🔴 افروغ، فیلسوف انقلاب اسلامی(بخش اول)
دغدغه افروغ، تدارک بنیادی برای دولت در ایران بود
🖋 محسن جبارنژاد
خبر درگذشت دکتر عماد افروغ تلخ و حزنانگیز بود. اندیشه وری ارجمند که سالها انقلاب اسلامی در کانون تاملات او بود و عمری را در این راه صرف کرد و پیوسته دغدغه یِ او، تحقق آرمان های انقلاب توسط جمهوری اسلامی بود. گاهی با دلسوزی آمیخته با عتاب چنین میگفت که باید شلاق انقلاب اسلامی را همواره بالای سر جمهوری اسلامی نگاه داشت! این گونه موضع گیریها که معمولا موضعِ خاصِ او بود و گاه در میان دوستان نیز بیمهریها و بیرسمیهایی را علیه او موجب میشد ، همه از سر دلسوزی و صداقت و صراحت( که روحیه او بود) و البته برآمده از روح آرمان خواهی و عدالتطلبی او بود که هیچ گاه به وضع موجود راضی نمیشد و بدان تن در نمیداد. عشق و علاقه او به انقلاب اسلامی و معمار بزرگ آن، از عمق جان و باور بود و استعدادی پرمایه در جهت خلق ادبیات جدید برای صورتبندی نظری گفتمان انقلاب اسلامی داشت. دقت جزءنگرانه و جامعهشناسانه او در کنار کلگرایی فلسفیاش و نیز تجربه زیسته او در سیاست، همواره او را در ملتقای نظر و عمل نگه میداشت. هم به جامعه نظر داشت و هم به دولت. هم جامعه را نقد میکرد و هم دولت. هیچ گاه به واسطه مسئولیتهای رسمی که داشت اسیر محافظهکاری و ملاحظهکاریهای بیمورد نشد و به واسطه همین روحیهاش، اهل سالوسی و ریا نبود و نسبت به هر آنچه مظاهر ریا بود نفرت و ناخرسندی داشت.. اهل آزاداندیشی بود و عمیقا به جمهوریت و اسلامیت و عدالت باور داشت. ذهن کنجکاو و قدرت بیان کمنظیری داشت و کلامش مشحون از اشارات پرنکته بود. خوشمحضر بود و زبان و لحنی صریح اما گرم و دلنشین داشت. دربند نام و عنوان نبود. در خاطرم هست روزی خودِ ایشان برایم چنین شرح داد که: "زمانی به یکی از دانشگاهها برای تدریس دعوت شده بودم. به دفتر رئیس دانشگاه رفتم و دیدم که پشت سر او بنر یا تابلویی منقش به نام اساتید( با عنوانهای پرطمطراقِ استادتمام، دانشیار، حجتالاسلام، آیتالله و ...) نصب شده است. من هم آن بنر را از جا کندم! و خطاب به آن رئیس گفتم که شما خواسته یا ناخواسته دانشجو را مرعوب و مفتونِ چنین عناوینِ پرطمطراق میکنید و جرات و مجال اندیشیدن و پرسشگری را از او میگیرید". او بر این باور بود که این عناوین، تعیینیاند نه تعینی: مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید... اینها را گفتم تا اندکی از تعهد و دِینم را به صدایی که هماکنون به خاموشی گراییده است ادا کنم. باری، به همین اندک بسنده میکنم و مختصری راجع به یکی از اصلیترین دغدغههای دکتر افروغ یعنی مساله دولت و سیاست خواهم پرداخت.
@m_jabbarnejad
🔴 افروغ، فیلسوف انقلاب اسلامی(بخش دوم و پایانی)
دغدغه افروغ تدارک بنیادی برای دولت در ایران بود
🖋 محسن جبارنژاد
یکی از مسائل اساسی مد نظر دکتر افروغ، مساله دولت است. البته او از سالیان پیش انقلاب اسلامی را در کانون تاملات خویش قرارداد و تلاش داشت تا لایه های بنیادین و مغفول آن را بکاود. چنانکه محصول ژرف کاوی های او، آثار متعددی اعم از مقاله و کتاب در باب انقلاب اسلامی است. نگاه ایشان به انقلاب البته صدرایی هم بود و بعضا دلالت های آن را هم در آثار و یا گفتارها و گفتگوهایی که از ایشان به جا مانده ارائه میداد.
افروغ به واسطه تجربه نمایندگی مجلس و بواسطه تاملاتی که از منظر یک فیلسوف به سیاست و جامعه داشت، به جد به مساله دولت و حکمرانی میاندیشید. دغدغه اساسی افروغ در مواجهه با مساله دولت این بود که ما یک مظروف داریم به نام انقلاب اسلامی و یک ظرف داریم که همان ساختارهای به جامانده از رژیم پیشین است. وی بر این باور بود که این ظرف و مظروف همخوان نیستند و بخش عمده ای از آسیب هایی که ما در بحث حکمرانی متحمل میشویم از همین ناحیه است. البته غیر از این اشکال نظری و ساختاری، ایشان مساله رانت هایی را که برخی سیاسیون به واسطه حضورشان در قدرت که در نهایت تبدیل به ویژه خواری های اقتصادی نیز میشود، یکی از عوامل عملی در اسیب شناسیِ حکمرانیِ ایرانی میدانستند. البته افروغ به واسطه تاثیری که توامان از کل گرایی صدرایی و نیز علیت گراییِ کل گرایِ "روی بسکار" پذیرفته بود و نیز پیوندی که میان حکمت نظری و حکمت عملی قائل بود، در آسیب شناسی ای که از مساله دولت و حکمرانی در ایران امروز داشت بر این باور بود که مشکلات امروز ما از جمله ناشی از عدم فهم ابعاد تئوریک انقلاب اسلامی و نیز فقدان تفکر منظومه ای است و درست به همین دلیل است که کشور را چهل تکه اداره میکنیم.
البته ایشان معتقد بود که حکمت متعالیه میتواند این شکاف را در درون خود حل کند و ظرفیت هایش را به لحاظ بنیادین دارد منتها این ظرفیت چنانکه باید، بالفعل نشده است. تفکر مکانیکی و نگاه جزء نگرانه، یکی از آفت های حکمرانی و دولت داری در نگرش دکتر افروغ بود. ایشان البته سعی میکرد این معضل و دشواره اساسی را که سالهاست در حکمرانی ایرانی رخنه کرده، با ارجاع به سنت صدرایی و همینطور دیالکتیک بسکاری بالاخص دیالکتیک نظر و عمل، تدارک کند. به همین دلیل چند سال آخر عمر ایشان متمرکز بر پروژه نظر و عمل شد. البته دیالکتیک نظر و عمل که توسط دکتر افروغ برای تمهید بنیادهای سیاست و دولت در جهت فائق آمدن بر اِشکالات حکمرانی و دولت داری در ایران معاصر تمهید و پیشنهاد میشد، هم از تنگناهای نگاه مارکسی به دیالکتیک فارغ است و هم جهتی توحیدی دارد چنانکه خود ایشان تصریح میکردند که روح توجه مارکس به بحث پراکسیس برمیگردد به همان ماتریالیسم و تقلیل idea به ماده، بنابراین مارکس نتوانسته برای حوزه idea استقلالی قائل شود. ایده اساسا قابل تقلیل به ماده نیست، لذا نقدی که هابرماس به مارکس کرده درست است. هابرماس میگوید مفهوم عمل مارکس به فضای دانش فنی رفته است و از تعامل رهاییبخش و ارتباطی غافل شده است. یعنی درواقع کاری که مارکس مطرح میکند صرفا مربوط به دانش فنی است و لذا صرفا بهسمت تسلط بر طبیعت رفته و نتوانسته است بهسمت تعامل ارتباطی و دانش هرمنوتیک برود، بنابراین آن دیالکتیک عین و ذهن در مباحث مارکس کمرنگ است؛ شاید این مساله در تفکرات مارکس جوان قدری پررنگتر باشد، اما در تفکرات مارکس متاخر کمرنگ است. درحالی که دیالکتیک عین و ذهن و نظر و عمل در تفکر رئالیسم انتقادی بسیار پررنگ است و نیز اینکه جهتی توحیدی دارد. افروغ این مساله را بسیار شبیه به ارتباط ذهن و عین در تفکر صدرا میدانست و قائل بود که این جهت گیری میتواند منشا الهاماتی در باب بحثهای روشی در حیطه علوم انسانی و علوم اجتماعی شود.
@m_jabbarnejad
https://farhikhtegandaily.com/news/79284/%D8%AF%D8%BA%D8%AF%D8%BA%D9%87-%D8%A7%D8%B5%D9%84%DB%8C-%D8%A7%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%BA--%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DA%A9-%D8%A8%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%88-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%A8%D9%88%D8%AF/
@m_jabbarnejad
«اداره کل کتابخانه های عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار می کند»
📩 به مناسبت گرامیداشت هفته معلم
🔎 بررسی شخصیت علمی و فرهنگی،احوال و اندیشه مرحوم دکترعماد افروغ با حضور اساتید دانشگاه و فعالان فرهنگی
استاد عبدالحسین خسروپناه
استاد مرتضی جوادی آملی
دکتر شریف لک زایی
دکترحبیب رحیم پور ازغدی
دکتر حمید دهقانیان
دکترمحسن جبارنژاد
🗓 زمان برگزاری: چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت
🕗 ساعت: ۲۰
جهت همراهی و حضور در برنامه لینک «https://www.skyroom.online/ch/libkb1399/hamandishi » را لمس کنید .
#گفتگو
#اداره_کل_کتابخانه_های_عمومی_استان_کهگیلویه_بویراحمد
#فرهنگ_کتاب_اندیشه
#نهاد_کتابخانه_های_عمومی_کشور
Page 07 (2).pdf
1.33M
🔶 آزادی در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)- بخش دوم
🔹 گفتگو با دکتر شریف لک زایی
🔹 گفتگو از محسن جبارنژاد
📜 روزنامه فرهیختگان، صفحه اندیشه
🗓 پنج شنبه 28 اردی بهشت 1402
@m_jabbarnejad
Page 15 (34).pdf
684.6K
🔴 بنیادهای کارآمدی دولت در فلسفه سیاسی اسلامی(بخش اول)
🖋محسن جبارنژاد
📰 فرهیختگان، صفحه اندیشه، دوشنبه 8 خرداد 1402
@m_jabbarnejad
Page 15 (12).pdf
276.9K
🔴 به مناسبت سالروز ارتحال امام خمینی (ره)
🔶 آزادی در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)- بخش سوم
🔹 گفتگو با دکتر شریف لک زایی
🔹 گفتگو از محسن جبارنژاد
📜 روزنامه فرهیختگان، صفحه اندیشه
🗓 پنج شنبه 11 خرداد 1402
@m_jabbarnejad
اولین سالگرد درگذشت مرحوم دکتر علیرضا صدرا.mp3
30.25M
🔸اولین سالگرد درگذشت مرحوم دکتر علیرضا صدرا
هماندیشی علمی
◾️بایستههای کارآمدی دولت
📚 به همراه رونمایی از آخرین اثر استاد صدرا:
کارآمدی نظام سیاسی و دولت جمهوری اسلامی ایران
🎙با حضور اساتید حوزه و دانشگاه:
▪️دکتر حمید پارسانیا
▪️دکتر نجف لکزایی
▪️دکتر بهرام دلیر
▪️دکتر رضا لکزایی
▪️دکتر محسن مهاجرنیا
▪️دکتر محمدعلی سوادی
▪️دکتر مجتبی زارعی
▪️دکتر محمدعلی فتحاللهی
▪️دکتر مرتضی یوسفیراد
▪️دکتر مهدی امیدی
▪️دکتر محسن جبارنژاد
دبیر علمی: دکتر شریف لک زایی
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir
16_2799.pdf
960.3K
🔴 گفتگویی منتشر نشده از مرحوم دکتر علیرضا صدرا درباره پروژه فکری مرحوم دکتر داود فیرحی
🔹 گفتگو از : شریف لک زایی، محسن جبارنژاد
فرهیختگان پنج شنبه 25 آبان 1402
https://eitaa.com/m_jabbarnejad
مقام معظم رهبری(مدظله العالی): شرکت در انتخابات هم حق است، هم وظیفه
📢 اداره کل کتابخانه های عمومی استان برگزار می کند:
🔰 نقد کتاب انقلاب اسلامی و انتخابات
با حضور مولف کتاب محسن جبارنژاد
منتقد: دکتر ابوذر رفیعی قهساره(عضو هییت علمی دانشگاه یاسوج)
⏰️ زمان: سه شنبه ۸ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۰ صبح
🏛 مکان: سالن جلسات کتابخانه عمومی آیت الله ملک حسینی(ره)، بلوار کاشانی روبروی خیابان پنجم
حضور برای عموم آزاد است
🔊 @yasoujpl
🎯 تدبیر و تصویر 🎯
[ تجربه کاوی کارآمدی و چشم انداز شغلی در علومانسانی ]
✅فرصتها و چالشهای پژوهش در اندیشکدهها و پژوهشکدهها
- دکتر علیپور؛
مسئول طرحهای ویژه حوزه وزارتی، وزارت کشور
✅حضور بانوان در عرصههای علوم انسانی
- دکتر کیخا؛
هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
✅ امکانهای سنت در جهت کارآمدی علوم انسانی
- دکتر جبارنژاد؛
استاد دانشگاه و مدیرکل کتابخانههای عمومی استان کهکیلویهوبویراحمد
✅ شایستگی و بایستگیهای شغلی در علومسیاسی
- پویا یگانگی؛
دانشآموخته علومسیاسی و کارشناس دادهکاوی
🕐 زمان:
سهشنبه ۴ اردیبهشت
ساعت ۱۳
🪑 مکان برگزاری:
سالن کنفرانس دانشکده اقتصاد و علومسیاسی
@jadsbu
منطق دور دوم انتخابات و دوگانه های پیش رو
برخی عزیزان پیشنهاد میدهند برای اینکه انتخابات در دور دوم بتواند زمینه ساز پیروزی جبهه انقلاب شود، باید تلاش نمود تا دو گانه پزشکیان-قالیباف تحقق یابد نه دوگانه پزشکیان - جلیلی! استدلال این بزرگواران هم این است که رای جلیلی در دور دوم شکننده تر هست و امیدی به پیروزی جبهه انقلاب در دور دوم نیست. این درک به دلایل متعددی خطاست. نکته اینجاست که موقعیت های گفتمانی، موقعیت های بسیار قدرتمند و پرکششی اند. به عبارتی تنها کسانی که در موقعیت های گفتمانی اند میتوانند برای جامعه و سیاست تولید نیرو کنند. موقعیت های بوروکراتیک و تکنوکراتیک توان این کار را ندارند. موقعیت جلیلی موقعیت گفتمانی و سیاسی است. این موقعیت البته به شرطی میتواند نیرو خلق کند که از حلقه اطرافیان فراتر رود و در نقطه عمومیت بایستد و کل جامعه ایران با همه سلایق و علایق آن ببیند. کسانی که با آقای جلیلی کار کرده اند معترفند که او، این وسعت نگاه را دارد.
نکته بعدی اینکه همین نیرویی که بواسطه موقعیت گفتمانی و سیاسی میتواند تولید نیرو کند، اتفاقا در دور دوم و در فضاهای دوقطبی ِ گفتمانی، توان بسیج گری و اجماع سازی قدرتمندتری را دارد و میتواند نیروهای اجتماعی را یکپارچه تر پای کارِ جلیلی بیاورد.
سایر موقعیت هایی که جلیلی واجد آن است از جمله پاکدستی، فسادستیزی، اخلاق مداری و... نیز همه و همه توان تولید موجی قدرتمند از اقبال عمومی به سمت دکتر جلیلی را دارد. ضمن احترام به آقای قالیباف و همه عزیزانی که به ایشان رای میدهند، مجددا بر این نکته تاکید میکنم که توان آقای جلیلی برای رای آوری در دور دوم بسیار بالاست. پس نباید در رای دادن به او تردید کرد.
@m_jabbarnejad
54231.pdf
620.4K
♦️نظارت و کارآمدی
درنگی بر بیانات اخیر رهبر انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس
🖊 محسن جبارنژاد
📰روزنامه وطن امروز سه شنبه 2 مرداد 1403
@m_jabbarnejad
✅ کتاب «دولت از منظر حکمت متعالیه» روانه بازار نشر شد
این کتاب به اهتمام دکتر شریف لکزایی در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۴۴۹ صفحه به چاپ رسیده است.
کتاب، مجموعه مقالات کنگره حکمت سیاسی متعالی است و در پی آن است تا بخشی از بنیادهای بحث سیاست از منظر حکمت متعالیه را در زمینه دولت مطرح کند تا مسیر برای نظریه پردازی در این زمینه هموار شود؛ به بیان دیگر این مجموعه در کنار مباحث دیگری که تاکنون در این زمینه منتشر شده یا قرار است منتشر شود، با هدف تبیین ظرفیتهای فلسفی متعالی برای ورود به حوزه حیات اجتماعی و سیاسی و معرفی توانمندیهای فلسفه سیاسی اسلامی طراحی شده و در سطوح و شیوههای متنوع علمی در حال انجام است. این مباحث بر آن است ابواب گسترده و اهمیت بحث و نتایج و پیامدهای آن را در موضوع محوری دانش سیاسی یعنی مسئله دولت طرح کند.
#حکمت_متعالیه #ملاصدرا #دولت #شریف_لک_زایی
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca
🌍🇮🇷
دولت از منظر حکمت متعالیه.pdf
223.5K
فهرست مطالب و صفحات مقدماتی کتاب «دولت از منظر حکمت متعالیه»
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 بانوی کرامت
▫️ مقامی كه برای #بانوی_كرامت ذكر شده است، یك مقام عادی نیست. در زیارتنامه آن حضرت عرض میكنیم:
«فإِنَّ لَكِ عِنْدَ اللهِ شَأْنَاً مِنَ الشَّان» كه این تنوین, تنوین تفخیم و تعظیم است؛ یعنی شأن خیلی عظیمی داری.
▫️ ذات اقدس الهی دو اذن به این بانو داد:
1️⃣ یكی اینكه در همین زیارتنامه هست، اذنی ذات اقدس الهی به این بانوی كرامت مانند سایر اهل بیت عطا كرده است كه به اینها #حق_شفاعت می دهد.
2️⃣ اذن دومی كه ذات اقدس الهی به این ذوات قدسی و به بانوی كرامت داده است این است كه در قیامت، هیچ كس زبانش گویا نیست و توان سخن گفتن نیست، فقط گروه خاصّی #حق_حرف_زدن دارند:
﴿لا یتَكَلَّمُونَ إِلاَّ مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمنُ﴾ و آن مأذون هم ﴿قالَ صَواباً﴾؛ حتماً سخنِ حق می گوید.
در آن روز به اینها #اذن_تكوینی داده می شود كه حرف بزنند و از دیگران #شفاعت كنند: «فإِنَّ لَكِ عِنْدَ اللهِ شَأْنَاً مِنَ الشَّان»؛ آن شئون ویژه ای كه ادراك آن آسان نیست، به این ذات قدسی داده شد.
👈 همه این بركاتی كه شما در حوزه های علمیه مخصوصاً قم می بینید، به #بركات_اهل_بیت است و به بركت این بانو، این حوزه بالنده است.
↙️ آپارات:
https://aparat.com/v/zxp059n
↙️ یوتیوب:
https://youtu.be/DWQwIHhHCmo
#رحلت_حضرت_معصومه_سلام_الله_علیها
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#کلیپ
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1394/11/01
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی
☑️ رونمایی از کتاب «دولت از منظر حکمت متعالیه»
با حضور اساتید حوزه و دانشگاه:
نجف لکزایی، محمدعلی فتحالهی، بهرام دلیر، احمدرضا یزدانی مقدم، ولی محمد احمدوند، شریف لکزایی، نجمه کیخا، مرتضی یوسفیراد، محسن جبارنژاد، رضا عیسینیا، رضا لکزایی
با میزبانی گروه فلسفه سیاسی
🗓 پنجشنبه 26 مهر 1403، ساعت 9 تا 12
🏢 قم، پردیسان، انتهای خیابان دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تالار شهید سلیمانی
لینک حضور در جلسه
dte.bc/cptconf
#حکمت_متعالیه #فلسفه_سیاسی
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
☫🇮🇷🇮🇷کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46