eitaa logo
استاد مرتضی جوادی آملی
466 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
258 ویدیو
45 فایل
استاد حوزه و دانشگاه فهرست: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 لینک اولین مطلب کانال: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/3
مشاهده در ایتا
دانلود
نکته سوم: این دین را نمی‌توان دو پارچه دید و قهرش را در یک جا و مهرش را در جای دیگر دانست. همان‌هایی که عشق‌نامه یا مهرنامه می‌نویسند اگر همان‌ها به قدرت برسند-کمااینکه در تاریخ نشان داده شده است- آنها زشت‌ترین جنایت را در قالب صوفیه به نمایش گذاشتند و آنهایی که دست از قدرت کشیدند راه عشق و محبت را طی می‌کنند و اگر به سیاست و قدرت برسند امکان ندارد از مسیر قهر و انتقام استفاده نکنند. کما اینکه در طول تاریخ هر وقت قدرت به دست اینها می‌افتاد بدین صورت به آن نگاه می‌کردند.بنابراین چنین نگاهی که ما یک جانبه به قضاوت بنشینیم و سخنانی بگوییم نمی‌تواند سخنان حقی باشد. در پایان این نکته باید مد نظر قرار بگیرد اگر کسی که به قرآن مراجعه می‌کند، آن مراجعه، به صورت مقطعی و گرفتن برخی از آیات بدون توجه به قواعد و اصول باشد طبعاً انسان را به انحراف می‌کشاند و سرّ و رازی که علامه طباطبایی در تفسیر المیزان به آن اشاره دارد این است که تا قرآن به قرآن تفسیر نشود، آیات الهی در کنار هم قرار نگیرند و متشابهات به محکمات ارجاع داده نشود، هرگز نمی‌شود از آیه‌ای بهره‌ای داشت و به عنوان سخن خدا تلقی کرد. خدا در باب عذاب کردن کفار و مشرکین می‌گوید «جَزَاءً وِفَاقًا» یعنی اگر کیفری داده می‌شود موافق با عمل آنهاست و بیشتر از آنچه در نشئه طبیعت انجام دادند کیفر داده نمی‌شوند بلکه کیفر مطابق با آن چیزی که انجام داده اند می‌باشد و خدای عالم سر سوزنی به احدی ظلم نخواهد کرد و این بگیر و ببند برای آن کارهایی است که در دنیا انجام دادند. دیگر آنکه اصلاً ممتنع است از نظر فلسفی در روز قیامت به کسی ظلم شود چرا که همه شئونات قیامت بر مبنای عصمت و عدالت طراحی شده است و احدی در قیامت مظلوم واقع نمی‌شود. چرا که خدای عالم به اسم حق ظهور پیدا می‌کند و هرگز بطلانی در آنجا معنا ندارد. خدا آن روز را ظهور حق معرفی کرده است و با معیار تفسیر قرآن به قرآن باید آیات الهی را دید. یک طرفه بدون توجه به قواعد تفسیری و تفسیر قرآن به قرآن سراغ یکی دوتا آیه قرآن رفتن و آنها را به عنوان جنبه‌های تندی نمی‌تواند منطق صحیحی داشته باشد. اگر این مجموعه نکات مورد توجه قرار بگیرد می‌شود راه معرفت بهتری از نظر دینی شناخت. دیگر آنکه، این مساله که گفته شده است قرآن تألیف پیامبر می‌باشد در چند سال قبل از این، خیلی‌ها به آن پاسخ دادند. کتاب «الوحی و النبوة» اثر آیت‌الله جوادی آملی در رد شبهه‌ای است که کتاب قرآن را کتاب غیر خدا می‌داند. در حالی که قرآن خود را کلام بشیر می‌داند و نه کلام بشر و پیامبر (ص) را با تمام شئونات معصوم می‌داند. وجود مقدس رسول گرامی اسلام (ص) مجرای پاک و معصومی است خدای عالم این مجرا را برای آنکه بتواند سالم و همه آنچه اراده الهی است برسد، پاک و منزه داشته و با حفاظت کردن از کلمات و اعراب‌ها، مصونیت این سخن تام است و کاتبان وحی این معنا را در تمام مراحل تأیید فرمودند. اندیشه و پندار ناصواب که از قبل هم بوده و گفته شده بود و الان نیز تکرار کرده‌اند نشان دهنده عدم بررسی آنهاست. 🆔 @m_vaezjavadi
15-10-1399.pdf
145.2K
💠 یادداشت استاد دکتر به مطالب اخیر منتشر شده از دکتر عبدالکریم سروش. 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس 🔹 جلسه : 380 و بالجملة قد علمت أن الجنة و النار فی نشأة أخرى و عالم آخر موجوداته أمور صورية بلا مادة و انفعال و حركة و الدنيا و كل ما فيها أمور كائنة فاسدة متجددة داثرة زائلة ذات أوضاع و جهات مكانية فكل خبر يذكر فيه أن الجنة أو النار فی مكان من أمكنة الدنيا و موضع من مواضع هذا العالم . تاریخ تدریس: 16/10/1399 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس خارج 🔹 جلسه : 94 تاریخ تدریس: 16/10/1399 🆔 @m_vaezjavadi
🔹 اگر کسی که به قرآن مراجعه می‌کند آن مراجعه به صورت مقطعی و گرفتن برخی از آیات بدون توجه به قواعد و اصول باشد، تبعاً انسان را به انحراف می‌کشاند. 🆔 @m_vaezjavadi
در آستانه چهارمین سالگرد رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، عصر روز سه شنبه، مراسم افتتاح سرای فرهنگ و قرآن آیت الله هاشمی رفسنجانی در قم برگزار شد. این سرای قرآن با بازسازی منزل قدیمی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در خیابان صفاییه قم و مجاور بیت امام خمینی، آماده استفاده قرآن پژوهان و علاقه‌مندان است. در بخشی از مراسم که با حضور خانواده آیت‌الله هاشمی و برخی از اساتید و فضلای حوزه علمیه قم برگزار گردید، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی سخنرانی نمود. 🔷آیت الله هاشمی رفسنجانی از فرزند به امام نزدیکتر بود حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی ضمن تمجید از اقدام خانواده آیت‌الله هاشمی برای راه اندازی مرکز فرهنگ و قرآن بیان داشت: 🔹مرحوم آیت‌الله هاشمی در عین اینکه یک اندیشمند، سیاستمدار، مبارز، قرآن پژوه و دارای اخلاق نیکو بود، و در عین زحماتی که برای دفاع مقدس کشید، یک قهرمان صلح برای نظام اسلامی بود. 🔹 پیچیده‌ترین واژه این دوران، "جمهوری اسلامی" است. این که چگونه همه مردم را فرا بخوانیم و زیر خیمه اسلام و جمهوریت باشند. 🔹 آنچه امام می‌خواست، جمهوریت و اسلامیت بود. تفکیک جمهوریت از اسلامیت، بزرگترین آسیبی است که کشور را به چالش می‌کشد. 🔹 اندیشه بزرگ امام که آقای هاشمی همه چیزش را برای آن داد، نیازمند تبیین فلسفی، کلامی و فقهی است. نظام اسلامی باید مبتنی بر یک فقه به روز و بازسازی شده باشد، در حالیکه هنوز فقه مناسباتش را با جهان پیدا نکرده است. 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس 🔹 جلسه : 381 اعلم أن لكل ماهية من الماهيات الحقيقية و معنى من المعانی الأصولية حقيقة كلية و مثلا جزئية و مظاهر جسمانية فی هذا العالم فالإنسان مثلا له حقيقة كلية هی الإنسان العقلی الجامع... . تاریخ تدریس: 17/10/1399 🆔 @m_vaezjavadi
💠 لینک سامانه مجازی درس اخلاق استاد حضرت حجت الاسلام والمسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی 👇👇👇👇 https://el.esra.ir/ch/darseaakhlaghostadm.javadi 🔸 پنج شنبه ۹۹/۱۰/۱۸_ ساعت ۱۰ صبح 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس 🔹 جلسه : 382 أبواب الجنان هی المشار إلیها فی القرآن بقوله سبحانه وَ الْمَلاٰئِكَةُ یدْخُلُونَ عَلَیهِمْ مِنْ كُلِّ بٰابٍ و قوله لاٰ تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوٰابُ السَّمٰاءِ وَ لاٰ یدْخُلُونَ الْجَنَّةَ و قوله جَنّٰاتِ عَدْنٍ مُفَتَّحَةً لَهُمُ الْأَبْوٰابُ و أبواب النیران هی المشار إلیها بقوله فَادْخُلُوا أَبْوٰابَ جَهَنَّمَ خٰالِدِینَ فِیهٰا و قوله حَتّٰى إِذٰا جٰاؤُهٰا وَ فُتِحَتْ أَبْوٰابُهٰا و قوله لَهٰا سَبْعَةُ أَبْوٰابٍ لِكُلِّ بٰابٍ مِنْهُمْ جُزْءٌ مَقْسُومٌ. تاریخ تدریس: 21/10/1399 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا