eitaa logo
استاد مرتضی جوادی آملی
530 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
279 ویدیو
45 فایل
استاد حوزه و دانشگاه فهرست: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 لینک اولین مطلب کانال: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/3
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 حضور ریاست محترم دفتر مرجعیت دینی و علمی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی و ریاست محترم بنیاد بین المللی علوم و حیانی اسراء در مراسم بزرگداشت ارتحال حضرت آیت نظری خادم الشریعه 🔹 پنج شنبه ۹۹/۱۱/۳۰ _ مسجد امام حسن عسکری علیه السلام شهر مقدس قم 🆔 @m_vaezjavadi
استاد مرتضی جوادی آملی
💠 صوت درس #فلسفه #الحکمة_المتعالیه_فی_الأسفار_العقلیة_الأربعة 🔹 جلسه : 405 #جلد_نهم #فصل_بیست_و_هفت
💠 مقرر: تقی کوچکی راوندی 🔹 جلسه : 405 تاریخ تدریس: 29/11/1399 ـ و فيه تأييد لما قلناه من أن جهنم ليست من حيث كونها دار العذاب مما له وجود حقيقی بل منشؤها وجود الضلال و العصيان فی النفوس حتى إنه لو لم يكن معصية بنی آدم لما خلق الله النار. ـ اگر معصیت بنی آدم نبود جهنم خلق نمی شد در بحث جهنم با نگرش عرفانی بررسی میشود که جهنم دواء و اگر نباشد ما به سخط و غضب خدا گرفتار می شویم جهنم رقیق است و غضب شدید //در صورت اجرای حدود الهی دیگر عذاب نیست پس اگر شلاق کفاره است جهنم هم کفاره خواهد بود سخط و غضب خدا یا وصف است یا فعل مرحله فعل جهنم است البته غضب مجعول به ذات نیست و رحمت مجعول به ذات است رحمتی وسعت کل شئی بهشت و جهنم زیر مجموعه رحمت الهی است. ـ استاد در ادامه فرمود تجرد و ثبات مجعول نیستند بلکه وجود مادی از ذات اقدس الهی نشات می گیرد موجود هست نه وجود // غضب اصیل نیست جنبه وجود ندارد بلکه عدمی است طغیان و غضب عدمی است. ـ آنچه در هستی اصاله دارد وجود است علم کمال هست و جهل کمال نیست جهنم بالعرض است اگر بینائی نبود نابینائی است بهشت نبود جهنم است صحت کمال است مرض و عدم صحت کمال نیست استاد فرمود شرور و آفات مثل لیس تامه است حیات کمال تامه است مرگ لیس تامه است. ـ جهنم نتیجه عدم بهشت است اگر معاصی بنی آدم نبود نار خلق نمی شد که نیاز به دقت دارد!«‏‏فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِی وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ». 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
S asfar -0406.mp3
7.58M
💠 صوت درس 🔹 جلسه : 406 : في كيفية خلود أهل النار فی النار هذه مسألة عويصة و هی موضع خلاف ‌بين علماء الرسوم و علماء الكشوف و كذا موضع خلاف بين أهل الكشف... . تاریخ تدریس: 02/12/1399 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
استاد مرتضی جوادی آملی
💠 صوت درس #فلسفه #الحکمة_المتعالیه_فی_الأسفار_العقلیة_الأربعة 🔹 جلسه : 406 #جلد_نهم #فصل_بیست_و_هشت
💠 مقرر: تقی کوچکی راوندی 🔹 جلسه : 406 : في كيفية خلود أهل النار فی النار ـ مسئله خلود در جهنم جدی و اساسی است که ذهن جناب صدر متالهین به آن مشغول شده است. ـ دنیا با آخرت قابل مقایسه نیست، انسان یک ابدیت در پیش دارد، چگونه ابد را بسازیم؟ ابد پیش روی ماست، او را با اعمال و رفتار بسازیم! آیا بهشت ابد یا جهنم را می سازیم؟! ـ معاد فرا ایمانی فلسفه آن محرز است، اگر عالم را پایان بدانیم با ناظم هستی سازگار نیست که مدتی زندگی حیاتی و نباتی باشد و بعد دفن در طبیعت باشد، قطعا چنین نیست! ـ به دلیل اینکه انسان دارای نفس است و نفس ابدی است، پس حیات ادامه دارد، خدا از مبدا لایزال هستی را تعریف کرد. ـ پروژه دنیا به سمت پوچی است و نگرش هستی شناسی می تواند کمک کننده باشد. ـ ماده عالم غفلت است، بدون چراغ وحی و عقل که منشا آن وحی باشد نمی توان زیست کرد. ـ به لحاظ هستی شناسی این عالم، عالم حجاب و ظلمت است! اما در عالم حضور گناه معنا ندارد. ـ تعریف دنیا عبارت از عالم حجاب و ظلمت و مرداب است و چراغ عقل در سایه وحی است. 🆔 @m_vaezjavadi
استاد مرتضی جوادی آملی
💠 صوت درس خارج #فقه #اجتهاد_و_تقلید 🔹 جلسه : 115 #ولایت_فقیه #شئون_مجتهد #ولایت_و_امارت_سیاسی ت
💠 مقرر: تقی کوچکی راوندی 🔹 جلسه : 115 موضوع : امارت سیاسی يجب على كل مكلف في عباداته و معاملاته أن يكون مجتهدا أو مقلدا أو محتاطا‌ (العروة الوثقى (للسيد اليزدي)؛ ج‌1، ص: 3). ـ استاد به ادامه روایات اجتهادی پرداختند. ـ در عبادات جایگاه دین پذیرفته شده است، حتی مباحثه اخلاقی از ناحیه دین در این فضاست و حتی مسایل اعتقادی؛ اما مباحث سیاسی تعریف و شفاف نشده است. مجموعه دین، احکام و عبادات و اعتقادات را مورد توجه قرار داده است. ـ روایات مسایل سیاسی را جز مسائل دینی می داند، این روایات روشنگری می کند! ـ ظهور و بروز دین در این امور سیاسی باید دیده شود و الا این جامعه مد نظر خدا و ائمه نیست که بدون جریان امامت و بدون امام عادل به حق باشد، این روایات است که ما را به این معنا می رساند. ـ لَعَمَلُ الامامِ العادِل فِى رَعیَّتِه یَوماً واحِداً اَفضَل مِن عِبادَةِ العابِدِ فى اَهلِهِ مِأةَ عامٍ اَو خَمْسینَ؛ عمل یک روز رهبر و مسئولى که میان مردم به عدالت رفتار کند، از عمل یکصد یا پنجاه سال کسى که در میان اهل و عیال خود مشغول عبادت باشدبرتر و افضل است. ـ عدالت هم مصلحت مردم است و هم اقتدا به روش الهى است که بهترین است. 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
S asfar -0407.mp3
7.68M
💠 صوت درس 🔹 جلسه : 407 : في كيفية خلود أهل النار فی النار هذه مسألة عويصة و هی موضع خلاف ‌بين علماء الرسوم و علماء الكشوف و كذا موضع خلاف بين أهل الكشف... . تاریخ تدریس: 03/12/1399 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
S asfar -0408.mp3
8.34M
💠 صوت درس 🔹 جلسه : 408 : في كيفية خلود أهل النار فی النار فلأجل ذلك يكون لكل منها عشق للوجود و شوق إلی كمال الوجود و هو غايته الذاتية التی يطلبها و يتحرك إليها بالذات ... . تاریخ تدریس: 04/12/1399 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا