eitaa logo
هم‌نشینی ماهانه شاعران اصفهان
111 دنبال‌کننده
53 عکس
12 ویدیو
0 فایل
ادمین: @mkhadem222
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از حوزه هنری اصفهان
💠 هنر خدمت 🔹مراسم ادای دین اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه به ♦️شنبه ۵ خرداد / ساعت ۱۷ تا ۱۹ 📍اصفهان/ میدان خواجو / صدا و سیمای مرکز اصفهان/ مزار شهید گمنام 🔰شبکه اطلاع‌رسانی حوزه‌هنری‌ اصفهان ℹ️Instagram.com/artesfahan.ir 🌐www.artesfahan.ir 🍥eitaa.com/art_esfahanble.ir/artesfahan
با سلام دومین جلسه کتابخوانی دوستان سه شنبه این هفته 22 خرداد ماه از ساعت 17 با موضوع مکان حوزه هنری انقلاب اسلامی، عمارت سعدی https://eitaa.com/maahpoet
📝در دومین نشست کتابخوانی ، دوستان ماه به خوانش صفحاتی از کتاب به قلم آقای پرداختند که مبحث را تشریح می‌کرد. ⬅️در ادامه، کارشناس نشست، سرکار خانم فهیمه قائدی، فیزیولوژی ساختمان مغز انسان و ساز و کار تبادل اطلاعات منطقی و عواطف را از نیمکره‌ی چپ و راست، توضیح دادند. مشخص شد فرآیند خیال و آفرینش هنری، امری است که با مداخله‌ی هر دو بخش مغز و داد و ستدی بی‌مرز میان آن دو، صورت می‌گیرد. در همین راستا کارشناس محترم با تأکید بر لزوم شناخت و آگاهی شاعر نسبت به این فرآیند، راه‌کارهایی را برای خودمراقبتی و محافظت از تداومِ خلقِ هنر، ارائه کردند. ✅در پایان، سؤالاتی پیرامون مبحث خیال و جایگاه عقل، وهم، اندیشه و... مطرح شد که با گفتگوی آزاد دوستان و مطرح کردن تجارب و دیدگاه‌هایشان پایان پذیرفت. 🌱جای شما سبز بود. ✒️نگارنده: فاطمه کاظمی 🌙به بپیوندید. https://eitaa.com/maahpoet
سه‌شنبه های ماه ♨️ هم‌نشینی ماهانه شاعران استان اصفهان 📌 دهمین نشست سه شنبه‌های ماه؛ در همسایگی گنبد‌های فیروزه‌ای 🗓 سه‌شنبه 12 تیر ماه 1403، ساعت 17:30 🧑‍🏫با حضور مهمان ویژه: آقای مهدی نظارتی زاده 📚شاعر کتاب های: 1. یادگاری ها با درخت بزرگ می شوند 2.اسب از نطفه می خواهد بدود 🏛 مکان: خیابان استانداری/گذر سعدی/ عمارت تاریخی سعدی،سالن فیروزه 🅿️ پارکینگ در محل تشکیل جلسه جهت خودروهای شخصی موجود می باشد. 🔰شبکه اطلاع‌رسانی حوزه‌هنری‌ اصفهان ℹ️Instagram.com/artesfahan.ir 🌐www.artesfahan.ir 🔘eitaa.com/art_esfahanble.ir/artesfahan 🔰 کانالِ ماه: https://eitaa.com/maahpoet حوزه‌هنری قلب تپنده فرهنگ و هنر نصف‌جهان
با سلام سومین جلسه کتابخوانی دوستان سه شنبه این هفته 19 تیر ماه از ساعت 17:30 موضوع: مکانیزم خیال از منظر عرفانی دوستان توجه داشته باشند که جلسه رأس ساعت اعلام شده با مطالعه و بحث در کتاب آغاز خواهد شد و پس از آن با صحبت های کارشناس جلسه سرکار خانم قائدی ادامه پیدا خواهد کرد. بدیهی است جلسه مطالعاتی رأس ساعت 19:30 به پایان می رسد. مکان حوزه هنری انقلاب اسلامی، عمارت سعدی https://eitaa.com/maahpoet
هدایت شده از حوزه هنری اصفهان
🚩مجلس سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام ◼با سخنرانی حجت الاسلام محسن کریمی ◻باشعرخوانی و اجرای هنرمندان اهل بیت علیهم السلام 📆پنجشنبه 21 تیرماه از نماز ظهر خیابان استانداری، گذر سعدی، حوزه هنری استان اصفهان 💠 حوزه هنری استان اصفهان در مجازی: وبسایت | اینستاگرام | ایتا | بله | .
با سلام خدمت دوستان دوستانی که تمایل به حضور در روضه ی حوزه هنری دارند لطفا تا امشب به آیدی @mkhadem222 اعلام حضور کنند.
📚سومین نشست کتابخوانی در تاریخ نوزدهم تیرماه 1403 در عمارت سعدی برگزار شد. 💠در ابتدا دوستان ماه به خوانش فصل دوم کتاب به قلم با عنوان «خیال و صورت‌های آن» پرداختند. این فصل از کتاب به ستایش «خیال» و عناصر آن در شعر فارسی می‌پردازد. ✅نویسنده معتقد است با وجود نقش مهم «خیال» در شعر، تأکید و اغراق فراوان در خیال‌پردازی باعث بالارفتن کیفیت شعر نخواهد شد بلکه شاعر باید خیال خود را در قامت «کشف» یا «اتفاق» تعریف کرده و تصویری نو بسازد. 🏴در ادامه شاعران همراه با حال و هوای ماه محرم و ایام سوگواری سیدالشهداء (ع) به گفتگوی آزاد پیرامون «مرزهای خیال در شعر آیینی» پرداختند و از تجربه‌های درونی خود سخن گفتند. 🌱جای شما سبز بود. ✒️نگارنده: فاطمه کاظمی 🌙به بپیوندید. 🔰کانال ماه در ایتا: https://eitaa.com/maahpoet
سلام سه‌شنبه های ماه ♨️ هم‌نشینی ماهانه شاعران استان اصفهان 📌 یازدهمین نشست سه شنبه‌های ماه؛ در همسایگی گنبد‌های فیروزه‌ای 🗓 زمان: سه‌شنبه 2 مرداد ماه 1403، ساعت 17:30 🧑‍🏫 با حضور مهمان ویژه: آقای محسن ناصحی 📝 با موضوع : مرز مستندات و روایات تاریخی با ابزار شعر در شعر عاشورایی 🏛 مکان: خیابان استانداری/گذر سعدی/ عمارت تاریخی سعدی،سالن فیروزه 🅿️ پارکینگ در محل تشکیل جلسه جهت خودروهای شخصی موجود می باشد. 🔰شبکه اطلاع‌رسانی حوزه‌هنری‌ اصفهان ℹ️Instagram.com/artesfahan.ir 🌐www.artesfahan.ir 🔘eitaa.com/art_esfahanble.ir/artesfahan 🔰 کانالِ ماه: https://eitaa.com/maahpoet حوزه‌هنری قلب تپنده فرهنگ و هنر نصف‌جهان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
من با آیه ی ما برای انسان دو قلب نیافریدیم در بین الحرمین چکار کنم؟ بخشی از شعر خوانی آقای مهدی نظارتی زاده در جلسه تیر ماه https://eitaa.com/maahpoet
پاسخی بر سوالاتی که در مورد وقایع کربلا مطرح است(1): شفقنا-کربلا منطقه ای است که به دلیل نزدیکی به رودخانه بستر زیرین زمینش را سفره های پهناور آبی تشکیل می دهد .شبهه ای که در این خصوص نسبت به ماجرای کربلا ایجاد میشود،دسترسی به آب با حفر چاه است واینکه چرا امام حسین (ع)و یارانش برای رسیدن به آب چاهی حفر نکردند و یا از خداوند باران نخواستند. به گزارش شفقنا پاسخ هایی که برای این پرسش در نظر گرفته شده است به شرح زیر است: ۱. صحرای کربلا حد فاصل ۷۰ کیلومتری کوفه، در آن موقع محل سکونت نبود و البته بخاطر نزدیکی به شطّ فرات از آبادانی نسبی برخوردار بود، امام حسین علیه السلام با استفاده از فروش یکی از باغات پدر خود در کوفه همان روز دوم محرم بسیاری از زمین های کربلا را خرید و وقف زوار خود قرار داد. ۲. دقیقا از روز هفتم محرم فرمان بسته شدن آب صادر شد و ابن زیاد به عمر سعد دستور داد اگر در خیمه ها چاهی درست کردند فرمان بده عین سی هزار لشگر بر خیمه ها بتازند و چون امام نمی خواستند حرم درگیر جنگ شود از اینکار خودداری کردند، برخی افراد دشمن نیز مدام سرک می کشیدند تا متوجه حفر چاه شوند. اما حضرت اباالفضل و تنی از یاران دلاور امام تا شب دهم که تعداد محافظان شط به چهار هزار نفر رسید مرتبا به نگهبانان شط حمله ور شده و برای خیمه ها آب می آوردند.(الارشاد، ج۲: ۸۸-۹۱/ ابن اعثم کوفی، الفتوح، ج ۵ : ۹۱) ۳. با این حال در میانه روز، آن گاه که تشنگی بر کودکان، زنان و حتی سپاهیان امام فشار شدیدی آورده بود، امام به حضرت عباس(علیه السلام)دستور داد اقدام به حفر چاه نماید؛ چرا که سرزمین کربلا بر کرانه رودی پر آب قرار داشت و احتمال آن می رفت که با کندن چاه به آب دست یابند. حضرت عباس(در حالی که احتمالا دیگران کارزار جنگ را پی می گرفتند) مشغول کندن چاه شد. پس از مدتی کندن زمین، از رسیدن به آب از آن چاه ناامید گردید، از چاه بیرون آمد و در قسمت دیگری از زمین دوباره شروع به حفر چاه نمود، ولی از چاه دوم نیز آبی نجوشید.( ینابیع المودة، ج۲، ص۳۴۰؛ المنتخب، ج۲، ص۴۴۱؛ مقتل ابی مخنف، ص۵۷؛ بطل العلقمی، ج۲، ص۳۵۷) ۴. در روز عاشورا هم گرسنگی فشار می آورد که در روز یازدهم امام سجاد علیه السلام به حضرت زینب می فرمایند «عمه جان رنگت به زردی رفته و ضعیف شده ای، چرا همان سهم اندک غذای خود را نمی خوری؟ که زینب مجلله می فرماید بچه ها با سهم اندکشان سیر نمی شوند و من مال خودم را به ایشان می دهم»؛ اما درد تشنگی چیز دیگری است، این را روزه داران ماه رمضان در تابستان خوب می فهمند برای همین همه مقاتل به تشنگی سپاه حسین علیه السلام اشاره کرده اند. ۵. دوستانی که در مهرماه یا فروردین ماه به کربلا سفر کرده باشند می دانند شب هایش سرد است و روزهایش گرم و مرطوب؛ حال اگر در روز، زره و کلاه خود و تلاش سخت در جنگ و زخم های بسیار بر تن باشد تشنگی فشار سختی به بدن می آورد. این همان بیان علی اکبر سلام الله علیه به پدرش است. ۶. استاد مطهری که در عصر خود منادی مبارزه با مجعولات در قیام عاشورا ست، با تحقیق و تتبع در مدارک مختلف، می فرماید: « مسأله تشنگى اباعبداللَّه و خاندان و اصحابشان مسأله شوخى‏اى نيست. هوا بسيار گرم است (عاشوراى آن وقت ظاهراً در اواخر خرداد بوده؛ هواى عراق زمستانش گرم است، چه رسد به نزديك تابستان آن)، سه روز است كه آب را بر روى اهل بيت پيغمبر بسته‏اند، گو اينكه در شب عاشورا توانستند مقدارى آب به خيمه‏ها بياورند كه حضرت فرمود: آب را بنوشيد و اين آخرين توشه شما خواهد بود. و بعلاوه از نظر طبيعى يك قاعده‏اى است: هر كسى از بدنش خون زياد برود كه بدن كم خون شده و احتياج به خون جديد داشته باشد، تشنه مى‏شود. خداوند متعال بدن را به گونه‏اى ساخته است كه وقتى به چيزى احتياج دارد، فوراً همان احتياج جلوه مى‏كند. افرادى كه زخم برمى‏دارند، مى‏بينيد فوراً تشنگى بر آنها غالب مى‏شود و اين به واسطه رفتن خون از بدنشان است كه چون بدن براى ساختن خون آماده مى‏شود و مى‏خواهد خون جديد بسازد، آب مى‏خواهد. خودِ رفتن خون از بدن، موجب تشنگى است. «يَحولُ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ السَّماءِ الْعَطَشُ» اينقدر تشنگى اباعبداللَّه زياد بود كه وقتى به آسمان نگاه مى‏كرد بالاى سرش را درست نمى‏ديد. اينها شوخى نيست. ولى من هرچه در «مقاتل» گشتم (آن مقدارى كه مى‏توانستم بگردم) تا اين جمله معروفى را كه مى‏گويند اباعبداللَّه به مردم گفت: «اسْقونى شَرْبَةً مِنَ الْماءِ» (يك جرعه آب به من بدهيد) ببينم، نديدم. حسين كسى نبود كه از آن مردم چنين چيزى طلب كند. فقط يك جا دارد كه حضرت در حالىh كه داشت حمله مى‏كرد «وَ هُوَ يَطْلُبُ الْماءَ». قرائن نشان مى‏دهد كه مقصود اين است: در حالى كه داشت به طرف شريعه مى‏رفت (در جستجوى آب بود كه از شريعه بردارد) نه اينكه از مردم طلب آب مى‏كرد.»(مجموعه آثار، حماسه حسینی۱و۲، ج۱۷: ۱۸۷)
۷. اساسا در مورد تاریخ باید به کتاب های تاریخی مراجعه کنیم والا در یک اتاق تاریک به حساب خودمان با عقل کلنجار می رویم…. تمام مقاتل و کتاب های تاریخی معتبر پیشین به مسئله تشنگی سپاه حسین در روز عاشورا اشاره داشته اند.{۱۱}
پاسخی بر سوالاتی که در مورد وقایع کربلا مطرح است (2): چرا امام حسین علیه السلام طلب باران نکرد…؟ پیامبران و امامان معصوم(ع) ملزم بودند که در تمام کارها و زندگی روزمره خود از علم و قدرت عادی استفاده کنند. در برخورد با دوستان، دشمنان، برآوردن نیازهای زندگی و … از علم و توانایی که از طریق عادی به دست آمده، استفاده می کردند و در برخورد با ستمکاران از راه های معمولی استفاده می کردند و دست به اعجاز و کار خارق العاده نمی زدند (مگر در موارد مخصوص و به اذن الهی) که مصلحت دین خداوند و هدایت مردم در آن بود؛ با این که قدرت داشتند به وسیلة اعجاز دشمنان خود را در یک لحظه به کام نیستی ببرند و تمام کارها طبق خواست آن ها در جریان باشد امام باقر(ع) فرمود: “اسم اعظم ۷۳ حرف است.ودر پیش “آصف بن برخیا” یک حرفش بود که با به کار بردن همان یک حرف در یک لحظه تخت بلقیس را آورد، و پیش ما (امامان) ۷۲ حرف از اسم اعظم هست”.(۱) امام حسین(ع) هم با این که مستجاب الدعوه و دارای اسم اعظم الهی بود، و می توانست به اذن الهی همه دشمنان را از این طریق نابود کند، نیز می توانست از زمین چشمه گوارا بجوشاند یا از آسمان باران بباراند (با اذن خدا) و خود و اصحابش را سیراب نماید، ولی این کار را نکرد، چون مشیت الهی بر این نبود که در حادثه کربلا، معجزه جریان یابد و حضرت طبق مشیت الهی عمل کند. ۲) آزمایش یکی از سنت‌های الهی است که در آیات بسیاری بیان شده، که غیر قابل تغییر بوده، در مورد همة‌انسان‌ها از جمله پیامبران و امامان(ع) جاری است. یکی از آزمون‌هایی که خداوند در زندگی مقرّر کرده، سختی و مصیبت و گرسنگی و تشنگی است: «شما را به ترس،‌گرسنگی، کاستی در اموال،‌از دست دادن فرزندان و میوه‌ها می‌آزماییم و صابران را بشارت ده».(۲) کربلا نیز صحنة آزمون الهی است. آزمون حسین و یاران او از یک طرف و دشمنان از طرف دیگر. برای چنین صحنه‌ای باید ابزار آزمایش آماده باشد، که از جملة‌آنها تشنگی بود، حسین و یارانش تا با صبر و شکیبایی در مقابل این مصیبت و آزمون الهی،‌به پاداش عظیم صابران دست یابند و اجر و پاداش مصیبت دیدگاه در راه خدا را دریافت کنند. امیرمؤمنان در یکی از بخش‌های خطبه قاصعه با اشاره به زندگی پیامبران، به همین سنت عام الهی اشاره کرده و می‌فرماید: «اگر خدوند اراده می‌فرمود،‌به هنگام بعثت پیامبران،‌درهای گنج و معدن‌های جواهرات و باغ‌های سرسبز را روی پیامبران می‌گشود، نیز پرندگان آسمان و حیوانات وحشی را همراه آنان به حرکت در می‌آورد، اما اگر این کار را می‌کرد،‌آزمایش از میان می‌رفت و پاداش و عذاب بی‌اثر می‌شد و بر مؤمنان، اجر و پاداشِ امتحان شدگان لازم نمی‌شد و ایمان آورندگان ثواب نیکوکاران را نمی‌یافتند و واژه‌های «ایمان،‌کفر، خوب،‌بد و…» معانی خود را از دست می‌داد».(۳) ۳) اگر بنا باشد ائمه با علم لدنی و علم غیب که از خداوند دریافت می کردند، زندگی کنند و با دیگران برخورد نمایند و نیازهای خود را برآورده کنند، دیگر امامت، مقام با ارزشی محسوب نمی شد و اصولاً نمی توانستند الگوی ما باشند، بلکه امامان با زحمت بسیار و تلاش و کار و … زندگی خود را فراهم می کردند و بر مشکلات چیره می شدند و در این راه مشکلات بسیاری را تحمل می کردند. زندگی آن ها سخت تر و مشکل تر بود و رنج های بی شماری را در راه رسیدن به خدا و زندگی جاودانه تحمل کردند. قانون و سنت الهی این است که هر انسانی در سایه تلاش و تحمل سختی و بردباری به مراتب کمال و قرب الهی نائل شود. هر که در این بزم مقرب تر است جام بلا بیشترش می دهند ۴) مسئله اصلی در روز عاشورا تشنگی نبود تا با رفع آن مشکل حل شود. یاران امام در شب عاشورا از فرات آب آورده، غسل کرده و نوشیده بودند(۴) اما در روز عاشورا سپاه دشمن می‌خواست با قرار دادن آنان در موقعیت کم آبی و تشنگی، آنها را به تسلیم وادارد. اگر امام دعا می‌کرد و باران می‌آمد و آب برای رفع تشنگی پیدا می‌شد، نتیجه قابل توجهی نداشت؛ حداکثر امام و یارانش سیراب می‌شدند و ساعتی بیشتر ایستادگی می‌کردند و چند نفر بیشتر از افراد دشمن را می‌کشتند، ولی بالاخره شهید می‌شدند. مسأله اصلی در آن صحنه، مبارزه با ظلم یا تسلیم شده بود، که یکی به شهادت می‌انجامید و دیگری به ذلت، و بودن یا نبودن آب در آن اثری نداشت . ۵) از طرف دیگر تشنگی در روز عاشور و منع سپاهیان دشمن برای آب‌رسانی به زنان و فرزندان سبب رسوا شدن آنها و آشکار شدن چهرة خشن و غیر انسانی و قساوت آمیز آنان بود.{۲۲}
📸گزارش تصویری "سه‌شنبه های ماه" ♨️ هم‌نشینی ماهانه شاعران استان اصفهان (مرداد) 📌 یازدهمین نشست سه شنبه‌های ماه؛ در همسایگی گنبد‌های فیروزه‌ای 🧑‍🏫با حضور مهمان ویژه: آقای محسن ناصحی 💬محور گفتگو پیرامون : مرز مستندات و روایات تاریخی با ابزار شعر در شعر عاشورایی در حوزه هنری اصفهان برگزار شد https://eitaa.com/maahpoet
♨️ چهارمین جایزه داستان و بازآفرینی ⭕️ با عنوان باحضور: 🔸 ، نشانه شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی 🔸، اسطوره‌شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی ✅ نقد-تحلیل ژیلبر دوران (ساختار منظومه‌های تخیل) ✅ تخیل از منظر گاتسون باشلار (آب، آتش، هوا، زمین) 📅 پنج‌شنبه، ۱۱ مردادماه ۱۴۰۳ 🕰 ساعت ۱۶ 🏛 اصفهان، خیابان استانداری، گذر سعدی، حوزه هنری 📺 پخش زنده این نشست را در آپارات جایزه ببینید: www.aparat.com/dastanvabazafarini 💬 ادمین دبیرخانه در پیام رسان بله: https://ble.ir/dastanvabazafarini_live جایزه ملی داستان و بازآفرینی 🎖 تلگرام | ایتا | بله | اینستاگرام | سایت | آپارات | ادمین
به شدت پیشنهاد میشه برای دوستان شاعر و نویسنده
اطلاع رسانی با سلام به اطلاع دوستان می‌رساند جلسه ی مطالعاتی کتاب روزنه و مباحث پیرامون تخیل سه شنبه هفته آینده مورخ 23مرداد ماه برگزار خواهد شد.
با سلام چهارمین نشست کتابخوانی فردا بیست و سوم مرداد از ساعت 17 تا 19 برگزار خواهد شد. با توجه به جلسه ای که همزمان با این نشست و با موضوع رسانه، اربعین و آینده ای که در پیش است برگزار می‌شود، بر آن شدیم تا از مباحث استاد طاهرزاده در این جلسه بهره‌مند شویم. از آنجا که مباحث استاد از ساعت 17 تا 18 میباشد، پس از اتمام فرمایشات ایشان به اتاق شعر بر می‌گردیم و زمان باقی مانده را به روزنه خوانی و شعر می‌گذرانیم. دوستان برای استفاده ی بهتر از جلسه رأس ساعت تشریف فرما می‌شوند. https://eitaa.com/maahpoet
📚چهارمین نشست کتابخوانی در تاریخ بیست و سوم مردادماه 1403 در عمارت سعدی برگزار شد. 💠در ابتدای جلسه و با توجه به جلسه ای که همزمان با این نشست و با موضوع رسانه، اربعین و آینده ای که در پیش است برگزار می‌شد، از مباحث استاد طاهرزاده در این جلسه بهره‌ بردیم. 💠در ادامه‌ی واکاوی موضوع و نقش آن در خلق هنری، کارشناس نشست سرکار خانم فهیمه قائدی از دیدگاه ، و ، مکانیزم را به صورت اجمالی بررسی کردند. ✅طبق گفته‌ی برخی فلاسفه، شهود دانشی ناخودآگاه است و توسط حواس پنج‌گانه قابل درک نیست. این در حالی است که برخی دیگر معتقدند حواس پنج‌گانه در خدمت خلاقیت است و نسبت طولی با آن دارد. ✅بر اساس نظر برخی از فلاسفه نظیر فارابی و ابن‌سینا، مراقبت از نفس و ورودی‌های حواس پنج‌گانه، امری ضروری برای دریافت شهود و خلق است. ✴️در بخش دوم نشست، دوستان به خوانش بخش از کتاب نوشته‌ی پرداختند. 🔹 «تشبیه» مادر بسیاری از صُوَر خیال است و قابلیت بالایی در تصویرسازی دارد. 🔹بهتر است شاعر به دنبال خلق ترکیب‌های جدید با استفاده از آرایه‌ی تشبیه باشد به نحوی که نوآوری و ایجاد تصویری جدید و کمتر دیده‌شده، موجب وجد خواننده گردد. ⭕ از این نکته نباید غافل شد که وفور اضافه‌های تشبیهی در شعر، باعث تزاحم خیال می‌شود. ✨مطابق معمول سایر نشست‌های ماه، در انتها دوستان به گفتگوی آزاد پرداختند و از تجربه‌های خود در کشف و خلق، سخن گفتند. نگارنده: فاطمه کاظمی 🌙به بپیوندید. 🔰کانال ماه در ایتا: https://eitaa.com/maahpoet