اى خداوندى كه گره كارهاى فرو بسته به تو گشوده مىشود و سختيها به تو آسان مى گردد، اى خداوندى كه از تو خواهند رهايى از تنگناها را
و يافتن آسودگى را به قدرت تو دشوارى خوارمايه گردد و به لطف تو اسباب كارها ساخته آيد. قضا به قدرت تو جارى است و هر چيزى بر وفق اراده تو پديد آمده است:
به مشيت تو فرمانبر است و به گفتار آمرانهاش نياز نيست، به اراده تو بازداشتنى است و به گفتار بازدارندهاش نياز نيست.
تويى آن كه در مهمات بخوانند و در سختيها به او پناه جويند. هيچ بلايى از سرما نرود جز آنكه تواش برانى و هيچ اندوهى از دل ما رخت نبندد مگر آنكه تواش از ميان بردارى.
اى پروردگار من، بر من محنتى رسيده كه بار گرانش مرا از پاى در آورده است و به رنجى در افتاده ام كه بر خود هموار نتوانم كرد.
تو خود به قدرت خويش آن محنت و رنج بر من وارد آورده اى و به سوى من روانه داشته اى.
آنچه را تو وارد آورده اى كس بازگرداندن نتواند و آنچه را تو روانه داشته اى كس دفع نتواند و آن در را كه تو بسته اى كس گشادن نتواند و آن در را كه تو گشاده اى كس بستن نتواند.
چون كسى را به رنج افكنى كس راحتش نرساند و چون كسى را خوار دارى كس عزيز نگرداند.
پس درود بفرست بر محمد و خاندانش. اى پروردگار من، به فضل خويش در آسايش بر من بگشاى و به قدرت خويش سطوت اندوه را بر من بشكن
و در آنچه زبان شكايت گشوده ام به رحمت نظر كن و مرا حلاوت استجابت در هر چه خواسته ام بچشان
و از نزد خويش رحمتى و گشايشى خوشگوار بر من ارزانى دار و راه رهايى در پيش پاى من بگشاى.
چنان مكن كه به سبب اندوه از انجام دادن فرايض و مستحبات تو بازمانم،
كه من اى پروردگار، در برابر اين محنت كه بر من وارد آمده بىطاقتم و پيمانه شكيباييم از آن اندوه كه نصيب من گرديده اينك لبريز است. تنها تويى كه توانى آن اندوه را از ميان بردارى
و آن بلا را كه بدان گرفتار آمده ام دفع كنى. پس مرا از بند بلا وارهان اگر چه شايسته آن نباشم. يا ذا العرش العظيم.
🌸پيامبر اکرم صلّ ٱللّهَ علیهِ و آله فرمودند :🌸
مَنْ سَعَی لِمَرِیضٍ فِی حَاجَةٍ قَضَاهَا أَوْ لَمْ یقْضِهَا خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ کیوْم وَلَدَتْهُ أُمُّه
✅ کسی که برای برآوردن حاجت شخص بیماری کوشش کند -خواه آن حاجت برآورده شود یا نه- همه گناهانش آمرزیده می شود، همانند روزی که از مادر متولد شده است.
📚من لایحضره الفقیه، ج۴، ص۱۶
نقل از کانال آیت الله مجتهدی
دجال فردی است که در آخر الزمان و پیش از قیام مهدی (عج) خروج می کند و غیر عادی است و با انجام کارهای شگفت انگیز جمع زیادی از مردم را می فریبد و سرانجام به دست عیسی مسیح (ع) در کنار دروازه ”لد“ در منطقه شام به هلاکت می رسد. در مورد دجال نظریه های متعددی طرح شده است مثلا گروهی آن را فردی نامیده اند و دسته ای آن را جریانی می دانند و نه شخص معین که مطرح کردن این امور مجال دیگری را می طلبد. [7]
پی نوشت ها
[1] کمال الدین، ص 651. و بحار الأنوار، ج 52، ص 215؛ و کنز العمال، ج 14، ص 272؛ تاریخ غیبت کبری، ص 518 الی 520.
[2] مراصد الاطلاع، ج1، ص239؛ وافی، ج2، ص 442؛ مسائل العشره چاپ شده در مجموع مصنفات شیخ مفید، ج 3، ص 122 و غیبت نعمانی، ص 252، منتخب الأثر، ص 459؛ کتاب الغیبه نعمانی ص 252، تاریخ غیبت کبری ص 499 ـ 520.
[3] تاریخ غیبت کبری، ص 525، کتاب غیبت نعمانی 252.
[4] منتخب الأثر، 459، تاریخ الغیبه الکبری، ص 511؛ الارشاد، ج2، ص374؛ اعلام الوری، ص 427.
[5] تاریخ ما بعد الظهور/176 ـ کشف الغمه ج3، ص 260 ، وافی، ج 2، ص 445 ـ 446، کتاب الغیبه، شیخ طوسی، ص 435 و454 و453 – ارشاد، ج2، ص 371؛ کمال الدین / 651 بحار الأنوار، ج52، ص204-288-290؛ منتخب الاثر، ص 459، غیبت نعمانی/254.
[6] سنن ترمذی، ج4، ص 507 ـ 519؛ سنن ابی داوود؛ ج4، ص 115؛ صحیح مسلم، ج 18، ص 46 و 81.
[7] بحارالأنوار، ج 52، ص 193و209؛ کمال الدین 525 و 526؛ کشف الغمه، ج 3، ص 281؛ المسائل العشر، چاپ شده در مصنفات شیخ طوسی، ج3، ص 122؛ ارشاد، ج2، ص 371، کنز العمال، ج 14، ص 198ـ200.
سوال
علائم نهایی پیش از ظهور امام زمان (عج) چیست؟ منبع - سایت حوزه
پاسخ
علائم ظهور حضرت مهدی (عج) بر دو دسته تقسیم می شوند:
الف: علائم حتمی و قطعی؛
ب: علائم غیر حتمی و غیر قطعی که البته در این علائم هم ممکن است اختلاف نظر وجود داشته باشد.
علائم غیر حتمی فراوان هستند و نوعاً بعضی از آنان به وقوع پیوسته است اما علائم حتمی و قطعی هنوز رخ نداده اند بعضی از این علائم قطعی عبارتند از:
1. خروج سفیانی: پیش از ظهور مردی از نسل ابوسفیان در منطقه شام خروج می کند و با تظاهر به دینداری گروه زیادی از مسلمانان را می فریبد و به گرد خود می آورد و بخش گسترده ای از سرزمینهای اسلام را به تصرف خویش در می آورد و بر مناطق پنجگانه شام، حمص، فلسطین، اردن و قنسرین (نام شهری در نزدیکی حلب) و منطقة عراق سیطره می یابد و در کوفه و نجف به قتل عام شیعیان می پردازد و برای کشتن و یافتن آنان جایزه تعیین می کند آنگاه که از ظهور امام زمان باخبر می شود با سپاهی گران به جنگ وی می رود که در منطقه بیداء (بین مکه و مدینه) با سپاه امام (ع) برخورد می کند و به امر خدا همه لشگریان وی به جز چند نفر در زمین فرو می روند و هلاک می شوند. [1]
2. خسف در بیداء: خسف یعنی فرو رفتن و پنهان شدن، و بیداء نام منطقه ای در مکه و مدینه است. ظاهراً لشگر سفیانی در این منطقه که به قصد جنگ با امام عصر(عج) آمده است در زمین فرو می روند. [2]
3. خروج یمانی: سرداری از یمن قیام می کند و مردم را به حق و عدل دعوت می کند این نشانه در منابع عامه نیست ولی در مصادر شیعه روایات فراوانی در این باره وجود دارد. امام صادق (ع) فرمود: قیامهای سه گانه خراسانی، سفیانی، یمانی در یک سال و یک ماه و یک روز خواهد بود و هیچ پرچمی به اندازه پرچم یمانی دعوت حق و هدایت نمی کند و هم فرمود که یمانی از علائم حتمی است. [3]
4. قتل نفس زکیه: زکیه یعنی فرد پاک و بی گناه و کسی که قتلی انجام نداده است و جرمی ندارد. در آستانه ظهور مهدی (عج) در گیرودار مبارزات زمینه ساز انقلاب حضرت مهدی (عج) فردی پاکباخته و مخلص از اولاد حضرت امام حسن مجتبی (ع) در راه امام می کوشد و در این راه مظلومانه به قتل می رسد. روایات گاهی نفس زکیه و گاهی «سید حسنی» گفته اند امام باقر (ع) فرمود: بین ظهور مهدی (عج) و کشته شدن نفس زکیه بیش از پانزده شبانه روز فاصله نیست. [4]
5. صیحه آسمانی: منظور از صیحه آسمانی صدایی است که در آستانه ظهور حضرت مهدی در آسمان شنیده می شود و همه مردم آن را می شنوند در روایات تعبیر به «نداء» «فزعه» «صوت» نیز بکار رفته است که ظاهر آن نشان می دهد که هر یک از اینها نشانه جداگانه ای است که پیش از ظهور واقع می شود لکن به نظر می رسد که اینها تعبیر از یک واقعیت است و ممکن هم هست که از سه حادثه جدای از هم خبر داده باشند که اول صداهای هولناکی برآید و همه را به خود متوجه کند (صیحه) و به دنبال آن صدای مهیب و هولناکی شنیده شود که دلهای مردم را به وحشت اندازد (فزعه) و آن گاه از آسمان صدایی شنیده می شود که مردم را به سوی مهدی(عج) فرا می خواند (نداء) روایاتی که از این معنا خبر داده اند از طریق شیعه و سنی فراوان هستند. امام باقر (ع) می فرماید: ندا کننده ای از آسمان نام قائم را ندا می کند پس هر که در شرق و غرب است آن را می شنود و از وحشت این صدا خوابیده ها بیدار و ایستادگان نشسته و نشستگان بر دو پای خویش می ایستند رحمت خدا بر کسی که از این صدا عبرت گیرد و ندای وی را اجابت کند زیرا صدای نخست، صدای جبرئیل روح الأمین است.
آنگاه می فرماید: این صدا در شب جمعه بیست و سوم ماه رمضان خواهد بود در این هیچ شک نکنید و بشنوید و فرمان برید، در آخر روز شیطان فریاد می زند که «فلانی مظلوم کشته شد» تا مردم را بفریبد و به شک اندازد. و امام صادق (ع) می فرماید: در ابتدای روز گویند ه ای در آسمان ندا می دهد که آگاه باشید که حق با علی و شیعیان اوست. پس از آن در پایان روز شیطان که لعنت خدا بر او باد از روی زمین فریاد می زند که حق با عثمان و پیروان اوست پس در این هنگام باطل گرایان به شک می افتند هرگاه گوینده ای از آسمان نداء بزند که حق با اولاد محمد(ص) است در آن هنگام ظهور مهدی(عج) به سر زبانها می افتد به گونه ای که غیر از او یاد نمی کنند. [5]
6. خروج دجال: این نشانه در کتب اهل سنت از علائم برپایی قیامت شناخته شده است [6] ولی در منابع روایی شیعه از نشانه های ظهور است. و اشکال ندارد که هم علامت ظهور و هم علامت معاد باشد. چون خود ظهور امام عصر (عج) هم از علائم آخرالزمان می باشد.
به نام خدا ی رحمان و رحیم
نجوایی با خدا در کلام خدا
دلم از این همه نگرانی روزگار گرفته بود خواستم کسی رابیابم و با او دردل کنم که از ته دلم گفتم خدا چه کنیم .؟
فرمود :ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ ﴿غافر – 60﴾
بخوانید مرا تا اجابت کنم (خواسته ) شمارا
گفتم خدایا کجا بخوانمت که به من نزدیکتر باشی؟
فرمود :وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ ﴿۱۸۶بقره﴾
و هرگاه بندگان من از تو در باره من بپرسند [بگو] من نزديكم و دعاى دعاكننده را به هنگامى كه مرا بخواند اجابت مى كنم پس [آنان] بايد فرمان مرا گردن نهند و به من ايمان آورند باشد كه راه يابند
گفتم خدایا شرمنده ام خیلی گناه و ناشکری به درگاهت کردم .با این حال مرا می پذیری ؟
فرمود :يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ ﴿۵۳- زمر﴾
اى بندگان من كه بر خويشتن زياده روى روا داشته ايد از رحمت خدا نوميد مشويد در حقيقت خدا همه گناهان را مى آمرزد كه او خود آمرزنده مهربان است.
گفتم خدایا این چه سختی و دشواری است که به ما روی کرده است تا کی ادامه دارد پایانش چه می شود ؟
فرمود :فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا ﴿۵- شرح﴾ إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا ﴿۶-شرح﴾
پس [بدان كه] با دشوارى آسانى است آرى با دشوارى آسانى است .
گفتم خدایا می گویند خیلی خطرناک است و هیچ داروئی برایش نیست ؟
فرمود : اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَمِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ يَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَيْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ وَأَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَاطَ بِكُلِّ شَيْءٍ عِلْمًا ﴿۱۲﴾
خدا همان كسى است كه هفت آسمان و همانند آنها هفت زمين آفريد فرمان [خدا] در ميان آنها فرود مى آيد تا بدانيد كه خدا بر هر چيزى تواناست و به راستى دانش وى هر چيزى را در بر گرفته است.
گفتم خدایا چه کنیم که مورد عنایت تو باشیم ؟
فرمود :َاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوا لِي وَلَا تَكْفُرُونِ ﴿۱۵۲-بقره﴾
پس مرا ياد كنيد [تا] شما را ياد كنم و شكرانه ام را به جاى آريد و با من ناسپاسى نكنيد.
گفتم خدایا دوای این دل پر آشوبم چیست ؟ چه کنیم ؟
فرمود :يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ ﴿۱۵۳-بقره﴾
اى كسانى كه ايمان آورده ايد از شكيبايى و نماز يارى جوييد زيرا خدا با شكيبايان است
الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ ﴿۲۸ رعد﴾
همان کسانى كه ايمان آورده اند و دلهايشان به ياد خدا آرام مى گيرد آگاه باش كه با ياد خدا دلها آرامش مى يابد.
الهی آمین
ماشاءَاللهُ لاحَولَ ولا قُوَّةَ اِلّا بِالله
تهیه شده در مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت منهاج عشق آباد
هدف خارج شدن دقایقی از این حال و هوای کرونایی و نجوایی قرآنی با خدا بود . التماس دعا
معجزات آیت الکرسی و فضیلت تلاوت آیت الکرسی در این بخش شامل سخنان ائمه در مورد این آیه ی شریفه و ثواب خواند آن است که می خوانید.
این آیه شریف نزد پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع)دارای اهمیت خاصّی بوده، و با مراجعه به شمار زیادی از روایات، در باب فضیلت و ثواب قرائت آیه مذکور، می توان به جایگاه و ارزش آن پی برد.
خداوند در یک حدیث قدسی می فرماید :این آیه با عظمت و پر خیر و برکت را به بندگانم هدیه می کنم.
درباره فضیلت و منزلت این آیه، از پیامبر (ص)نقل شده که آیت الکرسی سید آیه ها و برترین آیه قرآن است و همه خیرهای دنیا و آخرت را دربر دارد و نزد ساق عرش، خداوند را تقدیس می کند و از گنجینه رحمت در زیر عرش الهی نازل و به پیامبر عطا شده است.
امیرمؤمنان علی(ع) در فضیلت آیت الکرسی فرمودند:باور نمی کنم کسی اسلام را فهمیده باشد یا در اسلام استوار شده باشد و این آیه را نخواند. آنگاه فرمود:اگر بدانید که در این آیه چیست در هیچ حالی آن را ترک نخواهید کرد ! . (عروت المتقین ص 3 )
از امام علی (ع) نقل شده که فرمود:پس از شنیدن این سخن از پیامبر، هیچ شبی را بدون قرائت آن به سر نیاوردم و هر شب سه بار در دو رکعت بعد از عشا و در وتر و هنگام خواب، آن را می خواندم.
پیغمبر اکرم(ص) فرمود:آیت الکرسی از گنجینهای در زیر عرش به من عطا شده است و قبل از من به هیچ پیغمبری چنین عطائی نشده است
فواید آیت الکرسی
سخنان پیامبر در رابطه با آیه های قرآن
روایت شده که از پیامبر (ص) پرسیدند:قرآن برتر است یا تورات؟ فرمودند:در قرآن آیه ای است که از تمام کتابهایی که خداوند بر پیامبرانش نازل فرموده بهتر و برتر و والاتر است و آن آیت الکرسی است.
رسول اکرم(ص) به علی(ع) فرمودند:قرآن کلامی برتر و بزرگ است و سوره بقره ، سید قرآن و آیت الکرسی سید بقره است.
سپس فرمود:در آیت الکرسی، پنجاه کلمه است و در هر کلمه پنجاه برکت و خیر وجود دارد.
امام صادق (ع) فرمود:همانا من از آیت الکرسی برای بالا رفتن درجات استفاده می کنم.
رسول خدا (ص) فرمود :یا علی ! آقا و سرور سخنان، قرآن است و آقا و سرور قرآن , سوره بقره و آقا و سرور سوره بقره، آیت الکرسی است. ای علی ! هر آینه در آیت الکرسی پنجاه کلمه است و در هر کلمه ای پنجاه خیر و برکت نهفته است.
حضرت فاطمه (ع) می فرماید که پدرم فرمودند :خیر و برکت شما با خواندن آیت الکرسی افزایش می یابد.
پبامبر اسلام (ص) خطاب به علی (ع) می فرماید :یا علی، این آیه را به فرزندان، همسایگان و همگان بیاموز چرا که این آیه از تمام آیات نازل شده باعظمت تر است.
قرائت آن، با قرائت ربع قرآن برابر است.
امام صادق(ع):کسی که یک بار آیت الکرسی را بخواند ، خداوند او را از هزار بدی و ناگواری دنیا و هزار بدی و ناگواری آخرت دور می کند که آسان ترین ناراحتی دنیا، فقر و آسان ترین ناراحتی آخرت، عذاب قبر است و من به امید ارتقا درجه و مقامم آن را می خوانم. ( تفسیر شریف برهان )
خواندن 100 مرتبه آیت الکرسی
امام رضا (ع) فرمود :که پیامبر(ص) فرموده اند :که هرکسی آیت الکرسی را صد بار بخواند، مثل کسی است که خداوند را در تمام عمر خود، عبادت و بندگی کرده است. ( نور الثقلین ج1 ص 256 )
خواندن 1 تا 5 بار آیت الکرسی
پیامبر (ص) فرمود :هر کس یک بار آیت الکرسی بخواند خداوند فرشته ای فرستد تا او را حفظ کند تا اینکه 5 بار بخواند پس خداوند می فرماید او را واگذارید من خودم او را حفظ می کنم و خداوند او را از تمام موارد ضرر و خطر حفظ خواهد کرد. (معراج المومن ص 19 )
خواندن آیت الکرسی در هر روز
حضرت رسول (ص) فرمود :عظیم ترین آیه ای که در قرآن واقع شده است آیت الکرسی است. هرکس آن را تلاوت نماید، حق تعالی دو فرشته مامور کند تا اعمال نیک او را در نامه ی عملش بنویسند و کارهای بد او را محو نمایند تا روز دیگر که آیت الکرسی را بخواند. ( خلاصه منهج الصادقین ج1 ص 155 )
@menhajeshghabad
🌺اعمال طلایی ده دقیقه ای قبل از خواب🌺
🍃 آیت الله مجتهدی تهرانی(ره) 🍃
🌼🌹رسول خدا(ص) به حضرت علی(ع) فرمودند: یا علی کدام یک را میخوای.
✨ پنج کلمه از علم به تو بگویم یا
💵 پنج هزار دینار پول به تو بدهم؟
امیر المومنین علی (ع)در پاسخ فرمودند:
✨ ای رسول خدا پنج کلمه علمی که به من یاد بدهید بهتر از تمام دنیاست.
🌺چقدر خوب است که آدم زاهد باشد، طالب علم باشد،همش به فکر پول نباشد.
🌼🌹 رسول خدا(ص)فرمودند:
🔻یا علی اول اینکه تاشب ها یک ختم قرآن نکرده ای نخواب.
🔻دوم اینکه هر شب هزار دینار صدقه بده.
🔻سوم اینکه نخواب تا یک بنده را آزاد کنی و
🔻چهارم شب ها چشم هایت را نبند، مگر اینکه خودت را از آتش جهنم آزاد کنی
🔻و پنجم نخواب مگر اینکه هزار رکعت نماز بخونی.
🌼🌹 امام علی(ع) به پیامبر اسلام (ص)عرض کردند:
مگر می شود تمام این اعمالی را که فرمودید در یک شب انجام داد⁉️
🌼🌹پیامبر اسلام (ص)فرمودند:
1⃣ شب ها موقع خواب سوره (توحید)،(فلق)،(ناس)،(حمد) و سوره بقره از آیه اول تا پنجم
(الم ﴿۱﴾
ذَلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ ﴿۲﴾
الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ ﴿۳﴾
وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ وَبِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ ﴿۴﴾
أُولَئِكَ عَلَى هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ﴿۵﴾) را بخوان
که اگر هر شب این کارها را بکنی گویی یک ختم قرآن کرده ای.
✅ طلبه ها موقع خواب باید وضو بگیرند این عمل مستحب است اگر کسی موقع خواب وضو بگیرد تا آن موقع که او در خواب است به او ثواب عبادت می دهند.
2⃣ اگر موقع خواب بر پیامبر و اهل بیتم ده مرتبه صلوات بفرستی
💜💥اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ
💚⭐️وآلِ مُحَمَّدٍ
♥️🌙وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ
مثل این است که هزار دینار صدقه داده ای.
3⃣ اگر هنگام خواب ده مرتبه:
( لَا إِلٰهَ إِلّا اللّٰهُ وَحْدَهُ لَاشَرِيكَ لَهُ ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ ، يُحْيِى وَيُمِيتُ ، وَيُمِيتُ وَيُحْيِى ، وَهُوَ حَيٌّ لَايَمُوتُ)
را بگویی مثل این است که بنده ای را خریده ای و آزاد کرده ای
4⃣ اگر موقع خواب ده مرتبه ذکر
«لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ»
را بگویی مثل اینکه خودت را از آتش دوزخ آزاد کرده ای.
5⃣ اگر موقع خواب ده مرتبه ذکر
《یَفْعَلُ اللّٰهُ مَا یَشاءُ بِقُدْرَتِهِ ، وَیَحْکُمُ مَا یُرِیدُ بِعِزَّتِهِ》
را بگویی مثل این است که هزار رکعت نماز خوانده ای
✅ حدیث پرباری بود و انجام دادن آن ده دقیقه تا یک ربع بیشتر طول نمی کشد فقط توفیق می خواهد توفیق هم رفیقی است که به هرکس ندهند اگر از خدا توفیق بخواهید می شود.
📚کتاب احسن الحدیث ص 155
🔻🔻🔻
🌎https://eitaa.com/joinchat/2013659171C5b2d884d14
بسم الله الرحمن الرحیم
یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
پیشاپیش سال نو و عید سعید مبعث را خدمت همه اهل قرآن و پیروان و محبان اهل بیت علیهم السلام . خیرین محترم قرآنی . مربیان و خادمان قرآن کریم و قرآن آموزان و مشتاقان کسب معارف الهی تبریک و تهنیت عرض نموده از خداوند منان سالی سرشار از خوبیها ،سعادت و بهروزی برایتان خواستارم . انشاءالله به لطف و کرم الهی این گرفتاریها و دغدغه های کرونایی هرچه زودتر برطرف شود و نشاط و شادابی را در همه مردم کشور عزیزمان شاهد باشیم .
آمین یا رب العالمین
ماشاءالله لا حول ولا قوه الا بالله
التماس دعا
💐💐💐💐
دعاگوی شما . محمد رجب زاده
خادم موسسه فرهنگی قرآن وعترت منهاج عشق آباد
🔹آیت الله حائری شیرازی رحمت الله علیه🔹
🔸ماجرای عجیب امام کاظم علیه السلام و شطیطۀ نیشابوری🔸
شطیطه یک خانم نیشابوری است. اهالی نیشابور برای موسی بن جعفر علیه السلام وجوهاتشان که شامل سکههای طلا میشد را فرستادند. شطیطه چهار سکه درهم سیاه فرستاد با یک کلاف نخ. فردی که به نمایندگی از اهل نیشابور به مدینه رفته بود، وجوهات را تحویل امام داد.
حضرت نگاه به سکهها کرد، کیسه، کیسه، کیسه طلا. حضرت فرمود: من قبول نمیکنم، ما نیازی نداریم، اینها را به صاحبشان برگردانید. حضرت فرمود: دیگر چیزی نیست؟ مرد نیشابوری گفت نه. بار دیگر امام فرمود: خوب فکر کن. مرد نیشابوری گفت بله، یک زنی وقتی من میخواستم بیایم یک کلافی داد و چند تا درهم سیاه، چون قابل شما را نداشت؛ من رویم نشد بیاورم.
امام فرمود: همان را بیاور. حضرت سکه سیاه و کلاف را برداشت. بعد به او فرمود: بلند شو؛ رفتند یک مقداری پارچه آوردند، یک مقدار پول، گفت این را بده به آن خانم؛ بگو این پارچه از پنبهای بود که ملک اجدادی ماست و خواهرم حکیمه به دست خودش این پنبه را رشته و این پارچه را بافته. این را دادم برای کفنت. از وقتی که این پارچه به تو میرسد تا وقتی این پول را مصرف کنی در حیات هستی.
مقداری میماند برای خرج بقیه مقدمات کفن و دفن. به او سلام برسان و بگو روز رفتن تو ما میآییم، و من بر تو نماز میخوانم.
این فرد میگوید من برگشتم نیشابور. وقتی برگشتم همینهایی که پول طلا داده بودند، از امام موسی بن جعفر علیه السلام برگشته بودند و «واقفی» شده بودند و به عبدالله افطح رجوع کرده بودند. طبیعی بود که احساس میکردند پول شان هدر رفته اگر حضرت قبول کرده باشد.
وقتی پول را به ایشان دادم خوشحال شدند که پول شان به ایشان برگشته. رفتم سراغ شطیطه، پارچه و سکهها را به او دادم، سلام آقا را رساندم. [گفتم] درهمها را تحویل گرفتند و آقا دعا کرد.
من روزشماری میکردم ببینم این زن کی فوت میکند. روز نوزدهم شطیطه فوت کرد و من به علما گفتم حضرت مال هیچکس را قبول نکرد الا این زن. تجلیل عجیب و تشییع پرشکوهی از او شد و من میخواستم بدانم چه کسی بر او نماز میخواند.
علما به صف ایستاده بودند، همه به صف ایستاده بودند، یک دفعه دیدم موسی بن جعفر علیه السلام آنجا حاضر شد؛ تکبیر را گفت و نماز را خواند و اینها هم گفتند شاید یکی از علما برای یک شهر دیگر بوده، آمدند جلو به احترام او. هیچکس نفهمید کی بود. حضرت نماز را بر او خواند. وقتی نمازش تمام شد، به من یک نگاهی کرد یعنی یادت آمد من وعده دادم؟ عملی کردم. زبانم بند آمده بود که حرفی بزنم.
این دستگاه امام زمان است. سکۀ طلای آنها را نمیپذیرد اما کلاف آن زن را میپذیرد و شما میخواهید پذیرفته شوید. دستگاه پذیرش او دستگاه دقیقی است. ممکن است یک سرباز صفر شما را قبول کند، اما یک فرماندۀ بزرگتان را قبول نکند. ممکن است یک بیاسم و بیشهرت و بیعنوان و کفش بردار و آب بده و جاروکش و فرد بیقابلیتی را بپذیرد و خدمات او را قبول کند، اما یک معروفِ مشهورِ پر سابقۀ همه چیز تمام را قبول نکند.
@haerishirazi
پیامبر اکرم (صلّی الله عليه وآله):
مَنْ سَعیٰ لِمَرِیضٍ فِي حَاجَةٍ ـ قَضَاهَا أوْ لَمْ یَقْضِهَاـ خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ كَیَوْمٍ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ.
هر كس برای نیاز بیماری بكوشد ـ چه آن را برآورده سازد، چه نسازد ـ مانند روزی كه از مادرش زاده شده، از گناهانش پاک میشود.
من لایحضره الفقیه، ج 4، ص 16
✳️«وَقَالَ الرَّسُولُ یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً» فرقان/30
✅و پیامبر [درقیامت] می گوید: پروردگارا! همانا قوم من این قرآن را متروک گذاشتند! ( ترجمه آقای انصاریان )
✅پيامبر عرضه داشت: پروردگارا! اين قوم من از قرآن دوري جستند. (ترجمه آقای مکارم )
✅و پيامبر گويد: پروردگارا! قوم من اين قرآن را رها كردند (ترجمه آقای بهرام پور )
📖شما چند بار این آیه را خوانده اید ؟‼️
🔍آیا در آن تأمل و تدبری داشته اید ؟
📝این آیه یک شکایت است از شاکی صادق در پیشگاه یک قاضی عادل
✅قاضی : خداوند عادل حکیم علیم و بصیر که بر ظاهر و پنهان آدمی آگاهی مطلق دارد
✅شاکی : رسول خدا (ص) که صدق گفتارش نیاز به ارائه بیّنه و شاهد ندارد .
✅متشاکی : امت مسلمان نه کافران و بت پرستان و پیروان ادیان دیگر
✅موضوع شکایت : مهجور یت قرآن کریم - قرآن کریم که برای همه امت خیر کثیر است .
👈🏻به نظر شما متشاکیان ( مسلمانان ) چه حرفی در این دادگاه می توانند داشته باشند ؟
🙇🏻♂️خوب بیندیشید آیا شما جزء متشاکیان این دادگاه خواهید بود یا خیر ؟
اما بشنوید پاسخها را ‼️‼️❗️❗️❗️
❌ قرآن برای ما خیلی عزیز و محترم است و اولین چیزی که برای مهربه دخترانمان تعیین می کنیم یک جلد کلام الله مجید است
🔴 قرآن عروسی
❌ ما قرآن را در مجلس ترحیم و سر قبر مردگانمان می خوانیم
🔴 قران مردگان
❌ هنگام مسافرت آن را می بوسیم و از زیر آن رد می شویم
🔴 قرآن سفر
❌ برای شفای بیمارانمان می خوانیم
🔴 قرآن بیماران
❌ برای ثواب هر ماه رمضان یک ختم قرآن تلاوت می کنیم
🔴 قرآن ثواب بردن
❌ خیلی مهمه وقتی توی دادگاهها هیچ دلیل و مدرکی نداریم یک قسم قرآن می خوریم و کار تمام میشه
🔴 قرآن فرار از عدالت ( البته اگر قسم ازروی ایمان و صداقت باشد اشکالی ندارد)
❌ من برای قرآن خیلی زحمت کشیدم و اکنون یک قاری مشهور هستم که از جاهای مختلف دعوت نامه دارم
🔴 قرآن شهرت
❌ من بک خادم القرآن هستم . موسسه قرآنی تاسیس کردم و به خیلی از افراد قرآن آموختم
🔴 قرآن کاسبی ( البته کسانی که پول می گیرند و قرآن یاد می دهند)
و و و و و ............
آیا قرآن همین است ؟ ؟ ؟ ؟ ؟ ؟ ؟ ؟
نظر شما چیست ؟ قرآن در کجای زندگی شما قرار دارد ؟
📣 منتظر پستهای بعدی باشید
🌿🌸🌿🌸🌿
🎄چگونه دنیا در خدمت انسان در میاید🎄
⚜ خدا به دنیا فرمود آنهایی که تو را رها کردند و به فکر آخرتند تو در خدمت آنها باش
🛑 یا دُنْیا أخْدِمی مَنْ رَفَضَکَ 🛑
💬 یک دهاتی الاغش گم شده بود غصه الاغش رو داشت، موقع آب زراعتش هم بود، گندم هم به آسیابان داده بود و آردش رو لازم داشت
🔅 اول وقت به نماز ایستاد تا سلام نماز را داد به او خبر دادن گفتن مش حسین این الاغ توست الاغش رو یکی پیدا کرده بود و آورده بود. گفت مال منه میخواست دعا بخونه گفتند:مش حسین ما آب تو زراعتت رها کردیم خیالت راحت باشه، میخواست نماز عصر بخونه گفتند: مش حسین این آسیبان ما اشتباهی گندم تو رو آرد کرده نوبت تو نبود اما الان گندمت آمده شده.
❇️ این تجربه عمر ماست مادیدیم کسی که به فکر آخرت هست افراد دیگر کار آنهارا درست میکنند.
علت اینکه بسیاری از مردم گرفتارند و مرتب می گویند که گرفتاریم به هر دری میزنیم نمیشود این است که با خدا ارتباط ندارند.😔
💠 تو با خدای خود انداز کارو دل خوش دار
💠 که رحم اگر نکند مدعی خدا بکند
🔻🔻🔻
https://eitaa.com/joinchat/2013659171C5b2d884d14
🔸اینکه بِهِت برمیخوره، نشانۀ خوبی است🔸
شاید اواخر دوره راهنمایی بودم، همراه پدر به مجلس ختمی رفته بودیم. اصلا یادم نیست مجلس چه کسی بود، اما مسجد را بیاد دارم. پدر به دلیل مشکل شنوایی که داشتند، خیلی توجهی به مطالب سخنران نمیکردند و معمولاً یک جزء قرآن را بر میداشتند و با صدای بی جوهری میخواند تا تمام شود. در حالیکه سر به زیر داشتند و جزء خوانی میکردند، پک پذیرایی را جلویشان گرفتند. برنداشتند. به من رسید، دستم را دراز کردم که بردارم اما پدرم آستین من را بصورتی که جلب توجه نکند در نیمه راه گرفتند! دستم را برگرداندم. خیلی به من برخورد. سکوت کردم و هنگام برگشت، با ترشرویی در ماشین جلوی راننده به پدر گفتم: «شما امام جمعه ای، ریش سفیدی، روحانی هستی، شأنی داری، هرچه هستی برای خودت هستی، چه ارتباطی به من دارد؟ شما صلاح نمی دانی پذیرایی را برداری، بر ندار. اما من بچه ام شأنی ندارم.»
پدر تبسمی کرد و گفت: «من هم می دانم شأنی نداری باباجان. من برای شأنش نگفتم. مگر من می خوام پسرم را ریاکار بار بیارم؟ باباجان من می خواهم مال شبهه ناک نخوری!»
با تعجب گفتم شبه ناک؟
ادامه دادند: «این قبیل پذیرایی ها نوعاً از مال متوفی تهیه میشود. متوفی هم که مالی ندارد. هرچه هست به ورثه تعلق دارد. حالا یکی از ورثه اگر راضی نباشد، صحیح نیست مصرف شود. آدم همانگونه که وقتی می خواهیم چیزی را بخوریم، کاملاً شست و شو می دهیم تا پاک و پاکیزه بشود، و کوچکترین آلودگی در آن نباشد، با همین وسواس باید نسبت به حق الناس و مال شبه ناک حساس باشیم تا مبادا چیزی که می خوریم به اندازه ارزنی طیّب نباشد.»
بعد به راننده گفتند: جلو یک فروشگاه بایست. خودشان از ماشین پیاده شدند و به قدر یک کیسه پر از تنقلات و ساندیس و ... خریدند. بعد خودشان باز کردند و با محبت و اصرار به من خوراندند.
سپس گفتند: «باباجان اینکه بهت برمیخوره از خوبی فطرتت هست. فطرت، زبان #تحکّم را نمیپسندد، آن را مخالف عزت نفس میداند و با آن مخالفت میکند. قدر عزت نفست را بدان و من را ببخش. برایم دعا کن»
📝#خاطره دکتر محمد علی حائری شیرازی (فرزند مرحوم آیت الله حائری شیرازی) از پدر: تلگرام 👈 http://telegram.me/dralihaeri
@haerishirazi
💠 فضیلت و خواص سوره «نور»
🔹 در فضیلت سوره نور از پیامبر(ص) روایت شده هر که سوره نور را قرائت نماید خداوند به تعداد تمام مردان و زنان مؤمن در گذشته و در آینده به او ده حسنه میدهد.[۱]
🔹 درباره آموزش سوره نور به اعضای خانواده نیز از پیامبر(ص) آمده از حقوق دختر بر پدر آن است که سوره نور را به او تعلیم دهد.[۲]
🔹 از امام علی(ع) هم در این باره آمده سوره نور را به زنانتان بیاموزید که در آن موعظهها و پندهای نیکویی است.[۳]
🔹 از امام صادق(ع) نیز نقل شده مال و غریزه جنسی خود را با تلاوت سوره نور محافظت کنید و زنانتان را با این سوره حفظ کنید، زیرا هر کس بر قرائت این سوره به صورت روزانه یا شبانه مداومت ورزد، هیچ یک از اهل خانهاش مرتکب زنا نخواهد شد و پس از مرگش هفتاد هزار فرشته الهی او را تا قبرش تشییع میکنند و برای او دعا و استغفار میکنند تا او را در قبرش کنند.[۴]
برای تلاوت این سوره در روایات آثار و برکاتی چون راهی برای جلوگیری از احتلام[۵]، بازگشت فراری (اگر آیه ۴۰ این سوره را بخواند) و درمان ضعف چشم اگر آیه ۳۵ سوره نور را بنویسد و بشوید و از آن آب در چشم کشد[۶] نقل شده است.
___________
۱. طبرسی، مجمع البیان، ۱۳۷۲ش، ج۷،ص۲۱۶.
۲. شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، ۱۳۸۲ق، ج۸، ص۱۱۲.
۳. کلینی، کافی، ۱۴۰۷ق، ج۵، ص۵۱۶.
۴. ابن بابویه، ثواب الاعمال، ۱۳۸۲ش، ص۱۰۹.
۵. بحرانی، تفسیرالبرهان، ۱۳۸۸ش، ج۴، ص۴۳.
۶. الکافی، ۱۴۰۷ق، ج۲، ص۶۳.
#سوره_نور
#گلشن_قرآن
#کانال_فرهنگ_کوثر
@haramqom_kosar
سلام علیکم تلاوت وترجمه تصویری وزیبای سوره الرحمان را استفاده کردم
خداوند با همه دست اندرکاران وناشران پاداش خیر عنایت فرماید.
روایت شده که جماعتی از سرزمین روم وارد شهر مدینه شدند و در میانشان مرد دانشمندی از راهبهای نصاری بود، و در آن وقت حکومت مسلمین به دست أبو بکر بود، راهب با شتر خود که بار آن طلا و نقره بود به سوی مسجد مدینه که أبو بکر با جماعتی از مهاجر و انصار در آنجا بودند رفت.
راهب پس از عرض احترام و اظهار محبّت گفت: کدام یک از شما جانشین پیامبرتان و امین دین شما است؟.
حاضرین به جانب أبو بکر اشاره نمودند.
راهب گفت: ای شیخ نام شما چیست؟ گفت: نام من عتیق است. راهب پرسید: نام دیگرت چیست؟ گفت: صدّیق. راهب گفت: نام دیگر شما چه می باشد؟ گفت: جز اینها نام دیگری برای خود نمی دانم.
راهب گفت: شما آن فردی نیستی که در پی او می باشم.
أبو بکر گفت: حاجت و مقصود تو چیست؟ راهب گفت: من از سرزمین روم با این شتر و بار طلا و نقره اش بدینجا آمده ام تا از امین این امّت مسأله ای را بپرسم، که در صورت پاسخ به آن مسلمان می شوم و مطیع فرمان او خواهم شد و این همه طلا و نقره را میان شما پخش خواهم کرد، و در صورت عجز از پاسخ از همان راهی که آمده ام برگشته و اسلام را قبول نکنم.
أبو بکر گفت: آن مسائلی که منظور داری بپرس؟
راهب گفت: بخدا سوگند هیچ سخنی نگویم تا شما مرا از هر تعرّضی امان دهی!.
أبو بکر گفت: تو در امانی، و هیچ مشکلی نخواهی داشت، آنچه می خواهی بگو؟
راهب گفت: مرا خبر دهید از آن چیزی که برای خدا نبوده و خدا آن را ندارد و آنچه از خدا نباشد و آنچه که خداوند آن را نداند؟.
أبو بکر متحیر شده و هیچ جوابی نداد، و پس از اینکه زمانی ساکت ماند دستور داد عمر را حاضر کنند، و چون او حاضر شده و پهلویش نشست أبو بکر به راهب گفت:
از این شخص بپرس. پس راهب رو به عمر کرده و سؤال خود را تکرار کرد و او نیز از پاسخ به آن عاجز ماند.
سپس عثمان وارد مسجد شد و همان مذاکره سابق میان او و راهب نیز انجام شد ولی عثمان نیز از جواب به آن سؤال فرومانده و ساکت شد.
پس راهب با خود گفت: اینان شیوخ بزرگواری هستند، ولی افسوس که به خود مغرور بوده و متکبّرند، سپس برخاست تا از مسجد خارج شود.
أبو بکر گفت: ای دشمن خدا اگر وفای به عهد نبود زمین را از خونت رنگین می ساختم.
در اینجا سلمان فارسی رضی اللَّه عنه برخاسته و به خدمت حضرت أمیر علیه السّلام رسیده- و او با دو فرزندش حسن و حسین در وسط خانه نشسته بود- و آن حضرت را از جریان مسجد باخبر ساخت.
حضرت أمیر علیه السّلام با شنیدن جریان برخاسته و رهسپار مسجد شد و حسن و حسین علیهما السّلام نیز به دنبال پدرشان آمدند، تا حضرت أمیر علیه السّلام به مسجد وارد شد جماعت حاضر با تکبیر و حمد الهی خوشحال و مسرور گشته و در برابر آن جناب همگی برخاسته، و او را جا دادند. پس أبو بکر راهب را خطاب کرده و گفت: کسی را که تو می خواستی حاضر شد، آنچه می خواهی از او بپرس!.
راهب نیز روی به جانب آن حضرت نموده و گفت: ای جوان نامت چیست؟
فرمود: اسم من نزد یهود «الیا» و نزد نصاری «ایلیا» و نزد پدرم «علی» و نزد مادرم «حیدره» می باشد.
راهب گفت: مقام و نسبت تو از پیامبر اسلام چیست؟
فرمود: من پسر عمو و داماد و همچون برادر پیغمبر هستم.
راهب گفت: به خدای عیسی قسم که تو مطلوب من هستی، به من خبر بده از آنچه خدا را نیست و آنچه از خدا نیست و آنچه خدا آن را نداند؟
فرمود: با فرد خبیر و آگاهی روبرو شدی، امّا اینکه گفتی «آنچه خدا را نیست» همان زوج و فرزند است که خدا را عیال و فرزندی نباشد.
و اینکه گفتی «آنچه از خدا نیست» عبارت است از ظلم که خداوند در حقّ هیچ کس ظلم روا ندارد. و اینکه گفتی: «آنچه خدا آن را نداند»، خداوند برای خود هیچ شریکی را نمی شناسد.
راهب برخاسته و کمربند (نشان مذهبی) خود را باز کرد، و پیشانی آن حضرت را بوسیده و گفت: من شهادت می دهم که خداوند شریکی نداشته و تنها است و شهادت می دهم که محمّد از جانب خدا به مقام نبوّت مبعوث گشته است و شهادت می دهم که تو خلیفه و وصی پیغمبر و امین امّت اسلامی و معدن دین و حکمت و سرچشمه علم و برهان هستی!. من نام تو را در تورات به عنوان «الیا» و در انجیل به عنوان «ایلیا» و در قرآن به عنوان «علی» و در کتابهای گذشته به عنوان «حیدره» خوانده ام و من روی اطّلاعات خودم معتقدم که تو وصی پیغمبری، و أمیر این حکومت، و از همه به این مکان سزاوارتری، پس جریان امور تو با این قوم چیست؟
أمیر المؤمنین علیه السّلام جواب مختصری از سخن راهب داد و راهب برخاسته و اموال خود را تسلیم آن حضرت نمود. و آن جناب علیه السّلام نیز همان لحظه تمام آن طلا و نقره را به فقرا و نیازمندان مدینه تقسیم و از مسجد بیرون رفت. و راهب؛ مسلمان به شهر خود بازگشت. ✳️ منبع سایت حوزه نقل از کتاب اجتجاج طبرسی
📜 *١۵ توصیه حاج میرزا اسماعیل دولابی برای یک زندگی مومنانه که فوق العاده است:*
١. هر وقت در زندگیات گیری پیش آمد و راه بندان شد، بدان خدا کرده است؛ زود برو با او خلوت کن و بگو با من چه کار داشتی که راهم را بستی؟ هر کس گرفتار است، در واقع گرفته ی یار است .
٢. زیارتت، نمازت، ذکرت و عبادتت را تا زیارت بعد، نماز بعد، ذکر بعد و عبادت بعد حفظ کن؛ کار بد، حرف بد، دعوا و جدال نکن و آن را سالم به بعدی برسان. اگر این کار را بکنی، دائمی می شود؛ دائم در زیارت و نماز و ذکر و عبادت خواهی بود.
٣. اگر غلام خانهزادی پس از سال ها بر سر سفره صاحب خود نشستن و خوردن، روزی غصه دار شود و بگوید فردا من چه بخورم؟ این توهین به صاحبش است و با این غصه خوردن صاحبش را اذیت می کند. بعد از عمری روزی خدا را خوردن، جا ندارد برای روزی فردایمان غصه دار و نگران باشیم .
۴. گذشته که گذشت و نیست، آینده هم که نیامده و نیست. غصه ها مال گذشته و آینده است ، حالا که گذشته و آینده نیست، پس چه غصه ای؟ تنها حال موجود است که آن هم نه غصه دارد و نه قصه .
۵. موت را که بپذیری، همه ی غم و غصه ها می رود و بی اثر می شود. وقتی با حضرت عزرائیل رفیق شوی، غصه هایت کم می شود. آمادگی موت خوب است، نه زود مردن. بعد از این آمادگی، عمر دنیا بسیار پرارزش خواهد بود. ذکر موت، دنیا را در نظرت کوچک می کند و آخرت را بزرگ. آمادگی باید داشت، نه عجله برای مردن .
۶. اگر دقّت کنید، فشار قبر و امثال آن در همین دنیاقابل مشاهده است؛ مثل بداخلاق که خود و دیگران را در فشار می گذارد .
٧. تربت، دفع بلا میکند و همه ی طوفان ها و زلزله ها با یک سر سوزن از آن آرام می شود. مؤمن سرانجام تربت میشود. اگر یک مؤمن در شهری بخوابد، خداوند بلا را از آن شهر دور میکند .
٨. هر وقت غصه دار شدید، برای خودتان و برای همه مؤمنین و مؤمنات از زنده ها و مرده ها و آنهایی که بعدا خواهند آمد، استغفار کنید. غصهدار که میشوید، گویا بدنتان چین میخورد و استغفار که میکنید، این چین ها باز می شود .
٩. تا می گویم شما آدم خوبی هستید، شما می گویید خوبی از خودتان است و خودتان خوبید. خدا هم همین طور است. تا به خدا می گویید خدایا تو غفّاری، تو ستّاری، تو رحمانی وخدا می فرماید خودت غفّاری، خودت ستّاری، خودت رحمانی وکار محبت همین است .
١٠. با تکرار کردن کارهای خوب، عادت حاصل می شود. بعد عادت به عبادت منجر می شود. عبادت هم معرفت ایجاد می کند. بعد ملکات فاضله در فرد به وجود می آید و نهایتا به ولایت منجر می شود .
١١. خدا عبادت وعده ی بعد را نخواسته است ؛ ولی ما روزی سال های بعد را هم می خواهیم، در حالی که معلوم نیست تا یک وعده ی بعد زنده باشیم .
١٢. لبت را کنترل کن. ولو به تو سخت می گذرد، گله و شکوه نکن و از خدا خوبی بگو. حتّی به دروغ از خدا تعریف کن و این کار را ادامه بده تا کم کم بر تو معلوم شود که به راستی خدا خوب خدایی است و آن وقت هم که به خیال خودت به دروغ از خدا تعریف می کردی، فی الواقع راست می گفتی و خدا خوب خدایی بود .
١٣. از هر چیز تعریف کردند، بگو مال خداست و کار خداست. نکند خدا را بپوشانی و آنرا به خودت یا به دیگران نسبت بدهی که ظلمی بزرگ تر از این نیست .
اگر این نکته را رعایت کنی، از وادی امن سر در می آوری. هر وقت خواستی از کسی یا چیزی تعریف کنی، از ربت تعریف کن .
بیا و از این تاریخ تصمیم بگیر حرفی نزنی مگر از او. هر زیبایی و خوبی که دیدی رب و پروردگارت را یاد کن، همانطور که امیرالمؤمنین علیه السلام در دعای دههی اول ذیحجه می فرماید: به عدد همه چیزهای عالم لا اله الا الله بگو "
١۴. دل های مؤمنین که به هم وصل میشود ، آب کُر است. وقتی به علــی علیه السّلام متّصل شد، به دریا وصل ! است شخصِ تنها ، آب قلیل است و در تماس با نجاست نجس می شود ، ولی آب کُر نه تنها نجس نمی شود ، بلکه متنجس را هم پاک می کند "
١۵. هر چه غیر خداست را از دل بیرون کن. در "الا" تشدید را محکم ادا کن، تا اگر چیزی باقی مانده، از ریشه کنده شود و وجودت پاک شود. آن گاه "الله"را بگو همه ی دلت را تصرف کند .
📲 اشتراک این پیام صدقه جاریه است .
@menhajeshghabad
حاج آقای مهدی پور:
شخصی می گفت :
داشتم جدول حل می کردم، یکجا گیر کردم:
"حَلّال مشکلات است؛ سه حرفی"
👨💼پدرم گفت: معلومه، «پول»
گفتم: نه، جور در نمیاد
🧕مادرم گفت: پس بنویس «طلا»
گفتم: نه، بازم نمیشه.
🧖تازه عروس مجلس گفت: «عشق»، گفتم : اینم نمیشه.
💁♀️♂دامادمان گفت: «وام»، گفتم: نه.
👮♂️♂داداشم که تازه از سربازی آمده گفت: «کار»، گفتم: نُچ.
👵مادربزرگم گفت: ننه، بنویس «عُمْر»، گفتم: نه، نمیخوره
هر کسی درمانِ دردِ خودش را میگفت، یقین داشتم در جواب این سؤال،
▪️پابرهنه میگوید «کفش»
▪️نابینا می گوید «نور»
▪️ناشنوا میگوید «صدا»
▪️لال میگوید «حرف»
و...
♦️اما هیچ کدام جواب کاملی نبود
💐 جواب«فَرَج» بود و ما هنوز باورمان نشده:
💦💦💦💦💦💦💦
#یاصاحب_الزمان !
درد ما جز به ظهور تو مداوا نشود
تا نيايي گره از كار بشر وا نشود
كاخ ظلم و ستم افراشته سر تا به فلك
پس چرا خيمهي عدل تو ، سرِ پا نشود
تا خداوند جهان اذن قيامت ندهد
پاك از لوث ستم ، صفحهي دنيا نشود
دين و ايمان بشر وزر و وبالش گردد
صحت آن اگر از سوي تو امضا نشود
8
هر كه آزار دهد با عملش قلب ترا
مورد مغفرت خالق يكتا نشود
روز محشر كه سرائر همه ظاهر گردد
در كف هر كه بود خط تو ، رسوا نشود
رهرو وادي تقوا و فضيلت نبود
آن كه در زمره عشاق تو احصا نشود
لطف تو گر نشود شامل موساي كليم
شامل حضرت او ، آن يد بيضا نشود
تو اگر ياري عيساي پيمبر نكني
مرده احيا زدم حضرت عيسي نشود
وعدهي روز ظهور تو كه داده است خداي
دارم اميد كه موكول به فردا نشود
تا تو اي منتظَر از پرده نيايي بيرون
شادمان مادر تو حضرت زهرا نشود
صله بر آنكه تقاضا كند از درگه تو
دور از شأن تو بينيم كه اعطا نشود
ملتجي واي به حال تو و بخت بد تو
نظري گر به تو از جانب مولا نشود
🍃اللهم عجل لولیک الفرج
@menhajeshghabad
حکایتی جالب در مورد غفلت
حکایت غفلت، حکایت آن سه فیلسوفی است که در ایستگاه راه آهنی منتظر ورود قطار بودند. آن ها آن قدر گرم بحث و جدل بودند که غافل از ورود قطار شدند. لحظه ای که قطار خواست ایستگاه را ترک کند دو نفر از انها با عجله خود رابه درون قطار رساندند.
نفر سوم اما که خیلی هم عجله داشت نتوانست سوار شود. از بس که ناراحت بود گریه میکرد، باربری که ماجرای انها را از نزدیک مشاهده کرده بود به وی نزدیک شد و به او دلداری داد وگفت خدا را شکر که حداقل دونفر از شما سوار قطار شد.
فیلسوف به جا مانده گفت: مشکل همین جاست. آن دو نفر برای بدرقه من آمده بودند من ماندم و آن ها رفتند. مطمئناً آن ها هم در قطار دارند مانند من گریه میکنند. بله قطار زندگی در حرکت است چه سوار بشوی یا نشوی آن میرود وغفلت ازآن قابل جبران نیست.
@menhajeshghabad
🥀دل بی غم در این عالم نباشد.🥀
امام حسن عسکری عَلَیه السّلام فرمودند :
🌷 ما مِنْ بَلِیّةٍ إِلَّا و لِلّهِ فیها نِعْمَةٌ تُحیطُ بِها
هیچ بلا و گرفتاری وجود ندارد مگر اینکه خداوند از فضل و کرمش در آن بلا نعمتی قرار داده که به آن بلا احاطه دارد.
💠 ما در لوح محفوظ قضا و قدری داریم که خودمان هم از آن آگاه نیستم و نمیدانم که صلاح ما در این است که به آن مبتلا شویم.
🗯 حاج آقا برهان (استاد حاج آقا) میفرمودند: فرزند خردسالی داشتم به نام علی اصغر که از دنیا رفت خیلی ناراحت شدم. تا اینکه یک شب در عالم خواب دیدم که فرزندم زنده است بزرگ شده و فرزند نااهلی شده همه میگویند این پسر از آقا آبروی ما را برده. وقتی از خواب بیدار شدم خوشحال شدم و به خاطر از دست دادن فرزندم دیگر ناراحت نبودم.
پس هر اتفاقی برای شما میوفتد بدانید از جانب خداست و صلاح شما در آن بوده پس صبر کنید.
🔴 همه مردم گرفتار هستند،
دل بی غم در این عالم نباشد
اگر باشد بنی آدم نباشد.
باید حتماً یه غصه ای داشته باشیم.
💠 استاد حاج آقا میفرمودند :اگر یک روزی گفتی من دیگه غصه ندارم بدان که اجلت رسیده امروز و فردا میری.
به محض اینکه گفتی که فرزندانم رو سر و سامان دادم و بدهکاری هایم را داده ام و دیگر غصه ندارم، غصه چیه بدان که رفتنی هستى
🗯 سید بن طاووس به پسرش می گفت :
پسر جان خانه هم که میسازی یه گوشه از کار را بذار که خراب باشد تا غصه ساختنش را داشته باشی.
📚 احسن الحدیث
🔻🔻🔻
🌎https://eitaa.com/joinchat/2013659171C5b2d884d14
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🌐 صفحات مجازی حضرت آیت الله مجتهدی تهرانی (ره):
🔗 ble.ir/mojtahedie
🔗 igap.net/mojtahedie
🔗 sapp.ir/ayatollah_mojtahedie
مردى كه كمك خواست
بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ
به گذشته پرمشقت خويش مىانديشيد، به يادش مىافتاد كه چه روزهاى تلخ و پرمرارتى را پشت سرگذاشته، روزهايى كه حتى قادر نبود قوت روزانه زن و كودكان معصومش را فراهم نمايد. با خود فكرمى كرد كه چگونه يك جمله كوتاه فقط يك جمله كه در سه نوبت پرده گوشش را نواخت، به روحش نيرو داد و مسير زندگايش را عوض كرد و او و خانواده اش را از فقر و نكبتى كه گرفتار آن بودند نجات داد.
او يكى از صحابه رسول اكرم بود. فقر و تنگدستى بر او چيره شده بود. در يك روز كه حس كرد ديگر كارد به استخوانش رسيده، با مشورت و پيشنهاد زنش تصميم گرفت برود و وضع خود را براى رسول اكرم شرح دهد و از آن حضرت استمداد مالى كند.
با همين نيت رفت، ولى قبل از آنكه حاجت خود را بگويد اين جمله از زبان رسول اكرم به گوشش خورد: «هركس از ما كمكى بخواهد ما به او كمك مىكنيم، ولى اگر كسى بى نيازى بورزد و دست حاجت پيش مخلوقى دراز نكند، خداوند او را بى نياز مىكند»
آن روز چيزى نگفت. و به خانه خويش برگشت. باز با هيولاى مهيب فقر كه همچنان بر خانه اش سايه افكنده بود روبرو شد، ناچار روز ديگر به همان نيت به مجلس رسول اكرم حاضر شد، آن روز هم همان جمله را از رسول اكرم شنيد: «هركس از ما كمكى بخواهد ما به او كمك مىكنيم، ولى اگر كسى بى نيازى بورزد، خداوند او را بى نياز مىكند»
اين دفعه نيز بدون اينكه حاجت خود را بگويد، به خانه خويش برگشت، و چون خود را همچنان در چنگال فقر ضعيف و بيچاره و ناتوان مىديد، براى سومين بار به همان نيت به مجلس رسول اكرم رفت، باز هم لبهاى رسول اكرم به حركت آمد و با همان آهنگ كه به دل قوت و به روح اطمينان مىبخشيد همان جمله را تكرار كرد.
اين بار كه آن جمله را شنيد، اطمينان بيشترى در قلب خود احساس كرد. حس كرد كه كليد مشكل خويش را در همين جمله يافته است. وقتى كه خارج شد با قدمهاى مطمئن ترى راه مىرفت. با خود فكر مىكرد كه ديگر هرگز به دنبال كمك و مساعدت بندگان نخواهم رفت. به خدا تكيه مىكنم و از نيرو و استعدادى كه در وجود خودم به وديعت گذاشته شده استفاده مىكنم و از او مىخواهم كه مرا در كارى كه پيش مىگيرم موفق گرداند و مرا بى نياز سازد.
با خودش فكر كرد كه از من چه كارى ساخته است به نظرش رسيد عجالتا اين قدر ازاو ساخته هست كه برود به صحرا و هيزمى جمع كند و بياورد و بفروشد. رفت و تيشه اى عاريه كرد و به صحرا رفت، هيزمى جمع كرد و فروخت. لذت حاصل دسترنج خويش را چشيد. روزهاى ديگر به اين كار ادامه داد تا تدريجا توانست از همين پول براى خود تيشه و حيوان و ساير لوازم كار را بخرد. باز هم به كار خود ادامه داد تا صاحب سرمايه و غلامانى شد.
روزى رسول اكرم به اورسيد و تبسم كنان فرمود: «نگفتم هركس از ما كمكى بخواهد ما به او كمك مىدهيم، ولى اگر بى نيازى بورزد خداوند او را بى نياز مىكند» ✳️منبع . کتاب داستان راستان شهید مطهری