eitaa logo
استاد مرتضی جوادی آملی
529 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
279 ویدیو
45 فایل
استاد حوزه و دانشگاه فهرست: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 لینک اولین مطلب کانال: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/3
مشاهده در ایتا
دانلود
حکمت؛ مجرایی در خدمت وحی برای مثال علم کلام سهمی از دین را می‌گیرد، حکمت هم مجرایی است که در خدمت وحی قرار می‌گیرد و در حد ظرفیت، وحی را در کام تشنگان دین قرار می‌دهد؛ بنابراین آنچه از وحی در دو قالب قرآن و سنت به دست ما رسیده است، از طریق علوم مختلف به بشر می‌رسد وگرنه خود وحی، حقیقتی است که با ذهن بشر عادی قابل درک نیست و این خطاب فقط شایسته پیامبر است که فرمود: «وَ إِنَّکَ لَتُلَقَّى الْقُرْآنَ مِنْ لَدُنْ حَکِیمٍ عَلِیمٍ»(نمل/۶). سیدمرتضی معتقد است که آنچه از وحی به ما رسیده باید در قالب علم مورد استفاده قرار گیرد آن هم علم یقینی و قطعی، و اگر در مورد عدم حجیت خبر واحد هم بحث کرده، ناظر به این بحث است؛ ما نیازمند این هستیم که خط سیر سیدمرتضی را همواره مد نظر قرار دهیم، اصرار سید هم نشانگر این است که او فهمیده اگر وحی در قالب علم به بشر منتقل نشود، جان مخاطبان مؤمن و غیر مؤمن از حقیقت آن مشروب نخواهد شد. اگر دانش فقه و زراره‌ها و فقها نبودند تا فقه را از وحی به دست آورده و از ائمه(ع) به ما برسانند به دستاوردهای امروز نرسیده بودیم، زیرا در قرآن و روایات گرچه تکالیف مکلفان عمدتاً به صورت کلی بیان شده، ولی اگر در دستگاه و قالب علمی علم فقه قرار نگیرد برای جامعه مفید نخواهد بود. (ره) ۱۳۹۹ 🆔 @m_vaezjavadi
افراط و تفریط‌ های مخل در علوم! البته برخی از آیات و روایات، صبغه حکمی و عقلی، برخی صبغه کلامی و برخی صبغه فقهی دارند و ما باید به همه علوم احترام بگذاریم گرچه ممکن است در علوم هم افراط و تفریط‌هایی صورت بگیرد. افراط و تفریط در همه رشته‌ها بوده و مخل و مضر هم بوده و هست. کسانی مانند سیدمرتضی و شیخ مفید با تأکید بر آیه شریفه «وَمَا لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِنْ یَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنَّ الظَّنَّ لَا یُغْنِی مِنَ الْحَقِّ شَیْئًا»(نجم/۲۸) به میدان آمدند و زمامداری کردند و اجازه ندادند افراط و تفریط موجب انحراف و پیچیدگی شود، همان‌طور که در عصر ما، امامیه به ستیز اشاعره و اعتزال رفتند و خط اعتدال را در مواضع و نظراتشان نشان دادند. اگر عوام از روایات، خوانش‌هایی عرفی ارائه می‌دهند ناشی از بی‌توجهی به رویکرد علمی است که انحراف‌ها، خیانت‌ها و جنایاتی را برای بشر به همراه می‌آورد؛ لذا دانشمندان اسلامی، دین را از دست بشر عادی نجات دادند تا حوزه عرفی دروغین به دین نچسبد. (ره) ۱۳۹۹ 🆔 @m_vaezjavadi
آفات رویکرد عرفی به دین امروز هم ما دچار این چالش هستیم و در مواردی علوم را از اندیشمندان آن علم نمی‌گیریم و هر کسی تصور می‌کند می‌تواند حدیثی را بخواند و خوانش و برداشت خود را به دین نسبت دهد. بنابراین بدون تردید اگر دانش حدیث ما را همچنان کلینی بزرگ و کبیر و عالمانی با روش او مدیریت می‌کردند، امروزه بهره بیشتری از این دانش می‌بردیم. آمیختگی کلام و حکمت در عصر فعلی بسیار ارزشمند است و تنازعات و درگیری‌ها در صحنه علمی بین متکلمین و حکما را با وجود فلاسفه متکلم و کلامیون فیلسوف کاسته و خاتمه داده است. امروز باید مراقب باشیم آنچه در گذشته رخ داد و رنج سنگینی بر استوانه‌های علمی و اخلاقی وارد کرد به علمای معاصر وارد نشود و ایشان را دل آزرده نکند. سیدمرتضی را به اعتزالی متهم کردند، ولی او ایستاد و به لحاظ علمی نشان داد که تابع جریان امامت بودند، گرچه تفکر عقلی را هم از ائمه آموخته بودند؛ لذا امروز هم فرزانگان خود را به چپ و راست و غرب و شرق متهم و دل آزرده نکنیم. تصور می‌کنیم عقل و نقل در تضاد با هم قرار دارند، ولی آیت‌الله جوادی آملی سخن ارزشمندی فرموده‌اند؛ اینکه وحی جایگاه عظیم و الهی دارد که احدی جز انبیاء و اولیاء قدرت نیل به آن را ندارند و خطاناپذیر است، از طرفی نه عقل و نه نقل در برابر وحی نیستند؛ خلط عظیمی که در قرون متمادی صورت گرفته، این است که نقل و وحی را یکی دانستند که باید با بیان رشید استاد تفکیک کنیم؛ نقل همواره از عصمت برخوردار نیست، نقل، نقل از معصوم است و باید در بوته سنجش و اعتبار قرار گیرد؛ زیرا روایات زیادی داریم که معارض همدیگر هستند، ولی هیچ علم و دانشمند و کتابی در عرض قرآن و وحی نیست. (ره) ۱۳۹۹ 🆔 @m_vaezjavadi
عقل در برابر وحی نیست! مرحوم مفید بیان کرده است؛ یکی از موارد مورد اتفاق امامیه، آن است که عقل خالص (نه با حب و بغض و ظن و گمان و وهم) هماهنگ با نقل خالص است. سیدمرتضی هم بها و هزینه سنگینی داد تا از ظن و گمان‌ها بگریزد تا علم را برای جامعه دینی به ارمغان آورد. 🔷 دین را باید در قالب علمی بپذیریم! آیا باید کلام را به سمت عقلانیت جلو برد یا نقلی و نصی؟ خطی که سیدمرتضی و شیخ مفید برای این دانش ترسیم کردند هم از افراط عقل‌گرایی اعتزالی و هم از تفریط نص‌گرایی اشاعره خود را نجات دادند و عقلانیت توأم با سمع و نقل را پذیرفتند. دین می‌گوید که اگر مرا می‌خواهی بیابی باید در ظرف عقل قرار دهی نه اینکه صرفاً تقلیدی چیزی را بپذیری. امروز باید عقلانیت وحیانی را مورد توجه قرار دهیم؛ زیرا نقل محض، ظاهرگرایی و خطراتی از این دست را ایجاد می‎کند و عقل مستقل هم بدون هماهنگی با سمع و نقل، جریان اعتزال و تقابل با وحی را در پی دارد و می‌تواند سر از نوعی شرک درآورد. اگر عقلانیت معتزلی تداوم داشت به جریان عقلانیت مدرن امروز در جهان اسلام مبتلا می‌شدیم که محصول آن تفکر غرب امروز است که حتی هیبت دین مسیحیت را به ورطه نابودی برده و چیزی از مسیحیت باقی نمانده است. (ره) ۱۳۹۹ 🆔 @m_vaezjavadi
درس استاد امروز یکشنبه 5 دی ماه برگزار نمی گردد
اطلاعیه با توجه به مشکل پیش آمده برای لینک دروس مجازی استاد مرتضی جوادی آملی؛ کاربران می توانند تا رفع مشکل از لینک موقت ذیل استفاده نمایند. https://engage.shatel.com/b/wpr-ewz-bf8-td2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
S asfar -0390.mp3
8.16M
💠 صوت درس 🔹 جلسه : 390 و تلك الصور المشهودة للنفس قد علمت أنها لیست خارجة عن ذاتها بل عینها فالأجساد فی الآخرة و فی عالم الخیال عین الأرواح و هذا معنى تجسد المعانی و تجسد الأرواح و هی لا تكون إلا فی ذلك العالم.... . تاریخ تدریس: 06/11/1399 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
S asfar -0391.mp3
6.27M
💠 صوت درس 🔹 جلسه : 391 و هذه مسألة أغفلها كثیر من الناس بل كلهم و إنهم قنعوا بما ظهر لهم من صور الأرواح المتجسدة- فلو تروحوا فی نفوسهم‌ و حكموا بالصور على أجسامهم و تبدلت أشكالهم و صورهم فی عین من یراهم علموا عند ذلك تجسد الأرواح لما ذا یرجع فإنه علم ذوق لا علم نظر فكری‌... . تاریخ تدریس: 07/11/1399 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دروس حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در سال تحصیلی 1399-1400 🔸 (جلد9): ساعت 10 صبح 🔸(اجتهاد و تقلید): ساعت 11 صبح 🔸: سه شنبه ها ساعت 18 لازم به ذکر است به دلیل وضعیت موجود حاصله از ویروس کرونا، تمامی دروس فقط بصورت آنلاین بوده و حضوری برگزار نخواهد شد. 🔹 لینک پخش زنده درس استاد: https://el.esra.ir/ch/falsafe-asfar-jelde9 🔹لینک پخش زنده درس استاد: https://el.esra.ir/ch/kharejfegh-ejtehad-taghlid 🔹لینک پخش زنده درس استاد: https://el.esra.ir/ch/falsafe-shavahedalrobobiyh 🔹 لینک پشتیبان: https://engage.shatel.com/b/wpr-ewz-bf8-td2 🆔@m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
S asfar -0392.mp3
8.73M
💠 صوت درس 🔹 جلسه : 392 و قال فی الباب الحادی و الثمانین و ثلاثمائة فاعلم أن هذه المقامات المذكورة لا تدرك إلا بعین الخیال لا بعین الحس إذا شوهدت فإن صورها إذا مثلها الله فیما شاء أن یمثلها متخیلة فنراها أشخاصا رأی العین كما نرى المعانی بعین البصیرة ‌... . تاریخ تدریس: 08/11/1399 🆔 @m_vaezjavadi
لینک سامانه مجازی سلسله مباحث اخلاقی استاد حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی 👇👇👇👇 https://el.esra.ir/ch/darseaakhlaghostadm.javadi 🔸 پنج شنبه 1399/11/09 - ساعت ۱۰ صبح 🆔 @m_vaezjavadi
همایش بین المللی نقش اندیشه های عرفانی امام خمینی رحمت الله علیه در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران با پیام تصویری حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی و سخنرانی اساتید حوزه و دانشگاه سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی با موضوع رابطه "عرفان و سیاست" مکان: دانشگاه ادیان و مذاهب -سالن امام موسی صدر زمان:چهارشنبه 15 بهمن از ساعت ۹ تا ۱۲ پخش زنده از طریق: https://online.urd.ac.ir/bbb-room/adyan-webs/ 🔷 همچنین سخنرانی استاد مرتضی جوادی آملی از صفحه اینستاگرام استاد نیز به صورت زنده پخش خواهد شد. https://instagram.com/m_vaezjavadi @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
S asfar -0393.mp3
8.52M
💠 صوت درس 🔹 جلسه : 393 و هكذا كل ما تراه علی خلاف ما هو عليه فی الخارج ما تراه إلا بعين الخيال‌‌... . تاریخ تدریس: 11/11/1399 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا