🌐 تفسیر به رأی
▫️ برخی ها به قرآن مراجعه می کنند و یک سلسله برداشت ها و نکاتی را دارند؛ امّا قافل از اینکه این گونه از برداشت ها و نکات ممکن است به ذائقه آن شخص خوش بیاید و ممکن است به ظاهر معنای درستی باشد، امّا آیا در واقع این معنا درست است؟ این برداشت صحیح است؟ این نکته از این قرآن استنباط می شود؟ استخراج می شود؟ کار آسانی نیست! ما می توانیم وقتی به سایر کتب مراجعه می کنیم بگوییم این برداشت ماست، این ذوق علمی ما اقتضا می کند که چنین امری فهمیده بشود، ما این نکته را می فهمیم؛ امّا قرآن یک منطقه ای است که انسان به راحتی نمی تواند وارد بشود، کلام خداست! وحی است! معصوم است و بطلان در آن راه ندارد ﴿لاَ یأْتِیهِ الْبَاطِلُ مِن بَینِ یدَیهِ وَ لاَ مِنْ خَلْفِهِ﴾.[1] کسی بیاید بدون مبانی درست، بدون تکیه گاه به یک منطق علمی پذیرفته شده در حوزه تفسیر بخواهد یک سلسله برداشت هایی، یک سلسله استنباطاتی و نکاتی را داشته باشد این خیلی شایسته نیست. این قرآن است، کلام خداست، وحی است و بناست معصومانه در جامعه بماند.
▫️ شما می بینید بعضی ها که با برداشت های ناروا، تفسیرهای ناصحیح، یک نکاتی را از قرآن استفاده می کنند و به جامعه منتقل می کنند چه تنش فرهنگی و تنش اعتقادی و باوری به جامعه ایجاد می شود! و در جامعه باعث می شود که تا مدت ها این اضطراب، این #التهاب_فکری-و_فرهنگی در جامعه باشد! اگر می بینید که پیامبر گرامی اسلام و سایر ائمه (علیهم السلام) حسّاسیت فوق العاده ای نشان دادند و فرمودند که مبادا کسی با اندیشه های خودش، نظرات خودش، سلائق و علائق خودش بیاید یک برداشت های قرآنی داشته باشد که این ـ معاذالله ـ می شود #تفسیر_به_رأی و اگر خدای ناکرده کسی تفسیر به رأی بکند جایگاهش در جهنم است «فَلْیتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ»[2] چقدر ائمه و خود رسول الله اعظم بر حذر داشتند و نهی کردند و تحذیر کردند که انسان ها به حریم قرآن به عنوان یک مفسّر وارد نشوند، مگر اینکه منطقش را، روش فهم درست از وحی را داشته باشند. امروزه متأسّفانه به هوای اینکه تفسیر قرآن است و برویم خدمت قرآن و از قرآن درس آموزی داشته باشیم بدون یک منطق، روش و معیاری که معیار علمی است [به تفسیر می پردازند]، با این کار در حقیقت هم خود را آسیب می زنند هم جامعه را آسیب می زنند، این برداشت های ناروا موجب #التهاب_فکری_و_عقیدتی_و_ایمانی برای جامعه می شود؛ لذا باید خیلی آراسته، پیراسته و منظّم از جایگاه یک دانش عمیق تفسیری مسائل را دنبال کرد.
[1]. سوره فصلت، آیه42.
[2]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص62.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
◀️ سخنرانی در ماه مبارک رمضان
تاریخ: 1395/03/19
🆔 @m_vaezjavadi
52.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 سخنرانی ماه مبارک #رمضان 1442
#تصویری
🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی
#مجازی
جلسه: 6
تاریخ: 1400/01/30
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
S moredi _0722.mp3
9.88M
💠 سخنرانی ماه مبارک #رمضان 1442
#صوتی
🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی
#مجازی
جلسه: 6
تاریخ: 1400/01/30
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
j 06 S moredi _0722 p0+.pdf
208.3K
💠 سخنرانی ماه مبارک #رمضان 1442
#متن
🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی
#مجازی
جلسه: 6
تاریخ: 1400/01/30
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
🌐 مقاوم سازی بنیان های اعتقادی
▫️ از خدای عالم استعانت می جوییم و کمک می خواهیم که ما را در داشتن یک روزه صحیح و مورد قبول کمک کند «اللَّهُمَّ أَعِنِّی فِیهِ عَلی صِیامِهِ وَ قِیامِه».[1] یک وقت ما روزه را در حدّ امساک ظاهری می دانیم که از خوردن و آشامیدن صرف نظر می کنیم، شاید این خیلی دشوار نباشد، گرچه همین هم به عنایت الهی است و به اعانت و امداد خداست؛ ولی آن روزه ای که مدّ نظر دین و پروردگار عالم است خیلی کار دشوار و سختی است، توان بالای روحی و معنوی و اخلاقی می خواهد، ضمن اینکه انسان سلامت جسمانی هم بایستی که داشته باشد.
▫️ وقتی که میخواهند یک طبقه دیگری بر روی خانه ها اضافه بکنند می گویند بایستی آن را مقاوم سازی کرد، ماه مبارک رمضان برای #مقاوم_سازی_بنیان_های_اعتقادی و اخلاقی و روحانی و معنوی است، این تقویت ایمان است، این استحکام بنیان های معرفتی و ارادتی ماست که بایستی از درگاه الهی این استمداد را داشته باشیم «اللَّهُمَّ أَعِنِّی فِیهِ عَلی صِیامِهِ وَ قِیامِه». امیدواریم که خدا به برکت این روزها و این روزه ها و این صیام ها و قیام ها ایمان ما را، عقاید و معارف ما را، اخلاق ما را اولاً تصحیح بفرماید! اصلاح بفرماید! تکمیل بفرماید! تا ـ إن شاء الله ـ مورد توسعه و تعمیق و ارتقاء ایمان و معرفت ما باشد.
[1]. الإقبال بالأعمال الحسنة(ط ـ الحدیثة)، ج1، ص267.[دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان].
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
◀️ سخنرانی در ماه مبارک رمضان
تاریخ: 1398/02/23
🆔 @m_vaezjavadi
🔹سلسله نشست های علمی
سرای فرهنگ و قرآن آیت الله هاشمی رفسنجانی
سخنرانی استاد مرتضی جوادی آملی
موضوع: فرهنگ اعتدال در قرآن
پنجشنبه ۱۴۰۰/۲/۲ (۹رمضان)
ساعت ۱۰ شب
صفحه اینستاگرام استاد
https://www.instagram.com/m_vaezjavadi
صفحه اینستاگرام سرای فرهنگ و قرآن
https://www.instagram.com/saraye_quran_hashemy
@m_vaezjavadi
51.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 سخنرانی ماه مبارک #رمضان 1442
#تصویری
🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی
#مجازی
جلسه: 7
تاریخ: 1400/01/31
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
S moredi _0723.mp3
10.48M
💠 سخنرانی ماه مبارک #رمضان 1442
#صوتی
🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی
#مجازی
جلسه: 7
تاریخ: 1400/01/31
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
j 07 S moredi _0723 p0+.pdf
225.7K
💠 سخنرانی ماه مبارک #رمضان 1442
#متن
🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی
#مجازی
جلسه: 7
تاریخ: 1400/01/31
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
🌐 سرمایه های انسانی
مایه پرهیزگار قوت صبر است و عقل ٭٭٭ عقل گرفتار عشق صبر زبون هواست[1]
▫️ انسان و انسانیت انسانی بر اساس این بیان شاگرد وحی جناب #سعدی اینگونه آمده است: یعنی انسان پرهیزگار انسان با تقوا انسان شایسته، دوتا سرمایه عمده دارد ـ اینها داشته های انسان است، اینها امکانات انسان است، اینها مایه های وجودی انسان است ـ از یکی به عنوان «عقل» یاد می کند و از دیگری به عنوان «صبر».
▫️ صبر از آن جهت که سرآمد همه اعمال دشوار و کارهای سخت است از آن به «صبر» یاد می کنند. انسان ها به لحاظ اندیشه و تفکر و قوت تشخیص عقل دارند و به لحاظ عمل هم با #قوت_صبر می توانند کارها را پیش ببرند. این دو داشته انسان است. حالا این دو مایه، این دو سرمایه این دو توان انسانی تهدید نمی شود؟ در درون انسانیت و همچنین بیرون از حوزه انسان این دو دستمایه و سرمایه گرانقدر مورد آسیب و آفت نیست؟ چرا! اگر انسان ـ معاذالله ـ گرفتار هوس شد، این صبوری و بردباری کاری می تواند بکند؟! اگر انسان عاقل گرفتار عشق شد گرفتار هوسهای مادی شد و گرایش هایی این عقل را تحت سلطه قرار داد این عقل می تواند کاری بکند؟! «كَمْ مِنْ عَقْلٍ أَسِیرٍ تَحْتَ [عِنْدَ] هَوَی أَمِیر»[2] اگر تحت هوی و گرایش های شهوانی و یا غضبی قرار گرفت این عقل می تواند مؤثر باشد؟!
▫️ این را باید انسان بداند که داشته هایی در درون دارد؛ اما در عین حال یک سلسله شرایطی در درون او هست که با او در جدال است، با او در جنگ و ستیز است، این انسان تا خودش را از #درون نسازد نمی تواند بیاید بیرون برای خودش #هدف مشخص کند. هدف انسان هوس باز هدف او چیست؟ انسان #شهوت_گرا آن که تمام جهات وجودی او را شهوت فرا گرفته؛ شهوت #مال، شهوت #مقام شهوت، #اعتبارات و شهوت #عنوان، خیلی ها دنبال عنوان اند! اگر عقل در جایگاه عمارت خودش قرار نگیرد و اگر صبر، هوس را زبون خودش قرار ندهد، این انسان نمیتواند به جایی برسد. بله! «مایه پرهیزگار قوت صبر است و عقل»؛ اما «عقل گرفتار عشق، صبر زبون هواست». اینکه خدای عالم در درون انسان بُعد فجور و تقوا را به او گوشزد می کند: ﴿وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها ٭ فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها﴾[3] این تنوین ﴿نَفْسٍ﴾ یعنی «کلُّ نفسٍ نفسٍ»، یعنی هر انسانی فجور و تقوای او در درون او تعبیه شده است، تو به کجا به لحاظ تقوا می رسی به لحاظ فجور می رسی به او نمایانده شده است ﴿وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها ٭ فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها﴾.
[1]. دیوان اشعار سعدی، غزل شماره47.
[2]. نهج البلاغه(للصبحی صالح)، حکمت211.
[3]. سوره شمس، آیات7 و8.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
◀️ سخنرانی در ماه مبارک رمضان
تاریخ: 1398/02/23
🆔 @m_vaezjavadi
51.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 سخنرانی ماه مبارک #رمضان 1442
#تصویری
🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی
#مجازی
جلسه: 8
تاریخ: 1400/02/01
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
S moredi _0725.mp3
10.65M
💠 سخنرانی ماه مبارک #رمضان 1442
#صوتی
🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی
#مجازی
جلسه: 8
تاریخ: 1400/02/01
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
j 08 S moredi _0725 p0+.pdf
222K
💠 سخنرانی ماه مبارک #رمضان 1442
#متن
🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی
#مجازی
جلسه: 8
تاریخ: 1400/02/01
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
🌐 حقیقت روزه
▫️متولیان دین و #فرهنگ_مداران باید متوجه باشند که بر اساس منابع وحیانی روزه فقط چند ساعت امساک از أکل و شرب نیست, روزه یک بسته عبادی و یک #حقیقت_علمی_و_سماوی است که همه اینها را با هم دارد. دعا, نیایش, اخلاص و تقرّب آن به سوی پروردگار عالم همه و همه جلوه هایی است که باید آنها را قدر بدانیم و گرامی بشماریم و اگر چنین ویژگی را رعایت کردیم آن آثار و آن برکات را داریم. اگر در نماز احیاناً ما ﴿تَنْهَی عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنكَر﴾[1] را آن گونه که هست نمی توانیم بیابیم, برای اینکه آداب نماز, اسرار نماز, حقیقت صلات را آن گونه که هست توجه نمی کنیم.
▫️ اگر فرمودند «الصَّوْم جُنَّةٌ مِنَ النَّار»،[2] روزه است که انسان را از آتش جهنم نگه می دارد، این یعنی چه؟ روزه چه ویژگی دارد؟ اگر بفرمایید که خاصیت روزه چیست؟ این است که روزه سپَر گناه و در مقابل ناملایماتی که جان انسان و روح انسان را بیمار می کند روزه #سپر_دفاعی است. اگر در طبیعت و عالم دنیا روزه چنین خاصیتی دارد که انسان را در مقابل حوادث ناگواری که به جان آسیب می زند؛ #غیبت کردن, #تهمت زدن, #ناسزا گفتن, حرفهای نامربوط زدن ـ معاذالله ـ #افترا بستن خصوصاً افترا به پیغمبر و آل، به کتاب الهی و امثال آن که اینها اصلاً نه تنها گناه و محرّم است بلکه مُفطِر است و انسان را از صوم در حقیقت باز میدارد و چنین انسانی اصلاً صائم نیست.
▫️ همان طوری که ما باید در مقابل ناملایمات طبیعی مقاومت بکنیم, صبوری کنیم, بدن را با جهاتی تقویت کنیم با ابعادی مثل ورزش, مثل بهداشت, مثل محیط زیست اینها از اولیات زیست زندگی ما و دستور طبیعی ماست که در این کتاب شریف #مفاتیح_الحیات حضرت آیت الله جوادی آملی آمده است که اینها مایه #عزت_دین است, دین همواره به سعادت دنیایی بشر می اندیشد; اما خیره شدن به دنیا سرگشته دنیا شدن, حیران و والِه و آزمند نسبت به دنیا شدن این نکوهش شده است.
▫️ بنابراین همان گونه که در مقابل ناملایمات طبیعی یاید مقاومت بکنیم و همین ایام که بیماری #ویروس_کرونا این گونه جامعه ما را آسیب زده و آفات فراوانی را برای جامعه و بیماران جامعه ـ متأسفانه ـ ایجاد کرده است و #درود_و_سلام_خدا بر همه کسانی که در این راه تلاش و کوشش کردهاند, از پزشکان و پرستاران و حامیان این قصه و مدیریتهایی که از نهادهای بهداشتی کشور و همه نهادها و نیروهای جهادی و طلّابی که زحمت کشیدند و دارند تلاش می کنند تا این آفت را از جامعه به دور بدارند, این تلاشها ارزشمند است، گرانبهاست! اما آن چیزی که می تواند انسان را هم در مقابل این مسایل و هم در مقابل آفات و امراض قلبی و نفسی و جان انسانی محافظت بکند و «جُنَّةٌ مِنَ النَّار» محسوب بشود عبارت است از #حقیقت_روزه، «الصَّوْم جُنَّةٌ مِنَ النَّار».
[1]. سوره عنکبوت، آیه45.
[2]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج2، ص19.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
◀️ سخنرانی در ماه مبارک رمضان
تاریخ: 1399/02/13
🆔 @m_vaezjavadi