eitaa logo
گفتاری در فرهنگ | محمد رحمانی
595 دنبال‌کننده
437 عکس
58 ویدیو
26 فایل
یادداشت های روزانه محمد رحمانی پژوهشگر حوزه سیاستگذاری فرهنگی و تربیتی ارتباط با استاد: @OWistful67 سایت رسمی Mohammadrahmani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
. آیا جمهوری اسلامی ایران طرحی برای تربیت دارد؟ 🔹با حضور *آقای محمد رحمانی* دکتری حکمت متعالیه؛رئیس اندیشکده مرآت 🗓یـکشنبه ۲۶ فروردین ماه ساعت ۱۷ 📍اتاق شورای دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران *این شروعِ مسیر ماست برای نگاهی نو به تربیت اسلامی* @basijpsyedu
با موضوع: آیا جمهوری اسلامی ایران طرحی برای تربیت دارد؟ مکان : دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران در این نشست مروری اجمالی بر خواستگاه حرکت اجتماعی امام خمینی(ره) و گذار از الگوی سنتی تربیت دینی به یک الگوی متمایز مطرح گردید. همچنین جایگاه دانشگاه نسبت به ارائه یک صورت بندی متمایز از این مبنا مورد گفتگو واقع شد. در بخش پرسش و پاسخ نیز دغدغه های دانشجویان در خصوص وضعیت جریان تربیت در کشور و فروکاست و تقلیل این الگو در سطح نهادهای خرد تعلیم و تربیت مانند مدرسه مطرح گردید. 🔅 ان شاء الله مباحث تفصیلی در این خصوص در قالب یک دوره آموزشی در این دانشکده استمرار خواهد یافت. 🆔 @m_rahmani_g
گروه مشاوران مدیریت رواق با همکاری اندیشکده مرآت برگزار می کند:🎉🎉 📍سومین مرحله دوره تخصصی برای اولین بار، دوره تخصصی MBA فرهنگی ویژه کنشگران حوزه فرهنگ اگر به دنبال کسب جدیدترین روش های مدیریت نهادهای فرهنگی هستید در این دوره شرکت نمایید. دوره ای با 👇 ❗️تنها تا ۱۰ اردیبهشت فرصت ثبت نام وجود دارد❗️ 🆔 پیش ثبت نام در دوره؛👇 https://survey.porsline.ir/s/1HfPmk2 ☘️ برای کسب اطلاعات بیشتر وارد کانال ذیل شوید: 🆔 https://eitaa.com/rwaqgroup
الحمدالله دوره آموزشی تخصصی مدیریت فرهنگ به سومین مرحله خود رسید و بنا داریم در قالب یک نهاد جدید با نام «گروه مشاوران مدیریت رواق» اون رو ادامه بدیم. رسالت این گروه هم توسعه جریان تخصصی مدیریت فرهنگی و آموزشی است. امیدواریم خدمت همه دوستان باشیم.
*آیا جمهوری اسلامی طرحی برای تربیت دارد؟* 🔍 بازخوانی اندیشه تربیتی مقام معظم رهبری *در چارچوب کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن* 🔹تربیت و نسبت سنجی با پارادایم اسلام ناب 🔸نظریه کارخانه انسان سازی؛‌ الگوی تربیت اکوسیستمی 🔹سنن الهی؛ خوانشی بر قوانین متافیزیکی تربیت اسلامی 🔸فرآیند تربیت و الگوی صیرورت انسان 🔹تربیت در سه گانه فقه تربیت؛ روانشناسی و دیالکتیک نظر-عمل 🔸در آمدی بر الهیات تربیت 🔰با ارائه آقای دکتر محمد رحمانی 🕓 یک‌شنبه‌ها؛ از ساعت ۱۷ الی ۱۹ 📍دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی برای ثبت‌نام، به شناسه‌های زیر در پیام رسان بله پیام دهید: خوهران: @tarhkoli_khaharan برادران: @tarhkoli_baradaran @basijpsyedu
قفس آهنین؛ ردای بر دوش حلقه های میانی 1️⃣ روایت اول چند وقت پیش که از یک مجموعه استعفا دادم، در مراسم تودیع ریاست سازمان نکته ای جالب گفت. «فلانی خودش را وقف تربیت انقلاب اسلامی کرده بود گرچه ما می خواستیم که او خودش را وقف سازمان ما کند!» حقیقت این بود که دقیقاً این دوست عزیز من به دقیقترین وجه، صورت بندی از تمایز دستگاه اندیشه ای ما را بیان می کرد. سالها حضور امثال من در سازمان های دولتی و حاکمیتی با این پیشفرض بوده است که هدف ما «کمک به انقلاب اسلامی است و به لوازم این کمک پایبندیم» لذا اگر ابزاری نقش ابزاری خود را عوض می کرد و یا مانعیتی ایجاد می شد از آن عبور می کردیم. بیان یکی از فرماندهان سوریه همواره بر جلوی چشم من است که یک فرمانده به مثابه تانک همواره از موانع عبور می کند نه اینکه پشت موانع ایستاده و در مذمت آن سخن گوید‼️ 2️⃣ روایت دوم درگیر سازی جریانات جوان مردمی در سنوات گذشته در کشور تجربیاتی را داشته است. از الگوی «مشاوران جوان» در دوران احمدی نژاد تا ایده «دستیاران مردمی» در دولت کنونی. اما به راستی محصول این ایده ها چه بوده است؟ جدا از تلاش ها و نتایجی که از حضور برخی از جریانات مردمی در نهادهای حاکمیتی مشاهده می شود،‌عمده این ایده ها منجر به شکست است چرا که افراد نوعاً با ورود در سازمان ها چنان مقهور فرهنگ و مکانیزم های آن سازمان می شوند که امکان تحول را از یاد برده و توانی برای آن ندارند. گزاره هایی مانند «فعلا باید کمی با سازمان مدارا کرد»، «اول باید در سازمان جا بیافتم تا بتوانم کار کنم»، «نباید انقلابیون در سازمان تبدیل به افراد آنارشیسم شوند» و ... عباراتی اند که این افراد شنیده می شود و در عین ظاهر جذاب، مانعی برای تحولات محسوب می شود. در حقیقت حضور جریانات مردمی به این شیوه منجر به دکترین «قورباغه در حال پخت» گردیده و کم کم منجر به مرگ فرد تحولی می شود. 🐸 🌐 قفس آهنین (Iron cage) در جامعه‌شناسی مفهومی است که توسط ماکس وبر ارائه شد.این مفهوم برای توصیف افزایش عقلانیت ذاتی در زندگی اجتماعی، به‌ویژه در جوامع سرمایه‌داری غرب بکار گرفته شد. بر اساس این نظریه، «قفس آهنین» افراد را در نظام‌هایی به دام می‌اندازد که صرفاً بر اساس کارایی غایت‌شناسی، محاسبه عقلانی و کنترل است. به زعم وبر نظم سازمانی فقط باید مانند شنل روی شانه‌های قدیس سبک باشد که هر لحظه بتوان آن را به کناری انداخت ولی سرنوشت مقرر کرد شنل به «قفس آهنین» تبدیل شود و او را در خود محصور سازد. اجرای فلسفه وبر اغلب به قیمت پدید آمدن جنبه‌های منفی بوروکراسی تمام شده است. نظام فلسفی ماکس وبر، ایستایی، خشکی و انعطاف‌ناپذیری را برای سازمان‌های بزرگ به ارمغان آورده است. تکیه محض به مقررات و آیین‌نامه‌ها باعث گسترش ترس و محافظه‌کاری در سازمان گردیده و تشریفات و قاعده‌سازی برتری یافته، تا آن‌جا که افراد با تکیه بر مقررات و قوانین خشک و مخرب از انجام مسؤولیت‌های خود شانه خالی می‌کنند. مهم ترین جنبه های منفی موجود در این گونه از سازمان ها می توان از خشکی مقررات ، جمود شخصیت ، جابجایی اهداف ، محدودیت در طبقه بندیها ،محدودیت در پذیرش ، خود محوری مقام خواهی ، هزینه های زیاد برای کنترل و نظارت ، اضطراب و نگرانی و….را نام برد. بروکراسی در واقع تیر خلاص تمدن غرب بر تحول در جوامع در حال توسعه است. 🖊محمد رحمانی - اندیشکده مرآت 🆔 @m_rahmani_g
مساله خلاقیت و نوآوری، آن هم معناگرا و آن هم با کمترین لوازم از دغدغه های جمعی از مدیران ارشد کانون پرورش فکری کودک و نوجوان در سنوات گذشته بوده که در قالب نمایشگاه کاریحجماتور هر سال برگزار می شود. نمایشگاهی که ظرفیت احداث در هر مدرسه را داراست و می تواند انتقال مفاهیم را همراه با «روایت جذاب» در بهینه ترین حالت ممکن سازد. امسال نیز توفیق داریم تا میزبان دوستان برای افتتاحیه نمایشگاه فوق باشیم. از همین جا دعوت می کنم از دوستان خلاق و نوآور و تیم هایی که به دنبال ظرفیت کنشگری در عرصه تعلیم و تربیت هستند برای حضور در این رویداد... 🆔 @m_rahmani_g
🔆 ترمینولوژی علم و معلمی؛ از Intelect تا Information 🔹با حضور *دکتر محمد رحمانی* 🗓یـکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه ساعت ۱۰ 📍دانشکده حضرت زینب (س) *به مناسبت گرامیداشت روز معلم و تجلیل از اساتید برتر دانشگاه* 🆔 @m_rahmani_g
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نشست ترمینولوژی علم و معلمی؛ از Intelect تا Information ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ دانشکده حضرت زینب (س) 🆔 @m_rahmani_g
ذهن کانتی و کاربست های فرهنگی 1️⃣ روایت اول دوستی نقل می کرد که در سفر اربعین به دلیل تشنگی زیاد به مغازه ای که از دور شُرشُر قرمزی آب میوه آن به چشم می آمد رفتیم و مقداری آب انار خریداری کردیم. اندکی از آن را نخورده بودیم که مزه بد آن باعث شد که سمت سطل زباله مغازه رفته و آن را معدوم کنیم اما با کمال تعجب دیدیم که اناری در مغازه نبود!! بلکه مغازه دار آب انگور قرمز به ما فروخته بود. وقتی این را متوجه شدیم تا انتهای آن آب میوه را با لذت تناول کردیم ‼️ 2️⃣ روایت دوم هارون بن عيسى روایت می‌کند: امام صادق(ع)به فرزندش محمّد فرمود: چقدر از خرجى اضافه آمده؟ گفت: چهل دينار. فرمود: آن را بیرون آور و صدقه بده. عرض كرد: آقا ديگر چيزى برایمان باقی نمی‌ماند. فرمود: صدقه بده، خداوند عوض آن را مي دهد، مگر نمي دانى که هر چيزى كليدى دارد و كليد روزى صدقه است، پس اينك صدقه بده. او به دستور امام عمل كرد، ده روز بيشتر نگذشت كه از جایی چهار هزار دينار رسيد. فرمود: پسرم، در راه خدا چهل دينار داديم و خداوند چهار هزار دينار در عوض آن به ما عطا کرد. شبیه این اتفاقات بارها و بارها در زندگی برخی مومنین رخ داده است اما منطق کمیت گرای واقع نگر چگونه می تواند از این وقایع پشتیبانی کند؟ معقولیت این اتفاقات چگونه قابل توجیه است؟ ▫️ کانت در فلسفه استعلایی خود معتقد است که انسان، چارچوب های ثابتی برای شناخت پیرامون خود دارد که آن محیط را با عینک این مقولات درک می کند. در حقیقت نومن Noumenon یا حقیقت خارجی اشیاء تمایز جدی با فنومن Phenomenon یا ادراک حس بشری دارد. مقولات هستند که ادراک را خلق می کنند و این خلق ادراکات منجر به تغییر در تمایلات انسان می شوند. گرچه این نگاه معرفت شناسانه در فلسفه اسلامی مورد نقد است اما از بعدی دیگر می توان قائل شد که «اندیشه، قالبی برای درک و خلق تمایلات بشری است» به عبارت ساده تر مبادی و نظام اندیشه پیشینی انسان، به شدت می تواند منجر به تغییر در تمایلات و گرایشات او گردیده و حقیقت عینی واحدی را با تغییر در تحلیل، مورد بغض کسی و اقبال دیگری گرداند. دستگاه های اندیشه ای، جهان های معنایی انسان را شکل می دهند و سایر برداشت های انسان از پیرامون خود در چارچوب این دستگاه ها فهم می شود. جهان معنایی یک عارف است که او را در دوران خوش، توصیه به استغفار می کند، چرا که تلقی او این است که خدا توجه اش را از او سلب کرده و در مقابل جهان معنایی یک انسان عامی این است که اتفاقا خدا او را دوست دارد و مشکلی در زندگی او خلق نکرده است. یک جهان معنایی است که جامعه را در قله می بیند و دیگری آن را در قعر درّه. اصولاً مشکل ما در جامعه امروزین، تلقی های متفاوت است جهان پیرامونی است و هر چقدر که نمایش پیرامون را رنگ و لعاب بدهیم، مجدداً مخاطب ما او را با عینک اندیشه خود می بیند و تفسیر می کند. مسئله پردازش عین نیست بلکه مسئله بازآرایی ذهن است. اینجاست که تمایز بین «امر فرهنگی» و «امر تربیتی» واضح می شود. امر فرهنگی به دنبال بزک کردن واقعیت برای تغییر ذهنیت است اما امر تربیتی به دنبال تغییر جهان معنایی برای درک پیرامون و چه بسا در جامعه امروزین ما، اساسی ترین راهبرد مدیریت تمایلات اجتماعی را باید در توسعه امر تربیت در مقابل امر فرهنگ جستجوکرد. 🆔 @m_rahmani_g