eitaa logo
موسسه منهاج عشق آباد
494 دنبال‌کننده
566 عکس
116 ویدیو
30 فایل
موسسه فرهنگی قرآن وعترت منهاج عشق آباد https://eitaa.com/m_menhaj @m_menhaj
مشاهده در ایتا
دانلود
شهادت امام محمد باقر علیه السلام بر عموم شیعیان تسلیت باد موسسه فرهنگی قرآن وعترت منهاج عشق آباد @menhajeshghabad
مسابقه کتابخوانی خطبه غدیر با 18 جایزه ارزشمند ( نقدی فرهنگی ) به مبلغ 50 هزار تومان به صورت اینترنتی در سایت فرهنگی مذهبی فلاح به ادرس https://al-falah.ir/ برگزار می شود مهلت پاسخگویی : 4 شهریور 98 منبع پاسخگویی در سایت وجود دارد همچتنین تعدادی کتاب خطبه غدیر به صورت امانی و فروشی در مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت منهاج عشق آباد وجود دارد . قیمت کتاب با 25 درصد تخفیف 3000 تومان @menhajeshghabad
🌹🌹 با سلام وتشکر از فعالان فرهنگ غدیر دوام سلامت وتوفیق دوستان مولا را در همه جا از خدای بزرگ خواستارم ❇️
إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَٰنُ وُدًّا همانا کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده‌اند، به زودی خدای رحمان محبت آنان را در دل‌ها قرار خواهد داد. سوره مريم آیه ٩٦
🌷گلشن معروف🌹 درس پنجاه ویکم ❇️وظیفه مبلغان دین در زمینه دو فریضه چیست؟ پاسخ 🔰 مبلعان اسلام وارثان رسالت پیامبران خدایند. تعلیم کتاب وحکمت ؛تربیت اخلاقی واحیای سنت وسیره انبیا ء وامامان عترت ع عصاره وطایف عالمان دین ومبلغان گرامی است. از یک سو باید خطرها را بشناسند و به مردم اعلام خطر کنند وراهکار مصونیت نشان دهند. از یک سو باید معروف ها و دستاورد احیا واجرای آن واقدام های ارزشی رابشناسند ومردم را به خیر وخوبی های دنیوی و پاداش اخروی بشارت دهند. شناسایی منکرات ومعروفها و تلاش برای اقامه معروف ها وامحای منکرات رسالت عالمان دین است. اما در هر جامعه ودر هر زمان معروف ها ومنکرات متفاوت است. گروههای گرفتار منکر وتارکان معروف نیاز های هر روز وخطرات هر گروه اجتماعی فرق می کند. ✅ امروز چهار خطر بزرگ فرزندان اسلام را تهدید می کند. ۱.خطرابتدال وفساد اخلاقی ۲.خطر التقاط فکری ۳.خطر رفاه زدگی وتنبلی ۴.خطر فقر و نداری 🌴جهاد اکبر راه مقابله با ابتدال اخلاقی است. 🌴جهادفرهنگی راهکار مقاومت در برابر التقاط فکری است. 🌴جهاد اقتصادی وتولید راه مقابله با فقر و بیکاری است. 🌴جهاد عبادی راه مبارزه با رفاه زدگی وتنبلی است. ❇️مبلغان گرامی با اقدامات بنیادی زیر می توانند جامعه را در برابر انواع خطرها واکسینه کنند. ⛳️تعمیق باورهای دینی نسل جوان ⛳️نشان دادن زیبایی های قران وتفسیر آیات الهی ⛳️بیان فکر و فرهنگ‌ وایثار حسینی ع ⛳️اموزش سبک زندگی واخلاق اسلامی ⛳️بیان اصل امامت و و ولایت فقیه وعدالت علوی ⛳️افشای تفکر غرب وتوطئه های دولت های استکباری. ⛳️احیای دوفریضه بزرگ امر ونهی و مبارزه با بی تفاوتی از سوی دولت وملت ⛳️هشدار نسبت به تنبلی و رفاه زدگی وخوش گذرانی ⛳️یاداوری اهمیت پیشرفت علمی و نقش آن در استقلال وآزادی. ⛳️اشنا کردن جامعه با احادیث اهل بیت وسخنان معصومین ع ⛳️بیان ضرورت اتحاد وراهکار تعاون همفکری وهمکاری مسلمانان ⛳️آموزَش برنامه های دعاوخودسازی ⛳️ زیارت وتوسل به اولیای الهی. ⛳️تقویت اعتماد به نفس وتوجه به ‌ ا مکانات والطاف فراوان الهی. ‌ 🖌 محمود مهدی پور.✒️ ۲۳/۵/۱۳۹۸ ش.
آخرین مهلت شرکت در مسابقه کتابخوانی غدیر 4 شهریور می باشد . برای شرکت در مسابقه به لینک https://al-falah.ir/ مراجعه فرمائید . مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت منهاج عشق آباد ت09133550097
📣فقط سه روز دیگر برای شرکت در مسابقه کتابخوانی خطبه غدیر فرصت باقیست . لینک شرکت در مسابقه https://al-falah.ir/
💠 امر به معروف و نهی از منکر در نهضت امام حسین (ع) 🔰 مقدمه 🔹 امر به معروف و نهى از منکر، پیشینه اى به قدمت تاریخ حیات انسان دارد. نخستین انسان دعوت کننده به نیکى، آدم بود و پس از وى نیز پیام آوران وحى و پیروان آنان در انجام این وظیفه مهم تلاش کرده اند. 🔹 حضور این رادمردان در صحنه تحولات اجتماعى به اندازه اى چشمگیر است که مى توان گفت همه حرکت هاى اصلاحى و دگرگونیهاى سازنده در جوامع بشرى در پرتو امر به معروف و نهى از منکر آنان تحقق یافته است. 🔹 اسلام نیز از پیروان خود مى خواهد که خود را در برابر جامعه متعهد بدانند و در صورت مشاهده ستم و گناه سکوت نکنند، بلکه همواره دیگران را به خوبى ها امر کنند و از بدى ها باز دارند. 🔹تاکیدهاى مکرر قرآن کریم، در خصوص امر به معروف و نهى از منکر بیانگر اهمیتى است که اسلام براى سالم سازى محیط اجتماع و مبارزه با عوامل فساد و گناه قائل شده است. 🔹 اهمیت فریضه امر به معروف و نهى از منکر تا بدانجاست که سایر فرایض و دستورهاى اسلامى در پرتو اجراى آن، بر پا داشته مى شود و جامعه اسلامى محقق مى گردد؛ از این رو هرگاه در جامعه اى این فریضه مهم به اجرا گذاشته نشود و افراد در قبال پیاده شدن این امر خطیر احساس مسئولیت نکنند مرگ آن جامعه حتمى خواهد بود. 🔹 قیام امام حسین (ع) نیز براى اجراى این دو فریضه الهى بود. در این مقاله به بررسى نقش امر به معروف و نهى از منکر در نهضت عاشورا مى پردازیم. 🖊 نوشته: محمد حسینی شاهرودی @haramqom_kosar
🔰 چکیده 🔹 فریضه امر به معروف و نهى از منکر تنها در تذکرات افراد عادى نسبت به بعضى گناهان جزئى خلاصه نمى شود، بلکه قیام بر ضد حکومت ستمگر و تلاش براى اصلاح ساختار سیاسى جامعه و تشکیل حکومتى بر اساس حق و قرآن نیز از مصادیق امر به معروف و نهى از منکر است. 🔹 هرگاه در جامعه اى این فریضه مهم اجرا نشود و افراد در قبال پیاده شدن این امر خطیر احساس مسئولیت نکنند، مرگ آن جامعه حتمى خواهد بود. 🔹 پس از رحلت پیامبر (ص)، به این تکلیف مهم آن چنان که شایسته بود عمل نشد و در نتیجه دین به ضعف گرایید و فاسقان و فاجران بر اوضاع مسلط شدند. 🔹 در چنین شرایطى امام حسین (ع) براى برپایى این عنصر اساسى دست به قیام زد. پرسش اصلى این مقاله نقش امر به معروف و نهى از منکر در نهضت امام حسین (ع) است و رویکرد آن توصیفى ـ تحلیلى و تاریخى است. 🔹 جایگاه و اهمیت امر به معروف و نهى از منکر، نقش آن در نهضت عاشورا، چیستى اصلاح و اهداف اصلاحى امام حسین (ع) و موقعیت و زمان قیام اصلاحى از مباحث ارائه شده است. ▫️ ادامه دارد...... @haramqom_kosar
‼️نماز خواندن روی صندلی 🔷س 1655: کسی که طبق وظیفه ، آیا برای سجده می تواند را با دست بر پیشانی بگذارد؟ ✅ج: اگر می تواند خم شود، باید در حد امکان را رعایت کند، یعنی مهر و کف دستها را روی میز و مانند آن و سر را روی زمین، قرار دهد، ولی قرار دادن زانو ها بر چیزی لازم نیست. 🆔 @resale_ahkam
نامه استاد قرائتی به مبلغان کشور محرم ۱۴۴۱ ق. ۱۳۹۸ شهریور. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم‏ «الحمد لله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم» سلام علیکم اصولی را که باید در تبلیغ در آستانه محرم مراعات کرد، متذکر می‌شوم. تمام این اصول برخاسته از آیات قرآن است. از خوانندگان عزیز انتظار است هر کدام در ترویج این پیام‌های قرآنی سهم خود را ایفا کنند و به سایر همکاران برسانند. ۱. دفاع از مظلوم حتی اگر کافر باشد، لازم است. قرآن می‌فرماید: «وَ إِذَا الْمَوْؤُدَةُ سُئِلَتْ * بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ» (تکویر، ۹-۸) و آنگاه كه از دختر زنده به گور شده پرسيده شود، كه به كدامين گناه كشته شده است؟ این فریاد برای دختران کافری است که به خاطر جاهلیت پدران زنده به گور می‌شدند. ۲. فریاد به نفع مظلوم برای مؤمنین نیز در سوره‌ی بروج آمده است که خداوند می‌فرماید: «قُتِلَ أَصْحابُ الْأُخْدُود» (بروج، ۴) (اخدود به معنای گودی است که کفار ایجاد کردند و آن را پر از آتش نموده و مؤمنین را در آن می‌انداختند و آنان نگاه می‌کردند) این جنایت را قرآن با همین آیه محکوم می‌کند. آری عزاداری امام حسین فریاد به نفع مظلوم در مقابل ظالم است. ۳. در قرآن می‌خوانیم: «وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ إِبْراهِيم‏» (مریم، ۴۱) «وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ مَرْيَم‏» (مریم، ۱۶) معلوم می‌شود که خاطرات بزرگان را باید زنده نگاه داشت. ۴. مبلغین باید بدانند که هدایت کار خداست. خداوند به پیامبرش می‌فرماید: «إِنَّكَ لا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَ لكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي‏» (قصص، ۵۶) (اى پيامبر!) همانا تو نمى‏توانى هر كه را دوست دارى هدايت كنى (و به مقصد برسانى)، بلكه اين خداوند است كه هر كس را بخواهد هدايت مى‏كند و هدایت همیشه برای همه هست و آن را باید از خدا بخواهیم. «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيم‏» ۵. قرآن می‌فرماید: کسانی که دعوت به خدا می‌کنند بهترین مردم هستند. «وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعا إِلَى اللَّهِ» (فصلت، ۳۳) ۶. در قرآن می‌خوانیم هر کس یک نفر را زنده کند، گویا همه‌ی مردم را زنده کرده است. «وَ مَنْ أَحْياها فَكَأَنَّما أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعا» (مائده، ۳۲) و امام ذیل آیه می‌فرماید مراد از زنده‌کردن، هدایت کردن است. پس هدایت یک نفر به منزله‌ی هدایت بشریت است. ۷. خداوند یک بار به پیامبر می‌فرماید: فقط وظیفه تو تبلیغ است، «ما عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلاغُ» (مائده، ۹۹) و در جای دیگر می‌فرماید: تو فقط برای هستی رحمت هستی. «وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعالَمِينَ» (انبیاء، ۱۰۷) از اینکه در دو جمله با کلمه فقط یاد شده است، (فقط مبلغ هستی، و فقط رحمت هستی) معلوم می‌شود که تبلیغ دین رحمت است. ۸. حتی اگر ما نیاز نداشتیم و مردم به سراغ ما نیامدند، ما باید حرکت کنیم و مردم را به خدا دعوت کنیم. زیرا قرآن درباره ذوالقرنین می‌فرماید: او همه چیز در اختیار داشت، و هیچ نیازی نداشت و هیچ کس هم از او دعوت نکرد. «وَ آتَيْناهُ مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ سَبَبا» (کهف، ۸۴) ولی او دست از کار نکشید و به شرق و غرب سفر کرد و هم مشکل مردم را با ساختن سد حل کرد و هم آنان را به مبدأ و معاد متوجه نمود. ۹. قرآن راه دعوت را حکمت و موعظه حسنه و جدال احسن می‌داند. «ادْعُ إِلى‏ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَن» (نحل، ۱۲۵) بنابراین کسانی که با الفاظ و ژست و قیافه و مدرک و تملق و ستایش نابجا و امثال آن بنای هدایت دارند، موفق نخواهند بود. ۱۰. هرگز خود را فارغ التحصیل ندانیم. قرآن به پیامبرش می‌فرماید: «وَ قُلْ رَبِّ زِدْنِي عِلْماً» (طه، ۱۱۴) یعنی حتی پیامبر فارغ‌التحصیل نیست. ۱۱. شرط توفیق سعه‌ی صدر است. همین که حضرت موسی مسئول ارشاد و هدایت مردم شد، اولین دعای او این بود. «رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي» (طه، ۲۵) (موسى) گفت: پروردگارا! (اكنون كه مرا به اين كار بزرگ مأمور فرمودى) سينه‏ام را برايم گشاده گردان (و بر صبر و حوصله ‏ام بيفزا). ۱۲. اگر بخواهیم تبلیغ ما اثر داشته باشد، باید خود ما قبل از دیگران و بیش از دیگران به
گفته‌های خود عمل کنیم. و اگر این‌گونه نباشد، قهر خدا بر ما بیش از دیگران خواهد بود. «كَبُرَ مَقْتاً عِنْدَ اللَّهِ أَنْ تَقُولُوا ما لا تَفْعَلُونَ» (صف، ۳) ۱۳. برای جذب مردم باید از خدا استمداد کرد چون اوست که مودت و رحمت را در دل‌های مردم قرار می‌دهد. قرآن می‌فرماید: «مَحَبَّةً مِنِّي‏» (طه، ۳۹) یعنی محبوبیت از طرف خداست. و در جای دیگر می‌فرماید: «وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً» (روم، ۲۱) همانگونه که حضرت ابراهیم از خدا خواست که دل‌های مردم را به سوی مکه و خاندانش سوق دهد. «فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِي إِلَيْهِم‏» (ابراهیم، ۳۷) ۱۴. در تبلیغ پذیرفتن هدایا مانعی ندارد، به شرط آنکه: از طرف ما درخواستی نباشد «لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً» (انعام، ۹۰) و در نیت هم قصد مزد و تشکر نداشته باشیم. «لا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكُوراً» (انسان، ۹) و به ثروت ثروتمندان چشم ندوزیم. «لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلى‏ ما مَتَّعْنا بِه‏» (حجر، ۸۸) و برخورد دوگانه با فقیر و غنی نداشته باشیم. در سوره‌ی عبس چندین آیه توبیخ از کسانی است که با پولدار برخوردی می‌کنند که با فقیر نمی‌کنند. ۱۵. حسن سابقه شرط موفقیت است. پیغمبر به مردم می‌فرمود: من عمری در میان شما هستم، آیا از من لغزشی سراغ دارید؟ «فَقَدْ لَبِثْتُ فِيكُمْ عُمُراً» (یکی از راه‌های نجات مردم از مدعیان دروغگو در مسأله مهدویت و یا تحلیل‌گران سیاسی توجه به سابقه‌ی آن‌هاست که آنان کجا درس‌خوانده‌اند، در نزد چه کسانی درس خوانده‌اند، با چه هدفی و چه مطالبی و به چه افرادی می‌گویند و...) ۱۶. در تبلیغ، نزدیکان در اولویت هستند. «وَ أَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِين‏» (شعراء، ۲۱۴) ۱۷. مراعات افراد ضعیف لازم است. قرآن می‌فرماید: «خَفَّفَ اللَّهُ عَنْكُمْ وَ عَلِمَ أَنَّ فِيكُمْ ضَعْفاً» (انفال، ۶۶) ۱۸. هم منطقی بگوییم و هم از دیگران منطق را بپذیریم. «قُلْ هاتُوا بُرْهانَكُمْ» ۱۹. مبلغ باید در فکر رساندن پیام‌های الهی باشد و از قهر خدا نسبت به کوتاهی‌ها بترسد و غیر از خدا از هیچ‌کس نترسد. «الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ وَ يَخْشَوْنَهُ وَ لا يَخْشَوْنَ أَحَداً إِلَّا اللَّهَ» (احزاب، ۳۹) ۲۰. کلام مبلغ باید هم محکم باشد، «قَوْلًا سَدِيداً» (احزاب، ۷۰) ، هم رسا باشد «قولًا بَليغاً» (نساء، ۶۳) ، هم با کرامت باشد «قولًا كريماً» (اسراء، ۲۳) هم نرم باشد «قَوْلًا لَيِّناً» (طه، ۴۴) و در عین حال روان باشد «وَ لَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْر» (قمر، ۱۷) «قَوْلًا مَيْسُوراً» (اسراء، ۲۸) «وَ احْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسانِي‏» (طه، ۲۸) ۲۱. به سخنرانی عمومی قانع نشویم و گاهی چهره‌به‌چهره و تن‌به‌تن گفتگو داشته باشیم. (قرآن در کنار خطاب‌های عمومی «يا أَيُّهَا النَّاس‏» و «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا» در آیاتی به شخص خاصی خطاب می‌کند. «یا بنی»، «یا ابت») ۲۲. تبلیغ باید مستمر و مداوم باشد. قرآن می‌فرماید: «وَ لَقَدْ وَصَّلْنا لَهُمُ الْقَوْل‏» (قصص، ۵۱)، «وَ لَقَدْ صَرَّفْنا فِي هذَا الْقُرْآنِ» (اسراءف ۴۱) حضرت نوح می‌گوید: من پیوسته و شبانه‌روز آن‌ها را خواندم. «إِنِّي دَعَوْتُ قَوْمِي لَيْلًا وَ نَهارا» (نوح، ۵) ۲۳. در تبلیغ منطقه زادگاه اولویت دارد. قرآن می‌فرماید: «وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ» (توبه، ۱۲۲) ۲۴. در تبلیغ باید کتاب آسمانی را جدی گرفت. قرآن می‌فرماید: «خُذِ الْكِتابَ بِقُوَّةٍ» (مریم، ۱۲) آری محتوای تبلیغ باید از قرآن باشد. در قرآن می‌خوانیم. «لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ» (نحل، ۴۴) و اگر از شعر و رؤیا و تاریخ و داستان و خاطره سخن می‌گوییم باید در حاشیه باشد نه آنکه بیش‌تر تبلیغ ما از این مسایل باشد. ۲۵. همه‌ی علما و مبلغین به قصد عالم ربانی‌شدن به سراغ حوزه‌های علمیه می‌روند، قرآن عالم ربانی را کسانی می‌داند که پیوسته کتاب آسمانی را مورد تعلیم و تربیت و درس خود قرار می‌دهند. «كُونُوا رَبَّانِيِّينَ بِما كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتابَ وَ بِما كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ» (آل‌عمران، ۷۹) ۲۶. تبلیغ باید تدریجی باشد. قرآن می‌فرماید: «لِتَقْرَأَهُ عَلَى النَّاسِ عَلى‏ مُكْث‏» (اسراء، ۱۰۶) یعنی باید با تدریج مطالب را بیان کرد. ۲۷. سوء استفاده ممنوع است. قرآن می‌فرماید: «ما كانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُؤْتِيَهُ اللَّهُ الْكِتابَ وَ الْحُكْمَ وَ النُّبُوَّةَ ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ كُونُوا عِباداً لِي مِنْ دُونِ اللَّهِ» (آل‌عمران، ۷۹) هيچ (پيامبر و) بشرى كه خداوند به او كتاب و حكم و نبوّت داده است، حقّ ندارد به مردم بگويد: به جاى خدا، بندگان من باشيد. ۲۸. سعی کنید که در هر مناسبتی و در هر وادی وارد نشوید که قرآن از این‌گونه افراد انتقاد کرده است. «أَ لَمْ تَرَ أَنَّهُمْ فِي كُلِّ وادٍ يَهِيمُون» (شعراء، ۲۲۶)
آيا نديدى كه آنان در هر وادى سرگشته مى‏روند؟ ۲۹. در تبلیغ به پیشکسوتان احترام بگذارید. قرآن می‌فرماید: «وَ مِنْ قَبْلِهِ كِتابُ مُوسى‏ إِماماً وَ رَحْمَة» (هود، ۱۷) و پيش از او (نيز) كتاب موسى‏ (كه) رهبر و رحمت بوده است‏. و در آیات دیگر بارها می‌فرماید: «مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَي‏» ۳۰. برای خود امتیاز نخواهیم. قرآن می‌فرماید: «ثُمَّ أَفِيضُوا مِنْ حَيْثُ أَفاضَ النَّاسُ» (بقره، ۱۹۹) یعنی به کسانی که اهل مکه بودند و برای اعمال حج خود روش خاصی را قرار داده بودند، فرمود: شما هم مثل دیگران باشید. ۳۱. در هیچ کاری به خصوص در مسأله ارشاد و تبلیغ بلندپروازی نکنید که قرآن می‌فرماید: «تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذِينَ لا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَ لا فَساداً» (قصص، ۸۳) (ما، نجات و سعادت در) آن سراى آخرت را (تنها) براى كسانى قرار مى‏دهيم كه خواستار برترى و فساد در زمين نباشند. ۳۲. از خطر عامل نفوذی غافل نباشیم که حتی برای پیامبر نقشه می‌کشند. «وَ احْذَرْهُمْ أَنْ يَفْتِنُوكَ عَنْ بَعْضِ ما أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَيْك‏» (مائده، ۴۹) و بر حذر باش از اين كه تو را از برخى از آنچه خداوند بر تو نازل كرده منحرف سازند. ۳۳. در آنچه می‌گوییم سعی کنیم سوژه به دشمن ندهیم. «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَقُولُوا راعِنا وَ قُولُوا انْظُرْنا» (بقره، ۱۰۴) اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! (به پيامبر) نگوييد: «راعِنا» مراعاتمان كن، بلكه بگوييد: «انظرنا» ما را در نظر بگير. کلمه راعنا می‌شود از واژه رعی باشد که به معنای مراعات است و می‌شود از واژه رعن باشد که به معنای احمق کردن است. پیامبر سخنرانی می‌کرد شخصی گفت یا رسول الله راعنا و مرادش آن بود که مراعات شنونده را بکند، به همه نگاه کند یا شمرده‌تر سخن بگوید. ولی یهودیان این کلمه را از واژه رعونت گرفته و گفتند: مسلمان‌ها به پیامبرشان می‌گویند که ما را احمق کن و از این لفظ دوپهلو و آب گل‌آلود برای خود ماهی می‌گرفتند. آیه نازل شد که این لفظ را به کار نبرید و به جای راعنا، انظرنا بگویید. ۳۴. در هدایت باید از اهرم تشویق استفاده کرد. قرآن می‌فرماید: «هُوَ الَّذِي يُصَلِّي عَلَيْكُمْ وَ مَلائِكَتُهُ لِيُخْرِجَكُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّور» (احزاب، ۴۳) او كسى است كه بر شما درود مى‏فرستد و فرشتگان او (نيز بر شما درود مى‏فرستند) تا شما را از تاريكى‏ها (كفر، شرك، جهل، تفرقه و خرافات) به سوى نور (ايمان، تقوا، علم و وحدت) درآورند. آری راه خروج مردم از ظلمات به نور تشویق و درود است. ۳۵. گاهی تبلیغ را باید با مشارکت دیگران انجام داد. قرآن می‌فرماید: «وَ أَشْرِكْهُ فِي أَمْرِي‏» (طه، ۳۲) یعنی همین که حضرت موسی مأمور شد که برای تبلیغ به سراغ فرعون برود، از خدا خواست برادرش هارون را که بیان بهتری داشت در این کار شریک او قرار دهد. آری، گاهی یک مبلغ روحانی اگر با یک استاد دانشگاه یا مدیر و معلم و مربی و یا هر کس دیگر که در جامعه محبوبیت دارد شریک شوند، کار موفق‌تر خواهد بود. ۳۶. انتقاد باید از عملکردها باشد نه از افراد. قرآن می‌فرماید: «قالَ إِنِّي لِعَمَلِكُمْ مِنَ الْقالِين‏» (شعراء، ۱۶۸) لوط گفت: من مخالف شديد كردار شما هستم، نه خود شما. ۳۷. در هر کاری یا حق آن را انجام دهیم، «حق جهاده»، «حق تلاوته»، «حق تقاته» و یا اگر حق کار را نمی‌توانیم انجام دهیم، تا آنجا که می‌توانیم و رمق داریم کوتاهی نکنیم. «فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُم‏» (تغابن، ۱۶)، «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُم‏» (انفال، ۶۰)، «إِنْ أُرِيدُ إِلَّا الْإِصْلاحَ مَا اسْتَطَعْت‏» (هود، ۸۸) ۳۸. باید بدانیم که دیگران در راه تبلیغ شهید شدند، «يَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَ يَقْتُلُونَ الَّذِينَ يَأْمُرُونَ بِالْقِسْط» (آل‌عمران، ۲۱) و پيامبران را به ناحق مى‏كشند وكسانى از مردم را كه فرمان به عدالت مى‏دهند مى‏كشند. آری هدایت و کار فرهنگی به قدری ارزش دارد که گروهی در راه آن خون بدهند و به قدری ارزش دارد که خداوند در قرآن به قلم و هم به سطرهایی که نوشته می‌شود قسم خورده است «ن وَ الْقَلَمِ وَ ما يَسْطُرُون‏» (قلم، ۱) ۳۹. در تبلیغ باید به مردم امید داد تا مبادا مظاهر فساد آنان را به یأس بکشاند. قرآن می‌فرماید: اگر کسانی از دین جدا و مرتد شدند، دیگرانی با توجه به دین آن را جبران خواهند کرد. «مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَه‏» (مائده، ۵۴) اگر كسانی از شما كه از دين خود برگردند (به خدا ضررى نمى‏زند، چون) خداوند در آينده قومى را خواهد آورد كه آنان را دوست دارد و آنان نيز خدا را دوست دارند. قرآن بارها فرموده است که «لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّه‏» و بارها فرموده است که «وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ» (اعراف، ۱۲۸) و «وَ الْعاقِبَةُ لِل
تَّقْوى‏» (طه، ۱۳۲) ۴۰. سعی کنیم مسایل کم‌ارزش ما را از مسایل اصلی بازندارد. مثلاً بپرسیم آیا ذوالقرنین در قرآن کوروش است یا اسکندر؟ در حالی که کار ذوالقرنین مهم بود، نه اسم و رسم او. قرآن می‌فرماید: «أَلْهاكُمُ التَّكاثُرُ * حَتَّى زُرْتُمُ الْمَقابِر» (تکاثر، ۲-۱) این آیه در مورد کسانی است که بر سر آمار فامیلی رقابت داشتند. تا آنجا که سرشماری افراد زنده، آن‌ها را قانع نکرد و برای شمارش مرده‌های خود به قبرستان رفتند. حضرت علی علیه‌السلام این آیات را می‌خواند و دلسوزانه می‌فرماید: مردگانی که باید سبب عبرت باشند، باعث فخرفروشی شده‌اند؟ خوانندگان عزیز نکات و رهنمودهای قرآن برای هر قشری از جمله اهل تبلیغ بسیار است، ولی به خاطر صرفه‌جویی، به همین چهل نکته‌ بسنده می‌کنیم. از خدا می‌خواهیم تمام تقصیرات و قصورات ما را ببخشد و کم‌تر از آنی ما را به خود رها نکند. «والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته» محسن قرائتی
عَلِيٌّ عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَمَّادٍ عَنْ حَرِيزٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ‏قَالَ الْقُرْآنُ عَهْدُ اللَّهِ إِلَى خَلْقِهِ فَقَدْ يَنْبَغِي لِلْمَرْءِ الْمُسْلِمِ أَنْ يَنْظُرَ فِي عَهْدِهِ وَ أَنْ يَقْرَأَ مِنْهُ فِي كُلِّ يَوْمٍ خَمْسِينَ آيَةً اصول كافى جلد 4 صفحه: 412 رواية: 1 ترجمه: حضرت صادق عليه السلام فرمود: قرآن عهد خداوند و فرمان او است بر خلقش پس سزاوار است براى شخص مسلمان كه در اين عهد و فرمان خدا نظر افكند و روزى پنجاه آيه از آن بخواند.
هدایت شده از محب طبسی
@haramqom_kosar با کلیک روی نشانی فوق می توانید عضو کانال فرهنگ کوثر شوید.
مسابقه کتابخوانی پیام های عاشورا با 50 جایزه 40 هزار تومانی در حال برگزاری است . برای شرکت در مسابقه به لینک زیر مراجعه فرمائید . موسسه فرهنگی قرآن و عترت منهاج عشق آباد . https://al-falah.ir/content/detail/2373
مسابقه کتابخوانی پیام های عاشورا با 50 جایزه 40 هزار تومانی در حال برگزاری است . برای شرکت در مسابقه به لینک زیر مراجعه فرمائید . موسسه فرهنگی قرآن و عترت منهاج عشق آباد . https://al-falah.ir/content/detail/2373
💠 چند نمونه از احادیث کتاب چهل حدیث تولید 🔰 برکت در ابزار تولید 🔅 رسول خدا صلی الله علیه و آله می‌فرماید: 🔸 أربَعَةٌ فِی الدّارِ فیهِنَّ البَرَکَةُ: الشّاةُ فِی الدّارِ بَرَکَةٌ، وَالرَّکى فِی الدّارِ بَرَکَةٌ، ورَحَى الیَدِ فِی الدّارِ بَرَکَةٌ، وَالقَدّاحَةُ فِی الدّارِ بَرَکَةٌ. 🔹 چهار چیز در خانه، برکت دارند: گوسفند در خانه، برکت است؛ چاه در خانه، برکت است؛ آسیاب دستى در خانه، برکت است؛ سنگ چخماق در خانه، برکت است. 📚 کنز العمّال ، ج ۱۵، ص ۳۹۴، ح ۴۱۵۳۸. 🔰 کشاورزی، برترین کیمیا 🔅 امام صادق علیه السلام می‌فرماید: 🔸 الْکِیمِیَاءُ الْأَکْبَرُ الزِّرَاعَة. 🔹 کشاورزی برترین کیمیاست. 📚 الکافی، ج ‏۵، ص ۲۶. 🔰 به کارگیری سرمایه، نشانه جوانمردی 🔅 رسول خدا صلی الله علیه و آله می‌فرماید: 🔸 اسْتِثْمَارُ الْمَالِ‏ تَمَامُ الْمُرُوءَة. 🔹 بهره‌ برداری از سرمایه، نهایت جوانمردی است. 📚 الکافی، ج ۱، ص ۲. 🔰 رکود سرمایه 🔅 امام صادق علیه السلام می‌فرماید: 🔸 ما یُخَلِّفُ الرَّجُلُ بَعْدَهُ شَیْئاً أَشَدَّ عَلَیْهِ مِنَ الْمَالِ‏ الصَّامِتِ‏ قَالَ قُلْتُ لَهُ کَیْفَ یَصْنَعُ قَالَ یَضَعُهُ فِی الْحَائِطِ وَ الْبُسْتَانِ وَ الدَّارِ. 🔹 مرد، بعد از [مرگ] خود هیچ چیزی ناخوشایندتر از مال راکد به جای نمی‌نهد. راوی ‌گوید: از حضرت پرسیدم پس چه کند؟ فرمود: آن را در باغ و بوستان و خانه به کار گیرد. 📚 من لا یحضره الفقیه، ج‏ ۳، ص ۱۷۰. @haramqom_kosar
آخرین مهلت شرکت در مسابقه پیامهای عاشورا 30 مهر ماه می باشد . ثبت نام و شرکت در مسابقه درسایت فرهنگی مذهبی فلاح به آدرس : al-falah.ir
باسمه تعالی قابل توجه داوطلبان شرکت در آزمون سراسری قرآن و عترت سال 1398 ثبت نام از تاریخ 12 آبان شروع می شود رشته های آزمون و نحوه ثبت نام در جداول ذیل آمده است . داوطلبان بخش دستگردان و دستگردانیهای مقیم طبس(درصورت تمایل ) می توانند برای شرکت به موسسه فرهنگی قرآن و عترت منهاج عشق آباد مراجعه نمایند @menhajeshghabad
📣📣فقط 2 روز دیگر تا پایان مهلت شرکت در مسابقه کتابخوانی پیامهای عاشورا باقی است. ساعت 24 روز جمعه 10 آبان مهلت پاسخگویی به پایان می رسد و تمدید نخواهد شد. موسسه فرهنگی قرآن و عترت منهاج عشق آباد
باسمه تعالی اداره امور قرآنی استان، در راستـاي احياي فرهنگ غني قرآن کریم در سطحي وسيع، موضوع تعليـم کلام وحی را به عـنـوان امـري واجـب و تكليفی الزامي تلقي نموده و با ارائه طرحهاي متنوع قرآنـي در صـدد ايفـاي اين وظيفـه خطيـر بـرآمـده است و براي نيـل به ايـن هدف مقدس به يكي از مؤلّفه‌هاي مهم تعليم و تعلّم كه ضامن اجراي طرحهاي قرآني و تداوم‌بخش آموزش كلام الله مجيد مي‌باشد يعني تربيت معلمان قرآن كريم، اهتمام ويژه داشته و دارد. این اداره در جهت شناسایی نیروهای مستعد و توانمند برای تدریس در کلاسهای آموزشی قرآن کریم و ایجاد زمینه یادگیری در مربیان پیش از دبستان و انتقال مهارت های تدریس یکپارچه و نظام مند در مقطع سنی کودکان پیش از دبستان و ارائه آموزه های قرآنی بر اساس علاقه و رغبت کودکان، اقدام به اجرای "دوره‌ی تربیت مربی آشنایی و انس کودکان با قرآن" نموده است. سرفصل های دوره: روانشناسی تربیتی و رشد و پرسمان کودکمهارت های مربی کودک 1: کاردستی و نقاشی خلاقمهارت های مربی کودک 2: شعر، سرود و قصه گویی خلاقمهارت های مربی کودک 3: بازی و نمایش خلاق روش تدریس، کارورزی و فنون کلاسداری سبک زندگی قرآنی حفظ سور و آیات منتخب بهداشت کودک مدت دوره: 130 ساعت آموزش حضوری و غیرحضوری زمان برگزاری: زمستان 98 پیش نیاز: گواهی پایان دوره قرائت3، گواهی ترجمه و مفاهیم سطح2 یا قبولی در آزمون ورودی تعداد فراگیران: حداقل 25 و حداکثر35 نفر آزمون پایان دوره: کتبی، عملی و شفاهی 40 ساعت کارآموزی حداکثر 3 ماه پس از پایان دوره از شرکت کنندگان اخذ خواهد شد. شرط سنی: حداقل18 و حداکثر45 سال شرط تحصیلی: حداقل مدرک تحصیلی دیپلم یا معادل حوزوی آن شرط همکاری: تعهد به همکاری با اداره امور قرآنی استان مدارک لازم برای ثبت نام: تصویر گواهی قرائت 3 و مفاهیم2 یک قطعه عکس جدیدیک برگ تصویر صفحات شناسنامه یک برگ تصویر کارت ملی یک برگ تصویر آخرین مدرک تحصیلی هزینه‌های دوره: هزینه ثبت‌نام اولیه: مبلغ 100000 ریال در زمان ثبت‌نام دریافت می‌شود. هزیه شرکت در دوره: حداقل مبلغ 1000000 ریال برآورد شده است که پس از برگزاری آزمون ورودی، مبلغ قطعی اعلام و از قبولشدگان دریافت خواهد شد. محل ثبت نام: ازطریق سایت دارالقران ghuran.com یا - بیرجند، خیابان مدرس14، پلاک56، جامعه القرآن الکریم بیرجند - بیرجند، طالقانی 13، حسینیه ابن حسام، پیش دبستانی امام حسن مجتبی (علیه السلام) تلفن تماس: 32214030 - 32235928 - 09037291803
نماز اول وقت شاه کلید حل مشکلات جوانی از شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی پرسید: سه قفل در زندگی ام وجود دارد و سه کلید از شما می‌خواهم! قفل اول این است که دوست دارم یک ازدواج سالم داشته باشم، قفل دوم اینکه دوست دارم کارم برکت داشته باشد و قفل سوم اینکه دوست دارم عاقبت بخیر شوم. شیخ نخودکی پاسخ داد: برای قفل اول، نمازت را اول وقت بخوان. برای قفل دوم نمازت را اول وقت بخوان و برای قفل سوم هم نمازت را اول وقت بخوان! جوان با تعجب پرسید: سه قفل با یک کلید؟! شیخ جواب داد: نماز اول وقت «شاه کلید» است.
‏«آموزش روخوانی قرآن» را در بازار اندروید ببین: http://cafebazaar.ir/app/?id=ir.haamim.ravankhaniq&ref=share