🏴🏴🏴۲۵محرم، سالروز شهادت مظلومانه امام العارفین، سید الساجدین، حضرت امام زین العابدین(علیه السلام) تسلیت باد.
🕌مسجد صاحب الزمان(عج)غیاث آباد
🆔@m_sahebalzaman
مسجد صاحب الزمان (عج)غیاث آباد تفت
#اعلام_برنامه ✅جلسه هفتگی تفسیر قرآن کریم 🔻دوشنبه ها بعد از نماز مغرب و عشاء 🕌مسجد صاحب الزمان(عج
✅ خلاصه ای از مباحث مطرح شده توسط آیت الله حاج شیخ حسین فلاح در جلسه تفسیر قرآن کریم(۸مرداد۱۴۰۳) که مربوط است به تفسیر کوتاه بر آیه ۲۳ سوره هود
🔶اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
🔶بسم الله الرحمن الرحیم
🔶إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَأَخْبَتُوا إِلَىٰ رَبِّهِمْ أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ(سوره هود،آیه۲۳)
🔻قرآن کریم در این آیه و ده ها آیه دیگر سعادت دنیوی و اخروی را در سایه دو چیز می داند:
1⃣ایمان
2⃣عمل صالح
که از آن دو تعبیر به حسن فاعلی و حسن فعلی می شود، یعنی هم نیت خوب و خدایی باشد و هم عمل خوب باشد.
🔻در قرآن کریم بیش از پنجاه مرتبه ایمان با عمل صالح ذکر شده و این حاکی از آن است که هرکدام به تنهایی مفید نیست.
بنابراین اعتقادی که همراه با انجام دادن فرائض دینی نباشد انسانی را ازعذاب الهی مصونیت نمی بخشد، چرا که کار نیک و پسندیده اگر پایه آن بر ایمان به خدا و قیامت استوار
نباشد بر طبق آیه "انما یتقبل الله من المتقین" ارزشمند نخواهد بود؛
🔻سپس در ادامه آیه ۲۳ سوره هود به دنبال ایمان و عمل صالح "اخبتوا" که به معنای تسلیم است را بیان می کند و افرادی را جزو اصحاب الجنه قلمداد می کند که در مقابل دستورات دین تسلیم محض باشند و هیچ گونه چون و چرایی در مقابل دستورات الهی نداشته باشند.
از این رو وقتی در محضر امام جعفر صادق(علیه السلام) سخن از فردی به میان آمد که می گفت هر آنچه از جانب امام بیاید من تسلیمم، امام(علیه السلام) بعد از آنکه برای او طلب رحمت کردند فرمودند:
به خدا قسم تسلیم همان اخباتی است که خداوند در آیه فرمود "واخبتوا الی ربهم"
🕌مسجد صاحب الزمان(عج)غیاث آباد
🆔@m_sahebalzaman
خیبر.mp3
5.9M
🔻خیبر خیبر یا صهیون
🔸امام خامنه ای: خونخواهی #شهید_اسماعیل_هنیه را وظیفهی خود میدانیم.
🕌مسجد صاحب الزمان(عج)غیاث آباد
🆔@m_sahebalzaman
#اعلام_برنامه
✅جلسه هفتگی شرح صحیفه سجادیه امام زین العابدین علیه السلام
🔸دعای مکارم الاخلاق
🔻شنبه ها بعد از نماز مغرب و عشاء
🔺جلسه دوم. امشب شنبه ۱۳مرداد۱۴۰۳ ان شاءالله
🕌مسجد صاحب الزمان(عج)غیاث آباد
🆔@m_sahebalzaman
هدایت شده از مسجد صاحب الزمان (عج)غیاث آباد تفت
#اعلام_برنامه
✅جلسه هفتگی شرح نهج البلاغه حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام
🔻یک شنبه ها بعد از نماز مغرب و عشاء
🕌مسجد صاحب الزمان(عج)غیاث آباد
🆔@m_sahebalzaman
مسجد صاحب الزمان (عج)غیاث آباد تفت
#اعلام_برنامه ✅جلسه هفتگی شرح صحیفه سجادیه امام زین العابدین علیه السلام 🔸دعای مکارم الاخلاق 🔻شنبه
✅خلاصه ای از جلسه دوم شرح صحیفه سجادیه امام زین العابدین(علیه السلام)/دعای مکارم الاخلاق(توسط آیت الله حاج شیخ حسین فلاح)
در فرازی از دعای شریف مکارم الاخلاق اینچنین ذکر شده:
و بلغ بایمانی اکمل الایمان
در قسمت اول از این دعای ۳۰ قسمتی که قریب به اتفاق آن با صلوات آغاز شده به چهار درخواست اشاره شده که پایه و اساس همه فضایل دینی می باشد.
قبل از پرداختن به شرح آن کلمات، لازم است اشاره ای به اهمیت و فضیلت برخوردار بودن از خلق نیکو شود.
رسول گرامی اسلام(صلوات الله علیه و آله) فرمودند:
"اقربکم منی مجلسا یوم القیامه احسنکم خلقا"
یعنی نزدیکترین اشخاص به من در قیامت، خوش خلق ترین شما خواهد بود و بهترین شما کسی است که نسبت به اهل و خانواده خود بهترین اخلاقها را دارا باشد.
🔶مراحل ایمان
1⃣ایمان
2⃣ایمان کامل
3⃣ایمان اکمل
🔻مرحله اول عبارت است از همان اعتقاد و باور قلبی همراه با اقرار با زبان و تسلیم در برابر دستورات الهی
امام صادق(علیه السلام) فرمودند:
ایمان به خود آرایی و آرزومندی نیست بلکه ایمان چیزی است که خالصانه در دل جای گیرد و اعمال آدمی دلیل صدق آن باشد.
(الحیاة ج ۱ص۳۹۳)
🔻مرحله بعد ایمان کامل است که در روایات متعدد به آن و نیز به نشانه های آن پرداخته شده که به یکی ازآنها اشاره می شود:
🔶ایمان کامل در بیان امام باقر(علیه السلام):
امام باقر(علیه السلام) در حدیثی فرمودند: سه چیز است که اگر در کسی باشد ایمانش به خدا کامل می باشد:
1⃣اول آنکه هرگاه خشنود و راضی از زندگی خویش شد، این رضایتمندی او را به وادی گناه و باطل وارد نمی کند(مثلا مجلس گناه برپا نمی کند)
2⃣دوم آنکه هرگاه خشمگین و غضبناک گردید، سبب نمی شود که از مسیر حق و صحیح، بیرون رود(مثلاً وقتی غضبناک شد فحاشی نمی کند ناسزا نمی گوید زندگی خانوادگی خود را تباه نمی کند)
3⃣و سوم اینکه هرگاه قدرتمند شد و می توانست به نفع دنیای خود کاری کند بیش از آنچه حقش هست برنمی دارد(مثلاً اهل رانت خواری و یا حقوق های نجومی و مانند اینها نیست)
ادامه دارد ان شاءالله...
🕌مسجد صاحب الزمان(عج)غیاث آباد
🆔@m_sahebalzaman
هدایت شده از مسجد صاحب الزمان (عج)غیاث آباد تفت
#اعلام_برنامه
✅جلسه هفتگی تفسیر قرآن کریم
🔻دوشنبه ها بعد از نماز مغرب و عشاء
🕌مسجد صاحب الزمان(عج)غیاث آباد
🆔@m_sahebalzaman
✅ خلاصه ای از مباحث مطرح شده توسط آیت الله حاج شیخ حسین فلاح در جلسه شرح نهج البلاغه( مورخ۱۴مرداد۱۴۰۳) که مربوط است به شرحی کوتاه بر حکمت ۴۳ نهج البلاغه حضرت امیرالمومنین علی(علیه السلام)
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله رب العالمین وصلی الله علی محمد و آله الطاهرین
🔻در بخشی از حکمت ۴۳ نهج البلاغه، امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند: هاجر طائعا که اشاره به مسئله هجرت خباب بن ارت اشاره دارد که ازروی عشق و علاقه به پیامبر(صلوات الله علیه) صورت پذیرفت.
خباب بن ارت، مورد تمجید حضرت امیر علیه السلام قرار گرفت و پس از وفاتش از وی به نیکی یاد می کنند.
🔶معنای هجرت
"هجر" ضد وصل است یعنی جدا شدن از مکانی یا چیزی که انسان با آن مرتبط بوده است.
🔶انواع هجرت
1⃣هجرت از گناهان
به این معنی که انسان گنهکار از گناهی که به آن عادت کرده و با آن در ارتباط داشته را ترک کند.
درحدیثی، رسول خدا(صلوات الله علیه) فرمودند:
مهاجر کسی است که از گناهان خود هجرت کند و آن ها را ترک نماید.
2⃣هجرت مکانی
مانند هجرت مسلمانان مکه برای حفظ دین خود به سرکردگی جعفر طیار به حبشه و یا هجرت عده ای از مسلمانان از مکه به مدینه که بعد از هجرت پیامبر(صلوات الله علیه وآله) انجام پذیرفت و مانند هجرت حضرت امیرالمومنین(علیه السلام) با عده ای به مدینه.
🔻یک هجرت پسندیده
روزی پیامبر صلوات الله علیه وآله نشسته بودند که جوانی به نام "مصعب بن عمیر" به جانب ایشان درحرکت بود در حالی که لباسش از پوست گوسفند دباغی نشده بود، رسول خدا(صلوات الله علیه) فرمودند: نگاه کنید به این مرد که خدا قلبش را نورانی نموده، من درمکه او را دیدم که پدر و مادرش پاکیزه ترین غذاها و نوشیدنی ها به او می دادند و نرم ترین لباسها بر تنش می کردند ولی محبت خدا و رسولش او را به اینجا کشانید و با این حالتی که مشاهده می کنید زندگی می کند.
این همان هجرت پسندیده ای است که مانند مصعب و دیگران برای حفظ دینشان انجام می دادند؛
🔻 البته اینگونه هجرت ها در همه زمان ها و مکان ها سریان داشته و جاری است.
در قرآن کریم سوره نساء آیه ۹۷ خداوند می فرماید:
فرشتگان به عده ای هنگام قبض روح می گویند در چه حالی هستید می گویند ما مستضعف بودیم که درجرگه کفار درآمدیم ولی در پاسخ به آنها گفته می شود مگر زمین خدا وسیع نبود که از آنجا مهاجرت کنید و به جایی (دیگر که دینتان حفظ شود)بروید؟
3⃣هجر به معنای قهر
اگر به قهر کردن هجر گفته می شود برای آن است که شخص مومنی با مسلمان دیگر ترک رابطه می کند وبا او سخن نمی گوید که دین با چنین روشی شدیداً مخالفت کرده و مذمت می نماید.
در حدیثی پیامبر(صلوات الله علیه) به اباذر فرمودند:
ایاک و هجران اخیک؛ بپرهیز ازقهر کردن با برادرت(که شامل برادران ایمانی و هر مسلمانی اعم از برادر و خواهر ایمانی می شود) زیرا عمل آدمی با قهر کردن پذیرفته نمی شود.(وسائل الشیعه ج۱۲ص۲۶۴)
🔷 ادامه دارد ان شاءالله ...
🕌مسجد صاحب الزمان(عج)غیاث آباد
🆔@m_sahebalzaman
🕌 آدرس کانال مسجد صاحب الزمان(عج)غیاث آباد در ایتا
🆔@m_sahebalzaman
🆔@m_sahebalzaman
🆔@m_sahebalzaman
مسجد صاحب الزمان (عج)غیاث آباد تفت
#اعلام_برنامه ✅جلسه هفتگی تفسیر قرآن کریم 🔻دوشنبه ها بعد از نماز مغرب و عشاء 🕌مسجد صاحب الزمان(عج
✅ خلاصه ای از مباحث مطرح شده توسط آیت الله حاج شیخ حسین فلاح در جلسه تفسیر قرآن کریم(۱۵مرداد۱۴۰۳) که مربوط است به تفسیر کوتاه بر آیه ۲۴ سوره هود
🔶بخش اول
🔶اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
🔶بسم الله الرحمن الرحیم
مَثَلُ الْفَرِيقَيْنِ كَالْأَعْمى وَ الْأَصَمِّ وَ الْبَصِيرِ وَ السَّمِيعِ هَلْ يَسْتَوِيانِ مَثَلاً أَ فَلا تَذَكَّرُونَ (سوره هود، آیه24)
مَثلِ دو گروه (كافران و مؤمنان،) همچون «نابينا و ناشنوا» و «بينا و شنوا» است، آيا اين دو گروه در مَثل يكسانند؟ پس چرا پند نمىگيريد؟
خداوند دو گروه که عبارتند:
1⃣گروه کافران(که در آیات گذشته از آنها یاد شد) کسانی بودند که به رسول خدا(صلوات الله علیه و آله) افترا می بستند و می گفتند العیاذ بالله او قرآن را از پيش خود بافته و ساخته است.
یا در آیه 19 می فرماید: کافران كسانى هستند كه (مردم را) از راه خدا باز مىدارند و مى كوشند تا آن را كج جلوه دهند.
2⃣ گروه مؤمنان هستند و خداوند گروه اول را تشبیه به آدمهای کور و کر می کند و دوم که مؤمنانند به انسانهای بینا و شنوا تشبیه می کند.
البته منظور از چشم و گوش در آیه باطن چشم و گوش است که گروه اول آن را ندارند تا حقیقت را ببینند و بشنوند ولی گروه دوم از آن نعمت برخوردارند.
خدای متعال در سوره انفال آیه 22 درباره گروه اول می فرماید: إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذِينَ لا يَعْقِلُونَ
همانا بدترين جنبندگان نزد خداوند(كسانى هستند كه نسبت به شنيدن حقّ) كران (و نسبت به گفتن حقّ) لالهايند؛ آنها كه تعقّل نمىكنند.
در این زمینه در جایی دیگر می فرماید: وقتی عده ای را به جهنم می برند می گویند«لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ ما كُنَّا فِي أَصْحابِ السَّعِير» (سوره ملک آیه 10)
یعنی اگر اهل گوش بودیم و شنیده بودیم و نیز اهل تعقل بودیم هر آینه جزو اصحاب آتش نبودیم.
اما اگر کسی صاحب بصیرت شد می تواند همان راهی را بپیماید که مولایش امیر المؤمنین(علیه السلام) در آن قرار داشتند منتها هرکس در حد ظرفیت خویش.
از حضرت سلام الله علیه نقل است که فرمودند: «ما نَظَرتُ إلَی شَیءٍ إلّا و رَأیتُ اللَهَ قَبلَهُ و بَعدَهُ و مَعَهُ؛ یعنی: «من نگاه نکردم به چیزی مگر اینکه قبل از او خدا را دیدم، بعد از او خدا را دیدم، با او خدا را دیدم!»
شاعری اهل دل می گوید:
دلی کز معرفت نور و صفا دید
ز هر چیزی که دید اول خدا دید
🕌مسجد صاحب الزمان(عج)غیاث آباد
🆔@m_sahebalzaman