eitaa logo
استاد مرتضی جوادی آملی
494 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
270 ویدیو
45 فایل
استاد حوزه و دانشگاه فهرست: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 لینک اولین مطلب کانال: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/3
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
j-185 1401-11-09.mp3
14.03M
💠 صوت درس 🔹 جلد : 1 ص: 126 و 127 🔹 جلسه: 185 و لا يرتضي‌ به من استشرق قلبه بأنوار الحكمة المتعالية و إن قلبه كثير من الأتباع‌ و المقلدين كصاحب حواشي التجريد و غيره حيث قالوا بأن واجب الوجود بالذات- قد يعرض له... . تاریخ تدریس: 1401/11/09 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
j-238 1401-11-09.mp3
5.36M
💠 صوت درس خارج یجب على كل مكلف فی عباداته و معاملاته أن یكون مجتهدا أو مقلدا أو محتاطا‌ ، ج1، ص3 🔹 جلسه : 238 تاریخ تدریس: 1401/11/09 🆔 @m_vaezjavadi
🔹به اطلاع طلاب و فضلای گرامی می رساند؛ درس جدید استاد مرتضی جوادی آملی زید عزه با عنوان "اصالت وجود و اعتباریت ماهیت" سطح 4 برگزار می گردد. 🔹زمان: روزهای سه شنبه - ساعت 17 الی 19 🆔لینک سامانه مجازی: https://el.esra.ir/ch/ostad-morthza-javadi-tafsir-alquran 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
239- 10-11-1401.mp3
8.95M
💠 صوت درس خارج یجب على كل مكلف فی عباداته و معاملاته أن یكون مجتهدا أو مقلدا أو محتاطا‌ ، ج1، ص3 🔹 جلسه : 239 تاریخ تدریس: 1401/11/10 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
j-187 1401-11-11.mp3
12.8M
💠 صوت درس 🔹 جلد : 1 🔹 جلسه: 187 تاریخ تدریس: 1401/11/11 توجه: جلسه 186 به علت مشکل فنی در حال آماده سازی است، در صورت دریافت بارگذاری خواهد شد. 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
j-240 1401-11-11.mp3
7.52M
💠 صوت درس خارج یجب على كل مكلف فی عباداته و معاملاته أن یكون مجتهدا أو مقلدا أو محتاطا‌ ، ج1، ص3 🔹 جلسه : 240 تاریخ تدریس: 1401/11/11 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
186- 10-11-1401.mp3
10.94M
💠 صوت درس 🔹 جلد : 1 ص: 127 🔹 جلسه: 186 فالحق أن إضافات ذات الواجب تعالى إلى الممكنات و نسبة الخلاقية القيومية إليها و أضوائه الساطعة على الذوات القابلة للوجود ليست متأخرة عن تلك الماهيات الممكنة و ليست إضافته كسائر الإضافات التي تكون بين الأشياء... . تاریخ تدریس: 1401/11/10 🆔 @m_vaezjavadi
💠 میلاد با سعادت امام محمد تقی (جواد الائمه) علیه السلام بر همه شیعیان مبارک باد. 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 نقش امیرالمومنین در استقرار حکومت اسلامی، نقش بی بدیلی است 🔸 هر جا سخن از فضایل و کرامات اخلاقی همچون شجاعت، ایثار، انفاق و دیگر فضایل اخلاقی هست، نام می درخشد و نام علی بن ابیطالب باعث دلخوشی جامعه اسلامی بوده و هست و هیچ کسی یارای مقاومت در مقابل آن حضرت را ندارد. 🔸 ما کدام آیه از آیات قرآن را بنگریم که وجود نازنین علی بن ابیطالب در فراز و قله این آیات دیده نشود؟! 📚 وبینار نقش امیرالمومنین علی (علیه السلام) در صدر اسلام تاریخ: 1399/12/05 🆔 @m_vaezjavadi
💠
 برگزاری دوازدهمین جلسه از سلسله مباحث گفتگوی استاد مرتضی جوادی آملی

🔹 همزمان با شب میلاد مولی الموحدین ، دوازدهمین جلسه از سلسله مباحث گفتگوی استاد مرتضی جوادی آملی با جوانان و علاقه مندان به معارف الهی از سراسر جهان به صورت آنلاین برگزار شد. در این جلسه که بر روی بستر برنامه زوم برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی به ویژگی های ممتاز علی بن ابی طالب اشاره کرده و راه های شناخت و معرفت به آن امام همام را تبیین کرد. 🔹 در پایان به سوالات جوانان علاقه مند که از کشورهای مختلف جهان در این گفتگو شرکت کرده بودند، پاسخ داده شد. گفتنی است استاد مرتضی جوادی آملی سلسله مباحثی با موضوعات مختلف معارفی را با مشارکت جوانان علاقه مند از کشورهای مختلف را شروع کرده و تا کنون 12 جلسه از آنها برگزار گردیده است. 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
j-241 1401-11-16.mp3
8.81M
💠 صوت درس خارج یجب على كل مكلف فی عباداته و معاملاته أن یكون مجتهدا أو مقلدا أو محتاطا‌ ، ج1، ص3 🔹 جلسه : 241 تاریخ تدریس: 1401/11/16 🆔 @m_vaezjavadi
علی(ع) مظهر اراده حق در احیای سنت ها و مبارزه با باطل هاست / جدایی بین جمهوریت و اسلامیت سقوط هردو را به دنبال خواهد داشت حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: درنگاه امام (ع) حکومت باید عدل را به جای ظلم و سعادت را به جای شقاوت و هدایت را به جای ضلالت بنشاند. بر این اساس به کارگزاران خود توصیه می کنند که حکمرانی را نه طعمه بلکه امانت الهی بدانند... . 👇👇👇👇 🆔 @m_vaezjavadi
علی(ع) مظهر اراده حق در احیای سنت ها و مبارزه با باطل هاست / جدایی بین جمهوریت و اسلامیت سقوط هردو را به دنبال خواهد داشت حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در گفت وگو با شفقنا اظهار داشت: جایگاه ولایی علی بن ابیطالب (ع) نزد خداوند عالم در صحنه غدیر مشخص شد و پیامبر اسلام از سوی خداوند مامور شدند که ایشان را به امر ولایت و خلافت نصب کنند و او خلیفه پروردگار عالم و رسول اکرم (ص) بر جامعه اسلامی باشد. وی گفت: نظام سیاسی که رسول خدا (ص) به امر الهی پایه گذاری کرد، نشانگر آن است که امر سیاست جزو دین لحاظ شده و خداوند مسئله حکومت و حکمرانی را در جلوه معارف دینی نشان داده است. وی با اشاره به آیه «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ» گفت: تردیدی نیست که این ابلاغ، ابلاغ نصب علی بن ابیطالب به عنوان خلیفه پیامبر اسلام و حاکم جامعه اسلامی است. خداوند در این آیه به پیامبرش فرمود که اگر این ابلاغ انجام نشود، رسالت تو انجام نشده است. ما باید حکمرانی اصیل را از جایگاه دین بدانیم وی تصریح کرد: حکمرانی در منطق دین و وحی و قرآن شانی از شئون الهی است و خداوند عالم این مسئله را در متن دین تعبیه کرده است و مساله ولایت مانند نماز و روزه و سایر احکام بلکه بالاتر از آنها باید مورد اهتمام جامعه اسلامی باشد و حتی در مسئله بیعت با علی بن ابیطالب که همراهی و همدلی مردم با حاکم است، می بینیم که پیامبر (ص) به همه دستور دادند که با امیرالمومنین (ع) بیعت کنند. این ویژگی ها نشان دهنده آن است که ما باید حکمرانی اصیل را از جایگاه دین بدانیم و به ولایت علی بن ابیطالب مانند ولایت ایشان در سایر امور دینی جلوه الهی دهیم. وی گفت: همراهی و پذیرش مردم از مسائل عمده ای بوده است که پیامبر اکرم (ص) مردم را به آن توصیه کرده است. بهرحال مساله مردم و حکومت دو امر به هم تنیده ای هستند که صرفا باهم اتفاق می افتند یعنی هم حاکم از جانب خداوند عالم نصب شود و هم مردم براساس صبغه دینی باید این حاکم را بپذیرند و با او همراهی کنند. بنابراین می بینیم وقتی علی بن ابیطالب (ع) از صحنه غدیر با جریانی که در سقیفه ساخته شده است، کنار رفت، در حاشیه جریان های حکومتی و مردمی کاملا حضور داشته و هرکجا که لازم بود کمک می کردند اما وقتی نوبت به خود ایشان رسید، مساله بسیار متفاوت شد یعنی آنطوری که جایگاه ولایت دینی و سیاست الهی اقتضاء می کند، علی بن ابیطالب (ع) با مردم رفتار کرد لذا شرط گذاشت که «من بر مبنای عدالت و قرآن و سنت پیامبر عمل می کنم و از آنچه که گرایش به حق است، کوتاه نخواهم آمد». این زمینه هایی که امام علی (ع) بیان داشتند، ماهیت حکومت خود را تبیین کردند که اولا این امر از جایگاه الهی است گرچه کسانی که به سراغ بیعت با امام علی (ع) رفتند نگاه عمیقی به صحنه حکومت نداشتند و حکومت را زمینی می دیدند. اما آنچه امام علی را متقاعد کرد که حکومت را بپذیرد همان تعهدی است که خداوند عالم از امامان و علمای هرزمانی می گیرد. وی افزود: نوع نگاه حضرت به حکومت را باید در این اظهاراتش شناخت که «آنچه در حکومت من اتفاق می افتد همان چیزی است که به اراده الهی بر آن اتفاق می افتد و اینطور نیست که مساله ولایت با وکالت یکسان درآمده باشد». گرچه رای مردم و بیعت فراگیر مردم اتفاق افتاد اما علی بن ابیطالب ضمن احترام به نظر مردم، اراده الهی را در امر حکومت دخیل می دانست. از چنین فردی جز عدالت و حکمرانی بر مبنای حق انتظار نمی رود. از این نظر اگر توصیه ها و دستوراتی به والیان خود داشتند، به این دلیل است که آن مبنای اصلی و ریشه عمده مسائل را در اراده الهی می دانستند که خداوند عالم برای سعادت و سنت جامعه، دستورات خود را پیاده و خواسته های خود را اعلام می کند. وی با اشاره به نامه امام علی (ع) به اشعث بن قیس والی آذربایجان که فرمود «حکمرانی برای تو طعمه نیست بلکه امانتی در دست توست….» بیان کرد: امام (ع) حکومت را زمینه ای برای اعمال قدرت و نشاندن حق در جای خود، از بین بردن بدعت ها و احیای سنت های الهی می داند. در نگاه امام (ع) حکومت باید عدل را به جای ظلم و سعادت را به جای شقاوت و هدایت را به جای ضلالت بنشاند. بر این اساس به کارگزاران خود توصیه می کنند که حکمرانی را نه طعمه بلکه امانت الهی بدانند. 👇👇👇👇