eitaa logo
استاد مرتضی جوادی آملی
469 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
261 ویدیو
45 فایل
استاد حوزه و دانشگاه فهرست: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 لینک اولین مطلب کانال: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/3
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 ادامه جلسات خوانش ملاصدرا با ارائۀ استاد ارجمند حجت الاسلام و المسلمین جوادی آملی ساعت 12 ظهر برگزار می شود. علاقه مندان از طریق لینک زیر می توانند در این جلسات که یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه برگزار می شود حضور یابند. https://bbb01.dte.ir/b/mft-got-ilp-p6s 🆔 @m_vaezjavadi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 معنویت حقیقی 🔸 انسان در نشئه طبیعت است که می تواند نسبت به خودش حضور داشته باشد. «ان النفس و ما فوقها انیّات محضه و وجودات صرفه»؛ به قول جناب حکیم سهروردی اینها هستند، اینها می باشند. 🔸 آن موجودی که مادون نفس است، دار غضب است، دار مُظللم است. چقدر حکیم سهروردی عالم را دارد خوب و زیبا دارد می بیند![1] این جا عالم مُکدّر است، عالم ظلمانی است و هرگز انسان نمی تواند از این عالم بجایی برسد؛ لذا ره آورد دینی است که می خواهد انسان را در سرای رشد بدهد و با معرفت آن را بسازد. [1]. مجموعه مصنفات شیخ اشراق، ج1، ص188. ◀️ خوانش و شرح کتاب – جلسه 59 تاریخ: 1400/05/03 🆔 @m_vaezjavadi
💠 السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا الحَسَنِ یا عَلِیَّ بنَ مُحَمَّدٍ اَیُّهَا الهادیِ النِّقِیُّ (علیه السلام) 🔸 ابن سکّیت از سخنی را نقل می کند که جریان انبیاء و اولیاء و نقش آنها را سؤال می کند، بعد عرض می کند که «یا ابن رسول الله»! الآن حجت چیست؟ می فرماید است که تصدیق می کند.[1]‏ این عقل است که انبیاء و اولیاء را تصدیق می کند، مصدّق است و آنچه که بر خدا ـ معاذالله ـ ممنوع است و نارواست، او ناروایی را امضاء می کند و تصدیق می کند که این از درون، روشنایی است که اجازه می دهد این حقیقت بیرونی وحی به درون خانه دل راه پیدا بکند. یک می تواند در جان اثر بگذارد که آن صحنه را باز کرده و برای انسان مهیا ساخته است؛ لذا ما نیاز داریم که عقل را در درون بکنیم. [1]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص24 و 25؛ «...قَالَ فَقَالَ ابْنُ السِّكِّیتِ تَاللَّهِ مَا رَأَیتُ مِثْلَكَ قَطُّ فَمَا الْحُجَّةُ عَلَی الْخَلْقِ الْیوْمَ قَالَ فَقَالَ ع الْعَقْلُ یعْرَفُ بِهِ الصَّادِقُ عَلَی اللَّهِ فَیصَدِّقُهُ وَ الْكَاذِبُ عَلَی اللَّهِ فَیكَذِّبُهُ قَالَ فَقَالَ ابْنُ السِّكِّیتِ هَذَا وَ اللَّهِ هُوَ الْجَوَاب‏». ◀️ سلسله سخنرانی های اخلاق تاریخ: 1399/11/23 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس ⬅️ خوانش و شرح کتاب – جلسه 57 ✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی فأمثّل لك مثلا؛فاستمع الآن إلى ما أقول لك من العرش و الكرسی: اعلم أنّ«العرش» مظهر الربّ و«الكعبة» معلمه؛ فدعا اللّه العباد إلى مظهره لقلوبهم، و إلى معلمه بأبدانهم... تاریخ نشست: 1400/05/03 ✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس ⬅️ خوانش و شرح کتاب – جلسه 58 ✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی الفنّ الثّانی فی المباحث المتعلّقة بالمعاد (و فیه مظاهر) المظهر الأوّل فی إثبات المعاد الجسمانی اعلم أن المحقّقین من الفلاسفة و المحقّقین من أهل الشریعة ذهبوا إلى ثبوت المعاد،و وقع الخلاف فی كیفیته... و 85 تاریخ نشست: 1400/05/04 ✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس ⬅️ خوانش و شرح کتاب – جلسه 59 ✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی تحقيق اعلم أنّه إذا انقطع تعلّق النفس عن هذا البدن، تبقى النفس و تصلح النفس بتلفه... تاریخ نشست: 1400/05/05 ✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🆔 @m_vaezjavadi
💠 نصرت در راه دین 🔸 ما در جهت اخوّت و و برطرف کردن اختلاف ها و شقاق و نفاق در جامعه آیا قدمی برمی داریم؟ این را خدا دوست دارد این خداست. این فرهنگی است. آن روحیه محبت و صفا در جامعه کمرنگ شده ضعیف شده است ما با چسب کنار هم قرار می گیریم!. آن اصول کلی باید باشد، بله، بعد سلائق دیگر هم وجود دارد، سلائق روبنایی است؛ اما آن مبنا آن اصل که مایه دین خداست. آقا علی بن ابیطالب (علیه السلام) در نهج البلاغه می فرماید: «أَحْرَصَ عَلَی جَمَاعَةِ أُمَّةِ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله وَ أُلْفَتِهَا مِنِّی أَبْتَغِی بِذَلِکَ حُسْنَ الثَّوَابِ وَ کَرَمَ الْمَآبِ»؛ حریص ترین انسان ها نسبت به اُلفت اجتماعی و من بودم. علی بن ابیطالب را در غدیر همه می شناختند و در سقیفه هم شناختند، حضرت سلام می کرد بعد هم جواب هم نمی دادند، اما علی بن ابیطالب جامعه را ترک نکرد و در تلاش کرد. حتی خلفا وقتی از علی بن ابیطالب کمک می خواستند حضرت می آمد آنها را کمک می کرد این فرهنگ کجاست؟ اینکه این چپ است، آن راست است یا او این جوری است این چیست؟ این واقعاً از کجا آمده؟ ما با چه فرهنگی داریم رشد می کنیم؟ آیا این فرهنگ اسلامی است؟! این فرهنگ قرآنی است؟! آیا ما آموخته مکتب قرآن هستیم؟! محبت و صمیمیت را در جامعه منتشر کردن، این از بهترین آموزه های وحیانی است که ﴿إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ ینْصُرْكُمْ﴾، این ایجاب وحدت و رفع اختلاف و شقاق در جامعه می تواند ایجاد کند. ◀️ سخنرانی محرم تاریخ: 1399/06/06 🆔 @m_vaezjavadi
هم اکنون سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در بستر شبکه مجازی زوم https://us04web.zoom.us/j/2815075088?pwd=dHRkakl4NnM3QXRmVnVzdHdVbzc3Zz09
💠 ایمان و عمل 🔸 آن نفسی که موضوع است، آن موطن نفسانیات و خُلقیات انسان است؛ انسان بدون این بُعد و این جنبه از وجودی یک انسان ناقصی است که نه می تواند عمل را به عقاید و معارف تبدیل کند و نه می تواند ایمان خود و حقایق عقلی و قلبی خود را به عمل برساند. بله، صالح انسان را به سعادت می رساند ﴿وَ الْعَصْرِ ٭ إِنَّ الْإِنْسانَ لَفی‏ خُسْرٍ ٭ إِلاَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ﴾[1] اما آن موطن متوسطی که ایمان را به عمل می رساند است. 🔸 بسیاری از افراد هستند که ایمان دارند اما در مرحله عمل عاجزند چرا؟ چون این موطن و جایگاه در نفس آنها خالی است، پر نکرده اند، خلأ دارد و نه ملأ. اگر ملأ شد «الملئان اوجب الفیضان»؛[2] اگر پُری اتفاق افتاد به جوارح انسانی می نشیند «الملئان اوجب الفیضان»، اگر ایمان پر شد و اگر ایمان به حوزه اخلاق ریخت و اخلاق پر شد، آن گاه است که عمل از انسان جاری است. [1]. سوره عصر، آیات1 ـ 3. [2]. پیمانه چون پر شود لبریز گردد. ◀️ سلسله سخنرانی های اخلاقی تاریخ: 1399/09/06 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس ⬅️ خوانش و شرح کتاب – جلسه 6 ✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی فما كان من صفاته جلیا فی عالم الشهود، ف‍القرآن مشتمل علیها تصریحا و تفصیلا؛ و ما كان خفیا، ف‍القرآن مشتمل علیها تلویحا و إجمالا. تاریخ نشست: 1392/11/10 ✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس ⬅️ خوانش و شرح کتاب – جلسه 7 ✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی و لإثبات هذا المطلب منهج آخر و هو الاستدلال على ذاته بذاته و ذلك لأنّ أظهر الأشياء هو طبيعة الوجود المطلق بما هو وجود مطلق و هو نفس حقيقة الواجب تعالى و ليس من الأشياء غير الحقّ الأول نفس حقيقة الوجود... و 22 تاریخ نشست: 1392/11/17 ✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس ⬅️ خوانش و شرح کتاب – جلسه 60 ✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی كشف غطاء اعلم أنّ نفس الإنسان لا تتناسخ من بدن إلى آخر فی الدنیا؛ سواء كان إنسانیا و هو المسمّى ب‍النسخ، أو حیوانیا و هو المسخ، أو نباتیا و هو الفسخ، أو جمادیا و هو الرسخ. تاریخ نشست: 1400/05/10 ✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس ⬅️ خوانش و شرح کتاب – جلسه 61 ✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی كلام فی دفع حجج الخصوم اعلم أنّ نفس الإنسان لا تتناسخ من بدن إلى آخر فی الدنیا؛ سواء كان إنسانیا و هو المسمّى ب‍النسخ، أو حیوانیا و هو المسخ أو نباتیا و هو الفسخ أو جمادیا و هو الرسخ. تاریخ نشست: 1400/05/11 ✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🆔 @m_vaezjavadi
💠 مباهله 🔸 یكی از بهترین و روشن ‌ترین و آشكارترین جریان ‌هایی است كه در عصر پیامبر اتفاق افتاد و... 👇👇👇👇👇
💠 مباهله 🔸 یكی از بهترین و روشن ‌ترین و آشكارترین جریان ‌هایی است كه در عصر پیامبر اتفاق افتاد و همه فرقه ‌های اسلامی این معنا را نوشتند و اسلام و عترت طاهره در این جریان آشكار می ‌شود. ﴿نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِل فَنَجْعَلْ لَعْنَةَ اللّهِ عَلَی الكَاذِبِینَ﴾؛[1] چقدر این مسئله مهم است! 🔸 چرا این جریان ارزشمند كه اهمیت وجود پیامبر گرامی اسلام از یك سو و عترت طاهره خصوصاً علی بن ابیطالب (علیه السلام) كه به مثابه پیغمبر در كلام الهی و در قرآن مطرح شده است را باید از دست ما بگیرند و هویت ما را زیر سؤال قرار بدهند؟! می ‌گویند شما كجایی هستید؟ شما پیروان مكتب شیعه از كجا آمدید؟ ما می ‌گوییم شناسنامه ما است, شناسنامه ما است كه ﴿الیوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِینَكُمْ﴾؛[2] اینها سنّت‌ هایی است كه در عصر پیامبر گرامی اسلام خدای عالم بنیان نهاد و اینها به عنوان و مستمر و مستقرّ در این مكتب درخشان و تابناك شیعه هست. [1] . سوره آل عمران، آیه61. [2] . سوره مائده، آیه3. ◀️ سخنرانی دهه آخر صفر تاریخ: 1398/07/28 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس ⬅️ خوانش و شرح کتاب – جلسه 62 ✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی تذنیب اعلم أنّ الغزالی صرّح فی مواضع من كتبه بأنّ المعاد الجسمانی هو أن یتعلّق المفارق عن بدن ببدن آخر و استنكر عود أجزاء البدن الأوّل. تاریخ نشست: 1400/05/12 ✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا