eitaa logo
مجتبی وافی
1.2هزار دنبال‌کننده
45 عکس
78 ویدیو
0 فایل
سوابق تربیتی: 🔸مؤسسه استعدادهای برتر میثم تمار قم (۹۰-۸۰) 🔸دبیرخانه کانون‌های مساجد قم (۸۷-۸۵) 🔸کارگروه مجموعه‌های تربیت‌محور بنیاد خاتم‌الاوصیاء (۹۸-۹۱) 🔸مرکز فقه تربیت مصباح الهدی (از ۹۶ تاکنون) 🔸مدیر مدرسه علمیه تربیتی ملاصادق (از ۹۸ تاکنون)
مشاهده در ایتا
دانلود
گزیده 12 حاج آقای وافی.mp3
1.43M
🔸از غریزه تا انتخاب‌گری و وظیفه🔸 ◀️ تربیت این است که محرکی غیر از خدا در وجود بچه ها دستور ندهد ولی سوال این است که لازمه این کار چیست؟ 🆔️ @m_vafi
اول خودمان خوب شویم.mp3
3.93M
🔸اول خودمان خدایی و خوب شویم🔸 ⁉️ یادم است مادری در جلسه ای به بنده گفت بچه ام اول دبیرستان است و به تکلیف رسیده است ولی نماز صبح نمیخواند و من ناراحتم ، چه کار کنم؟ به آن مادر گفتم ... ◀️ اول خودمان عامل باشیم و اخلاق خودمان درست باشد ، بعد از بچه هایمان توقع داشته باشیم. ❇️ پ.ن:| قالَ علی ( عليه السلام ) : مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلنَّاسِ إِمَاماً فَلْيَبْدَأْ بِتَعْلِيمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلِيمِ غَيْرِهِ وَ لْيَكُنْ تَأْدِيبُهُ بِسِيرَتِهِ قَبْلَ تَأْدِيبِهِ بِلِسَانِهِ وَ مُعَلِّمُ نَفْسِهِ وَ مُؤَدِّبُهَا أَحَقُّ بِالْإِجْلَالِ مِنْ مُعَلِّمِ النَّاسِ وَ مُؤَدِّبِهِمْ. ✅ حضرت علی «علیه السلام» فرمود: آن كه خود را در مرتبه هدایت قرار مى‏دهد بايد پيش از مؤدب نمودن مردم به مؤدب نمودن خود اقدام كند، و پيش از آنكه ديگران را به گفتار ادب نمايد، بايد به كردارش مؤدب به آداب كند، و آن كه خود را بياموزد و ادب نمايد به تعظيم سزاوارتر است از كسى كه فقط ديگران را بياموزد و تأديب كند. 🆔 @m_vafi
وافی-1.mp3
1.97M
🔸احکام را وقتی باید مطرح کنیم که اعتقادات محکم شده باشد🔸 ⁉️شما هر سوالی که بگویید دخترها دارند ، من حاضرم جوابش را با یک نکته بگویم ... ⁉️همه والدین ، مربی ها ، فعالان فرهنگی و سخنران ها باید روی این نکته زوم کنند که ... ◀️ باید در بچه ها و متربی ها یک دردی را بیاوریم تا داروها جواب بدهند. تا وقتی که بچه ها دردی ندارند ، دارو ها و درمان ها (احکام) را نمیپذیرند. ◀️ اگر عاشق بودن انسان ، معشوق بودن خدا و ارتباط تنگاتنگ بین ایندو را برای انسان ها گفتیم ، آن وقت احکام برای آنها بسیار شیرین میشود. 🆔 @m_vafi
پ.ن: عکس مربوط به اردوی جنوب مؤسسه پرورش استعدادهای برتر قم در سال ۱۳۹۰ است.
مجتبی وافی
پ.ن: عکس مربوط به اردوی جنوب مؤسسه پرورش استعدادهای برتر قم در سال ۱۳۹۰ است.
⁉️چند شب پیش، در اردوی طلاب مدرسه در مشهد مقدس، برای طلبه‌های ۱۴ تا ۱۸ ساله درباره زیارت صحبت کردم. 🔸گفتم: زیارت به معنای هجرت از چارچوب‌های فکری و علاقه‌هایمان به سوی بیت الله و چارچوب‌هایی است که مطلوب اهل بیت (علیهم‌السلام) و آقا امام رضا (ع) است. 🔸گفتم: زیارت یعنی تغییر کردن، یعنی هجرت از حالت‌ها و علایق خودمان به چارچوب‌ها و دستوراتی که اهل بیت (ع) دوست دارند. 🔸گفتم: باید در حرم بنشینید و علاقه‌ها، حالت‌ها، بینش‌ها و عمل‌هاتون رو که تا به حال با آنها زندگی می‌کردید، روی کاغذ بنویسید. بعد به نقد خودتون بنشینید و ببینید اهل بیت (ع) چه علاقه‌ها و حالت‌هایی رو دوست دارند و کم کم با خودتون کار کنید تا از این حالت‌ها به اون حالت‌هایی که اهل بیت (ع) دوست دارند برسید. 🔸جلسه تقریبا ساعت ۱۱شب شروع و بعد از حدود ۱:۱۵ تمام شد. بعد از جلسه، ده دوازده نفر از بچه‌ها که فکرهاشون راه افتاده بود و تو خودشون به مطالعه نشسته بودند، اومدند و شروع کردند به پرسش‌هایی که نشون می‌داد مسئله‌دار شدن و ذهنشون درگیر شده. جالب اینکه همین بچه ها تا ساعت ۳صبح، توی سرمای شدید اردوگاه که به چند درجه زیر صفر می‌رسید، نشسته بودند؛ اما هنوز دغدغه داشتند و اون هم دغدغه‌ی اینکه عوض شوند و تغییر کنند. ✅ چه چیزی باعث شده بود که اینها به این حالت برسند؟ 🔸 همه نوجوان‌ها بسیار زلال و پاک‌اند. اگر با فکرهایشان خوب کار کنیم، برایشان وقت بگذاریم، خوب محبت کنیم، پای حرف‌هایشان بنشینیم، گاهی با سوال‌های خوبی همراهشان کنیم، آنقدر زود راه می‌افتند که ما بزرگترها تعجب می‌کنیم که مگر می‌شود یک شبه یا چند ماهه، این‌قدر تحول پیدا کنند. واقعاً سرعت تحول نوجوانان با ما بزرگترها که هنوز در عادت‌ها و روحیات خودمان مانده‌ایم، قابل مقایسه نیست. مثل نوجوانان جنگ که حضرت امام می‌گفتند اینها رهبران ما هستند. 🔸به نظر من برای حرکت آدم‌ها سه نکته بسیار مهم است و این سه بحث بسیار زیربنایی است؛ چه برای والدین، چه مربی‌ها، چه مسئولان مجموعه‌های فرهنگی، چه سخنران‌ها و ... . تا به حال که بنده با نوجوان‌ها ارتباط داشته‌ام و راهکارهای متفاوتی را امتحان کرده‌ام، هیچ چیز به اندازه این سه تاثیر نمی‌گذارد: 1️⃣ سرمایه های عظیم و توانایی هایی فراوان نوجوانان را به آنها نشان دهیم. کسی که بفهمد دارایی اش زیاد است دیگر الکی خودش را خرج هر چیزی نمیکند. قَالَ عليه السلام مَنْ كَرُمَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ هَانَتْ عَلَيْهِ شَهَوَاتُهُ. 2️⃣ با ظرافت و سوال های دقیق ، محبوب ها و مشغله های پوچ و الکی نوجوانان را به نقد بکشیم. نوجوانان با محبوب ها ، اسباب بازی ها و مشغله هایی همراه هستند و سخت به آنها علاقمند هستند اما میتوان با ظرافت و سوال های دقیق ، محبوب ها و مشغله هایشان را به نقد نشست. 3️⃣ باید مزه محبوب های بالاتر و بهتر را به نوجوانان بچشانیم. کسی که چلو کباب خورده است ، آب دوغ و خیار برایش مزه نمیکند. بچه های ما چون معشوق های واقعی را نچشیدند و محبوب های واقعی رو نمیشناسند ، به کم ها قانع شدند. 🔸 همه ی این موارد لازمه اش این است که والدین ، اساتید ، مربی ها و ... با روش های غیر مستقیم در صحنه های واقعی و مختلفی زندگی ، نوجوانان را با سوال های دقیقی همراه کنند. به نظرم اگر بچه ها عظمت خودشان را بدانند و با ظرافت ضعف هایشان معلوم بشود و مزه های عشق های خدایی را بچشند ، راحت از محبوب های کوچک جدا میشوند. 🔸 البته این نکات برای نوجوان های بالغ بالای 14 سال است ، نه برای بچه هایی که کوچکتر هستند چون ما میخواهیم با شناخت آنها کار کنیم و معمولا تا سن 14 سالگی در بچه ها قوه شناخت شکل نگرفته است. ان شا الله در مطالب آتی روش و اهداف کار با بچه های زیر 14 سال هم میگویم. 💠 ان شا الله به قید حیات و توفیق ، درباره ی این سه نکته ، تجربه ها و صحنه ها و اتفاقات عینی که برایم اتفاق افتاده است ، برایتان مینوسیم. 🆔 @m_vafi
✅ نائب الزیارة و دعاگوی تمام دوستان و همراهان کانال هستم. ⭕️ چقدر اردوهای تفکری - تحولی در کنار امام رئوف جواب می دهد.
✅قسمت اول: ماهی مرده ❌جمع‌ها، جَوها و جبرها❌ 🔸امروز در حرم امام رضا (سلام‌الله‌علیه) نشسته بودم. جوانی به سمتم آمد و بعد از سلام و احوال پرسی، با لهجه اصفهانی اش گفت: من با گروهم به مشهد آمدیم و امروز، روز وداعمون است. میشه یک صحبتی برامون بکنید. پرسیدم چه سنی هستید. گفت: همه دانشجو و طلبه ایم. 🔸بعد از مقدمه ای گفتم: اینکه توی دوران نوجوانی دنبال بازی باشیم و بعدش هم توی یک کانون فرهنگی جمع بشیم و دلمون به چهار تا کلاس و برنامه و تفریح خوش باشه؛ یا اینکه وقتی سن مون به کنکور رسید، بشینیم یه سری تست بزنیم و درس بخونیم، بعدِ کنکور هم ازدواج کنیم و یه شغلی پیدا کنیم و شب ها نون بیاریم بخوریم که فرداش بتونیم دوباره کار بکنیم؛ یا بریم حوزه و بشینیم همینجوری درس بخونیم تا شاید مجتهد بشیم، اینطوری نمیشه. 🔸 گفتم: اینکه هر روز با یک جمعی یا جوی یا جبری، راه بیفتیم، واقعا بی معنا و زشته. براشون مثال زدم که حال ما حال ماهی مرده ای است که تو رودخانه افتاده و موافق جریان رودخونه حرکت می‌کنه. ما با ماهی مرده که میتونه موافق رودخونه حرکت کنه، هیچ فرقی نداریم. 🔸 آخرش با یه سوالی هایی همراهشون کردم و گفتم: ما باید چگونه باشیم؟ چرا ما با آفت و خیز همراهیم؟ چرا با نوسان همراهیم؟ چرا عهد هایمان را میشکنیم؟ چرا از این شاخه به آن شاخه میپریم؟ چرا گاهی با یک چیزی خوشحال میشیم و گاهی با همون چیز ناراحت میشیم؟ چرا تصمیم هایی میگریم ولی یهو هدف هامون عوض میشه؟ اینها ریشه اش در چیه؟ ما باید چگونه حرکت کنیم که مستمر و مثمر باشه؟ ♻️ادامه دارد... 🆔 @m_vafi
✅قسمت دوم: بی‌قرارها ❌چرا بعضی‌ها آرام و قرار نداشتند؟ و چرا ما این‌قدر بالا و پایین داریم و بی‌خیالیم؟ 🔸چرا شهید مطهری (ره) از قبل انقلاب در دانشگاه نفوذ داشت و صبح و شب نداشت؟ چرا روزش بدون مناظره یا منبری یا نوشتن کتابی یا تدریس و تربیت شاگرد شب نمیشد؟ چه شد که دشمن طاقت دویدن هایش را نداشت و ایشان را ترور کرد؟ چرا هنوز شهید مطهری زنده است و همه از طلبه ها و دانشجوها تا نوجوان ها و حتی در خارج از کشور کتاب هایش را دنبال میکنند و راه زندگی خود رو پیدا میکنند؟ 🔸چرا آیت الله مصباح (ره) این همه مکتوبات و شاگرد در همه عرصه ها دارند؟ چرا ایشان از سال اول طلبگی میگفتند باید حوزه متحول بشود و بعد موسسه امام خمینی (ره) را راه اندازی کردند و چندین رشته علوم انسانی بنا کردند؟ چرا ایشان در تمام مسائل اساسی انقلاب هم صاحب نظر بودند و هم در عرصه ی عمل مأمن بچه انقلابی ها بودند؟ 🔸چرا حاج قاسم با آن همه درجه در جنگ ، بعد از جنگ هم آرام ننشست و یک روز بعد جنگ در سیستان و کرمان و بعدش در سوریه و عراق بود؟ چرا حاج قاسم آواره ی بیابان ها بود؟ آن وقت هم که در ایران بود ، دلگرمی خانواده های شهدا بود؟ 🔸چرا محسن حججی حتی از حلال هایش گذشت و رفت؟ از بچه های مسجدشون ، از رفقای بسیجی اش و حتی از والدین و همسر و فرزند کوچکش. 🔸چرا محمدحسین فهمیده که هم سن و سال هایش امروز به خاطر یک بازی کامپیوتری فریادشان بلند است؟ توانست خودش را زیر تانک بیندازد؟ مگر میشود؟ ⁉️مگر اینها چه ویژگی داشتندکه آرام و قرار نداشتند؟ و چرا ما اینگونه نیستیم؟ ♻️ادامه دارد... 🆔 @m_vafi
✅قسمت پایانی: پدرت رو بردن بیمارستان! ❌مساله و دغدغه های ما توی زندگی مون چیه؟ 🔸 یادمه سیزده آذر سال 96 بود. نیم ساعت از اذان مغرب بیشتر نگذشته بود که یکدفعه بهم زنگ زدند که پدرت رو بردن بیمارستان و به احتمال زیاد سکته مغزی کردند. اصلا نفهمیدم چی شد. سوار ماشین شدم و با سرعت خیابان ها را طی کردم تا اینکه 700 متر مونده به بیمارستان ، ماشینم بنزین تموم کرد. ماشین رو یه گوشه خیابون پارک کردم و به سمت بیمارستان دویدم. 🔸 آن شب با همه ی ماجراهایش گذشت ولی یادمه فردا صبحش وقتی اومدم ماشین رو بردارم ، دیدم دقیقا روبروی همانجایی که پارک کرده بودم ، یک پمپ بنزین بود. من آن شب متوجه هیچ چیزی نبودم چون من یک مسأله و دغدغه بیشتر نداشتم و آن حال پدرم بود و در مسیر به جزء ایشان دغدغه ای نداشتم. 🔸 علت همه ی أفت و خیز ها و تحول های ناگهانی مون ، علت ناامیدی و خستگی هامون ، علت هرروز دنبال یه حرف دویدن هامون ، همه اش برای اینه که ما مسئله و دغدغه ای نداریم و به ضرورت و طرحی نرسیده ایم که برایش با انگیزه و امید و تلاش مستمر بدویم فلذاست که مانند ماهی مرده ای با جریان آب حرکت میکنیم و خودمون رو دست دیگران و حادثه ها سپردیم! ⁉️ راستی دغدغه ی این روزهای ما چیه؟ صبح که از خواب بیدار میشیم تا شب قرار چه مسئله ای رو حل کنیم؟ ⁉️ توی این زمان باقیمانده زندگی مون که به سرعت می گذره قرار درنهایت چه مساله ای رو حل کنیم؟ ❇️ اگر مساله و دغدغه ای نباشد ، حرکت مستمر و طرح و برنامه ای هم نخواهد بود. 🆔 @m_vafi
🔸 همین چند روز پیش با یک نوجوان درباره رفاقت با یکی از دوستانش صحبت می کردم. براش از کارهای رفیقش گفتم که ممکن با انگیزه های خاصی همراه باشه. برخی از حرفهای دوستش رو نقد کردم تا رابطه برخی مسایل رو با هم بفهمه. براش از دوستی هایی گفتم که عواقب خاصی داشتند. ⁉️ مربیان و والدین مکرر از ساده اندیشی و سهل انگاری نوجوان هاشون مینالند. اگر چه یکی از دلایل بی دقتی ، ارتباط اونها با رسانه و در نتیجه پراکندگی و تشویش ذهنی اونها هست ولی ما مربیان و والدین هم مقصریم! ⁉️ نوجوان ها معمولا درسطح حادثه ها میمانند و نمیتونند انگیزه ها و لایه های زیرین یا عواقب و آثار حادثه ها و برخوردها رو درست تحلیل کنند و این ما هستیم که باید کمک شون کنیم! ✅ یکی از وظایف ما در ارتباط با نوجوانان ، زمینه سازی برای تدبر و دقت اونهاست؛ ▫️دقت در پیرامون و ویژگی های اشیاء؛ ▪️دقت در حادثه ها و درس گرفتن از آنها؛ ▫️تحلیل اتفاقات در حال جریان و اتفاقات تاریخی؛ ▪️نقد و بررسی برخوردها و اصطکاک ها؛ ▫️واکاوی شخصیت ها و روحیه ها؛ «حتی میتونیم این کارها رو در قالب داستان و فیلم و خاطره انجام بدیم» ❇️ تدبر برای رشد تربیتی نوجوان ها خصوصا در گام های اول بسیار مهم و موثر است؛ ▪️تدبر زمینه پند آموزی و موعظه گرفتن؛ ▫️تدبر زمینه خوبی برای دریافت موادخام و زمینه تفکر؛ ▪️تدبر میتونه از تعداد خطاها و اشتباهات نوجوان بکاهد؛ ▫️تدبر نوجوانان را در برابر ارتباطات و برخوردها هوشیار می کند؛ 🏴 شهادت امام کاظم (علیه السلام) تسلیت باد. 🆔 @m_vafi
✅ قلب و چشم 📜 قال علی (علیه السلام): القلب مصحف البصر. «نهج البلاغه / حکمت ۴۰۹» ❇️ با این حکمت متوجه میشیم که: ◀️ امیرالمومنین(ع) چرا فرمودند با کنترل ورودی های قلبم(چشم وگوش) به این مقامات رسیدم ◀️ چرا نگاه حرام یکی از تیرهای شیطان است. ◀️چرا نباید به هرچیزی نگاه کنی. (قابل توجه وب گرد ها و ول گردها) ◀️چرا متقین چشم هاشون رو حتی از موارد شبه ناک می بستند. ◀️چرا شاعر میگه ز دست دیده و دل هر دو فریاد/ که هر چه دیده بیند دل کند یاد 🆔 @m_vafi
✅جایگاه قالب های هنری و ادبی 🔸قالب‌های هنری و ادبی به عنوان ابزاری کارآمد و موثر ، برای مربیان و والدین نقش فراوانی دارند. 🔸هنر (خصوصا‌ متون ادبی) یکی از بسترهای مهم برای تربیت غیر مستقیم می‌باشد. 🔸شعر، تمثیل، داستان کوتاه، رمان و.. می‌توانند یک محتوای مهم بینشی تربیتی را در وجود نوجوان ماندگار کنند. 🔸تصویر سازی و راه اندازی تخیل، زمینه سازی تفکر، مستمر سازی مطالب، حس آفرینی و ایجاد حرکت، از مزیت‌های بهره گیری از قالب‌های ادبی‌ست. 🔸گاهی اوقات یک تک‌جمله دقیق و نقطه‌زن که در موقعیت مناسب برای نوجوان گفته می‌شود تا مدت‌ها او را راه می‌برد. ⭕️ درصددم تا هرمدت یک‌بار در این کانال نمونه‌هایی از متون موثر ادبی را با تحلیلی کوتاه بارگذاری کنم. 🆔 @m_vafi
مجتبی وافی
✅جایگاه قالب های هنری و ادبی 🔸قالب‌های هنری و ادبی به عنوان ابزاری کارآمد و موثر ، برای مربیان و وا
✅ یک شعر خوب تربیتی ویژه نوجوانان از مرحوم قیصر امین پور پیش از این ها فکر می کردم خدا خانه ای دارد میان ابرها مثل قصر پادشاه قصه ها خشتی از الماس و خشتی از طلا پایه های برجش از عاج و بلور بر سر تختی نشسته با غرور ماه، برق کوچکی از تاج او هر ستاره پولکی از تاج او اطلسِ پیراهن او، آسمان نقش روی دامن او، کهکشان رعد و برق شب، طنین خنده اش سیل و طوفان، نعره ی توفنده اش دکمه ی پیراهن او، آفتاب برق، تیر و خنجرِ او، ماهتاب هیچ کس از جای او آگاه نیست هیچ کس را در حضورش راه نیست پیش از این ها خاطرم درگیر بود از خدا در ذهنم این تصویر بود آن خدا بی رحم بود و خشمگین خانه اش در آسمان، دور از زمین بود، اما در میان ما نبود مهربان و ساده و زیبا نبود در دل او دوستی جایی نداشت مهربانی هیچ معنایی نداشت هرچه می پرسیدم از خود، از خدا از زمین از آسمان از ابرها زود می گفتند این کار خداست پرس و جو از کار او، کاری خطاست هرچه می پرسی جوابش آتش است آب اگر خوردی، عذابش آتش است تا ببندی چشم، کورت می کند تا شوی نزدیک، دورت می کند کج گشودی دست، سنگت می کند کج نهادی پای، لنگت می کند تا خطا کردی عذابت می کند در میان آتش آبت می کند باهمین قصه دلم مشغول بود خواب هایم خواب دیو و غول بود خواب می دیدم که غرق آتشم در دهان شعله های سرکشم در دهانِ اژدهایی خشمگین بر سرم بارانِ گرزِ آتشین محو می شد نعره هایم بی صدا در طنین خنده ی خشم خدا نیّت من در نماز و در دعا ترس بود و وحشت از خشم خدا هرچه می کردم همه از ترس بود مثل از برکردن یک درس بود مثل تمرین و حساب و هندسه مثل تنبیه مدیر مدرسه تلخ مثل خنده ای بی حوصله سخت مثل حل صد ها مسئله مثل تکلیف ریاضی سخت بود مثل صرف فعل ماضی سخت بود تا که یک شب دست در دست پدر راه افتادم به قصد یک سفر در میان راه در یک روستا خانه ای دیدم قشنگ و آشنا زود پرسیدم: پدر، این جا کجاست؟ گفت:این جا خانه ی خوب خداست گفت: این جا می شود یک لحظه ماند گوشه ای خلوت نمازی ساده خواند با وضویی دست و رویی تازه کرد با دل خود گفت و گویی ساده کرد گفتمش پس آن خدای خشمگین خانه اش اینجاست؟ اینجا در زمین گفت: آری خانه ی او بی ریاست فرش هایش از گلیم و بوریاست مهربان و ساده و بی کینه است مثل نوری در دلِ آیینه است عادت او نیست خشم و دشمنی نام او نور و نشانش روشنی خشم، نامی از نشانی های اوست حالتی از مهربانی های اوست قهر او از آشتی شیرین تر است مثل قهر مهربانِ مادر است دوستی را دوست معنا می دهد قهر هم با دوست معنا می دهد هیچ کس با دشمن خود قهر نیست قهریِ او هم نشانِ دوستی ست تازه فهمیدم خدایم این خداست این خدای مهربان و آشناست دوستی از من به من نزدیک تر از رگ گردن به من نزدیک تر آن خدای پیش از این را باد بُرد نام او را هم دلم از یاد برد آن خدا مثل خیال و خواب بود چون حُبابی نقشِ روی آب بود می توانم بعد از این با این خدا دوست باشم دوست، پاک و بی ریا می توان با این خدا پرواز کرد سفره ی دل را برایش باز کرد می توان درباره ی گل حرف زد صاف و ساده مثل بلبل حرف زد چکّه چکّه مثل باران راز گفت با دو قطره صد هزاران راز گفت می توان با اوصمیمی حرف زد مثل یاران قدیمی حرف زد می توان تصنیفی از پرواز خواند با الفبای سکوت آواز خواند می توان مثل علف ها حرف زد با زبانی بی الفبا حرف زد می توان در باره ی هر چیز گفت می توان شعری خیال انگیز گفت مثل این شعر روان و آشنا: پیش از این ها فکر می کردم خدا ... 🆔 @m_vafi
مواظب باشید شخصیت بچه ها را خراب نکنید.mp3
6.82M
✅ مواظب باشید شخصیت بچه ها را خراب نکنید! ⁉️یکی از اساتیدمون نکته ی جالبی میفرمود که من به آن صورت به آن توجه نداشتم ... ◀️ بچه ها هر چه بزرگتر میشوند ، نیازشون به محبت پدر و مادر بیشتر است. 📜قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله :أكرِمُوا أولادَكُم و أحْسِنوا آدابَهُم يُغْفَرْ لَكُم . 📃 پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : به فرزندان خود احترام گذاريد و آنان را آداب نيكو بياموزيد تا آمرزيده شويد . #هدف_تربیت #روش_تربیت 🆔 @m_vafi
✅ اول دل را بِرُباییم ، بعد دِه را بچاپیم!!! 📜 قال علی (علیه السلام): الانسان عبیدُ الاحسان.( آدمی بنده احسان است) ⁉️ برای خیلی از مربی ها و والدین سوال است که چرا بعضی از حرف های ما که هم منطقی است و هم از روی دلسوزی ، به دل متربی ها و بچه هایمان نمی نشیند در حالی که حرف های رفیق و دوست شان (هر چند که منطقی و از روی دلسوزی نباشد ) در آنها اثر می کند! ◀️ پر واضح است که بدون نفوذ کردن و بدون جذب و صمیمیت ، تاثیرگذاری حرف هایمان هم کم میشود فلذاست که رفیق ها تاثیرشان از ما بیشتر است چون رفیق کسی است که دل رفیقش را برده است. هر چه ما در دل بچه ها بیشتر محبوبیت و مقبولیت داشته باشیم ، تاثیر حرف هایمان به مراتب بیشتر میشود. ◀️ و این نفوذ و صمیمیت به دست نمی آید مگر: 🔸با مهربانی و احسان بدون منت 🔸با انفاق و هدیه بدون بت سازی 🔸با عیادت و دیدار بدون اتلاف وقت 🔸با خدمت و دستگیری بدون تنبل پروری 🔸با هم نشینی و همراهی بدون بیهوده گویی 🔸با صبوری و تحمل بدون کوتاه آمدن از اصول 🔸با تغافل و چشم پوشی بدون لوس کردن 🔸با تسامح و گذشت بدون مغرور کردن 🔸با فرصت دادن صحیح بدون سهل انگاری 🔸با یاد کردن و پیگیری بدون وقفه 🔸با خوش اخلاقی و نرم خویی بدون خودنمایی 🔸با موعظه و نصیحت دلسوزانه بدون تحقیر 🔸با دفاع و پشتیبانی بدون حق کشی ◀️این راهکارها گیره هایی هستند که نوجوان را لای گیره محبت قرار می دهند و بستر سوهان کشی و ضربه زدن و تربیت کردن او را فراهم می کنند. ⭕️پ.ن: عکس مربوط به اردوی کرمجگان مؤسسه پرورش استعدادهای برتر قم در سال ۱۳۹۰ است. 🆔 @m_vafi
51.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❤️ عشق هَرزِگی نیست ، هر از گاه یکی نیست ❤️ عشق یعنی او را دیدن و جز او ندیدن 💠 من آن چشم را نمی خواهم که بر هر نادیدنی می‌افتد ، جز یک نادیدنی دیدنی ، یک دیدنی نادیدنی 💠 من ان گوش را نمیخواهم که هر نجوایی در آن می پیچد جز صدای دلکش یار 🔆 عزیز علی ان اری الخلق و لا تری 🔆 و لا اسمع لک حسیسا و لا نجوی ◀️ این جملات بخشی از کلیپی است که ۲۰ سال پیش ، بچه های کانون میثم تمار ساختند و نیمه‌ شعبان در قالب یک سی دی ، به هر ماشین هدیه دادیم. ◀️ توی سخنرانی هام در این چند سال از این متن بارها استفاده کردم که خیلی مورد توجه مخاطبین قرار گرفته. ✅ ویژگی های این کلیپ؛ 🔸دارای محتوایی پر معنا و غنی 🔸 استناد به آیات ، روایات و ادعیه 🔸 قلمی زیبا و اثرگذار 🔸تفکر زا و حس آفرین ⭕️ جای چنین کارهای هنری در این زمانه خالیه و میتونه جایگزین خوبی به جای ترانه های بی محتوا و بی فایده برای جوان ها باشه. 🆔 @m_vafi
🔰 قسمت اول: ساعت شنی ❌ همه از سال نو میگویند اما سالی که گذشت چه؟! ⚠️ یکسال دیگر گذشت یعنی 8760 ساعت! یک انسان بیست ساله ، حدود 175200 ساعت از عمرش رفته! ❇️ ما وقتی دنیا اومدیم ساعت شنی عمرمون رو برعکس کردند (1) با این تفاوت که: ⏳ شن های بخش بالایی مقدارش نامعلومه ⏳ تموم میشه و محدوده (2) ⏳ شن های ریخته شده ، دیگه برنمیگرده (3) ⏳ خیلی سریع میریزه و زود میگذره (4) ⏳ بخواهیم یا نخواهیم میریزه و نمیشه مانع از ریختنش بشیم (5) ⁉️ با توجه به این ویژگی ها ، ما در عمر گذشته‌مان چه کردیم؟ خرج چه چیزی شدیم؟ ⁉️ چه آورده ای داشتیم؟ چه باری داشتیم؟ ⁉️ درختان خشک زمستان در بهار شکوفه میدهند و سپس میوه می آورند ؛ ما چه باری دادیم؟ 💠 پاورقی: 1) یا ابن آدم! انک لم تزل فی هدم عمرک منذ سقطت من بطن امک. 2) نفس المرء خطاه الی اجله. 3) رب فائت لایدرک الحاقه. 4) الفرص سریع الفوت. 5) الیوم غنیمة و غدا لاتدری لمن هو؟ ♻️ادامه دارد ... 🆔 @m_vafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 قسمت دوم: مسابقه اسب دوانی ❇️ کسانی که عمر ، ، ، و را می بینند: 🔸تمام فرصت ها را غنیمت می‌شمارند و از هر لحظه بهره می‌گیرند. (1) 🔸دیگر فردا فردا نمی کنند و خود را به آرزوها نمی‌بندند. (2) 🔸در بهار و تابستان جوانی برای پاییز و زمستان پیری ذخیره می‌کنند. 🔸خوشی‌ها و جلوه‌ها و وسوسه‌ها و حرف‌ها در آنها حرکتی ایجاد نمی‌کند. 🔸سرگرم بازی‌ها و مشغول بیهوده‌ها نمی‌شوند. (3) 🔸حتی خوردن ها و خوابیدن ها را نیز به استخدام رشد خود در می‌آورند. 🔸فقط به دنبال انتخاب خوبترین هستند نه بدی‌ها و نه حتی خوب‌ها. (4) 🔸از گذشته‌ها ، تجربه می‌آموزند و ناامید نمی‌شوند و به دنبال تحول جدی در مابقی عمر هستند. (5) 🔸آنها که گرانی قیمت خود ، هدف و قله بلند ، راه طولانی و فرصت کم را یافته اند ، دائم درحال دویدن هستند. 🔸در دنیا می‌کارند تا در آخرت برداشت داشته باشند.(6) 💠 پاورقی: 1) الْفُرْصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ فَانْتَهِزُوا فُرَصَ الْخَيْرِ 2) اَلْمَغْبُونُ مَنْ غُبِنَ عُمُرَهُ سَاعَةً بَعْدَ سَاعَةٍ 3) مَنِ اِشْتَغَلَ بِالْفُضُولِ فَاتَهُ مِنْ مُهِمِّهِ اَلْمَأْمُول 4) مَن شَغَلَ نَفسَهُ بما لا يَجِبُ ، ضَيّعَ مِن أمرِهِ ما يَجِبُ 5) تَدارَكْ في آخِرِ عُمرِكَ ما أضَعتَهُ في أوَّلِهِ 6) خذوا من ممرکم لمقرکم ⭕️ پ.ن: کلیپ بالا ، فیلمی متناسب با موضوع گذر زمان از شهید مطهری (ره) 🆔 @m_vafi
🔰 قسمت اول: ما و جوان امروزی 👤جوان است و قلبی رقیق ‌تر و فضیلت پذیرتر(1) 👤جوان است و پیش تازی در هر خیری (2) 👤جوان است و توبه‌اش و محبوب‌ترین نزد خدا (3) 👤جوان است و پذیرش دعوت رسول خدا (4) ✅ این زمینِ مستعد ، مراقبت و محافظت می خواهد. (5) ✅ بیکاری و فراغت او را مبغوض خدا می‌ کند ، پس برای فراغت هایش باید طرح داشته باشیم. (6) ✅ طاعت خدا جوان را محبوب خدا می‌کند پس باید بستر اطاعتش را فراهم کنیم. (7) ✅ برای اینکه به لجاجت نیافتد ، باید برخی لغزش هایش را نادیده بگیریم. (8) 💠 پاورقی: 1) اوصيكُمْ بِالشُّبّانِ خَيْرا فَاِنَّهُمْ اَرَقُّ اَفـْئِدَةً 2) عَلَيكَ بِالأَحداثِ فَإِنَّهُم أسرَعُ إلى كُلِّ خَيرٍ 3) ما مِن شَيءٍ أحَبَّ إلَى اللّه ِ تَعالى مِن شابٍّ تائِبٍ 4) ان الله بعثنی بشیرا و نذیرا فحالفنی الشبان و خالفنی الشیوخ 5) و أَمَّا حَقُّ وَلَدِکَ فَتَعْلَمُ أَنَّهُ مِنْک ... و أَنَّکَ مَسْئُول عَمَّا وُلِّیتَهُ 6) إنَّ اللهَ یُبغِضُ الشّابَّ الفارِغَ. 7) إنَّ اللّه َ يُحِبُّ الشّابَّ الَّذي يُفنِي شَبابَهُ في طاعَةِ اللّه ِ 8) إذا عاتَبتَ الحَدَثَ فَاترُك لَهُ مَوضِعا مِن ذَنبِهِ لِئَلاّ يَحمِلَهُ الإِخراجُ عَلَى المُكابَرَةِ ⁉️ روش برخورد با جوان امروزی که در معرض شهوات متنوع و شبهات زیاد است ، چیست؟ ⁉️ با جوانی که گاهی بدبین شده است و گاهی طغیان گر هست وگاهی پرتوقعی می کند ، چگونه باید برخورد کرد؟ ⁉️ با جوانی که در کنجی خلوت اما در محیطی باز و جذاب در فضای مجازی مشغول و سرگرم است وبه زندگی واقعی توجهی ندارد ، چه باید کرد؟ ♻️ ادامه دارد ... 🆔 @m_vafi
🔰 قسمت دوم: راه های نادرست مواجهه با جوان امروزی ⛔️ با بهره گیری از قدرت ، محدودیت و جعل قوانین سخت‌گیرانه ، جوان را کنترل کنیم❗️که همیشه جواب نمی‌دهد و اگر جواب بدهد همیشه به مصلحت نیست و گاه نفرت هم می‌آورد. ⛔️ با ترس و تهدید با او برخورد کنیم ❗️ که در سنین پایین‌تر به حقارت و درماندگی و در سنین بالاتر به مقاومت و گاه گستاخی می‌انجامد. ⛔️ با تلقین و تکرار دستورات و با تبلیغات و جو دادن ، پیش برویم ❗️که جوان امروزی با تبلیغات جذاب‌تر و وسیع‌تر مواجه است و تحت تأثیر تلقین های ما قرار نمیگیرد. ⛔️ با آزادی های حداقلی دادن و ساختن بت های کوچکتری برای او ، از مطرح شدن بت های بزرگتر جلوگیری کنیم مثلا با سانسور فیلم ها و بازی ها و حتی تجویز برخی جذابیت های کم خطرتر ، او را از خرابکاری‌های بالاتر بازداریم ، تا سوپاپ اطمینانی بر طغیان گری هایش باشد ❗️در حالیکه جوان امروزی با دسترسی های فراوان و کنجکاوی‌هایی که دارد به این حداقل ها راضی نمی‌شود و هر روز دنبال چشیدن مزه های جدیدتر از دیروز است. ⛔️ با تعریف ها و تمجید ها او را با خود همراه بکنیم❗️در حالیکه جوان امروزی راه های زیادی برای خودنمایی و جلب توجه دارد و از تمجیدهای حداقلی ما بی‌نیاز است. ⁉️ این راه ها در نهایت او را به اهداف طبیعی‌اش می‌رساند ولی اگر قرار باشد او را بالاتر از طبیعت و غریزه‌اش ببریم ، چگونه ممکن است؟ ♻️ ادامه دارد ... 🆔 @m_vafi
🔰 قسمت پایانی: راهی اساسی و موثر در مواجهه با جوان امروزی 🔸 بیشتر رفتارهای جوان از ترکیب بینش ها و شناخت ها و از محبت‌ها و علاقه‌هایش سر چشمه می‌گیرد. او ترکیبی از و است. 🔸 برای تحول و تغییر هم باید "معرفت‌های عمیق‌تر و وسیع‌تری" در او ایجاد شود و هم"عشق های بالاتری" در دل او بنشیند. آن‌وقت است که او با ترکیبی جدید همراه می‌شود و زمینه تغییر و تحول در او شکل می‌گیرد. 🔸وقتی شناخت جوان نسبت به خودش، به دنیا و هستی، به هدف و مقصدش، متفاوت شد و هنگامی که ضعف محبوب های موجودش واضح شد و محبوب واقعی را شناخت و مزه ارتباط با او را چشید ، با ترکیبی دیگر همراه شده و به جوانی دیگر تبدیل خواهد شد. 🔸 نمونه ی این تبدیل را در شهدا می‌توانیم بیابیم. همین معرفت و عشق بالاتر با «حب به زندگی و بقاء» و «حب به خویشتن» که طبیعتا درون آنها بود ، ترکیب شد و از شهدا جوانانی متفاوت ساخت. 🔸 بنابراین از کوچک‌ها گذشتند و با انتخابی بزرگ همراه شدند و خداوند متعال ضعف‌هایشان را به خوبی ها تبدیل کرد. «یبدل الله سیئاتهم حسنات» 🔸 آنها با انتخاب شهادت ازدست نرفتند بلکه خود را ماندگار کردند" و لاتحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون" ✅ کار مربی چیزی جز همین و نیست. 🆔 @m_vafi
🌹 ضمن تبریک ایام و آرزوی سالی مهدوی🌹 💠 از تمام دوستانی که با دقت مطالب کانال را دنبال کردند و نکات موثری را بیان نمودند ،کمال تشکر را دارم. یقینا نظرات شما در بهبود محتوای کانال موثر خواهد بود. 💠 همچنین جا دارد از تمام کسانی که این مدت به سوالات‌شان پاسخگو نبودم ، پوزش بطلبم و امیدوارم به علت مشغله های فراوان عذر حقیر را در عدم جوابگویی به سوالات آینده بپذیرید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ قسمت اول: یار یا بار 🔸 انتطار فقط دیدار نیست بلکه اقدام می خواهد. ⁉️ من تاکنون یار حضرت بوده ام یا بار ایشان؟ ⁉️ حاجات حضرت چیست و من برای قضاء کدام حاجت قیام کرده ام؟؟ ⁉️ اوامر حضرت چه هستند و کدامیک از انها مساله من است؟؟ ⁉️ اراده و برنامه حضرت چیست و نسبت برنامه من با برنامه امام چگونه است؟ (سوالاتی برگرفته از دعای عهد) 🔸 شعری که ایت الله بهجت (ره) در اواخر عمرشان زمزمه میکردند: باکدام آبرو ، روزشمارش باشیم؟ عصرهامنتظرصبح بهارش باشیم؟ سال ها منتظرسیصدواندی مردست آنقدرمردنبودیم که یارش باشیم گیرم امروزبه مااذن ملاقاتی داد مرکبی نیست که راهی دیارش باشیم سال ها در پی کاردل ما افتاده یادمان رفت کمی درپی کارش باشیم ⁉️ چه قدر آماده ایم؟ آمادگی به چه معناست؟ ♻️ ادامه دارد ... 🆔 @m_vafi
✅ قسمت دوم: معنای انتظار و آمادگی 💢 امام خامنه ای (ارواحنا له الفداء) : 🍀انتظاری که از آن سخن گفته‌اند ، فقط نشستن و اشک ریختن نیست. 🍀انتظار به معنای این است که ما باید خود را برای سربازىِ امام زمان آماده کنیم. سربازىِ امام زمان، کار آسانی نیست. 🍀سربازىِ منجی بزرگی که می خواهد با تمام مراکز قدرت و فساد بین‌المللی مبارزه کند، احتیاج به خودسازی و آگاهی و روشن‌بینی دارد. 🍀ما امروز وظیفه داریم در آن جهت حرکت کنیم تا برای ظهور آن بزرگوار آماده شویم. 🍀شنیده‌اید، در گذشته کسانی که منتظر بودند، سلاح خود را همیشه همراه داشتند. این یک عمل نمادین است و بدین معناست که انسان از لحاظ : علمی و فکری و عملی باید خود را بسازد و در میدانهای فعالیت و مبارزه ، آماده به کار باشد. 🆔 @m_vafi
🔰 نقش انتخاب‌گری در تربیت 🔸 دیروز توفیقی شد و در مدرسه علمیه ملاصادق مجتهد قمی میزبان آیت الله اعرافی مدیریت محترم حوزه های علمیه بودیم. در یک فضای صمیمی و ساده ، گزارشی کوتاه از فعالیت ها و رویکردهای مدیریتی و تربیتی مدرسه خدمت‌شان ارائه کردیم. ❇️ ایشان نکاتی بسیار مبنایی و راهبردی را به ما گوشزد نمودند. یکی از نکات مهم و اساسی که ایشان در زمینه تربیت طلاب فرمودند ، این بود که تا می‌توانید زمینه و طلاب را فراهم کنید. ❇️ ایشان گفتند « فقط در بستر آزادی و انتخاب‌گری تربیت می‌شوند و تربیتی که با قوانین و محدودیت های فراوان همراه است نهایتا انسان‌های متوسط تربیت می کند.» 🔹 به نظرم این نکته ایشان در زمینه رشد طلاب و متربیان بسیار راهبردی و کاربردی است. 🔹 مربی که به جای متربی می‌بیند و به جای او انتخاب می‌کند و با ریل‌گذاری او را در جهتی خاص حرکت می‌دهد ، در حقیقت او را مسخ کرده است. ارزش انسان به انتخاب های اوست. 🔹 کار مربی نور انداختن؛ بستر خوب دیدن را ایجاد کردن؛ مهارت تحلیل و تفکر و ارزیابی را دادن؛ و در نهایت زمینه انتخاب صحیح را فراهم نمودن است. 🆔 @m_vafi