eitaa logo
مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
873 دنبال‌کننده
326 عکس
83 ویدیو
13 فایل
🔰 مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی ارتباط با ادمین @Seyedahari 🔸لینک کانال @m_zoha
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم 🏴 کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال و الاکرام 🏴 ▪️ارتحال عالم مجاهد حضرت حجه الاسلام و المسلمین حاج شیخ حسین اسدپور (ره) ضایعه ای سنگین و اندوهی بزرگ بر قلب های ما برجای گذاشت. انبوه پیام ها و اظهار لطف و محبت بزرگان، دوستان و آشنایان و خیل عظیم شاگردان آن رحیل عزیز، باعث تسلا و تسکین دل های بازماندگان گردید. امید آن داریم خداوند متعال ایشان را به پاس مجاهدتهای علمی و تبلیغی در راستای ترویج مکتب آل الله مورد رحمت واسعه خویش قرار دهد. ▪️مراتب سپاس و قدردانی خود را از تمام عزیزانی که در مراسم تشییع و خاکسپاری و نیز مراسم بزرگداشت ایشان حضور یافتند اعلام می داریم و همچنین از تمام بزرگوارانی که با تماس تلفنی و ارسال پیام در رسانه های مجازی مراتب همدردی و تسلیت خویش را اعلام نمودند کمال تشکر داریم. ▪️ایزد منان را بابت این محبت ها و اظهار لطف ها شاکریم و صحت و سلامتی و عمر پر برکت برای یکایک عزیزان از بارگاه ربوبی خواستاریم. 🔸 امین اسدپور و سایر بازماندگان آن مرحوم
📸 | روز پنجم 🔰 مقاومت از منظر امام خمینی (ره) 🔸حجت الاسلام احمد رهدار 🔰 سیر تطور اندیشه اجتماعی امام خمینی (ره) 🔸حجت الاسلام امین اسدپور 🔹به منظور مشاهده تصاویر به آدرس زیر مراجعه فرمائید 👇 https://www.instagram.com/p/CTQNGgPoXMq/?utm_medium=share_sheet @andisheejtemaeyemam
🔰 حجت الاسلام اسدپور در این جلسه به بیان یکی از مؤثرترین مؤلفه های ممیّز فقهی امام که همان بحث خطابات قانونیه است پرداختند. در بیان حضرت امام خطابات شرعی نوعا‌ً و غالباً ‌از جنس خطابات قانونیه هستند. ▫️فارق اصلی خطاب قانونی و شخصی در این است که در نگاه قانونی به احکام شرعی، شارع به عنوان یک قانونگذار لحاظ می شود که ابتدا بر اساس مصالح و مفاسد واقعیه حکمی را جعل می کند و سپس برای اینکه حکم، شرایط اجرا را پیدا کند آن را مقیّد به قیود یا مختصات و تبصره هایی می کند در حالی که در خطاب شخصی نوع نگاه به شارع مانند یک مولای عرفی است که شخص خاصی را در موقعیت خاص مورد خطاب قرار داده است. ▫️تولید نظریه خطابات قانونیه در نگرش فقهی امام ثمره تغییر رویکرد فردی به رویکرد اجتماعی است. در این نوع نگاه به فقه، کارکردهای عقلایی و اجتماعی احکام و مسأله ثابتات و متغیرات در کانون توجه قرار می گیرد. ▫️البته نوع نگاه اجتماعی به فقه خود در یک دستگاه مفهومی خاص تولید شده که سعی می کند میان فقه اکبر (عرفان) و فقه اوسط (اخلاق) و فقه اصغر (شریعت) یک رابطه طولی لحاظ کند که ثمره آن دیدن فقه به عنوان تئوری واقعی اداره انسان است. ▫️اما نهایتاً‌ اثر بحث خطاب را می توان در حوزه های مختلف رسیدگی کرد که یکی از آنها شرطیت قدرت برای تکلیف است که در نگاه سنتی در صورت عدم قدرت و یا شک در قدرت،‌ حکم برای فرد فعلیّت ندارد (اصالة‌البرائة) اما در نگاه امام در شک در قدرت به خاطر شرطیت آن در امتثال، احتیاط جاری می شود. 🔹 @andisheejtemaeyemam
🔰 دین منبعث از عدالت به سمت عدالت و با محتوای عادلانه است ▫️حجت الاسلام احمد مبلغی ابتدا از ضرورت کار روشمند در باب تولید نظریه عدالت سخن گفتند و در اعتقاد ایشان عدالت در فقه می توانست نقطه شروع خوبی برای این نظریه پردازی باشد. ایشان در ادامه عدالت تشریعی و عدالت تطبیقی را مطرح کردند و برای هر قسم اقسامی را تبیین نمودند. ▫️عدالت تشریعی که نظر به عدالت در فضای ثبوت شریعت است در نگاه بدوی به دو قسم عدالت مقصدی و عدالت تأملی تقسیم می شود. در نگاه مقصدی، شریعت بر ‌پایه و معطوف بر عدالت شکل گرفته است، اما در نگاه تأملی عدالت به عنوان جزئی از محتوای دینی مورد توجه است. ▫️از آن جهت که این دو قسم هر کدام به بخشی از دین اشاره می کنند باید قسم سومی را در نظر گرفت که عدالت مقصدی-تأملی است یعنی در شریعت، عدالت هم به عنوان محتوا و هم به عنوان مقصد دیده شده است. ▫️عدالت تطبیقی که به معنای منطبق کردن است در دو قسم تطبیق تفریعی و تطبیق بر قضایای خارجی صورت بندی می شود. در فرض نخست این مجتهد است که باید محتوای مورد اشاره به عدالت در متن را تفریع کند اما در فرض دوم محتوای عادلانه مفروغ عنه است و اجتهاد نیز کشف همان محتوا است و تنها باید عادلانه آن را در مصادیق خارجی اجرا کرد. ▫️در نهایت باید گفت دین دارای ظرایف و دقایقی بسیاری است که به جهت تاثیر پیش فرض های عقلی در فهم باید این پیش فرض ها را تبیین نمود و چهارچوب منظمی را سامان داد تا در شناخت ظرایفی مانند عدل گرفتار تغییر رأی نشد. 🔹دوره معرفتی اندیشه اجتماعی امام خمینی (ره) @andisheejtemaeyemam
📸 | روز ششم 🔰 عدالت از منظر فقه و شریعت 🔸حجت الاسلام احمد مبلغی 🔰 سیر تطور اندیشه اجتماعی امام خمینی (ره) 🔸حجت الاسلام امین اسدپور 🔹 دوره معرفتی اندیشه اجتماعی امام خمینی (ره) @andisheejtemaeyemam
🔰 حجت الاسلام امین اسدپور در جلسه نخست از روز پایانی دوره به بررسی حیات امام خمینی (ره) در دهه 30 و نقش آن درتطور اندیشه اجتماعی ایشان پرداختند و شاخصه این دهه را تلاش امام برای صورت بندی رویکرد اجتماعی در فقه و تمهید روشی آن در اصول فقه دانستند. ▫️چهارچوب روشی امام خمینی (ره) در فهم دین را می توان با اشاره به دو مولفه خطابات قانونیه و حکومت و ورود به صورت نسبتاً‌ مشخصی تبیین نمود. ▫️حضرت امام (ره) بعد از تشبیه دین به قانون و تبیین دو مرتبه انشائی و فعلی در احکام دینی، با وجود اینکه قدرت را از شرایط فعلیت حکم بیرون می برند ولی به اقتضای حکم عقل در فضای امتثال و بر اساس اصالة الاحتیاط، کسب قدرت را حتی در شرایط شک در تکلیف لازم می دانند. دهه 40 در اندیشه اجتماعی امام تبلور این نوع نگاه است. ▫️اما سوال اصلی زمانی تولید می شود که امام خمینی (ره) حتی با وجود علم به عدم قدرت،‌ حکم به انقلاب می کند و این نوع نگاه در فضایی که روحانیت سنتی حکم به تقیه می دهد و جمهوری اسلامی در عصر مدرن را به حکومت کلیسای کاتولیک در قرون وسطی تشبیه می کند، برای بسیاری از شاگردان امام این سوال را به وجود می آورد که نسبت انقلاب و تقیه چیست؟ ▫️حضرت امام (ره) بعد از این استفتاء و با استناد به قیام عاشورا به این نکته اشاره می کنند که اگر ارکان رکین اسلام به خطر بیفتد، تقیه حرام است ولو بلغ ما بلغ. ایشان اولین فقیهی است که بر اساس نهضت اباعبدالله (ع) فتوا داده اند چرا که پیش از ایشان این قیام را سرّی از اسرار الهی و یا خصائصی برای شخصیت امام سوم می دانستند.
🔰حجت الاسلام اسدپور با ادامه مباحث خود در روز پایانی دوره اندیشه اجتماعی امام خمینی (ره)، به تبیین جایگاه حکومت و ورود در چهارچوب روشی فقاهت اجتماعی مرحوم امام (ره) پرداختند. ▫️یکی از علل پیروزی جریان اخباری گری بر جریان اصولی، افراط گرایی اصولیان در دو مکتب حله و جبل عامل بود، به طوری که کثیراً‌ دیده می شد فقهای این دو مکتب پیش از بررسی آیات و روایات بر اساس اصول عملیه حکم داده اند. اما با شکل گیری دوباره جریان اصولی توسط وحید بهبانی، صورت بندی یک اصول عقلایی و معتدل در دستور کار قرار گرفت که یکی از پرسش های اساسی آن نسبت احکام بود. ▫️مرحوم شیخ انصاری با طرح یک سوال در باب تعادل و تراجیح صناعت اصولی آن را سامان داد و صورت چهارگانه تخصیص، تقیید، حکومت و ورود را در فضایی اثباتی بین ادله ای که تعارض بدوی دارند مطرح کرد. ▫️امام خمینی (ره) با وجود پذیرش اندیشه شیخ در فضای ادله،‌ این مطلب را یک پله ارتقاء داد و آن را در فضای جعل حکم مطرح کرد. سوال امام این بود که شارع در هنگام جعل احکام چه نسبتی میان آنها تصویر کرده است؟ به اعتقاد ایشان احکام در مقام جعل نیز یک تقدم و تاخر رتبی دارند. حضرت امام (ره) در اثر این تفکر به سراغ نظامات معرفتی می روند. ▫️از ثمرات شکل گیری نظامات معرفتی در متن دین می توان به کنش های امام خمینی (ره) در دهه 60 اشاره کرد. به طور مثال در نزاع بین مجلس و شورای نگهبان درباره قانون کار،‌ ایشان حق را به مجلس می دهند در حالیکه طبق نگاه فردی به فقه که بر شورای نگهبان حاکم بود نظر مجلس خلاف احکام اسلامی بود. کنش امام در اینجا ناشی از این مسأله است که احکام اجتماعی بر احکام فردی حکومت می کنند و مصالح عموم حاکم است. 🔹 دوره معرفتی اندیشه اجتماعی امام خمینی (ره) @andisheejtemaeyemam
🔰 حجت اسلام اسدپور مباحث خود را در نشست سیر تطور اندیشه اجتماعی امام خمینی (ره) با این عرایض به پایان رساندند: ▫️ده سال پایانی حیات امام خمینی (ره) که در دوران پیروزی انقلاب اسلامی رقم خورده است ، ظرفی برای تطبیق چهارچوب فقاهتی پویای ایشان است. حضرت امام (ره) با فعال کردن ظرفیت های فقاهتی شیعه در این ده سال سعی می کنند چالش هایی که جمهوری اسلامی با آن مواجه می شوند را مدیریت کنند. ▫️یکی از شاخصه های تفکری حضرت امام (ره) توجه به رابطه نظریه و اجرا است. اگر چه به جهت اهمیت پایگاه معرفتی، توجه امام بیشتر به سمت نظریه جلب شده است ولی اثر این نسبت سنجی را می توان در اندیشه شاگردانی چون حضرت آقا و شهید بهشتی به نظاره نشست که همواره دغدغه امتداد نظریه تا مقام اجرا را در سر داشته و دارند. ▫️فقه امام خمینی (ره) نماد فقه اجتماعی است و این معنا را می توان با مقایسه رویکرد امام در مصادیق عینی مشترک با فقه نجف مجسم نمود. از آن جمله می توان به تفاوت کنشی امام و آیت الله سیستانی در مساله جهاد اشاره کرد. آیت الله سیساتی در مسأله مبارزه با داعش، در گام نخست حکم جهاد می دهند که در اثر آن تعداد اندکی از افراد به میدان مبارزه عازم شدند. در حالی که حضرت امام (ره) هرگز حکم جهاد ندادند بلکه با توجه به جامعه ایران و آمادگی قاطبه مردم برای دفاع از وطن، تنها از مردم درخواست کردند تا در میدان نبرد حاضر شوند. این درخواست امام باعث گسیل جمعیت به سمت شهرهای جنگی شد و این همان تفاوت فقه اجتماعی و سیاسی در میان مکتب نجف و قم است. @andisheejtemaeyemam
📸 | روز هفتم 🔰 سیر تطور اندیشه اجتماعی امام خمینی (ره) 🔸حجت الاسلام امین اسدپور 🔹 دوره معرفتی اندیشه اجتماعی امام خمینی (ره) @andisheejtemaeyemam
🔰 دروس آزاد سال تحصیلی ۱۴۰۰_۱۴۰۱ استاد امین اسدپور 📌 شروع از ۱۷ شهریور 💢 برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت صوت جلسات به آدرس @DOA1400 مراجعه فرمائید.
بسمه تعالی مراسم چهلمین روز درگذشت عالم مجاهد استاد فرزانه حجت الاسلام و المسلمین حاج حسین اسدپور (طاب ثراه) روز پنجشنبه ۱۴۰۰/۷/۸ ساعت ۱۵ الی ۱۶:۳۰ در مسجد الغدیر واقع در بلوار الغدیر (بالاتر از میدان ارتش) برگزار می گردد.
🔈سخنرانی ♦️با موضوع 🔸در نگاه کلامی و فلسفی شیعه برای پیامبر اسلام جایگاه ویژه ای چون «اول ما خلق الله نوری و... وجود دارد اما در مورد سیره پیامبر اکرم بسیار غفلت شده و از این جهت در معرض اتهام نسبت به اهل سنت قرار گرفته ایم. 🔸یکی از ظرفیت های شناخت سیره پیامبر اکرم، توجه به مسئله وحدت در امت اسلامی است که در بیانات امام خمینی و مقام معظم رهبری تبلور دارد. آن ها وحدت امت اسلامی را بر اساس اشتراکات توحیدی و قرانی و حتی فقهی تفسیر کرده و معتقدند وحدت امت اسلامی عمق راهبردی و استراتژی است و تاکتیک موقعیتی نیست. به عبارت دیگر در کنار رسمیت دادن به افتراق مکتبی بین شیعه و سنی، وحدت بر اساس اشتراکات مذهبی یک امر همیشگی و اصولی است. 🔸در مقابل، امسال در کنفرانس تقریب تربیون رسمی جمهوری اسلامی در اختیار جریاناتی قرار داده شده است که اعتقادی به وحدت نداشته و اتحاد با اهل سنت را نیز در حد رعایت ادب می داند و معتقد است تمام وجوه افتراق باید رعایت شود اما با احترام و ادب. 🔸در این بیان عمق استراتژی وحدت وجود ندارد و حتی حیث تاکتیکی وحدت نیز دیده نشده است. 1400/08/01 🌐 برای مطالعه متن کامل و دریافت صوت جلسه به آدرس زیر مراجعه فرمائید👇🏻 www.aminasadpour.ir @m_zoha
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 وحدت مسلمانان تاکتیکی نیست بلکه یک امر اصولی است. 🔻بخشی از سخنرانی مقام معظم رهبری در ۲ آبان ۱۴۰۰: و اتحاد مسلمانها یک امر تاکتیکی نیست که بعضی خیال کنند حالا به خاطر شرائط خاصی ما بایستی باهمدیگر متحد باشیم، نه یک امر اصولی است. هم‌افزایی مسلمانها لازم است؛ اگر مسلمانها متحد باشند هم‌افزایی میکنند، همه‌شان قوی میشوند. اتحاد مسلمانان یک فریضه‌ی قطعی قرآنی است. @m_zoha
🔰 مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی برگزار می کند: گفت و گویی مجازی به مناسبت چهلمین سالگرد علامه طباطبایی با محوریت 🔅 «الگوی امتداد حکمت در آثار علامه طباطبایی» 🕐 دوشنبه ۱۴۰۰/۸/۲۴ ساعت ۱۳ 🌐 از طریق پخش زنده اینستاگرام و ایتا به آدرس @m_zoha. همچنین از صفحه @a_asadpour در اینستاگرام.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی به مناسبت چهلمین سالگرد علامه طباطبائی، نشستی را با موضوع «الگوی امتداد حکمت در آثار علامه طباطبائی» برگزار کرده است. این نشست در تاریخ 24 آبان 1400 و در بستر فضای مجازی، توسط استاد امین اسدپور ارائه گردیده است. ▫️یکی از نیازهای مهم امروز ما بحث امتداد حکمت است. امتداد حکمت یعنی مبانی و روش فلسفی را در متن زندگی انسان خاکی امتداد دهیم تا به سطحی از عقلانیت رسیده و بتوانیم مسائل انسان را حل کنیم. ▫️امتداد حکمت هم از بعد عقلی هم از بعد عقلایی ضروری است. از بعد عقلی ضروری است چون به ضرورت ازلیه،(هستی هستی است ) و این در تمام ابعاد و مراتب جریان دارد حتی در زندگی دنیوی انسان. از بعد عقلایی ضروری است چون ما هم با ساحت تمدنی غرب روبرو هستیم که باید فلسفه خودمان را در برابر آنها ارزیابی کنیم. هم از این لحاظ که رویکرد معرفتی نسبت به مسائل از غرب آمده، فعالیم یا منفعل؟ و هم اینکه بر فرض نبود غرب، دستگاه حکمی ما مثل تمدن قرن ۳ تا ۶ ظرفیت جامعه سازی دارد یا نه؟ و حتی بر فرض چشم‌پوشی از تمدن و جامعه سازی، آیا خود فرد نیاز به حکمت دارد تا هدف و آرمان خود را بشناسد؟ 🌐 www.aminasadpour.ir 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🍁 دوره پائیزه مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی 🔰 تکلیف دوسویه تبلیغ 🕐 زمان برگزاری دوره ۲۴ و ۲۵ آذرماه. ♨️ مهلت ثبت نام تا ۲۳ آذرماه. 🔅برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به آیدی @ad_zoha مراجعه فرمائید. 🔸 مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰معرفی دوره تکلیف دوسویه تبلیغ 🔅درس گفتار 🔸مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰معرفی دوره تکلیف دوسویه تبلیغ 🔅اقتراح (گفت و گوی چند جانبه) 🔸مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰معرفی دوره تکلیف دوسویه تبلیغ اصلاحیه: تعامل دو سویه اجتهاد و تبلیغ با تاکید بر نظر و عمل در قالب نشستی دو سویه؛ گفتگویی دو سویه در حال برگزاری است. در اطلاع رسانی قبلی این نشست به اشتباه در قالب مناظره اعلام شده بود. که بابت اشتباه پیش آمده از اساتید گرامی حاضر در نشست و شما مخاطبان گرامی عذرخواهیم. 🔸مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha