اعمال و قضائل ماه شعبان
ماه شعبان، ماه هشتم از ماههای قمری، ماهی بسیار شریف و منسوب به رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم است. پیامبر فرمود: «شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه خدا. هر کس یک روز از ماه من را روزه بگیرد، من در قیامت شفیع او خواهم بود». پیامبر ماه شعبان را روزه میداشت و آن را به ماه رمضان وصل میکرد».
اعمال و قضائل ماه شعبان
هنگامی که ماه شعبان فرا میرسید امام سجاد علیهالسلام اصحاب خود را فرامیخواند و درباره فضیلت این ماه سخن گفت. آن گاه میفرمود: «هر کس برای محبت پیامبر و تقرب به خداوند، ماه شعبان را روزه بدارد، خداوند او را در روز قیامت مشمول کرامت خود میگرداند و بهشت را برای او لازم میشمارد».
بر هر حال علاوه بر روزه که فضیلت بسیاری دارد، اعمال دیگری همچون نماز و اذکار و دعاها و استغفار نیز در این ماه وارد شده است که در کتاب شریف مفاتیح الجنان در فصل اعمال ماه شعبان ذکر شده است. حوادث و وقایع تاریخی فراوانی نیز در ماه شعبان روی داده که مهمترین آن ولادت امام حسین و امام علی بن الحسین و امام مهدی و حضرت ابوالفضل علیهمالسلام است.
اعمال ماه شعبان
آن چند امر است:
اول: هر روز هفتاد مرتبه بگوید: «اَسْتَغْفِرُاللّهَ وَاَسْئَلُهُ التَّوْبَةَ».
دوم: هر روز هفتاد مرتبه بگوید: «اَسْتَغْفِرُاللّهَ الَّذى لا اِلهَ اِلاّ هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحیمُ الْحَىُّ الْقَیّوُمُ وَ اَتُوبُ اِلَیْهِ» و در بعضى روایات «الْحَىُّ الْقَیُّومُ پیش از الرَّحْمنُ الرَّحیمُ» است و عمل به هر دو خوبست و از روایات مستفاد مىشود كه بهترین دعاها و ذكرها در این ماه استغفار است و هر كه هر روز از این ماه استغفار كند هفتاد مرتبه مثل آنست كه هفتاد هزار در ماههاى دیگر استغفار كند.
سوم: تصدق كند در این ماه اگر چه به نصف دانه خرمایى باشد تا حق تعالى بدن او را بر آتش جهنم حرام گرداند. از حضرت امام صادق علیهالسلام منقول است كه از آن جناب سؤال كردند از فضیلت روزه رجب فرمود: چرا غافلید از روزه شعبان؟ راوى عرض كرد: یابن رسول الله چه ثواب دارد كسى كه یك روز از شعبان را روزه بدارد؟ فرمود: به خدا قسم بهشت ثواب اوست. عرض كرد: یابن رسول الله بهترین اعمال در این ماه چیست؟ فرمود: تصدق و استغفار هر كه تصدق كند در ماه شعبان حق تعالى آن را تربیت كند. همچنان كه یكى از شما شتر بچهاش را تربیت مىكند تا آن كه در روز قیامت برسد به صاحبش در حالتى كه به قدر كوه اُحُد شده باشد.
چهارم: در تمام این ماه هزار بار بگوید: «لا اِلهَ اِلا اللّهُ وَلانَعْبُدُ اِلاّ اِیّاهُ مُخْلِصینَ لَهُ الدّینَ وَلَوُ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ» كه ثواب بسیار دارد از جمله آن كه عبادت هزار ساله در نامه عملش بنویسند.
پنجم: در هر پنجشنبه این ماه دو ركعت نماز كند در هر ركعت بعد از حمد صد مرتبه توحید و بعد از سلام صد بار صلوات بفرستد تا حق تعالى برآورد هر حاجتى كه دارد از امر دین و دنیاى خود و روزهاش نیز فضیلت دارد و روایت شده كه در هر روز پنجشنبه ماه شعبان زینت مىكنند آسمانها را پس ملائكه عرض مىكنند خداوندا بیامرز روزهداران این روز را و دعاى ایشان را مستجاب گردان و در خبر نبوى است كه هر كه روز دوشنبه و پنجشنبه شعبان را روزه دارد حق تعالى بیست حاجت از حوائج دنیا و بیست حاجت ا ز حاجتهاى آخرت او را برآورد.
ششم: در این ماه صلوات بسیار فرستد
🛹🌹🌹🌹🌹.
موسسه فرهنگی قرآن و عترت منهاج عشق آباد
سلام بر همه اهل قرآن و عترت
برای بهرمندی از آموزشهای مجازی قرآن کریم و مطالب ارزشمند دیگر عضو کانال زیر شوید .
🕌مرکز قرآن و حدیث کریمه اهل بیت(علیها السلام)
@Qhkarimeh
┄┄═•❁🍃๑🌺๑🍃❁•═┄┄
مستمند و ثروتمند
بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ
رسول اكرم صلّى الله عليه وآله طبق معمول، در مجلس خود نشسته بود، ياران گرداگرد حضرتش حلقه زده او را مانند نگين انگشتر در ميان گرفته بودند. در اين بين يكى از مسلمانان كه مرد فقير ژنده پوشى بود از در رسيد. و طبق سنت اسلامى كه هركس در هر مقامى هست، همين كه وارد مجلسى مىشود بايد ببيند هر كجا جاى خالى هست همانجا بنشيند و يك نقطه مخصوص را به عنوان اينكه شاءن من چنين اقتضا مىكند در نظر نگيرد آن مرد به اطراف متوجه شد، در نقطه اى جايى خالى يافت، رفت و آنجا نشست. از قضا پهلوى مرد متعين و ثروتمندى قرار گرفت. مرد ثروتمند جامه هاى خود را جمع كرد و خودش را به كنارى كشيد، رسول اكرم كه مراقب رفتار او بود به او رو كرد و گفت: «ترسيدى كه چيزى از فقر او به تو بچسبد؟!».
نه يا رسول اللّه!
«ترسيدى كه چيزى از ثروت تو به او سرايت كند؟».
نه يا رسول اللّه!
«ترسيدى كه جامه هايت كثيف و آلوده شود؟».
نه يا رسول اللّه!
«پس چرا پهلو تهى كردى و خودت را به كنارى كشيدى؟».
اعتراف مىكنم كه اشتباهى مرتكب شدم و خطا كردم. اكنون به جبران اين خطا و به كفاره اين گناه حاضرم نيمى از دارايى خودم را به اين برادر مسلمان خود كه در باره اش مرتكب اشتباهى شدم ببخشم
مرد ژنده پوش: ولى من حاضر نيستم بپذيرم.
جمعيت: چرا؟!
چون مىترسم روزى مرا هم غرور بگيرد و با يك برادر مسلمان خود آنچنان رفتارى بكنم كه امروز اين شخص با من كرد.
منبع : کتاب داستان راستان شهید مطهری
🚷 راهکار های مدیریت خشم (۲/۷) 🚷
💠 حلم آشیخ محمد تقی بافقی که از اوتاد بود . خدمت امام زمان عج میرسید .یک زمان ایشان پول شهریه طلبه ها رو نداشت ، وضع مالیشونم خوب نبود . آشیخ عبدالکریم به آشیخ محمد تقی بافقی فرمودند:ما نمیتوانیم شهریه بدهیم . اگر طلبه ی جدیدی به قم آمد قبول نکن. آشیخ محمد تقی بافقی هم رک حرف میزد ، به آشیخ گفت : مگر شما شهریه میدهید . امام زمان لشکر خودش را اداره میکند.
🌺 آشیخ عبدالکریم هم هیچی نگفت .آشیخ محمد تقی همراه طلبه ها به مسجد مقدس جمکران رفته و متوسل به امام زمان میشوند و حتی میگوین امام زمان را در مسجد جمکران دیده بود وقتی آمد یه پول خوبی برای آشیخ عبد الکریم رسید.
😱 در حمام یک سرهنگی ریشش را میتراشید ، آشیخ محمد تقی متوجه شد، فرمودند :اقا ریشتان را نتراشید حرام است، چون ایشان قیافه ی علمایی نداشتند ، مثل آشیخ عباس قمی ، به همین خاطر یک کشیده به آقا زد ، آشیخ فرمودند: کشیده یکی دیگر هم بزن ، اما ریشت را نتراش !
این را میگویند حلم
🌷وقتی از حمام بیرون می آید میبیند بَه مردم دست آقا را بوس می کنند، صلوات میفرستند، از یک نفر میپرسد: آقا چه کسی هستند؟ او میگوید: آیت الله آشیخ محمد تقی بافقی یزدی
سرهنگ خیلی ناراحت میشود، به پای آقا میافتد، از آقا عذر خواهی میکند و از مرید های ایشان میشود و محاسن میگذارد و تا آخر عمر آشیخ مریدش می ماند، برای چی؟ برای حلم. اگر آن وقتی که سرهنگ کشیده زد، آشیخ میگفت: پدر سوخته میزنی؟ و مرید هاش میریختند و او را میزدند، دیگر مرید آشیخ نمیشد.
🖊 ادامه دارد .....
🔻🔻🔻🔻
https://eitaa.com/joinchat/2013659171C5b2d884d14
سَلاَمُ اللَّهِ وَ سَلاَمُ مَلاَئِكَتِهِ الْمُقَرَّبِينَ وَ أَنْبِيَائِهِ الْمُرْسَلِينَ وَ عِبَادِهِ الصَّالِحِينَ وَ جَمِيعِ الشُّهَدَاءِ وَ الصِّدِّيقِينَ
سلام خدا و سلام فرشتگان مقرب خدا و رسولان خدا و بندگان شايسته خدا و سلام تمام شهيدان راه خدا و صادقان با ايمان كامل
(وَ) الزَّاكِيَاتُ الطَّيِّبَاتُ فِيمَا تَغْتَدِي وَ تَرُوحُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ
و نفوس پاكيزه پاك و نكو سيرت در آنچه صبح و شام است سلام همه آنان بر تو باد اى فرزند امير المؤمنين
أَشْهَدُ لَكَ بِالتَّسْلِيمِ وَ التَّصْدِيقِ وَ الْوَفَاءِ وَ النَّصِيحَةِ لِخَلَفِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ الْمُرْسَلِ
گواهى مى دهم براى تو كه حضرتت مقام تسليم و تصديق و وفادارى و خيرخواهى در حد كمال داشتى نسبت به حضرت حسين فرزند پيغمبر صلى الله عليه و آله
وَ السِّبْطِ الْمُنْتَجَبِ وَ الدَّلِيلِ الْعَالِمِ وَ الْوَصِيِّ الْمُبَلِّغِ وَ الْمَظْلُومِ الْمُهْتَضَمِ
و سبط برگزيده رسول و رهبر داناى خلق و وصى پيغمبر و رساننده حكم خدا به خلق آن امام مظلوم جور و جفا كشيده
فَجَزَاكَ اللَّهُ عَنْ رَسُولِهِ وَ عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ عَنِ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ أَفْضَلَ الْجَزَاءِ
پس خدا تو را از جانب رسولش و از جانب امير المؤمنين و از حضرت حسن و حسين صلوات الله عليهم بهترين پاداش عطا كند
بِمَا صَبَرْتَ وَ احْتَسَبْتَ وَ أَعَنْتَ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ
و بواسطه آن صبر و تحمل مصايبى كه در يارى برادرت كردى پس دار سعادت عقبى تو را نيكوست
لَعَنَ اللَّهُ مَنْ قَتَلَكَ وَ لَعَنَ اللَّهُ مَنْ جَهِلَ حَقَّكَ وَ اسْتَخَفَّ بِحُرْمَتِكَ وَ لَعَنَ اللَّهُ مَنْ حَالَ بَيْنَكَ وَ بَيْنَ مَاءِ الْفُرَاتِ
خدا لعنت كند كسانى را كه حق تو را ندانستند و از جهل هتك احترامت كردند و خدا لعنت كند كسى را كه بين تو و آب فرات حايل گرديد
أَشْهَدُ أَنَّكَ قُتِلْتَ مَظْلُوماً وَ أَنَّ اللَّهَ مُنْجِزٌ لَكُمْ مَا وَعَدَكُمْ
گواهى مى دهم كه تو مظلوم كشته شدى و خدا آنچه را كه وعده داده محققا به تو عطا كند
جِئْتُكَ يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَافِداً إِلَيْكُمْ وَ قَلْبِي مُسَلِّمٌ لَكُمْ وَ تَابِعٌ
اى فرزند امير المؤمنين من به زيارت شما آمده ام در حاليكه بر شما واردم و قلبم تسليم امر شما و تابع فرمان شما
وَ أَنَا لَكُمْ تَابِعٌ وَ نُصْرَتِي لَكُمْ مُعَدَّةٌ حَتَّى يَحْكُمَ اللَّهُ وَ هُوَ خَيْرُ الْحَاكِمِينَ
و من پيرو شما و براى يارى شما مهيا هستم تا هنگامى كه فرمان و حكم خدا فرا رسد كه او بهترين حكم كنندگان است
فَمَعَكُمْ مَعَكُمْ لاَ مَعَ عَدُوِّكُمْ إِنِّي بِكُمْ وَ بِإِيَابِكُمْ (وَ بِآبَائِكُمْ) مِنَ الْمُؤْمِنِينَ
پس من با شما هستم و با تمام قواى خود با شما هستم نه با دشمنان شما من به شما ايمان دارم و به بازگشت شما نيز ايمان دارم
وَ بِمَنْ خَالَفَكُمْ وَ قَتَلَكُمْ مِنَ الْكَافِرِينَ قَتَلَ اللَّهُ أُمَّةً قَتَلَتْكُمْ بِالْأَيْدِي وَ الْأَلْسُنِ
و به دين و آيين دشمنان و مخالفان شما و قاتلان شما از كافران و منكرانم خدا بكشد امتى را كه به دست و زبان شما را كشتند.
پس داخل روضه شو و خود را به ضريح بچسبان و بگو
السَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ
سلام بر تو اى بنده شايسته حق
الْمُطِيعُ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَ سَلَّمَ
و مطيع امر خدا و رسول خداو مطيع امير المؤمنين و حضرت حسن و حسين صلوات الله و سلامه عليهم
السَّلاَمُ عَلَيْكَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ وَ مَغْفِرَتُهُ وَ رِضْوَانُهُ وَ عَلَى رُوحِكَ وَ بَدَنِكَ
سلام بر تو و رحمت و بركات خدا و مغفرت و رضا و خوشنودى خدا بر روح و جسم شما باد
أَشْهَدُ وَ أُشْهِدُ اللَّهَ أَنَّكَ مَضَيْتَ عَلَى مَا مَضَى بِهِ الْبَدْرِيُّونَ وَ الْمُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ
گواهى مى دهم و خدا را گواه مى گيرم كه تو از جهان درگذشتى با همان مقام رفيع شهادت كه شهداى بدر يافتند و ديگر جهاد كنندگان در راه خدا
الْمُنَاصِحُونَ لَهُ فِي جِهَادِ أَعْدَائِهِ الْمُبَالِغُونَ فِي نُصْرَةِ أَوْلِيَائِهِ الذَّابُّونَ عَنْ أَحِبَّائِهِ
كه همه خيرخواهان دين خدا بر عليه دشمنان خدا جهاد كامل و با دوستان خدا و دفاع از محبان خدا منتهاى نصرت و يارى را كردند
فَجَزَاكَ اللَّهُ أَفْضَلَ الْجَزَاءِ وَ أَكْثَرَ الْجَزَاءِ وَ أَوْفَرَ الْجَزَاءِ
پس خدا به شما بهتر و بيشتر و كاملترين پاداشى عطا كند
وَ أَوْفَى جَزَاءِ أَحَدٍ مِمَّنْ وَفَى بِبَيْعَتِهِ وَ اسْتَجَابَ لَهُ دَعْوَتَهُ وَ أَطَاعَ وُلاَةَ أَمْرِهِ
پس شما (در راه وفاى با برادرت حسين «ع» ) نيكو صبر و تحمل و جهاد و حمايت و نصرت و دفاع كامل از حريم برادر
الْمُجِيبُ إِلَى طَاعَةِ رَبِّهِ الرَّاغِبُ فِيمَا زَهِدَ فِيهِ غَيْرُهُ مِنَ الثَّوَابِ الْجَزِيلِ وَ الثَّنَاءِ الْجَمِيلِ
و امر پروردگارش را اطاعت كردى و در راه فداكارى آن حضرت و ثواب بزرگ نصرت و يارى او كه ديگران رو گردانيدند تو مشتاقانه شتافتى و ثواب عظيم و نام نيكو در دو عالم يافتى
وَ أَلْحَقَكَ (فَأَلْحَقَكَ) اللَّهُ بِدَرَجَةِ آبَائِكَ فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ
و خدايت در بهشت نعيم با پدران بزرگوارت ملحق گرداند
اللَّهُمَّ إِنِّي تَعَرَّضْتُ لِزِيَارَةِ أَوْلِيَائِكَ رَغْبَةً فِي ثَوَابِكَ وَ رَجَاءً لِمَغْفِرَتِكَ وَ جَزِيلِ إِحْسَانِكَ
پروردگارا من خود را مهيا بر زيارت اولياء و دوستان تو نموده ام به اشتياق ثواب و به اميد مغفرت و لطف و احسان بزرگ تو
فَأَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ وَ أَنْ تَجْعَلَ رِزْقِي بِهِمْ دَارّاً وَ عَيْشِي بِهِمْ قَارّاً
پس از تو درخواستم اين است كه درود فرستى بر محمد و آلش و بواسطه آنها هميشه روزى مرا وسيع و زندگانيم را پايدار و خوش بگردانى
وَ زِيَارَتِي بِهِمْ مَقْبُولَةً وَ حَيَاتِي بِهِمْ طَيِّبَةً وَ أَدْرِجْنِي إِدْرَاجَ الْمُكْرَمِينَ
و زيارتم را به شفاعتشان بپذيرى و حيوة طيب نصيبم فرمايى و مرا در صف اهل كرامت درج فرمايى
وَ اجْعَلْنِي مِمَّنْ يَنْقَلِبُ مِنْ زِيَارَةِ مَشَاهِدِ أَحِبَّائِكَ مُفْلِحاً مُنْجِحاً
و از آن خوبان و سعادتمندان كه چون از زيارت مشهد محبان و دوستانت باز گردند رستگار و حاجت روا شده
قَدِ اسْتَوْجَبَ غُفْرَانَ الذُّنُوبِ وَ سَتْرَ الْعُيُوبِ وَ كَشْفَ الْكُرُوبِ إِنَّكَ أَهْلُ التَّقْوَى وَ أَهْلُ الْمَغْفِرَةِ
و مستوجب قطعى آمرزش گناه شده اند و عيوب و زشتي هايشان مستور و هم و غمشان برطرف گرديده از آنان قرارم دهى كه تو اى خدا اهل تقوى و مغفرتى.
و چون خواهى وداع كنى آن حضرت را پس برو به نزد قبر شريف و بگو اين را كه در روايت ابو حمزه ثمالى است و علما نيز ذكر كرده اند
أَسْتَوْدِعُكَ اللَّهَ وَ أَسْتَرْعِيكَ وَ أَقْرَأُ عَلَيْكَ السَّلاَمَ
از تو اى بزرگوار تقاضاى وداع مى كنم و خدا را از تو درخواست توجه و لطف خاص دارم و بر تو تحيت و سلام خوانده
آمَنَّا بِاللَّهِ وَ بِرَسُولِهِ وَ بِكِتَابِهِ وَ بِمَا جَاءَ بِهِ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ اللَّهُمَّ فَاكْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِينَ
در حالى كه بخدا و رسول و كتاب او آورده و بهرچه از اوامر و نواهى كه از جانب خدا آورده بهمه ايمان دارم پروردگارا تو مرا با گواهان و اهل ايمان ثابت مقدر فرما
اللَّهُمَّ لاَ تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ زِيَارَتِي قَبْرَ ابْنِ أَخِي رَسُولِكَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ
پروردگارا اين زيارت را آخرين عهدم از قبر مطهر فرزند برادر پيغمبرت صلى الله عليه و آله قرار مده
وَ ارْزُقْنِي زِيَارَتَهُ أَبَداً مَا أَبْقَيْتَنِي وَ احْشُرْنِي مَعَهُ وَ مَعَ آبَائِهِ فِي الْجِنَانِ
و هميشه تا در حيوة مرا باقى دارى زيارتش نصيبم گردان و مرا با آن حضرت و با پدران بزرگوارش در بهشت برين محشور گردان
وَ عَرِّفْ بَيْنِي وَ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ رَسُولِكَ وَ أَوْلِيَائِكَ
و ميان من و او و رسول اكرم و اولياء دين خود ائمه هدى شناسايى برقرار دار
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
پروردگارا درود فرست بر محمد و آل محمد
وَ تَوَفَّنِي عَلَى الْإِيمَانِ بِكَ وَ التَّصْدِيقِ بِرَسُولِكَ
و بميران مرا بر ايمان (به وحدانيت) خود و تصديق به رسالت پيغمبر
وَ الْوِلاَيَةِ لِعَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ وَ الْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِهِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ
و ولايت و دوستى على (ع) و ائمه طاهرين از فرزندان على عليهم السلام
وَ الْبَرَاءَةِ مِنْ عَدُوِّهِمْ فَإِنِّي قَدْ رَضِيتُ يَا رَبِّي بِذَلِكَ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
و بر تبرى و بيزارى از دشمنان اينها كه من اى خدا به اين دين و عقيده خوشنودم و درود خدا بر محمد و آل محمد باد
كه به احدى از كسانى كه به عهدش وفا كردند و دعوتش را اجابت كردند و از ولى امر حق و خلفاى الهى اطاعت كردند عطا فرمايد
أَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ بَالَغْتَ فِي النَّصِيحَةِ وَ أَعْطَيْتَ غَايَةَ الْمَجْهُودِ
گواهى مى دهم كه تو نهايت كوشش را در نصيحت و كمال جهد و اهتمام را در راه دين خدا ادا كردى
فَبَعَثَكَ اللَّهُ فِي الشُّهَدَاءِ وَ جَعَلَ رُوحَكَ مَعَ أَرْوَاحِ السُّعَدَاءِ
تا آنكه خدايت در مقام رفيع شهيدان مبعوث كرد و روح پاكت را با ارواح پاك سعادتمندان عالم محشور
وَ أَعْطَاكَ مِنْ جِنَانِهِ أَفْسَحَهَا مَنْزِلاً وَ أَفْضَلَهَا غُرَفاً وَ رَفَعَ ذِكْرَكَ فِي عِلِّيِّينَ (فِي الْعَالَمِينَ)
و از بهشت بهترين منازل و نيكوترين غرفه بهشتى عطا كند و نام شريفت را در عالم بلند گرداند
وَ حَشَرَكَ مَعَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ وَ الشُّهَدَاءِ وَ الصَّالِحِينَ وَ حَسُنَ أُولَئِكَ رَفِيقاً
و با پيغمبران و صادقان در ايمان و شهيدان و صالحان كه اينها بهترين رفيقانند محشور فرمايد
أَشْهَدُ أَنَّكَ لَمْ تَهِنْ وَ لَمْ تَنْكُلْ وَ أَنَّكَ مَضَيْتَ عَلَى بَصِيرَةٍ مِنْ أَمْرِكَ مُقْتَدِياً بِالصَّالِحِينَ وَ مُتَّبِعاً لِلنَّبِيِّينَ
گواهى مى دهم كه تو هيچ سستى و كوتاهى نكردى و در كار خود با بصيرت و حجت از جهان درگذشتى و هميشه در اعمالت اقتداء به صالحان و پيروى از رسولان خدا كردى
فَجَمَعَ اللَّهُ بَيْنَنَا وَ بَيْنَكَ وَ بَيْنَ رَسُولِهِ وَ أَوْلِيَائِهِ فِي مَنَازِلِ الْمُخْبِتِينَ فَإِنَّهُ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ
پس خدا بين ما و تو بزرگوار و بين رسول خدا و اولياء و دوستان خدا در منزلهاى بهشتى اهل خضوع و تقوى جمع گرداند كه خدا مهربانترين مهربانان عالم است.
مؤلف گويد كه خوب است اين زيارت را پشت سر قبر رو به قبله بخوانى چنانكه شيخ در تهذيب فرموده ثم ادخل فانكب على القبر و قل و أنت مستقبل القبلة السَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ و نيز بدان كه زيارت جناب عباس موافق روايت مذكور همين بود كه ذكر شد لكن سيد بن طاوس و شيخ مفيد و ديگران بعد از اين فرموده اند كه پس برو بسمت بالا سر و دو ركعت نماز كن و بعد از آن آنچه خواهى نماز كن و بخوان خدا را بسيار و بگو در عقب نماز
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
پروردگارا درود فرست بر محمد و آل محمد
وَ لاَ تَدَعْ لِي فِي هَذَا الْمَكَانِ الْمُكَرَّمِ وَ الْمَشْهَدِ الْمُعَظَّمِ ذَنْباً إِلاَّ غَفَرْتَهُ
و بر من ديگر در اين مكان گرامى و مشهد معظم گناهى باقى مگذار تمام گناهانم را ببخش و بيامرز
وَ لاَ هَمّاً إِلاَّ فَرَّجْتَهُ وَ لاَ مَرَضاً إِلاَّ شَفَيْتَهُ وَ لاَ عَيْباً إِلاَّ سَتَرْتَهُ وَ لاَ رِزْقاً إِلاَّ بَسَطْتَهُ
و هم و غمم را بر طرف ساز تمام مرض و دردهايم را شفا عنايت فرما و هر عيب و عار مرا پرده پوشى كن و رزقم را وسيع ساز
وَ لاَ خَوْفاً إِلاَّ آمَنْتَهُ وَ لاَ شَمْلاً إِلاَّ جَمَعْتَهُ وَ لاَ غَائِباً إِلاَّ حَفِظْتَهُ وَ أَدْنَيْتَهُ
و از هر خوف و هراسم ايمنى كامل بخش پريشاني هايم همه را اصلاح فرما و غايب مرا محفوظ بدار و لقايش نزديك
وَ لاَ حَاجَةً مِنْ حَوَائِجِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ لَكَ فِيهَا رِضًى وَ لِي فِيهَا صَلاَحٌ إِلاَّ قَضَيْتَهَا يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ
و تمام حاجتهاى دنيا و آخرتم را كه رضاى تو و صلاح من در آن است همه را روا گردان اى مهربانترين مهربانان عالم.
پس برگرد بسوى ضريح و نزد پاها بايست و بگو
السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا أَبَا الْفَضْلِ الْعَبَّاسَ ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ سَيِّدِ الْوَصِيِّينَ
سلام بر تو اى ابا الفضل العباس فرزند امير المؤمنين سلام بر تو اى فرزند سيد جانشينان پيغمبر
السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ أَوَّلِ الْقَوْمِ إِسْلاَماً وَ أَقْدَمِهِمْ إِيمَاناً وَ أَقْوَمِهِمْ بِدِينِ اللَّهِ وَ أَحْوَطِهِمْ عَلَى الْإِسْلاَمِ
سلام بر تو اى فرزند اول كسى كه اسلام اختيار كرد و در رتبه ايمان بر همه امت تقدم و برترى داشت و در دين خدا از همه كس پايدارتر و در حفظ اسلام از همه مراقبتش بيشتر بود
أَشْهَدُ لَقَدْ نَصَحْتَ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِأَخِيكَ فَنِعْمَ الْأَخُ الْمُوَاسِي فَلَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً قَتَلَتْكَ
گواهى مي دهم كه تو در راه خدا و رسول و برادرت خيرخواه بودى و نيكو برادرى بودى كه با حضرت حسين مساوات و مواسات نمودى
وَ لَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً ظَلَمَتْكَ وَ لَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً اسْتَحَلَّتْ مِنْكَ الْمَحَارِمَ وَ انْتَهَكَتْ حُرْمَةَ الْإِسْلاَمِ
بارى خدا لعنت كند امتى را كه هتك حرمت شما و ريختن خون شما و حرمت اسلام را حلال شمردند
فَنِعْمَ الصَّابِرُ الْمُجَاهِدُ الْمُحَامِي النَّاصِرُ وَ الْأَخُ الدَّافِعُ عَنْ أَخِيهِ
شفای زبان بریده مادر و دست بریده پسر به دستان مبارک حضرت زهرا (س) و حضرت عباس(ع)✳️✳️✳️
عالم جلیل القدر محدث متقى، حضرت آیه الله آملا حبیب الله کاشانى رضوان الله تعالى علیه فرمود: یک عده از شیعیان در عباس آباد هندوستان دور هم جمع مى شوند و شبیه حضرت عباس (ع) را در مى آورند هر چه دنبال شخص تنومند و رشید گشتند تا نقش حضرت(ع) را روى صحنه در آورد پیدا نکردند.
بعد از جستجوى زیاد جوانى را پیدا کردند ولى متأ سفانه پدرش از دشمنان سرسخت اهل بیت (ع) بود بناچار او را در آن روز شبیه کردند وقتى که شب فرا رسید و جوان راهى منزل مى شود موضوع را به پدرش مى گوید.
پدرش مى گوید: مگر عباس (ع) را دوست دارى؟
جوان مى گوید: چرا دوست نداشته باشم، جانم را فداى او مى کنم.
پدرش مى گوید: اگر اینطور است بیا تا دستهاى تو را به یاد دست بریده عباس(ع) قطع کنم.
جوان دست خود را دراز مى کند.
پدر ملعون بدون ترس دست جوانش را مى برد،
مادر جوان گریان و ناراحت مى شود و گوید: اى مرد تو از حضرت فاطمه زهرا (س) شرم نمى کنى؟
مرد مى گوید: اگر فاطمه(س) را دوست دارى بیا تا زبان تو را هم ببرم،
خلاصه زبان آن زن را هم قطع مى کند و در همان شب هر دو را از خانه بیرون مى اندازد و مى گوید: بروید شکایت مرا پیش عباس(ع) بکنید.
مادر و پسر هر دو به مسجد عباس آباد مى آیند و تا سحر دم منبر ناله و ضجه مى زنند آن زن مى گوید: نزدیکیهاى صبح بود که چند بانوى مجلله اى را دیدم که آثار عظمت و بزرگى از چهره هایشان ظاهر بود. یکى از آنها آب دهان روى زخم زبان من مالید فورى شفا یافتم.
دامنش را گرفتم و گفتم: جوانم دستش بریده و بى هوش افتاد بفریادش برسید.
آن بانوى مجلله فرموده بود آن هم صاحبى دارد.
گفتم: شما کیستید؟
فرمود: من فاطمه (س) مادر حسین (ع) هستم. این را فرمود و از نظرم غایب شد.
پیش پسرم آمدم، دیدم دستش خوب و سلامت است. گفتم: چطور شفا یافتى؟
گفت: در آن موقع که بى هوش افتاده بودم، جوانى نقاب دار بر سر بالینم آمد و فرمود: دستت را سر جاى خود بگذار وقتى که نگاه کردم هیچ اثرى از زخم ندیدم و دستم را سالم یافتم.
گفتم: آقا مى خواهم دست شما را ببوسم یک وقت اشکهایش جارى شد و فرمود: اى جوان عذرم را بپذیر، چون دستم را کنار نهر علقمه جدا کردند.
گفتم آقا شما کى هستید؟
فرمود: من عباس بن على (ع) هستم یک وقت دیدم کسى نیست.
کرامات العباسیّه معجزات حضرت ابالفضل العباس بعد از شهادت
هدایت شده از فرهنگ کوثر ۲
🌷گلشن معروف 🌷
درس هشتاد وهفتم
🔰گناهان رسانه ای یا گناهان زبان🔰
❇️زبان دروازه صدور اندیشه ها نگرش ها وتبادل قرارداد ها واظهار
علاقه ونفرت واعلام مواضع مثبت ومنفی انسان نسبت به اشخاص واشیاء وحقایق و وقایع جهان است . لذا زبان کلید خیرات وشرور شناخته می شود زبان رسانه خدادادی برا ی ارتباط فکری عاطفی وحقوقی بین افراد وملتها ودولتها وگروه های مختلف اجتماعی است .
سه مساله
خلقت انسان
آموزش قرآن
وآموزش بیان در آغاز سوره الرحمان به عنوان مهمترین نعمت های الاهی یاد شده است در این جا فهرستی از منکرات زبانی وگفتاری افراد ورسانه های اجتماعی را به محضر مخاطبان گرامی تقدیم می داریم.
یامبر اکرم می فرماید:
«بیشترین افراد اهل جهنم به خاطر گناه و آفت زبان به جهنم می روند.» که در اینجا به بعضی از این گناهان اشاره می شود.
۱. غیبت وبیان معایب دیگران در غیاب آنان
. ۲. سخن چینی ونمامی.
۳. دروغ گفتن و ارائه گزارش های جعلی وغیر واقعی
۴. دو زبانی ودورویی
. ۵. بهتان و افتراء ونسبت دادن دروع به خدا واولیای او ودیگر انسانها
. ۶. قذف وتهمت انحراف جنسی به زنان ومردان پاک دامن
. ۷. افشاء اسرار ملت ودولت اسلامی و مؤمنین ۶. دشنام وبدگویی به افراد وگروهها ۹. لعن و نفرین. بی جا وناروا
۱۰. طعن وسرزنش و دیگران. ۱۱. مسخره کردن و استهزاء دیگران. ۱۲. مدح کفار وظالمان وفاسقان. ۱۳. تند خویی واطهار غضب بر بیگناهان. ۱۴. نواختن موسیقی و غنای حرام . ۱۵. مزاح بی جا و خنده توام با آزار دیگران. ۱۶. مراء و جدال در اثبات حق یا باطل. ۱۷. خصومت ناروا .۱۸. سؤال های توام باانکار یا از مسائل نا مفهوم برای خود ودیگران. ۱۹. اظهار نظر بدون علم وآگاهی. ۲۰. گفتگوی بی هوده. ۲۱. انکار خداوند. ۲۲. پرستش غیر خدا . ۲۳. دروغ بستن بر خدا. ۲۴. تکذیب آیات خدا. ۲۵. کفران نعمت خدا ودیگران. ۲۶. شکوه کردن. از خدا ۲۷. اظهار ناامیدی از خداوند. ۲۸. دشنام دادن به خدا وفرشتگان واولیا. ۲۹. نسبت فرزند به خدا. ۳۰. نسبت بی عدالتی به خدا. ۳۱. ادعای خدائی کردن. ۳۲. از خدا درخواست بیجا کردن. ۳۳. دعای خیر برای ستمگران. ۳۴. نفرین کردن به صالحان وبیگناهان . ۳۵. چون و چرا کردن در کار خدا. ۳۶. خدا را متهم کردن خدا به رصایت به کار جاهلانه وطالمانه ۳۷. اظهار دوستی با ظالمان ۳۸. انکار رسالت پیامبر ص. ۳۹. مجنون خواندن پیامبر وامامان وصالحان. ۴۰. افشای اسرار امامان معصوم ع . ۴۱. عیب جویی از سخن امام ورهبری عادل ۴۲. تعیین وقت برای ظهور امام زمان ع. ۴۳. ادعای امامت . ۴۴. حلال خدا را حرام شمردن و حرام خدا را حلال دانستن. ۴۵. احکام را با قیاس صادر کردن . ۴۶. به ناحق شهادت دادن. ۴۷. تفسیر قرآن به رأی کردن. ۴۸. مؤمن را تحقیرکردن. ۴۹. فاسق را تکریم کردن . ۵۰. ارعاب ترساندن مومن وبی گناهان . ۵۱. اظهار دروعین فقر و تنگدستی. ۵۲.گفتن راز امت ودیگران به ناصالحان. ۵۳. تند زبانی به پدر و مادر . ۵۴. عیب جوئی از دیگران. ۵۵. نسبت زنا به کسی دادن. ۵۶. خلافکار را تشویق خاینان وخلافکاران. ۵۷. دادن القاب زست به مؤمنان. ۵۹. به مال و منال دیگران غبطه خوردن. ۶۰. وعده دادن به دروغ. ۶۱ بیان زیبایی زنان برای نامحرم . ۶۲. شوخی با نامحرم. ۶۳. فال بد زدن. ۶۴. عذرتراشی وتبرئه ظلم و ظالمان. ۶۵. قطع سخن برادر مسلمان . ۶۶. پیشگویی وکهانت وغیبگویی بی دلیل . ۶۷. تملق و منّت کشیدن. ۶۸. قران خواندن را ابزار گدایی کردن. ۶۹. امر سلاطین را امر خدا دانستن. ۷۰. در باره کیفیت خدا سخن گفتن♦️
.
✍ محمود مهدی پور
هدایت شده از فرهنگ کوثر ۲
⛳️امام حسين عليه السلام :
بادِروا بِصِحَّةِ الأجسامِ في مُدَّةِ الأعمارِ ؛
تحف العقول ص ۲۳۹.
امام حسين عليه السلام :در مدّت عمر ، در حفظ سلامت تن بكوشيد .
⛳️ امام حسين عليه السلام :
لايَحِلُّ لِعَينٍ مُؤمِنَةٍ تَرَى اللّه َ يُعصى فَتَطرِفَ حَتّى تَغَيِّرَهُ 🔅
امالی طوسی ص ۵۵.
امام حسين عليه السلام :بر هيچ چشم مؤمنى روا نيست كه ببيند خدا نافرمانى مى شود و چشم خود را فرو بندد ، مگر آن كه آن وضع را تغيير دهد . 🔅
⛳️ امام حسين عليه السلام :
أنَا قَتيلُ العَبَرَةِ لايَذكُرُني مُؤمِنٌ إلاّ استَعبَرَ 🔅
بحار الانوار ج۴۴ ص۲۸۴.
امام حسين عليه السلام :من كشته اشكم ؛ هر مؤمنى مرا ياد كند ، اشكش جاری می شود.
⛳️ امام حسين عليه السلام :
يا أُختاه لاتَنسيني في نافِلَةِ اللَّيلِ 🔅
بحار الانوار ج ۴۴ ص۴۴۱
امام حسين عليه السلام :اى خواهرم ! مرا در نماز شب فراموش نكن .
⛳️امام حسين عليه السلام : مَن عَبَدَ اللّه َ حَقَّ عِبادَتِهِ آتاهُ اللّه ُ فَوقَ أمانِيِّهِ و كِفايَتِهِ ؛🔅
بحارالانوار ج۷۱ ص۱۸۳.
امام حسين عليه السلام : هر كه خدا را ، آن گونه كه سزاوار او است ، بندگى كند ، خداوند بيش از آرزوها و كفايتش به او می دهد
⛳️امام حسين عليه السلام :
لاتَقولُوا بِألسِنَتِكُم ما يَنقُصُ عَن قَدرِكُم🔅
جلاءالعیون ج۲ ص ۲۰۵
چيزى را بر زبان نياوريد كه از ارزش شما بكاهد .
⛳️ امام حسين عليه السلام :
إنَّ حَوائِجَ النّاسِ اِلَيكُم مِن نِعَمِ اللّه ِ عَلَيكُم فَلاتَمَلُّوا النِّعم 🔅
بحار الانوار ج۷۴ ص۲۰۵
نياز مردم به شما از نعمت هاى خدا بر شما است ؛ از اين نعمت افسرده و بيزار نباشيد 🔅
⛳️ امام حسين عليه السلام :
مَن سَرَّهُ أن يُنسَأَ في أَجَلِهِ و يُزادَ في رِزقِهِ فَليَصِلْ رَحِمَهُ ؛🔅
همان ص ۹۱
هر كه خوش دارد مرگش به تأخير افتد و روزى اش افزون شود . با خويشانش پيوند برقرار كند . 🔅
⛳️ امام حسين عليه السلام :
مِن عَلاماتِ أسبابِ الجَهلِ المُماراةُ لِغَيرِ أهلِ الفِكرِ 🔅
تحف العقول ص ۲۴۸.
از نشانه هاى نادانى ، جدل با بى فكران است .
⛳️ امامحسینعلیه السلام فرمود:
مَن طَلَبَ رِضَى النّاسِ بِسَخَطِ اللّه ِ وَكَلَهُ اللّه ُ إلَى النّاسِ 🔅
امالی صدوق ص ۲۶۸
هركه با خشم خدا ، خواهان خشنودى مردم باشد ، خداوند او را به مردم وامى گذارد .