eitaa logo
استاد مرتضی جوادی آملی
474 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
258 ویدیو
45 فایل
استاد حوزه و دانشگاه فهرست: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 لینک اولین مطلب کانال: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/3
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس خارج یجب على كل مكلف فی عباداته و معاملاته أن یكون مجتهدا أو مقلدا أو محتاطا‌ ، ج1، ص3 🔹 جلسه : 172 تاریخ تدریس: 1400/10/27 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس 🔹 جلد : 1 🔹 جلسه: 61 بحث و مخلص و أما ما تمسك به شیخ الإشراق فی نفی تحقق الوجود من أن الوجود لو كان حاصلا فی الأعیان فهو موجود لأن الحصول هو الوجود و كل موجود له وجود فلوجوده وجود إلى غیر النهایة... . تاریخ تدریس: 1400/10/28 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس خارج یجب على كل مكلف فی عباداته و معاملاته أن یكون مجتهدا أو مقلدا أو محتاطا‌ ، ج1، ص3 🔹 جلسه : 173 تاریخ تدریس: 1400/10/28 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس 🔹 جلد : 1 🔹 جلسه: 62 أو يقول الوجود موجود و كونه وجودا هو بعينه كونه موجودا و هو موجودية الشيء في الأعيان... . تاریخ تدریس: 1400/10/29 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس 🔹 جلد : 1 🔹 جلسه: 63 و الحاصل أن الوجود أمر عینی بذاته سواء صح إطلاق لفظ المشتق علیه بحسب اللغة أم لا ... . تاریخ تدریس: 1400/11/02 🆔 @m_vaezjavadi
🔸 بیستم جمادی الثانی، سالروز ولادت اختر تابناک آسمان عصمت، سلام الله علیها بر تمام شیعیان و محبان ولایت مبارک. 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس 🔹 جلد : 1 🔹 جلسه: 64 و قال أيضا في التعليقات إذا سئل هل الوجود موجود أو ليس بموجود فالجواب أنه موجود بمعنى أن الوجود حقيقته أنه موجود فإن الوجود هو الموجودية ... . تاریخ تدریس: 1400/11/03 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس خارج یجب على كل مكلف فی عباداته و معاملاته أن یكون مجتهدا أو مقلدا أو محتاطا‌ ، ج1، ص3 🔹 جلسه : 174 تاریخ تدریس: 1400/11/03 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس 🔹 جلد : 1 🔹 جلسه: 65 و كذا ما ذهب إليه بعض أجلة المتأخرين من اتحاد العرض و العرضي و إن لم يكن متثبتا فيه ... . تاریخ تدریس: 1400/11/04 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس خارج یجب على كل مكلف فی عباداته و معاملاته أن یكون مجتهدا أو مقلدا أو محتاطا‌ ، ج1، ص3 🔹 جلسه : 175 تاریخ تدریس: 1400/11/04 🆔 @m_vaezjavadi
عدالت از مولفه‌ های اصلی حکمت عملی است 🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی درباره بر بستر حکمت متعالیه با روزنامه «فرهیختگان» گفتگویی انجام داده است که در ادامه توجه شما را به این گفتگو جلب می کنیم. 🔹 محسن جبارنژاد، پژوهشگر فلسفه: بحث از نسبت عرفان و سیاست، همواره معرکه آرا بوده است. دیدگاه‌های متنوعی از تنافر تا اتحاد و یگانگی این دو، ابراز شده است. استاد مرتضی جوادی ‌آملی ازجمله کسانی است که در موقعیتی میانه ایستاده و بر این باور است که حکمت متعالیه و عرفان صدرایی ارتباط وثیقی با حکمت عملی و ازجمله سیاست دارد. منتها او یک قید مهم را در اینجا به میان می ‌آورد و آن هم کشش و جامعه برای حضور عرفان در صحنه سیاست و جامعه است. جوادی ‌آملی در تحلیل جامعه معاصر ایرانی، بر این باور است که نظامات اجتماعی ما به‌گونه ‌ای ا‌ست که حتی ظرفیت پیاده ‌سازی را هم ندارد چه رسد به اخلاق و عرفان! وی معتقد است ما تمام ظرفیت‌ ها را سوزانده‌ ایم و زمینه‌ ای برای اینکه بخواهیم از عرفان اسلامی و حکمت متعالیه و... حرف بزنیم، نیست. بخش نخست گفت ‌وگو را در پایگاه اطلاع رسانی اسراء می توانید بخوانید: http://news.esra.ir/ https://b2n.ir/w70804 🆔 @m_vaezjavadi
جناب صدرالمتالهین واقعاً یک را با عنوان اسفار اربعه ایجاد کرد و سفر من خلق الی الحق بالحق و سفر من الحق الی الحق بالحق و سفر من الحق الی الخلق بالحق و سفر من الخلق الی الخلق بالحق تا ابد رفت 🔹 زمینه سخن از عرفان و حکمت‌متعالیه وجود ندارد. 🔹 محسن جبارنژاد، پژوهشگر فلسفه: بحث از نسبت عرفان و سیاست، همواره معرکه آرا بوده است. دیدگاه‌های متنوعی از تنافر سیاست و عرفان تا اتحاد و یگانگی این دو، ابراز شده است. ازجمله کسانی است که در موقعیتی میانه ایستاده و بر این باور است که حکمت متعالیه و عرفان صدرایی ارتباط وثیقی با حکمت عملی و ازجمله سیاست دارد؛ منتها او یک قید مهم را در اینجا به میان می ‌آورد و آن هم کشش و ظرفیت اجتماعی جامعه برای حضور عرفان در صحنه سیاست و جامعه است. جوادی ‌آملی در تحلیل جامعه معاصر ایرانی، براین باور است که نظامات اجتماعی ما به‌ گونه‌ای است که حتی ظرفیت را هم ندارد، چه رسد به اخلاق و عرفان! وی معتقد است ما تمام ظرفیت ‌ها را سوزانده‌ ایم و زمینه‌ ای برای اینکه بخواهیم از عرفان اسلامی و حکمت متعالیه و... حرف بزنیم، وجود ندارد. بخش دوم این گفت‌وگو را در ادامه از نظر می ‌گذرانید. بخش دوم گفت ‌وگو را در پایگاه اطلاع رسانی اسراء می توانید بخوانید: http://news.esra.ir/ https://b2n.ir/a53313 🆔 @m_vaezjavadi
اسفار اربعه؛ هنر اعجاب انگیز صدر المتالهین! جناب صدرالمتالهین واقعا یک را با عنوان اسفار اربعه ایجاد کرد و سفر من خلق الی الحق بالحق و سفر من الحق الی الحق بالحق و سفر من الحق الی الخلق بالحق و سفر من الخلق الی الخلق بالحق تا ابد رفت. شما می‌ بینید جناب صدرالمتالهین ابدیت را در دستگاه فلسفی خود در بحث معاد روحانی و معاد جسمانی پوشش می ‌دهد. با همان قدرتی که در باب اثبات واجب حرکت می‌کند و ادله و براهین اثبات واجب - برهان امکان، برهان حدوث و برهان نظم و سایر براهینی که وجود دارد - را بررسی می ‌کند، به واجب سبحانه و تعالی می‌رسد و آنجا به ‌عنوان سفر ثانی در جلد 6 اسفار در باب شناخت حق سبحانه و تعالی و اسمای الهی، علم، قدرت، حیات، اراده، سمیع بودن و بصیر بودن معرکه می‌کند. در سفر سوم سفر من الحق الی الخلق است که فعل حق، فیض حق، صادر نخستین و بسیاری از مسائل آنجا مطرح می‌ شود و درنهایت سفر من الخلق الی الخلق است که ناظر بر است. متن کامل مصاحبه استاد مرتضی جوادی آملی:👇👇👇 http://news.esra.ir/ https://b2n.ir/a53313 🆔 @m_vaezjavadi
دامنه گسترده حکمت متعالیه! سیاستمداران امروز ما و فیلسوفان سیاسی حتی مسلمان ما که نواندیش دینی یا هستند، فکر می‌ کنند الهیاتی که در فلسفه صدرالمتالهین وجود دارد یک الهیات صرفاً متافیزیکی است. بلکه او رفت به آسمان تا زمینیان را در سایه آسمان نجات ببخشد. او سفر من الخلق الی الخلق بالحق را به همین منظور آفرید. الان همین دوستانی که در مباحث فلسفه سیاسی سخن می ‌گویند یک گسست جدی بین فلسفه آنها و مسائل اصلی و الهیاتی دین وجود دارد و اینها غافل هستند و فکر می ‌کنند به راحتی می ‌توانند از عدالت و آزادی و حق حاکمیت و جایگاه انسان حرف بزنند و فکر می‌ کنند از دفاع می ‌کنند. العداله الانسانیه ما هی؟ این را تا فلسفه و وجود به شما نگوید، قطعاً نمی ‌توانید راجع به مساله عدالت و مولفه‌ های دیگر فلسفه سیاسی سخن بگویید. این بودن حکمت متعالیه در این زمینه یک اعجاب و شگفتی است که هنوز جامعه ما آن را کشف نکرده است. متن کامل مصاحبه استاد مرتضی جوادی آملی:👇👇👇 http://news.esra.ir/ https://b2n.ir/a53313 🆔 @m_vaezjavadi
فلسفه سیاسی صدرالمتالهین در شریعت و در فقه معنا می ‌شود! آنچه جناب صدرالمتالهین مطرح می ‌کنند این است که می‌ گویند در ادامه این فلسفه محض، و مباحث فقهی باید کاملا بازگو شود. برای اینکه در پایان در مساله سفر چهارم که من الخلق الی الخلق بالحق است، این قصه را از جایگاه شریعت تعمیم می‌ کنند. یعنی فلسفه سیاسی صدرالمتالهین در شریعت و در فقه معنا می ‌شود و فلسفه سیاسیِ جدایی نیست. فقه عهده ‌دار بیان ‌کردن سیاست و حق حاکمیت و آزادی و دموکراسی است. همان‌ طور که امروز از سخن می ‌گویند، جناب صدرالمتالهین نیز در پایان شواهد‌الربوبیه از این دستگاه و این نوع فکر دفاع می‌ کند و سیاست را می ‌داند نه یک امر بشری و وقتی الهی دانست، حاکم وسائس را با ویژگی‌ های ده‌ گانه یا دوازده‌ گانه خود برمی‌ شمارد و معرفی می ‌کند و بعد برای فقها جایگاه ویژه ‌ای قائل می ‌شود. می ‌گوید تمام شد ولی مانده است و باید آن را ادامه داد و فقه را ادامه ‌دهنده این جریان معرفی می‌ کند. از سوی دیگر اینها هم استمرار همان دستگاه فلسفی او هستند و این‌ طور نیست که فقه را جدا دیده باشد. اگر موضوع فقه عمل مکلّف و دانشی است که در این ‌گونه زمینه ‌ها بحث می ‌کند، خب یکی از علوم اعتباری است و وقتی در زمره علوم اعتباری شناخته می ‌شود باید فلسفه نسبت به آن اشراف داشته باشد و احکام وجودی آن را بازگو کند. ولی حتی ملاصدرا از این هم بالاتر آمده و حوزه تشریع را به حوزه فلسفه پیوند داده و درحقیقت در پایان این سفر چهارم، مساله فقه را به‌عنوان سفر من الخلق الی الخلق بالحق معرفی می‌ کند که انبیا و اولیای الهی می ‌توانند این سفر را داشته باشند و را به جامعه تحویل دهند و کسانی که اهل شریعت و فقه هستند این مسیر را ادامه می‌ دهند. متن کامل مصاحبه استاد مرتضی جوادی آملی:👇👇👇 http://news.esra.ir/ https://b2n.ir/a53313 🆔 @m_vaezjavadi