محسن قنبریان
🎥روابط عمومی جای روایت آوینی! ❓چگونه #روایت_فتح ، گمنامی و بی نشانیِ لشکر مخلص خدا را ویران نمی کرد
🔰 سخننگاشت | کاش کسانی مثل شهید آوینی این جهاد عظیم ملّت ایران را روایت کنند
🔻رهبر انقلاب: این رزمایش عمومی به معنای واقعی کلمه یک کار اسلامی و خدایی بود، ای کاش کسانی بتوانند مثل شهید آوینی روایت کنند این جهاد عظیم و عمومی را، هم در گفتار و هم در نوشتار و هم در کارهای هنری و نمایش ها و پدیده های هنری. ۱۳۹۹/۲/۲۱
🏷 ارتباط تصویری با جلسهی ستاد ملی مبارزه با #کرونا
📥 farsi.khamenei.ir/photo-album?id=45570
‼️باز در این ایام بحث بین ولایت گرایان و عدالت خواهان در فضای مجازی افتاده است. در این کانال حجت الاسلام قنبریان در نوبتهای متعدد به زوایایی از این بحث پرداخته است که در این فهرست قابل جستجوست: 👇
📝مدیر کانال
✍🏻فهرستی از برخی مطالب در حوزه عدالت و عدالتخواهی
🔺انقلاب اقتصادی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/685
🔺عدالت در بیانیه گام دوم
https://eitaa.com/m_ghanbarian/781
🔺کاش دانشجوی شریف بودم!
https://t.me/m_ghanbarian/1629
🔺روی دیگر ولایت ۱و۲
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1245
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1247
🔺آیا یارانه حاصل از آزاد شدن قیمت ها، به عدالت اجتماعی می انجامد؟
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1211
🔺سکوت غیر قابل جبران!
https://t.me/m_ghanbarian/1768
🔺درسی فقهی از تجربه صفویه!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/746
🔺جای خالی دکة القضاء!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/597
🔺با هجوم موریانه ها چه میتوان کرد؟!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/269
🔺غفلت از برجام داخلی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/976
🔺شهید مطهری هم کمونیست بود؟!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/706
🔺۷سین سفره کوچک عدالت
https://eitaa.com/m_ghanbarian/788
🔺آقای روحانی کالائی کردن آموزش خلاف شرع است!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/678
🔺مدارس پولی و تداوم بین نسلی تبعیض!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1189
🔺پارادوکس پول و آموزش!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1190
🔺عدالت خواهان سر کار نروند
https://eitaa.com/m_ghanbarian/984
🔺ضرورت احیای ادبیات عدالت خواهی نهجالبلاغه!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/811
🔺درس ناتمام!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/610
🔺قدیما دزدها بانک "می زدند" ؛ جدیدا "بانک" می زنند!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/799
🔺دزدی محتاج!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1241
🔺حاج آقا پناهیان چه میگوید؟
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1051
🔺چگونه دستگاه واژگانی عترت هک میشود؟!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1056
🔺مسیحیت چگونه سرمایه داری را پذیرفت؟!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1055
🔺آقای هاشمی رفسنجانی چه میگفت؟
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1059
🔺برسد به دست پیشنماز ایران مال!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1002
🔺مثلث یُمن، مثلث شوم
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1295
🔺خسارت کسبه و نهادهای مالی زیر نظر رهبری
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1400
🔺مادر عدالتها
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1409
🔺بدون عنوان!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1430
🔺خطر احیای سوسیالیزم!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1433
🔺عدالتخواهی مصداقی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1443
🔺تعریف ناظر به میدان عدالت در فرهنگ اسلامی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1444
🔺توأمان بودن ولایت با عدالت
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1445
🔺تابلوی قداست!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1448
🔺عدالتی که باید!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1449
🔺تبعیض؛ درون زا ، برون زا
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1496
🔺سرمایه داری در لباس اسلام
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1539
🔺کمک مومنانه غیر ایدئولوژیک
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1548
🔺مصلحت و عدالت در سیره امیرالمومنین
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1558
🔺تقلیل عدالت به مبارزه با فساد اجحاف است
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1582
🔺پس مردمی که سالها به گاری بسته اید چه؟!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1593
🔺عدالت-مواسات
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1597
🔺خیریه های مستعد شرّ
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1601
🔺عدالتخواهی در عرفان آیت الله شاه آبادی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1606
🔺تقوای جامعه کم شد هم عدالت بخواهید
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1609
🔺چرخه عدالتخواهی را ناقص نگذاریم
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1614
🔺هارمونی تاکید و تکرار دو مفهوم عدالت و خدمترسانی در اندیشه رهبری
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1625
🔺لزوم مجازات مضاعف کارگزاران متخلف
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1641
🔺گربه-سگ اقتصاد ایران!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1645
🔺عدالتخواهی: الهیاتی یا حقوقی؟!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1690
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1691
🔺نشست علمی توحید و عدالت
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1699
🔺درس خارج امام جمعه اهواز؛ دلگرمی و دلواپسی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1700
🔺الهی نامه عدالتخواران!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1704
🔺محتوای عدالتخواهی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1714
🔺فرم عدالتخواهی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1717
🔺عدالت به زبان ساده
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1772
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1775
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1783
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1847
🔺چالش بغی اشراف و افشاگران
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1790
🔺بغی اقتصادی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1791
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚖نسبت ولایت و عدالت
کارگاه آموزشی جنبش عدالتخواهی/ بهمن۹۸
✅دیدن این ویدئو را به دغدغه مندان عدالت و دوستداران ولایت توصیه می کنیم
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🔴 ابتکارات #مبارزه_با_اسرائیل در جهان
#بازنشر
1⃣ احمد یاسین هنرمند فلسطینی، مقاومت را روی کاکتوس ها نقاشی کرد که نماد مشقت و صبر است تا اینگونه بیشتر نظر جهانیان را به مقاومت جلب کند.
📎 کانال ما را به دوستان و اهالی فکر و تحقیق معرفی کنید
☑️ @m_ghanbarian
🔴 ابتکارات #مبارزه_با_اسرائیل در جهان
#بازنشر
2⃣ طرفداران تیم فوتبال سلتیک اسکاتلند در بازی مقابل اسرائیل پرچم بزرگ فلسطین را در اعتراض به اسرائیل به اهتزاز در آرودند.
🔺 یوفا(اتحادیه فوتبال اروپا) باشگاه سلتیک را بخاطر پرچمهای برافراشته فلسطین که برای نهمین بار در ۵ سال گذشته بود جریمه کرد.
🔺 صدها کودک فلسطینی اردوگاه الدهیشه در کرانه باختری در اقدامی نمادین پول توجیبی خود را به باشگاه سلتیک هدیه کردند تا جریمه ی اقدام حمایت از فلسطین را به یوفا دهد.
🔺 هواداران سلتیک نیز در مقابل، ستادی برای حمایت از فلسطین تشکیل و از تیم خود خواستند یک بازی ترتیب داده و عوایدش را به فلسطینی ها اختصاص دهد.
📎 کانال ما را به دوستان و اهالی فکر و تحقیق معرفی کنید
☑️ @m_ghanbarian
💠گرسنگی دنیا و اشتهاء به لذائذ آن، "آب از دهان" جاری می کند؛ فقر معنوی و اشتیاق به مقامات آن، "آب از چشم" جاری می کند.
(شبهای قدر ۹۹)
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🔴 ابتکارات #مبارزه_با_اسرائیل در جهان
#بازنشر
3⃣ ابتکار گروه "یهودیان ضد کشتار" علیه کودک کشی اسرائیل:
آتش زدن نمادین تعدادی عروسک جلوی ساختمانهای اداری اسرائیل در سراسر جهان.
🔺 این اقدام اولین بار در ۱۲ ژوئیه مقابل موزه یادمان هولوکاست در اسرائیل برگزار شد که پیام هولوکاستی اسرائیلی علیه فلسطین را به دنیا بفرستد.
🔺 سپس این گروه از مردم آزادی خواه سراسر جهان خواست تا این اقدام را در کشورهایشان جلوی سفارت اسرائیل شبیه سازی کنند.
و با استقبال مردمی جالبی مواجه شد.
📎 کانال ما را به دوستان و اهالی فکر و تحقیق معرفی کنید
☑️ @m_ghanbarian
🔴 ابتکارات #مبارزه_با_اسرائیل در جهان
#بازنشر
4⃣ تعهد دسته جمعی هنرمندان موسوم به "بخاطر فلسطین متعهد شو"!
🔺 ابتدا نشریه گاردین از آن خبر داد:
۶۰۰ اندیشمند و هنرمند انگلیسی با امضای طوماری خواستار تحریم و قطع هرگونه روابط فرهنگی با اسرائیل شدند.
https://www.theguardian.com/world/2015/feb/13/cultural-boycott-israel-starts-tomorrow
🔺 این هنرمندان حامی فلسطین، متعهد شدند: هیچگونه دعوت رسمی یا جوایز نقدی از سوی اسرائیل یا موسسات مرتبط با او را قبول نکنند. در هیچیک از مراسمات موسیقی، نمایشگاه، جشنواره، کنفرانس و حتی کارگاه های هنری اسرائیل شرکت نکنند.
🔺 برخی مثل برایان اینو استفاده از آهنگهای خود را هم توسط گروه های اسرائیلی در اروپا ممنوع کرد.
http://www.kiosktimes.ir/news/131113/
🔺 امضاء این متعهدین در اروپا به ۱۲۰۰ هنرمند رسید.
📎 کانال ما را به دوستان و اهالی فکر و تحقیق معرفی کنید
☑️ @m_ghanbarian
🔴 ابتکارات #مبارزه_با_اسرائیل در جهان
#بازنشر
5⃣ ابتکار منحصر بفرد غزه!
🔺مردم غزه با توالد مانع نسل کشی اسرائیل شده اند!
منطقه غزه با داشتن ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت رتبه سوم تراکم جمعیت در زمین است.
🔺به گزارش پایگاه "ورلد بولتین" ، وزارت بهداشت غزه اعلام کرده در مقابل کشته شدن ۲۰۰۰ فلسطینی در حملات اسرائیل، ۴۵۰۰ نوزاد از ابتدای حملات اسرائیل به نوار غزه متولد شده اند!
📎 کانال ما را به دوستان و اهالی فکر و تحقیق معرفی کنید
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⚖نسبت ولایت و عدالت کارگاه آموزشی جنبش عدالتخواهی/ بهمن۹۸ ✅دیدن این ویدئو را به دغدغه مندان عدالت
❗️بیشتر بدانید:
برای جلوگیری از تطبیقات نابجا در ویدئوی نسبت ولایت و عدالت لینک های زیر را هم مشاهده و خود قضاوت کنید:
http://panahian.ir/post/546
http://panahian.ir/post/329
http://panahian.ir/post/1045
محسن قنبریان
⚖نسبت ولایت و عدالت کارگاه آموزشی جنبش عدالتخواهی/ بهمن۹۸ ✅دیدن این ویدئو را به دغدغه مندان عدالت
🔅نسبت ولایت - عدالت۲(تکمله)
🔸برخی اهل فضل تذکر دادند که محل نزاع در تقدم ولایت یا عدالت، عدالت فقهی و اخلاقی در شخص ولیّ نیست، عدالت اجتماعی در حکمرانی ولیّ است. در قسمت اول ویدئو نسبت عدالت اخلاقی با ولایت بررسی می شود که عادل بودن یعنی اهل گناه و مانند آن نبودن، بر ولایت مقدم است؛ اما از عدالت اجتماعی و عدالت گستری او در حکمرانی سخنی گفته نمیشود در حالیکه این محل نزاع و بحث بین طرفین است!
🔸در پاسخ عرض میشود همان سخن برای عدالت اجتماعی و عدالت در حکمرانی هم قابل تقریر است بدین بیان:
🔺برای یک موجود دو دسته علت قائل میشوند:
۱.علل ماهیت: که ذات آن موجود را تشکیل می دهد. ماده و صورت اشیاء علل ماهیت اند. اگر ولایت قابل انحلال به "عدالت اخلاقی" و "فقاهت" باشد، ایندو علل ماهیت ولایتند که بحثش در ویدئو گذشت.
۲.علل وجود: علت فاعلی و علت غائی اشیاء را علل وجودش می خوانند.
🔺"غایت" آن چیزی است که شیئ برای آن است. وقتی بشکل ذهنی نزد فاعل می آید نامش میشود "علت غائی". علت غائی است که فاعل را به فعل واداشته و در واقع فاعلش می کند. درو کردن گندم غایتی است که از اول کشت در تصور و انگیزه کشاورز بوده و او را به کار کشت واداشته است.
🔺علت غائی ارسال رسولان و تٲسیس ولایت به حسب آیه شریفه "لیقوم الناس بالقسط"، برقراری قسط و عدالت اجتماعی است.
🔺پس اقامه قسط است که ولیّ را ولیّ می کند. به تعبیر دقیق تر وقتی شخصی تلبسش به عنوان ولایت درست است و حقیقتا ولیّ است که غایت قسط اجتماعی را نشانه گرفته باشد و در افعالش از جمله حکمرانی آنرا طلب کند(مطالبه عدالت اجتماعی).
⬅️پس باز عدالت بر ولایت مقدم است اما نه تقدم جزء و کل بلکه تقدم علت غائی و نقش آن در علت فاعلی.
🔸کوتاه سخن اینکه کسی ولیّ نام نمیگیرد، مگر در سر سودای عدالت اجتماعی و اقامه قسط داشته باشد.
🔺این عدالت خواهی هم باید بالفعل و در حال باشد نه تعطیل و معوق به آینده. چون درغیر این صورت تلبّس به اقامه قسط مَجاز خواهد شد و مجاز علت غائی نمیشود.(دقت کنید)
🔺حال در مقام اثبات و رفتارهای عدالت طلبانه، این ولیّ عدالت خواه است که راهنمای عمل به اولویت ها میشود؛ را در ویدئو مشاهده کرده اید.
📝محسن قنبریان ۹۹/۳/۴
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠(بدون عنوان)!
نوشته حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید
☑️ @m_ghanbarian
💠(بدون عنوان)!
🔹عذر خواهی نماینده ولی فقیه در خوزستان از جوان مجروح شده در اعتراضات غیزانیه با #پیوست_رسانه_ای ، بهانه ای شد تا دو سبک کارگزاری برای انقلاب و نظام از هم باز شناسانده شود:
1⃣ سبک اول:
🔺نماینده ولی فقیه پیگیر مشکلات آب غیزانیه بود، فرمانده انتظامی میدان هم نبود؛ اما بجای نظام و مسئولین مربوطه از جوان مجروح شده اما حاضر در معترضین #جلوی_دوربین عذر خواهی می کند.
🔺در ماجرای هواپیمای اکراینی هم سرداری رشید #جلوی_دوربین آمد. "آبرویش را با خدا معامله کرد". صراحتا گفت:"اگر گناهی بوده، عناصر ما خبط و خطا کرده اند و ما باید پاسخگو باشیم".
چنین کرد تا تقصیر گردن این و آن و در نهایت #کلیت_نظام و انقلاب نیافتد.
2⃣سبک دوم:
🔺اعتراضات بنزینی آبان ۹٨در برخی شهرها کشته و زخمی هایی به جا گذاشت. مثلا در زادگاهم #بهبهان ۶کشته و تعدادی زخمی برجای ماند که از متوسط شهرهای پیرامون بسیار بالاتر است.
🔺از خانواده کشته ها، بازدیدهایی شد؛ اما از هیچ خانواده یا هیچ مجروحی، کسی عذری نخواست و عواطف جریحه دار ماند!
🔺با دستور رهبری معظم انقلاب، قربانیان سه دسته شدند:
۱. جانباختگان از شهروندان عادی و بدون هیچ گونه نقشی در اعتراضات ⬅️ که در حکم شهید محسوب می شوند.
۲.قربانیانی که در جریان تظاهرات اعتراضی #به_هر_نحوی جان خود را از دست داده اند ⬅️ پرداخت دیه و دلجوئی از خانواده های آنان.
۳.قربانیانی که #بصورت_مسلحانه و در درگیری با نیروهای حافظ امنیت کشته شده اند ⬅️ مقرر گردید پس از بررسی وضعیت و سوابق خانواده آنان، حساب خانواده های موجه و آبرومند از فردی که اقدام به عمل مجرمانه نموده است، جدا شود و خانواده های آنان متناسباً مورد توجه و دلجوئی قرار بگیرند.
٭رهبری برای همین قسم سوم نیز بر "رٲفت اسلامی" و توجه به خانواده ها تٲکید کردند.
🔺در توشیح این تقسیم بندی قید کردند: "هرچه سریعتر انجام شود". "نسبت به افراد مشکوک درهر گروه باجهتی که به رٲفت اسلامی نزدیکتر است، عمل شود". http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=44322
✔️حالا سخن از ابتکار عملی از جنس نماینده ولی فقیه در اهواز نیست؛ پرسش از میزان عمل به این دستور صریح رهبری از سوی مقامات شهر و استان است.
❓الان قریب ۶ماه از آن ابلاغ رهبری(۹۸/۹/۱۳) می گذرد. "هرچه سریعتر انجام شود" این حکم در بهبهان -مثلا- چرا معطل و عملا بی خاصیت ماند؟!
❗️تفکیک کشته ها احتمالا مسئولین شهری را با چالشی از سوی برخی خانواده ها مواجه کند؛ اما آقایان توجه دارند عدم تفکیک، همه بار منفی ۶کشته را گردن نظام و انقلاب می اندازد؟!
❓تفکیک قربانیان -بخصوص با رعایت تذکر رهبری درباره رٲفت اسلامی با مشکوکین هر دسته- جا گرفتن عمده آنها در دسته اول و دوم را احتمالا در پی داشت. اگر با دلجوئی مناسب و با #پیوست_رسانه_ای همراه بود؛ می توانست اغلب خانواده ها را زیر چتر انقلاب و نظام (ولو معترض به برخی سیاستها) نگه دارد. اما انجام نشدنش اقلا در فضای رسانه ای، همه کشته ها را عملا در دسته سوم قرار داد؛ که سهمیه خیلی بزرگی از متوسط شهرستانها برای مردم نجیب این شهر و اجحافی بزرگ بر انقلاب بود!
❗️اگر منافقین مسلح -چنانچه ادعا میشود- در اجتماعات بوده اند؛ پس از ۶ماه می توان گفت کدام کشته، شهید تیر آنهاست و کدام مجروح از ضربت آنها بود؛ تا هزینه همه خونها گردن نظام نیافتد!
❓اینجا مثل ماجرای موسوم به #شلیک_اشتباه ، حاجی زاده رشیدی پیدا نشد که آبروی خود را با خدا معامله کند و بگوید:"ما گردنمان از مو باریکتر است؛ همه مسئولیت کار را می پذیریم"!
جایش از پاسخگویی طفره رفتند، معلوم نشد نهادهای بالادستی برای بررسی موضوع و شناسائی قاصر یا مقصر احتمالی اصلا آمدند یا می آیند یا نه؟!
❗️پس ناچارا در افکار عمومی و بدخواهی های رسانه ای، همه شلیک ها درست و بجا، جازده شد!
❗️خانواده هایی که به آسانی می شد پیگیر قانونی خون جوانشان باشند؛ خوراک رسان به رسانه های معاند قرار داده شدند!
⬅️این دو سبک کارگزاری برای انقلاب اسلامی است:
🔻سبک اول، مسئولیت را خود گردن می گیرد و "سر خم می سلامت، شکند اگر سبوئی" ، شعارش است.
🔻سبک دوم، نظام را سپر خود می کند و زبان حالش به قول شاعر طنزپرداز این است:
به آب روشن میّ عارفی طهارت کرد
و رفته رفته به این کار زشت عادت کرد!
#غیزانیه
#بهبهان
#کشته_های_آبان
#امام_جمعه_اهواز
#شلیک_اشتباه
📝محسن قنبریان ۹۹/۳/۶
☑️ @m_ghanbarian
تعمیر و توسعه مزار معصومین در فقاهت انقلابی امام
(چکیده ای از سخنرانی بمناسبت سالروز تخریب قبور بقیع/تیر۹۷)
#محسن_قنبریان
#بازنشر
#بخش_اول
✅ سؤال و معما:
🔺اگر سعودی با همین وضعیت سفیانی گری در مذاکره با بخشی از علماء شیعه به توافقی برسد که حرم برای ائمه بقیع بسازد نظر شما چیست؟! کمک می دهید؟!
🔺امام خمینی درباره حرم رسول الله(ص) فرمود: "رسول الله نیازی به مساجد اشرافی[مسجدالنبی] و مناره های تزییناتی ندارد." اما درباره آستان قدس میفرماید: مرکز ایران است! و به خادمی آن حسرت میخورد(صحیفه امام ج۱۲ص۱۰۶). این دو چگونه قابل جمع است؟ چگونه پیامبر به تزیینات نیاز ندارد اما پیامبر زاده دارد؟!
✅پاسخ اجمالی:
در فقاهت انقلابی امام در این وضعیت فرضی نباید به سعودی برای ساخت حرم کمک کرد.
اسلام آمریکایی سعودی هم تعمیر و توسعه اش و هم تخریب بقیع اش، هردو محکوم است. تعمیر و توسعه در اسلام اصیل موجه است.
✅ تفصیل نظر امام:
1⃣ امام مثل سایر فقهای معاصر، بناء و توسعه حرمهای ائمه و امامزادگان و حتی علماء و شهداء را جایز می شمارد(تحریرالوسیله/تعلیقه به عروه)
2⃣ تفاوت دیدگاه و اوج اندیشه ایشان در این است که: گنبد و بارگاه و تزیینات و تعمیر و توسعه، اصل نیست و موضوعیت ندارد که همواره حکم جواز یا استحباب داشته باشد بلکه تابع یک اصل است اگر آن اصل تأمین بود، اینها جایز اما اگر آن اصل آسیب دید، کاسته شد یا متوقف شد، توسعه و تعمیر غیرجائز می شود!
3⃣ آن اصل: "ساخت بینش کفرستیز" در کلام ایشان و همان تبری از دشمنان خدا است. اگر ساخت و ساز حرمی به هر طریق این اصل را آسیب زد، جایز نمی باشد.
4⃣ شواهد این مساله در سیره امام:
🔺الف) پس از تخریب قبور بقیع، برادران شیرازی(آیت الله سید حسن و سید محمد) تلاش میکنند از طریق نامه نگاری علماء نجف و ارسال هیأت برای مذاکره با شاه سعودی، او را قانع کنند اجازه بارگاه و تجدید بناء دهد. از امام هم با اصرار نامه ای میگیرند و هم آیت الله خویی. قرار بوده آیت الله حکیم هم در حج با شاه سعودی دیدار و هیأت سیاسی هم ارسال شود. امام در نامه ای به یکی از علماء این کارها را بی ثمر و "مذاکره و مباحثه را مضر می خوانند" و توجه می دهند که "اساس مذهب در این بلاد در خطر کفر است"(صحیفه امام ج۲ص۱۵۶و۱۵۷). یعنی وقتی اساس مذهب در خطر کفر است به نظر ایشان ساخت بقیع مشکل گشا نیست. اساس مذهب هم نماز و حج و... نیست. "یؤمن بالله و یکفر بالطاغوت"، "تولی و تبری" است.
🔺ب)وقتی ۳۰مرداد۴۸ صهیونیستها بیت المقدس را آتش زده و به آن خسارت جدی زدند، برخی کشورهای اسلامی از جمله ایران(زمان پهلوی) دست اندر کار ساخت و تعمیر آن شدند. شاه حسابی افتتاح و خود یک میلیون ریال واریز کرد و کمک طلبید درحالیکه با اسرائیل رابطه حسنه داشت! امام در تبعید متنی در جراید عراق منتشر کرد و تعمیر را جایز ندانست!(از آن متن با شهید آیت الله سعیدی گفته است.صحیفه امام ج۲ص۲۵۱) در مصاحبه با الجمهوریه عراق فرمود: "تا زمانی که فلسطین اشغال شده، آزاد نشده است مسلمانان مسجد الاقصی را نباید تجدید بناء کنند بگذارند جنایت صهیونیزم هماره جلوی چشمان مسلمان مجسم باشد و مایه حرکتی برای آزادی فلسطین گردد".
ببینید سخن از عدم همکاری با شاه نیست سخن از این است که ساخت بیت المقدس با وجود جنایات اسراییل، کفرستیزی مسلمانان را کند میکند و لذا جایز نیست.
🔺ج)در تجدید بنای قبر شهید مدرس -که پهلوی ها در تخریب آن می کوشیدند- هم به تقدم ساخت بینش کفرستیز مدرس توجه دادند: "باید تلاش کنیم تا ابعاد روحی و بینش سیاسی، اعتقادی او را هرچه بهتر بشناسیم و بشناسانیم و با خدمت ناچیز خود مزار شریف و در افتاده او را تعمیر و احیاء کنیم"(۲۸شهریور۶۳). امام صرفا گنبد و بارگاه برای شهید مدرس نمی خواهد که مثل هر محترمی او هم داشته باشد بلکه احیاء قبر او را برای ایجاد روحیه انقلابی او در مردم و بینش کفر ستیز او در جامعه می خواهد.
🔺د)در دستور ساخت مصلای پایتخت هم به این اصالت در مقابل آن فروعات(خود بناء و نحوه اش) توجه می دهد: "ان شاء الله در کنار ساختن مصلای تهران در ساختن بینش کفرستیزی مسلمانان موفق باشید"(۲۳آبان ۶۷).
☑️ @m_ghanbarian
تعمیر و توسعه مزار معصومین در فقاهت انقلابی امام
(چکیده ای از سخنرانی بمناسبت سالروز تخریب قبور بقیع/تیر۹۷)
#محسن_قنبریان
#بازنشر
#بخش_دوم
✅ تفاوت فتاوای مبتنی بر این مبنا
🔺[مبنای رقیب گنبد و بارگاه را فی نفسه خوب و مطلقا جایز میداند مگر مفسده خاصی پیش آید و توجه به این اصل ندارد که در خدمت ساخت بینش کفر ستیز هست یا نه؟ لذا برایش گنبد و بارگاه عهد صفوی و افشاری، صدامی یا انقلابی فرقی ندارد و همه جایز است].
🔺معلوم نبود اگر امام زنده و مرجع عراق بود با تعمیر و بازسازی گنبد و عتبه امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) پس از انتفاضه شعبانیه که صدام حرم را به توپ بست و سپس خود متصدی بازسازی برای نگهداری وجهه اش شد، موافق باشد و کمک به آن را جایز بداند.
🔺امام مناره و تزیینات حرم پیامبر را مثل تخریب قبور بقیع می داند! یعنی هردو حرام و غیرجایز. چون مناره تزییناتی پیامبر برای اختفای کفر سعودی ها و کند کردن روحیه کفرستیزی مسلمانان است و روی دیگر سکه خباثت آنها در تخریب بقیع است. لذا در دولت آنها که "اساس مذهب در خطر کفر است"، "پیامبر نیازی به مناره تزییناتی ندارد". بخلاف آستان قدس که پشتوانه اسلامیت[اسلام ناب] جمهوری اسلامی است(ر.ک صحیفه امام ج۱۶ص۳۸۸). از آستان قدس ندای اسلام کفر ستیز بلند است پس عمارت و توسعه آن ارزشمند است.
✅ مبنای فقهی امام مستند به سیره و سخن معصوم
1⃣ روایات منع از رفتن به مساجد ملعونه و وعده تخریب آنها در دولت امام عصر(ع).
این ۴مسجد در کوفه از سوی منافقانی چون اشعث یا جنایتکاران کربلا چون شبث بن ربعی ساخته شد تا کارهای خود مقابل علی(ع) و اباعبدالله را وجیه نشان دهند و بغض مردم را بکاهند[در روایت تصریح شده فرحا للقتل الحسین ساخته شد].
توجه: اینجا ملاک و معیار مسجد ضرار نیست که قرار بود نوعی خانه تیمی و به قصد محاربه با رسول الله باشد تا بگویید همه بر تخریبش فتوا می دهند. اینجا فقط نام و عمل آنها را تطهیر و تبری را می کاهد و الا درش مثل همه مساجد نماز و قرآن می خواندند. اما معصومین این مساجد را ملعونه نامیدند و از رفتن منع کردند. این یعنی تقدم بینش کفر ستیز بر عمارت مسجد و...
2⃣ روایت امام صادق(ع) که درباره همکاری با سلاطین جور فرمود: در ساخت مسجد یاری شان نکنید(التهذیب ج۶ص۳۳۶). [نباید در تظاهر به اسلام برای این شیاطین و مصادیق کفر، همکاری کرد]
3⃣ در کنار تخریب مکرر قبر و بارگاه سیدالشهدا(ع) توسط مثل منصور دوانیقی و هارون الرشید و متوکل عباسی، برخی خلفاء آنها نیز با سیاسی کاری رو به ساخت و تعمیر و توسعه این حرم آوردند! سفاح موسس عباسیان(سال۱۳۲ق)، مهدی عباسی(۱۵۸ق)، مامون(۲۰۱و۲۰۲ق) و منتصر(۲۴۷ق) تجدید بناء و توسعه حرم سیدالشهدا را دستور دادند. منتصر بخلاف پدرش متوکل حتی فراخوان زیارت داد و میله ای بلند هم برای راهنمایی زائران نصب کرد.
در این دوره ها چندین معصوم زنده بوده و طبیعتا در این خصوص هم تقیه راه نداشته چون خود شاه جلو دار بوده است، اما هیچکدام حرکت آنها را تأیید نکرده و همراهی ننموده اند!
نمی توان گفت شاید تأیید کرده اند اما به ما نرسیده است! چون موارد متعدد است و این احتمال بسیار ضعیف میشود. چگونه خبر جلسه روضه امام رضا(ع) در دربار مأمون به ما رسیده اما همراهی او در تعمیر و توسعه کربلا-اگر بوده- به ما نرسیده باشد؟!
این تبلور همان اصل است که امام خمینی به خوبی درکش می کند. ساخت حرم حتی برای حسین بن علی(ع) با وجودی که همین معصومین گفتند مثل کمک کردن به سلیمان در ساخت بیت المقدس است، اگر موجب کاهش تبری نسبت به دشمنان خدا و توقف بینش کفرستیز مسلمانان و شیعیان باشد ممنوع است.
✅ معصومین هم از زهرا(س) آموختند
وصیت به اختفاء قبر توسط حضرت صدیقه(س) مبارزه ای منفی از طریق مزار و حرم با خلفای جور بود. حق بزرگی که در مدینه گم و غصب شد باید نمادی ماندگار در تاریخ داشته باشد که همین مخفی بودن قبر ایشان است.
پس گاه مزار نداشتن کمک به تبری و کفر به طاغوت است. همیشه مزار و عمارتش خوب نیست.
مزار و عمارت سیدالشهدا در مقابل، مبارزه مثبت با طواغیت از طریق عمارت و مزار است. اصلا قبه که در لغت به ساختمان خیمه مانند میگویند در عرف عرب قبل از اسلام به خیمه تجهیزات جنگی در جنگها گفته می شد و مامور آنرا صاحب قبه می گفتند. روایات این نام را برای حرم حسینی برگزیدند یعنی زرادخانه است جای تجهیز برای جنگ با طواغیت است. حرمی مانند این و برای این ساختن دارد مثل توسعه کنونی نه ساخت و ساز صدامی.
☑️ @m_ghanbarian
🌀خطر احیای سوسیالیزم!
🔅مطالبه حقوق "طبقه کارگر"، نقطه کانونی احزاب کمونیستی بود.
امام خمینی در اولین روز کارگر بعد از پیروزی(۱۱اردیبهشت ۵٨) حزب داس و چکش و همه گروههای انحرافی مارکسیستی را با این جمله خلع سلاح کرد:
"حق تعالی مبدٲ کارگری و کارگر است"!
https://b2n.ir/103118
شعار دیگران را از دستشان گرفت و در هاضمه اسلامی و نگاه توحیدی خود ذوب کرد(لینک را مطالعه کنید)
🔅عدالت خواهی، #خانه_زاد_انبیاء (۲۵/ حدید) و قاب سر در تشیع و ترجیع بند نهج البلاغه است. سنی و مسیحی درباره امیرالمومنین قبول کردند:"قُتِل فی محراب عبادته لشدة عدله"!
http://farsi.khamenei.ir/newspart-index?nhid=197&npt=9&nht=1
اما برخی دوستان حزب اللهی، این شعار و آرمان اساسی را بخاطر چند اشتباه برخی مدعی عدالتخواهی، راحت به کسر و انکسار و حتی فحش و لعنت می بندند! طوری که انگار لکه نجسی را از شریعت و ولایت می روبند!
اینان زشتی تعابیرشان درباره عدالت خواهی را وقتی می چشند که بخاطر خودسری های عده ای بنام ولایت(که رهبری فرمود جگرش را خون می کند!)؛ طرف بحثشان، ولایت پذیری را بکوبد. از ولایت مداری کثیف و لعنتی سخن بگوید!
در حالیکه نه خودسرها، ولایت مداران ترازند و نه آنارشیست ها و بی انصافها، عدالتخواه! گرچه هردو مدعی ترند!
⚠️غلبه این رویکرد درباره عدالت، واگذاری شعار و پرچم تشیع به رقیب و احیای دوباره سوسیالیزم و مارکسیست های مسلمان در جامعه را در پی خواهد داشت!
#عدالتخواهی
#هنر_امام_خمینی
#خطر_احیای_سوسیالیزم
📝محسن قنبریان ۹۹/۳/۱۱
☑️ @m_ghanbarian
⚜دیپلماسی عمومی امام خمینی
🔅امام ۱۲روز پس از تسخیر لانه جاسوسی با دستور آزاد کردن گروگانهای زن و سیاهپوستان دو پیام را برای جامعه آمریکا مخابره کرد:
۱. ظلم کهن نظام آمریکا به سیاهپوستان
۲. حقوق ویژه زنان در اسلام
به دانشجویان مستقر در سفارت نوشت:
"...برای آنکه اسلام برای زنها حقوق ویژه ای قائل است و سیاهپوستان عمری را تحت فشار و ظلم آمریکا به سر برده اند و شاید به طور الزام به ایران آمده باشند، نسبت به آنان در صورتی که جاسوسی آنها ثابت نشده باشد تخفیف دهید.
دانشجویان عزیز! سیاه پوستان و زنانی که جاسوسی آنها معلوم نیست را به وزارت امور خارجه تحویل دهید که فوراً آنها را از ایران خارج نمایند..." (۲۷آبان۵٨/ صحیفه امام ج۱۱ص۵۴)
🔅در این ۴۰سال دشمن تلاشهای بسیاری کرد تا به افکار عمومی جهان بقبولاند "زن" و" اقلیت ها" در ایران محروم از حق اند؛ تا این دیپلماسی عمومی امام را -که به انحائی تکرار هم میشد- خنثی کند.
مثال ریز و درشت، واقعی و ساختگی را با پیوست رسانه ای، عالمگیر میکردند تا یکوقت زنان و سیاهان غرب به گزینه اسلام و مردم سالاری اش فکری نکنند!
🔺حق این است که دوستان نادان یا نفوذی در دستگاههای ج.ا.ا هم در این سوژه سازی ها بی نقش نبودند از یک بازپرس تا یک شهردار تا فلان وزارتخانه و تا فیلم های سیاه و هنرمندان غربزده و...
درست فرمود امیرالمومنین(ع):آفة الٲعمال عجز العُمّال: آسیب کارکردها ناتوانی کارگزاران است.(غررالحکم)
#هنر_امام_خمینی
#کارگزار_تراز_انقلاب
📝محسن قنبریان ۹۹/۳/۱۲
☑️ @m_ghanbarian
🔆لایو گفتگو با انجمن اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد
چهارشنبه ۱۴خرداد ساعت ۲۱
✅ موضوع: عدالت و عدالتخواهی (زوایای پرچالش)
☑️ از پیج اینستاگرام :
instagram.com/ghanbarian_ir
💠برخی سخنرانی های حجت الاسلام قنبریان در سالگردهای رحلت امام خمینی(ره)
🔺دین فروشی و دین بازی دو آسیب عینیت سیاست و دیانت و درمان آن
https://t.me/m_ghanbarian/1681
🔺امام خمینی و اشرافیت مذهبی
https://t.me/m_ghanbarian/1296
https://t.me/m_ghanbarian/1298
🔺مواجهه امام خمینی با مصلحت یابی، مصلحت بافی، مصلحت سازی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/150
https://eitaa.com/m_ghanbarian/154
🔺امام خمینی و نظام انقلابی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/973
عدالت و عدالتخواهی.mp3
11.97M
✅ عدالت و عدالتخواهی (زوایای پرچالش)
⬅️گفتگو با انجمن اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد
🔺کمی درباره تعریف کاربردی عدالت
🔺وابستگی ولایت و عدالت در بیانی کاملتر(نقد دوگانه غلط ولایت-عدالت)
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🔅لوازم فاسد دو قطبی ولایت-عدالت
دوگانه غلط ولایت-عدالت؛
🔺برخی ولایتی ها را واداشته تا مفاسد اقتصادی دوره امیرالمومنین را جستجو و تٲلیف کنند؛ تا از تیزی عدالت خواهی کم کنند و شاخص را هم دستکاری کنند❗️
🔺برخی عدالتخواهان را هم واداشته تا از ولایت گریزیِ موردیِ اصحابی چون مالک اشتر و... فهرست تهیه کنند؛ تا مخالفت عملی با ولایت هم بلااشکال جلوه کند❗️
درست دیدن مسٲله تنها چاره ی پایان دوقطبی شدن نیروهاست.
(عدالت و عدالتخواهی؛ زوایای پرچالش/۱۴خرداد۹۹)
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔆لایو گفتگو با انجمن اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد چهارشنبه ۱۴خرداد ساعت ۲۱ ✅ موضوع: عدالت و عدالتخوا
🔅عدالت در فعل؛ عدالت در وضع
🔺"یک فعل" عدالتخواهانه، #نسبی است و گاهی با "حق عمومی" ای تعدیل میشود؛ تعویق می افتد یا انجام نمی شود.
"قصاص" قاتلین عثمان با "حق عمومیِ امنیت"، تزاحم کرد؛ تعویق افتاد(خ۱۶٨). شهردار تهران، سال ۷۷ از زندان آزاد شد چون رئیس جمهور از رهبری خواست برای جلوگیری از "خلل در اداره کشور" در فضای فارغ از جوسازی رسیدگی شود.
🔺اما عدالت "بمثابه وضعیت جامعه"، توازن و تناسب در جامعه، رفتن به سمت "نفی نظام طبقاتی"؛ #مطلق است. اصلا تعطیل و تعویق بردار نیست.
کُندی در حرکت به سمت آن باید سریع جبران شود. اعتراف رهبری به "عقب ماندگی در عدالت"(۹۶/۱۱/۲۹) ناظر به این قسم است.
۶برنامه ی ۵ساله توسعه به مرور "چنین وضعیتی" را پیش آورده است. این دیگر یک فعل منفرد نیست؛ به هم زدن وضعیت جامعه است. دولتها، مجلسها و شورای نگهبان باید درباره "تدوین" و "امضاء" و "اجرای" این ریل گذاری پاسخگو باشند و خطاها جبران شود...
#تحول_خواهی_در_عدالت
(عدالت و عدالتخواهی؛ زوایای پرچالش/ ۱۴خرداد ۹۹)
☑️ @m_ghanbarian
🔅وابستگی ولایت و عدالت به هم!
🔺وقتی امام رضا(ع) "اولواالعلم قائماًبالقسط"(۱٨آل عمران) را "امام"(ع) می خواند(تفسیر برهان)، یعنی امامت، منحل به علم + قیام به قسط است. چه بگوئی "اولواالامر" چه بگوئی "اولواالعلم قائما بالقسط".
🔺وقتی امیر المومنین(ع) میفرماید: "اولوا الامر را به امر به معروف و عدل و احسان بشناسید"(الکافی ج۱ص٨۵)؛ یعنی عدالت گستری نشانه بیرونی ولایت است.
⬅️پس "نظم داخلی و خارجی" ولایت، عدالت و قسط است.
🔻عدالت خواهی هم وقتی از اشرافیت و "تبعیض در مصرف " سراغ می گیرد، به "تبعیض در درآمد" می رسد! دنبال کند به "تبعیض در بهره مندی ازمنابع ثروت" می رسد! جلوتر برود، ربطش با "قدرت" پیدا میشود!
لذا بدون "عدل سیاسی" ، عدالت در ثروت و درآمد و مصرف شوخی خواهد بود.
⬅️فلسفه سیاسی تشیع مبتنی براین است که عدل سیاسی ، بدون "تحقق ولایت" (والبته تشکیل مخروط امامت عدل یا دولت اسلامی) ممکن نیست. پس تحقق عدالت هم ولایت می خواهد.
#مخروط_امامت_عدل
#تحول_خواهی
#دولت_اسلامی
(عدالت وعدالتخواهی؛ زوایای پرچالش/۱۴خرداد۹۹)
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔆لایو گفتگو با انجمن اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد چهارشنبه ۱۴خرداد ساعت ۲۱ ✅ موضوع: عدالت و عدالتخوا
🔅تبعیت از ولایت یا مطالبه عدالت؟!
این هم فرعی از دوگانه غلط ولایت-عدالت است!
🔸عدالت در وضعیت جامعه و نظام اجتماعیِ متوازن و فاقد ظلم طبقاتی، که تعطیل و تعویق بردار نیست و "فلسفه حکومت ولائی" است(۲۵/حدید). همه سیاستها و تدابیر باید بدان سو باشد که "یضع الامور مواضعها".
با این قسط و عدالت خواهی، ولیّ امرِ مشروع از مدعی بازشناخته میشود(الکافی ج۱ص٨۵).(تو گویی سند مشروعیت ولایت است).
🔸اما عدالت در افعال و "اعطاء کلّ ذی حق حقَّه"؛ نسبی است و با افعال و حقوق دیگری تعدیل می شود. سند مشروعیتِ آن اقدام، اجازه ولیّ است.
در اینجا ولیّ، "فصل الخطاب عملی" است. در خوبی یا بدی یک سیاست یا تصمیم ممکن است مباحثاتی در گیرد. اما #در_عمل ، باید حکم و فرمان ولیِّ قائم به قسط را فصل الخطاب قرار داد.
🔸فصل الخطاب عملی ندانستن ولایت، #ولایت_گریزی است. و سکوت و بی نظری تا زمانی که ولایت بگوید هم #عدالت_گریزی است.
🔺رهبر معظم انقلاب بارها در فتوا و سخنرانی معیار ضدیت با ولایت فقیه را #مخالفت_عملی دانسته #نه_صرف_اختلاف_نظر . البته برخی، در ضدتراشی حداکثری اند!
🔺ایشان میفرماید: "نباید اینگونه تصور شود که همه باید منتظر بمانند تا رهبری ابتدا موضع خود را درباره یک شخص و یا یک سیاست اتخاذ کند و بقیه بر همان اساس موضع گیری کنند. #این_روش_کارها_را_قفل_میکند ."
(۹۳/۵/۱)
🔺درباره نظرات کارشناسی مخالف خود میفرماید: "به شما عرض بکنم هیچ نظر کارشناسی ای که مخالف با نظر این حقیر باشد مخالفت با ولایت نیست دیگر از این واضح تر؟!..."(۹۱/۵/۱۶)
مثلا در ماجرای رشد ۲۰۰درصدی قیمت بنزین ممکن است نظر کارشناسی ای هنوز هم آنرا غلط بداند؛ اما در عمل حرف رهبری را ملتزم باشد.
٭برش های قبلی را بخوانید.
(عدالت و عدالتخواهی؛ زوایای پر چالش ۱٤خرداد ۹۹/با اندکی تصرف)
☑️ @m_ghanbarian