eitaa logo
مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
870 دنبال‌کننده
326 عکس
83 ویدیو
13 فایل
🔰 مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی ارتباط با ادمین @Seyedahari 🔸لینک کانال @m_zoha
مشاهده در ایتا
دانلود
🗓 5 شهریور 🔸 سیر تطور اندیشه اجتماعی امام خمینی (ره) حجت الاسلام امین اسدپور 🔸 عدالت حجت الاسلام احمد مبلغی 🔹 دوره معرفتی اندیشه اجتماعی امام خمینی (ره) @andisheejtemaeyemam
🗓 6 شهریور 🔸 سیر تطور اندیشه اجتماعی امام خمینی (ره) حجت الاسلام امین اسدپور 🔸 امروز نشست تخصصی برگزار نخواهد شد. 🔹 دوره معرفتی اندیشه اجتماعی امام خمینی (ره) @andisheejtemaeyemam
🔰 آزادی در چهارچوب قانون، مصالح جامعه و اسلام. ▫️ استاد میر احمدی در نشستی با موضوع آزادی در اندیشه اجتماعی امام خمینی (ره) بحث های خود را درباره اندیشه امام در باب آزادی در چهار بخش صورت بندی کردند: ▫️ مفهوم آزادی؛ پاسخ به این پرسش که آیا با وجود شکل گیری این مفهوم در جهان مدرن می توان در جهان اسلام و اندیشه اسلامی ردپایی از این مفهوم یافت یا خیر؟ ▫️ مبانی هستی شناختی (توحید)، انسان شناختی (امر بین الامرین) و مبانی تشریعی‌ (اصالة الاباحة) آزادی در اندیشه امام خمینی (ره) و نتایج این مبانی در نظام فکری ایشان. ▫️ اقسام آزادی؛ آزادی به مثابه حق تعیین سرنوشت و انتصاب و رأی – آزادی به مثابه حق نظارت،‌ نقد و اعتراض. ▫️ حدود آزادی: الف)‌قوانین اسلامی ب)قانون اساسی ج)مصالح اجتماع و جامعه. ▫️ و در نهایت با ارائه یک جمع بندی درباره دیدگاه امام و تبیین نظر ایشان درباره مفهوم آزادی بحث را خاتمه بخشیدند. 🔹 دوره معرفتی اندیشه اجتماعی امام خمینی (ره) @andisheejtemaeyemam
📸 | روز چهارم 🔰 آزادی از منظر امام خمینی (ره) 🔸حجت الاسلام منصور میراحمدی 🔹 به منظور مشاهده تصاویر به آدرس زیر مراجعه فرمائید 👇 https://www.instagram.com/p/CTIeQAWIbzx/?utm_medium=share_sheet @andisheejtemaeyemam
🔰 مردم پایه بودن،‌ درگیری با رأس استکبار و توجه به میراث تاریخی نهضت های شیعی از ویژگی های اندیشه مقاومت حضرت امام (ره) است. ▫️ حجت الاسلام و المسلمین احمد رهدار در نشست تبیین نظریه مقاومت امام خمینی (ره) بعد از اشاره به عدم مساله بودن بحث مقاومت در زمان حضرت امام و ضرورت نگاه منظومه ای به تمام آثار ایشان برای فهم نظر امام در این باب و همچنین کافی ندانستن تألیفات و تحقیقات در این زمینه،‌ ابراز کردند: ▫️ اگر چه صورت بندی نظریه مقاومت در نگاه حضرت امام نیازمند تحقیق و پژوهش مفصل است ولی قدر متیقین ویژگی های این نظریه مردم پایه بودن آن در باب اصلاح جامعه (در مقابل اصلاح جامعه از طریق اصلاح ساختار حاکمیت) و قرار دادن آمریکا به عنوان رأس استکبار جهانی به عنوان غیر و دیگری گفتمان مقاومت است. ▫️ تحلیل بافت مند و شبکه ای نسبت به نهضت های مقاومتی ویژگی سوم این نگاه است. حضرت امام با توجه به تاریخ تکون و تحول مقاومت سعی در درس آموزی از آنها داشت و ثمره چنین نگرشی توجه امام به سه مؤلفه است: 1. احتراز از عمومی شدن اختلاف علما 2. توجه دادن مردم به ظرفیت درونی و عنصر استقلال بر عکس جریان مشروطه (پناهندگی بازاریان به سفارت انگلیس) 3. توجه به آگاهی دادن به مردم به جای مبارزه مسلحانه. 🔹 دوره معرفتی اندیشه اجتماعی امام خمینی (ره) @andisheejtemaeyemam
بسم الله الرحمن الرحیم 🏴 کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال و الاکرام 🏴 ▪️ارتحال عالم مجاهد حضرت حجه الاسلام و المسلمین حاج شیخ حسین اسدپور (ره) ضایعه ای سنگین و اندوهی بزرگ بر قلب های ما برجای گذاشت. انبوه پیام ها و اظهار لطف و محبت بزرگان، دوستان و آشنایان و خیل عظیم شاگردان آن رحیل عزیز، باعث تسلا و تسکین دل های بازماندگان گردید. امید آن داریم خداوند متعال ایشان را به پاس مجاهدتهای علمی و تبلیغی در راستای ترویج مکتب آل الله مورد رحمت واسعه خویش قرار دهد. ▪️مراتب سپاس و قدردانی خود را از تمام عزیزانی که در مراسم تشییع و خاکسپاری و نیز مراسم بزرگداشت ایشان حضور یافتند اعلام می داریم و همچنین از تمام بزرگوارانی که با تماس تلفنی و ارسال پیام در رسانه های مجازی مراتب همدردی و تسلیت خویش را اعلام نمودند کمال تشکر داریم. ▪️ایزد منان را بابت این محبت ها و اظهار لطف ها شاکریم و صحت و سلامتی و عمر پر برکت برای یکایک عزیزان از بارگاه ربوبی خواستاریم. 🔸 امین اسدپور و سایر بازماندگان آن مرحوم
📸 | روز پنجم 🔰 مقاومت از منظر امام خمینی (ره) 🔸حجت الاسلام احمد رهدار 🔰 سیر تطور اندیشه اجتماعی امام خمینی (ره) 🔸حجت الاسلام امین اسدپور 🔹به منظور مشاهده تصاویر به آدرس زیر مراجعه فرمائید 👇 https://www.instagram.com/p/CTQNGgPoXMq/?utm_medium=share_sheet @andisheejtemaeyemam
🔰 حجت الاسلام اسدپور در این جلسه به بیان یکی از مؤثرترین مؤلفه های ممیّز فقهی امام که همان بحث خطابات قانونیه است پرداختند. در بیان حضرت امام خطابات شرعی نوعا‌ً و غالباً ‌از جنس خطابات قانونیه هستند. ▫️فارق اصلی خطاب قانونی و شخصی در این است که در نگاه قانونی به احکام شرعی، شارع به عنوان یک قانونگذار لحاظ می شود که ابتدا بر اساس مصالح و مفاسد واقعیه حکمی را جعل می کند و سپس برای اینکه حکم، شرایط اجرا را پیدا کند آن را مقیّد به قیود یا مختصات و تبصره هایی می کند در حالی که در خطاب شخصی نوع نگاه به شارع مانند یک مولای عرفی است که شخص خاصی را در موقعیت خاص مورد خطاب قرار داده است. ▫️تولید نظریه خطابات قانونیه در نگرش فقهی امام ثمره تغییر رویکرد فردی به رویکرد اجتماعی است. در این نوع نگاه به فقه، کارکردهای عقلایی و اجتماعی احکام و مسأله ثابتات و متغیرات در کانون توجه قرار می گیرد. ▫️البته نوع نگاه اجتماعی به فقه خود در یک دستگاه مفهومی خاص تولید شده که سعی می کند میان فقه اکبر (عرفان) و فقه اوسط (اخلاق) و فقه اصغر (شریعت) یک رابطه طولی لحاظ کند که ثمره آن دیدن فقه به عنوان تئوری واقعی اداره انسان است. ▫️اما نهایتاً‌ اثر بحث خطاب را می توان در حوزه های مختلف رسیدگی کرد که یکی از آنها شرطیت قدرت برای تکلیف است که در نگاه سنتی در صورت عدم قدرت و یا شک در قدرت،‌ حکم برای فرد فعلیّت ندارد (اصالة‌البرائة) اما در نگاه امام در شک در قدرت به خاطر شرطیت آن در امتثال، احتیاط جاری می شود. 🔹 @andisheejtemaeyemam
🔰 دین منبعث از عدالت به سمت عدالت و با محتوای عادلانه است ▫️حجت الاسلام احمد مبلغی ابتدا از ضرورت کار روشمند در باب تولید نظریه عدالت سخن گفتند و در اعتقاد ایشان عدالت در فقه می توانست نقطه شروع خوبی برای این نظریه پردازی باشد. ایشان در ادامه عدالت تشریعی و عدالت تطبیقی را مطرح کردند و برای هر قسم اقسامی را تبیین نمودند. ▫️عدالت تشریعی که نظر به عدالت در فضای ثبوت شریعت است در نگاه بدوی به دو قسم عدالت مقصدی و عدالت تأملی تقسیم می شود. در نگاه مقصدی، شریعت بر ‌پایه و معطوف بر عدالت شکل گرفته است، اما در نگاه تأملی عدالت به عنوان جزئی از محتوای دینی مورد توجه است. ▫️از آن جهت که این دو قسم هر کدام به بخشی از دین اشاره می کنند باید قسم سومی را در نظر گرفت که عدالت مقصدی-تأملی است یعنی در شریعت، عدالت هم به عنوان محتوا و هم به عنوان مقصد دیده شده است. ▫️عدالت تطبیقی که به معنای منطبق کردن است در دو قسم تطبیق تفریعی و تطبیق بر قضایای خارجی صورت بندی می شود. در فرض نخست این مجتهد است که باید محتوای مورد اشاره به عدالت در متن را تفریع کند اما در فرض دوم محتوای عادلانه مفروغ عنه است و اجتهاد نیز کشف همان محتوا است و تنها باید عادلانه آن را در مصادیق خارجی اجرا کرد. ▫️در نهایت باید گفت دین دارای ظرایف و دقایقی بسیاری است که به جهت تاثیر پیش فرض های عقلی در فهم باید این پیش فرض ها را تبیین نمود و چهارچوب منظمی را سامان داد تا در شناخت ظرایفی مانند عدل گرفتار تغییر رأی نشد. 🔹دوره معرفتی اندیشه اجتماعی امام خمینی (ره) @andisheejtemaeyemam
📸 | روز ششم 🔰 عدالت از منظر فقه و شریعت 🔸حجت الاسلام احمد مبلغی 🔰 سیر تطور اندیشه اجتماعی امام خمینی (ره) 🔸حجت الاسلام امین اسدپور 🔹 دوره معرفتی اندیشه اجتماعی امام خمینی (ره) @andisheejtemaeyemam