⚜️بسم الله الرحمن الرحیم⚜️
💠پژوهش تذکار
⭕️دیدگاه علامه طباطبایی درباره اعتبار تورات
🔹نظر دانشمندان اسلامی درباره تورات و انجیل کنونی
علامه طباطبایی می نویسد :
دعوت های انجیل آکنده از دعوت به سوی خدای سبحان است . این تعابیر انجیل گرچه به جامعیت جمله زیبای قرآن « اعبدوا الله ربی و ربکم » نیست ، ولی در بر دارنده دعوت به سوی خداوند متعال و اعتراف به ربوبیت پروردگار است واین که زمام تمام امور به دست او است و اعتراف به این که او پروردگار همه مردم است ، و اصلا حتی یک جا دعوت صریح به سوی خود عیسی (ع) را در انجیل نمی توان یافت ، در عین حال که تعبیراتی چون « من و پدرم » یکی هستیم ( انجیل یوحنا ، اصحاح دهم ) در انجیل هست . بنابراین ، بر فرض صحت این تعبیرات ، لازم است آنها را بر این معنا حمل کنیم که « اطاعت من هم چون اطاعت خداست . » چنانکه خداوند در قرآن کریم هم می فرماید « من یطع الرسول فقداطاع الله » ، هرکس از پیامبر اطاعت کند ، اطاعت خدا کرده است.
🔹 در فرضیه ما، ماهیت تحریف اساساً مبتنی بر دو شاخصه اصلی، یعنی ماهیت فرانوشتاری و عدم توسعه معنایی است :
ماهیت فرانوشتاری: ماهیت تورات و انجیل موردنظر قرآن کریم و طبیعتاً مفهوم تحریف شکلگرفته پیرامون آن، ضرورتاً امری نوشتاری نیست؛ بلکه اعم از نوشتاری، شفاهی و حتی گفتمانی است. این در حالی است که در تحلیل آیات مربوطه و تبیین مفهوم تحریف، به نوشتاری بودن بهعنوان پیشفرض این پدیده نگریسته شده است. بهعنوان نمونه، علامه طباطبایی در توضیح این تحریف مینویسند: «باید دید که منظور از تورات چیست و قرآن کریم از این اسم، چه کتابی را درنظر دارد؟ آن کتابی که در میقات در الواحی که قرآن کریم در سوره اعراف داستانش را آورده و به موسی نازل کرد، و یا این اسفاری که فعلاً در دست یهود است؟» (طباطبایی، 1393: 3 / 309)
🔹اصطلاح «تصدیق» ـ برخلاف اصطلاح تحریف ـ در مورد تورات و انجیل، بهصراحت در قرآن کریم بهکار رفته است. تعبیر «مصدق» ـ که هجدهبار در قرآن کریم بهکار رفته است ـ در بیشتر موارد، توصیفی برای قرآن کریم است؛ به این معنا که قرآن کریم، کتابهای آسمانی پیشین، ازجمله تورات و انجیل را تأیید میکند. آیات قرآن نهتنها قرآن را مصدق تورات و انجیل، بلکه اساساً مصدق همه کتابهای آسمانی پیش از خود میداند. (مائده / 48) مفسری مینویسد:
🔹قرآن لفظ تورات را بر وحی نازلشده بر موسی از جانب خداوند متعال میداند؛ ولی قرآن روشن کرده و تأکید کرده که تورات و انجیلی که یهود به آن اعتراف کرده، غیر از آن چیزی است که امروز دست پیروان این دو دین است. (مغنیه، 1385: 3 / 6)از نگاه صاحبان این دیدگاه، حتی تصدیق تورات توسط عیسی(علیه السلام) نیز بهمعنای تحریف نشده بودن تورات در آن زمان نیست. علامه طباطبایی دلالت آیه «ومصدقا لما بین یدی من التوراة» (آلعمران / 50) بر تحریف نشده بودن تورات تا زمان عیسی(علیه السلام) را ناتمام میداند. وی علت ناتمام بودن این مسئله را اینگونه توضیح میدهد:
آیه مورد بحث آن توراتی را میگوید که در دو آیه قبل در خطاب به مریم میفرمود: به عیسی تعلیم میدهد، نه آن توراتی که در عصر بعثت آن جناب در بین یهودیان بوده. پس آیه مورد بحث هیچ دلالتی ندارد بر اینکه عیسی(علیه السلام) تورات متداول در بین مردم آن روز را قبول داشته و تا آن روز، تورات تحریف نشده، تا با جریان بختنصر و طوطوز منافات داشته باشد؛ همچنانکه آیاتی که میگوید: پیامبر اسلام تورات و انجیل را قبول دارد، منظورش تورات و انجیل متداول در عصر نزول قرآن نیست؛ بلکه تورات و انجیلی است که وحی به آن جناب تعلیم داده. (طباطبایی، 1393: 3 / 315)
🖋حسین نظرپور
💢 (موسسه پژوهشی معالم)
زیر نظر حوزه علمیه بقیةالله قم
تحت اشراف حضرت آیتالله ناصری دامتبرکاته
پیام رسانهای ایتا و تلگرام
@maalemqom
پیام رسان واتس آپ
https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
باسمه تعالی
🔆 یک مسئله از احکام حقوق زن در خانه
🔅 از دیدگاه مقاممعظمرهبری
🔅 حضرت آیتالله العظمی خامنهای «حفظهالله»
✅ همسران مجاز نيستند زنان خود را مکلف به انجام کارهاى خانه کنند، و زنان شوهردار در کارهاى شخصى خود آزاد هستند و نسبت به شوهرانشان هيچ تکليفى زائد بر اداى حقوق زناشويى ندارند.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖https://farsi.khamenei.ir/treatise-content?id=284#3884
📝 یاسین زاهدی
💢 (موسسه پژوهشی معالم)
زیر نظر حوزه علمیه بقیةالله قم
تحت اشراف حضرت آیتالله ناصری دامتبرکاته
پیام رسانهای ایتا و تلگرام
@maalemqom
پیام رسان واتس آپ
https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
باسمه تعالی
🔆 یک مسئله از احکام حقوق زن در خانه
🔅 از دیدگاه مقاممعظمرهبری
🔅 حضرت آیتالله العظمی خامنهای «حفظهالله»
✅ س: اگر مرد متأهلى شغل خود را از دست بدهد و زنش براى معاش خانواده بصورت موقت كار كند، آيا شوهر به زنش مديون خواهد شد؟
ج) زن اگر درآمد کار خود را خودش تبرعاً خرج زندگى مشترک مى کند شوهر ضامن عوض آن نيست ولى اگر به شوهر قرض دهد سپس از طرف شوهر آن را خرج زندگى کند و يا به امر و درخواست شوهر آن را خرج زندگى مشترک کند، شوهر ضامن عوض آن است.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖https://farsi.khamenei.ir/treatise-content?id=284#3885
📝 یاسین زاهدی
💢 (موسسه پژوهشی معالم)
زیر نظر حوزه علمیه بقیةالله قم
تحت اشراف حضرت آیتالله ناصری دامتبرکاته
پیام رسانهای ایتا و تلگرام
@maalemqom
پیام رسان واتس آپ
https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
باسمه تعالی
🔆 یک مسئله از احکام حقوق زن در خانه
🔅 از دیدگاه مقاممعظمرهبری
🔅 حضرت آیتالله العظمی خامنهای «حفظهالله»
✅مهريه خمس ندارد؛ و شيربها اگر به عنوان هديه باشد، خمس ندارد.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖https://farsi.khamenei.ir/treatise-content?id=222#2559
📝 یاسین زاهدی
💢 (موسسه پژوهشی معالم)
زیر نظر حوزه علمیه بقیةالله قم
تحت اشراف حضرت آیتالله ناصری دامتبرکاته
پیام رسانهای ایتا و تلگرام
@maalemqom
پیام رسان واتس آپ
https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
باسمه تعالی
🔆 یک مسئله از احکام حقوق زن در خانه
🔅 از دیدگاه مقاممعظمرهبری
🔅 حضرت آیتالله العظمی خامنهای «حفظهالله»
✅ س. در سند ازدواج، شوهر تعهد می کند بدون اذن همسر ازدواج نکند. آیا مبادرت به ازدواج بدون اذن همسر شرعا حرام است؟ آیا ازدواج موقت بدون اذن جایز است؟
ج. اگر ضمن عقد نکاح یا عقد لازم دیگری آن را شرط کرده باشند، باید به شرط عمل کند و بدون اذن همسر، ازدواج دائم یا موقت جایز نیست.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖https://farsi.khamenei.ir/treatise-content?id=277#4729
📝 یاسین زاهدی
💢 (موسسه پژوهشی معالم)
زیر نظر حوزه علمیه بقیةالله قم
تحت اشراف حضرت آیتالله ناصری دامتبرکاته
پیام رسانهای ایتا و تلگرام
@maalemqom
پیام رسان واتس آپ
https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
باسمه تعالی
🔆 یک مسئله از احکام حقوق زن در خانه
🔅 از دیدگاه مقاممعظمرهبری
🔅 حضرت آیتالله العظمی خامنهای
✅مرد حق ندارد زن خود را به خدمت خانه مجبور كند.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖https://farsi.khamenei.ir/treatise-imam-content?id=533&tid=99
📝 یاسین زاهدی
💢 (موسسه پژوهشی معالم)
زیر نظر حوزه علمیه بقیةالله قم
تحت اشراف حضرت آیتالله ناصری دامتبرکاته
پیام رسانهای ایتا و تلگرام
@maalemqom
پیام رسان واتس آپ
https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
به نام خدا
🔅 روایتی از کتاب مناقب 🔅
🔅 ابن شهر آشوب 🔅
⬅️ قال أبو جعفر ( ع ) : بينا رسول الله في المسجد إذ قال قم يا فلان قم يا فلان حتى اخرج خمسة نفر ، فقال : أخرجوا من مسجدنا لا تصلون فيه وأنتم لا تزکون.
⬅️ امام صادق ع : پیامبر ص در مسجد
زمانی که گفت بلندشو فلانی بلند شو فلانی و تا پنج نفر را خارج کرد بر ما فرمود : از مسجدما خارج شوید در مسجد نماز نخوانید درحالی که شما زکات نمی پردازید.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📚مناقب آل أبي طالب - ط المكتبة الحيدرية - ابن شهرآشوب - کتابخانه مدرسه فقاهت
https://lib.eshia.ir/16066/1/0
📝 رضاولی
💢 (موسسه پژوهشی معالم)
زیر نظر حوزه علمیه بقیةالله قم
تحت اشراف حضرت آیتالله ناصری دامتبرکاته
پیام رسانهای ایتا و تلگرام
@maalemqom
پیام رسان واتس آپ
https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
باسمه تعالی
🔆 یک مسئله از احکام وقف
🔅 از دیدگاه مقاممعظمرهبری
🔅 حضرت آیتالله العظمی خامنهای «حفظهالله»
💡وقفِ 🌲💡
🔹 اگر زمین هم #وقف باشد، به مجرّد خروج درختان 🌴 وقفی موجود در آن از قابلیت انتفاع، فروش و تبدیل آن جایز نمی شود
🔸 بلکه واجب است در صورت امکان به جای آن ها هرچند با صرف پول 💰 درختانی🌵 که از قابلیّت انتفاع، خارج شده اند درختان 🌴 جدید خرما، کاشته شود تا منافع آن ها در جهت وقف مصرف شود
در غیر این صورت باید از زمین موقوفه به صورت دیگری استفاده شود هرچند با اجاره دادن آن برای زراعت یا ساخت خانه🏗 🏠 🏗
💷 و باید مصرف درآمد آن در جهت وقف باشد
💢 به طور کلی تا زمانی که به نحوی از انحاء، استفاده از زمین موقوفه امکان دارد، خرید و فروش و تبدیل آن جایز نیست💢
✅ ولی فروش نخلهای موقوفه در صورتی که ثمره ندهند اشکال ندارد:
◽️ در صورت امکان باید پول آن ها برای کاشت درخت های جدید مورد استفاده قرار گیرد
◾️ در صورتی که امکان نداشته باشد، باید در همان جهت وقف مصرف گردد.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔍 سایت رسمی مقام معظم رهبری به نشانی:
https://farsi.khamenei.ir/treatise-index
بخش وقف سئوال۲۰۹۶
📝
💢 (موسسه پژوهشی معالم)
زیر نظر حوزه علمیه بقیةالله قم
تحت اشراف حضرت آیتالله ناصری دامتبرکاته
پیام رسانهای ایتا و تلگرام
@maalemqom
پیام رسان واتس آپ
https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
💠 احکام وقف (مقام معظم رهبری)
🌐منبع:khamenei.ir
⚪️مالکیت شرعی خاص
🔘در صحّت وقف، سابقه مالکیت شرعی خاص واقف شرط است و چون جنگل ها و مراتع طبیعی که از انفال و اموال عمومی هستند، ملک خاص کسی نیستند، در نتیجه وقف آن ها توسط هیچ فردی صحیح نیست.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📝 سالمی
💢 (موسسه پژوهشی معالم)
زیر نظر حوزه علمیه بقیةالله قم
تحت اشراف حضرت آیتالله ناصری دامتبرکاته
پیام رسانهای ایتا و تلگرام
@maalemqom
پیام رسان واتس آپ
https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
💠 احکام وقف (مقام معظم رهبری)
🌐منبع:khamenei.ir
⚪️وقف موقت
🔘اگر زمین را به مدت طولانی مثلاً پنجاه سال و بیشتر اجاره کنند و در آن مسجد احداث کنند، در این مدت حکم مسجد دارد.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📝 سالمی
💢 (موسسه پژوهشی معالم)
زیر نظر حوزه علمیه بقیةالله قم
تحت اشراف حضرت آیتالله ناصری دامتبرکاته
پیام رسانهای ایتا و تلگرام
@maalemqom
پیام رسان واتس آپ
https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
💠 احکام وقف (مقام معظم رهبری)
🌐منبع:khamenei.ir
⚪️تخلف از شروط واقف
🔘تخلّف از شروط صحیحی که واقف در عقد وقف شرط کرده جایز نیست مگر آن که عمل به آن غیر مقدور یا حرجی باشد و گذشت زمان تأثیری در آن ندارد.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📝 سالمی
💢 (موسسه پژوهشی معالم)
زیر نظر حوزه علمیه بقیةالله قم
تحت اشراف حضرت آیتالله ناصری دامتبرکاته
پیام رسانهای ایتا و تلگرام
@maalemqom
پیام رسان واتس آپ
https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7
💠 احکام وقف (مقام معظم رهبری)
🌐منبع:khamenei.ir
⚪️در مورد وقف منفعت
🔘اگر وقف زمین به صورت وقف منفعت باشد اجاره دادن آن به غیر مسلمان در صورتی که منفعت وقف با آن محفوظ بماند، اشکال ندارد.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📝 سالمی
💢 (موسسه پژوهشی معالم)
زیر نظر حوزه علمیه بقیةالله قم
تحت اشراف حضرت آیتالله ناصری دامتبرکاته
پیام رسانهای ایتا و تلگرام
@maalemqom
پیام رسان واتس آپ
https://chat.whatsapp.com/GBccMtJ8NOJG7YKFIPWQz7