🔰 مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی برگزار می کند:
گفت و گویی مجازی به مناسبت چهلمین سالگرد علامه طباطبایی با محوریت
🔅 «الگوی امتداد حکمت در آثار علامه طباطبایی»
🕐 دوشنبه ۱۴۰۰/۸/۲۴ ساعت ۱۳
🌐 از طریق پخش زنده اینستاگرام و ایتا به آدرس @m_zoha.
همچنین از صفحه @a_asadpour در اینستاگرام.
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
🔰 مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی برگزار می کند: گفت و گویی مجازی به مناسبت چهلمین سالگرد علامه طباطبا
امتداد حکمت.mp3
21.62M
🔰 مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی به مناسبت چهلمین سالگرد علامه طباطبائی، نشستی را با موضوع «الگوی امتداد حکمت در آثار علامه طباطبائی» برگزار کرده است. این نشست در تاریخ 24 آبان 1400 و در بستر فضای مجازی، توسط استاد امین اسدپور ارائه گردیده است.
▫️یکی از نیازهای مهم امروز ما بحث امتداد حکمت است. امتداد حکمت یعنی مبانی و روش فلسفی را در متن زندگی انسان خاکی امتداد دهیم تا به سطحی از عقلانیت رسیده و بتوانیم مسائل انسان را حل کنیم.
▫️امتداد حکمت هم از بعد عقلی هم از بعد عقلایی ضروری است. از بعد عقلی ضروری است چون به ضرورت ازلیه،(هستی هستی است ) و این در تمام ابعاد و مراتب جریان دارد حتی در زندگی دنیوی انسان. از بعد عقلایی ضروری است چون ما هم با ساحت تمدنی غرب روبرو هستیم که باید فلسفه خودمان را در برابر آنها ارزیابی کنیم. هم از این لحاظ که رویکرد معرفتی نسبت به مسائل از غرب آمده، فعالیم یا منفعل؟ و هم اینکه بر فرض نبود غرب، دستگاه حکمی ما مثل تمدن قرن ۳ تا ۶ ظرفیت جامعه سازی دارد یا نه؟ و حتی بر فرض چشمپوشی از تمدن و جامعه سازی، آیا خود فرد نیاز به حکمت دارد تا هدف و آرمان خود را بشناسد؟
🌐 www.aminasadpour.ir
🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
@m_zoha
🔰معرفی دوره تکلیف دوسویه تبلیغ
🔅درس گفتار
🔸مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
@m_zoha
🔰معرفی دوره تکلیف دوسویه تبلیغ
🔅اقتراح (گفت و گوی چند جانبه)
🔸مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
@m_zoha
🔰معرفی دوره تکلیف دوسویه تبلیغ
اصلاحیه:
تعامل دو سویه اجتهاد و تبلیغ با تاکید بر نظر و عمل در قالب نشستی دو سویه؛ گفتگویی دو سویه در حال برگزاری است.
در اطلاع رسانی قبلی این نشست به اشتباه در قالب مناظره اعلام شده بود. که بابت اشتباه پیش آمده از اساتید گرامی حاضر در نشست و شما مخاطبان گرامی عذرخواهیم.
🔸مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
@m_zoha
🔊 اطلاعیه
▪️ اقامه عزای ایام شهادت حضرت صدیقه طاهره فاطمه الزهرا سلام الله علیها
🔹 سخنران : حجت الاسلام و المسلمین امین اسدپور زید عزه
🔷 با نوای ذاکرین اهل بیت
⌚️ سشنبه و چهارشنبه ۱۴ و ۱۵ آذرماه همزمان با نماز مغرب و عشاء
🕌 میدان سعیدی خیابان نیروی هوایی مسجد محمدیه
🔻ویژه برادران و خواهران
🔸فضای مراقبت از کودکان تحت نظر مربیان فراهم است .
@alvetralmoutoor
🔸مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
@m_zoha
💬گفتوگوی زنده با موضوع
🔰آورده های عرفان برای عقلانیت اجتماعی و توسعه
🔅 حجت الاسلام امین اسدپور / دکتر میلاد دخانچی
🕘 سه شنبه ۱۴ دی ساعت ۲۱
◼️ پخش از صفحه اینستاگرام:
@a_asadpour
@milad_dokhanci
🔸 مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
@m_zoha
🏴السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الصِّدِّیقَةُ الشَّهِیدَةُ؛🏴
◾️ راهی که امروز به فضل الهی، انقلاب جلو پای مردم ما گذاشته، همان راه حضرت فاطمهی زهرا سلام الله علیها ست؛ خودسازی و جهان سازی.
مقام معظم رهبری
🔹 مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
@m_zoha
دوره زمستانه
مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
🇮🇷عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی
به زودی ...
#باماهمراهباشید
▫️تمدن مدرن بر عقلانیتی پایهگذاری شد که در سطح فلسفی و معرفتی ابتدا اندیشمندان عصر روشنگری را با خود همراه ساخت و سپس ساختارهای علوم مدرن را ایجاد کرد و به انقلاب صنعتی و انقلابهای سیاسی و اجتماعی منتهی گردید
▫️در این میان گرچه اندک اندک جریان های منتقد غرب مدرن عقلانیت های متفاوتی هم در سطح معرفتی و فلسفی و هم در سطح اجتماعی عرضه کردند، اما همچنان بر پایه های عقلانیت مدرن ایستاده بودند و بخشی از امتداد های عینی و اجتماعی آن را به چالش می کشاندند مصداق "یکی بر سر شاخ بن می برید".
◽️این چالش همچنان در سطح جهان ادامه دارد و در لایه های معرفتی و فلسفی عقلانیتهای پست مدرنیستی، فلسفههای آنارشیستی و ... عرضه می شود ولی در سطح عقلانیت اجتماعی و تحقق یافته همچنان عقلانیت مدرنیستی است که تُرک تازی می کند.
#آشنایی_با_دوره
#عقلانیتاجتماعیانقلاباسلامی 🇮🇷
🔹 مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
@m_zoha
▫️پدیده انقلاب اسلامی ایران پدیدهای منحصر به فرد است که نه بر عقلانیت مدرن و نه بر عقلانیتهای انتقادی غرب متکی است. عقلانیتی خاص که توسط حضرت امام(ره) بر پایگاه معارف اسلامی و تجربه زیسته تاریخی مذهب تشیع صورتبندی شد و با تلاش شاگردان وی تبدیل به گفتمان رایج میان آحاد جامعه گشت.
▫️این عقلانیت هم در سطح معرفتی و فلسفی و هم در سطح فقهی و الهیاتی و هم در سطح اجتماعی ممیزات خاص خود را داراست.
▫️حال سؤال این است که صورت بندی تفصیلی این عقلانیت چگونه است؟ مدل اجتماعی شدن این عقلانیت چه بوده است؟ کنشهای مبتنی بر این عقلانیت چه اهداف و اغراضی را دنبال می کرده اند و سطح کنش اجتماعی این عقلانیت چگونه سیاست گذاری می شده است؟ این عقلانیت و کنشهای اجتماعی متأثر از آن با عقلانیتهای رقیب خود چه نسبتی داشته است؟
#آشنایی_با_دوره
#عقلانیتاجتماعیانقلاباسلامی 🇮🇷
🔹 مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
@m_zoha
▫️در ادامه مسیر انقلاب اسلامی(به خصوص بعد از استقرار نظام جمهوری اسلامی و بعد از جنگ تحمیلی) عقلانیتهای دیگر(عقلانیت توسعه اقتصادی، عقلانیت توسعه سیاسی، عقلانیت عدالت-خواهی (نئومارکسیسیتی)) تنظیم برنامههای پنج ساله توسعه و برنامههای بودجه سالانه را مصادره کردند.
▫️در سطح نظری و آکادمیک نیز عقلانیتهای اخباری گرا، تصوف گرا، روشنگری، روشنفکری و ... نخبگان و خواص حوزوی و دانشگاهی را از خود متأثر نمود.
#آشنایی_با_دوره
#عقلانیتاجتماعیانقلاباسلامی 🇮🇷
🔹 مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
@m_zoha
▫️در گام دوم انقلاب اسلامی رهبری انقلاب تلاش کردند با گذار جامعه از این عقلانیتها مجدداً بازخوانی، بازتولید و به روزرسانی عقلانیت انقلاب اسلامی به منظور قیام عمومی مردم برای پیشرفت ایران را آغاز نمایند و مجدداً این عقلانیت را در سطح اجتماعی بسط دهند.
▫️در این بستر نیز سؤالات ذیل رخ می نماید:
▫️1. صورت بندی به روز این عقلانیت چگونه است؟
▫️2.سطوح تمدنی ایرانیت، ادبیات فارسی و اسلامیت در این عقلانیت چه جایگاهی دارند؟
▫️3. پیشرفت در این عقلانیت چه آرمان شهری را هدف گرفته است؟
▫️4. نسبت این پیشرفت با مدلهای توسعه مدرن چیست؟
▫️5.ظرفیت های واقعی و قابل دسترس تحقق اجتماعی این عقلانیت چیست؟
▫️6. ساختارها و نهادهای جمهوری اسلامی برای تحقق این عقلانیت چه ظرفیتهایی دارند و چه موانعی را ایجاد می کنند؟
▫️7. آحاد مردم چه نسبتی با این عقلانیت دارند؟ ظرفیتهای گفتمانی این عقلانیت کدام اند؟
▫️8. نخبگان و خواص فکری و فرهنگی جامعه چه میزان مخاطب این عقلانیت هستند و چه ظرفیت هایی در این جبهه وجود دارد؟
#آشنایی_با_دوره
#عقلانیتاجتماعیانقلاباسلامی🇮🇷
🔹 مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
@m_zoha
مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
#آشنایی_با_دوره 🔰یادداشت اول
🔅بسم الله الرحمن الرحیم
▫️نخستین گام در تحلیل عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی تحلیل و بررسی معنا و مراد از اصطلاح عقلانیت اجتماعی است.
▫️روش مرسوم و کلاسیک در تعریف یک اصطلاح، تجزیه ماهیت آن به جنس و فصل است یا در حداقلی ترین حالت تحلیل عرض خاص و مقارن آن ماهیت می تواند مقداری از ابهام کاسته و بر اندوخته ما از ماهیت مورد اشاره بیافزاید.
▫️اما در سده اخیر و با رشد علوم اجتماعی مبتنی بر اندیشه مدرن و پست مدرن از طرق مختلفی به منظور تعریف ماهیات برساخته انسان استفاده شد؛ از نگرش های مبتنی بر ساختارگرایی که به دنبال تعریف شیء از طریق نظام جانشینی و هم جواری بودند تا نگاه های پدیدارشناسانه و مبتنی بر آگاهی فرد تا قوم نگاری مشارکتی و حتی تحلیل گفتمان و هرمنوتیک بافت مند.
▫️جملگی این روش ها در تعریف ماهیات بر یک نظام معرفتی خاص بنا شده اند، حتی آن دسته از روش هایی که از عدم ابتنا سخن میرانند.
▫️در این میان رشد دانش های اسلامی در سده اخیر با امتداد حاصله در اندیشه علامه طباطبایی و امام خمینی (ره) در دستگاه فلسفی و اصولی، متر و معیار جدیدی مبتنی بر اندیشه اسلامی برای تعریف اعتباریات و برساخت های بشری ارائه شد.
▫️محصول این نگرش ملاکیت غرض برای تعریف اعتباری و سنخ آن است. به طور مثال صلاة به عنوان یک مرکب اعتباری براساس این ملاک عبارت است از عبادت خاصه مرکب از اعمال ویژه که غرض از آن نهی از فحشا و تقرب به منزلگاه رب عالم است.
▫️باتوجه به سطور پیش گفته و براساس ملاک مختار در تعریف ماهیات اعتباری، اینک می توان به سراغ تعریف عقلانیت اجتماعی رفت. (اساس سخن در این بخش نمایان ساختن تاثیر پایگاه نظری در نحوه تعریف واقعیات بود)
▫️برای استفاده از چنین ملاکی در تعریف ماهیات اعتباری ابتدا باید غرض عقلا از اعتبار اصطلاح عقلانیت اجتماعی را جستوجو نمود. به بیان دیگر در این جا علّت مسأله شدن عقلانیت برای انسان ها محل تأمّل است. چه شد که افراد نوع بشر دست به اعتبار اصطلاح عقلانیت اجتماعی زدند؟ برای پاسخ به این سوال باید به سراغ بستر تولید این اصطلاح رفت و به تحلیل شرایط پیدایش این معنا پرداخت.
▫️البته این مطالعه بافت و بستر می تواند در سطوح فرهنگ عمومی، فرهنگ حاکمیتی، فرهنگ نخبگان و در نهایت در فرهنگ دانشی مد نظر قرار گیرد. به عبارت دیگر اینکه مفهوم عقلانیت از چه زمانی و در چه شرایطی و برای رفع چه مشکلی به دایرة المعارف انسانی افزوده شده است را می توان در سطوح فوق الذکر و البته در نهایت به صورت چند سویه تحلیل نمود.
#با_ما_همراه_باشید
#عقلانیت_اجتماعی_انقلاب_اسلامی🇮🇷
🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
@M_Zoha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 ما باید یک تفاوتی بگذاریم بین عقل و عقلانیت ...
حجت الاسلام و المسلمین
سید مهدی موسوی
#آشنایی_با_دوره
#عقلانیتاجتماعیانقلاباسلامی 🇮🇷
🔹 مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
@m_zoha
هدایت شده از عقل بی آرام (تاملات پراکنده امین اسدپور)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این "علی" همه چیز است.
https://eitaa.com/amin_asadpour
🔰لیست اساتید دوره
🇮🇷عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی
🔄این لیست در حال به روز رسانی است.
🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
@m_zoha
🔰عقلانیت اجتماعی امام امت 1⃣
▫️فردای روزی که ایده تشکیل "شورای انقلاب "به صورت علنی به عنوان سازوکار انتقال قدرت توسط امام خمینی (ره) مطرح شد، محمدرضا پهلوی فرمان تشکیل "شورای سلطنتی" را - محصول تجدید نظر در قانون اساسی 1328 -در 23 دی 1357 صادر نمود.
▫️اینک سوال این است که این دو ایده در چه ساختار تفکری و براساس چه عقلانیت هایی طرح شده اند و نسبت آنها با یکدیگر چیست؟
▫️چرا امام خمینی (ره) با وجود حمایت اعضای شورای سلطنت از ایشان، آن را غیر قانونی اعلام نمود درحالی که براساس قانون مشروطه سازوکار اصلی انتقال قدرت از این شورا می گذشت؟
#با_ما_همراه_باشید
#عقلانیت_اجتماعی_انقلاب_اسلامی
🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
@m_zoha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰دوره زمستانه
مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
🇮🇷عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی
🗓11 اسفند 1400 الی 30 اردیبهشت 1401
🔻در قالب 50 ساعت درس گفتار
▪️هزینه ثبت نام 100 هزار تومان.
⏰ مهلت ثبت نام تا 10 اسفند ماه.
فرم ثبت نام 👇
Formaloo.com/zoha
🔹 مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
@m_zoha
مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
#آشنایی_با_دوره 🔰یادداشت دوم
🔅بسم الله الرحمن الرحیم
▫️یکی از طرق بازشناسی معنا و مفهوم اصطلاح عقلانیت، پیگیری روند پیدایش و تکون این اصطلاح در درون منظومه های دانشی است.
▫️بدین منظور باید جست و جویی را در گستره اندیشه های مدرن غربی پیش گرفت تا بستر ابتدایی پیدایش این اصطلاح را دریافت.
▫️سکه بحث از عقلانیت اجتماعی به نام #مارکس_وبر اندیشمند آلمانی ضرب شده است. وبر که اندیشه او تاثیر به سزایی در دانش جامعه شناسی -هم در خلق مفاهیم تحلیلی و هم روش پژوهش داشت- در تحلیل خود از جامعه و جهان مدرن غربی به منظور اشاره به معیار و متر کنشگری افراد از اصطلاح instrumental rationality یا همان عقلانیت ابزاری استفاده کرد و در نسبت با مفاهیمی چون قفس آهنین خرد تلاش کرد تا به جنبه های حسابگری انسان مدرن در افعال و کنش های اجتماعی اشاره نماید.
▫️در نگاه وبر،عقلانیت ابزاری تنها یکی از مدلهای چهارگانه کنشگری در جامعه است. او به سه گونه و کیفیت ارزشی، احساسی و مبتنی برعادت نیز در تحلیل های خود اشاره و توجه نموده است.
▫️در عقلانیت ارزشی به خلاف عقلانیت ابزاری که معطوف به هدف و ناظر به احتساب سود و زیان است، محور کردار و کنش افراد در جامعه ارزش های اخلاقی است بدین معنا که اصل و اساس هر فعلی ارزش آن فعل است؛ چه اینکه انجام کاری مبتنی بر عقلانیت ابزاری از درجه سود (مراد سود اقتصادی نیست) بالایی برخوردار باشد و غرض را بهتر و سریعتر حاصل نماید ولی همین عمل در عقلانیت ارزشی عملی قبیح و مضمون شناخته شده و انجام آن غیر صحیح دانسته شود.
▫️در کنار این دو، عقلانیت احساسی قرار دارد که مراد از آن انجام فعل برخواسته از هیجانات و احساسات شخصی و جمعی است و درنهایت عقلانیت سنتی و عمل براساس معیارهای جامعه برحسب عادت قسم چهارم خواهد بود.
▫️نتیجه اینکه وبر معیارهای کنشگری افراد در بستر جامعه را در چهار دسته کلی قرار می دهد که عبارت اند از: عقلانیت ابزاری، عقلانیت ارزشی ، عقلانیت سنتی و عقلانیت احساسی.
▫️حال سؤال این است که هدف و غرض وبر از جعل این اصطلاحات چیست؟ وبر برای تحلیل چه واقعیت اجتماعی ضرورت خلق چنین اصطلاحی را احساس کرد؟
▫️#مانهایم معتقد بود کار ماکس وبر، بر محور این پرسش دور میزند که کدام یک از عوامل اجتماعی، معقولیت تمدن غرب را پدید آوردهاند. به بیان دیگر او به دنبال شناخت علل پیدایش عقلانیت معطوف به هدف (ابزاری) در جهان غرب بود که در نهایت به قفس آهنینی تبدیل می شد و انسان ها در چنین زندان سراپا محاسبه گری گیر خواهند افتاد . به همین خاطر او به آینده سرمایه داری نگاه منفی داشت. نظامی که به نظرش در آیین پروتستانتیزم و اندیشه های کالون ریشه دارد و ارزش های اخلاقی را با ارزش های بازاری جایگزین خواهد نمود.
▫️در نهایت می توان گفت وبر با مقایسه کنش افراد جهان مدرن با انسان های گذشته و یا انسان های جوامع دیگر به این نتیجه رسید که علت خاصی سبب چنین تمایزی در رفتار شده است و اینکه انسان های عصر مدرن براساس چه منطقی دست به عمل می زنند که عمل آنها با اعمال گذشتگان در روح خود تفاوت دارد و کارهایی را درست می دانند که دیگران آن را ناصواب می خوانند و برعکس، در بطن پژوهش های وبر قرار گرفت.
▫️ماحصل کلام اینکه وبر با مقایسه کنش های افراد جهان مدرن با کنش های گذشتگان و یا انسان های جوامع مدرن به تفاوت در منطق کنشگری رسید و تلاش کرد به ملاک های کلی این منطق های عمل برسد، چه اینکه نسبت به منطق غرب مدرن به شدت بیم ناک بود و آن را به قفس آهنین خرد تشبیه کرد که زندان انسان خواهد شد.
▫️براین اساس می توان گفت اصطلاح عقلانیت اجتماعی به منظور اشاره به منطق کنشگری افراد در جوامع مختلف خلق شد و در مصادیق آن به یک عنوان مشیر بسنده شده است.
#با_ما_همراه_باشید
#عقلانیت_ابزاری
#عقلانیت_اجتماعی_انقلاب_اسلامی🇮🇷
🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
@m_zoha
هدایت شده از مکتب امام
🔰 #نشست گفتمانی مجازی
🔰 به مناسبت سالروز صدور #منشور_روحانیت :
🔷جامعه سازی توحیدی🔷
🔸در منشور روحانیت🔸
✅ باحضور اساتید:
حجت الاسلام رضا خانجانی
حجت الاسلام میثم قاسمی
حجت الاسلام سیدمحمدهاشمی
حجت الاسلام امین اسدپور
🗓 تاریخ: چهارشنبه 4اسفند
🕰 ساعت: ۱۹:۳۰
📲 پخش از طریق:
skyroom.online/ch/pajooh/andishe-tohidi
#استاد_خانجانی
#استاد_قاسمی
#استاد_هاشمی
#استاد_اسدپور
#جامعه
#توحیدی
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیرخدا
---------------------------------------
🔰 گفتمان توحید
https://eitaa.com/joinchat/3998351448C73bf29b9e1