eitaa logo
موسسه منهاج عشق آباد
494 دنبال‌کننده
570 عکس
121 ویدیو
30 فایل
موسسه فرهنگی قرآن وعترت منهاج عشق آباد https://eitaa.com/m_menhaj @m_menhaj
مشاهده در ایتا
دانلود
« بهشت را به بها می دهند نه به بهانه » 🌷🌷🌷🌷 إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَ عُيُونٍ «15» آخِذِينَ ما آتاهُمْ رَبُّهُمْ إِنَّهُمْ كانُوا قَبْلَ ذلِكَ مُحْسِنِينَ «16» همانا اهل تقوا در باغ‌ها و (كنار) چشمه‌ها (جاى دارند و) آنچه را پروردگارشان به آنان عطا كند، دريافت مى‌دارند، آنان قبل از آن (در دنيا) نيكوكار بودند. كانُوا قَلِيلًا مِنَ اللَّيْلِ ما يَهْجَعُونَ «17» وَ بِالْأَسْحارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ «18» وَ فِي أَمْوالِهِمْ حَقٌّ لِلسَّائِلِ وَ الْمَحْرُومِ «19» (برنامه‌شان اين بود كه) اندكى از شب را مى‌خوابيدند. و در سحرگاهان، استغفار مى‌كردند. و در اموالشان، براى سائل و محروم حقى بود. نکته ها «يَهْجَعُونَ» از «هجوع» به معناى خواب شبانه است. آيه 17 دو گونه معنا مى‌شود: يكى آنكه متّقين، بيشتر شب را بيدارند و اندكى از آن را مى‌خوابند، ديگر آنكه متّقين، بيشتر شب‌ها به عبادت برمى‌خيزند و كم است شب‌هايى كه آنها تماماً در خواب باشند و براى عبادت برنخيزند. چنانكه در روايتى از امام صادق عليه السلام درباره‌ «كانُوا قَلِيلًا مِنَ اللَّيْلِ ما يَهْجَعُونَ» پرسيدند، فرمود: شب‌هاى كمى اتّفاق مى‌افتد كه آنان بخوابند و در آن قيامى (براى عبادت) نداشته باشند. «1» امام صادق عليه السلام فرمود: برترين زمان براى دعا، وقت سحر است. چون خداوند فرموده‌ «1». كافى، ج 3، ص 446. است: «وَ بِالْأَسْحارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ» «1» امام صادق عليه السلام درباره‌ «وَ بِالْأَسْحارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ» فرمود: مراد، هفتاد مرتبه استغفار كردن در نماز وِتر نماز شب است. «2» نتیجه گیری کلی : شرط برخورداری از نعمات بهشتی 1- اهل ایمان و تقوا باشد 2- نیکوکار باشد 3- اهل عبادت خصوصا عبادت شبانه باشد 4- اهل استغفار وتوبه باشد و اگر خطائی کرد برای جبران اقدام کنند 5- حقوقی که برای محرومان مانند زکات و خمس و انفاق و ... در اموال او قرار گرفته بپردازد و خلاصه اینکه : « بهشت را به بها می دهند نه به بهانه »‌
داستان در زمان حضرت موسى على نبينا و آله و عليه السّلام در بنى اسرائيل از نيامدن باران قحطى شد. مردم خدمت حضرت موسى (ع ) جمع شدند كه يا موسى باران نيامده و قحطى زياد شده بيا و براى ما دعا كن تا مردم از اين مشكلات درآيند. حضرت موسى (ع ) به همه مردم دستور داد كه در صحرائى جمع شوند و نماز استسقاء خوانند و دعا كنند كه خداوند متعال باران را برآنها نازل كند. جمعيت زيادى كه زيادتر از هفتاد هزار نفر بودند در صحرا جمع شدند و هر چه دعا كردند خبرى از باران نشد. حضرت موسى (ع ) سر به آسمان كرد و فرمود خدايا من با هفتاد هزار نفر هر چه دعا مى كنيم چرا باران نمى آيد؟! مگر قدرت و منزلت من پيش تو كهنه شده ؟! خطاب رسيد اى موسى ،نه ، در ميان شما يك نفر است كه چهل سال مرا معصيت ميكرد به او بگو از ميان اين جمعيت بيرون رود تا باران را بر شما نازل كنم . فرمود خدايا صداى من ضعيف است چگونه به هفتاد هزار نفر جمعيت مى رسد. خطاب شد اى موسى تو بگو من صداى تو را به مردم ميرسانم حضرت موسى به صداى بلند صدا زد اى كسيكه چهل سال است معصيت خدا را ميكنى برخيز از ميان ما بيرون رو، زيرا خدا بخاطر شومى تو باران رحمتش را از ما قطع كرده . آن مرد عاصى برخواست نگاهى باطراف كرد ديد كسى بيرون نرفت ، فهميد خودش است كه بايد بيرون رود. باخود گفت چه كنم اگر برخيزم از ميان مردم بروم ، مردم مرا مى بينند و مى شناسند و رسوا مى شوم اگر نروم خدا باران را نازل نمى كند. همانجا نشست و از روى حقيقت و صميم قلب از كارهاى زشت خود پيشمان شد و توبه كرد. يكدفعه ابرها آمدند بهم متصل شدند و چنان بارانى آمد كه تمام سيراب شدند. حضرت موسى (ع ) فرمود الهى كسيكه از ميان ما بيرون نرفت چطور شد كه باران آمد خطاب شد سقيتكم بالّذى منعتكم به ، به شماباران دادم بسبب آن كسيكه شما را منع كردم و گفتم از ميان شما بيرون برود. حضرت موسى (ع ) فرمود: خدايا مى شود اين بنده معصيتكار را به من نشان دهى ؟! خطاب شد اى موسى آن وقتيكه مرا معصيت ميكرد رسوايش نكردم حالا كه توبه كرده او را رسوا كنم حاشا من نمامين را دشمن مى دارم خودم نمامى كنم من ستار العيوب هستم بركارهاى زشت مردم روپوشى مى كنم خود بيايم آبرويش را بريزم . يارب توئى پناه دل بى پناه ما خم گشته پشت و سينه زبار گناه ما يارب بحق روح بزرگ روزگار بنما ترحمى تو بحال تباه ما ما عاجزيم و مضطر و مغموم ودلفكار آه و فغان و ناله دل شده سپاه ما يارب توئى كريم و رحيم و عفور و حىّ باشد هميشه بر در لطفت نگاه ما ما بنده ايم و بيكس و محزون و بيقرار يارب توئى بحال و جهان پادشاه ما محتاج و بى پناه و فقير و بلاكشيم عاريّت است عزت و عنوان و جاه ما صابر حجاب راه نجات تو غفلت است افغان مزن كه هست خطرناك راه ما
شب جمعه است اموات را فراموش نکنید بهترین خیرات برای اموات ☘️☘️☘️ براساس روایات و سخن بزرگان دینی پنجشنبه و جمعه های هر هفته فرصت مناسبی است تا یادی از اموات کنیم. یادی که در طول هفته می تواند با خواندن یک سوره از قرآن کریم، به جا آوردن دو رکعت نماز و ... ادا شود. البته وقتی هروقت صحبت از خیرات برای اموات می شود ذهن ها به سمت اغذیه می رود، اما طبق آنچه بیان و تاکید شده است بهترین خیرات برای اموات خواندن نماز، گرفتن روزه و خواندن قرآن است. مرحوم «علاّمه مجلسى» دراین باره مى فرماید: «مخصوصاً دعا کردن براى آنان در نماز شب و بعد از نمازهاى فریضه و در مکان هاى زیارتى خوب است و براى پدر و مادر باید بیشتر دعا کرد و اعمال خیر براى آنان بجا آورد.» البته عمده خیرات براى پدر و مادر، اداى قرض آنان و اداى حقوق خدا و خلق از جانب آنان است.(۱) در روایتى آمده است که رسول خدا (ص) فرمودند: «براى مردگان خود هدیه بفرستید! گفتند: هدیه براى آنان چیست؟ فرمود: صدقه و دعا.»(۲) همچنین فرمودند: «ارواح مؤمنان هر جمعه، به آسمان دنیا در برابر خانه ها و منزل هاى خود مى آیند و با صداى غمناکى ندا مى دهند که اى خانواده ما، اى فرزندان ما و اى پدر و مادر و خویشان ما! به ما مهربانى کنید; از اموالى که در دست ما بود (و اکنون در اختیار شماست) با دادن درهمى و قرص نانى و جامه اى نسبت به ما ترحّم آورید، که خداوند شما را از جامه بهشت بپوشاند!» رسول خدا(ص) که این جملات را فرمودند گریستند و صحابه نیز همراه او گریه کرد….(۳) همچنین آن حضرت فرمودند: هر صدقه اى که براى میّت داده مى شود، فرشته اى آن را به مانند طبقى از نور مى گیرد و به کنار قبر مى آورد و مى گوید: «اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَهْلَ الْقُبُورِ» این هدیه را خانواده شما براى شما فرستاده اند. آنگاه آن میّت این هدیه را تحویل مى گیرد و وارد قبرش مى کند که همین سبب فراخى قبرش (و آسایش و آسودگى او) مى گردد.(۴) مرحوم علاّمه مجلسى مى فرماید: «در حدیث صحیحى آمده است که امام صادق(ع) در هر شب براى فرزند خود و در هر روز، براى پدر و مادر خود، دو رکعت نماز مى خواندند (و به روح آنان هدیه مى کردند) در رکعت اوّل سوره «انّا انزلناه» و در رکعت دوم سوره «کوثر» را مى خواندند».(۵) امام صادق(علیه السلام) فرمود: ثواب اعمال خیر، براى کسى که براى مردگان انجام مى دهد، براى او و براى آن مرده، هر دو نوشته مى شود.(۶ دعای قرآنی «رَبَّنَا اغْفِرْ لی‏ وَ لِوالِدَیَّ وَ لِلْمُؤْمِنینَ یَوْمَ یَقُومُ الْحِساب»؛(8) پروردگارا! من و پدر و مادرم و همه مؤمنان را، در آن روز که حساب برپا مى‏شود، بیامرز. حضرت ابراهیم(ع) در این آیه از خداوند براى سه گروه طلب مغفرت کرده است. یک: برای خویش. دو: براى پدر و مادرش. (9) و سومین دسته‌‏اى که حضرت ابراهیم براى آنان دعا می‌کند، مؤمنان هستند.
سؤالات مسابقه خانوادگی 🔹🔹(روز بیست و سوم)🔹🔹 ✳️✳️ براساس ویدئو های ارسال شده ✳️✳️ 1️⃣ مفهوم کدام گزینه، از حکمت ۱۸۲ نهج‌البلاغه برداشت نمی‌شود؟ ۱- سخنِ مؤثر را باید گفت. ۲- سکوت همواره نشانه کمال عقل است. ۳- درباره آنچه نمی‌دانی، سخن مگو. ۴- هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد. 2️⃣ کدام گزینه به موضوع آیه ۲۵ سوره حدید اشاره دارد؟ ۱- مسئولین، مجریان اصلی حکومت ۲- عبادت، هدف اصلی پیامبران ۳- نظارت بر مردم، کارکرد اصلی حکومت ۴- مردم، به‌پادارندگان اصلی عدل 3️⃣ کدام گزینه با دعای هشتم صحیفه سجادیه (ع) ارتباط کمتری دارد؟ ۱- مرد را پامال خواری می‌کند طوفان حرص ۲- خون خوری گر طلب روزی ننهاده کنی! ۳- هر که را رزق به اندازه دهند. ۴- میزبان هم رزق خود از خوان مهمان می‌خورد. 4️⃣ بر اساس آیات جزء بیست و هفتم قرآن کریم، ترجمه صحیح کلمات «مُبین» و «مَتین»، به ترتیب در کدام گزینه آمده است؟ ۱- آشکار، استوار ۲- بیانگر، با ادب ۳- آشکار، خوش‌سخن ۴- محکم، بیانگر ❗️❗️❗️❗️❗️❗️❗️❗️❗️❗️❗️ برای شرکت در مسابقه و ارائه پاسخ همین الان به سامانه Noor.ghoran.ir مراجعه فرمایید. 🎁🎁🎁🎁🎁🎁🎁🎁🎁🎁🎁🎁 هر شب 10 جایزه یک میلیون ریالی برای 10 نفر @khanehaye_norani
احادیث ناب را در این کانال ببینید کانال سخن حق @mahmoodt
«اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود.» «ما همواره در کنار ملت فلسطین خواهیم بود.» «اسرائیل دشمن بشریت و دشمن اسلام است.» «روز قدس، روز حیات مجدد اسلام است.» «مسلمین اگر چنانچه با هم وحدت کلمه پیدا کنند، نه قضیه قدس پیش می‌آید و نه قضایای افغانستان پیش می‌آید.» «روز قدس روزی‌ است که باید به همه ابرقدرت‌ها هشدار بدهیم که اسلام دیگر تحت سیطره شما و عمال خبیث شما واقع نخواهد شد.» «آرزوی ما آن است که سرزمین فلسطین مقدس و مسجدالاقصی از صهیونیست‌ها پاک شود.» «رژیم صهیونیستی، رژیمی جعلی، یاغی و مجسمه شیطان است.»
داستانی از کرامات امام هادی علیه السلام تصویر و شیر درنده خلفای عباسی هر چند از نظر نسب، قرابت و خویشاوندی با ائمه اطهار علیهم السلام داشتند و در حضرت «عبد المطلب» که پدر عباس و ابوطالب بود، مشترک بودند، ولی با این حال، بدتر از بنی امیه عمل کردند. و ظلم و ستمهای فراوانی به اولاد علی علیه السلام روا داشتند و از هیچ گونه تحقیر و ستم در مورد خاندان عصمت فروگذار نکردند. متوکل یکی از خلفای عباسی است که از هر راهی تلاش داشت امام هادی علیه السلام را تحقیر کند و شخصیت و عظمت او را درهم شکند. از جمله، روزی فردی را به سراغ شعبده باز و جادوگر بی نظیری فرستاد که اهل هندوستان و از دشمنان اهل بیت علیهم السلام به شمار می آمد. متوکل به او هزار دینار طلا داد که حضرت هادی علیه السلام را تحقیر و شرمنده کند. او نیز قبول کرد و در مجلس مهمانی خلیفه در کنار حضرت هادی علیه السلام نشست. و در قرص نانی عمل سحر انجام داد؛ به گونه ای که وقتی حضرت هادی علیه السلام دست مبارک خود را به طرف آن نان دراز کرد؛ نان به هوا پرید. و حاضران خندیدند و حضرت را به خیال خامشان تحقیر کردند. در کنار شعبده باز هندی بالشی قرار داشت که روی آن تصویر شیر بود. امامِ کائنات و صاحب ولایت تکوینی، دست مبارکش را بر آن تصویر نهاد و فرمود: این فاسق را بگیر! [با عنایت الهی و کرامت امام هادی علیه السلام ] آن تصویر به شیر درنده تبدیل شد و در جا ساحر هندی را پاره کرد و بلعید! [و جریان مجلس هارون و امام موسی بن جعفر علیهماالسلام و امام رضا علیه السلام و مأمون تکرار شد] و شرکت کنندگان در مجلس مبهوت و متحیر ماندند. متوکل از آن امام بزرگوار درخواست کرد که دستور دهد آن شیر، ساحر هندی را برگرداند. حضرت فرمود: «او را دیگر نخواهی دید. آیا تو دشمنان خدا را بر دوستان او مسلط می کنی!» این جمله را فرمود و مجلس متوکل را ترک گفت. بحار الانوار، ج 50، ص 144، ح 28؛ کشف الغمّة، ج 2، ص 392؛ تجلیات ولایت، ص 480.
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸برای سنجش ایمان افراد، کفر به طاغوت آنها را بسنجید🔸 یکی از مصادیق فهم در دین این است که وقتی از ایمان کسی تعریف می‌کنند، شما ببینید کفر به طاغوت او چگونه بوده است. تمام مشکلات عالَم اسلام این است که کفر به طاغوت را جدّی نگرفتند و از کنار آن به‌سادگی گذشتند. امام خمینی رحمه الله، حج را با برائت از مشرکین واقعاً زنده کرد. امام راحل به آن‌هایی که مخالف برائت بودند، گفت: این‌ها به آمریکا لبیک می‌گویند! کتاب آئینه تمام نما/فصل 2، درس‌های عاشورا/ صفحه 68 @haerishirazi
🙏بسم الله الرحمن الرحیم🙏 😭وداع با ماه خدا،در آخرین جمعهٔ آن😭 😔جابر بن عبدالله انصاری که از صحابه پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) بود گفت: در آخرین جمعه رمضان بر پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) وارد شدم چون چشمش به من افتاد فرمود: ای جابر این آخرین جمعه رمضان است با آن و داع کن و بگو: خدایا این را آخرین رمضان ما قرار مده حال اگر چنین کردی پس ما را ببخش و در ردیف محرومان قرار مده. چون چنین گفتی به یکی از دو نیکی دست یافتی : یا رمضان آینده را زنده ای.... و یا مشمول بخشش و رحمت پروردگار خواهی شد. ♦️عَلِيُّ بْنُ مُوسَي بْنِ طَاوُسٍ فِي كِتَابِ الْإِقْبَالِ قَالَ رَوَي الشَّيْخُ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ الدُّورْيَسْتِيُّ فِي كِتَابِ الْحُسْنَي بِإِسْنَادِهِ إِلَي جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِيِّ قَالَ دَخَلْتُ عَلَي رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه و آله و سلم فِي آخِرِ جُمُعَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَلَمَّا بَصُرَ بِي قَالَ لِي يَا جَابِرُ هَذَا آخِرُ جُمُعَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَوَدِّعْهُ وَ قُلِ: ((اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِنَا إِيَّاهُ فَإِنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِي مَرْحُوماً وَ لَا تَجْعَلْنِي مَحْرُوماً)) فَإِنَّهُ مَنْ قَالَ ذَلِكَ ظَفِرَ بِإِحْدَي الْحُسْنَيَيْنِ إِمَّا بِبُلُوغِ شَهْرِ رَمَضَانَ مِنْ قَابِلٍ وَ إِمَّا بِغُفْرَانِ اللَّهِ وَ رَحْمَتِهِ. 📚وسائل ج۷ح۱۳۶۱۷ 📚اﻹقبال ص۲۴۳ 🙏😭 التماس دعا😭🙏 @fahmvahm
مصرف زکات فطره ☘️☘️☘️☘️ مقام معظم رهبری ☘️☘️☘️☘️ استفتائات جدید س: آيا زكات فطره را مى‏توان به خانواده فقير غير متدين داد؟ ج) در زكات فطره، عدالتِ گيرنده لازم نيست؛ ولى به كسى كه آشكارا گناه كبيره انجام مى‏دهد، بنابر احتياط نبايد زكات فطره داد. س: آيا پدر مى‏تواند زكات فطره را به فرزند دانشجوى خود كه محتاج است، بدهد؟ ج) اگر فرزندان فقير باشند، پدر و مادر بايد مخارج واجب آنان را بپردازند و نمى‌توان چيزى از زكات فطره را بابت مخارج زندگى به آنها داد ولى براى اداى دين و يا مايحتاجى كه تأمين آن بر پدر واجب نيست اشكال ندارد .س: آيا جايز است زكات فطره را به عنوان هديه، به خويشاوندان آبرومند و مستحق داد؟ ج) میتواند به عنوان هديه بدهد و لازم نيست به او بگويد زكات فطره است؛ ولى بايد در نيت قصد زكات كند .س: كسى كه سيد نيست، میتواند فطره را به سيد بدهد؟ ج) خير، جايز نيست .س: آيا جايز است زكات فطره را در امور فرهنگى و مذهبى كه باعث نشر معارف دين میشود صرف كرد؟ ج) صرف زكات فطره در راه نشر معارف دين اشكال ندارد؛ ولى بهتر است آن را به فقير بدهند .س: همسرم از سادات مى‌باشند با توجه به اينکه فطريه ايشان به عهده اينجانب مى‌‌باشد و من نيز سيّد نيستم و با عنايت به اينکه فطريه سادات جداگانه دريافت مى‌شود آيا فطريه مربوط به همسرم را در محل فطريه سادات بايد قرار داد؟ ج) ملاک در پرداخت فطريه معيل (پرداخت کننده فطريه) است نه عيال، بنابراين شما نمى‌توانيد فطريه خود را به سيّد بپردازيد هر چند همسر شما از سادات باشد. س: آيا فطريه را به سادات فقير مى‌توان داد؟ ج) غير سادات نمى‌توانند به سادات فطريه پرداخت نمايند. س: اگر شخصى وضع مالى خوبى ندارد و براى مداواى بيمارى دختر بچه‌اش که هزينه زيادى دارد نيازمند پول است، آيا زکات فطره به او تعلق مى‌گيرد؟ و اگر بعداً معلوم شود كه اصلاً او مستحق نبوده حکم چيست؟ ج) اگر فقير است، زكات فطره بر او واجب نيست و مى‌توانيد زكات خود را به او بدهيد و اگر بفهميد فقير نبوده چنانچه مالى را كه به او داده‌ايد از بين نرفته باشد، مى‌توانيد پس بگيريد و به مستحق بدهيد و اگر نتوانيد پس بگيريد، بايد از مال خودتان فطره را بدهيد.
داستان ☘️☘️☘️☘️ عابدی چندین سال عبادت می کرد. در عالم رویا به او خبر دادند که خداوند مقدر فرموده است نصف عمرت فقیر باشی و نصف دیگر غنی. حال اختیارش با خود توست که نصف اول را انتخاب کنی یا دوم .در عالم رویا گفت: زن صالحه و عاقلی دارم، با او مشورت کنم. زن گفت: نصف اول را غنی انتخاب کن. به مروردر زندگی اش نعمت فزونی یافت ، زن گفت: ای مرد وعده خداست، همین طور که خدا نعمت می دهد تو هم انفاق کن. او هم چنین کرد. نصف عمرش گذشت منتظر بود تا فقر بیاید اما فرقی نکرد. همین طور نعمت خدا بر او جاری بود، به او خبر دادند تو تشکر کردی ما هم زیاد کردیم.شکر مال انفاق است چنان که کفرانش روی هم گذاشتن است. ☘️☘️☘️☘️ وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ ﴿ابراهیم - ۷) و آنگاه كه پروردگارتان اعلام كرد كه اگر واقعا سپاسگزارى كنيد [نعمت] شما را افزون خواهم كرد و اگر ناسپاسى نماييد قطعا عذاب من سخت‏ خواهد بود (۷)
آیت الله العظمی سیستانی مصرف زکات فطره مسأله ۲۰۲۳ ـ زکات فطره را ـ بنا بر احتیاط واجب ـ باید فقط به فقرا داد ـ و منظور فقرای شیعه است ـ که دارای شرایط گذشته در مستحقین زکات مال هستند، و چنانچه در شهر از فقرای شیعه کسی نباشد می‌تواند آن را به فقرای دیگر مسلمانان داد، ولی در هر صورت نباید به ناصبی داده شود. مسأله ۲۰۲۴ ـ اگر طفل شیعه‌ای فقیر باشد، انسان می‌تواند فطره را به مصرف او برساند، یا به واسطه دادن به ولی او، ملک طفل نماید. مسأله ۲۰۲۵ ـ فقیری که فطره به او می‌دهند، لازم نیست عادل باشد، ولی احتیاط واجب آن است که به شراب‌خوار، و بی‌نماز، و کسی که آشکارا معصیت می‌کند، فطره ندهند. مسأله ۲۰۲۶ ـ به کسی که فطره را در معصیت مصرف میکند، نباید فطره بدهند. مسأله ۲۰۲۷ ـ احتیاط مستحب آن است که به یک فقیر کمتر از یک صاع فطره ندهند، مگر اینکه به فقرایی که جمع شده‌اند نرسد، ولی اگر بیشتر بدهند هیچ اشکال ندارد. مسأله ۲۰۲۸ ـ اگر از جنسی که قیمتش دو برابر قیمت معمولی آن است، مثلاً از گندمی که قیمت آن دو برابر قیمت گندم معمولی است، نصف صاع بدهد کافی نیست، بلکه اگر آن را به قصد قیمت فطره هم بدهد کافی نیست. مسأله ۲۰۲۹ ـ انسان نمی‌تواند نصف صاع را از یک جنس مثلاً گندم، و نصف دیگر آن را از جنسی دیگر، مثلاً جو بدهد، بلکه اگر آن را به قصد قیمت فطره هم بدهد کافی نیست. مسأله ۲۰۳۰ ـ مستحب است در دادن زکات فطره، خویشان و همسایگان فقیر خود را بر دیگران مقدّم دارد، و سزاوار است که اهل علم و دین و فضل را به دیگران نیز مقدم دارد. مسأله ۲۰۳۱ ـ اگر انسان به خیال اینکه کسی فقیر است به او فطره بدهد و بعد بفهمد فقیر نبوده، چنانچه مالی را که او داده از بین نرفته باشد، باید پس بگیرد و به مستحق بدهد، و اگر نتواند بگیرد، باید از مال خودش عوض فطره را بدهد، و اگر از بین رفته باشد، در صورتی که گیرنده فطره میدانسته آنچه را که گرفته فطره است، باید عوض آن را بدهد، و اگر نمیدانسته، دادن عوض بر او واجب نیست، و انسان باید عوض فطره را بدهد. مسأله ۲۰۳۲ ـ اگر کسی بگوید فقیرم، نمیشود به او فطره داد، مگر آنکه از گفته او اطمینان پیدا شود، یا انسان بداند که قبلاً فقیر بوده است
🌹🌹🌹🌹 جزء آخر قرآن کریم 👇👇👇👇
نمره مسلمانیمان چند است ؟ ✳️✳️✳️✳️ بعد از مرحله ایمان که اعتقادی است یعنی قبول داشتن اصول دین نوبت به مرحله عمل می رسد که از آن به عنوان فروع دین نام می بریم فروع دین ده تاست . نماز . روزه . خمس . زکات. حج . جهاد . امر به معروف . نهی از منکر . تولی . تبری شاید همه اینها را ازحفظ باشیم . قدیما توی هر جمعی که بود پدر مادرها اصول دین و فروع دین و 12 امام را از بچه ها می پرسیدند . خودش شده بود یک مسابقه . و یک موضوع برای پز دادن برخی پدر و مادرها . حالا که دیگه از این خبرها نیست بیائید خودمان را قاضی قرار دهیم و ببینیم نمره ما در عمل به ده تا فروع دین چند است ؟ چند تاشو قبول داریم و به آن عمل می کنیم ؟ به نظر شما چند درصد از مردم به هر ده تاش عمل می کنند .؟ اینجوری که من دیدم خیلیها 8 تایی اند .یعنی دوتاش را میزارند کنار . میگن بابا خرج داره . خمس و زکات بعضیها نماز را کنار گذاشتن میگن کار یک روز دو روز که نیست بعضی ها هم که خیلی شکمو هستند با روزه کنار نمیان و ........ بالاخره خیلی ها فکر می کنند که دوتای آخرش از همه آسونتره شما چه فکر می کنید واقعا آسونتره ؟ من که میگم از همش سخت تره به تاریخ نگاه کنید بعد پیامبر (ص) اونایی که حق علی را گرفتند . دختر پیامبر را به شهادت رسوندند . با امام حسن آن رفتار را داشتند . توی کربلا مقابل امام حسین قرار گرفتند و کردند آنچه را نباید می کردند و .... همین طور بیان تا زمان خودمان اونایی که از خواص انقلاب بودند و بعد در مقابل امام و رهبری ایستادند . سنگ آمریکا و ... به سینه می زنند و .... توی کدوم یک از ده تا فروع دین مشکل داشتند و دارند . خوب که فکر کنی تولی وتبری . یعنی یا دوست و دوشمن را نشناختند که می شود بی بصیرتی و یا دنیایشان را در این دیدند که جای این دوتارا عوض کنند بجای انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم (( حرب لمن سالمکم و سلم لمن حاربکم عمل کردند .)) اینجا شیطان ابزار کار قویتری دارد حب دنیا حب جاه و مقام و پول و شهرت کار خودش را می کند . وای برما و برمسلمانی ما امام زمان (عج) انشاءالله ظهور فرمایند کدام طرفی خواهیم بود . اگر میخواهیم بدانیم کدوم طرفی هستیم . میزان اعتقادات به اصول و عمل به همه فروع را بررسی کنیم ببینیم نمره مسلمانیمان چنده . اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا
روزه افراد مسن ☘☘☘☘☘ روزه گرفتن افراد مسن اعم از زن و مرد، دو گونه است: یا به صورتی است که به خاطر ضعف و کهولت، امکان روزه گرفتن ندارد و یا آن چنان پا به سن گذاشته نیست که اصلا نتواند روزه بگیرد، بلکه روزه گرفتن برایش مشقت دارد. امام خمینی (ره)، آیت ا... صافی گلپایگانی و آیت ا... نوری همدانی فرموده اند: در هر دو صورت روزه بر آن‌ها واجب نیست. با این تفاوت که در صورت دوم یعنی صورتی که روزه گرفتن مشقت دارد، باید برای هر روز یک مد که تقریبا ۱۰ سیر یا ۷۵۰ گرم است، گندم یا جو یا مانند آن‌ها به فقیر بدهد. آیت ا... مکارم تفاوتی بین این دو دسته نگذاشته و چنین فتوا داده است: «مرد و زن پیر که روزه گرفتن برای آن‌ها مشکل است می‌توانند روزه را ترک کنند، ولی باید برای هر روز یک مد (تقریبا ۷۵۰ گرم) گندم یا جو و مانند این‌ها به فقیر بدهند و بهتر آن است به جای گندم و جو نان را انتخاب کنند و در این صورت احتیاط واجب این است به اندازه‌ای باشد که گندم خالص آن مقدار یک مد شود.» منبع سایت باشگاه خبرنگاران جوان
💐💐💐💐💐 بسم الله الرحمن الرحیم کم کم غروب ماه خدا دیده می شود         صد حیف ازین بساط که برچیده میشود در این بهار رحمت و غفران ومغفرت    خوشبخت آنکسی ست که بخشیده میشود عید سراسر نور و رحمت الهی بر پیروان آیین محمدی مبارک باد . طاعات و عبادات مقبول درگاه حق ☘️☘️☘️☘️☘️ موسسه فرهنگی قرآن و عترت منهاج عشق آباد
عید سعید فطر مبارک باد
حکایتهای بهلول آورده‌اند که روزی بهلول به حمام رفت، ولی خدمتکاران حمام به او بی اعتنایی نمودند و آن طور که باید بهلول را کیسه نزدند. با این حال بهلول وقت خروج از حمام ده دینار به اوستای حمام داد. کارگران و دلاکان حمام چون این بذل و بخشش را بدیدند، همگی پشیمان شدند که چرا نسبت به او بی اعتنایی کردند. بهلول هفته دیگر نیز به حمام رفت. ولی این بار تمام کارگران با احترام کامل او را شستشو نموده و بسیار او را احترام گذاشتند. ولی با این‌همه تلاش و احترام، بهلول به هنگام خروج فقط یک دینار به آنها داد. حمامی متغیر گردیده و با غضب پرسید؛  سبب بخشش بی‌جهت هفته قبل و رفتار امروزت چیست؟ بهلول گفت: مزد امروز حمام را هفته قبل که حمام آمده بودم پرداختم و مزد آن روز حمام را امروز می پردازم تا شما ادب شده و رعایت مشتری های خود را بکنید... حکایت می کنند که روزی، شخصی بهلول را در قبرستان دید، از او پرسید : اینجا چه می‌کنی؟ بهلول گفت: همنشینی می‌کنم با جماعتی که مرا اذیت نمی‌کنند و اگر از آخرت غفلت کنم، مرا یادآوری و تذکر می‌دهند، اگر از آنها دور شوم غیبت مرا نمی‌کنند.   حکایت شیرینی از او نقل می کنند که روزی، خلیفه زمان بهلول را احضار کرد و گفت: خوابی دیده‌ام، می‌خواهم تعبیرش کنی. بهلول گفت؛ چیست ؟ خلیفه گفت: خواب دیدم به جانور ترسناکی تبدیل شده‌ام و نعره زنان به اطراف خود هجوم می‌برم و آنچه از خرد و کلان در سر راه خود می بینم درهم می‌شکنم و می‌بلعم. بگو تعبیرش چیست؟ بهلول گفت: من تعبیر واقعیت ندانم، فقط خواب تعبیر می کنم. روزی بهلول در قصر خلیفه کنار پنجره نشسته بود و بیرون را می نگریست . خلیفه پرسید : آن بیرون چه می بینی ؟ گفت : دیوانگان انبوه که در رفت و آمد ند و خود نمی دانند چه می کنند و عجیب این است که اگر آن سوی پنجره بودم و داخل قصر را تماشا می کردم ، باز هم جز این نمی دیدم. حکایت خلیفه شدن بهلول از آن حکایت های است که تامل هر انسانی را بر می‌انگیزد. می گویند روزی هارون الرشید از بهلول پرسید : دوست داری خلیفه باشی؟ بهلول گفت : نه ! هارون الرشید گفت؛ چرا ؟ بهلول گفت؛ از آن رو که من به چشم خود تا به حال مرگ سه خلیفه را دیده ام . ولی تو که خلیفه‌ای مرگ یک بهلول را هم ندیده ای. آورده‌اند که....روزی هارون الرشید از کنار گورستان می‌گذشت که دید، بهلول و علیان مجنون با هم نشسته و سخن می‌گویند. خواست چشم زهری از انها بگیرد و دستور داد هر دو را آوردند. خلیفه فریاد زد و گفت؛ من امروز دیوانه می‌کشم . جلاد را طلب کنید. جلاد آنی با شمشیر کشیده، حاضر شد. علیان را بنشاند که گردن زند. بهلول پرسید: ای هارون چه می‌کنی؟ هارون گفت: امروز دیوانه می‌کشم. بهلول گفت : سبحان الله، ما در این شهر دو دیوانه بودیم، تو سوم ما شدی . تو ما را بکشی چه کسی تو را بکشد.   حکایت می کنند که روزی، هارون الرشید طعامی برای بهلول فرستاد . خادم طعام را نزد بهلول برد و پیش او گذاشت و گفت؛ این طعام را خلیفه مخصوص تو فرستاده است.  بهلول طعام را برداشته و جلوی سگی که کنار کوچه بود، گذاشت. خادم فریاد کشید؛ چرا طعام خلیفه را پیش سگ می‌گذاری؟! بهلول پاسخ داد؛ دم مزن، اگر سگ نیز بشنود این طعام خلیفه است، هرگز لقمه‌ای از آن نخواهد خورد‌؟!   حکایت می کنند که فقیرترین فرد از دید بهلول خلیفه زمان خویش بود چرا که.... روزی هارون به بهلول پولی داد تا بین فقرا تقسیم کند. بهلول پول را گرفت و چند لحظه بعد به خلیفه باز گرداند. هارون دلیل این کارش را پرسید؟ بهلول گفت: من هر چه فکر کردم از خلیفه فقیرتر و نیازمندتر نیافتم به خاطر اینکه ماموران تو با زور از مردم باج و خراج می‌گیرند و به خزانه تو می ریزند. حکایت زیبای آورده‌اند که روزی از بهلول پرسیدند : راز طول عمر در چیست ؟ گفت : در زبان آدمی . گفتند؛ چگونه است آن راز؟ گفت؛ آن‌است که هر اندازه زبان آدمی کوتاه باشد، عمرش دراز می‌شود و هر چه زبان دراز شود، از طول عمر آدمی کاسته می شود ...؟ از بهلول پرسیدند که وقت طعم خوردن چه موقع است ؟ پاسخ داد؛ غنی را وقتی که گرسنه شود و فقیر را وقتی که بیابد. روزی بهلول به شتاب تمام راه می‌رفت، پرسیدند : با این شتاب کجا می روی؟ گفت؛ می روم تا از دعوای دو نفر جلوگیری کنم. گفتند: کدام دو نفر؟ گفت: خودم و آن کسی که دارد دنبال من می دود! روزی خلیفه به بهلول گفت؛ چرا خدا را شکر نمی‌کنی از زمانی که من بر شما حاکم شده‌ام ، طاعون از میان شما رفع شده است ؟ بهلول گفت: خداوند عادل تر از آن است که در یک زمان دو بـلا بر بندگانش گمارد.   بهلول را پرسیدند که عصا به چه کار آید ؟ بهلول گفت: عصا به این کار آید که روزی هزار بار زمین می خورد تا صاحبش زمین نخورد.
قال رسول الله ص :🌷 یااباذر ❗️ مامن شاب یدع لله الدنیا ولهوها واهرم شبابه فی طاعه الله الا اعطاه الله اجر اثنین وسبعین صدیقا❇️ الامالی ،الطوسی ص۵۳۵. رسول خدا ص فرمود: هرجوانی که دنیا وسرگرمی آن را برای خدا کنار گزارد وجوانی خویش را در اطاعت الاهی سپری کند خداوند به او پاداش ۷۲ صدیق عطا می فرماید..🌴
🔴 عيد فطر نماد وحدت است ✍️ 🔹 هیچ فکر کرده ایم چرا واژه «اداره» را برای بخش های حکومت بکار می بریم؟ چون «گردش» است و گردش حول یک محور است. تمام چرخ ها در صنعت دایره هستند. چرا بیضی نسیتند؟ چون بیضی دو کانون دارد؛ آیا اداره یک مملکت از قانون صنعت و اجتماع می تواند جدا باشد؟ 🔸 در مسئله رویت هلال اگر بر مبنای شهادت شهود فردی عمل کنیم و در نتیجه اختلاف نظر حاصل شود، بعضی باید روزه را واجب بدانند که خوردن آن کفاره آنچنانی دارد و بعضی باید روزه را حرام بدانند و در نماز عید شرکت کنند. ✅ آیا با اختلاف در مساله جشن عید، جشن ما و عزای دشمن خواهیم داشت یا عزای ما و جشن دشمن؟ عقل می گوید حرام و واجب قرار دادن روزه برای آن بوده که همه با هم بگیرند و همه با هم افطار کنند. 🔹 اگر روزه عید حرام نبود، بسیاری به عنوان بدرقه رمضان روزه می گرفتند و وحدت حاصل نمی شد. پس حکیمی که فکر حفظ وحدت از راه حرام کردن روزه در بعد از ماه را کرده بود، فکر حفظ وحدت در اعلام رؤیت و عدم رؤیت را هم کرده است و اگر نه، پس امام برای چیست؟ 🔸 عید گرفتن یا آخر رمضان دانستن مثل ذکر رکوع نیست که مومنین در انتخاب آن آزادند. بلکه هماهنگی در شروع و اتمام رکوع است. اضافه شدن چند رکوع [در نماز جماعت] و به خاطر اشتباه ماموم پذیرفته است؛ اما [اضافه شدن رکوع] در نماز فرادا پذیرفته نیست. 💢 حال که اسلام جهانی نیست که همه مسلمین جهان در یک روز عید بگیرند، لااقل در هر کشور به یک مرکز اکتفا شود و این زیبایی را بر زیبایی دیگر بیافزاییم.
بسم الله الرحمن الرحیم 🌸🌷🌸🌷🌸🌷 وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقًا قَالُوا هَذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِنْ قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ ﴿۲۵﴾ 🌸🌷🌸🌷🌸🌷 و كسانى را كه ايمان آورده‏ اند و كارهاى شايسته انجام داده‏ اند مژده ده كه ايشان را باغهايى خواهد بود كه از زير [درختان] آنها جويها روان است هر گاه ميوه‏ اى از آن روزى ايشان شود مى‏ گويند اين همان است كه پيش از اين [نيز] روزى ما بوده و مانند آن [نعمتها] به ايشان داده شود و در آنجا همسرانى پاكيزه خواهند داشت و در آنجا جاودانه بمانند (۲۵)
داستان روزی ابوریحان درس به شاگردان می گفت که خونریز و قاتلی پای به محل درس و بحث نهاد. شاگردان با خشم به او می نگریستند و در دل هزار دشنام به او می دادند که چرا مزاحم آموختن آنها شده است. آن مرد رسوا روی به حکیم نموده چند سئوال ساده نمود و رفت. فردای آن روز، شاعری مدیحه سرای دربار، پای به محل درس گذارده تا سئوالی از حکیم بپرسد. شاگردان به احترامش برخاستند و او را مشایعت نموده تا به پای صندلی استاد برسد. دیدند از استاد خبری نیست. هر طرف را نظر کردند، اثری از استاد نبود . یکی از شاگردان که از آغاز چشمش به استاد بود و او را دنبال می نمود در میانه کوچه جلوی استاد را گرفته و پرسید: چگونه است دیروز آدم کشی به دیدارتان آمد پاسخ پرسش هایش را گفتید و امروز شاعر و نویسنده ای سرشناس آمده، محل درس را رها نمودید؟ ابوریحان گفت: یک بزهکار تنها به خودش و معدودی لطمه می زند، اما یک نویسنده و شاعر خود فروخته کشوری را به آتش می کشد. شاگرد متحیر به چشمان استاد می نگریست که ابوریحان بیرونی از او دور شد. ابوریحان با رفتارش به شاگردان فهماند كه هنرمند و نویسنده مزدور، از هر کشنده ای زیانبارتر است. ابوریحان بیرونی دانشمند آزاده ای بود که هیچگاه کسب قدرت او را وسوسه ننمود و همواره عمر خویش را وقف ساختن ابوریحان های دیگر کرد
داستان بو علی سینا و مرد کناس ✳️✳️✳️ بوعلی سینا مدت زیادی از عمرش را به سیاست و وزارت گذراند و وزارت چند پادشاه را داشته است و این از جمله چیزهایی است كه علمای بعد از او بر وی عیب گرفته اند كه این مرد وقتش را بیشتر در این كارها صرف كرد، در صورتی كه با آن استعداد خارق العاده می توانست خیلی نافع تر و مفیدتر واقع شود. یك وقتی بوعلی با همان كبكبه و دبدبه و دستگاه وزارتی و غلام ها و نوكرها داشت از جایی عبور می كرد، به مرد كناسی برخورد كرد كه داشت كناسی می كرد و مستراحی را خالی می نمود. بوعلی هم معروف است كه سامعه خیلی قوی داشته و حتی مطالب افسانه واری در این مورد می گویند. كناس با خودش شعری را زمزمه می كرد. صدا به گوش بوعلی رسید: گرامی داشتم ای نفس از آنت كه آسان بگذرد بر دل جهانت بوعلی خنده اش گرفت كه این مرد دارد كناسی می كند و منت هم بر نفسش می گذارد كه من تو را محترم داشتم برای اینكه زندگی بر تو آسان بگذرد. دهنه اسب را كشید و آمد جلو گفت: انصاف این است كه خیلی نفست را گرامی داشته ای! از این بهتر دیگر نمی شد كه چنین شغل شریفی انتخاب كرده ای. مرد كناس، از هیكل و اوضاع و احوال شناخت كه این آقا وزیر است. گفت: نان از شغل خسیس خوردن به كه بار منت رییس بردن. گفت: همین كار من از كار تو بهتر است. بوعلی از خجالت عرق كرد و رفت.
حدیث پیامبر(صلی الله علیه وآله): «مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ اَلْقی کَلَّهُ عَلَی النّاسِ؛ ملعون است، ملعون است کسی که سَرْبار دیگران باشد.» پیامبر(صلی الله علیه وآله): «مَنْ اَکَلَ مِنْ کَدِّ یَدِهِ نَظَرَ اللهُ اِلَیْهِ بِالرَّحْمَةِ ثُمَّ لا یُعَذِّبُهُ اَبَداً؛ هر که از دسترنج خود بخورد، خدا به وی نگاه محبت‌آمیز خواهد افکند و آن گاه هرگز او را عذاب نخواهد کرد ✳️✳️✳️✳️ هرکه نان از عمل خویش خورد منّت حاتم طایی نبرد.» به حاتم طایی گفتند: «از تو بزرگ‌همت‌تر در جهان دیده‌ای یا شنیده‌ای؟»‌ گفت: «بلی!‌ یک روز، چهل شتر برای امرای عرب قربانی کرده بودم. پس برای حاجتی بیرون رفتم. خارکنی را دیدم، پُشته فراهم کرده است. به او گفتم به مهمانی حاتم نمی‌آیی؟ گفت: «هر که نان از عمل خویش خورد * منّت حاتم طایی نبرد.» من او را به همت و جوان مردی از خود برتر دیدم. پیامها در مورد افرادی استفاده می‌شود که به دلیل مناعت طبع، دست نیاز به سوی دیگران دراز نمی‌کنند و به داشته‌های خود، قناعت می‌کنند
قرآن کریم وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُلْ رَبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا ﴿اسراء -۲۴﴾ و از سر مهربانى بال فروتنى بر آنان بگستر و بگو پروردگارا آن دو را رحمت كن چنانكه مرا در خردى پروردند