۳/۶/۳۱) http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3250 (برای آنها که میخواهند محققانه و همه جانبه نظری را بیابند) ☑️ @m_ghanbarian
⚠️غفلت از برجام داخلی! 🔸غیر از برجام معروف با آمریکا و اصابت به ترامپ، برنامه جامع اقدام مشترکی هم در داخل کشور بین دولتها و کسانی که حالا معلوم شده اغلب سرمایه داران زالو صفت و اسلام آمریکایی -به تعبیر امام- و برخی نهادهای خاص بوده اند منعقد شد! : 🔹از ۱۹۹۱ همراه با سه موج خصوصی سازی جهانی بخصوص در کشورهای بلوک شرق پس از فروپاشی شوروی، ماهم به دنبال کوچک کردن دولت به سمت واگذاری شرکتهای دولتی به بخش خصوصی(بخوانید سرمایه داران یا بخش خصولتی) رفتیم. 🔹امام از ضرورت "دخیل کردن توده های میلیونی مردم محروم در تولید" برای تحقق عدالت اجتماعی گفته بود(صحیفه نور ج۲۱ص۱۲۸و۱۲۹). در تبصره۴۱ قانون برنامه دوم توسعه(۷۳/۵/۱۲) هم واگذاری درصدی از شرکتها به کارگران پیش بینی شد؛ اما آنچه سرانجام پس از دو دهه تحقق یافت این است که می بینیم! 🔹برجام داخلی از شرکتهای دولتی به بنگاه های بزرگ اقتصادی که اصل۴۴ در انحصار دولت خوانده بود هم دست درازی کرد! مذاکره کنندگانش در مجمع تشخیص از اختیارات ولایت مطلقه بجای رفراندم و تغییر قانون اساسی خواستند تا اجازه این واگذاری ها هم صورت گیرد! 🔹از ۷۷ تا ۸۱ روی پیش نویس کار کردند. اما رهبری آنرا عودت داد! دوباره ۲سال دیگر مذاکره کردند و ۸۳طرح را ارائه کردند. ۴بند از ۵بند را قبولاندند. رهبری باز ۴پرسش اساسی درباره این خصوصی سازی ها(مربوط به بند ج) طرح و حرف امام را تکرار کرد: "گسترش مالکیت عموم مردم" در این منابع ثروت! اما آنچه بنام واگذاری به مردم انجام می شد، واگذاری به سرمایه داران و بعضا رانت خواران و هم برخی نهادهای خاص بود! 🔹حالا اجماعی نسبی در ناموفق بودن این برجام و بدعهدی طرفهای آن در کشور شکل گرفته است. از رهبری تا چهره های جناح های معروف، از مرکز پژوهش های مجلس تا اکثریت مردم ایران در پیمایش های سنجش ارزشها و نگرشهای ایرانیان! برخی مسأله را ساده و مثل برجام خارجی در حد بدعهدی ترامپ و سادگی روحانی و ظریف تقلیلش داده از ضمانت ناکافی گله دارند! اینجا هم مثلا مسئول خصوصی سازی را مقصر و از لزوم برکناری یا ممنوع الخروج بودنش(بخاطر ذی نفع شدن) می گویند. برخی مثل برجام خارجی، بازی مقصر کیست را دنبال می کنند! چرا رهبری دخالت بازدارنده نکرد؟! و... برخی مثل برجام از ضرورت این مذاکرات اما توافقی بهتر می گویند! و برخی از اساس غلطش می خوانند! (البته تطابقی بین مخالفین برجامها نیست و ممکن است مخالفترین های برجام خارجی موافق ترین برجام داخلی باشند!) 🔸یکبار خوب است نقش این برجام و توافق داخلی در بن بستهای اقتصادی موجود و فشار بر گُرده طبقات محروم بررسی شود و حتی اثر گذاری تحریم ها و بدعهدی های برجام خارجی در بستره این توافق ناموفق سنجیده شود. چگونه این توافق عمدتا رانتی موجب شده شعارهای اقتصادی بیش از یک دهه رهبری در حد شعار و بنر و همایش و نوشته ای ۱۳روزه بالای صفحه تلویزیون بماند؟! و... شاید خروج از این توافق و برجام علیه محرومین و قاطبه ملت هم در دستور کار قرار گرفت! بازاندیشی جدی، شاید به آرمان امام ("دخیل کردن توده های میلیونی مردم محروم در تولید") برگشت مان داد و چیزی بهتر و بیشتر از سهام عدالت را موجب شد! ٭(تدوینی از قسمتی از سخنرانی "امام خمینی و نظام انقلابی" /۱۴خرداد۹۸) ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❗️بعد از یادداشت "غفلت از برجام داخلی" این ویدئوی تأثیر گذار را از آیت الله جوادی آملی ببینید! ❗️توجه: اگر منابع ثروت عادلانه تقسیم نشود، دادن بخشی از درآمد به فقیر (مثل یارانه) مشکلی از فقرا حل نمی کند! ☑️ @m_ghanbarian
🌀انتقاد از نهادهای زیر نظر رهبری 🔸یک آسیب درنهاد مربوط به رهبری را جوانان انقلابی تذکر دهند، به نظر بعضی میشوند ضد ولایت فقیه! همان آسیب در همان نهاد مورد توجه مسئولی واقع شود، میشود انقلابی و مصلح !: 🔹مثلا اگر قبل از آقای رئیسی از فساد یا سرمایه گذاری آستان قدس در مال مشهد اعتراض و انتقاد سازنده می شد، چون تولیتش منصوب رهبری است برخی این کار را تضعیف نهادهای ولایت و خود ایشان یا زدن بازوهای ولایت می خواندند! اما وقتی آقای رئیسی حکم تولیت گرفت و از برخی فسادها پرده برداشت و سرمایه را از مال مشهد خارج کرد؛ کار انقلابی و بجا خوانده شد! 🔹اگر جوانان انقلابی همین نحوه انتقاد بسیج دانشجویی از نماکاری ساختمان بنیاد مستضعفان میکردند، شاید به دید برخی، شروع انحراف آنها و احتمال مواجه با ولایت تفسیر می شد! اما همان کار بسیج دانشجویی، انقلابی و به جا خوانده میشود(البته باز نه به نظر همه محافظه کاران)! 🔹حال اگر مهمتر از نماکاری یک ساختمان از عملکرد برخی هلدینگهای بنیاد پرسش یا انتقاد شود؛ یا از تعارض شرکت ساختمانی رویال(یکی دیگر از بنیادها) در سازه های مجلل پایتخت با خانه ومدرسه سازی همان بنیاد در مناطق محروم پرسش شود؛ این سطح از انتقاد میشود تضعیف ولایت؟!! 🔸فکرش را بکنید اگر آن رئیسی به آستان قدس و این بسیج دانشجویی به بنیاد توجه نمی کرد؛ آیا واقعا آسیب مرتفع می شد؟! و آیا زیاد شدن این آسیبها بیش از نقد و انتقادها چهره ولایت را تخریب نمی کند؟! آیا بهتر نیست مردم را واقعا بدانیم و "جوشش انقلابی" آنها در راستای ارزشها و آرمانهای انقلاب را مارک و مُهر ضدیت با انقلاب و ولایت نزنیم؟! از آن جوشش های انقلابی برای تصحیح و ترقی نظم و نظام اداری موجود استفاده و پشتوانه ای برای یک "نظام انقلابی" مطلوب قرار دهیم؟! ٭(تدوینی از قسمتی از سخنرانی "امام خمینی و نظام انقلابی" ۱۴خرداد۹۸) ☑️ @m_ghanbarian
✅ اگر سعودی ها با وجود جنایت علیه شیعیان بحرین و یمن حاضر شوند حرم مجللی در بقیع احداث کنند موافقید یا مخالف؟ ✅ حرم سازی در اجتهاد انقلابی امام چه معیاری دارد؟ ⬅️ دراین باره متن سخنرانی ۸شوال ۹۷ بنام "تعمیر و توسعه مزار معصومین در فقاهت انقلابی امام" را بخوانید. ❗️خواندن این متن را به فضلای حوزه و طلاب انقلابی فقه پژوه بیشتر توصیه می کنیم. ☑️ @m_ghanbarian
🌀هر جوششی انقلابی نیست! 🔸"نظام انقلابی" سخن مرکزی بیانیه گام دوم رهبری است. نظام انقلابی در این بیانیه، محصول ترکیب و تعادل "جوشش انقلابی" و "نظم سیاسی و اجتماعی" است که انقلاب اسلامی قرار است تا ابد از آن دفاع کند. 🔹یعنی نه انقلابی گری، بدون توجه به نظام اسلامی و با دو٘ر زدن آن، که نوعی اپوزیسیون بازی است! 🔹و نه نظم و نظامی سیاسی اجتماعی منهای جوشش انقلابی و رسوب کردن و سازش با وضع موجود و فراموشی آرمانهای انقلاب ۵۷، که نوعی محافظه کاری است! 🔹هرجوششی انقلابی نیست! تصحیح نظم اجتماعی و نظام سیاسی براساس آموزه ها و آرمانهای انقلاب ۵۷، جوشش انقلابی است که فکر و راه امام نقش محوری درآن دارد. "جریان اصلاحات" و "جنبش سبز" هم جوشش بودند اما انقلابی نبودند. فروکاستن انقلاب به جامعه مدنی هابز و ارزشهای اعلامیه حقوق بشر، جوشش انقلابی نیست؛ حتی اگر نقطه عزیمتش را ضعفها و نقص های وضع موجود و فاصله اش با آرمانها قرار دهد. 🔹هر شخص و اداره ای هم "نظام" نیست! دربیان مترقی رهبر معظم انقلاب حتی خود رهبری هم مساوی نظام نیست(۱) چه رسد به برخی منصوبین! برخی در مقابل هر جوشش انقلابی علیه خود، خود را نظام فرض می کنند تا نقد و انتقاد، تضعیف نظام جلوه کند! نقد کسی در یک لباس یا نهاد مقدس الزاما نقد و تضعیف آن لباس و آن نهاد نیست ؛اما برخی خیلی حرفه ای شده و خود را مساوی اسلام، نظام و نهادهای مقدس می کنند تا جوشش های انقلابی را ساقط و نظم موجود را حتی اگر مطلوب نباشد ابقاء کنند! 🔹 اصلاح طلبان عمدتا با "دگر اندیشی" ، جوشش های انقلابی را به پارادایم های غربی تأویل برده و می برند و اصولگرایان اغلب با نشاندن اشخاص و وضع موجود جای نظام اسلامی، "محافظه کاری" را مانع تحقق نظام انقلابی می کنند. ............................................. ۱)رهبری: "بنده نمی فهمم معنای ذوب در ولایت را! ذوب در ولایت یعنی چه؟ باید ذوب در اسلام شد خود ولایت هم ذوب در اسلام است. روزی که شهید صدر گفت: "در امام خمینی ذوب شوید همچنان که او در اسلام ذوب شده است"؛ تنها شاخص صحت راه، شخص امام بود نه قانون اساسی بود، نه جمهوری اسلامی بود نه نظامی بود نه دستگاهی بود...امروز این طور نیست. ذوب در رهبری، ذوب در شخص است؛ این اصلا معنا ندارد!"(۸۳/۳/۲۷) http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3235 ٭(تدوینی از قسمتی از سخنرانی "امام خمینی و نظام انقلابی" ۱۴خرداد۹۸) ☑️ @m_ghanbarian
✊دیپلماسی انقلابی! ❓می پرسد تفاوت دیپلماسی با آمریکا -اروپا به نسبت برخی کشورهای کافر یا اهل کتاب دیگر چرا؟! ❗️قرآن در درس دیپلماسی خود معیار می دهد: اهل کتاب دوگونه اند: ۱.کسانی که اگر انبانی از سکه طلا امانت نزدشان باشد، کامل به شما برمی گردانند. ۲.کسانی که اگر یک سکه(از آن انبان) گردنشان باشد، به شما بر نمی گردانند! "الا مادُم٘تَ علیه قائما": مگر اینکه پیوسته برسرشان بایستی و به اصرار حق خود را از آنها مطالبه کنی.(۷۵/آل عمران) ⭕️شاید اشتباه دیپلماسی ما این بود که امضاء کری را ضمانت گرفتیم! شاید خوب "ما دمت علیه قائما" را در برجام نهادینه نکردیم! 🔅امروز رهبرم ثابت کرد از قضا غیر از انقلابی بودن، خیلی هم دیپلمات است (البته قرآنی اش)! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🌀عدالت خواهان سرکار نروند! 🔸این زنجیره را دقت کنید: -میزان بالاتر مالکیت در منابع تولید ثروت. -افزایش درآمد سالانه. -توان مصرف بیشتر و متنوع تر. 🔸عمده عدالت خواهی های مجازی و اینستاگرامی در حلقه سوم است: گیر دادن به ساختمانهای متجمل مذهبی و غیر مذهبی، جشن ها و تفریحات و تجملات آقازاده ها و... می بینیم همین خورده عدالت خواهی ها، جنجالی سر حقوق ۱/۵۰۰ کارگران نمی آفریند! در حالیکه جامعه کارگری ۱۳/۷میلیون است و ۱۱میلیون آنها(نیم خانوارهای ایرانی)قراردادی اند و ۲۰٪، قرارداد سفید امضاء دارند! این مثالی از حلقه دوم زنجیره(میزان درآمد)است؛ که چون عکس جنجالی ندارد شانس اینستایی شدن ندارد! 🔹به کرات دیده ام وقتی مثلا با حقوق پزشکان مقایسه میشود (۶۰میلیون برای بیمارستانی ها که تازه مورد شکایتشان به دیوان عدالت واقع شد!)، حتی نزد برخی عدالتخواهان مجازی، تبعیض به نظر نمی رسد! مبنای شهید مطهری دراینباره این بود که وجهی ندارد حقوق و مزایای "مادی" یک کارگر کمتر از کارهای فکری و برتر باشد (نیازهای مادی او و خانواده اش با سایرین فرق نمی کند) پس همان امتیازهای غیر مادی(وجاهت اجتماعی و...) برای تفاضل وزیر و مهندس و دکتر از کارگر کافی است. این مبنای فکری را حتی عدالتخواهان زیادی در حوزه و دانشگاه و فضای مجازی نه می فهمند و نه قبول می کنند!(ر.ک:مجموعه آثار شهید مطهری ج۲۰ص۴۹۹/ و هم یادداشت "۷سین سفره کوچک عدالت" در این کانال). این نمونه ای از سرکار رفتن عدالت خواهی است که به یک ساعت مچی مشغول و از ظلم و تبعیض نسبت به نصف خانوارهای ایرانی(در یک مثال)غافل شود! 🔸از آن بدتر توجه به حلقه اول زنجیره است! چون نظری تر و مبنایی تر میشود مشتری خواندن متن و کپشن هم پیدا نمی کند در حالیکه سرسلسله تبعیض ها و بی عدالتی ها آنجاست! از اینرو فقیه مجاهد و عدالتخواه شهیدمحمدباقر صدر آنرا(عدالت در تخصیص منابع تولید ثروت به عموم) مقدم بر توزیع عادلانه درآمد می شمارد. (دراینباره یادداشتهای : -عدالت در بیانیه گام دوم -انقلاب اقتصادی -غفلت از برجام داخلی را در این کانال ملاحظه کنید) 🔸اصلا سخن این نیست که مطالبات حلقه سوم زنجیره تعطیل شود یا مطالبه مصداقی خوب نیست و مانند آن. بلکه سخن بر سر این است که از مصادیق و موارد متعدد حلقه سوم زنجیره به حلقه های مقدمش نقب زده شود و علت ها نشان داده شود . تا از یک چرخش مالی بزرگ جز یک میلیون و نیم به کارگرانش نرسد، چیزی برای تجملات و ماشین های لوکس و دور دورها نمی ماند! تا کارگر، مالک سهمی از کارخانه و کارگاه محل کارش نباشد، هیچ تولید کننده ای نمیتواند حقوق او را بالاتر ببرد و توان پرداختش را داشته باشد! شهید مطهری کارخانجات بزرگ را هم "ملک عموم" می خواند (ر.ک:ج۲۰ص۴۳۵و۴۹۴) کأنه این صنایع بزرگ در عصر مدرن مثل اراضی فتح شده دوران صدر اسلام است که متعلق به عموم مسلمانان است نه طبقه ای خاص یا حتی دولت! فریادگران علیه تبعیض کمتر حوصله می کنند این مبانی را بخوانند و بفهمند تا مواردش (مثل نحوه خصوصی سازی های اصل ۴۴) را بررسی و بر تبعیض های بزرگ و سرنوشت ساز مطلع شوند!بخصوص که چهره و سلبریتی ای و عکس و ماجرای جنجالی ای هم برایش ندارند تا لایک و فالوور اینستاگرام را موجب شود! ٭(ویرایش و تدوینی از بخشی از سخنرانی "امام خمینی و نظام انقلابی" ۱۴خرداد۹۸) ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️مهاجرانی راست میگوید یا ازغدی؟ نوشته حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید⏬ ☑️ @m_ghanbarian
❓مهاجرانی راست می گوید یا ازغدی؟ 🔸موضوع برنامه پرگار شبکه بی بی سی، نسل دوم روحانیت حاکم در جمهوری اسلامی بود. پرسش محوری، نسبت نسل دوم با نسل اول و آرمانهای انقلاب بود. قضاوت دکتر مهاجرانی شنیدنی بود که نمره مثبت به جمهوری اسلامی و شخص رهبری در نهاد سازی و کادرسازی برای نسل دوم انقلاب داد.(ویدئو را ببینید) 🔸جالب اینکه سه مثال مهاجرانی (جامعه المصطفی، دانشگاه مفید و ادیان) در داخل کشور کم مورد نقد نیروهای انقلابی و عدالتخواه نیست: -انقلابی ندانستن دانشگاه مفید و ادیان بلکه حتی پایگاه فتنه گران خواندن مفید توسط انقلابیون و انتقاد از هیأت امنای فامیلی آن توسط عدالتخواهان! -گیردادن سالانه در ایام بودجه به جامعة المصطفی با پرسش از هزینه -فایده کردن آن! 🔸برمبنای سخن مهاجرانی شاید بتوانیم فهرست بلندتری تنظیم و نمونه های انقلابی تر از مثال های او در تربیت روحانیون نسل دوم برای جمهوری اسلامی بیاوریم: موسسه امام خمینی، دانشگاه امام صادق، مدرسه عالی شهید مطهری، مراکز تخصصی قم و شاگرد پروری برخی آیات عظام و هم فقهای شورای نگهبان و... ❗️اما به همین ها هم نقد داریم: -تبارگزینی در دانشگاه امام صادق! -برخی امتیازات دولتی و حاکمیتی برای اداره مدارس عالی تهران و قم! -ساختمان تجملاتی مدرسه امام کاظم(آیت الله مکارم) و موسسه اسراء(آیت الله جوادی)و...! -بالاتر، غیر انقلابی خواندن حوزه و سکولار بودن دروس خارج توسط سخنرانهای انقلابی در همایش طلاب انقلابی فیضیه! -هشدار چند باره رهبری درباره خطر انقلاب٘ زدایی از حوزه! ⁉️کدامیک درست است؟! مهاجرانی منصف تر است یا انقلابیون منتقد؟! او -که یکی از اعضای اتاق فکر جنبش سبز بود- دستاوردهای ۴۰ساله انقلاب و موفقیت رهبری در نهاد سازی و کادرسازی برای آینده انقلاب را می بیند اما خودمان از نزدیک نمی بینیم؟! یا مهاجرانی هم مثل رقیبش در بحث(شریعتمداری) نگاه از دور دارد و قم به این گل و بلبلی نیست؟! یا با مثال گزینشی اش قصد سیاسی خاصی دارد که مثلا گرایش های دگر اندیشانه را استمرار تفکر نسل اول انقلابیون (مطهری وبهشتی و...)جا بزند؟! 🔹به نظر می آید هردو نظر درست است! هم دستاوردهای ۴۰ساله انقلاب در ساخت مراکز پژوهشی و محققان درجه اول واقعیت غیرقابل انکار است هم دغدغه های طلاب و دانشجویان انقلابی در مطالبه انقلابی ارزشها از همین نهادها بجاست. خواستی بگو این هم ترجمان دیگر بیانیه گام دوم است. هم دستاوردها غیر قابل انکار است و هم بایسته ها غیر قابل اغماض. درکنار ستایش دستاوردها، باید خطاها را تصحیح کرد: -موسسه امام بتواند مثل خود آیت الله مصباح تحویل دهد. -دانشگاه های اسلامی بدون تبارگزینی یا هیأت امناهای فامیلی، بهتر هم اداره میشود. -در مدرسه های غیر مجلل، طلاب و روحانیون صالح تر برای ارزشهای انقلاب تربیت میشود. -موضوع پایان نامه ها و رساله ها بیش از این سراغ نیازهای واقعی و عینی یک نظام انقلابی بیاید. -مراجع انقلابی و شاگردان امام بیش از طرح مسائل مستحدثه، برای ریل گذاری مسائل اساسی انقلاب بر فقاهت با پدید آوردن آثار فاخری مثل عروه و جواهر تلاش کنند؛ طوری که تا دهه های متمادی هر مجتهد ناچار به حاشیه و تعلیقه برآنها باشد. -و... ⬅️ مطالب مرتبط -بازگشت رحیم پور به نماز جمعه! -ازغدی ادامه شریعتی یا مطهری؟! 📝محسن قنبریان ۹۸/۳/۲۶ ☑️ @m_ghanbarian
⚠️فقیرسازی-مترف سازیِ همزمان ؛ دولبه ی یک قیچی 🔅ادعا: فقیر سازی طبقه پایین دست، تمهید "استبداد" و مترف سازی طبقه بالادست و افزایش طبقه متوسطِ خواهان رفاه زمینه پذیرش "استعمار" است! باهم جمع شدن این دو سیاست هشدار جدی بر آگاهان دردمند است. 1⃣فقیرسازی و استبداد! پیامبر(ص) در وصیت واپسین لحظات عمر خود خدا را بر حاکمان مسلمین شاهد گرفت و هشدار داد: "مردم را فقیر نسازند تا به کفرشان بکشند"!(لم یُف٘قِر٘هُم فَیُک٘فِرَهُم). -اولا: سخن از فقر ساختگی و تحمیلی است که حاکمیت ها و دولتها بر گُرده مردم بار می کنند.(با فعل متعدی یُفقِر٘هم). -ثانیا: سیاست فقیر سازی به منظور منکِر و ناباور ساختن مردم نسبت به آرمانهای اسلام و حقانیت آموزه های آن است.(با فاء تفریع فیُک٘فِرَهم). مرگ آرمانها و آرمان خواهی ها با آموزه های اسلام، بهترین بستره برای جولان و صدر نشینی مستبدین بی شرف و بی کرامت است. تاریخ گذشته مسلمین بهترین سند تحقق این فرمایش است. 2⃣افزایش مرفهین و استعمار! استعمار برای تحمیل الگوی سرمایه داری به جوامع دیگر از جمله از مدل انگلیسی دمکراسی خواهی استفاده می کند: طبقه اشراف با طبقه متوسطِ خواهان رفاه بیشتر(بورژوا) همدست شده، مشروطیت انگلیسی را پدید می آورند. از "ثروت"، قدرتی در مقابل "اقتدار سیاسیِ" سلطان می سازند و بعد با او در حکمرانی بر مردم شریک می شوند! طبقه ی متوسطی که سودایِ زندگی اشراف را دارد، منافع و خواست خود را در آزادی های اجتماعی-سیاسی و اخلاقی جدیدی می بیند. قرائتی گشاده تر از دین را طلب می کند. پی قانون اساسی جدیدی می افتد و... آنها همدیگر را پیدا و از طریق احزاب و نهادهای مدنی، برنامه اقدام مشترک برای گذار به رژیم سیاسی متناسب تر با آن خواستها را می چینند! ✅دو لبه ی قیچی! بهترین راه جهت خاموش کردن موتور محرکه ی انقلاب -که پابرهنگان اند- این است که: -درصد ناچیزی از آنها را به طبقه متوسطِ خواهان رفاهِ بیشتر، ترقی دهند. -درصد بیشتری را در فقر و نداری بگذارند یا وادارند؛ به امیدی که محرومینِ انقلابیِ دیروز حالا به آرمانهای انقلاب پشت کرده(کافرشده) و به حقانیت حرکت شک کنند و دیگر همراهی نکنند! طبقه متوسط جدید هم با اشراف، منافع مشترک یافته؛ آرمانها و شعارها و روش های انقلاب را سدّ راه زندگی مترفانه خود ببینند و به دنبال ژاپنی مسلمان و دگردیسی انقلاب بیافتند. ⬅️به مرور سهم مشارکت در میادین سیاسی و انتخاب سرنوشت، از عموم ملت و طبقات متوسط٘ به پایین، به طبقات متوسط٘ به بالا تغییر یابد. به تدریج "نظام اسلامی" به غیر مسمای راستین خود استحاله یابد و فقط اسم آن(برای مصرف داخلی) بماند چنانچه "خلافت اسلامی" چنین شد! -حاکمیت برآمده از این تقسیم کار ممکن است در تعاملی نیمه آزاد بین قطب های پولی شکل گیرد؛ که دیروز در شوراهای اشراف قبایل و امروز در توافق نیمه پنهان نخبگان اقتصادی-سیاسی و از صندوقهای خلوت از رأیِ طبقات محروم شکل می گیرد! -این حاکمیت جدید سیاسی اما نسبت به عموم رعایا و بخصوص طبقات فرودست، جبّار و مستبد خواهد بود!کوچکترین مطالبه گری آنها سرکوب و با جرم احتمالی آنها -بخلاف جرائم توانگران و متنفذان- شدید برخورد می شود! آن روزها هرگز مباد! ٭شاید از برخی برنامه ها و سیاستهای مشکوک در این راستا سخن گفتم(شاید)! 📝محسن قنبریان ۹۸/۳/۳۰ ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ توجه به الگوهای جامع حماسه و عرفان، انقلابی گری و سلوک باطنی بیش از پیش برای جوانان انقلابی و معنویت خواه لازم است. شهید چمران یکی از آن الگوهاست. ☑️ @m_ghanbarian
✅ رئیس جدید قوه قضاییه از طرق ارتباطی با خودش در فضای مجازی و هم تٲکید مجدد بر لزوم رعایت حقوق عامه گفت، در اواخر دوره رئیس قبل یادداشتی بنام "جای خالی دکة القضاء" ارائه شد که هنوز ضرورتش باقیست. آنرا مرور کنید، یادداشت جدید بمناسبت هفته قوه قضاییه هم به زودی ارائه خواهد شد. ☑️ @m_ghanbarian
📜بدون شرح! 🔸وقتی به فرمان ابن زیاد، سیدالشهدا(ع) در زمین بی آب و پناه کربلا سکونت داده شد؛ فرستاده ای را با نامه ای فرستاد: "ای حسین! به من خبر رسیده که به کربلا وارد شده ای؛ یزید برای من نوشته که بر بستر نرم نخوابم و آرام نگیرم و غذای سیر نخورم تا تو را به خدای خبیر ملحق سازم، یا آنکه تسلیم من و حکم یزید شوی. والسلام". سیدالاحرار به محض خواندن، نامه را دور انداخت! حامل نامه گفت: پاسخ نامه را بده! فرمود: "این نامه پاسخ ندارد"! 🔸امام صادق(ع) فرمود: "برای خدای عزوجل بندگانی است...که بوسیله آنان ضیم و ننگ از بندگان دفع میشود..." (معانی الاخبارص۱۶). محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕ لزوم مخالفت با تبعیض قضائی ۹۷/۳/۱۴ ❗️حتما گوش کنید و نشر دهید! ☑️ @m_ghanbarian
✅هفته قوه قضاییه "فقط" بر عزیزانی در آن دستگاه مبارکباد که: -هنوز بر روحیه شهید لاجوردی در مخالفت با تبعیض قضائی-اگربود- حتی به قیمت تودیع باقی اند. -و بر مرام آیت الله گیلانی در عدم مماشات با آقازاده ها -حتی اگر دو فرزند خود- استوارند. ❗️پ.ن: کشته شدن فرزند آیت الله گیلانی در درگیری بود اما با اجازه پدرشان که در کلیپ صوتی به تسامح گفته شده اعدام با حکم پدرشان. ☑️ @m_ghanbarian
⚠️تبعیض قضائی موجب عدم مشروعیت میشود! جناب حمیری در قرب الاسناد روایتی از امام صادق(ع) از احتجاج امیرالمومنین با اهل بصره در ماجرای جمل آورده که از جمله از مردم می پرسند: آیا از من جوْری در حکم دیده اید؟! گفتند: نه! آیا رغبتی به دنیا دیده اید که آنرا برای خود و کس و کارم بردارم و نه شما؟! که بدین خاطر از من انتقام گرفته و بیعتم را شکسته باشید؟!(۱) گفتند: نه! فرمود:"فأقمتُ فیکم الحدودَ و عطَّلتُها من غیرکم: آیا حدود را برشما اجرا و درباره دیگران تعطیل کردم"(تبعیض قضائی مرتکب شدم)؟! گفتند: نه! فرمود: پس چرا بیعت با من شکسته میشود اما بیعت دیگران نه؟!(۲) کأنه امیرالمومنین با شمارش این موارد می خواهد موارد مجاز نقض بیعت و سقوط مشروعیت حاکم را بشمارد و از آنها اعتراف بگیرد که با وجودی که ایشان چنین نبوده، مردم بصره چه عذری در شکستن بیعت او داشته اند؟ واضح است اگر حتی در این موارد هم نکث و نقض بیعت مشروع نباشد؛ احتجاج بدان معنا ندارد. می توانست بفرماید حتی اگر چنین و چنان هم کرده بودم جایز نبود بیعتم را بشکنید در حالیکه چنان هم نکرده ام! برای این معنا در ادله اجتهادی فقه شیعه موارد متعدد دیگر میتوان شمرد و نتیجه گرفت: ⬅️ تبعیض قضائی -به معنای اجرای احکام و حدود برعموم و رها کردن عده ای خاص(مثلا دانه درشت ها، متنفذین و آقازاده ها و...)- برای دستگاه قضائی و مسئول آن قطعا عدم مشروعیت و بفرض ابقاء و استمرار، بحران مشروعیت برای کل حاکمیت را درپی دارد! ❗️ادعای این یادداشت این نیست که چنین رویه ای در دوره های گذشته یا حال قضائی جمهوری اسلامی تحقق یافته است؛ اما شبهات و سؤالاتِ بی پاسخ مانده، در اذهان و افکار عمومی وجود دارد که در مدیریت جدید و جهادی قوه قضائیه باید حل شود. ❗️برای نمونه: 🔸شلاق خوردن کارگران بخاطر مطالبه گری شان(کارگران آق دره و...) https://www.farsnews.com/13950309000224 یا اجرای حد برجوانی بخاطر دزدیدن گوسفندان در کنار پاسخ ناکافی سخنگو درباره پرونده برادر رئیس سابق قوه که فقط گفت: پرونده هنوز مفتوح است اما اطلاع دقیقی ازآخرین وضعیت آن ندارم! https://www.isna.ir/news/95092112897/ اقلا شائبه تبعیض قضائی را پدید آورده است! 🔸اجرای احکام و دستور تخلیه و تخریب خانه مردم عادی و کارگر ده ونک(۳) در کنار شبهات اجتماعی پیش آمده برای مدرسه-کاخ رئیس سابق قوه -که نماینده قم درمجلس هم رسانه ای کرد- و هم شبهات پیرامون باغ ایشان در حوالی قم، که جواب روشن و قانع کننده ای در اذهان عمومی نداشته است! http://www.ensafnews.com/157629 مثل این موارد موجب شد در جلسه اصحاب رسانه با رئیس جدید قوه، یکی از آنها رئیس سابق قوه را دانه درشت بخواند نه سلطان سکه و قیر! https://t.me/ghabl_enghelab/1220 عجیب اینکه نه او به جرم افتراء دادگاهی شد و نه گزارشی از بررسی موارد اینچنین درباره ایشان و برادرانش ازسوی غیر خودشان به جامعه عرضه شد! 🔸الاقرب یمنع الابعد موجب شد از خود قوه قضائیه مثال بزنم و الا از پرونده برادر رئیس جمهور و آقازاده رئیس جمهور اسبق هم میشود مثال زد. دومی تا به پرونده فتنه ٨٨ و هم افول موقعیت پدر گره نخورد، جدی نشد. اولی هم ظاهرا راه مشابهی طی کند! 🔅در رئیس جدید قوه، اراده ای تازه و جدی درمبارزه با فساد و تبعیض احساس میشود که امیدهایی را جلب کرده تا هیچ شائبه تبعیض قضائی در این دستگاه حساس باقی نماند. ان شاءالله ............................................. پی نوشت: ۱.این فقره مستدرک و مدرکی برفتوای صریح رهبری در بیانیه گام دوم است. آنجا که می نویسند:"همه باید بدانند که طهارت اقتصادی شرط مشروعیت همه مقامات حکومت جمهوری اسلامی است". ۲.قرب الاسناد ص۹۶و۹۷ ۳.این یادداشت در مقام قضاوت براین احکام قضائی نیست در مقام مقایسه برخورد قوه با پرونده های متنفذین با غیر آنهاست. 📝محسن قنبریان ۹۸/۴/۴ ☑️ @m_ghanbarian
🌐شرط روحیه انقلابی برای اجتهاد! شهید بهشتی در مذاکرات قانون اساسی غیر از شروط متداول برای مجتهد، "داشتن روحیه انقلابی" را هم شرط می داند. او نباید محافظه کار باشد تا بتواند جهات انقلابی آیین اسلام را بیابد! امام نیز مثل این شروط (دشمن شناسی و زمانه شناسی) را برای اجتهاد و بالتبع مرجعیت شرط می داند. (منشور روحانیت). ❓سؤالی که موجب می شود این حرفها در حد خطابه و سخنرانی تنزّل یابد این است: چرا در هیچ یک از رساله های عملیه چنین شروطی برای اجتهاد و مرجعیت بیان نشده است؟! 🔅چند جواب اجمالی: 1⃣ تقلیدی کردن تقلید و شرایط مرجعیت دو٘ر باطل است! اگر شرایط تقلید و مرجعِ واجد شرائط، تقلیدی شد لازم می آید قبل از مشروعیت تقلید، تقلید کرده باشیم و این باطل است. شروع تقلید امری عقلایی و محققانه است نه تقلیدی! پس شرایط مجتهد و مرجع ذی صلاح را از خود او نمی پرسند. 2⃣ آنچه شهید بهشتی در این ویدئو می فرماید "ارتکاز شیعی" ما از نیابت معصوم است: -به ادله عام تقلید در روایات شیعه، مجتهد و مرجع تقلید نائب و جانشین معصوم در غیاب یا غیبت اوست. -در ادله متراکم روایی و زیاراتی که در سفره معنوی شیعیان قرار داده شده، علی الدوام معصوم با اوصافی مثل "جاهدت فی الله حق جهاده"، "امرت بالمعروف و نهیت عن المنکر"، "القائمین بالقسط" و...خطاب میشود. -به حسب روایات و اعتقاد عمومی شیعیان، ۱۱ امام شیعه با شهادت از دنیا رفته و آخرین آنها هم برای اقامه قسط، "قیام" می کند؛ و اصلا توصیف ایشان در زیارات "الثائر بأمرک" یعنی "انقلاب کننده با امر الهی" است. ⬅️با این اعتقاد و ارتکاز عمومی از امام، چگونه نائب و جانشین او میتواند غیر انقلابی و محافظه کار باشد و همچنان نائب امامِ قائم به قسط باشد؟! عمل به این باور و ارتکاز شیعی، مقلدین را از دو٘ر باطل تقلید خلاص می کند. 3⃣ روایات متعدد رسیده از معصوم درباره علماء راستین نیز تصویری انقلابی و غیر محافظه کار از آنها می دهد که بیش از حد استفاضه است. -:با آنها شرط شده که بر سیری ظالم و گرسنگی مظلوم ساخت و پاخت نکنند(خ۳ نهج البلاغه). -:جان خود را برای جلوگیری از هلاکت بندگان بذل کنند(الکافی ج٨ص۵۶و۵۷). -:تبعیت نکردن از شاهان و سلاطین( الکافی ج۱ص۴۲) بلکه حاکم شدن بر ملوک و شاهان(البحار ج۱ص۱٨۳)شرط تبعیت از آنان بیان شده است. دراینباره ملاحظه خطبه منای سیدالشهداء در شمارش وظایف علماء، شیعیان را کفایت می کند(۱). 4⃣ اصلی ترین دلیل تقلید، سیره عقلاء در رجوع جاهل به عالم است. اگر یک ناآگاه از امور پزشکی به عالم -اما نه عالم به فن پزشکی- رجوع کند، در واقع رجوع به عالم نکرده و سیره عقلایی را طی نکرده است. در امور دین هم اگر به باسوادی رجوع کند که فقط بعض جهات اسلام (مثل احکام فردی) را می شناسد اما از جهات سیاسی-اجتماعی این دین -آنگونه که در صفحه صفحه قرآنش نمودار است- شناخت دقیق و روشن ندارد؛ و صف بندی عینی کفر و نفاق زمانه را نمی شناسد؛ درواقع سیره عقلائی را طی نکرده است و تو گویی برای طبابت به فیلسوف رجوع کرده است! 🔅توجه: انقلابی و غیرمحافظ کار بودن در همه شرایط و زمانها به قیام مسلحانه یا مبارزه علنی-آنگونه که از مثل سید مجاهد و عبدالحسین لاری و میرزای شیرازی و... سراغ داریم- نیست. اما محافظه کاری و توجیه وضع موجود با تعهد به امامت ناسازگار است.(۲) این هم برای شیعیان بصیر با شناخت ۲۵۰سال امامت و تنوع دوره هایش قابل تشخیص است که الان شبیه دوره امام حسن(ع) است یا امام حسین(ع)؟! لذا بین مجتهدی که زمانه را امام حسنی و مردم را اسیر شهوات می بیند؛ با امام خمینی که شاه را بدتر از یزید و زمانه را زمان قیام حسینی و مردم را بهتر از مردم کوفه و مدینه میداند؛ مردد و متحیّر نمیشود . تقلید سرتاسر بصیرت و شناخت و ارزیابی است نه کیش شخصیت شدن و خالی از اندیشه گشتن. ............................................. ۱.برای مطالعه بیشتر به جلد۲ الحیات محمدرضا حکیمی رجوع کنید. ۲.کتاب کوچک "امام در عینیت جامعه" محمدرضا حکیمی را بخوانید تا به عینه ببینید در خفقان ترین و بدترین شرایط برای امامت(مثل دوره امام سجاد) باز چگونه امام، محافظه کار نیست و نهضت علیه ستمکاران را در لباس دعا و بکاء و...جلو می برد. 🔺مطلب مرتبط: امام صادق(ع) مارا به که سپرده؟! 📝 محسن قنبریان ۹۸/۴/۶ ☑️ @m_ghanbarian