✅ اصطلاح مظلومی به نام «نوکری امام حسین(ع)»؛
من نوکر حسینم و حق دارم هر طور دلم میخواهد عزاداری کنم!
محمد مطهری
🔻 خلاصه یادداشت (متن کامل در دو پست بعدی)
🔹هر یک از ما که مدعی نوکری امام حسین(ع) باشیم، خود را «عاشق»، «دلداده» و «دیوانۀ» آن حضرت میدانیم؛ اما باید از خود بپرسیم که آیا ما صرفا «دوستدار» امام حسین (ع) هستیم و یا واقعا این دوستی به حد عشق و نوکری رسیده است؟
🔸 یکی از ملاکهایی که میتواند در تشخیص «دوستدار» امام حسین(ع) از «عاشق» و «نوکر» آن حضرت کارگشا باشد، این است که دوستدار یک فرد به دنبال آن است که محبوب او چه خواستهای دارد تا آن را برآورده سازد، اما نکته اینجاست که این دوستی فقط آنگاه به حد عشق و نوکری میرسد که وقتی فرد حتی «احتمال» میدهد مولا و معشوق او به امری راضی نباشد، به شدت از آن پرهیز کند. محال است کسی از عمق جان بگوید «من عاشق مادر خود هستم» ولی کاری را انجام دهد که «احتمال میدهد» مادرش راضی نیست.
🔹 ریشه این تصور نادرست که به نام نوکری امام حسین(ع) میتوان عزای حسینی را بر خلاف فتاوی حتی به سبک کنسرت غربی و با حرکات موزون انجام داد چیست؟ این خطا از آنجاست که «نوکری» حضرت با نوکری در کارهای عادی (مثل خدمتکاری یک منزل) که یک وظیفه مقطعی است و سرتاسر زندگی فرد را در بر نمیگیرد، اشتباه گرفته میشود. خدمتکار یک خانه کافی است دستورهای سرپرست خودش را اجرا کند و به موقع، نظافت و پذیرایی را انجام دهد، اما اینکه با همسرش بدرفتاری کند یا در جامعه حق دیگران را رعایت نکند، به کیفیت نوکری او برای صاحبکارش آسیب نمیرساند. نوکری از نوع خدمتکاری، یک وظیفۀ همیشگی و همهجانبه نیست.
🔸اما نوکری امام حسین (ع) امری است همه جانبه و دائمی و برخاسته از عمق وجود و روحیه تسلیم. نوکر اباعبدالله(ع) نمیتواند بگوید من نوکرم و عزاداری به فلان سبک بهتر به من میچسبد. نوکری امام حسین(ع) نه استثنای زمانی برمیدارد نه مکانی، و نه به فرد اجازه میدهد که حتی آنچه را «احتمال میدهد» که مولایش از آن ناراضی است انجام دهد.
🔹برخی از سبکهای جدید و مندرآوردی در عزاداری ولو با نیت خالص انجام گیرد هیچگاه از یک عاشق و نوکر امام حسین(ع) که معنای نوکری را میفهمد سر نمیزند، زیرا فرد با وجود مخالفت علمای بزرگ، لااقل احتمال نارضایتی حضرت را میدهد.
🔸عزاداری امام حسین(ع) باید به سبکی انجام شود که صاحبان عزا، یعنی اهل بیت عصمت علیهم السلام، خود دستور داده و به عزا مینشستهاند. آیا برگزارکنندکان عزاداریهای خودساخته، حدیث و روایتی دیدهاند که عزاداری را طوری برگزار کنید که جوانان بیشتری جذب شوند؟ آیا شخصیت استثنایی امام حسین(ع) برای حتی لاابالیترین جوانهای امروز، وجوه جذابیت کمی دارد که به بهانه اینکه اینها اگر اینجا نیایند، پای ماهواره میروند، برای عزاداری مظلوم کربلا چیزی مشابه «دوپس، دوپس» در موزیک غربی درست کنیم؟ مسئولیت اصلی ما برگزاری درست عزاداری مطابق رضای خداوند است یا جذب این و آن به مراسم؟
🔹 ما در زمانی زندگی میکنیم که فیلم یک مراسم کوچک، ساعتی بعد در کل جهان دست به دست میچرخد و دشمنان کینهتوز اهل بیت در به در به دنبال لکه دار کردن شیعه و پیروان امام حسین(ع) هستند. آیا از عاشق و نوکر حسین(ع) برمیآید که در این شرایط هر بلایی که میخواهد بر سر مراسم عزاداری سیدالشهداء(ع) بیاورد، قمه زنی و تیغزنی کند و یا کلمات کفرآمیز بر زبان جاری کند؟
🔸کج فهمی است کسی از مطالب بالا چنین برداشت کند که میخواهیم با یک خطکش میزان مقبولیت عزاداری عزاداران در آخرت را تعیین کنیم. ما چه میدانیم؟ شاید یک «یا حسین» مشروبخواری که با گفتن این جمله دست از این گناه عظیم بر میدارد مقبولتر از فعالیتهای بانی یک هیئت باشد که دهها سال با نیتی نیمهخالص مجلس عزای حسینی برگزار میکند. مسألۀ ما در اینجا مناقشه در میزان پذیرش عزاداری این و آن نیست. آن را خداوند و خود حضرتش میداند و بس؛ مسأله، بیان وظیفه کسی است که خود را نوکر حضرت میخواند.
🔹 مظلومیت امام حسین(ع) یک مظلومیت مضاعف است، چرا که از ظلم برخی علاقهمندان خود هم مصون نیست و چه مظلوم است حسین(ع) که مراسم مصیبتش هم مصیبت در مصیبت است. نگذاریم امام حسین (ع) در عزاداریهایش هم مظلوم بماند و آن، وقتی است که «نوکری نفس» به نام «نوکری امام حسین(ع)» انسان را فریب میدهد. شیعه پیش از آنکه به مصیبت زده و نوکر امام حسین(ع) نیاز داشته باشد به شیعیانی نیاز دارد که با نوع عزاداری خود، پیام حسین(ع) را که میتواند عالمی را تحت تأثیر خود قرار دهد در جهان لکهدار نکنند.
🔻کانال محمد مطهری در ایتا و تلگرام:
http://eitaa.com/m_motahari
http://t.me/m_motahari
🔻اصطلاح مظلومی به نام «نوکری امام حسین(ع)»؛
من نوکر حسینم و حق دارم هر طور دلم میخواهد عزاداری کنم!
محمد مطهری
متن کامل (بخش ۱ از ۲)
خلاصه یادداشت در پست قبلی آمده است
🔹عشق وصفناپذیر به حضرت سیدالشهدا(ع) و دلدادگی نسبت به آن حضرت، این احساس را در برخی افراد به دنبال دارد که واژگانی مانند دوستدار، پیرو یا مرید امام حسین(ع)، بیانگر شدت شور و عشق درونی آنان نیست و برای همین، ترجیح میدهند خود را «نوکر» امام حسین(ع) بخوانند.
🔸تکرار این واژه از یک طرف و معنای خودمانی آن از طرف دیگر، سبب میشود که گاهی نه تنها از بزرگی مقام «نوکری امام حسین(ع)» غفلت شود، بلکه عدهای آن را ناخواسته محمل انجام کارهای خودسرانه و دلخواه کرده و پا را فراتر بگذارند.
🔹انسان به زبان خیلی چیزها میگوید. مثلا میگوید امید من به خداست. امیرالمؤمنین(ع) در مورد برخی از کسانی که میگویند امید ما به خداست میفرماید: «قسم به خدای عظیم دروغ میگوید، اگر امیدش به خداست چرا این امید در عمل او بروزی ندارد؟!» (نهجالبلاغه، خطبه ۱۵۹).
🔸هر یک از ما که مدعی نوکری امام حسین(ع) باشیم، خود را «عاشق»، «دلداده» و «دیوانۀ» آن حضرت میدانیم؛ اما باید از خود بپرسیم که آیا ما صرفا «دوستدار» امام حسین (ع) هستیم و یا واقعا این دوستی به حد عشق و نوکری و دلدادگی رسیده است؟ اینجاست که به جای لقلقه زبان باید سراغ دغدغه قلب رفت و کشف آنچه در قلب میگذرد بدون داشتن ملاک چندان آسان نیست.
🔹یکی از ملاکهایی که میتواند در تشخیص «دوستدار» امام حسین(ع) از «عاشق» و «نوکر» آن حضرت ـ یا هر فرد دیگری ـ کارگشا باشد، این است که دوستدار یا محب یک فرد به دنبال آن است که محبوب او چه خواستهای دارد تا آن را برآورده سازد، اما نکته اینجاست که این دوستی فقط آنگاه به حد عشق و نوکری میرسد که وقتی فرد حتی «احتمال» میدهد مولا و معشوق او به امری راضی نباشد، به شدت از آن پرهیز کند. محال است کسی از عمق جان بگوید «من عاشق مادر خود هستم» ولی کاری را انجام دهد که «احتمال میدهد» مادرش راضی نیست و البته عشق به حسین کجا و عشق به مادر کجا!
🔸اینکه برخی با توجیهاتی امثال اینکه «ما نوکر امام حسین هستیم و عالم حسین عالم نوکری است و هیچ کس حق اظهار نظر ندارد و کار با خود آقاست»، طبق سلیقه خود عمل کنند، امر جدیدی در جامعه ما نیست. شصت سال پیش مرجع دوران حضرت آیتالله العظمی بروجردی(ره) با تأکید بر فتوای حرمت خود در یک جلسه حضوری، از عهدۀ بازداشتن برخی مسئولان هیأتها که شبیهخوانیهای خاص داشته و خود را مقلد ایشان میدانستند برنیامد، با این عذر به ظاهر موجه که ما تمام سال مقلد شما هستیم ولی این چند روز، نوکر امام حسین(ع)!
🔹این تصور نادرست که به نام نوکری امام حسین(ع) میتوان فتوای مرجع خود را به هیچ گرفت از کجا ناشی میشود؟ این خطا از آنجاست که «نوکری» امام حسین (ع) با نوکری در کارهای عادی (مثل خدمتکاری یک منزل) که یک وظیفه مقطعی است و سرتاسر زندگی فرد را در بر نمیگیرد، اشتباه گرفته میشود. خدمتکار یک خانه، برای آنکه یک نوکر واقعی باشد، کافی است دستورهای سرپرست خودش را اجرا کند و به موقع، نظافت، پذیرایی و مانند آن را انجام دهد، اما اینکه با همسرش بدرفتاری کند یا در جامعه حق دیگران را رعایت نکند، به کیفیت نوکری او برای صاحبکارش آسیب نمیرساند. نوکری از نوع خدمتکاری، یک وظیفۀ همیشگی و همهجانبه نیست، بلکه همین که وظایف حوزۀ خدمتکاری به درستی انجام گیرد کافی است.
🔸اما نوکری امام حسین (ع) از مقولهای دیگر است؛ امری است همه جانبه و دائمی و برخاسته از عمق وجود و روحیه تسلیم. نوکر اباعبدالله(ع) نمیتواند بگوید یک روز در سال با فتاوای مراجع کاری ندارم، یا چون عزاداری به فلان سبک بهتر به من میچسبد، من آنگونه عزاداری میکنم و چون نوکر حسینم کسی حق اظهار نظر ندارد. (کم ندیدهایم که برخی مداحان وقتی میخواهند حرف تندی که شامل غیبت و تهمت و توهین است مطرح کنند ابتدا میگویند ما نوکر امام حسین(ع) هستیم، و بعد شروع میکنند. گویی با گفتن این جمله، قلم تکلیف برداشته میشود!)
🔹نوکری اباعبدالله(ع) مقام بسیار عظیمی است که جا دارد سالهای سال یک عزادار برای وارد شدن به این مقام به درگاه الهی انابه کند و به امام حسین(ع) توسل جوید. نوکری امام حسین(ع) نه استثنای زمانی برمیدارد نه مکانی، و نه به فرد اجازه میدهد که حتی آنچه را «احتمال میدهد» که مولایش از آن ناراضی است انجام دهد. میان حسینی بودن در «عمل» با حسینی بودن در «ادا» از زمین تا آسمان فاصله است.
ادامه در پست بعدی
🔻کانال محمد مطهری در ایتا و تلگرام:
http://eitaa.com/m_motahari
http://t.me/m_motahari
ادامه پست قبلی
✅ اصطلاح مظلومی به نام «نوکری امام حسین(ع)»؛
من نوکر حسینم و حق دارم هر طور دلم میخواهد عزاداری کنم!
بخش دوم و آخر از متن کامل
خلاصه یادداشت در دو پست بالاتر آمده است
محمد مطهری
🔸برخی از سبکهای جدید و مندرآوردی در عزاداری ولو با نیت خالص انجام گیرد هیچگاه از یک عاشق و نوکر امام حسین(ع) که معنای نوکری را میفهمد سر نمیزند، زیرا فرد با وجود مخالفت علما، لااقل احتمال نارضایتی حضرت را میدهد.
🔹آیا برخی «حوس، حوس» کردنها همراه با انجام حرکات موزون و بالا و پایین رفتنها که متأسفانه بیشتر شبیه کنسرت موسیقی است، نباید در اذهان برگزارکنندگان و شرکتکنندگان اینگونه مراسم حتی در حد یک «احتمال» این دغدغه را ایجاد کند که شاید امام حسین(ع) به این کار راضی نباشد؟ (البته تند گفتن کلمه مقدس «حسین» به طور متوالی گاهی شاید باعث شود تمام کلمه به خوبی شنیده نشود، اما اینکه عمدا «حوس، حوس» کنند و به جای موزیک از آن استفاده کنند بحث دیگری است).
🔸عزاداری امام حسین(ع) باید به سبکی انجام شود که صاحبان عزا، یعنی اهل بیت عصمت علیهم السلام، خود دستور داده و به عزا مینشستهاند. آیا برگزارکنندکان عزاداریهای خودساخته، حدیث و روایتی دیدهاند که عزاداری را طوری برگزار کنید که جوانان بیشتری جذب شوند؟ آیا شخصیت استثنایی امام حسین(ع) برای حتی لاابالیترین جوانهای امروز، وجوه جذابیت کمی دارد که به بهانه اینکه اینها اگر اینجا نیایند، پای ماهواره میروند، برای عزاداری مظلوم کربلا چیزی مشابه «دوپس، دوپس» در موزیک غربی درست کنیم؟ مسئولیت اصلی ما برگزاری درست عزاداری مطابق رضای اهل بیت است یا جذب این و آن به مراسم؟
🔹ما در زمانی زندگی میکنیم که فیلم یک مراسم کوچک، ساعتی بعد در کل جهان دست به دست میچرخد و دشمنان کینهتوز اهل بیت در به در به دنبال لکه دار کردن شیعه و پیروان امام حسین(ع) هستند. آیا از عاشق و نوکر حسین(ع) برمیآید که در این شرایط هر بلایی که میخواهد بر سر مراسم عزاداری سیدالشهداء(ع) بیاورد، قمه زنی و تیغزنی کند و یا کلمات کفرآمیز بر زبان جاری کند؟ چه بسا سخن امام صادق(ع) صرفا یک توصیه نبود بلکه گویی آینده را میدید که به شیعیان این گونه هشدار میداد که مایه زینت ما باشید نه مایه ننگ ما (کونوا لَنا زَینًا ولا تَکونوا عَلَینا شَینًا، امالی صدوق، ص ۴۰۰).
🔸کج فهمی است کسی از مطالب بالا چنین برداشت کند که میخواهیم با یک خطکش میزان مقبولیت یا ثواب عزاداری عزاداران در آخرت را تعیین کنیم. ما چه میدانیم؟ شاید یک «یا حسین» مشروبخواری که با گفتن این جمله دست از این گناه عظیم بر میدارد مقبولتر از فعالیتهای بانی یک هیئت باشد که با نیتی نیمه خالص دهها سال مجلس عزای حسینی برگزار میکند. مسألۀ ما در اینجا مناقشه در میزان پذیرش عزاداری این و آن نیست. آن را خداوند و خود حضرتش میداند و بس؛ مسأله، بیان وظیفه کسی است که خود را عاشق و نوکر حسین مینامد. همچنین با تنوع معقول در نوع برگزاری مراسم عزا هم مخالفتی نیست، اما آیا جز این است که عاشق و نوکر حسین(ع) باید از هر روش شائبهداری که «احتمال» آزرده ساختن صاحبان عزا را به دنبال دارد و مخالفت مراجع دینی روشنترین قرینه آن است، پرهیز کند؟
🔹مظلومیت امام حسین(ع) یک مظلومیت مضاعف است، چرا که از ظلم برخی علاقهمندان خود هم مصون نیست. مصیبت رایج دیروز، تحریف وقایع کربلا توسط برخی نوکران خود خوانده حسین(ع) بود و مصیبت رایج امروز سبک عزاداریهای خودساخته توسط نوکران مدعی است و چه مظلوم است حسین(ع) که مراسم مصیبتش هم مصیبت در مصیبت است.
🔸باری، اینکه «حسین(ع) جنس غمش فرق میکند» به ما اجازه نمیدهد به نام نوکری امام حسین (ع) عزاداری او را به سبکی برگزار کنیم که حتی «احتمال میدهیم» غمی بر غمهای حسین اضافه کند. نگذاریم امام حسین (ع) در عزاداریهایش هم مظلوم بماند و آن، وقتی است که «نوکری نفس» به نام «نوکری امام حسین(ع)» انسان را فریب میدهد. شیعه پیش از آنکه به مصیبتزده و نوکر امام حسین(ع) نیاز داشته باشد به شیعیانی نیاز دارد که با نوع عزاداری خود، پیام حسین(ع) را که میتواند عالمی را تحت تأثیر خود قرار دهد در جهان لکهدار نکنند.
بازنشر
🔻کانال محمد مطهری در ایتا و تلگرام:
http://eitaa.com/m_motahari
http://t.me/m_motahari
هدایت شده از بنیاد شهید مطهری
◾️ مراسم اولین سالگرد درگذشت مرحومه عالیه روحانی، همسر شهید آیتالله مطهری روز جمعه ۴ اسفندماه از ساعت ۱۵ تا ۱۶:۳۰ در حسینیه قائمیه تهران (خ شریعتی، بالاتر از پل رومی) برگزار میشود.
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
✅ محکومیت به خواندن کتاب شهید مطهری در کنار مجازات زندان!
محمد مطهری
🔹 یک قاضی محترم، شروین حاجیپور خواننده ترانه «برای...» با دهها میلیون بازدید را به خواندن و تلخیص کتاب «نظام حقوق زن در اسلام» اثر استاد مطهری محکوم کرده است. سایر مجازاتها چیست؟ سه سال و هشت ماه حبس و دو سال ممنوع الخروجی! برای آنکه اطمینان حاصل شود که فرد محکوم و به دنبال او طرفدارانش به راه راست هدایت میشوند، «خلاصه کتاب» باید به صورت دستنویس بوده و حاصل کار در فضای مجازی منتشر شود. موضوع این یادداشت تنها این بخش از حکم است.
🔸 اگر کسی بخواهد یک شبه در ذهن و دل لااقل صدها هزار جوان ایرانی، نسبت به شهید مطهری بدبینی و حتی نفرت ایجاد کند، راهی جز این به ذهن نمیرسد. (البته قطعاً چنین حکمی از روی عدم توجه و نه قصد و غرض صادر شده است).
🔹 همانطور که نمیتوان آن دسته از جوانانی را که به هر دلیل علاقهای به امام(ره) ندارند با غل و زنجیر به جماران و مرقد امام برد و انتظار داشت مهری نسبت به امام در دل آنان پدید آید، با مجازات کتابخوانی اسلامی هم نمیتوان اندک تأثیر مثبتی در نگاه کسی ایجاد کرد.
🔸 آن شهید درباره جوانان چنین باور داشت که «اگر ما به قدر کافی آب زلال و گوارا عرضه کرده بودیم، به سراغ آبهای آلوده نمیرفتند» (نهضتهای اسلامی، ص۹۳). ظاهراً قاضی محترم بر خلاف ایشان معتقد است که آب زلال اندیشه اسلامی را نباید صرفا فراهم کرد تا جوان به سراغش بیاید، بلکه آب زلال فراهم شده را باید در حلق او فرو کرد و این فرو کردن هم باید در ملأ عام صورت گیرد و لذا باید در متن حکم قضایی بیاید و خلاصه کتاب به نام فرد محکوم در فضای مجازی منتشر شود.
🔹 اقلیت کینهتوز و مغرض به کنار، اکثریت طرفداران «زن، زندگی، آزادی» اگر بنا باشد تحت تاثیر متفکران اسلامی قرار گیرند، بدون شک در این میان استاد مطهری جایگاه ویژهای دارد.
این جایگاه، نه تنها به دلیل بیان روان و مستدل، صرف چندین سال از عمر در مسائل مربوط به حقوق زن و مهمتر از همه وفور عنصر کمیاب انصاف در داوری در آثار او (از جمله نسبت به غرب) است، بلکه درک تنها هشتاد روز از دوران جمهوری اسلامی و نیز مخالفت او با قبول پست اجرایی توسط روحانیون از همان ابتدا، باعث شده است که آن شهید چهرهای حکومتی – که طرفداران شعار مذکور سخت بدان حساسند - به شمار نیاید.
آشنایان با آثار شهید مطهری میدانند که میان اندیشه و مرام استاد در برخورد با منتقدان و افکار مخالف، با آنچه امروز کم و بیش دیده میشود فرسنگها فاصله است.
🔸 احتمال میدهم قاضی محترم اساساً این کتاب را نخوانده است و الا با نوع نگرشی که در این حکم نهفته است، فرازهایی - مانند عبارت زیر درباره حقوق بشر در همین کتاب را - مضر تشخیص میداد و در پی کتاب دیگری میرفت. ایشان مینویسد:
«در دنیای غرب، از قرن هفدهم به بعد، پا به پای نهضتهای علمی و فلسفی، نهضتی در زمینه مسائل اجتماعی و به نام «حقوق بشر» صورت گرفت. نویسندگان و متفکران قرن هفدهم و هجدهم افکار خویش را درباره حقوق طبیعی و فطری و غیرقابل سلب بشر با پشتکار قابل تحسینی در میان مردم پخش کردند. ژان ژاک روسو و ولتر و منتسکیو از این گروه نویسندگان و متفکرانند. این گروه حق عظیمی بر جامعه بشریت دارند» (نظام حقوق زن در اسلام، ص۱۲). روشن است که این تمجید را باید در کنار نقدهای متعدد ایشان به اندیشه غربی و از جمله نگاه آن به حقوق بشر دید.
🔹 مناسب است برای جلوگیری از تکرار این نوع احکام، ریاست محترم قوه قضاییه قضات را ملزم به خواندن کتاب «آینده انقلاب اسلامی ایران» از آن شهید کند؛ مجموعه سخنرانیهایی که غالبا در همان هشتاد روز ایراد شده و موضوعاتی مانند آزادی، عدالت و مسئله زن در جمهوری اسلامی – که بعدها هر کدام ماجراها آفرید - مورد موشکافی قرار داده است. باید تدبیری اندیشید؛ بعید نیست این حکم در رسانههای غیر فارسیزبان دنیا مورد مضحکه بینالمللی قرار گیرد و خبرش را در روزنامههای ژاپن و اسپانیا و ترکیه ببینیم.
🔸 ناگفته پیداست این یادداشت را نباید نوعی حمایت از خواننده مذکور یا شعر او و یا تایید سایر بخشهای حکم او تلقی کرد. افراد کمدقت ولی منصف را میتوان به مطالعه دوباره این مطلب دعوت کرد ولی برای ذات مریض، راهی که بتوان او را از تفسیر مغرضانه و منفعتجویانه بازداشت، وجود ندارد.
🔻کانال محمد مطهری در ایتا و تلگرام:
http://eitaa.com/m_motahari
http://t.me/m_motahari
✅ در آغوش قاتل پدر!
محمد مطهری
🔻خاطراتی درباره شهید مطهری (بخش اول)
🔹 بهمن ۱۳۵۸ قاتل استاد مطهری (از اعضای گروه فرقان) را برای اولین بار در زندان دیدم. به شدت پشیمان بود. میگفت باور نمیکنم چنین شخصیتی را کشتهام.
🔸 مرا که کوچکترین فرزند خانواده و نوجوان بودم در آغوش گرفت. به شدت گریه و طلب حلالیت میکرد. میگفت از حالا خودم را در جهنم احساس میکنم.
🔹 به گفته خودش این تحول از آنجا بود که در زندان برخی آثار شهید را خوانده بود. مبهوت مانده بود که چگونه او را شستشوی مغزی داده بودند.
🔸 به اختیار، و نه با حکم قضایی، آثار کسی را که گلوله در مغزش جای داده بود خوانده و چنین حالش دگرگون شده بود؛ گلولهای که از لاله گوش راست وارد و از بالای ابروی چپ خارج شد.
🔹 خداوند با توجه به پشیمانی واقعیاش، با منتهای غفرانش با او رفتار کند. برخی فرقانیهای دیگر تا آخرین لحظه بر سر موضع خود بودند.
#خاطرات
🔻کانال محمد مطهری در ایتا و تلگرام:
http://eitaa.com/m_motahari
http://t.me/m_motahari
✅ لطفاً برای دستگیری گوشیقاب خیابان استاد معین تلاش نکنید!
(بخش ۱ از ۲)
محمد مطهری
(توضیح: بر حسب اتفاق، این سارق معروف چند ساعت پس از انتشار این یادداشت دستگیر شد. دستگیری وی هیچ تاثیری در ضرورت طرح مطالب این یادداشت ندارد و بلکه آن را کاربردیتر میکند.)
🔹 فرض کنید این سارق معروف هم با تلاش فراوان پلیس دستگیر شود. آیا جز این است که نحوه برخورد با او همان روش همیشگی خواهد بود که بیشتر شبیه است به «رپرتاژ تبلیغاتی برای گوشیقاپی به عنوان یک شغل پر درآمد»؟
🔸 پس از دستگیری گوشیقاپ، این بار هم این مراحل به ترتیب طی خواهد شد:
ابتدا نمایی از پشت سر جناب سارق، به اطلاع ملت شریف میرسد. در این مرحله چون حکمی صادر نشده، طبق قانون نباید چهره متهم نشان داده شود.
🔹 در مرحله دوم، خبرنگاران به گرد او حلقه زده و از او مانند یک کارشناس، رهنمود میطلبند که مردم بیپناه در برابر امثال او برای امنیت خود چه کنند. او به جای اینکه از مجازات هراسان باشد، با آرامش و افتخار مانند برنده المپیاد شروع به بیان تجربیات و دانشافزایی برای مردم میکند. (گویی هیچ راه دیگری برای رساندن هشدارهای لازم به مردم وجود ندارد).
🔸 در مرحله سوم، بدون اعلام تاریخ حضور متهم در دادگاه – بر خلاف روش مرسوم در دنیا که خبر دستگیری همراه با اعلام تاریخ اولین حضور در دادگاه است – پس از مدتی برای او حکمی در زمان و مکان نامعلوم صادر میشود که معمولا این حکم، اطلاعرسانی هم نمیشود.
🔹 حال پرسش مهم این است که آیا سارق خیابان استاد معین پس از یک سال سرقت چند میلیاردی، احتمالی ولو اندک میدهد که قوه قضاییه پس از دستگیری و صدور حکم، تصویر او را منتشر کند؟ هرگز. او به خوبی میداند حتی برای جرمهایی به مراتب سنگینتر – یعنی جرائم درجه یک تا چهار که ماده ۳۶ قانون مجازات اسلامی تصریح به انتشار مشخصات متهم حتی در مرحله برگزاری دادگاه دارد - هیچ اقدامی صورت نمیگیرد.
🔸 برای اینکه بفهمیم چرا این سارقان در کنار متجاوزان به نوامیس، اسیدپاشان و قمهکشان چنین جسور شدهاند، به تاریخچه خبررسانی قوه قضاییه مراجعه کنید و ببینید آیا در این ۴۰ سال، چهره ۴۰ نفر از این دست مجرمان منتشر شده است؟
🔹 با این اوصاف، همین که یک سارق، مقداری در بازجوییها مقاوم باشد و به نیمی از سرقتهای خود اعتراف نکند، کافی است که ماهانه تا دهها و صدها میلیون تومان درآمد داشته باشد و هر از چند گاهی، احتمالا چند ماهی هم به زندان برود که برای به روز کردن شگردها بسیار مفید است. (بیجهت نیست هر گاه با مجرمی مصاحبه میشود سابقه چندین بار دستگیری دارد). به این ترتیب، روند سه مرحلهای مذکور، مانند یک بسته تشویقی یا رپرتاژ تبلیغاتی برای افزایش تعداد سارقان عمل میکند.
🔸 یک گوشیقاپ، زورگیر و دیگر مجرمان خشن، گویی هر روز چنین پیامکی را از دستگاه قضا دریافت میکنند: «حفظ آبروی شما قبل از دستگیری با خودتان و حفظ آبرویتان بعد از دستگیری با ما. فرقی نمیکند چه بلایی بر سر جان و مال و ناموس مردم آورده باشید: تجاوز به عنف، زورگیری، قمهکشی، اسیدپاشی یا هر جرم دیگر».
🔹 حال که پنهانسازی هویت و سرنوشت چنین مجرمانی، روند جاری قوه قضائیه است و به جای آنکه پس از دستگیری، اطلاعرسانیهای پی در پی شروع شود، برعکس، روزه سکوت قضایی آغاز میشود، پس همان بهتر که همین تعداد موجود زورگیر در خیابانها بچرخند و لااقل با روشهای مشوقانه و مجرمساز اطلاعرسانی کنونی - که تضمین آبروی مجرم، بخش لاینفک آن است - بر تعداد آنان افزوده نشود.
🔸 من شخصا از تفسیر عملکرد ریاست محترم قوه قضاییه عاجز ماندهام. از یک طرف، انصافا مدیریتی متفاوت از گذشته به نمایش گذاشتهاند. در هر گزارشی که از جلسات قضایی یا سفرهای استانی ایشان پخش میشود، به جای کلیگویی، یک یا چند مشکل اساسی مردم مورد تذکر و تاکید رئیس قوه قرار میگیرد که حاکی از اشراف دقیق و دغدغهمندی عمیق ایشان نسبت به مشکلات مردم است. از طرف دیگر، نمیفهمم چرا اصلاح نظام اطلاع رسانی قوه قضاییه که ناخواسته مجرمپرور است مغفول مانده است. قوه قضاییه عملا به صورت حافظ تضمینی آبروی مجرمان، از متجاوز و سارق مسلح گرفته تا اسیدپاش و چاقوکش درآمده است.
⬅️ ادامه در پست بعدی
🔻کانال محمد مطهری در ایتا و تلگرام:
http://eitaa.com/m_motahari
http://t.me/m_motahari
⬅️ ادامه پست قبلی:
✅ لطفاً برای دستگیری گوشیقاب خیابان استاد معین تلاش نکنید! (بخش ۲ از ۲)
محمد مطهری
🔹 جناب آقای اژهای! لطفا خبر خبرگزاری میزان(کد خبر ۳۹۹۹۰۴) را ملاحظه کنید. فقط در طول دو ماه، پانزده مورد ضرب و شتم پرستاران همراه با شکستگی بینی، دنده، چاقو در بدن و ... توسط همراهان بیمار گزارش شده است. طبق همین گزارش مدیران بیمارستانها به دلایلی، بسیاری از موارد را اصلا گزارش نمیکنند. حال، در سایت همان خبرگزاری میزان جستجو کنید. ببینید حتی یک مورد از اعلام مجازات عاملان ضرب و شتم کادر درمان را تا امروز (شهریور ۱۴۰۳) اطلاعرسانی کرده است؟! (گزارش مربوط به سال ۱۳۹۶ است). اگر قانونی وجود داشت که هر کس کادر درمان را مورد ضرب و شتم قرار دهد با تصویر معرفی خواهد شد کمتر کسی جرئت میکرد با پرستاران چنین کند.
🔸 عکسهای خصوصی یک دختر به خاطر انتقامجویی از طرف یک فرد خبیث، در جامعه میچرخد و گاهی به خودکشی او منجر میشود، اما تصویر عامل انتشار عکسها تا ابد در اسرارخانه قوه قضاییه باقی میماند! آیا اگر عامل انتشار عکسها میدانست اولین مجازاتش انتشار تصویر خودش است چنین بی پروا اقدام میکرد؟
🔹 حتی در مورد قاپزنی کیف و موبایل که از معضلات جامعه امروز شده است، قانون به رئیس قوه برای معرفی فرد سارق اختیار داده است. طبق تبصره ۲ ماده ۳۵۳ قانون آیین دادرسی کیفری، «انتشار جریان رسیدگی و گزارش پرونده در محاکمات علنی که متضمن بیان مشخصات شاکی و متهم است، در صورتیکه به عللی از قبیل خدشهدارشدن وجدان جمعی و یا حفظ نظم عمومی جامعه، ضرورت یابد، به درخواست دادستان کل کشور و موافقت رییس قوه قضاییه امکانپذیر است.»
🔸 پیشنهاد مشخص این یادداشت این است: تعدادی از جرائم که به شدت زندگی مردم را مختل کرده و با جان و مال و ناموس آنان سر و کار دارد و بسیاری افراد را گاهی تا آخر عمر از زندگی ساقط میکند ابتدا مشخص شود؛ جرائمی مانند اسیدپاشی، زورگیری، شهادت دروغ، تجاوز به عنف، حمله به کادر درمان توسط همراهان مریض، قمه کشی، انداختن عمدی خود جلوی ماشین برای خسارت، انتشار عکسهای خصوصی افراد، اجیر کردن شرخر و هر جرم دیگری که مردم را ذله کرده است.
🔹 سپس مرحله اساسی آغاز شود و آن سلب اختیار از قوه قضاییه برای مخفی نگهداشتن هویت این مجرمان پس از صدور حکم دادگاه است؛ یعنی دستگاه قضایی موظف به معرفی آنان - با رعایت حد و حدود و شیوهنامه مشخص - لااقل در یک پایگاه اطلاعرسانی خاص باشد.
🔸 طبعا این یک پیشنهاد اولیه و نیازمند به کار کارشناسی دقیق از جنبههای گوناگون است. اما به هر حال روشن است که اگر اساسا شبیه چنین قانونی اجرا نشود، همچنان عدهای ولو اندک، جامعه را به صورت جنگل میبینند و میدانند هر غلطی بکنند آبرویشان محفوظ است. در چنین جنگلی است که یک فرد به خود اجازه میدهد با خیال راحت، در مدت کوتاهی هفت هزار بار برای اورژانس مزاحمت تلفنی ایجاد کند و افرادی را به کام مرگ بکشاند و در عین حال هویتش مخفی بماند. البته مردم هم همچنان بیپناه و ناامید از اقدامات جدی دستگاه قضایی، فعلا چارهای جز نگاه به آسمان نیافتهاند.
🔻کانال محمد مطهری در ایتا و تلگرام:
http://eitaa.com/m_motahari
http://t.me/m_motahari