eitaa logo
شعله ی طور
10.2هزار دنبال‌کننده
408 عکس
147 ویدیو
118 فایل
المکتوبات فی النجف‌الاشرف محمدهادی اصفهانی آرشیو جلسات: @esfahani_archive طرح حیله های مدرن آپارات🔻 www.aparat.com/m_h_esfahani_aparat
مشاهده در ایتا
دانلود
آیه ۲۱ سوره مبارکه حشر: لَوْ أَنْزَلْنَا هَٰذَا الْقُرْآنَ عَلَىٰ جَبَلٍ لَرَأَيْتَهُ خَاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ ۚ وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ تأویلی‌اش را معنا می کنم؛ اگر این قرآن نازل شود بر کوهی، بر جبلتی، بر شاکله ای به خشوع می‌رسد. تمام این جبلت ها از هم می پاشد و صافی می شود، پاک می شود، بدون تعيَّن می شود، بدون کثرات می‌شود، بدون قفل های قلب می‌شود وقتی نور قرآن که نور ولایت اميرالمؤمنين است _این‌ها باهم در ارتباط هستند و مراتب یکدیگر هستند_ وقتی بر قلبی بتابد لَرَأَيْتَهُ خَاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ و ما این مثال ها را می زنيم تا مردم فکر کنند. ♦️بحث کنترل خیال سال ۱۳۹۹ جلسه ی بیست و هفتم (مقدمات لازم و پیشنهادهایی برای قرائت حقیقی قرآن کریم) @m_h_esfahani فایل کامل جلسات🔻 t.me/esfahani_archive
دو عمل را با خودمان از ماه مبارک ببریم: یکی اینکه روزی یك جزء قرآن _که در این ماه می‌خواندیم_ قرائت کنیم و دوم اینکه روزانه زیارت امين الله را با توجه و توسل به اميرالمؤمنين عليه السلام بخوانيم. وقتی قرآن می خوانيم توجه به ولایت اهل بيت و علی الخصوص اميرالمؤمنين عليهم السلام داشته باشيم منظور توجه باطنی به مقام ولایت اميرالمؤمنين عليه السلام است. اگر بتوانيم این دو عمل را از ماه رمضان امسال با خودمان ببریم و ادامه دهیم تا وقتی در دنیا هستیم، امیدوارم روز قيامت ببینیم که چقدر بر رشد ما تاثير داشته است. ♦️بحث کنترل خیال سال ۱۳۹۹ جلسه ی بیست و هفتم (مقدمات لازم و پیشنهادهایی برای قرائت حقیقی قرآن کریم) @m_h_esfahani فایل کامل جلسات🔻 t.me/esfahani_archive
نکته آخر را عرض می کنم که در حقيقت کلام ما، با معنای ولایت اميرالمؤمنين عليه السلام تمام شود. یك سری شرایط را عرض کردم، نکته بعدی این است که من وقتی می خواهم قرآن قرائت کنم، باطناً متوجه مقام ولایت اميرالمؤمنين عليه السلام باشم. ببينيد همه ی بحثی که ما از اول چيدیم و به اینجا رساندیم، بحثِ شاکله، بنيان، شکل گرفتن ها، تشتت خواطر و... که واقعاً شاید پنجاه جلسه دیگر کار داشته باشد، در حد همين بضاعتی که بنده داشتم و فضای مجازی که وجود داشت، ما در این باره صحبت کردیم که این شاکله ها، جبلت ها، وتدهایی که در ارض وجودی انسان هست، ميخ های شخصيتی، جبال وجودی انسان که شکل گرفته است، باید به هم بریزد و از بين برود. سعی کردیم به دوستان نشان بدهيم که قرائت قرآن کریم در این موضوع مؤثر است. بعنوان خِتامُهُ مِسْكٌ (مهری که بر آن نهاده شده از مشك است) دو آیه و روایت تقدیم می کنم: ✨حضرت امیر علیه السلام در روایتی شیرین می‌فرمایند: لو اَحَبَّنی جَبَلٌ لَتَهافت؛ اگر کوهی محب من شود، در هم فرو می ریزد. حضرت می‌فرمایند اگر کوهی هم مرا دوست داشته باشد، از هم می پاشد. جبلش هم جبل کلی است، هر جبلی من را دوست داشته باشد از هم می پاشد! این عشق اميرالمؤمنين عليه السلام است، به تعبير دیگر، اگر حب امير المؤمنين وارد شاکله، وجود، بنيان و خيال کسی بشود، تمام جبلت های او، تمام زبدهای رابی او، تمام باطل های وجودی او، تمام تاریکی ها، تمام هيمنه های طاغوتی و طغيانگری‌های وجود او،لَتَهافت؛ از هم می‌پاشد حب امير المومنين عليه السلام ✨آیه ۲۱ سوره مبارکه حشر: لَوْ أَنْزَلْنَا هَٰذَا الْقُرْآنَ عَلَىٰ جَبَلٍ لَرَأَيْتَهُ خَاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ ۚ وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ (اگر این قرآن را بر کوهی نازل می‌کردیم، می‌دیدی که در برابر آن خاشع می‌شود و از خوف خدا می‌شکافد! اینها مثالهایی است که برای مردم می‌زنيم، شاید در آن بياندیشيد!) اگر این قرآن نازل شود بر کوهی، بر جبلتی بر شاکله ای -من دارم تأویلی اش را معنا می کنم- به خشوع می‌رسد. تمام این جبلت ها از هم می پاشد و صافی می شود، پاک می شود، بدون تعيَّن می شود، بدون کثرات می شود، بدون قفل های قلب می شود وقتی نور قرآن که نور ولایت اميرالمؤمنين است(این ها با هم در ارتباط هستند و مراتب همدیگر هستند)، بر قلبی بتابد،لَرَأَيْتَهُ خَاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ و ما این مثال ها را می زنيم تا مردم فکر کنند. خود حضرت در کافی جلد۸ صفحه ۳۱۳ فرمودند: إِنما یعْرِفُ الْقُرْآن منْ خُوطِب بِهِ؛ قرآن را کسی می شناسد که خطاب به او بشود. به پيغمبر اکرم به اهل بيت عليهم السلام، نه اینکه بخواهد نازل بشود، که وحی تشریعی باشد، نه! قرآن کریم می تواند به قلب ها نازل شود به همين معنایی که قرآن است، نه اینکه تشریع جدیدی بياورد، یا قرآن جدیدی بياورد، این قرآن می تواند در قلبها تجَّلی کند و انزال پيدا کند، و جبلت ها را بشکند، شاکله ها را تغيير بدهد. نور ولایت است، که وقتی در حين قرآن خواندن، به مقام ولایت اميرالمؤمنين عليه السلام توجه کند و به آن توصيه ای که بنده عرض کردم و اميدوارم ما این دو تا چيز را با خودمان بعد از ماه مبارک ببریم: ۱. یکی اینکه بتوانيم روزی یك جزء قرآن بخوانيم ۲. و دوم اینکه روزانه زیارت امين الله را با توجه و توسل به اميرالمؤمنين عليه السلام بخوانيم. اگر بتوانيم این دو عمل را از ماه رمضان امسال با خودمان ببریم و ادامه دهیم تا وقتی در دنیا هستیم، امیدوارم روز قيامت ببینیم که چقدر بر رشد ما تاثير داشته است. در روایت هم دارد که زیارت امين الله، مثل این است که مهری توسط امام عصر عليه السلام در پرونده ما بخورد و تا قيام قيامت خواهد درخشید. بعد اگر وقتی که قرآن می خوانيم توجه به ولایت کنيم و در واقع خواندن زیارت امين الله را هم داشته باشيم، این دو کار سنگين و زمان بر هم نيست، امين الله شاید روزی ده دقيقه هم نشود، خيلی هم کوتاه است و اگر دقت کنيد یك تکه ی کوتاهی سلام دارد که سریع هم می رود سراغ دعا، بخاطر اینکه امام شما را سریع به خدای تبارک و تعالی می رساند. شاید یکی از دلایل آن، این باشد و دعاهای آن دعاهای بلند است که هرکدام شرح و بحث می خواهد. ⤵️⤵️⤵️
عرضم به خدمت شما این است که وقتی قرآن را می خوانيم توجه به ولایت اهل بيت و علی الخصوص اميرالمؤمنين عليهم السلام داشته باشيم، من نمی خواهم بگویم که تصور کنيد اميرالمؤمنين عليه السلام با شما حرف می زنند، این ها یك مراتب دیگر و بحث های دیگر است. منظور بنده توجه باطنی به مقام ولایت اميرالمؤمنين عليه السلام است. چنانکه در آیه ۱۴۳ سوره اعراف فرمود: وَلَمَّا جَاءَ مُوسَىٰ لِمِيقَاتِنَا وَكَلَّمَهُ رَبُّهُ قَالَ رَبِّ أَرِنِي أَنْظُرْ إِلَيْكَ ۚ قَالَ لَنْ تَرَانِي وَلَٰكِنِ انْظُرْ إِلَى الْجَبَلِ فَإِنِ اسْتَقَرَّ مَكَانَهُ فَسَوْفَ تَرَانِي ۚ فَلَمَّا تَجَلَّىٰ رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَكًّا وَخَرَّ مُوسَىٰ صَعِقًا ۚ فَلَمَّا أَفَاقَ قَالَ سُبْحَانَكَ تُبْتُ إِلَيْكَ وَأَنَا أَوَّلُ الْمُؤْمِنِينَ (و هنگامی که موسی به ميعادگاه ما آمد، و پروردگارش با او سخن گفت، عرض کرد: پروردگارا! خودت را به من نشان ده، تا تو را ببينم! گفت: هرگز مرا نخواهی دید! ولی به کوه بنگر، اگر در جای خود ثابت ماند، مرا خواهی دید!اما هنگامی که پروردگارش بر کوه جلوه کرد، آن را همسان خاک قرار داد؛ و موسی مدهوش به زمين افتاد. چون به هوش آمد، عرض کرد: خداوندا! منزهی تو _از اینکه با چشم تو را ببينم_ من به سوی تو بازگشتم! و من نخستين مؤمنانم!) عرضه داشت من می خواهم تو را ببينم! فرمود نمی توانی و... حالا این کوه طبق برخی تعابير کوهِ نفس بوده که کوه را مندک کرد و از هم پاشيده شد و حالا این "تُبْتُ إِليْك" یعنی چه؟ که من برگشتم و جبلت ها در من شکست و من فهميدم نمی شود تو را دید و... این ها بحث هایی است که جایگاه خودش را دارد. اما آنچه میخواهم عرض کنم این است که در بعضی روایات دارد - بنده از اساتيد اهل فن شنيدم ولی خودم ندیده ام- که این نوری که خدای تبارک و تعالی با آن بر کوه تجلی کرد، نوری از انوار وجودی حضرت سلمان بود، که در حقيقت فانی در ولایت اميرالمؤمنين عليه السلام بود و به "مقام مِنّا" رسيده بود. حالا اگر این نور خود اميرالمؤمنين باشد، با جبلت های ما چه می کند! خب این بحث ما بود ، اميدوارم که مفيد بوده باشد، بسياری از بحث ها باقی ماند، یك سری از روایات هست در مورد شکایت اهل بيت عليهم السلام از اینکه حق تلاوت انجام نمی شود، مقام اِنصات چيست؟ و چه فرقی با صمت دارد؟ "وَ إِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ" انصات یعنی وقتی که قرآن خوانده می شود، سکوت باطنی داشته باشيد و دل هایتان خاموش باشد، بر خلاف صمت که سکوت لسانی است و بحث هایی از این قبيل. اميدوارم که ان شاالله خدای تبارک و تعالی به حق اميرالمؤمنين و این ذوات مقدسه به ما عنایت کند و این نواقص اعمال ما را، که امشب هم شب وداع با ماه مبارک است، و آخرین شب است، روزیِ ما کنند، تا ان شاالله بتوانيم این راه پر پيچ و خم را طی کنيم، که اگر دستمان را در دست ولایت بگذاریم، پيچ و خمی هم ندارد، و یك قدم است ان شاالله، طی کنيم و از این دنيا برویم به سرای بعدی در حين همين که در این دنيا هستيم: اللَّهُمَّ ارْزُقنى التَّجافِىَ عَنْ دارِ الغُرُورِ، وَالإِنابَةَ إِلَىٰ دارِ الْخُلُودِ، وَالاسْتِعدادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوتِ.، در حق ما محقق شود. ♦️بحث کنترل خیال سال ۱۳۹۹ جلسه ی بیست و هفتم (مقدمات لازم و پیشنهادهایی برای قرائت حقیقی قرآن کریم) @m_h_esfahani فایل کامل جلسات🔻 t.me/esfahani_archive
مولی الموحدین امیرالمومنین علی علیه السلام می فرمایند: الْعَيْنُ‏ بَرِيدُ الْقَلْبِ‏ چشم و نگاه رسول و فرستاده قلب است این بدان معناست که نظرهایی که می کنیم بر عالم خارج از حقیقتمان حاکی از طلب و عطش و حقیقتی است که قلبمان در پی آن است و چشم را رسول و فرستاده ي خويش قرار داده است. ♦️المکتوبات فی النجف الاشرف @m_h_esfahani
عالم قلب عالمی است بس عجیب و پر تقلب و سراسر تحرک... دمادم و لحظه به لحظه توجه قلب از موضوعی به موضوع دیگر و از خواسته ای به خواسته ی دیگر معطوف می گردد و مهم اینجاست که حقیقت انسان همان قلب اوست و به تعبیری انسان همان قلب است و آن هنگام که زمان سفر آخرت هر کس می رسد حقیقت انسان بدن را رها می کند و با هویّت اصلی اش که همان قلب است وارد عرصات خواهد شد... ♦️المکتوبات فی النجف الاشرف @m_h_esfahani
48.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قسم به معنویت زنان بی حجابٍ ... @m_h_esfahani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 - 🔻تأکید دین بر حقیقت انسان - "برگرفته‌ازجلسات‌ کربلا ترجمان هویت‌ انسان" : @M_h_esfahani
✍ - - ☑️ فطرت انسان از درون با اهل بیت علیهم السلام در ارتباط است در خانه ی هر کدام از این چهارده نور رفتن مایه ی گشایش است. در تمام امور. شما هر حاجتی(مادی و معنوی) دارید یک نفر از اهل بیت علیهم السلام هستند که آن حاجت شما را از همه سریع‌تر رفع می‌کنند. این چهارده نور دائما مانند منظومه ای در وجود افراد در گردش هستند، مهم توجه انسان است... چیزی که آرمانی است این است که من دائما به مقام ولایت اهل بیت علیهم السلام توجه داشته باشم. - - 🔺جلسه دوم معیّت با سیدالشهدا‌ علیه‌السلام @m_h_esfahani
51.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☑️ مقدمه ی بحث تقسیمات طرق برای نفی خواطر - ▫️جلسه ی نهم "دریچه ی سلوک در طبقات وجود انسان کامل" - ♦️آرشیو صوت ها 🔻 @esfahani_archive کانال اصلی: @M_h_esfahani
بابی المظلوم حتی قضی... شام غریبان ۱۴۴۴ نجف اشرف @m_h_esfahani
✍ - - ﴿✨چرا از این کلام الله استفاده نمی کنیم؟! واقعا باید فکر کنیم! چرا ما هر کاری می کنیم، اما از قرآن استفاده نمی کنیم! برای اینکه شیطان نمی گذارد. برای اینکه نمی خواهیم. برای اینکه اراده نمی کنیم. شیطان برای ما برنامه می چیند، ما هم سست شدیم. همه ی ما از خداوند بخواهیم به حق امیرالمومنین علیه السلام که باطن قرآن کریم هستند، روزی ما کنند این ارتباط را و این دریچه را برای ما باز کنند و خواهیم فهمید فرق می‌کند یا نه. قرآن کریم را باید نوش جان کرد، باید چشید، تا بتوان از آن بهره برد. واقعا از باب این است که حلوای لن ترانی تا نخوری ندانی. هرچقدر که آدم بخواهد از کلام اهل بیت علیهم السلام استفاده کند باید خودش را بگذارد در این دریا. برود ببیند چطور است. ممارست لازم است.﴾ ♦️بحث کنترل خیال سال ۱۳۹۹ جلسه ی بیست و ششم (شرایط بهره‌وری از قرآن کریم) فایل کامل جلسات🔻 t.me/esfahani_archive کانال اصلی 🔻 t.me/m_h_esfahani
آرشیو سخنرانی های کامل در این کانال @esfahani_archive
قال الله تبارک و تعالی: ای عیسی وقتی مرا می خوانی همچون کسی بخوان که در حال غرق شدن است و هیچ کس را در توشه اش برای یاوری خویش نمی یابد‌. @m_h_esfahani
- - ✍ ما فکر می‌کنیم ولایت یعنی محبت! معنی ولایت؛ از وَلَیَ می‌آید یعنی چیزی که بلافاصله بعد از چیز دیگری آمده است. در دعای ناحیه مقدسه که از امام زمان علیه السلام انشاء شده درباره مقامات اهل بیت علیهم السلام آمده؛ خدایا هیچ فرقی میان تو و اهل بیت علیهم السلام نیست جز اینکه ایشان بندگان تو هستند. خب چرا این را فرموده؟ زیرا می‌خواهد بگوید تمام قدرت و علم خدای تبارک تعالی در ایشان به ظهور رسیده اما ایشان از خود چیزی ندارند همه اش از خداوند است. ما تعریفمان از مقام ولایت ایراد دارد. - - ♦️حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها؛ رازگشای سرّ انسان "جلسه ی سوم" ☑️ @m_h_esfahani
چقدر این روایت برای جویندگان معرفة النفس حرف برای گفتن دارد. بالاترین مرتبه ی عقل اینست که انسان خودش را بشناسد. یا به تعبیری اگر کسی می خواهد به بالاترین حد ادراک از وجود حضرت محمد مصطفی صلوات الله و سلامه علیه دست یابد،باید مسافرت در خویشتن را آغاز کند که مبدا خود و خویشتن هم آغوشی با وجود بی کرانه ی اوست. @m_h_esfahani
(بازنشر) ♦️داستاني زيباو نكته اي مهم يكي از دوستان اهل سماوه ام در نجف اشرف كه سيدي روحاني ،اهل باطن و انصافا اهل وقت و روشن ضمير است برايم رويايي كه ديده بود را تعريف مي كرد و من ان شاءالله نقل به مضمون ميكنم: مي گفت در خواب ديدم روز قيامت شده است و جمعيت كثيري در صحراي محشر تنه به تنه ي هم و در تنگنا ايستاده اند وتا چشم كار ميكند آدم بود كه ايستاده بود. در ادامه جلوي جمعيت ديدم كسي به شكل قاضي با روپوشي خاص و در حالتي كه صورتش پوشانيده شده بود با چكش قضاوت در حال حسابرسي به حال خلائق است. مي گفت من در ميان جمع چقدر چهره هاي آشنا ميديدم كه در دنيا به نظرم اينها انسان هاي مهمي بودند اما آنجا از شدت گرما و تشنگي زبانشان در كامشان خشك شده بود و معطل حسابرسي و دچار مشكل بودند. گفت تا اينكه از ته اين جمعيت عجيب و غريب ما وارد صحراي محشر شديم،به محض اينكه داخل جمعيت شديم كسي كه به شكل قاضي بود از جلوي جمعيت به ما اشاره كرد.ما گفتيم خدايا چه شد؟ اشاره كرد شما بياييد جلو. ما هم جلو رفتيم و در مقابل او ايستاديم.نگاهي به ما كرد و فرمود شما بفرماييد بدون حساب برويد بهشت! گفتيم يا للعجب ميان اين همه جمعيت كه اهل دين و ديانت هم درميان آنهاست آخر ما چه عملي انجام داديم كه اين لطف عظيم شامل حال ما شده است؟ با تأملي فرمود شما كساني هستيد كه به زائران اباعبدالله خدمت كرده ايد... من كه اين داستان را شنيدم گفتم خوبست نكته اي را بگويم درست است كه خدمت به زوار امام حسين عليه السلام علي الظاهر همين كاري است كه عرب ها ميكنند و موكب داري و امثال ذلك، اما انصافا دايره ي خدمت فراي اين حرفهاست،خصوصا براي كساني كه نميتوانند مشرف شوند قابل تامل است. خدمت به زوار ميتواند انواع متعدد داشته باشد ،از پدر و مادري كه با اينكه نگرانند فرزندشان طوري شود به او اذن ميدهند بيايد يا همسري كه از بچه ها مراقبت ميكند تا شوهرش بتواند اداي احترام به ساحت سيدالشهداء كند يا رئيس اداره اي كه ميتواند به زائري مرخصي بدهد يا اهل ثروتي كه ميتواند با مالش خيلي ها را راهي زيارت كند يا كارمندي كه كمك زائرين ميكند تا كار اداري اش انجام شود يا فرزندي كه پدر و مادر پيرش را چند قدم حركت ميدهد به نيت زيارت يا كسي كه از ميان راه زوار آشغال ها را برميدارد و يا كسي كه دست نوازش بر سر يتيمان عراقي و يا ايراني مي كشد.اين دايره انقدر وسيع است كه تمامي ندارد چرا كه اين خدمات از گوشه ي عرش از نگاه رحمة الله الواسعه يعني سالار و سيد شهيدان اباعبدالله الحسين روحي له الفداء مخفي نمي ماند... @m_h_esfahani
برای قتل من خصم کج اندیش کشیده لشکر کین از پس و پیش یکی سر می برد از من،یکی دست من از ذوق تجلی رفته از خویش نیر تبریزی @m_h_esfahani
‍ ‍ ‍ ♦️نکته ای برای این روزها♦️ ♦️قال جواد الائمه (علیه السلام): مَنْ أَصْغی إِلی ناطِق فَقَدْ عَبَدَهُ، فَإِنْ کانَ النّاطِقُ عَنِ اللّهِ فَقَدْ عَبَدَ اللّهَ وَ إِنْ کانَ النّاطِقُ یَنْطِقُ عَنْ لِسانِ إِبْلیسَ فَقَدْ عَبَدَ إِبْلیسَ. (تحف العقول) هر آن کس که به گوینده ای گوش فرا دهد او را مورد پرستش قرار داده است.اگر گوینده از خداوند بگوید خدا را پرستیده ، و اگر از زبان ابلیس سخن بگوید شنونده ابلیس و شیطان را پرستیده است. ♦️یادمان نرود که اصغاء نطق صرفا گوش دادن از باب الفاظ نیست.بلکه هویتی ادراکی در وجود انسان است که شاید بتوان آن را گیرایی و اثر پذیری از ناطق به صورت کلی معنا کرد‌. آیا حواسمان هست افرادی که دنبال می کنیم فارغ از اینکه چه می گویند و چه چیز را به اشتراک می گذارند و ما نگاه می‌کنیم یا می شنویم،ما را در مدار وجودی خویش قرار می دهند؟ در واقع پی گیری هر کس که تاثیر بر شما بگذارد،لا محاله شما را هم آوا با وجود او خواهد کرد. ممکن است مدتی چیزی نگوید و ننویسد اما از آن رو که متحد با منظومه ی وجودی او گشته اید،هم مسیر، هم میل و هم ارزش او خواهید گشت و پس از دوران غیبت او که سخنی بر زبان بیاورد یا به اشتراک بگذارد شما مفاهمه ای عمیق تر از پیش با او در خویش می یابید‌. از همین روست که در این دوره ای که در آن هستیم بسیاری احساس می‌کنند تازه همدیگر را یافته اند،سربازانی تربیت شده از مبادی مشترک که از حضور خویش بی خبر بودند. وجودِ پاشیده ی متکثری که سر تا سر وجودش هم آغوشی با دنیاست و در حال فکر، پی گیری،خواندن و یا دیدن ردپای آثار وجودی او هستید، بدون آنکه بدانید بود و نبود شماره در هم شکسته و هزار تکه خواهد کرد. مواظب باشیم، هم عالمِ آدمیانی که عالمی فرودست مقصد آن هاست نگردیم و به هر کس اجازه ندهیم در مدار وجودی ما تاثیر گذار باشد که رجوع از ساحت تکثراتی که بر خواسته از عاطفه،عقل گرایی توهمی،وظایف من درآوردی اجتماعی و ... باشد، شیفتگی به اربابان سیاهی خواهد بود و رجوع از آن و بازگشت به جمعیت خاطر و لطافت روح کاری مشکل و زحمت آور و زمان گیر است. ♦️المکتوبات فی النجف الاشراف @m_h_esfahani