eitaa logo
محمد مهدی طباخیان
4.3هزار دنبال‌کننده
494 عکس
531 ویدیو
6 فایل
وظیفه ما اینجا نشر معارفی از سیره اهل بیت ع و تاریخ زندگی ایشان است. دانشجوی دکتری تاریخ اسلام . دانشگاه تربیت مدرس ما را در جریان دیدگاههای خود قرار دهید. مدیر کانال: @Kazem_mosavi 09208828742 صفحه اینستاگرام: https://www.instagram.com/mahdi_tabakhian
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام علیکم یکشنبه ۴ خرداد برای مقلدین آیات عظام سیدعلی سیستانی، ناصر مکارم شیرازی، سید موسی شبیر زنجانی و عبدالله جوادی آملی ، ۳۰ رمضان است و روزه بر مقلدین ایشان واجب است. فقط کسانی که مقلد رهبری هستن یکشنبه ۴ خرداد عید فطر هست. مقلدین آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله سیستانی اگر سحر هم نخوردند و نیت روزه نداشتند ، اما از صبح هم چیزی نخوردند، از همین لحظه نیت روزه ۳۰ رمضان کنند و دیگر چیزی نخورند. اما اگر مقلدین آیت الله ناصر مکارم شیرازی و آیت الله سیستانی به قول تلویزیون اعتماد کردند و چیزی خوردند، و روزه رو شکسته اند و اصلا خبر از نظر مرجع خود نداشتند، باید حتما تا رمضان سال آینده این روز را قضا کنند. اما اگر از نظر مرجع خود خبر داشتید و بی اعتنایی کردید، روزه را به عمد خورده اید و باید کفاره روزه عمد بدهید، ۶۰ روز روزه یا ۶۰ مد طعام بین مراجع در نحوه دیدن ماه یک تفاوتی وجود داره که علت این اختلاف میشه رهبری برداشتون از روایات اهل بیت اینه که دیدن هلال ماه شب اول با چشم مسلح هم کافیه. مثلا با تلسکوپ یا با کمک علم نجوم و پیش بینی های منجمین. اما آیت اله سیستانی و آیت اله مکارم برداشتشون اینه که باید با چشم غیر مسلح هلال ماه دیده بشه و اگر با تلسکوپ دیده بشه فایده ای نداره. دیشب در دو جای کشور، اطراف تهران و اطراف اصفهان با تلسکوپ منجمین ماه رو دیدن ، اما کسی با چشم عادی ندیده، رهبری همین را کافی میدونه ولی اون دو بزرگوار نه. خواستم اصل قضیه رو بدونید. اینم یه آزمایشه برای اونهایی که میخوان ۲۰ بگیرن. خدا دوست داره بدونه چقدر تابع هستید خدا به شما خیر بده دیدن هلال ماه شوال از کارهای بسیار سخت و گاهی غیر ممکنه تقریبا تو کشور قریب هزار گروه رصد در اقصی نقاط ایران ماه رو رصد میکنن، این تعداد گروههای رسمیه ، به غیر از این گروهها ، تمام منجمین آماتور هم در سطح کشور این رویداد نجومی رو بررسی میکنن و گزارششون برای مراجع فرستاده میشه. اما باز هم اختلاف سر نحوه دیدن هر سال موجب اختلاف در روز عید میشه. مثلا تصویر بالا رو از گیلان دیروز غروب یه رصد کننده منجم آماتور فرستاده با تلسکوپ دیده ، با تلسکوپ هم شما به راحتی نمیتونی میون تصویر خط باریک هلال ماه رو ببینی، باید چند دقیقه تامل کنی. دقت کنید فکر میکنم اطلاعات بالا درباره عید کافی باشه
سلام علیکم موضوع جلسات هیئت آل یس ؛ بررسی زمینه های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی عصر و زمانه قیام عاشوراء است. پاسخ به سوالاتی از این دست: ۱. چرا سیدالشهداء علیه السلام در آن عصر، قیام و خروج برعلیه حاکمیت را انتخاب کرد؟ ۲. اهداف سیدالشهداء علیه السلام از این قیام چه بود؟ ۳. میزان همکاری و همراهی عمومی جامعه در سطح نخبگانی و غیر نخبگانی با امام حسین علیه السلام چقدر بود؟ ۴. آیا جامعه اسلامی در دهه ۶۰ هجری با اصل قیام علیه حاکمیت مخالف بود؟ ۵. آیا قیام ها و نهضتهای موازی عاشوراء هم از حمایت مردمی برخوردار نشدند؟ ۶. علل و زمینه های عدم همراهی عمومی (چه در سطح نخبگانی و چه غیر نخبگانی) با قیام سیدالشهداء چه بوده است؟ ۷. قیام اباعبدالله الحسین به چه میزان از اهداف تعیین شده دست پیدا کرد؟ و .... @tarikh_talebe
بنا داریم اگر خداوند همراهی کند، بخشهای مهم این بحث به صورت متن و سند در همین محفل مختصر در خدمت دوستان قرار گیرد. فتوکل علی الحی الذی لا یموت @tarikh_talebe
⚫ دهه اول محرم
سلام علیکم موضوع جلسات منبر شبکه افق؛ آیا اهل بیت علیهم السلام برای عزاداری سیدالشهداء، طراحی داشتند یا خیر؟ در صدد هستیم با استعانت از حضرت حق، سوالاتی از این دست را پاسخ گوییم: ۱. آیا عزاداری هم همانند دیگر مناسک از طرف اهل بیت طراحی دارد و برای آن حدودی تعیین شده یا به دست عزادار سپرده شد؟ ۲. نوع نگاه و بینش عزادار به قیام سیدالشهداء، چقدر در شکل و روش عزاداری او اثر دارد؟ ۳. کدام شکل عزاداری مورد پسند و مرضی اهل بیت علیهم السلام است؟
به لطف و کرم سیدالشهداء، امسال توفیق هست در جمع اهالی خوب و مومن اسلامشهر باشم. بناست در این جلسات با استعانت از حضرت حسین علیه السلام، به یکی از دغدغه های قدیمی خودم پاسخ بدهم. "دیندار ها و مومنان قاتل حسین علیه السلام" در واقع بناست به یک سوال ابتدایی پاسخ بدهیم، آیا میشود هم مومن بود و دیندار و هم در قتل حسین سهیم بود؟ البته بی تردید معتقدم، در قتل ظاهری سیدالشهداء، شیعیان و حتی سنی های علوی به هیچ وجه دخالت نداشته اند. اما قتل سیدالشهداء علیه السلام در یک بستر تاریخی رخ داده است، که عده ای پیش روی مبارک حضرتش تیغ کشیدند و عده ای دیگر با سکوتشان و همراهی نکردن قیام اباعبدالله مسیر برای این گرگهای درنده خو باز کردند. یعنی عده ای تماشاچی شدند تا دیگرانی بتوانند از این رهگذر بر آل الله مسیر ببندند و هتک حرمت ایشان بنمایند. و بی تردید تماشاچی ها مومنین بودند، اما چرا؟ کدام مرام دینداری ما را تماشاچی قتل امام میکند؟ سوالی که پاسخش ممکن است خواب از چشم خیلی از مومنین و حسینی ها و هیئتی ها برباید. و من الله التوفیق eitaa.com/@tarikh_talebe
حتما گوشه هایی از فیش های این جلسات هم در همین جمع، در اختیار دوستان قرار میگیرد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
میگم آخر کار خودت رو کردی ها... بالاخره باید فضا رو تلطیف کرد دیگه... چیه همش روضه و ضجه... چه خوش خیال بودیم که تو و تیم کاریت رو از خودمون دیدیم... خوبه امسال هم همه ذاکرها مثل سال گذشته برات بخونند... میگند روضه افسردگیه... حسین علیه السلام تنها بود، تنها هست اما ان شااله تنها نخواهند ماند... پ.ن۱: دست بوس همه پرستارها و متشکر از زحمات همه زحمت کشهای عرصه بهداشت و درمان خصوصا تو این روزهای سخت هستیم... پ.ن۲: وقتی ده روز پیش اعلام میکنید تو محیط مسقف با ارتفاع بیشتر از ۶ متر، گرفتن مراسم عزاء حسینی هیچ ایرادی نداره، چرا که تقریبا این محیط، مثل محیط غیر مسقف هست؛ بعد دقیقه نود از حرفتون برمیگردید، یا نمیدونید هیئت و تنظیم برنامه هاش یعنی چی و اصلا تا حالا پای منحوستون رو تو هیئت مبارک حسینی علیه السلام نگذاشتید یا عناد دارید... و الله اعلم! پ.ن۳: عیب از ما روحانیون و مادحین هم هست که نتونستیم برای مردم ضرورت عینی جلسات عزاء و روضه رو جا بیاندازیم... اللم اجعل عواقب امورنا خیرا #دکتر_نمکی #دکتر_رئیسی #ستاد_کرونا #هیئت_حسینی #محرم eitaa.com/tarikh_talebe
📌دیباچه تقریبا مشترک هر دو جلسه امشب: (هر چند جلسات با موضوعات متفاوت ارائه میشوند اما مکمل یکدیگرند فلذا دیباچه و مقدمه مشترک دارند.) 🕯مخرب ترین نگاه به قیام سیدالشهداء علیه السلام، و شهادت این امام همام، صرفا اهتمام به جنبه عزاء و غم حسینی است. هرچند اقامه عزاء برای حسین بن علی علیه السلام از افضل قربات است اما اگر همین افضل را از بستر فردی و اجتماعی رخدادش جدا کنیم توخالی خواهد شد. بی تردید اباعبدالله الحسین در زمانه ای با ویژگی های خاص و زمینه های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و فردی دست به قیام خونین زدند. زمانه ای که مردم عامدانه یا از سر جبر زمانه و تربیت های غلط، دست به جنایتی شگرف زدند و یا در قبال این حرکت گرگ منشانه سکوت کردند. 🔴واکاوی این زمینه های فردی و اجتماعی مهم ترین ره توشه هر عزاداری از شهادت نامه حسینی علیه السلام است. اگر به درستی این زمینه کنکاش شود قیام اباعبدالله جاری و ساری خواهد ماند و دیگر هیچ حسینی طعم غربت را نخواهد چشید. در جلسات هیئت مبارکه آل یس به بررسی زمینه های اجتماعی قیام حضرت میپردازیم و این که مردم گرفتار کدامین سنت های اجتماعی بودند و پایشان در زنجیر کدامین قیود گرفتار آمده بود که مولایشان را رها کردند . 🔴و در جلسات هیئت مبارکه روضه کربلاء اسلامشهر هم به آن دیانت هایی خواهیم پرداخت که فرد را در خود گرفتار کرده و با حفظ ظاهری متدین دست او را از دامان اباعبدالله کوتاه میکند. و من الله التوفیق http://eitaa.com/tarikh_talebe
جانم به فدایت که حقا تو سردار حسین علیه السلام بودی. حاجی جان امشب کنار حسین علیه السلام دعایمان کن. رفتی و رونق از جلسات ما هم رفت... یا لیتنی کنت معک و افوز فوزا عظیما http://eitaa.com/tarikh_talebe
تلخيص بحث شب دوم ، هيئت مبارکه آل یس بررسی زمینه های قتل سیدالشهدا علیه السلام
آثار مال حرام بر فرزندان از زبان خطیب تهران، هاشمی رفسنجانی👆👆👆👆
منقوله که ملانصرالدین مشغول مطالعه کتابی بود، به روایتی از رسول مکرم اسلام رسیدند، به این مضمون که: "اگر ریش کسی بیش از یک قبضه دست باشد، نشانه حماقت است" ملا هم دست در ریش مبارک نمود و متوجه شد که عجب، محاسن گرامی بیش از یک دست بلند شده... خلاصه برای رهایی از حماقت، دنبال راه خلاصی بود که نظرش را چراغ روغنی مطالعه اش جلب کرد، ریش دراز و آتش چراغ... هیچی دیگه ریش که به صورت نموند، تازه صورت مرحومم هم سرخ و سوخته... خلاصه کنار روایت نوشت، رسول اعظم راست فرمودند، به تجربه ثابت شده... حالا باید کنار این افاضات خطیب جمعه سابق تهران هم نوشت، به تجربه ثابت شده...
4_5913513553855252418.mp3
11.48M
منبر شب دوم محرم الحرام ۹۹ بررسی زمینه های اجتماعی قتل سیدالشهداء هیئت مبارکه آل یس
خلاصه بحث شب سوم محرم الحرام بررسي زمينه هاي اجتماعي قتل سيدالشهداء هيئت مباركه آل يس