eitaa logo
معادشناسی
2.2هزار دنبال‌کننده
794 عکس
201 ویدیو
28 فایل
شرح مختصر بر کتاب شریف معادشناسی مرحوم علامه آیت الله حسینی طهرانی قدس سره ✍صوت جلسات معادشناسی به مرور در کانال بارگزاری میشود.(حدود۱۰۰جلسه)
مشاهده در ایتا
دانلود
▫️امام عسکری علیه السلام از رسول خدا صلی الله علیه وآله نقل می فرمایند: وَ أَمَّا نَفَثَاتُهُ: فَأَنْ يَرَى أَحَدُكُمْ أَنَّ شَيْئاً بَعْدَ الْقُرْآنِ أَشْفَى لَهُ مِنْ ذِكْرِنَا أَهْلَ الْبَيْتِ وَ مِنَ الصَّلَاةِ عَلَيْنَا، فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَعَلَ ذِكْرَنَا أَهْلَ الْبَيْتِ شِفَاءً لِلصُّدُورِ، وَ جَعَلَ الصَّلَوَاتِ عَلَيْنَا مَاحِيَةً لِلْأَوْزَارِ وَ الذُّنُوبِ، وَ..‌‏.. 💬 جادوی شیطان این است که یکی از شما چنین گمان کند که بعد از قرآن چیزی شفابخش تر از یاد ما و صلوات بر ما اهلبیت وجود دارد! 🌹 و یقینا خداوند یادِ ما اهلبیت را شفای سینه ها قرار داده و صلوات بر ما را محو کننده گناهان و پاک کننده عیبها و مضاعف کننده ثوابها قرار داده. 📚تفسیر امام عسکری علیه السلام، ص۵۸۵. @maadsenasii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▪️فلسفۀ خلقت شیطان▪️ علامه آیةالله حاج سیدمحمدحسین حسینی طهرانی قدّس الله نفسه: 🔹اصلِ خلقت شیطان از روی مصلحت بود؛ و گرنه خدا نمی آفرید. 🔸شیطان حکم بازرس دارد و نمی گذارد اَشخاصِ آلوده و مبتلا به غلّ و غشِّ عالم طبیعت و نفوس امّاره، در حرم خداوند قدم گذارند. ❗️شیطان سبب هبوطِ آدم بدین عالم شد؛ قبل از آن همه در بهشت بودند ولی بهشت عالم ذرّ که فقط بهشت استعداد و قابلیّت بود و انسان همانند فرشتگان و حوریان قابلِ ترقّی و تکامل نبود. 🔹گرچه او خودش حجاب است و پیوسته منفور و ملعون زیرا لازمۀ چنین حجابی که پیوسته موجب بُعد و دوری شود چنین است؛ ‼️ولیکن اصلِ مصلحت آفرینش شیطان را از نظر نباید دور داشت و شیطان را موجودی مستقلّ و جدا از حکومتِ حضرتِ حقّ دانست که این توهّم عینِ شرک است و ضعفِ دستگاه ربوبی را می رساند. 📚«معادشناسی» ج ۱۰ منتخبی از ص ۲۳۵ و ۲۳۶ @maadshenasii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹هیچ موجودی مانند مرگ نیست. 🔸با آنکه تمام افراد بشر مرگِ برادران و خواهران و پدران و مادران و فرزندان و اَرحام و دوستان خود را در مقابل چشمان خود به رای العین می بینند که چگونه تمام زحمات و رنج هایی که برای دنیا کشیده اند برای آنها کوچکترین اثری نگذاشته و همه را از دست داده و خود تنها به درون خاک خُفته اند. 🔺در عین حال اینها هم در اعمال و کردار مثل آنها عمل کرده و سپس مانند آنها به همان دیار رهسپار خواهند شد؛ ولی مثل آنکه خداوند مرگ را برای اینها ننوشته ، و فقط مرگ برای همان افرادی بوده است که مُرده اند. ❗️برای زندگان گویی مرگ نیست. و آنها هم که مرده اند در زندگی خود خیالِ همین فرضیه را می نمودند. ♻️این(مرگ) یقینی است که به شکّ بسیار شبیه است؛ به اندازه ای شبیه است که گویی اصلاََ در عالَم، مرگِ یقینی واقع نشده درحالیکه چنین نیست و مطلب صد در صد بعکس است؛ و در مثل گویند: 🐫این شتری است که در آستانه هر خانه خواهد خوابید. @maadshenasii
🌹فرق قبض روح مومن و کافر🌹 🔹وقتی عزرائیل برای قبض روحِ بنده مومن می آید و او را به علت اُنس با فرزندان و بستگان و اَرحام و متعلّقات، در حرکت به آن عالم سنگین می بیند و مومن در پذیرش قدری تاَنّی(مکث) و تامّل دارد، آن ملک مقرّب نزد پروردگار ربّ وَدود بر می گردد و علّت تاَنّی مردِ مومن را عرض می کند، خطاب میرسد بر کف دستت بنویس "بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ" و نشانش بده. 🔸عزرائیل بر کف دست راست خود مینویسد بسم الله الرحمن الرحیم و آن را به مومن نشان میدهد 🌿که ناگاه مومن خود را در عالم دیگر در بحبوحات بهشت(اوج نعمت های بهشتی) می بیند، و کیفیت و (سکرات) مرگ خود را اِدراک نمیکند. این حال مومن است. 😱اما پناه به خدا از سکرات کافر؛ 🔺یک عمر در جهت مخالف باعالم حیات گام برداشته 🔺و برای زخارف و زینتهای دنیا عُمر خود را تباه کرده 🔺برای جاه و اعتبار، ساعات ودقایق هستی خود را سپری نموده، 🔺پروردگار رحیم ومهربان خود را در بوته نسیان سپرده 🔺و بادشمنان خدا گرایش و نقد عمر را باخته ◾️در این حال هر یک از این تعلّقات مثل زنجیری آهنین که دل او را به خود بسته اند ؛ او را به سوی خود میکشند، ◾️هزاران تعلّق با هزاران زنجیر ؛ کجا میتواند به آسانی کوچ کند؟ اگر تمام ذرّات و سلول های بدنش را ریش ریش کنند باز حاضر نمیشود با اختیار برود، اینجاست که خطاب میرسد: خُذُوهُ فَغُلُّوهُ. ثُمَّ الجَحیمَ صَلُّوهُ (او را بگیرید و به غل و زنجیر بکشید و در آتش بیَندازید) او را به عالم تاریک و غربت می برند. @maadshenasii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❗️توبه وایمان در آن لحظه قبول نمیشود... 🔺انسان در تمام طول مدّت عمر خود، اختیار دارد ایمان بیاورد یا نیاورد، اعمال صالحه انجام دهد یا ندهد، درجاتی را طیّ کند و به سوی فعلیّت نیکو و بهشت گام بردارد یا در دَرَکات جهل خود را محبوس(زندانی) و در غرائز وصفات بهیمیّه متوقّف و در جهنّم مخلّد بماند. 🔹ولی در ساعات آخر عمر که در سکرات مرگ غوطه می خورد، و در آن وقت که پرده از جلوی چشمان او برداشته شده و حقائق را با دیدگان ملکوتی خود میفهمد؛ اختیار از انسان سلب شده و دیگر ایمان او به خدا و پیامبران و روز پاداش، مفید نخواهد بود. 😔چون ایمان اضطراری است و از تحت اختیار خارج ، و توبه و بازگشت به سوی خدا نیز قابل قبول نیست. @maadshenasii
❗️ایستگاه آخر❗️ 🌹بهشت، اِنتهای سفرِ آنانی است كه از فرامینِ الهی سرکشی نکرده و از توجه به زينت های دنیا رو گردانده اند و به اصلاح نفس خود مشغول شده‏ اند و ازدیگران سبقت گرفته‏ اند، 🔥آتش نهایتِ سِیر کسانی است که تنها به این دنیا دل بسته اند و مقصّرند. @maadshenasii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا