فقه
🔹 اگر کسی گردنبند و دستبند دارد ولو احتياج هم به آن دارد خمس ندارد، اما مستحب است که زکاتش را بدهد و زکاتش اين است که به کسی که میخواهد به مهمانی برود، بدهد و او به مهمانی برود و برگردد و بعد پس بدهد. روايتی هم داريم که «زَكَاةُ الْحُلِيِّ عَارِيَّتُهُ» مرحوم سيد اين روایت را گرفتهاند و گفتهاند: زکات حُلی مستحب است و زکاتش اين است که به ديگران بدهد تا از آن استفاده کنند.
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
✔️ آیت الله شبیری زنجانی (مدظلهالعالی):
🔸 مرحوم آشیخ محمّد تقی آملی از علمای خیلی موجّه و صاحب کرامت بود. از آقای آقا رضی شیرازی شنیدم که آشیخ محمّد تقی آملی گفته بود: «من اموات را دیدم که روی قبر خودشان نشسته بودند»
🔹 شنیدم آقای[مرحوم امام] خمینی در تهران در نماز ایشان شرکت میکرد.
📚 جرعهای از دریا ج2 ص616
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
✔️ لقب «قدوسی» آوردن ملاصدرا شیرازی برای فردوسی
🔹 و قال فردوسي القدوسي في ديباجة كتابه-
جهان را بلندى و پستى توئى
ندانم چه هر چه هستى توئى
📚 الحكمة المتعالية في الأسفار العقلية الأربعة، الملا صدرا ج2 ص334
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
جابر جعفی از امام باقر (ع) روایت میکند «قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی جَعْفَرٍ عَلَیْهِ السَّلاَمُ مَتَی یَکُونُ فَرَجُکُمْ فَقَالَ هَیْهَاتَ هَیْهَاتَ لاَ یَکُونُ فَرَجُنَا حَتَّی تُغَرْبَلُوا ثُمَّ تُغَرْبَلُوا ثُمَّ تُغَرْبَلُوا یَقُولُهَا ثَلاَثاً حَتَّی یُذْهِبَ [اَللَّهُ تَعَالَی] اَلْکَدِرَ وَ یُبْقِیَ اَلصَّفْوَ».
جابر جعفی گفته است: به محضر مبارک امام باقر علیه السّلام عرض کردم: فرج شما اهل بیت علیهم السّلام چه زمانی خواهد بود؟ حضرت فرمودند: هیهات، هیهات! فرج واقع نخواهد شد؛ مگر بعد از آنکه شما غربال شوید، بعد [دوباره] غربال شوید، بعد [بار سوم] غربال شوید-این جمله را سه مرتبه تکرار کردند- تا اینکه خداوند کدورتها را از بین برده، صفا و پاکی باقی بماند.
غیبت نعمانی،باب 12،فصل1،ح12
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
✔️ مراد از حَرَج چيست؟
🔸 بين فقها در مورد مراد از «حرج» اختلاف است:
مشهور «حرج» را مشقت شديدهای میدانند که عقلا آن را در تحصيل اغراض لزوميه، عادة تحمل نميکنند. مؤيد اين قول تعبيرات برخي از لغويين میباشد: «الحرج: أضيق الضيق»
🔹 برخی «حرج» را مساوی «عجز عرفی» میدانند.
🔸 و برخی مثل امام خمینی آن را «مطلق مشقت زائد بر اصل تکليف» میدانند هر چند عادة تحمل شود، زيرا:
اولاً: بسياري از لغويين حرج را به معناي ضيق و مشقت ميدانند (نه مشقتي که عادة تحمل نميشود)
ثانيا: لسان ادله نفي حرج که در مقام امتنان است، رفع مطلق ضيق میباشد.
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
🔸بعضی از اعلام میگویند ما یک آیات و روایاتی داریم که ظاهرش این است که واجب موسع وجود دارد، مثلا: «أقم الصلاة لدلوک الشمس الی غسق اللیل»
🔹 آقایانی که واجب موسع را قبول ندارند این روایات را توجیه کردهاند. کم کسانی هم نیستند! مثل شیخ مفید و شیخ طوسی! میگویند نماز اول وقت واجب است.
🔸 توجیههای قائلان به امتناع واجب موسع را طلبه های عزیز در کتاب معالم ببینید
حاشیه۱:
واجب موسع، از اقسام واجب موقت و مقابل واجب مضیَّق بوده و به واجبی گفته میشود که مقدار زمانی که شارع برای آن معین نموده است بیشتر از مقدار زمان لازم برای انجام آن است؛ برای مثال، زمان لازم برای خواندن نماز ظهر و عصر پانزده دقیقه است، ولی زمان تعیین شده برای آن، پنج الی شش ساعت میباشد.
حاشیه۲:
نماز اول وقت همان وقت فضیلت است
حاشیه ۳:
فضیلت نماز صبح از اول فجر دوم است تا زمانی که ستاره ها دیده نشود
فضیلت نماز ظهر تقریبا از اول وقت تا حدود ۴۵ دقیقه
فضیلت نماز عصر اختلاف است
بعضی بلافاصله بعد از نماز ظهر میگویند
و بعضی هنگام عصر شرعی
تشخیص عصر شرعی تقریبا ساعت باد صبا خوب است
نماز مغرب دو مبنا دارد یکی غیابت شمس ( حدود بیست دقیقه قبل از اذان مغرب )
یاذهاب حمره (رفتن قرمزی آسمان بالای سر )
نماز عشا فضیلتش رفتن تمام نور از آسمان است
حاشیه ۴:
اساسا زندگی دنیا مضیق است فرصت نداریم ....
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
نحوست و میمنت ایام
نحوست و سعادت ایام وارد شده بیش از این دلالت ندارد که سعادت و نحوست به خاطر حوادثی دینی است، که بر حسب ذوق دینی و یا بر حسب تاثیر نفوس یا در فلان روز ایجاد حسن کرده، و یا باعث قبح و زشتی آن شده، و اما اینکه خود آن روز و یا آن قطعه از زمان متصف میمنت و یا شئامت شود، و تکوینا خواص دیگری داشته باشد، سایر زمانها آن خواص را نداشته باشد، و خلاصه علل و اسباب طبیعی و تکوینی آن قطعه از زمان را غیر از سایر زمانها کرده باشد از آن روایات بر نمیآید، و هر روایتی که بر خلاف آنچه گفتیم ظهور داشته باشد، باید یا حمل بر تقیه کرد و یا به کلی طرح نمود.
اینکه شیخ النیر عبد صالح خدا آیت الله بهجت رحمه الله و روحی فداه فرمودند نحوست ماه صفر فی الجمله ثابت است مستند روایی صحیح ویا دلیل عقلی نیافتیم
بله ، در روایت دارد چهارشنبه آخر ماه صفر نحس است ، آن به خاطر شهادت رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم است
حاشیه ۱:
ماه صفر، دومین ماه قمری پس از محرم الحرام است. در دوران جاهلیت این ماه را « ناجز» می نامیدند. در دلیل نام گذاری این ماه، دو جهت ذکر شده است؛ یکی این که از« صفره» به معنای زرد گرفته شده؛ زیرا زمان انتخاب این نام، مقارن فصل پاییز و زردی برگ درختان بوده است(راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القران، ص251)
دوم آن که از «صفر» به معنای تهی و خالی گرفته شده است، چرا که مردم پس از پایان ماه های حرام، روانه جنگ می شدند و شهرها خالی می شد(ابن منظور، محمدبن مکرم، لسان العرب، بیروت، داراحیاء التراث العربی، 1408 ق ، ج 1، ص 167)
حاشیه ۲:
بر اساس معنای دوم شهرهای فلسطین اشغالی در این زمان حقیقتا صفر شده است چرا که منتظر سیلی انصار امام زمان علیه السلام هستند
ولله الحمد
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
✅برخی نامهای مذهبی رایج میان اروپاییان
❤️ژوزف همان یوسف است
❤️آبراهام همان ابراهیم است
❤️جِیک یا جِیمز همان یعقوب است
❤️ماری یا ماریا همان مریم است
❤️ایزاک همان اسحاق است
❤️دیوید همان داود است
❤️آدام همان آدم است
❤️زاخاری همان زکریا است
❤️مایکل همان میکائیل است
❤️گابریِل همان جبرائیل است
❤️پیت یا پیتر همان پطرس است
❤️سوزان همان سوسن است
❤️سایمون همان شمعون است
❤️ساموئل همان اسماعیل است
❤️دَنیِل همان دانیال است
❤️سالمون همان سلیمان است
❤️یوهان همان یحیی است
❤️موشه همان موسی است
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
🔹 مرحوم خویی فرمودهاند کبائر و صغائر نداریم و همه معاصی کبائرند و تنها برخی از برخی أکبر هستند و کبیرهبودن نسبی است.
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
✔️ درس خارج فقه آیت الله نوری همدانی
94/07/1
🔹...مادرِ «ابن زیاد» ایرانی بود، زیرا «مرجانه» اصلش «مهرگان» است. زیاد در زمان عُمَر در شیراز والی بود و از همانجا زنی به نام مهرگان گرفت که نامش را در عربی «مرجانه» نامیدند...
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
❇️این عکس یکی از غریب ترین و باعزت ترین عکسای تاریخ ایرانه!!!!
⭕️اینجا مرز عراق و کویت هست!
بعثیا با شاه بستن و امام رو دیپورت کردن و ازون طرف کویتیا هم راهش نمیدادن!!!پیرمرد نورانی ما جایی جز بیابون و لب مرز نداشت!
اما خم به ابرو نیاورد به سید احمد گفته بود حاضر نیست سکوت کنه و تا آخرش ایستاده!!!
...مسلمان را چه باک مظلوم واقع شود مادامی که در دین خود تردید نداشته باشد و در یقین خود شک نکند !!!
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
نماز مستحبی در روز سوم صفر (زاد المعاد) و ( اقبال الاعمال)
اعمال ماه صفر؛ روز سوم، سید بن طاووس از بعضى از کتب معتبره روایت کرده است که روز سوّم این ماه (صفر )مستحب است که دو رکعت نماز به جا آورند و در رکعت اوّل بعد از حمد سوره انّا فتحنا بخوانند و در رکعت دوم بعد از حمد ،سورۀ توحید و بعد از سلام صد مرتبه بگویند:
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
و صد مرتبه
اللَّهُمَّ الْعَنْ آلَ أَبِی سُفْیَانَ
و صد مرتبه
أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ
وپس از آن حاجت خود را بخواهد
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
ان شا الله سعی میشه در جهت آموزش روزانه سوال و جواب تستی آموزشی ایجاد شود
👇اولین سوال
فقه
🔹 در سه مورد ربا دادن و ربا گرفتن، هیچ کدام حرام نیست و انجام آن، صحیح و جایز میباشد:
الف) ربا بین پدر و فرزند؛ چه اینکه فرزند، پسر باشد یا دختر؛ بالغ باشد یا نابالغ؛ امّا ربا بین مادر و فرزندش، جایز نیست.
ب) ربا بین پدربزرگ پدری یا مادری و نوۀ او.
ج) ربا بین زن و شوهر؛ چه اینکه عقد، دائم باشد یا موقّت.
شیخ محمود صنیعی
https://eitaa.com/m_s_t14
فقه
مختص به طلاب عزیز
❓در تحریر الوسیله، جلد 2 ص 510 این چنین آمده: «الخامس ـ کلّ من ترک واجباً أو ارتکب حراماً فللإمام علیه السلام و نائبه تعزیره بشرط أن یکون من الکبائر» و در جلد 2 ص 514 ذیل مسأله چهار چنین آمده: «ولو ارتکب شیئاً من المحرمات غیر ما قرّر الشارع فیه حدّاً عالماً بتحریمها لا مستحلاً عزّر، سواء کانت المحرمات من الکبائر أو الصغائر» جمع بین دو عبارت چگونه است و کدام صحیح است؟
✔️ پاسخ:
🔹 مورد مسأله دوم محرماتی است که بر تحریم آن اجماع است
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا
این جمله از روایات متخذ نیست ولکن حرف درستی است از یک مصری صادر شده است
رحمت خدا بر روح خدا
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
💠چهارده توصیه امام صادق علیهالسلام برای زائران امام حسين علیه السلام
حج حسینی
🔰راوی میگويد به امام صادق علیهالسلام عرض كردم: اگر به زيارت پدر شما برويم حج كردهايم؟
▫️فرمود: آرى.
▫️پرسيدم: پس آنچه بر حاجى لازم است بر ما نيز لازم است؟
▫️فرمود: چه چيز؟
▫️عرض كردم: چيزهايى كه براى حاجى لازم است.
🔻فرمود: لازم است؛
🔸 با همسفرت خوش رفتار باشى،
🔸 كمتر حرف بزنى، مگر در خير و خوبى،
🔸 فراوان به ياد خدا باشي،
🔸 لباست تميز باشد،
🔸 پيش از رسيدن به حائر [حسينى] غسل كنى،
🔸 خاشع باشى،
🔸و نماز زياد بخوانى،
🔸و بر محمّد و آل محمّد بسيار صلوات فرستى،
🔸 از برداشتن آنچه مال تو نيست خوددارى كنى،
🔸 چشمت را [از حرام] فرو بندى،
🔸اگر ديدى يكى از همسفرانت، توشهاش تمام شده و از سفر بازمانده، لازم است به او رسيدگى و كمك مالى كنى،
🔸 تقيّه را(كه قوام و استحكام دين تو به آن است) رعايت كنى،
🔸و از محرمات و آنچه نهي شدهاي پرهيز کني،
🔸و از دلخوري و قسم خوردن زياد و جر و بحث، كه در آن سوگند خورده شود، دورى كنى.
🔰پس، اگر اينها را رعايت كردى حج و عمره تو به طور كامل انجام شده است.
و بخاطر هزينهها و دور شدن از خانوادهات و خودداری از آنچه به آن مايل هستى، از کسي(خدايی) كه آنچه نزدش بوده و تو آن را طلب كردى، استحقاق پيدا مى كنى كه از سفرت برگردی در حالى كه مغفرت و رحمت و رضوانش شامل تو شده باشد.
🔹عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِم عَنْ أَبِي عَبْدِ اللهِ علیه السلام قَالَ: قُلْتُ لَهُ إِذَا خَرَجْنَا إِلَى أَبِيكَ أَ فَكُنَّا فِي حَجٍّ قَالَ بَلَى قُلْتُ فَيَلْزَمُنَا مَا يَلْزَمُ الْحَاجَّ قَالَ مِنْ مَا ذَا قُلْتُ مِنَ الْأَشْيَاءِ الَّتِي يَلْزَمُ الْحَاجَّ قَالَ يَلْزَمُكَ حُسْنُ الصَّحَابَةِ لِمَنْ يَصْحَبُكَ وَ يَلْزَمُكَ قِلَّةُ الْكَلَامِ إِلَّا بِخَيْرٍ وَ يَلْزَمُكَ كَثْرَةُ ذِكْرِ اللهِ وَ يَلْزَمُكَ نَظَافَةُ الثِّيَابِ وَ يَلْزَمُكَ الْغُسْلُ قَبْلَ أَنْ تَأْتِيَ الْحَائِرَ وَ يَلْزَمُكَ الْخُشُوعُ وَ كَثْرَةُ الصَّلَاةِ وَ الصَّلَاةُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ يَلْزَمُكَ التَّوْقِيرُ لِأَخْذِ مَا لَيْسَ لَكَ وَ يَلْزَمُكَ أَنْ تَغُضَّ بَصَرَكَ وَ يَلْزَمُكَ أَنْ تَعُودَ إِلَى أَهْلِ الْحَاجَةِ مِنْ إِخْوَانِكَ إِذَا رَأَيْتَ مُنْقَطِعاً وَ الْمُوَاسَاةُ وَ يَلْزَمُكَ التَّقِيَّةُ الَّتِي قِوَامُ دِينِكَ بِهَا وَ الْوَرَعُ عَمَّا نُهِيتَ عَنْهُ وَ الْخُصُومَةِ وَ كَثْرَةِ الْأَيْمَانِ وَ الْجِدَالِ الَّذِي فِيهِ الْأَيْمَانُ فَإِذَا فَعَلْتَ ذَلِكَ تَمَّ حَجُّكَ وَ عُمْرَتُكَ وَ اسْتَوْجَبْتَ مِنَ الَّذِي طَلَبْتَ مَا عِنْدَهُ بِنَفَقَتِكَ وَ اغْتِرَابِكَ عَنْ أَهْلِكَ وَ رَغْبَتِكَ فِيمَا رَغِبْتَ أَنْ تَنْصَرِفَ بِالْمَغْفِرَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الرِّضْوَانِ».
📗 كامل الزيارات: ۱۳۰
حاشیه ۱:
در بعضی از روایات آمده است زیارت کربلا امام حسین علیه السلام مثل حج واجب است
حاشیه ۲:
کامل الزیارات جزء صحیح ترین کتب شیعه می باشد
حاشیه۳:
یاد امام زمانتون باشید
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
شهادت امام مجتبی علیه السلام تسلیت عرض میکنم
علامه مجلسی، بحار الانوار، ج۴۴، ص۱۳۴.
شهید اول، الدروس الشرعیه، ج۲، ص۷.
الإرشاد: ص 187
اینکه بعضی از دوستان رد میکنند هفتم صفر شهادت امام مجتبی علیه السلام را با مطالعه بیشتر از نظرشان برمیگردند
البته از بیست و هشت صفر هم نباید چشم پوشید ، چه میشود برای امام حسن عزیزم لا اقل دو روز عزاداری شود
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
نکته ی اربعینی
«در زيارت اربعين به پيشگاه سید الشهداء(سلام الله عليه) عرض ارادت ميكنيم و به خدا عرض ميكنيم، حسين بن علی علیهما السلام كسی است كه با خون خود دو كار كرد: يكی جهلْ زدايی كرد و ديگر جهالتروبی...»
اقتباس از فرمایشات استاد جوادی آملی سلمه الله تعالی
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14
شهادت انتخاب حسین علیه السلام است نه غایت و هدف او
ع.ص
شیخ محمود صنیعی تهرانی
https://eitaa.com/m_s_t14