j-172 1400-10-27.mp3
7.49M
💠 صوت درس خارج #فقه
#اجتهاد_و_تقلید
#عروة
یجب على كل مكلف فی عباداته و معاملاته أن یكون مجتهدا أو مقلدا أو محتاطا
#عروه، ج1، ص3
🔹 جلسه : 172
#شئون_مجتهد
#ولایت_سیاسی
تاریخ تدریس: 1400/10/27
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
j-61 1400-10-28.mp3
9.35M
💠 صوت درس #فلسفه
#الحکمة_المتعالیه_فی_الأسفار_العقلیة_الأربعة
🔹 جلد : 1
🔹 جلسه: 61
#فصل_چهارم
بحث و مخلص
و أما ما تمسك به شیخ الإشراق فی نفی تحقق الوجود من أن الوجود لو كان حاصلا فی الأعیان فهو موجود لأن الحصول هو الوجود و كل موجود له وجود فلوجوده وجود إلى غیر النهایة... .
#ص39
تاریخ تدریس: 1400/10/28
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
j-173 1400-10-28.mp3
7.16M
💠 صوت درس خارج #فقه
#اجتهاد_و_تقلید
#عروة
یجب على كل مكلف فی عباداته و معاملاته أن یكون مجتهدا أو مقلدا أو محتاطا
#عروه، ج1، ص3
🔹 جلسه : 173
#شئون_مجتهد
#ولایت_سیاسی
تاریخ تدریس: 1400/10/28
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
j-62 1400-10-29.mp3
9.41M
💠 صوت درس #فلسفه
#الحکمة_المتعالیه_فی_الأسفار_العقلیة_الأربعة
🔹 جلد : 1
🔹 جلسه: 62
#فصل_چهارم
أو يقول الوجود موجود و كونه وجودا هو بعينه كونه موجودا و هو موجودية الشيء في الأعيان... .
#ص40
تاریخ تدریس: 1400/10/29
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
j-63 1400-11-02.mp3
11.21M
💠 صوت درس #فلسفه
#الحکمة_المتعالیه_فی_الأسفار_العقلیة_الأربعة
🔹 جلد : 1
🔹 جلسه: 63
#فصل_چهارم
و الحاصل أن الوجود أمر عینی بذاته سواء صح إطلاق لفظ المشتق علیه بحسب اللغة أم لا ... .
#ص41
تاریخ تدریس: 1400/11/02
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
🔸 بیستم جمادی الثانی، سالروز ولادت اختر تابناک آسمان عصمت، #فاطمه_زهرا سلام الله علیها بر تمام شیعیان و محبان ولایت مبارک.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
j-64 1400-11-03.mp3
11.16M
💠 صوت درس #فلسفه
#الحکمة_المتعالیه_فی_الأسفار_العقلیة_الأربعة
🔹 جلد : 1
🔹 جلسه: 64
#فصل_چهارم
و قال أيضا في التعليقات إذا سئل هل الوجود موجود أو ليس بموجود فالجواب أنه موجود بمعنى أن الوجود حقيقته أنه موجود فإن الوجود هو الموجودية ... .
#ص41
تاریخ تدریس: 1400/11/03
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
j-174 1400-11-03.mp3
8.18M
💠 صوت درس خارج #فقه
#اجتهاد_و_تقلید
#عروة
یجب على كل مكلف فی عباداته و معاملاته أن یكون مجتهدا أو مقلدا أو محتاطا
#عروه، ج1، ص3
🔹 جلسه : 174
#شئون_مجتهد
#ولایت_سیاسی
تاریخ تدریس: 1400/11/03
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
j-65 1400-11-04.mp3
10.48M
💠 صوت درس #فلسفه
#الحکمة_المتعالیه_فی_الأسفار_العقلیة_الأربعة
🔹 جلد : 1
🔹 جلسه: 65
#فصل_چهارم
و كذا ما ذهب إليه بعض أجلة المتأخرين من اتحاد العرض و العرضي و إن لم يكن متثبتا فيه ... .
#ص41
تاریخ تدریس: 1400/11/04
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
j-175 1400-11-04.mp3
7.36M
💠 صوت درس خارج #فقه
#اجتهاد_و_تقلید
#عروة
یجب على كل مكلف فی عباداته و معاملاته أن یكون مجتهدا أو مقلدا أو محتاطا
#عروه، ج1، ص3
🔹 جلسه : 175
#شئون_مجتهد
#ولایت_سیاسی
#ادله_ولایت_فقیه
تاریخ تدریس: 1400/11/04
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
عدالت از مولفه های اصلی حکمت عملی است
🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی درباره #مناسبات_عرفان_و_سیاست بر بستر حکمت متعالیه با روزنامه «فرهیختگان» گفتگویی انجام داده است که در ادامه توجه شما را به این گفتگو جلب می کنیم.
🔹 محسن جبارنژاد، پژوهشگر فلسفه: بحث از نسبت عرفان و سیاست، همواره معرکه آرا بوده است. دیدگاههای متنوعی از تنافر #سیاست_و_عرفان تا اتحاد و یگانگی این دو، ابراز شده است. استاد مرتضی جوادی آملی ازجمله کسانی است که در موقعیتی میانه ایستاده و بر این باور است که حکمت متعالیه و عرفان صدرایی ارتباط وثیقی با حکمت عملی و ازجمله سیاست دارد. منتها او یک قید مهم را در اینجا به میان می آورد و آن هم کشش و #ظرفیت_اجتماعی جامعه برای حضور عرفان در صحنه سیاست و جامعه است. جوادی آملی در تحلیل جامعه معاصر ایرانی، بر این باور است که نظامات اجتماعی ما بهگونه ای است که حتی ظرفیت پیاده سازی #فقه_اصیل را هم ندارد چه رسد به اخلاق و عرفان! وی معتقد است ما تمام ظرفیت ها را سوزانده ایم و زمینه ای برای اینکه بخواهیم از عرفان اسلامی و حکمت متعالیه و... حرف بزنیم، نیست.
بخش نخست گفت وگو را در پایگاه اطلاع رسانی اسراء می توانید بخوانید:
http://news.esra.ir/
https://b2n.ir/w70804
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
جناب صدرالمتالهین واقعاً یک #هنر_اعجاب_انگیز را با عنوان اسفار اربعه ایجاد کرد و سفر من خلق الی الحق بالحق و سفر من الحق الی الحق بالحق و سفر من الحق الی الخلق بالحق و سفر من الخلق الی الخلق بالحق تا ابد رفت
🔹 زمینه سخن از عرفان و حکمتمتعالیه وجود ندارد.
🔹 محسن جبارنژاد، پژوهشگر فلسفه: بحث از نسبت عرفان و سیاست، همواره معرکه آرا بوده است. دیدگاههای متنوعی از تنافر سیاست و عرفان تا اتحاد و یگانگی این دو، ابراز شده است. #استاد_مرتضی_جوادی_آملی ازجمله کسانی است که در موقعیتی میانه ایستاده و بر این باور است که حکمت متعالیه و عرفان صدرایی ارتباط وثیقی با حکمت عملی و ازجمله سیاست دارد؛ منتها او یک قید مهم را در اینجا به میان می آورد و آن هم کشش و ظرفیت اجتماعی جامعه برای حضور عرفان در صحنه سیاست و جامعه است. جوادی آملی در تحلیل جامعه معاصر ایرانی، براین باور است که نظامات اجتماعی ما به گونهای است که حتی ظرفیت #پیاده_سازی_فقه_اصیل را هم ندارد، چه رسد به اخلاق و عرفان! وی معتقد است ما تمام ظرفیت ها را سوزانده ایم و زمینه ای برای اینکه بخواهیم از عرفان اسلامی و حکمت متعالیه و... حرف بزنیم، وجود ندارد. بخش دوم این گفتوگو را در ادامه از نظر می گذرانید.
بخش دوم گفت وگو را در پایگاه اطلاع رسانی اسراء می توانید بخوانید:
http://news.esra.ir/
https://b2n.ir/a53313
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
اسفار اربعه؛ هنر اعجاب انگیز صدر المتالهین!
جناب صدرالمتالهین واقعا یک #هنر_اعجاب_انگیزی را با عنوان اسفار اربعه ایجاد کرد و سفر من خلق الی الحق بالحق و سفر من الحق الی الحق بالحق و سفر من الحق الی الخلق بالحق و سفر من الخلق الی الخلق بالحق تا ابد رفت. شما می بینید جناب صدرالمتالهین ابدیت را در دستگاه فلسفی خود در بحث معاد روحانی و معاد جسمانی پوشش می دهد. با همان قدرتی که در باب اثبات واجب حرکت میکند و ادله و براهین اثبات واجب - برهان امکان، برهان حدوث و برهان نظم و سایر براهینی که وجود دارد - را بررسی می کند، به واجب سبحانه و تعالی میرسد و آنجا به عنوان سفر ثانی در جلد 6 اسفار در باب شناخت حق سبحانه و تعالی و اسمای الهی، علم، قدرت، حیات، اراده، سمیع بودن و بصیر بودن معرکه میکند. در سفر سوم سفر من الحق الی الخلق است که فعل حق، فیض حق، صادر نخستین و بسیاری از مسائل آنجا مطرح می شود و درنهایت سفر من الخلق الی الخلق است که ناظر بر #مسائل_اجتماعی_و_سیاسی است.
متن کامل مصاحبه استاد مرتضی جوادی آملی:👇👇👇
http://news.esra.ir/
https://b2n.ir/a53313
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
دامنه گسترده حکمت متعالیه!
سیاستمداران امروز ما و فیلسوفان سیاسی حتی مسلمان ما که نواندیش دینی یا #روشنفکر_دینی هستند، فکر می کنند الهیاتی که در فلسفه صدرالمتالهین وجود دارد یک الهیات صرفاً متافیزیکی است. بلکه او رفت به آسمان تا زمینیان را در سایه آسمان نجات ببخشد. او سفر من الخلق الی الخلق بالحق را به همین منظور آفرید.
الان همین دوستانی که در مباحث فلسفه سیاسی سخن می گویند یک گسست جدی بین فلسفه آنها و مسائل اصلی و الهیاتی دین وجود دارد و اینها غافل هستند و فکر می کنند به راحتی می توانند از عدالت و آزادی و حق حاکمیت و جایگاه انسان حرف بزنند و فکر می کنند از #عدالت_انسانی دفاع می کنند. العداله الانسانیه ما هی؟ این را تا فلسفه و وجود به شما نگوید، قطعاً نمی توانید راجع به مساله عدالت و مولفه های دیگر فلسفه سیاسی سخن بگویید. این #دامن_گستر بودن حکمت متعالیه در این زمینه یک اعجاب و شگفتی است که هنوز جامعه ما آن را کشف نکرده است.
متن کامل مصاحبه استاد مرتضی جوادی آملی:👇👇👇
http://news.esra.ir/
https://b2n.ir/a53313
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
فلسفه سیاسی صدرالمتالهین در شریعت و در فقه معنا می شود!
آنچه جناب صدرالمتالهین مطرح می کنند این است که می گویند در ادامه این فلسفه محض، #جایگاه_فقه و مباحث فقهی باید کاملا بازگو شود. برای اینکه در پایان در مساله سفر چهارم که من الخلق الی الخلق بالحق است، این قصه را از جایگاه شریعت تعمیم می کنند. یعنی فلسفه سیاسی صدرالمتالهین در شریعت و در فقه معنا می شود و فلسفه سیاسیِ جدایی نیست. فقه عهده دار بیان کردن سیاست و حق حاکمیت و آزادی و دموکراسی است. همان طور که امروز از #فقه_سیاسی سخن می گویند، جناب صدرالمتالهین نیز در پایان شواهدالربوبیه از این دستگاه و این نوع فکر دفاع می کند و سیاست را #امری_الهی می داند نه یک امر بشری و وقتی الهی دانست، حاکم وسائس را با ویژگی های ده گانه یا دوازده گانه خود برمی شمارد و معرفی می کند و بعد برای فقها جایگاه ویژه ای قائل می شود. می گوید #وحی_تشریعی تمام شد ولی #وحی_تسدیدی مانده است و باید آن را ادامه داد و فقه را ادامه دهنده این جریان معرفی می کند. از سوی دیگر اینها هم استمرار همان دستگاه فلسفی او هستند و این طور نیست که فقه را جدا دیده باشد. اگر موضوع فقه عمل مکلّف و دانشی است که در این گونه زمینه ها بحث می کند، خب یکی از علوم اعتباری است و وقتی در زمره علوم اعتباری شناخته می شود باید فلسفه نسبت به آن اشراف داشته باشد و احکام وجودی آن را بازگو کند. ولی حتی ملاصدرا از این هم بالاتر آمده و حوزه تشریع را به حوزه فلسفه پیوند داده و درحقیقت در پایان این سفر چهارم، مساله فقه را بهعنوان سفر من الخلق الی الخلق بالحق معرفی می کند که انبیا و اولیای الهی می توانند این سفر را داشته باشند و #شریعت را به جامعه تحویل دهند و کسانی که اهل شریعت و فقه هستند این مسیر را ادامه می دهند.
متن کامل مصاحبه استاد مرتضی جوادی آملی:👇👇👇
http://news.esra.ir/
https://b2n.ir/a53313
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi