eitaa logo
گفتاری در فرهنگ | محمد رحمانی
608 دنبال‌کننده
447 عکس
60 ویدیو
26 فایل
یادداشت های روزانه محمد رحمانی پژوهشگر حوزه سیاستگذاری فرهنگی و تربیتی ارتباط با استاد: @OWistful67 سایت رسمی Mohammadrahmani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
گاهی برخی مقالات حال انسان را خوب می کند🤩، چرا که به پرسش مناسبی پرداخته و یا ایده های فعالین میدانی را به درستی صورت بندی نموده است. مقاله ی «مساله محوری و نامساله محوری در سازمان های فرهنگی» از این دست از مقالات بود. مقاله ای که به مرور ادبیات نظری مساله محوری و تبارشناسی سازمان های فرهنگی پرداخته و به مورد کاوی دفتر تبلیغات اسلامی به عنوان یک نهاد مساله محور پرداخته است. فارق از اینکه مساله محوری تا چه اندازه در دفتر تبلیغات اسلامی پیاده سازی شده و به چه اندازه این مقاله دارای سوگیری است یا خیر 🤔 اما صورت بندی صورت گرفته در این مقاله بسیار قابل تامل است. با عنایت به اینکه ما در اندیشکده در سنوات گذشته سند راهبردی بیش از ده نهاد فرهنگی در سطح ملی یا محلی را تدوین کرده ایم و تمام این اسناد نیز مبتنی بر رویکرد مساله محور بود اما همواره یکی از چالش های ما، توجیه مدیران ارشد سازمان ها نسبت به رویکرد مساله محور و ضرورت یکپارچه سازی کنش های سازمانی بود. مدیران دولتی در تجربه تاریخی اداره سازمان آموخته اند که برای عقب نیافتادن از سایر رقبا، می بایست یا پهنه جغرافیایی خود را گسترش دهند و یا در هر حوزه مرتبط یا غیر مرتبطی ورود کنند و این امر منجر به ایجاد یک اقیانوس به عمق چند سانت است به جای اینکه یک چاه عمیق حفر گردیده و حداقل یک مساله استراتژیک حل گردد. 🔰🔰 برای دوستانی که در دوره های تدوین استراتژی ما شرکت کرده اند مطالعه این مقاله را توصیه می کنم. دانلود مقاله از لینک زیر: https://mohammadrahmani.com/?p=723 @m_rahmani_g
✅️ برگزاری نشست نقد و بررسی سند راهبردی جامعه قرآنی عصر صبح پنجشنبه نشست شورای راهبری جامعه قرآنی عصر با حضور اعضای این شورا با دستور کار نقد و بررسی سند راهبردی جامعه قرآنی عصر برگزار گردید. در این نشست حجت الاسلام رحمانی ضمن تبیین فرآیند تدوین سند و متدلوژی آن، ملاحظات خود را نسبت به راهبرد جامعه قرآنی عصر بیان نمودند. در ادامه دکتر جعفری و دکتر زمانیان، دیدگاه های خود را نسبت به تغییر رویکرد برونگرا در جبهه قرآنی ، دکتر غلامی ضرورت اتخاذ رویکرد ظرفیت سازی نوین در جبهه، حجت الاسلام عباسی در خصوص ضرورت پرداختن به بعد سنت و حدیث و دکتر خواجه پیری در خصوص تدقیق ماموریت و جامعه مخاطب جبهه بیان نمودند. https://mohammadrahmani.com/?p=727 @m_rahmani_g
🔰مجموعه فراسفر تصور کنید که در دل تاریکی شب، در یک جنگل بکر و پرخطر رها شوید. نقطه ای که در آن هیچ دسترسی به انسان وجود ندارد و حتی تلقن شما نیز آنتن نمی دهد. به نظرتان چه تاثیری بر شما خواهد گذارد و به چه چیز تمسک می کنید؟ رخ دادن این پدیده واقعی برای یک انسان منجر به تشکیل یک مجموعه فرهنگی گردیده است. جهت آشنایی با این مجموعه به لینک زیر مراجعه کنید: https://mohammadrahmani.com/?p=736 🆔 @m_rahmani_g
🔴 اصل تشکیل مجموعه‌های «صالحین»، بر اساس همین دید به وجود آمد که از لحاظ معنوی، از لحاظ تربیتی، از لحاظ تعلیمی، عمق بخشیده بشود به فکر و به روحیه‌ی جوانان بسیجی ما در بخشهای مختلف.۱۳۹۱/۰۹/۰۱ / گروه داری و حلقه های تربیتی / 📌رویداد 💯 ▪️چارچوب تربیت در اندیشه امامین انقلاب ▪️فرآیند رفتارسازی تربیتی در حلقه های تربیتی ▪️آسیب شناسی کنش های تربیتی جمع محور ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر؛👇 @D_aseman 📚 اندیشکده مرآت 👇 https://eitaa.com/joinchat/1778712755C8841c08265 🆔 @m_rahmani_g
سازمان های فرهنگی در راهبری برنامه ها و کنش های خود به طور معمول دو رویکرد را در پیش می گیرند: 1. راهبرد برنامه ریزی شده: در این راهبرد هدف های دقیق، توسط یک رهبری مرکزی تنظیم و بیان می شود (رویکرد دانای کل) سپس به کمک ناظر رسمی برای اطمینان از اجرای طبیعی آن نظارت می شود. 2. راهبرد کارسالارانه: هدف ها و مقاصد به صورت تصورات ذهنی بیان نشده یک رهبر موجودیت دارند و با فرصت های جدید قابل انطباق می باشند. سازمان تحت کنترل شخصی این رهبر است. سازمان های فرهنگی بر اساس فرهنگ سازمانی و منابع انسانی و… خود نوعاً گرایش به راهبرد های برنامه ریزی شده دارند در حالیکه مخاطبین و جامعه بیشتر گرایش به راهبرد کارسالارانه دارند. این تمایز در نیاز و رویکرد سازمان فرهنگی - مخاطب را مبتنی بر ادبیات راست مغزی-چپ مغزی در روانشناسی و علوم عصبی را در مقاله «ارزیابی و کاهش فاصله گفتمانی سازمان های فرهنگی و مخاطبان بر اساس راست مغزی - چپ مغزی» توسط دکتر نوری مطلق بیان شده است. اما نکته ای که وجود دارد تحلیل تبارشناسی ایشان بسنده به یک سازمان پژوهشی دارد تا سازمان فرهنگی به معنای دقیق کلمه. شاید جنس سازمان های فرهنگی دیگر از قبیل سازمان تبلیغات و بسیج و … به گونه ای متفاوت تر قابل بیان باشد. لینک دانلود مقاله: ‏https://mohammadrahmani.com/?p=746 @m_rahmani_g
♻️ سلسله نشست های دورهمی / گفتاری پیرامون روند شناسی فرهنگ و منازعات فرهنگی 📑جلسه با موضوع؛ مسئله ما و کلان روایت فرهنگ 🕟 دوشنبه ۱۹ دیماه راس ساعت ۱۶ مکان: تهران، خیابان شریعتی، حسینیه ارشاد، مرکز خلاقیت و نوآوری، اندیشکده مرآت 🔴جلسه به صورت حضوری و مجازی برگزار می شود. 📚 اندیشکده راهبردی مرآت 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1778712755C8841c08265
🎉 نشست هم اندیشی اقتصاد تشکل های فرهنگی ✅ چهارم تا هفتم بهمن ماه ۱۴۰۱ - مشهد مقدس ▪️با ارائه «موردکاوی اقتصادی نهادهای اجتماعی در عرصه بین الملل» توسط حجت الاسلام رحمانی 🆔 @m_rahmani_g
📸 نشست کلیات تربیت اسلامی و آسیب شناسی باسخنرانی استاد ارجمند دکتر رحمانی پنج شنبه : ۱۴۰۱/۱۰/۲۲ با حضور استادیار و فرماندهان پایگاه، سرمربیان و مربیان و مسئول تعلیم و تربیت حوزه و پایگاه و سرگروه های محترم حلقه های صالحین تعداد :۱۱۰ نفر 🌷ناحیه مقاومت بسیج مسلم بن عقیل علیه السلام 🌷
♻️ سلسله نشست های دورهمی / گفتاری پیرامون سیاستگذاری تربیتی 📑جلسه با موضوع؛ روندپژوهی جریان تربیت مبتنی بر ادبیات قرآنی 🕟 دوشنبه ۲۶ دیماه راس ساعت ۱۶ مکان: تهران، خیابان شریعتی، حسینیه ارشاد، مرکز خلاقیت و نوآوری، اندیشکده مرآت 🔴جلسه به صورت حضوری و مجازی برگزار می شود. 📚 اندیشکده راهبردی مرآت 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1778712755C8841c08265
♻️به بهانه دیدار ۱۴ دی با بانوان نرمش قهرمانانه یا نقطه کانونی بهبود اجتماعی 🔅دیدار ۱۴ دی ماه امسال مقام معظم رهبری (حفظه الله) با بانوان به دلیل وضعیت اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردار بودو واکنش های مختلفی را نیز در پی داشت، به صورت خاص آن بخش از بیانات ایشان که فرمودند: «ضعف حجاب، کاردرستی نیست اما موجب نمی‌شود آن فرد را از دایره دین و انقلاب خارج بدانیم همه ما هم نقص‌هایی داریم که باید تا حدامکان آنها را برطرف کنیم.» حال پرسش این است که این رویکرد آیا یک نرمش قهرمانانه در قبال اتفاقات و مطالباتچندماهه اخیر است و این بیان، یک تغییر تاکتیکی است و یا اینکه ایشان در صدد بهبودبخشی به یک زخم اجتماعی است،و حقیقتاً ما نیازمند تغییر در نگرش بخشی از بدنه مومنین هستیم⁉️ خوب است که گاهی به تاریخ بنگریم؛ در میان یاران امیرالمومنین(ع) سه دسته از افراد جالب توجه بودند. حال پرسش تاریخی این است که این افراد چگونه در جامعه علوی با هم هم زیستی مسالمت آمیز داشتند؟ چرا تاریخ مملواز کنایه های انقلابیونی مثل ابوذر و علی (ع) به اشراف زادگان و متمولین شیعه مثل ابن عباس و قیس به صعد نیست؟امیرالمومنینی(ع) که خطبه متقین را در وصف زهد شیعیان دارد چگونه با مردم زمانه خویش مدارا می کند⁉️ ادامه یادداشت در لینک زیر👇👇 https://mohammadrahmani.com/?p=764 🎯 @m_rahmani_g
اگر مسئله راهبری جریان تربیتی و فرهنگی در کشور را بخواهیم ذیل یک قرارگاه مرکزی – که قاعدتاً می بایست شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد – راهبری نماییم در این صورت نیازمند ایجاد یک جبهه فراگیر از نهادهای فرهنگی و تربیتی هستیم که بر اساس اقتضائات خود بتوانند بخشی از ماموریت مندرج در کالک مهندسی فرهنگی کشور را برعهده گرفته و بر اساس نقاط قوت خود آن را به سرانجام رسانند. متاسفانه بر خلاف این ضرورت بخشی از ماموریت های ذیل این نهادها، با هویت و بوم سازمان ها تناسب نداشته و چه بسیار سازمان هایی که بر اساس ذائقه مدیران خود، ماموریتی را بر عهده می گیرند که به دلیل این ناهمگونی، چیزی جز اتلاف منابع را در پی نخواهد داشت. مقاله «نوع شناسی سازمان های فرهنگی مبتنی بر رویکرد بوم شناسی جمعیت سازمانی» که ظاهرا مستخرج از رساله دکتری آقای محسن صدر در دانشگاه اصفهان است بر اساس یکی از الگوهای مرسوم در سازمان های فرهنگی دنیا، بخشی از نهادهای فوق را دسته بندی نموده است. فارغ از کارایی یا عدم کارایی شاخصه های سنجش و محصول این پژوهش، اصل دسته بندی فوق می تواند برای سیاستگذاران این حوزه قابل بهره برداری باشد. لینک دانلود مقاله: https://mohammadrahmani.com/?p=769 @m_rahmani_g