eitaa logo
مسجد صاحب الزمان (عج)غیاث آباد تفت
188 دنبال‌کننده
263 عکس
66 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ خلاصه ای از مباحث مطرح شده توسط آیت الله حاج شیخ حسین فلاح در جلسه تفسیر قرآن کریم که مربوط است به تفسیر کوتاه بر آیه ۱۶ سوره هود 🔴 بسم الله الرحمن الرحیم ‏«أُولئِكَ الَّذِينَ لَيْسَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ إِلاَّ النَّارُ وَ حَبِطَ ما صَنَعُوا فِيها وَ باطِلٌ ما كانُوا يَعْمَلُونَ»(16) یعنی: ‏آنها در آخرت، جز آتش، (سهمى) نخواهند داشت و آنچه را در دنيا (براى غير خدا) انجام ‏دادند، بر باد مى‏ رود و آنچه را عمل مى‏كردند، باطل و بى ‏اثر مى‏ شود. 🔻حبط عمل ‏ افراد دنیاطلب اعمالشان باطل و سوخته شده است، چون کارهایشان بر اساس دنیاطلبی ‏و هدفشان فقط از دنیا جمع مال و ثروت و یا دیگر مظاهر دنیا می باشد. 🔻معنا و تفسیر حبط ‏ حبط در لغت به حيوانی گفته می شود که از علف هاى نامناسب زياد بخورد تا شكم او باد کرده ‏و دستگاه گوارش او بيمار و ضايع شود، اين حيوان بر اثر اين حالت ظاهرا چاق به نظر ‏مى‏رسد ولى در باطن مريض و بيمار است و درباره اعمالى كه ظاهرا مفيد به نظر می ‏آید ولی درباطن چون با نيتى آلوده و پست انجام يافته است باطل و بیهوده خواهد بود. حبط عمل که در آیات و روایات آمده یعنی خود آن عمل حابط و باطل است و اینکه خداوند ‏مثلا در سوره حجرات می فرماید: در محضر پیامبر صلوات الله علیه صدای خود را بلند ‏نکنید که اگر چنین کردید«تحبط اعمالکم» یعنی کار و عمل خود که در محضر پیامبر بودن ‏است و ثواب دارد با بلند کردن صدای خود باطل و بی اجر نمودید. ‏ 🔻فرق بین حبط و احباط ‏ البته باید یاد آوری کرد که بین احباط عمل و حبط عمل فرق است. احباط آن است که انسان ‏بر اثر عمل ناپسندی تمام کارهای خوب خود را ازبین ببرد و باطل نماید، گرچه این مطلب به ‏صورت محدود مورد پذیرش هست مانند اینکه اگر خدای ناخواسته کسی مرتد شد یعنی دست از دین اسلام خود برداشت تمامی ‏کارهای گذشته خود را از بین می برد ولی اینکه هر عمل بدی سبب نابودی بقیه اعمال می ‏شود پذیرفته نمی باشد گرچه بعضی از فرق اسلامی براین باورند. ‏ بنابراین حبط عمل به معنای آن است که اگر عملی براساس ریا و یا بلند سخن گفتن در ‏محضر رسول خدا (صلوات الله علیه) و مانند اینها که در قرآن و روایات آمده، انجام داده شد، بی اثر و باطل خواهد بود و ثوابی بر آن عمل مترتب نمی شود و چه بسا که گذشته از بطلان، ‏سبب حرمت آن نیز باشد. ‏ 🕌مسجد صاحب الزمان(عج)غیاث آباد 🆔@m_sahebalzaman
🌸میلاد🌸باسعادت🌸عقیله🌸بنی هاشم🌸حضرت🌸زینب🌸کبری🌸سلام الله علیها🌸مبارکباد🌸 🕌مسجد صاحب الزمان(عج)غیاث آباد @m_sahebalzaman
✅ خلاصه ای از مباحث مطرح شده توسط آیت الله حاج شیخ حسین فلاح در جلسه تفسیر قرآن کریم که مربوط است به تفسیر کوتاه بر آیه ۱۷سوره هود 🔴بسم الله الرحمن الرحیم أَفَمَنْ كانَ عَلى‏ بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ وَ يَتْلُوهُ شاهِدٌ مِنْهُ وَ مِنْ قَبْلِهِ كِتابُ مُوسى‏ إِماماً وَ رَحْمَةً أُولئِكَ ‏يُؤْمِنُونَ بِهِ وَ مَنْ يَكْفُرْ بِهِ مِنَ الْأَحْزابِ فَالنَّارُ مَوْعِدُهُ فَلا تَكُ فِي مِرْيَةٍ مِنْهُ إِنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ وَ ‏لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يُؤْمِنُونَ(۱۷) ترجمه: آيا آن كس كه (همچون پيامبر اسلام) دليل روشنى (مثل قرآن) از طرف پروردگارش دارد و ‏به دنبال او شاهدى از اوست، و پيش از او (نيز) كتاب موسى‏ (كه) رهبر و رحمت بوده است ‏‏(بر آمدن او بشارت داده، مانند كسى است كه اين خصوصيات را نداشته باشد؟)، آنان (كسانى ‏كه حق‏ جو هستند) به او ايمان مى‏ آورند، و هر كس از احزاب (و گروه‏هاى مختلف) كه به او ‏كافر شود، وعده گاهش آتش است. پس، از آن در ترديد مباش (كه) قطعاً آن (وحى، كلامِ) حقّى ‏است (كه) از پروردگارت (نازل شده)، اگر چه اكثر مردم ايمان نياورند‎.‎ 🔶امیرالمومنین شاهد رسالت پیامبر در اینجا خداوند رسولش را برخوردار از دلیل روشنی به نام قرآن برای مدعای خود دارد که ‏به دنبال آن شاهدی نیز ذکر می کند که طبق روایات از فریقین (شیعه وسنی) منظور از شاهد ‏حضرت علی (علیه السلام) می باشد. 🔻در تفسیر در المنثورج۳ص۳۲۴ روایت شده که رسول ‏الله (صلى الله عليه و آله و سلم) فرمودند: مقصود از«أَ فَمَنْ كانَ عَلى‏ بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّه» من هستم و ‏منظور از«وَ يَتْلُوهُ شاهِدٌ مِنْهُ» علی علیه السلام است؛ چنانچه آیه پایانی سوره مبارک رعد ‏با توجه به روایات، به خوبی دلالت دارد بر اینکه امیر المؤمنین(علیه السلام) شاهد بر رسالت ‏حضرت خاتم الانبیاء(علیه السلام) می باشند« وَ يَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَسْتَ مُرْسَلاً قُلْ كَفى‏ بِاللَّهِ ‏شَهِيداً بَيْنِي وَ بَيْنَكُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ (43) آنها كه كافر شدند مى‏گويند تو پيامبر نيستى، ‏بگو كافى است كه خداوند و كسانى كه علم كتاب (آگاهى بر قرآن) نزد آنهاست گواه (من) ‏باشند. 🔻در سوره نمل می فرماید: (قالَ الَّذِي عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْكِتابِ أَنَا آتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَنْ يَرْتَدَّ إِلَيْكَ ‏طَرْفُكَ)كسى كه علم و دانشى از كتاب داشت گفت من تخت او را قبل از آنكه چشم بر هم ‏زنى نزد تو خواهم آورد مفسران می گویند: آن کسی که برخی از علم کتاب را دارا بود «عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْكِتابِ » آصف ‏بن برخیا وزیر حضرت سلیمان علیه السلام بود که پیشنهاد آوردن تخت بلقیس رابا یک چشم ‏به هم زدن نزد حضرت سلیمان حاضر نماید، ولی در آیه پایانی سوره رعد که درباره ‏حضرت علی (علیه السلام) نازل شده می فرماید: کسی که عالم به کل کتاب بود « وَ مَنْ عِنْدَهُ ‏عِلْمُ الْكِتابِ» شاهد رسالت حضرت رسول (صلوات الله علیه) می باشد، ببین تفاوت ره از ‏کجاست تا به کجا؛ 🔻نکته دیگر اینکه طبق همین آیه که می فرماید:«یتلوه شاهد منه» معلوم می شود که علی ‏(علیه السلام) از پیامبر صلوات الله علیه می باشد که روایت «ًفَعَلِيٌّ مِنِّي وَ أَنَا مِنْ‏ عَلِي‏» مفسر ‏و مبین آن می باشد.(کفایه الاثر ص10‏) 🕌مسجد صاحب الزمان(عج)غیاث آباد 🆔@m_sahebalzaman
🏴شهادت مظلومانه ریحانه‌النبی، یاس بی‌نشان، حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) تسلیت باد.🏴 🕌مسجد صاحب الزمان(عج)غیاث آباد @m_sahebalzaman
✅جلسه هفتگی تفسیر قرآن کریم 🔶به همراه قرائت سوره مبارکه فتح(سوره توصیه شده توسط رهبر معظم انقلاب برای پیروزی جبهه مقاومت) 🔻دوشنبه(امشب) بعد از نماز مغرب و عشاء 🕌مسجد صاحب الزمان(عج)غیاث آباد 🆔@m_sahebalzaman
جلسه هفتگی شرح صحیفه سجادیه امام زین العابدین علیه السلام 🔸دعای مکارم الاخلاق 🔻شنبه ها بعد از نماز مغرب و عشاء 🕌مسجد صاحب الزمان(عج)غیاث آباد 🆔@m_sahebalzaman
جلسه هفتگی شرح نهج البلاغه حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام 🔻به همراه اجرای گروه سرود سراج المنیر 🔺یک شنبه ۱۸ آذر، بعد از نماز مغرب و عشاء 🕌مسجد صاحب الزمان(عج)غیاث آباد 🆔@m_sahebalzaman
جلسه هفتگی تفسیر قرآن کریم 🔻دوشنبه ها بعد از نماز مغرب و عشاء 🕌مسجد صاحب الزمان(عج)غیاث آباد 🆔@m_sahebalzaman
🏴وفات جانسوز ام الشهداء و ام العباس(ع)، همسر مهربان حضرت امیرالمومنین (ع)، حضرت ام البنین(س) تسلیت باد. 🕌مسجد صاحب الزمان(عج)غیاث آباد 🆔@m_sahebalzaman
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا