eitaa logo
مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
870 دنبال‌کننده
326 عکس
83 ویدیو
13 فایل
🔰 مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی ارتباط با ادمین @Seyedahari 🔸لینک کانال @m_zoha
مشاهده در ایتا
دانلود
🗓 🔰 روز نخست دوره اندیشه اجتماعی امام خمینی (ره) در تاریخ 31/5/1400 با حضور جمعی از طلاب برگزار شد. ▫️ در جلسه نخست که با ارائه حجت الاسلام امین اسدپور در موضوع نقاط آغازین اندیشه اجتماعی امام خمینی (ره) همراه بود نکات ذیل مطرح گردید: ▫️ 1. ضرورت پرداخت به گفتمان انقلاب اسلامی و بازگشت به متفکرین انقلاب اسلامی. ▫️ 2. نقاط آغازین شکل گیری اندیشه اجتماعی امام خمینی (ره): • رشد و نمو در منزل پدری مبارز و عالم • شاگردی شیخ عبدالکریم حائری • دغدغه های عرفانی ▫️ 3. بررسی روند کتابت آثار عرفانی امام خمینی (ره) در جهت فهم جریان اندیشه امام خمینی (ره): • شرح دعای سحر قبل از حضور آیت الله شاه آبادی در قم. • حواشی امام خمینی (ره) بر فصوص الحکم در هنگام حضور در جلسات آیت الله شاه آبادی. • حواشی ایشان بر مصباح الانس. • تعلیقه بر فوائد الرضویة. • مصباح الهدایة الی الخلافة و الولایة، که دومین اثر مستقل امام می باشد. • چهل حدیث. • سر الصلاة. • آداب الصلاة. • کشف الاسرار که اولین اثر اجتماعی حضرت امام (ره) است و در نقد کتاب «اسرار هزار ساله» نگاشته شده است. • بیانیه قیام لله. ▫️ در آثار امام (ره) تعامل دو سویه اجتهاد و عرفان لحاظ شده است بدین معنا که در آثار عرفانی از مباحث فقهی و اجتهادی استمداد گرفته شده است و از طرف دیگر همواره به دنبال امتداد عرفان در عرصه اجتماعی و اجتهادی بوده اند. 🔹 دوره معرفتی اندیشه اجتماعی امام خمینی (ره) @andisheejtemaeyemam
🗓 🔰 جلسه دوم نیز با موضوع حدود و اختیارات ولایت فقیه به عنوان تعیّن و امتداد اندیشه اجتماعی امام توسط حجت الاسلام و المسلمین ایزدهی ارائه شد. ایشان در این جلسه با اشاره به یکی از مزایای کار پژوهشی در فضای آکادمیک و دانشگاهی یعنی بررسی مسأله بودگی به ارائه این نکته پرداختند که چگونه بحث ولایت فقیه در جهان اسلام تولید شد. این مساله را در دو جریان شیعی و اهل سنت پیگیری کردند و با تحلیل مکتب های فقهی شیعه در روند تاریخی به بیان نسبت زمینه های اجتماعی با حدود اختیارات فقیه در فقه شیعی پرداختند. در نهایت به ابداعات امام خمینی (ره) در بحث ولایت فقیه با تمرکز بر استدلال عقلی، نگاه تفصیلی به ولایت و طرح اطلاق در مقابل عمومیت ولایت و عدم اختصاص و انحصار اختیارات ولی فقیه در تزاحم پرداختند. 🔹 دوره معرفتی اندیشه اجتماعی امام خمینی (ره) @andisheejtemaeyemam
🗓 ۱ شهریور 🔸 سیر تطور اندیشه اجتماعی امام خمینی (ره) حجت الاسلام امین اسدپور 🔻 امروز نشست تخصصی برگزار نمی شود 🔹 دوره معرفتی اندیشه اجتماعی امام خمینی (ره) @andisheejtemaeyemam
🏴🏴انا لله و انا الیه راجعون🏴🏴 ◼️ متأسفانه با خبر شده ایم پدر بزرگوار حجت الاسلام اسدپور به دیار باقی شتافتند. ضمن عرض تسلیت به استاد عزیز و آرزوی رحمت و مغفرت برای آن مرحوم و صبر و اجر و طول عمر با عزت برای استاد اسدپور، به اطلاع می رساند کلاس ایشان تا اطلاع ثانوی برگزار نمی شود. 🔻 سامانه مجازی یادبود مرحوم استاد اسدپور https://iporse.ir/6143492 ◾️ دوره معرفتی اندیشه اجتماعی امام خمینی (ره) @andisheejtemaeyemam
🏴انا لله و انا الیه الراجعون🏴 ◼️ مراسم تشییع و خاکسپاری حجت الاسلام حسین اسدپور
🗓 ۲ شهریور 🔻 امروز کلاس سیر تطور اندیشه اجتماعی امام خمینی برگزار نمی شود‌. انشاالله از فردا (۳ شهریور) در خدمت عزیزان خواهیم بود. 🔸 جمهوریت از منظر امام خمینی (ره) حجت الاسلام سید مهدی موسوی 🔹 دوره معرفتی اندیشه اجتماعی امام خمینی (ره) @andisheejtemaeyemam
🗓 3 شهریور 🔸 سیر تطور اندیشه اجتماعی امام خمینی (ره) حجت الاسلام امین اسدپور 🔸 آزادی از منظر امام خمینی (ره) حجت الاسلام منصور میراحمدی 🔹 دوره معرفتی اندیشه اجتماعی امام خمینی (ره) @andisheejtemaeyemam
🔰 🔻حجت الاسلام و المسلمین دکتر منصور میراحمدی 🔸 هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی استاد علوم سیاسی دانشگاه های شهید بهشتی تهران، باقر العلوم و مفید ✅ برخی از آثار ایشان: ▪️آزادی در فلسفه سیاسی اسلام. ▪️مفهوم آزادی از دیدگاه مسلمان (ترجمه). ▪️اسلام و دموکراسی مشورتی. ▪️نظریه مردم‌سالاری دینی؛ مفهوم، مبانی و الگوی نظام سیاسی. ▪️فقه سیاسی. ▪️قدرت. ▪️ملاحظاتی بر چالش‌های فقه سیاسی. ▪️اندیشه سیاسی آخوند خراسانی. ▪️درس‌گفتارهای فقه سیاسی (با همکاری دیگران). ▪️سکولاریسم اسلامی؛ نقدی بر دیدگاه روشنفکران مسلمان. ▪️و آثار ارزشمند دیگر. 🔹 دوره معرفتی اندیشه اجتماعی امام خمینی (ره) @andisheejtemaeyemam
🔰 جمهوریت از نظر امام خمینی (ره) مسأله‌ای اجتماعی است. ▫️ روش فهم نظریه یک متفکر بصورت منظومه‌ای است. مثلا در مورد امام خمینی (ره) باید تمام آثار اصولی، فقهی، فلسفی، عرفانی و تجربه سیاسی و رهبری ایشان مطالعه شود تا نظریه ایشان در موضوعات گوناگون صورت بندی شود. ▫️تعریفی که غرب از جمهوریت ارائه می دهد یک نحوه حکومتی است که مردم در اداره آن نقش دارند. برخی از مؤلفه های این تعریف عبارتند از: تعیین مسئولان توسط مردم، قانون گذاری به وسیله مردم، نظارت مردمی بر قانون و ... . ▫️ جمهوریت را یک بار می توان از نگاه علم سیاست بررسی کرد که محوریت آن واگذاری حق مردم به حاکمیت است و یک بار به عنوان یک پدیده اجتماعی مورد مطالعه قرار داد که اساساً سخنی از واگذاری حق نیست بلکه سوال از میزان و نحوه مشارکت مردم در ساخت و پیشبرد جامعه است. ▫️ در مبنای امام خمینی (ره) پنج مؤلفه فلسفی و عرفانی وجود دارد که جمهوریت و محدوده آن را تبیین می‌کند: فطرت، عمل، توحید، ولایت و شریعت. از این پنج مؤلفه دو مبنای آزادی و اختیار و راحت طلبی انسان بدست می آید که بر اساس آن‌ها موظف بودن هدایت و رشد انسان‌ها نتیجه گرفته می‌شود. ساختن انسان نیز بدست نمی آید مگر با مشارکت حداکثری مردم. ▫️ در این نظریه مردم باید همگی در امر حکومت داری فعال و خودْ مجری باشند. با این بیان حق حکومت داری به مسئولین اعطا نمی شود بلکه خود مردم موظف به امر حکومت داری هستند و در همه سطوح اجرایی حکومت همه مردم باید حضور داشته باشند. 🔹 دوره معرفتی اندیشه اجتماعی امام خمینی (ره) @andisheejtemaeeyemam
📸 | روز سوم 🔰 جمهوریت از منظر امام خمینی (ره) 🔸حجت الاسلام سید مهدی موسوی 🔹 به منظور مشاهده تصاویر به آدرس زیر مراجعه فرمائید 👇 https://www.instagram.com/p/CS_2DesovXo/?utm_medium=share_sheet
🗓 4 شهریور 🔸 سیر تطور اندیشه اجتماعی امام خمینی (ره) حجت الاسلام امین اسدپور 🔸 مقاومت از منظر امام خمینی (ره) حجت الاسلام احمد رهدار 🔹 دوره معرفتی اندیشه اجتماعی امام خمینی (ره) @andisheejtemaeyemam
🗓 5 شهریور 🔸 سیر تطور اندیشه اجتماعی امام خمینی (ره) حجت الاسلام امین اسدپور 🔸 عدالت حجت الاسلام احمد مبلغی 🔹 دوره معرفتی اندیشه اجتماعی امام خمینی (ره) @andisheejtemaeyemam
🗓 6 شهریور 🔸 سیر تطور اندیشه اجتماعی امام خمینی (ره) حجت الاسلام امین اسدپور 🔸 امروز نشست تخصصی برگزار نخواهد شد. 🔹 دوره معرفتی اندیشه اجتماعی امام خمینی (ره) @andisheejtemaeyemam
🔰 آزادی در چهارچوب قانون، مصالح جامعه و اسلام. ▫️ استاد میر احمدی در نشستی با موضوع آزادی در اندیشه اجتماعی امام خمینی (ره) بحث های خود را درباره اندیشه امام در باب آزادی در چهار بخش صورت بندی کردند: ▫️ مفهوم آزادی؛ پاسخ به این پرسش که آیا با وجود شکل گیری این مفهوم در جهان مدرن می توان در جهان اسلام و اندیشه اسلامی ردپایی از این مفهوم یافت یا خیر؟ ▫️ مبانی هستی شناختی (توحید)، انسان شناختی (امر بین الامرین) و مبانی تشریعی‌ (اصالة الاباحة) آزادی در اندیشه امام خمینی (ره) و نتایج این مبانی در نظام فکری ایشان. ▫️ اقسام آزادی؛ آزادی به مثابه حق تعیین سرنوشت و انتصاب و رأی – آزادی به مثابه حق نظارت،‌ نقد و اعتراض. ▫️ حدود آزادی: الف)‌قوانین اسلامی ب)قانون اساسی ج)مصالح اجتماع و جامعه. ▫️ و در نهایت با ارائه یک جمع بندی درباره دیدگاه امام و تبیین نظر ایشان درباره مفهوم آزادی بحث را خاتمه بخشیدند. 🔹 دوره معرفتی اندیشه اجتماعی امام خمینی (ره) @andisheejtemaeyemam
📸 | روز چهارم 🔰 آزادی از منظر امام خمینی (ره) 🔸حجت الاسلام منصور میراحمدی 🔹 به منظور مشاهده تصاویر به آدرس زیر مراجعه فرمائید 👇 https://www.instagram.com/p/CTIeQAWIbzx/?utm_medium=share_sheet @andisheejtemaeyemam
🔰 مردم پایه بودن،‌ درگیری با رأس استکبار و توجه به میراث تاریخی نهضت های شیعی از ویژگی های اندیشه مقاومت حضرت امام (ره) است. ▫️ حجت الاسلام و المسلمین احمد رهدار در نشست تبیین نظریه مقاومت امام خمینی (ره) بعد از اشاره به عدم مساله بودن بحث مقاومت در زمان حضرت امام و ضرورت نگاه منظومه ای به تمام آثار ایشان برای فهم نظر امام در این باب و همچنین کافی ندانستن تألیفات و تحقیقات در این زمینه،‌ ابراز کردند: ▫️ اگر چه صورت بندی نظریه مقاومت در نگاه حضرت امام نیازمند تحقیق و پژوهش مفصل است ولی قدر متیقین ویژگی های این نظریه مردم پایه بودن آن در باب اصلاح جامعه (در مقابل اصلاح جامعه از طریق اصلاح ساختار حاکمیت) و قرار دادن آمریکا به عنوان رأس استکبار جهانی به عنوان غیر و دیگری گفتمان مقاومت است. ▫️ تحلیل بافت مند و شبکه ای نسبت به نهضت های مقاومتی ویژگی سوم این نگاه است. حضرت امام با توجه به تاریخ تکون و تحول مقاومت سعی در درس آموزی از آنها داشت و ثمره چنین نگرشی توجه امام به سه مؤلفه است: 1. احتراز از عمومی شدن اختلاف علما 2. توجه دادن مردم به ظرفیت درونی و عنصر استقلال بر عکس جریان مشروطه (پناهندگی بازاریان به سفارت انگلیس) 3. توجه به آگاهی دادن به مردم به جای مبارزه مسلحانه. 🔹 دوره معرفتی اندیشه اجتماعی امام خمینی (ره) @andisheejtemaeyemam
بسم الله الرحمن الرحیم 🏴 کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال و الاکرام 🏴 ▪️ارتحال عالم مجاهد حضرت حجه الاسلام و المسلمین حاج شیخ حسین اسدپور (ره) ضایعه ای سنگین و اندوهی بزرگ بر قلب های ما برجای گذاشت. انبوه پیام ها و اظهار لطف و محبت بزرگان، دوستان و آشنایان و خیل عظیم شاگردان آن رحیل عزیز، باعث تسلا و تسکین دل های بازماندگان گردید. امید آن داریم خداوند متعال ایشان را به پاس مجاهدتهای علمی و تبلیغی در راستای ترویج مکتب آل الله مورد رحمت واسعه خویش قرار دهد. ▪️مراتب سپاس و قدردانی خود را از تمام عزیزانی که در مراسم تشییع و خاکسپاری و نیز مراسم بزرگداشت ایشان حضور یافتند اعلام می داریم و همچنین از تمام بزرگوارانی که با تماس تلفنی و ارسال پیام در رسانه های مجازی مراتب همدردی و تسلیت خویش را اعلام نمودند کمال تشکر داریم. ▪️ایزد منان را بابت این محبت ها و اظهار لطف ها شاکریم و صحت و سلامتی و عمر پر برکت برای یکایک عزیزان از بارگاه ربوبی خواستاریم. 🔸 امین اسدپور و سایر بازماندگان آن مرحوم
📸 | روز پنجم 🔰 مقاومت از منظر امام خمینی (ره) 🔸حجت الاسلام احمد رهدار 🔰 سیر تطور اندیشه اجتماعی امام خمینی (ره) 🔸حجت الاسلام امین اسدپور 🔹به منظور مشاهده تصاویر به آدرس زیر مراجعه فرمائید 👇 https://www.instagram.com/p/CTQNGgPoXMq/?utm_medium=share_sheet @andisheejtemaeyemam
🔰 حجت الاسلام اسدپور در این جلسه به بیان یکی از مؤثرترین مؤلفه های ممیّز فقهی امام که همان بحث خطابات قانونیه است پرداختند. در بیان حضرت امام خطابات شرعی نوعا‌ً و غالباً ‌از جنس خطابات قانونیه هستند. ▫️فارق اصلی خطاب قانونی و شخصی در این است که در نگاه قانونی به احکام شرعی، شارع به عنوان یک قانونگذار لحاظ می شود که ابتدا بر اساس مصالح و مفاسد واقعیه حکمی را جعل می کند و سپس برای اینکه حکم، شرایط اجرا را پیدا کند آن را مقیّد به قیود یا مختصات و تبصره هایی می کند در حالی که در خطاب شخصی نوع نگاه به شارع مانند یک مولای عرفی است که شخص خاصی را در موقعیت خاص مورد خطاب قرار داده است. ▫️تولید نظریه خطابات قانونیه در نگرش فقهی امام ثمره تغییر رویکرد فردی به رویکرد اجتماعی است. در این نوع نگاه به فقه، کارکردهای عقلایی و اجتماعی احکام و مسأله ثابتات و متغیرات در کانون توجه قرار می گیرد. ▫️البته نوع نگاه اجتماعی به فقه خود در یک دستگاه مفهومی خاص تولید شده که سعی می کند میان فقه اکبر (عرفان) و فقه اوسط (اخلاق) و فقه اصغر (شریعت) یک رابطه طولی لحاظ کند که ثمره آن دیدن فقه به عنوان تئوری واقعی اداره انسان است. ▫️اما نهایتاً‌ اثر بحث خطاب را می توان در حوزه های مختلف رسیدگی کرد که یکی از آنها شرطیت قدرت برای تکلیف است که در نگاه سنتی در صورت عدم قدرت و یا شک در قدرت،‌ حکم برای فرد فعلیّت ندارد (اصالة‌البرائة) اما در نگاه امام در شک در قدرت به خاطر شرطیت آن در امتثال، احتیاط جاری می شود. 🔹 @andisheejtemaeyemam
🔰 دین منبعث از عدالت به سمت عدالت و با محتوای عادلانه است ▫️حجت الاسلام احمد مبلغی ابتدا از ضرورت کار روشمند در باب تولید نظریه عدالت سخن گفتند و در اعتقاد ایشان عدالت در فقه می توانست نقطه شروع خوبی برای این نظریه پردازی باشد. ایشان در ادامه عدالت تشریعی و عدالت تطبیقی را مطرح کردند و برای هر قسم اقسامی را تبیین نمودند. ▫️عدالت تشریعی که نظر به عدالت در فضای ثبوت شریعت است در نگاه بدوی به دو قسم عدالت مقصدی و عدالت تأملی تقسیم می شود. در نگاه مقصدی، شریعت بر ‌پایه و معطوف بر عدالت شکل گرفته است، اما در نگاه تأملی عدالت به عنوان جزئی از محتوای دینی مورد توجه است. ▫️از آن جهت که این دو قسم هر کدام به بخشی از دین اشاره می کنند باید قسم سومی را در نظر گرفت که عدالت مقصدی-تأملی است یعنی در شریعت، عدالت هم به عنوان محتوا و هم به عنوان مقصد دیده شده است. ▫️عدالت تطبیقی که به معنای منطبق کردن است در دو قسم تطبیق تفریعی و تطبیق بر قضایای خارجی صورت بندی می شود. در فرض نخست این مجتهد است که باید محتوای مورد اشاره به عدالت در متن را تفریع کند اما در فرض دوم محتوای عادلانه مفروغ عنه است و اجتهاد نیز کشف همان محتوا است و تنها باید عادلانه آن را در مصادیق خارجی اجرا کرد. ▫️در نهایت باید گفت دین دارای ظرایف و دقایقی بسیاری است که به جهت تاثیر پیش فرض های عقلی در فهم باید این پیش فرض ها را تبیین نمود و چهارچوب منظمی را سامان داد تا در شناخت ظرایفی مانند عدل گرفتار تغییر رأی نشد. 🔹دوره معرفتی اندیشه اجتماعی امام خمینی (ره) @andisheejtemaeyemam
📸 | روز ششم 🔰 عدالت از منظر فقه و شریعت 🔸حجت الاسلام احمد مبلغی 🔰 سیر تطور اندیشه اجتماعی امام خمینی (ره) 🔸حجت الاسلام امین اسدپور 🔹 دوره معرفتی اندیشه اجتماعی امام خمینی (ره) @andisheejtemaeyemam
🔰 حجت الاسلام امین اسدپور در جلسه نخست از روز پایانی دوره به بررسی حیات امام خمینی (ره) در دهه 30 و نقش آن درتطور اندیشه اجتماعی ایشان پرداختند و شاخصه این دهه را تلاش امام برای صورت بندی رویکرد اجتماعی در فقه و تمهید روشی آن در اصول فقه دانستند. ▫️چهارچوب روشی امام خمینی (ره) در فهم دین را می توان با اشاره به دو مولفه خطابات قانونیه و حکومت و ورود به صورت نسبتاً‌ مشخصی تبیین نمود. ▫️حضرت امام (ره) بعد از تشبیه دین به قانون و تبیین دو مرتبه انشائی و فعلی در احکام دینی، با وجود اینکه قدرت را از شرایط فعلیت حکم بیرون می برند ولی به اقتضای حکم عقل در فضای امتثال و بر اساس اصالة الاحتیاط، کسب قدرت را حتی در شرایط شک در تکلیف لازم می دانند. دهه 40 در اندیشه اجتماعی امام تبلور این نوع نگاه است. ▫️اما سوال اصلی زمانی تولید می شود که امام خمینی (ره) حتی با وجود علم به عدم قدرت،‌ حکم به انقلاب می کند و این نوع نگاه در فضایی که روحانیت سنتی حکم به تقیه می دهد و جمهوری اسلامی در عصر مدرن را به حکومت کلیسای کاتولیک در قرون وسطی تشبیه می کند، برای بسیاری از شاگردان امام این سوال را به وجود می آورد که نسبت انقلاب و تقیه چیست؟ ▫️حضرت امام (ره) بعد از این استفتاء و با استناد به قیام عاشورا به این نکته اشاره می کنند که اگر ارکان رکین اسلام به خطر بیفتد، تقیه حرام است ولو بلغ ما بلغ. ایشان اولین فقیهی است که بر اساس نهضت اباعبدالله (ع) فتوا داده اند چرا که پیش از ایشان این قیام را سرّی از اسرار الهی و یا خصائصی برای شخصیت امام سوم می دانستند.
🔰حجت الاسلام اسدپور با ادامه مباحث خود در روز پایانی دوره اندیشه اجتماعی امام خمینی (ره)، به تبیین جایگاه حکومت و ورود در چهارچوب روشی فقاهت اجتماعی مرحوم امام (ره) پرداختند. ▫️یکی از علل پیروزی جریان اخباری گری بر جریان اصولی، افراط گرایی اصولیان در دو مکتب حله و جبل عامل بود، به طوری که کثیراً‌ دیده می شد فقهای این دو مکتب پیش از بررسی آیات و روایات بر اساس اصول عملیه حکم داده اند. اما با شکل گیری دوباره جریان اصولی توسط وحید بهبانی، صورت بندی یک اصول عقلایی و معتدل در دستور کار قرار گرفت که یکی از پرسش های اساسی آن نسبت احکام بود. ▫️مرحوم شیخ انصاری با طرح یک سوال در باب تعادل و تراجیح صناعت اصولی آن را سامان داد و صورت چهارگانه تخصیص، تقیید، حکومت و ورود را در فضایی اثباتی بین ادله ای که تعارض بدوی دارند مطرح کرد. ▫️امام خمینی (ره) با وجود پذیرش اندیشه شیخ در فضای ادله،‌ این مطلب را یک پله ارتقاء داد و آن را در فضای جعل حکم مطرح کرد. سوال امام این بود که شارع در هنگام جعل احکام چه نسبتی میان آنها تصویر کرده است؟ به اعتقاد ایشان احکام در مقام جعل نیز یک تقدم و تاخر رتبی دارند. حضرت امام (ره) در اثر این تفکر به سراغ نظامات معرفتی می روند. ▫️از ثمرات شکل گیری نظامات معرفتی در متن دین می توان به کنش های امام خمینی (ره) در دهه 60 اشاره کرد. به طور مثال در نزاع بین مجلس و شورای نگهبان درباره قانون کار،‌ ایشان حق را به مجلس می دهند در حالیکه طبق نگاه فردی به فقه که بر شورای نگهبان حاکم بود نظر مجلس خلاف احکام اسلامی بود. کنش امام در اینجا ناشی از این مسأله است که احکام اجتماعی بر احکام فردی حکومت می کنند و مصالح عموم حاکم است. 🔹 دوره معرفتی اندیشه اجتماعی امام خمینی (ره) @andisheejtemaeyemam